درمان خانگی اسهال جوجه مرغ | نحوه تشخیص به همراه درمان فوری

آیا جوجه مرغ شما اسهال شده است؟ آشنایی با قویترین دارویی گیاهی برای اسهال جوجه مرغ ندارید؟ به دنبال راهکاری برای درمان اسهال سفید جوجه مرغ و یا اسهال خونی جوجه مرغ هستید؟ پس با ما تا اانتهای این نوشته از چیکن هچ همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع طیور بومی و اهلی
» دارای بدنه ی عایق و عدم تبادل دما و رطوبت داخل دستگاه با محیط بیرون
» بهره گیری از سیستم تهویه و اکسیژن رسانی استاندارد و حرفه ای
قیمت : 7,100,000تومان

دلایل اسهال در طیور

دلایلی که باعث اسهال در مرغ، خروس و جوجه های آنها می شود:

  • مصرف بیش از اندازه آب
  • کوکسیدیوز
  • سرماخوردگی
  • کرم های انگلی
  • ویروس ها
  • باکتری
  • اسیب دیدن کلیه و کبد
  • بالا بودن پروتئین جیره
  • کم خوراک بودن

نحوه درمان

برای درمان اسهال جوجه مرغ ابتدا باید علت ان را پیدا کرد. اگر به خاطر شرایط تغذیه بوده میتوان با اقدامات ساده این مشکل را حل کرد. اما اگر علت اسهال جوجه، نتیجه بیماری باشد، دارو درمانی باید انجام گیرد.

برای تشخیص دلیل اسهال جوجه باید به رنگ فضله آن توجه شود. رنگ فضله جوجه بیمار ممکن است کاملا سفید، سبز متمایل به قهوه ای، قهوه ای، خونی یا زرد رنگ باشد. هر یک از این موارد نشانه مشکل یا بیماری خاصی در جوجه است.

یکی از اولین کمبودهایی که در نتیجه اسهال در جوجه ها ایجاد میشود، کم شدن آب بدن و عدم جذب الکترولیت ها به دلیل کم آبی بدن می باشد. به همین دلیل استفاده از مولتی الکترولیت در زمان اسهال طیور به شدت توصیه میشود تا پرنده در نتیجه کاهش جذب مواد معدنی دچار مشکلات عدیده نشود.

اسهال جوجه بر اثر تغذیه

زمانیکه میزان پروتئین دریافتی جوجه ها بیش از اندازه باشد؛ همچنین زمانیکه از مواد با قابلیت هضم پایین در تغذیه جوجه ها استفاده میشود مثل گندم یا برنج، جوجه دچار اسهال خواهد شد. برای تغذیه جوجه ها متناسب با سن آنها باید از جیره غذایی استاندارد استفاده شود. در مقاله تغذیه خانگی جوجه یک روزه به طور مفصل در این باره بحث نموده ایم. این مطلب را حتما مطالعه کنید.

یکی دیگر از موارد تغذیه که باعث اسهال جوجه میشود، افزایش بیش از حد مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم و نمک های سولفات و کلراید می باشد. در تغذیه جوجه ها سطح مواد معدنی و ویتامین های دریافتی آنها باید متناسب با نیاز روزانه آنها باشد. در این باره میتوان با نظر دامپزشک متخصص یک جیره غذایی فرموله شده برای جوجه ها و طیور خود تهیه کرد.

لازم به ذکر است که در نتیجه تغییر ناگهانی جیره نیز ممکن است جوجه ها دچار اسهال شوند.

اسهال جوجه در اثر بیماری

عامل بیماری میتواند ویروسی، باکتریایی، انگلی یا قارچی باشد. بیماری های ویروسی درمان ندارند ولی برای سایر بیماری ها میتوان از داروهای خاصی استفاده کرد.

