نحوه نگهداری از جوجه رنگی در منزل

فروش جوجه های رنگی در اوایل بهار و همچنین در فصل تابستان رونق زیادی دارد. بسیاری از افراد با دیدن جوجه های زیبا با رنگ های جذاب اقدام به خرید آنها کرده اما هیچ اطلاعی از نحوه نگهداری و حفظ سلامت این جوجه های رنگی ندارند. معمولا این جوجه ها توسط دستگاه جوجه کشی تولید می شوند و با توجه به اینکه اکثرا نر هستند، برای مرغداری ها بی فایده بوده و برای فروش به عنوان جوجه رنگی روانه بازار می شوند.

در این مقاله از چیکن هچ، به آموزش شرایط نگهداری، تغذیه و درمان بیماری جوجه رنگی پرداخته شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» به صرفه ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ در منزل
» دارای بدنه ی آنتی باکتریال و ضد ضربه
» امکان چرخش اتوماتیک تخم ها توسط موتور گرداننده ی حرفه ای
قیمت : 3,530,000تومان

نگهداری از جوجه رنگی در حیاط و آپارتمان

قبل از خرید پرنده، از فراهم بودن محل نگهداری مناسب برای آنها اطمینان حاصل کنید. نگهداری از جوجه رنگی در آپارتمان و خانه های بدون حیاط، در ماه های اولیه زندگی امکان پذیر می باشد، اما این پرنده سرعت رشد بالایی داشته و پس از مدتی زندگی در آپارتمان برای آنها مناسب نخواهد بود.

بنابراین توصیه میشود در صورت داشتن خانه دارای حیاط و یا آپارتمان دارای تراس بزرگ، اقدام به خرید جوجه رنگی کنید. دقت داشته باشید که این جوجه ها قبل از یک ماهگی نباید در حیاط و محیط سرد نگهداری شوند.

نکات مهم هنگام خرید جوجه رنگی

قبل از هر کاری بهتر است در انتخاب جوجه های رنگی خود دقت کنید، در غیر این صورت، جوجه های بیمار را خریداری کرده که در نهایت پس از یک هفته تلف خواهند شد. بهترین راه تشخیص سلامت جوجه ها در هنگام خرید، دقت در ظاهر آنهاست. چشمان شفاف و باز، جنب و جوش زیاد، پرهای تمیز، جیک جیک کردن شاداب و فرز بودن نشانه های جوجه رنگی سالم می باشد.

نکات مهم هنگام خرید جوجه رنگی - چیکن هچ

از خرید پرنده کز کرده و بی حال خودداری کنید. دقت کنید که مدفوع پرنده به پرهایش نچسبیده باشد و از سلامت پاها و نوک جوجه ها نیز اطمینان حاصل کنید. نوک شکسته، پاهای زخمی و خون آلود از نشانه های جوجه ضعیف و بیمار است.

محل مناسب برای نگهداری از جوجه رنگی و شرایط آن

پس از خرید جوجه رنگی، لازم است برای آنها لانه مناسبی تهیه کنید. یک کارتن محکم و یا یک جعبه چوبی انتخاب مناسبی برای ساخت لانه جوجه رنگی ها میباشد. دقت داشته باشید که کارتن بوی مواد شیمیایی یا شوینده ندهد تا پرنده بیمار نگردد.

کف کارتن را با پوشال نرم بپوشانید و از ظرفی کم عمق به منظور آبخوری پرنده استفاده کنید. برای جلوگیری از ریختن ظرف آب و خیس شدن کارتن، یک تکه سنگ را شسته و درون ظرف آب قرار دهید. این کار سبب سنگین شدن ظرف آب و جلوگیری از واژگون شدن آن توسط جوجه رنگی های بامزه می گردد.

توصیه میشود ظرف آبی را انتخاب کنید تا پرنده نتواند به درون آن برود، در غیر این صورت باعث سرماخوردگی و تلف شدن جوجه خواهد شد.

غذای جوجه رنگی چیست ؟

بهترین تغذیه برای جوجه مرغ، جیره های استارتر می باشد. این جیره ها تمامی مواد لازم برای بدن جوجه ها را دارا بوده و باعث رشد سریع این پرنده میگردد. برای تهیه ی این غذای استارتر به فروشنده پرندگان خانگی مراجعه فرمایید.

غذای جوجه رنگی چیست ؟ - چیکن هچ

در صورت نداشتن این غذا، شما میتوانید از مخلوط پودر گندم، ذرت، سویا و تخم کتان برای غذای جوجه رنگی استفاده کنید. پس از گذشت چند روز استفاده از سبزیجات تازه و خرد شده و برخی از میوه ها مانند سیب نیز مناسب می باشد. غذای جوجه رنگی هیچ تفاوتی با سایر جوجه ها نداشته بنابراین مطالعه مقاله غذای جوجه مرغ به شما کمک خواهد کرد.

دقت داشته باشید که آب تمیز و تازه همیشه در اختیار پرنده قرار گیرد. استفاده از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان برای تقویت جوجه ها و حفظ سلامت آنها نیز پیشنهاد میشود.

غذاهای ممنوعه برای جوجه 

بسیاری از مواد غذایی قابل مصرف توسط انسان، برای این جوجه ها سمی بوده و با خوردن آنها، احتمال بیماری و حتی مرگ جوجه رنگی ها افزایش می یابد.

  • غذاهای خانگی پخته شده با روغن و نمک
  • شیرینیجات و شکلات
  • سیب زمینی سبز رنگ و دارای جوانه
  • پیاز
  • آووکادو و هسته میوه ها
  • شیر

دمای مورد نیاز جوجه رنگی و نحوه تهیه آن

جوجه های تازه متولد شده و زیر 15 روز به گرمای زیادی نیاز دارند. دمای مناسب برای جوجه رنگی قبل از دو هفته، 30 تا 32 درجه سانتی گراد می باشد. قرار دادن لانه پرنده در کنار بخاری می تواند مشکلاتی را برای آنها به همراه داشته باشد، پخش نامتناسب گرما و یا آلودگی های منتشر شده از بخاری برای پرنده مضر خواهد بود.