اسهال جوجه در اثر بیماری - چیکن هچ

عفونت ویروسی ناشی از بیماری نیوکاسل، گامبورو، مارک، آدونوویروسی، رئو ویروس و … باعث آبکی شدن فضله طیور میشود. در عفونت های ویروسی اگر رنگ فضله پرنده سفید باشد، احتمال بیماری گامبور در پرنده وجود دارد. اما اگر فضله اش سبز باشد، پرنده درگیر نیوکاسل یا آنفولانزا شده است.

برای درمان اسهال جوجه که به بیماری ویروسی دچار شده است، اقدامات زیر را انجام دهید :

  • ضدعفونی تجهیزات مرغداری داخل سالن از جمله آبخوری و دانخوری و استفاده از آب و دان تمیز
  • استفاده از مولتی ویتامین، الکترولیت و مکمل ها
  • کنترل شرایط محیط نگهداری و کاهش استرس

عفونت باکتریایی

شایع ترین بیماری هایی باکتریایی که باعث اسهال جوجه ها میشوند شامل بیماری کلی باسیلوز، سالمونلوز، اسپیروکتوز و … می باشند. رنگ اسهال جوجه در نتیجه عفونت باکتریایی سفید بوده و حالت کش دار و موکوسی دارد.

در صورتیکه اسهال مرغ و خروس در نتیجه عفونت باکتریایی باشد میتوان با برخی آنتی بیوتیک ها از جمله لیکنومایسین، کلستین، نئومایسین و … پرنده را درمان کرد. البته علاوه بر این داروها توصیه میشود که دانخوری و ابخوری ها را ضدعفونی نموده و به طیور خود الکترولیت و مولتی ویتامین بدهید. همچنین برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی طیور در زمان این نوع بیماری ها میتوان از پروبیوتیک ها نیز در جیره غذایی آنها استفاده کرد.

عفونت انگلی

در عفونت های انگلی روده های طیور زخمی میشود به همین دلیل رنگ اسهال جوجه بیمار در این شرایط خونی یا قهوه ای می باشد. البته برخی از بیماری های انگلی نیز باعث اسهال زرد رنگ در طیور میشوند. شایع ترین عفونت انگلی در طیور بیماری کوکسیدیوز می باشد. اسهال ناشی از این بیماری در بیشتر موارد خونی است. برای درمان و حتی پیش گیری از عفونت انگلی میتوان به غذای جوجه ها داروی ضد کوکسیدیوز اضافه کرد. این داروها در انواع پت شاپ های معتبر و داروخانه های دامپزشکی به فروش می رسند. برای درمان سایر بیماریهای انگلی نیز داروی ضد انگل مثل لوامیزول و غیره استفاده کرد.

عفونت قارچی

اگر بیماری طیور ناشی از عفونت قارچی باشد همچون بیماری اسپرژیلوزیز و کاندیدیازیز و … میتوان با اسیدی کردن آب و داروهایی مثل سولفات مس و مولتی الکترولیت، اسهال طیور را درمان کرد.

موارد دیگری هم مثل استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک ها، وجود مایکوتوکسین ها (نوعی کپک و قارچ که در خوراک دام و طیور رشد میکند) و مسمومیت های غذایی نیز باعث اسهال در طیور میشود. در این موارد ابتدا باید عاملی که باعث آلودگی یا اسهال پرنده شده است را حذف کنید. بعنوان مثال دان ذرت وقتیکه برای مدت طولانی در انبار ذخیره میشود، مایکوتوکسین ها بر روی آن رشد میکنند. بنابراین در زمان تهیه دان مرغ باید به کیفیت آن بسیار اهمیت داده شود.

برای درمان این نوع اسهال در جوجه ها میتوان از زغال فعال و زئولیت استفاده کرد. این مواد باعث جذب بهتر مواد غذایی در روده ای حیوان شده و ابتلا به بیماری های اسهال را در پرنده کاهش میدهند.

سوالات متداول

علت بوی بد اسهال جوجه مرغ چیست؟

یکی از علت های اصلی بوی بد فضله جوجه مرغ عفونت داشتن پرنده می باشد. برای درمان خانگی میتوانید مقداری عرق آلاله را با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه هرکدام دو سر بطری مخلوط کرده و به مدت 5 روز روزانه 4 قطره در اختیار جوجه خود قرار دهید.