دمای مورد نیاز جوجه رنگی و نحوه تهیه آن - چیکن هچ

به این منظور بهتر است از یک لامپ رشته ای 100 وات استفاده کنید. لامپ را با استفاده از سیم در بالای کارتن نصب نموده تا دمای مناسب برای جوجه رنگی ها فراهم شود. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از کارتن کوچک، لامپ های رشته ای 50 وات نیز مناسب میباشند، لامپ بزرگ گرمای زیادی تولید کرده و یکی از دلایل تلف شدن جوجه رنگی ها دمای بالای لانه است.

در صورت دور شدن جوجه ها از نور لامپ، لازم است تا فاصله آن را از جوجه ها افزایش دهید تا گرمازده نشوند. بهترین ارتفاع لامپ مادر مصنوعی از جوجه ها، 50 تا 70 سانتی متر است. چنانچه از تعداد زیادی جوجه رنگی نگهداری میکنید، توصیه میشود از یک لامپ مادر مصنوعی برای تامین دمای مورد نیاز استفاده گردد.

چرا طول عمر جوجه رنگی کوتاه است ؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، طول عمر این پرندگان هیچ تفاوتی با سایر جوجه ها ندارد. این پرنده تنها به دلیل حمل و نقل نادرست و تنش و استرس در حین رنگ شدن پرها، دچار بیماری های مختلفی میشوند. متاسفانه این امر سبب شده تا جوجه رنگی ها در چند روزگی تلف شوند.

این پرندگان به دلیل نگهداری در کنار خیابان و آلودگی های وسایل نقلیه، بیمار شده و امکان انتقال برخی از بیماری ها از طریق آنها به افراد خانواده وجود دارد. از طرفی مرگ زودهنگام این جوجه ها، برای کودکان دلبندتان ناراحت کننده خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود در صورت نداشتن تجربه نگهداری از پرندگان، از خرید این جوجه ها خودداری کنید. یکی از دلایل عمده تلف شدن جوجه رنگی ها، دست زدن دائم و فشردن آنها توسط کودکان است.

پیشگیری و درمان بیماری های جوجه رنگی 

با حفظ نظافت و تغذیه صحیح جوجه ها از ابتلای آنها به بیماری جلوگیری کنید. لازم است پس خرید جوجه رنگی، به دامپزشک مراجعه کرده تا واکسن های مورد نیاز به پرنده تزریق شود.

در صورت مشاهده بی حالی، چشم های بسته و یا تغییر در مدفوع پرنده، سریعا جوجه را از سایر پرندگان جدا کرده و دمای محیط نگهداری را افزایش دهید. استفاده از مولتی ویتامین مخصوص طیور نیز در درمان بیماری موثر خواهد بود. با توجه به توضیحات روی جلد، مقداری از مولتی ویتامین طیور را در آب پرنده حل کنید تا سرعت بهبود افزایش یابد.

محیطی ساکت و امن برای پرنده درست کرده و به طور دائم، به تغذیه و تحرک جوجه توجه کنید. در صورت بروز اسهال پرنده، مقاله درمان خانگی اسهال جوجه مرغ را مطالعه فرمایید. برای درمان پرنده بهتر است در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه فرمایید.

علت جیک جیک زیاد جوجه رنگی چیست ؟

سروصدا و جیک جیک زیاد جوجه رنگی دلایل مختلفی دارد، چنانچه پرنده کاملا سرخال است و به راحتی تغذیه میکند، این صدای زیاد امری طبیعی بوده و جای نگرانی نخواهد داشت، اما جیک جیک بیش از حد این پرنده دلایل دیگری نیز دارد.

جیک جیک جوجه رنگی به دلیل سردی هوا

در صورت مشاهده کز کردن جوجه رنگی در گوشه لانه و یا نزدیک شده به لامپ رشته، بهتر است دمای لانه را کمی افزایش دهید. جوجه ها مقوت بسیار کمی در برابر سرما داشته و عدم توجه به این نکته، موجب تلف شدن پرنده در کمتر از یک روز خواهد شد.

گرسنگی و تشنگی

آب و غذا یکی از طبیعی ترین نیاز های هر جاندار است، لازم است تا ظرف دانه و آب پرنده به طور همیشگی پر باشد. از غذای درشت و غیر قابل خوردن نیز برای این جوجه ها استفاده نکنید.

بیماری جوجه رنگی

بی حالی و چشمان بسته در جوجه رنگی ها، از علائم بیماری آنهاست، پرنده بیمار تحرکی نداشته و معمولا در گوشه ای کز میکند. بهتر است برای درمان پرنده با دامپزشک مشورت کنید. همچنین مولتی ویتامین طیور برای تقویت سیستم ایمنی بدن جوجه رنگی ها گزینه بسیار مناسبی می باشد. این ویتامین قیمت کمی داشته و در تمام داروخانه های دامپزشکی یافت میشود.

تنهایی 

جوجه ها پرندگانی اجتماعی هستند و به زندگی گروهی علاقه دارند. بهتر است آنها را به صورت تکی خریداری نفرمایید.

جمع بندی 

این جوجه ها قبل از فروش در شرایط بدی نگهداری می شوند و عرضه آنها در بسیاری از شهرها ممنوع می باشد. در صورت تمایل به خرید جوجه رنگی، شیوه صحیح نگهداری از آنها در این مقاله از چیکن هچ به طور مفصل گفته شد. سوالات خود را در بخش نظرات با کارشناسان مطرح کرده تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

نوشته های مشابه

‫478 دیدگاه ها

  1. سلام جوجه رنگی و جوجه اردک هام وقتی ۱ماه شون شد میتونم تو انباری ازشون نگه داری کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      میتونید ولی حواست باید به دمای محل قرارگیری باشه نه زیاد گرم باشه که گرمازده بشن نه سرد که مریضی و تلفات رو به همراه داشته باشه

    1. سلام فرزانه
      بستگی به این داره که شرایطش چجوری باشه
      هر چقدر که محیط برای فعالیت میکروارگانیسم ها مناسب باشه
      میزان دما و رطوبت بالا باشه تخریب سریع تر اتفاق میفته
      برای همین یه زمان مشخصی رو نمیشه تعیین کرد

  2. یدونه مدفوع چسبیده به پر هاش میکشیمشم تند جیک جیک میکنه چیکار کنم ؟ ایا ممکنه بمیره

    1. سلام حسام
      یه دستمال تمیز و نرم رو آغشته به روغن زیتون بکن
      بعدش خیلی آروم بکش رو مقعدش و پرهای اطراف مقعد
      توی جیره ی غذاییش پودر جو دو سر و پودر ذرت اضافه کن
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن بده
      برای اینکه مقعدش عفونت نکنه هم می تونی پماد تتراسایکلین چشمی که استریل هست تهیه کنی و بزنی به مقعدش

  3. سلام من ی جوجه رنگی دارم وقتی میخاد مدفوعش رو دفع کنه می‌چسبه بهش ۴،۵ روزه اینطوری شده الان میخام جدا کنم ازش دردش میاد میشه بگید چکنم

    1. سلام علی
      یه دستمال تمیز و نرم بردار و روش یکم روغن زیتون بریز
      بعدش آروم بکش رو مخرجش و پرهای اطرافش
      تو آبخوریش یه قاشق روغن ذرت بریز این باعث میشه دفع فضله براش آسون تر بشه
      به علاوه برای اینکه عفونت نکنه می تونی رو مقعدش یکم پماد تتراسایکلین چشمی که استریل هست تهیه کنی بزنی

  4. سلام من جوجه هام تو حیاط دل کردم رفتن تو بوته تیغ بعد اومدن بیرون وقتی آوردمشون چکشون کردم تیغ به بدنش نبود
    اگ رفته باشه باعث مرگش میشه؟

  5. سلام رنگ مدفوع عادی جوجه رنگی چ رنگی باید باشه بعد وقتی لامپ بالا سرش میزارم صداش قطع میشع میگیره میخوابه

    1. رنگ فضله ش بستگی به غذایی داره که میخوره
      ولی معمولا قهوه ای هست
      از چه لامپی براش استفاده می کنی؟

  6. سلام ی جوجه محلی خریدم رنگی نیست اما کوچیکه خیلی جیک جیک می‌کنه دست روی بدنش میزاریم سریع خواب می‌ره توی قفس خیلی جیک جیک میکرد گذاشتمش زیر پتو آروم شده خواب رفته گوشه جایی که هست رو یکم باز گذاشتم که خفه نشه پتوش هم خیلی کلفت نیست اتفاقیبراش نمیوفته؟ اززیر پتو برش دارم بهتره؟

    1. سلام مریم
      دمای نگهداری جوجه 34 درجه ی سانتی گراد هست و به مرور که بزرگتر میشه میتونی این دما رو کمترش کنی
      به جای اینکه بذاریش زیر پتو براش یه محیط گرم فراهم کن می تونی از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایشش استفاده کنی

  7. از وقتی خریدمش چینه دان جوجه م یک طرفه سفت و قلمبه شده…پریروز یه کم اروم ماساژش دادم سرحال شد.اما دیروز اشتها به غذا نداشت و امروز بی حال شده…بهش یکم اب و شکر دادم و زرده تخم مرغ با سرنگ…یکم جون گرفت ولی الان دیگه فکر کنم داره میمیره…چیکار کنم؟😔

    1. سلام مریم
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده تا 3 روز
      دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش بعد دستتو آغشته به روغن کن ماساژ بده چینه دانشو این کارو دو سه بار تکرار کن
      اگه بازم رفع نشد باید ببریش دامپزشک تخلیه کنه

  8. من ی جوجه رنگی دارم همش می خوابه اثلا تحرک نداره ولی توماشین خیلی جیک جیک میکرم

    اب هم خیلی میخوره لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این می تونه ناشی گرما و یا سرمای بیش از حد محیط نگهداریش باشه
      یا هم اینکه غذایی که بهش میدی مناسب نیس
      با چی تغذیه ش میکنی؟
      کجا نگهداریش می کنی؟

      1. سلام من جوجم حالش بده و از 4تا 2تاش مرده چیجوری درمانش کنم همش یکجا کز کرده لطفا بهم بگید😞😞😞😞

  9. سلام من دو تا جوجه رنگی خریدم یکی خیلی سرحال و میدوه اما اون یکی همش یه جا کز میکنه چشم هاش رو میبنده و جیک جیک میکنه محل نگهداری ش رو گرم کردم اما باز هم همون مشکلات رو داره
    غذا هم نمیخوره فقط آب میخوره خیلی زیاد شکمش رو چک کردم همش آبه
    وقتی اب میخوره میاد اینور مدامسرش رو بالا میگیره ب صورتی که انگار میخواد آب رو قورت بده نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      یکم براش محلول آب شکر بده تا جون بگیره
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

    2. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم ولی قرار شد بریم مسافرت ولی نمی تونیم جوجه هارو با خودمون ببرین و می خوایم زنده بمونن باید چیکار کنم

      1. سلام رویا
        جوجه ها توی روزای اول زندگیشون نیاز به گرما دارن
        یعنی دمای محیطی که نگهشون می داری باید 34 درجه باشه و تو دمای کمتر از اون سرما می خوره و تلف میشه
        باید براش یه جایی رو درست کنی که جریان هوا نداشته باشه و به علاوه برای گرم موندنش از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی

  10. سلام ببخشید
    یکی از جوجه های رنگی من یکی از انگشت پا هاش خم شده رنگش هم مثل رنگ پاش هست یکی از اقوام دیدید گفته شکسته ولی بزرگ شه خوب میشه
    زنده میمونه؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید آتل بندی بشه وگرنه همینطور بسپاری به امون خدا خوب که نمیشه هیچ بدتر هم میشه

  11. سلام من جوجه رنگی ام را تقریباً 1هفته س دارم انگشت شست پاش کامل عقب نیست لطفاً راهنمایی فرمایید ممنون از اهمیت شما