درمان خانگی اسهال خونی جوجه مرغ چیست؟

از آنجایی که وجود خون در فضله جوجه مرغ نگران کننده است و نشان دهنده خونریزی در روده، معده و مسمومیت با مواد غذایی است به روش خانگی نمیتوان اقدام به رفع این مشکل کرد و باید آنتی بیوتیک درمانی صورت گیرد که بدین سبب استفاده از کوکسیدین به مقدار 30 میلی لیتر در 10 لیتر آب آشامیدنی توصیه میشود که به مدت سه روز باید در اختیار جوجه قرار گیرد.

سپس درمان را به مدت دو روز قطع کنید و دوباره تا 3 روز ادامه دهید و بدین منوال تا بهبودی کامل جوجه مرغ پیش روید.

اسهال قهوه ای جوجه مرغ را چگونه درمان کنیم؟

اسهال قهوه ای اغلب از سر تغذیه نادرست در جوجه مرغ ایجاد میشود. اگر به جوجه مرغ خود به تازگی تخم مرغ آبپز داده اید طبیعی است که به اسهال قهوه ای رنگ مبتلا شود. برای درمان میتوانید از گزنه و یا گیاه افسنطین به صورت خرد شده در جیره غذایی جوجه مرع استفاده کنید.

دلیل اسهال خردلی جوجه مرغ چیست؟

این نوع اسهال نشان دهنده هیستومونوز می باشد که برای درمان باید آنتی بیوتیک استفاده شود بهترین راهکار درمانی در این حیطه استفاده از مترونیدازول با تجویز دامپزشک است. 

چرا جوجم اسهال سفید داره؟

یکی از دلایل اساسی اسهال سفید گچ مانند کمبود ویتامین در جوجه مرغ است که برای درمان میتوانید پرمنگنات پتاسیم یا دمنوش بابونه استفاده کنید.

سخن پایانی

اسهال در طیور در نتیجه عوامل مختلفی ایجاد میشود. از آنجایی که اسهال باعث کاهش جذب مواد، از دست رفتن آب بدن، ایجاد بستر مرطوب و شیوع آلودگی و بیماری در گله میشود، هرچه سریعتر باید نسبت به درمان آن اقدام شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫671 دیدگاه ها

    1. این به خاطر اینه که پرنده عفونت داره
      می تونی عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کنی
      روزانه 4 قطره تا 5 روز بدی

  1. کمکم کنید من 2 تا جوجه دارم یکیش خیلی اسهال هست رنگ اسهال اون قرمز هست بی حال هم نیست سرحال هست و غذا میخوره ولی اسهال هست

    1. سلام آنیسا
      اسهال خونی نشون دهنده ی وجود خونریزی توی سیستم گوارشی و یا تولید مثلی پرنده هست
      و متاسفانه درمان خونگی نداره
      باید سریعا ببریش دامپزشکی تا بر اساس شدت بیماریش براش دارو تجویز بشه

  2. سلام
    بنده 10 جوجه مرغ دارم حدودا 2 3 هفته ای دیروز بردم بیرون شهر یکم هوا بارونی شد کمی خیس شدن غذایی که بهشون میدادم استارتر بود تموم که شد یه غذایی گرفتم فروشنده گفت قوی تره و پودر بود از دیشب که برگشتم شروع کردن به عطسه و الان که ولشون کردم برا هوا خوری میبینم دفع جوجه ها اسهال قهوه‌ای رنگه هنوز بی‌حال نشدن ولی نگرانم که تلف بشن
    اگر ممکنه راهنمایی کنید 🌹

    1. سلام محمد جواد
      جوجه هات سرما خوردن
      باید بذاریشون تو یه محیط گرم
      براشون دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهشون بده
      اسهالشون هم ناشی از سرماخوردگیه
      برای رفعش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهشون بده

      1. سلام مجدد
        الحمدلله عطسه هاشون قطع شده اسهال هم تا حدودی ولی بعضی هاشون هنوز اسهال هستن و اسهال خردلی رنگ دارن اینو چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. خسته نباشید جوجه من تقریبا ۱ ماهشه غذاشون تموم سده بود یک دف بهشون برنج پخته ساده دادم یه دف عدس پلو الان سنگدان یکشون باد کرده چغلی نمیکنه اصلا بیحال ی گوشن وایمیسه

    1. سلام علی
      عدس پلو کلی ادویه و نمک داره که برای پرنده مضره و نباید بهشون بدی
      برای هضم غذا توی چینه دانش 3 تا 5 قطره سرکه ی سیب رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      اگه رفع نشد باید ببری دامپزشک تخلیه کنه

  4. سلام.خسته نباشی.ببخشید من ی ۳۲عددجوجه مرغ امپراطور یک ماهه دارم متاسفانه همشون بیمارشدن ودارن تلف میشن اسهال سفیدرنگ کشدار گرفتن.دامپزشکم بردم ولی اثر نداشت لطفا راهنماییم کنید.تشکر.

    1. سلام احمد
      این نشون میده که جوجه هات عفونت دارن
      برای درمانش برای هر جوجه
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهشون بده
      محیط نگهداریشونو ضد عفونی کن
      آبخوری و دانخوریشونو هم همینطور

  5. سلام تروخدا سریع کمکم کنید، جوجه رنگی مو دخترم برداشت فشار داد ب حد زیاد تا رسیدم ازش بگیرم دیدم بی‌حال شد اقتاد زمین تا یک ساعت نشسته بود و راه نمی‌رفت چشماشو بسته بود، الانم اصلا راه نمیره و جیغ میزنه فقط دستشویی هم نمیکنه چندبار کرد فقط آب خالی بود،
    تروخدا کمک کنید، فکر کنم ب کلیه هاش فشار وارد شده، چی بدم بخوره؟

    1. عزیز بهش فشار وارد شده
      بیماری نیس که چیزی بدین بخوره
      اگه میخوای از بیحالی در بیاد محلول آب شکر بده

    1. سلام دوست عزیز
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه مخلوط کن و از هر کدوم دو سر بطری
      به مدت 5 روز روزانه 4 قطره بده بخورن خوب میشن
      میتونی مقدار کمی سیر رو هم مخلوط ماست کنی بدی تا مشکل حل بشه

    2. سلام خسته نباشید من ۷۰۰ تا جوجه سه ماهه دارم یکی دو روزی میشه ک تو سالن چند تا اسهالی قهوای روشن دیدم و یکشونم اسهالیش قرمز رنگ بود باید چیکار کنم چی بهشون بدم

      1. سلام محمد
        اسهال خونی خیلی خطرناکه و می تونه نشون دهنده ی خونریزی توی سیستم گوارشی و یا تولید مثلی پرنده باشه
        اینارو همینجوری نمیشه خودت درمان کنی و حتما باید بری دامپزشک تا یه درمان داروئی ارائه بده

  6. سلام من بیست تا جوجه گوشتی دارم اسهال ابکی میرن خیلی ابکی قهوه ای پررنگ بوی بدی هم میده رفتم دامپزشکی اول انرودادخوب نشدبعدش نیومائسن داده بازم خوب نشدن چه دارویی بدم بهتره

    1. سلام دوست عزیز
      تجویز دارو بهتره توسط دامپزشک صورت بگیره
      من درمورد درمان خونگی می تونم راهنماییت کنم
      محیط نگهداریشونو گرم کن
      براشون پلت مخصوص از یه برند معتبر تهیه کن و مطمئن باش که فاسد و یا کپک زده نباشن
      میوه، سبزی و تخم مرغ تا زمان رفع اسهالشون بهشون نده
      برای هر جوجه با توجه به جثه ش 3 تا 5 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      آبی که براشون استفاده می کنی حتما آب تصفیه شده و بدون آهک و املاح باشه
      از داروخونه ی دامپزشکی براشون پروبیوتیک تهیه کن که طریقه ی استفاده ش هم روش قید شده