  12. سلام من امروز جوجه خریدم تنها باشه عیبی نداره؟
    چون قبلا یکی خریدیم تنها بود ولی خیلی بزرگ شد در حدی بود که میزاشتم دنبالم.
    فقط رنگی هست ولی خیلی سرحاله نمیمیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها اجتماعین دوس دارن دسته جمعی زندگی کنن
      ولی تنها هم نگهش داری به خودت عادت می کنه
      بهش رسیدگی کنی دمای نگهداریش مناسب باشه و غذای کافی داشته باشه
      محل نگهداریشو تمیز کنی نه نمیمیره

    2. سلام من جوجه ام اسهال است و گذاشتمش پیش بخاری و تلو تلو می خوره چیکار کنم خوب شه

      1. سلام دوست عزیز
        بهش محلول آب شکر بده
        عرق آلاله و عرق شیرین بیان و چهل گیاه رو باهم مخلوط کن هر کدوم دو سر بطری
        روزانه 4 قطره به مدت 5 روز بهش بده بخوره

  13. سلام وقت بخیر جوجه رنگی بنفشم رنگ میده یعنی هرجا بزاری رنگ بنفشش ت جاش میمونه حالت مردنم داره ولی ی شبانه روزه ک مریضه ولی نمرده محلول اب شکر دادم بهش الان و غذا چجوری بدم نمیتونه خودش بخوره میشه با اب مخلوط کنم و بدم؟ فضله اش هم ابکی و قهوه ایی کمرنگه

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      اون اسهال داره
      محیط نگهداریشو گرم کن
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده این کارو 3 روز تکرار کن
      هم اشتهاشو تقویت می کنه هم توی درمان اسهالش موثره
      آبی که براش استفاده می کنی آب تصفیه شده باشه
      میوه و سبزی براش نده تا زمانی که اسهالش درمان بشه
      براش دان مخصوص جوجه تهیه کن و یا پودر گندم، پودر سویا، پودر ذرت و پودر پوسته ی تخم مرغ رو باهم قاطی کن و بده
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک هم تهیه کن

      1. سلام من یه جوجه رنگی خریدم شب خیلی سر صدا می‌کنه چیکار کنم خواهش میکنم کمکم کنید ؟

    2. سلام من جوجم همیشه دراز می کشه می خوابه همشم دنبالم می دوه و خدشو به قفس می زنه راستی چه غذا هایی باید بهش بدم خیلی جیک جیک می کنه

      1. سلام دوست عزیز
        خوابیدنش می تونه ناشی از خیلی گرم و یا خیلی سرد بودن محیط باشه
        و یا غذایی که بهش میدی مناسب نیس
        اون بهت وابسته شده و وقتی از کنارش میری استرس میگیره برای همین دنبالت میاد
        غذا هم براش دان مخصوص جوجه بده و یا پودر گندم، جو دوسر، ذرت، سویا رو با پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر اسستخوان قاطی کن بهش بده
        در کنارش از میوه و سبزیجات هم استفاده کن
        سفیده ی تخم مرغ آبپز هم براش مفیده
        دقت کن که میوه و سبزی خیلی بهش ندی چون باعث میشه اسهال بشه

  14. سلام من حواسم نبود پام رفت رو پای جوجه رنگی ام ۲ دقیقه اول نمیوونست راه بره الان رو پاهاش وای میشه یکم قدم میزنه و وقتی پاشو میگیرم دستم جیغ جیغ میکنه کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این بخاطر فشار و ضربه ای هست که به پاش وارد شده
      باید ببریش دامپزشک نگا کنه ببینه شستگی داره یا نه
      و اگه داشت آتل بندیش کنه

      1. سلام
        ببخشید من دوتا جوجه دارم که خیلی کم غذا میخورن خیلی صدای جیک جیبشون آرومه همش خوابن پیشه راه نمایی کنید
        تازه آب و دو مدل غذای جوجه رنگی گرفتم چیکار کنم ولی واسه یکی از فامیلامون خیلی بزرگ شده بهش گوشت چرخ کرده خیار سبزی همه چی میدن منم بدم؟

        1. سلام امیر
          کجا نگهش میداری؟
          دمای محیط نگهداریش بیش از حد سرد و یا گرم نیس که؟
          غذای مخصوص براش خیلی مفیده و در کنار اون میتونی براش میوه و سبزی هم بدی
          ولی به این دقت کن که اگه بیش از حد میوه و سبزی بدی می تونه اسهالش کنه
          برای تقویتش می تونی از مولتی ویتامین هم براش استفاده کنی

    2. سلام ما می خوایم از مشهد به قشم بریم از اینجا تا اونجا ۱۵۰۰ کیلومتر راه است منم نمی تونم جوجم رو همراه خودم ببرم می خوام زنده بمونه کسی هم نگه داری نمی کنه بنظر شما یک عالمه غذا و آب بزارم زنده می مونه یانه دلم براشون شور میزنه چون نمی دونستیم قراره بریم مسافرت اونم این همه راه

      1. سلام دوست عزیز
        حداقل به یکی بگو بره بهش سر بزنه
        معلوم نیس تو این مدت چه بلایی سرش بیاد

  15. سلام امروز جوجه گرفتم قبل از اینکه بیارمشون خونه خیلی سرحال بودن ولی الان یه گوشه کز کردن و همش چشماشون بستس
    مدفوع هم به صورت اسهاله

    1. سلام دوست عزیز
      کجا نگهش می داری؟ چه غذایی بهش میدی؟
      این میتونه ناشی از خیلی گرم یا خیلی سرد بودن محیط باشه
      یا هم تغذیه ش مناسب نیس
      براش دان استارتر تهیه کن
      تا زمانی که اسهالش رفع بشه بهش میوه و سبزی نده
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      به علاوه می تونی از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کنی براش

  16. سلام من ۴تا جوجه رنگی خریدم ولی سرحال آن و دانه و آب شون رو میخورن و بازی میکنن ولی بعضی موقع کز میکنن ی گوشه و میخابن و بعضی موقع یکی شون این کارا میکنه
    و یکی شون انگشت پاهاش ورم کرده و خم شده ولی میدوه چیزیش نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی
      محیط نگهداریشون خیلی سرد و یا خیلی گرم نیس که؟
      کجا نگهشون میداری؟
      پاش یه رنگ صورتی یا متمایل به قهوه ای داره؟