  7. سلام خسته نباشی من سه تا جوجه دارم یکم هویج بهش دادم از بعداظهر اسهال گرفته قهوه ای رنگ بو ام میده خواستم دلیلشو بدونم ممنون

    1. سلام ساسان
      مصرف سبزیجات نباید بیش از حد باشه و باید تو یه مقدار متعادلی براش استفاده بشن
      برای درمانش سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه

  8. سلام و درود.
    من دوتا جوجه رنگی دارم حدود 7 روز میشه خریدم تازه امروز میبینم یک دونه شون اسهال قهوه ای رنگ شدن و پشتشون میمونه.
    لطف میکنید راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مخرجشون رو با آب ولرم بشور خشک کن
      و بعد یه دستمال تمیز رو آغشته کن به روغن زیتون و بکش به مقعدشون مشکلشون حل میشه

      1. بیزحمت میشه برای اسهال شون هم راهنمایی کنید؟
        غذا هم بهشون نان ریز میکنم میدم.
        فقط دوبار بهشون ارزن دادم

        1. بهتره براشون دان مخصوص تهیه کنی چون نون به تنهایی نمی تونه نیازهای غذاییشونو تامین کنه
          و به مرور فلج یا بیمار میشن
          یا هم پودر گندم، ذرت، سویا و پودر پوسته ی تخم مرغو قاطی کن بهشون بده
          برای درمان استهالشون محیط نگهداریشونو گرم تر کن 3 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بهشون بده
          براشون از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک مخصوص تهیه کن

  9. من‌ی‌ جوجه دارم اسهال شده رنگش قهوه ایی یا خردلی طوره خیلی بیحاله کلا چشماشم میبنده همش روی پاهاشم‌ نمیتونه وایسه کلا
    از ی جوجه دیگ که اسهال داشت و مرد انگار گرفته چکارش کنم

    1. سلام پرستو
      محیط نگهداریشو گرم کن
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      آبی که براش استفاده می کنی بدون آهک و املاح باشه
      اگه بهش سبزیجات، میوه یا تخم مرغ میدی قطعش کن
      براش دان مخصوص جوجه تهیه کن به علاوه از داروخونه ی دامپزشکی براش مکمل کلسیم و پروبیوتیک بگیر بده

  10. سلام خوبین شرمنده خروس من دچارایهال سبز رنگ شده، ماستو میبینید بریدنی چطور میشه ظاهرش حدودا مدفوش اونجوری شده انگار معدش خوب هضم نکرده رنگ مدفوع کامل اسهال سبز رنگه

  11. سلام مرغ ما یکساله هست از صبح غذا نمیخوره وبیحاله مدفوعش هم قهوه ای روشن شده با لکه های خون الانم در سفر هستم چه کاری میتونم براش بکنم ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع خونی خیلی خطرناکه و متاسفانه درمان فوری و اینجور چیزا نداره
      این نشون میده مرغت دچار خونریزی داخلی شده و باید سریعا ببریش دامپزشک

  12. سلام جوجه من بیحاله اسهالشم زرد رنگه چیکار کنم چی بهش بدم خوب شه هیچیم نمیخوره

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      اخیرا براش مولتی ویتامین هم استفاده کردی؟
      فضله ی زرد رنگ یا نشون میده که پرندت داره ویتامینای اضافی بدنشو دفع میکنه و در مواقع حاد تر نشون میده که به نیوکاسل مبتلا شده

    1. سلام دوست عزیز
      اسهال خونی برای جوجه خطرناکه و نشون میده که توی معده و یا روده ش خونریزی داره
      و یا با سرب مسموم شده
      اونارو باید سریعا ببریش دامپزشک وگرنه تلف میشن