      1. بلغور گندم بهشون میدم و محیط شون هم نسبتا گرمه توی کارتون ولی شب خوابیدم صبح که بیدار شدم دیدم خیس شدن سریع و بی‌حال شدند و سریع تو ضرف آبشون شکر ریختم و همشون ازش خوردن

        1. کنارشون ظرف آب گذاشتی طبیعی که اون رو ریختن روشون
          الان خشکشون کن و انتقال بده به محیط گرم

          1. ممنون فقط یک سوال دیگه ای که داشتم اینه که خواب زیاد جوجه رنگی تو هفته اول عمرشون طبعی هست یان؟
            آخه جوجه های من دانه میخورن و آب میخورن بعد هی سر پا چرت میزنن یا میشنن رو پاهاشون و چرت می‌زنند و دوباره بیدار میشن و دونه میخورن

          2. دمای محیط نگهداریشون باید 34 درجه باشه
            بیشتر از اون و کمتر از اون باعث میشه که چرت بزنن
            یکیم تغذیه ای که براشون میدی کافی نیس
            یا براشون دان مخصوص جوجه تهیه کن یا هم پودر گندم، سویا، جو دو سر، ذرت و پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر استخوان رو باهم ترکیب کن و بهشون بده
            در کنار اون از میوه و سبزی استفاده کن ( البته نه بیش از حد چون زیاد بدی اسهال میشن)
            سفیده ی تخم مرغ هم خیلی مفیده واسشون

      1. ببخشید این محلول آب و شکر
        چقدر باید شیرین باشه
        می ترسم زیاد شیرینش کنم
        تلف بشن
        چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجهها بدنشون ضعیفه و باید تو یه محیط گرم و تمیز نگهداری بشن
      دمای محیطشون باید 34 درجه باشه و بزرگتر که میشن کمتر کنی
      الان اگه محیطشون سرد باشه سرما می خورن و در نهایت تلف میشن

        1. سلام دوست عزیز
          چک کن ببین فضلش چه رنگیه؟
          برای اینکه انرژی لازم رو به دست بیاره
          محلول آب شکر بده بخوره

    1. اگه زیاد بمونه زیر آفتاب به خاطر گرمای بیش از حد بهش شوک دمایی وارد میشه و ممکنه آسیب ببینه
      و یا اگه بیرون از خونه باشه وزش باد ممکنه بهش آسیب بزنه مثل سرماخوردگی
      پس باید به اینا توجه داشته باشی

    1. سلام من دو تا جوجه رنگی دارم یکیشون بنفش ویکی هم سرخ آبی الان دوناشونم اسحالن چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        چه غذایی میدی بهشون؟
        محیط نگهداریشونو گرم کن
        دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بده بهشون
        اگه میوه و سبزیجات و تخم مرغ میدی اونا رو تا زمانی که جوجه هات خوب بشن حذفش کن
        این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
        درمان خانگی اسهال جوجه مرغ | نحوه تشخیص به همراه درمان فوری

      2. منم منم جوجه دارم یکیشون رفت توی آب و مرد و اون لحظه‌ای که �وز زنده بود و نمی دونستم چیکار کنم و متأسفانه الان مرده است

    1. سلام من جوجه رنگی دارم بی حال است همش چشماش رو می بنده دوستم میگه داره میمیره چیکار کنم حلش خوب شه

    2. سلام
      راه نمیره غذا بذور بهش میدم بی‌حال هم است الان هم خوابیده 😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔

          1. دیگه سانتی مترشو نمیدونم دما باید 34 درجه باشه
            بستگی به شدت گرمای بخاریت داره

    1. سلام خسته نباشید من جوجه رنگی هام جدیدا خیلی میشینن و خیلی کمتر راه میرن میخواستم بدونم مشکلش چیه ؟

        1. سلام غذا بهشون تخم مرغ آبپز ماکارانی پخته شده برنج پخته شده نون خرد شده میدم بی حال نیستن خیلی میشینن یکی شون همیشه نشسته روی پاهاش نمیتونه سفت وایسته

          1. به جز تخم مرغ این غذاهایی که بهشون میدی کربوهیدرات زیاد دارن
            مصرفشون باعث میشه که تحرکشون کمتر بشه یعنی زیاد تکون نخورن و حرکت نکنن
            که به مرور می تونه براشون مشکل ساز بشه
            مقدار مصرف این غذا ها رو کمتر کن براشون دان مخصوص تهیه کن کنارش بهشون میوه و سبزی هم بده
            یکیم مکمل کلسیم تهیه کن بده

  17. سلام خسته نباشید من تازه جوجه رنگی خریدم اونها رو داخل قفس بزرگ گذاشتم زیرشون پارچه نرم گذاشتم اشکال نداره

    1. سلام دوست عزیز
      نه اشکال نداره
      ولی بهتره زیر پاشون پوشال نرم بریزی که پاهاشون آسیب نبینه

          1. سلام دوست عزیز
            علائمی مانند بی حالی، کم تحرکی و کم اشتهایی هم داره؟
            فضله ش چه رنگیه؟

  18. آیا من میتوانم جوجه ام را درون پارچه ای گرم بغل کنم
    آیا اگر جوجه ام در بغلم چشمانش را ببندد یعنی در بغلم خواب است یا نشانه مرگ یا بیماری اش است

    1. سلام بله میتونی
      اونو که نمیشه گفت
      باید ببینی بی حاله؟ غذا میخوره یا نه؟ فضله ش چه رنگیه؟
      علائمی از بیماری داره؟

    1. کارتون چون زود مرطوب میشه و زیاد بهداشتی نیس برا همین زیاد توصیه نمیشه
      بهتره تو یه قفس با بستر مناسب نگهداری بشن

    1. سلام نه ندین
      با استارتر تغذیش کنید
      و مولتی ویتامین برای تقویت بدنش بخرید
      فقط میتونید محلول آب شکر برای افزایش اشتها و در اومدن از بیحالی بدین اونم تو مواقع نیاز

  19. سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون فقط ببخشین یک سوال جوجه کوچولو زردی دارم که یکم احساس می‌کنم ناراحت پاش درد میکنه خیلی نگرانشم میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      والا دقیق نمیشه گفت اکثرا دو سه روز اول از مابینشون انتخاب میکنن
      و روانه بازار میشه

  20. سلام خسته نباشید
    من تازه جوجه ی رنگی خریدم میتونم بپرسم مه میتونیم بهشون دست بزنیم یا بغلشون کنیم ؟

    1. سلام من ۲ تا جوجه رنگی دارم یکیشون بی‌حال شده و همش چشاش رو میبنده کم تر هم غذا میخوره دوس داره بره بغل آدم و زیر لباسش بره ولی اون یکی جوجه خیلی بازی گوشه

  21. سلام دو تا جوجه بومی پاور زینتی کا کل دار خریدم ولی توی غذاشون پر حشره هست آیا غذا رو بزارم پیششون یا نه

  22. سلام من جوجه رنگیم خیلی خیلی جیک جیک میکنه آب هم داره غذا هم داره پاهاشم وا شده انگار ۱۸۰ وا کرده

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      محیط نگهداریش رو گرم نگهدار
      احتمالا پا باز شده که باید درمان بشه
      بسترش از چیه؟

  23. سلام جوجه ی من ۳ ماهشه و غذای بلغور هست ۲ماه اول خوب رشد کرد اما یه ماه که
    رشدش خیلی کم شده
    چکارکنم

  24. سلام من یه جوجه رنگی دارم سبزه سالمه تازه خريدم شب توی حموم گزاشتم ولی جیک جیک میکنه بعد اومدم پارچه رو ورداشتم گذاشتم روش و دستمو ۵دقیقا آروم گذاشتم روش بعد دیگه خوابید

    1. سلام علت جیک جیک زیاد اومده هم تنها بوده هم سردشه . مقاله رو بخون با این نحوه نگهداری دیر یا زود بیمار میشه
      بعدشم حموم جای جوجه است ؟

    1. سلام جوجه مرغ نباید ارزن بخوره باید استارتر بخوره و غذای مخصوص طیور . ارزن برای پرنده زینتی

  25. سلام من یه جوجه بومی خریدم و توی قفس نگهداری میکنم غذاش هم از پرنده فروشی خریدم سرحال هم است ولی وقتی تنهاش میزارم خیلی جیک جیک میکنه و شبا هم نمیزاره بخابم

  26. سلام من جوجه هامو توی کارتن گذاشتم کارتنم گذاشتم روی بخاری شعله بخاری هم روی شمعکه ایراد داره؟

    1. سلام میخوای سوپ جوجه درست کنی ؟!!!!!
      برشون دار این چه کاریه ! مقاله رو بخون نوشته چجوری جاشونو گرم کنی اذیت داری میکنی طفلیا رو

    1. از پودر خون بند یا آرد ذرت برای قطع خونریزی استفاده کن بعدش از پماد ویتامین A و پماد تتراسایکلین استفاده کن.

  27. سلام، خسته نباشید
    من یه جوجه رنگی دارم، تعادل نداره و مدام تلو تلو میخوره، یه گوشه کز میکنه و بعضی اوقات لرزشهایی توی سرش داره
    غذا هم بهش سبزیجات و نون و…. میدم
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

        1. سلام دوست عزیز
          خودت سبزی و میوه در اختیارشون قرار بدی بهتره
          ممکنه مشکل گوارشی پیدا کنن با خوردن علف هرز

    1. سلام کامنت قبلی رو ریپلای کنید . مقاله رو که خوندین همه شرایط رو رعایت کردین از غذا و دما و … ؟

  28. سلام من دوتا سوال داشتم جوجه من دو تا دارم یکی خیلی شیطون هست وشب موقع خواب خیلی جیک جیک می کنه واون یکی می‌خوابه دوهر ساکن یا بی حال نیستند میشه بگید چی کنم ۲ داخل دانخوری دان نمی خورند
    اما وقتی رو سطح می ریزیم تا شب در حال خوردن هست میتر سم خطر بیش از حد خوردن باشه
    میشه زود تر جواب بدید

  29. سلام من جوجه ام شب خوابید صبح که بیدار شد بی حال شد الان دو سه روزه اینجوریه با بقیه جوجه ها هم بازی نمیکنه تو آبش یکم شربت ب کمپلکس ریختم بهتر شد ولی باز حالش بد شد میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. سلام علائم دیگه ای نداره ؟ مقاله رو کامل خونید محیطش باید گرم باشه . دماش چند درجه است ؟

  30. سلام خوب هستید
    من یه دونه جوجه رنگی دارم تقریبا یک ماهشه چند روز پیش دیدم که انگشت پاش شکسته و کبود شده من پاشو بستم بعد چند روز دیدم کج جا افتاده انگشتش
    امروز که اومدم بهش غذا بدم دیدم چند جای بدنش کبود شده یعنی سیاهه.میشه علتشو بگید یعنی مریضه ؟
    چیکار کنم زود خوب بشه؟
    غذا هم برنج و سیب زمینی آبپز میدم بهش و… . خیلی هم سرحاله و همش میخواد از کارتون بیاد بیرون . خیلی نگرانم چیزیش شده؟
    امروز بهش برنج دادم نخورد ولی سیب زمینی آبپز رو یکم خورد
    ممنون میشم زودتر بگید چیکار کنم.
    راستی فضلش هم سیاهه

    1. سلام غذاش که بده براش غذاش استارتر و مولتی ویتامین بخرید . چک کنید توی کارتنش حشره و مورچه نباشه . زیرش پوشال بریزید نباید کف کارتون خالی باشه فلج میشه . حتما به دامپزشک مراجعه کنید از نزدیک معاینه بشه بدون معاینه نمیشه گفت

        1. سلام متاسفم پرندت رو از دست دادی . اگر دوباره قصد خرید پرنده داری قبلش حتما در مورد شیوه نگهداریش کامل آموزش ببین و مطالعه کن