      1. سلام وقت بخیر، یک جوجه رنگی از کسی که سفر داشت میرفت به رسم امانت گرفتم الان اون چیندان زیر گلوش ورم کرده کمی هم اسهالش آبکی بیرنگ و یا سبز لجنی بوده، غذاش هم برنج پخته شیته شده با آب و نون خیسونده و پرتقال بوده، چکار کنم؟ میتونم قرص پروبیوتیک انسانی هم تو آبش بریزم؟

        1. سلام مهدی
          نه به هیچ وجه داروهای انسانی رو برای پرنده ها استفاده نکن چون به شدت به کلیه و کبدشون آسیب میزنه
          دلیل تورم چینه دانش به خاطر غذایی هست که بهش میدی
          اون یا باید با دان مخصوص تغذیه بشه یا هم بهش ترکیبی از پودر ذرت،پودر گندم،پودر سویا و پودر پوسته ی تخم مرغ داده بشه
          و در کنار اون از میوه و سبزیجات استفاده بشه
          پرتغال هم اسیدیه و باید تو مقدار مشخصی استفاده بشه
          سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بهش بده تا 3 روز
          اگه رفع نشد دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
          بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کن آروم چینه دانشو ماساژ بده
          اگه باز رفع نشد باید ببری دامپزشک تخلیه کنه

  13. سلام جوجه من بی حال هستش و اسهال کاملا سفید داره چند روز پیش گلوش عفونت داشت بهش آبلیمو دادم خوب شد ولی الان بی حال یه گوشه افتاده

    1. سلام دوست عزیز
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده

        1. سلام مجتبی
          یه دستمال نرم و تمیز رو آغشته به روغن زیتون بکن آروم بکش رو مقعدش و پرهای اطرافش
          برای چرب شدن روده هاش و دفع راحت تر مدفوعش یه قاشق روغن ذرت بریز تو آبخوری یعنی با آب قاطیش کن تا مصرف کنه
          به علاوه برای اینکه مقعدش عفونت نکنه می تونی براش پماد تتراسایکلین چشمی تهیه کنی و بزنی به مقعدش
          همچنین از داروونه ی دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کن و بده

          1. من بدون روغن میکنم تعداد بالایه روغن زندن یکی یکی یکم دشواره ‌‌‌.مدفوع شل شده یعنی اسهال هستن باز روغن بدم شل تر نشه

          2. چسبیدنش به پشت فضله نشون میده که مدفوعشون به درستی دفع نمیشه
            و برای اینکه هرچی که توی روده شون هست بیاد بیرون بهتره از این راهکار استفاده کنی
            ولی زیاد تکرارش نکنی
            بعدا می تونی 3-4 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریزی تو 100 سی سی آب و بهشون بدی تا 3 روز

  14. سلام جوجه خانگیم دیشب یکم قرقروت خورد الان حالش خوب نیست و اسهال شده چکارکنم
    وباچه درمان خانگی رفعش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      دو یا سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      آب کافی در اختیارش بذار
      میوه و سبزی و سفیده تخم مرغ بهش نده
      آبی که براش استفاده می کمی بدون املاح و آهک باشه
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      اگه درمان نشد یعنی مسمومیتش شدیده و باید ببریش دامپزشک

  15. سلام خروسی دارم که از دیروز کم خوراک و بیحال و تاجش هم تیره شده مدفوعش هم سفید شده گفتند یه حبه سیر خورد شده بهش بده الان دادم راهنمایی میخام سپاس

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سفید نشون دهنده ی اینه که عفونت داره
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      سیاه شدن رنگ تاجش هم یا بخاطر سرمازدگی هست
      یا هم کمبود اکسیژن
      باید دمای نگهداریش متعادل باشه و تهویه ی کافی توی محیط نگهداریش وجود داشته باشه

  16. سلام خسته نباشید من دوروزه چهارتا جوجه رنگی خریدم ک یکسره خوابن و برای خوابیدن بزرو میخوان برن زیر همیدگه مشکل خاصی ندارن؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون محلول آب شکر بده
      با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنشون و تقویت کن