          1. سلام من تازه میخام جوجه بگیرم بعد میتونم بزارمشون توی کارتون و بعد تو دستشویی نگهداری کنم

          2. سلام من دو تا جوجه مرغ و خروس گرفتم و الان ۱ ماه و ۲۰ روزشونه و رنگ هردو تاشون قهوه ای هست بنظرتون تو سن ۶ ماهگی تخم میزارن

          3. سلام دوست عزیز
            همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما
            دقیق نمیشه گفت

    1. سلام آره اگر تمیز باشه و نو باشه ولی پوشال اماده که توی دامپزشکی و پت شاپ ها میفروشن خیلی بهتره

      1. پس اگه بزرگه
        یه کارتون بردار توش پوشال بریز
        تو دسشویی هم راه برن برا پاهاشون ایجاد مشکل میکنه چون سرامیکه کف
        هم ممکنه پا باز بشن و هم میخچه از کف پاشون در بیاد

    1. سلام یعنی چی نمیخوابه ؟ جیک جیک میکنه شبا ؟ مقاله رو بخون نوشته شده چرا شبا جیک جیک میکنه

  31. سلام
    جوجه ی من یه ماه ونیمشه وبال هاش کاملا در اومده وهمش میپره توی گلدونا وبرگای گل هارو میخوره براش بده چکار کنم

    1. سلام خیر بدنیست. براش سبزی بخر مثل جعفری بشور خورد کن بخوره .
      غذاش چیه ؟ فضلش چجوریه ؟

    1. سلام بستگی داره . ممکنه بعضی از مرغ ها نوکشون بزنن یا کلا کاریشون نداشته باشه باید چک کنید . ولی از 3 ماهگی معمولا میتونن

  32. سلام بهترین موقع برای گرفتن جوجه برای روستاهای شمالی چه فصلی هست ممنون میشم راهنمای کنید درضمن این جوجه ها تمامن واکسن خورده میدن بیرون

  33. جوجه ی من یه جا نشسته و خوابیده و هیچ تحرکی نداره فک کنم مریضه و نمیتونم ببرم به دامپزشک تا دیروز همش اینور اونور می رفت اما الان نه شما برای درمان اون چی پیشنهاد میدید

  34. سلام جوجه ی رنگی من یک چشمش بازه و اون یکیش بسته
    خودشم خیلی میخوره اما یه جا نشسته
    نمیدونم چیکار کنم؟

  35. سلام.من ۳ تا جوجه دارم.
    ۲ تاشون خیلی بزرگ شدن و پر هاشون بلند شده ولی یکیشون اصلا بزرگ نشده.
    مشکلش چیه؟

  36. سلام
    من جوجه‌ام تا ظهر خوب بود و غذا میخورد خیلی هم شیطون بود
    اما از ظهر تا حالا هیچ غذا و آبی رو نمیخوره و همش میخوابه اصلا جنب و جوش نداره
    چیکارش کنم؟ خیلی نگرانشم
    همه ی موارد رو هم رعایت کردم

  37. سلام یکی از جوجه هام که تا امروز سرحال بود یه ساعتیه که خیلی بی‌حال شده و هیچی نمیخوره، مایع ژله مانندی بالا میاره و یکم آب قند بهش دادم به سختی تونست قورت بده چیکار میتونم بکنم ؟

    1. سلام خیر اگر هوا سرد نباشه میتونه کمی آفتاب بگیره شاید داره نوکش رو تمیز میکنه . غذاش چیه ؟

    2. سلام ۵تا جوجه دارم
      ۳تاش خیلی سرحالن
      فقط ۲تاش بی حالن
      تمام کارهای که داخل مقاله هم امکان کردیم براشون

      1. سلام دوست عزیز
        غذا بهشون چی میدی؟
        فضله شون چه رنگیه
        براشون یکم محلول آب شکر تهیه کن بده تا بی حالیشون رفع بشه

  38. سلام.
    خسته نباشید.
    من دو تا جوجه رنگی دارم🐔
    یکشون خیلی سرحاله 💃🏻
    اما اون یکیش خیلی بیحاله وبه زورحرکت میکنه😭
    میشه بگید دلیل بیحالی جوجه رنگی چیه?
    و تقریبا همه ی چیزهایی که نوشتین رو انجام میدم.
    خیلی ممنونم🙏🏻
    ❤️

  39. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم ولی یکیشون سنگدونش بعد از غذا خوردن خیلی باد می‌کنه
    میشه بگید چطوری درمانی کنم. ممنون ازتون

  40. سلام من به جوجه هام بلعور گندم میدم و دوست دارن و میخورن ولی دو هفته س که گرفتمشون نمیدونم چند ماهه هستن براشون خوبه؟ و فصله شون سیاه و ابکیه بعصی اوقات مشکلی نیست؟ و بال هاشون الان کم کم داره در میاد و سفیدیش معلومه فقط شیر خشک عیب نداره بدم بهشون؟

    1. سلام بلغور گندم خوب نیست مقاله رو کامل بخون توضیح دادم چی بدی بهشون . شیر خشک ؟ اصلا اصلا ندی بهشون میمیرن
      براشون دان استارتر بخر

  41. سلام ببخشید
    من یک جوجه رنگی دارم که نمی خوابد چیکار کنم که بخوابد میشه زود جواب بدید خیلی ممنون

    1. سلام شب جیک جیک میکنه زیاد ؟ تنهاست میترسه یا سردشه . باید یدونه دیگه بخری براش . مقاله رو بخون کامل نوشتم چیکار باید بکنی تا بخوابه

  42. جوجه ی من هم چشمانی شفاف داره چشماش بازه پر هاشم تمیزه ولی زیاد جیک جیک نمی کنه میکه ولی نه اونقدر گاهی اوقات شاده ولی بعد چند دقیقه خسته میشه انگار به نظر شما بیماره

  43. سلام من چهار تا جوجه خریدم یکیشون خیلی آرومه و همش چشماشو میبنده و غذا چی میتونم بدم مثلا برنج بهشون بدم خوبه

  44. سلام من دوتا جوجه رنگی خریدم همش باهم دعوا میکنن یکیشون سرحال ولی اون یکی همش نشسته و همش اون یکی می‌زدندش چیکار کنم؟

  45. سلام اب و شکر به جوجه رنگی بدم اشکالی نداره و اینکه تو قفس پرنده بزارمش اشکالی نداره

    1. سلام خیر یکی دو روز اول ایراد نداره . کف قفس پرنده چیه ؟ نباید میله باشه یا اینکه صاف باشه. پوشال بذارید .

  46. سلام وقتتون بخیر ،یکی از جوجه های من کمی بی حاله و مایع بی رنگ بالا میاره.باید چی بهش بدم که خوب بشه؟!

    1. سلام غذاش چی بوده ؟ فضلش چجوریه ؟ کامل توضیح بدین شرایط نگهداری شو
      3 قطره سرکه سیب طبیعی با آب حل کنید بخوره

    2. سلام به جوجه شیر بدیم اشکالی ندارد و اینکه تو قفس بزاریمش هم چیزی نمی سه ؟؟؟؟

      1. سلام مگه گربه است ؟ اصلا اصلا نباید شیر بخوره . مقاله رو بخونید . کف قفس پوشال بریزید تا پاهاش مشکل دار نشن

  47. سلام
    اشکالی نداره من به جوجه ام کاهو رو خیلی ریز کنم و بریزم بخوره ؟
    و اینکه گفتید تو کارتن جوجه هارو بزارید حالا میشه بگی کارتن اگه ۳۵ سانتی متر باشه ، نمیپره بیرون ؟

    1. سلام گاهی اوقات ایراد نداره کاهو بخورن اما خیلی کم
      سلام خیر نمیپره کم کارتن پوشال بریز. ارتفاع 35 سانتی متره ؟

  48. سلام
    ما جوجه داریم ، ولی اشکالی نداره یه جوجه ی دیگه هم بعد یک هفته بخریم ،
    آخه میگن اگه جوجه خودش زندگی کنه یه جوجه ی دیگه بیاد اولی میمیره؟

    1. سلام خیر اینا خرافاته ! ولی یک هفته از هم جدا نگهشون دارید شاید دومی بیمار باشه به این انتقال نده یه وقت

  49. سلام من به جوجه هام نون رو خیس میکنم میدم یا برنج پخته شده میدم ایرادی نداره؟؟

    1. سلام بله ایرادی داره . مقاله رو بخونید . غذاشون نوشته شده . براشون استارتر بخرید

  50. سلام من دو تا جوجه محلی دارم تو کارتون نگهداریشون کردم و زیرش اره چوب گذاشتم ولی جوجه ها چوب هارو میخورن باید چیکار کنم ؟ممنونم از مقاله خوبتون♥️

  51. سلام و عرض ادب
    من دو تا جوجه دارم. یکی شون اسهال داره چی کار کنم خوب شه؟
    ممنون و مچکر

  52. سلام … من دوتا جوجه رنگی دارم که همش میچسبن کنار هم … احساس میکنم سردشونه
    کف کارتن هم روزنامه چیدم تا وقتی کثیف شد عوض کنم … غیر از روزنامه چی بزارم که گرمشون باشه ؟
    توی اتاقم هم بخاری داری و هوای اتاقم متعادله

    1. سلام مقاله رو بخونید کامل توضیح داده شده . روزنامه و کارتن باعث فلج شدنشون میشه . پوشال و کاه بریزید. براشون لامپ مادر مصنوعی بخرید

  53. سلام جوجه‌ی من جنب و جوشش زیاده ولی چشماشو میبنده و یه جا میمونه و بعد باز شدن چشم باز بدو بدو میکنه

    1. سلام کامل توضیح بدین غذاش چی بوده ؟ زیر پاش چی بوده ؟ مقاله رو بخونید ببینید کدوم مورد رو رعایت نکردین

  54. سلام ببخشید خواستم بدونم که چرا اصلا جوجه رنگی من وقتی بهش میگم بیا بیرون نمیاد و میره یه گوشه ای از قفس و هر کاری میکنم از جتش تکان نمیخوره و اصلا هم تنها نیست یه جوجه ی دیگه هم خریدم و هر چیزی که داخل مقاله هست رو انجام دادم و شب ها که چراغ رو خاموش میکنم یه چراغ خواب میزارم

    1. سلام شاید زبون انسان رو بلد نیست هنوز !
      غذاش چیه ؟ محیطش گرمه ؟ دما باید 30 درجه سانتیگراد باشه براش . بقیه جوجه ها سرحالن ؟

      1. سلام با عرض احترام
        من دوتا جوجه رنگی خریدم و اما از وقتی خردیم اب نمی خرند چیکار باید بکنم

  55. سلام و خسته نباشید
    مم یک اردک و یک جوجه رنگی خریدم
    جوجه رنگی سره حال و خوب میخوره و خوب میگرده
    کنار بخاری و گرماش بالا هس
    اگه به این روال ازش مواظبت کنم مشکلی پیش نمیاد؟
    غدا بهش بلغور میدم

  56. سلام من دو تا جوجه رنگی دارم خیلی کثیف شده بودن یکم با دستمال خیس کشیدم روش و با سشوار یکم خشکشون کردم
    ولی الان صدای جیک جیبشون عوض شده و هیچی نمیخورن و میلرزن
    جاشونم گرمه
    چیکار کنم که نمیرن😭

  57. سلام و وقت بخیر
    من دوتا جوجه دارم یکی رنگی و دیگری رسمی است میخواهم بدانم که از کجا بفهمم کدام خروس یا مرغ است؟

    1. سلام بلغور گندم یا ذرت ؟ کافی نیست در هر صورت این غذا . گندم که تا یک ماهگی اصلا خوب نیست براشون . غذای استارتر بخرید
      مقاله رو بخونید توضیح کافی داده شده

  58. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم دوروز ازش مراقبت کردم اما یکی از انها غذا کم میخوره و بیشتر اب یکم هم بیحال هست تازه همه مراقبت های ویژه مجله را انجام میدهم مشکلی داره جوجم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