      1. سلام من یه جوجه رنگی خریدم برای دخترم تا ۳ روز خالش خیلی خوب بود
        نون‌تست سبوس دار و اب فقط بهش دادم
        امروز تا حد مرگ رفت از صبح هیچی نخورده حتی آب
        اسهال سفید کش دار شده
        چه کار باید بکنم

        1. سلام دوست عزیز
          این نشون میده که عفونت داره و به علاوه غذایی که بهش میدی مناسب نیس
          و همین عامل بیش از حد سلامتی جوجه رو تهدید میکنه و باعث میشه تلف بشه
          عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
          تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده
          براش دان مخصوص جوجه تهیه کن که نیازهای غذاییش برطرف بشه
          در کنار اون براش میوه و سبزی هم بده البته نه بیش از حد چون زیاد مصرف کنه اسهال میشه

  17. سلام بخشید من دوتا جوجه دارم به هر دوشون هم غذا میخورن هم اب سرحال هم هستن یه روز بهشون ارد دادم از اون به بعد رنگ مدفوع شون سیاه شد باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      سیاه شدن فضله نشون دهنده خونریزی در معده و روده میباشد
      اینو نمیتونی تو خونه درمون کنی باید از دامپزشک مشاوره دریافت کنی

  18. سلام من دوتا جوجه رنگی داشتم یکیش غذا نمیخورد بیحال بود مرد ولی این این یکی خیلی سرحال بود و خیلی غذا میخورد بهش گوجه، انگور سیاه، نون خیس، تره، دل مرغ و… میدم بیشتر بهش نون خیس میدم. دیشب بهش دل مرغ پخته دادم خورد امروز صب اسهال رنگ تقریبا خاکستری مایل به لجنی تقریبا همرنگ دل مرغ پخته
    و خیلی زیاد آب خورد و علاقه ای به غذا خوردن نداشت و همش چشماش بسته س
    راهی برای درمانش دارین بدین ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      آخه اون جوجس ببر که نیس
      چرا پامیشی دل مرغ میدی که نتونه هضم کنه به این روز بیفته
      4 قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  19. سلام ببخشید من یک جوجه دارم که نمیدونم چند وقتشه ولی پراش کرکیه تنهاست غذاشم دان جوجه میدادم بهش دو سه روزه دارمش تو این مدت همش میومد پیشم سرشو یه جای تنگ قرار میداد الانم نمیتونه رپ پاهاش وایسه پراش افتاده دستشوییشم آبکی سبزه انگار که اسهال شده باشه چیزیم نمیخوره فقط خودم میتونم بهش آب بدم با قاشق

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریش باید گرم باشه توی هفته ی اول 32 درجه و بعد از یه هفته رفته رفته کمتر کنی تا 26 درجه
      برای درمان اسهالش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب تا 3 روز بهش بده
      میوه و سبزیجات رو تا زمان رفع اسهالش قطع کن
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      در مورد تغذیه ش بعد از درمان اسهالش کارایی که تو این مقاله ای که برات لینک میدم گفته شده رو انجام بده
      غذای جوجه اردک | تغذیه مناسب برای جوجه های اردک
      مکمل کلسیم حتما براش استفاده کنه اینکه نمیتونه رو پاهاش وایسه می تونه از کمبود کلسیم باشه

        1. سلام دوست عزیز
          بیماریش قابل انتقال به آدما نیس
          فقط از لحاظ بهداشتی ممکنه مشکل پیش بیاد
          اسهال خونی خیلی خطرناکه و نشون میده جوجه توی سیستم گوارشیش خونریزی داره
          یا هم با یه فلز سنگین مثل سرب مسموم شده
          متاسفانه درمان خونگی هم نداره و باید حتما ببریش دامپزشک

      1. سلام من 2 تا جوجه خریدم
        اسهال خردلی رنگ داره ولی
        سرحاله بهش از دامپزشک
        یه سورنگ ویتامین و یدونه
        هم رنگ شفاف بهش دادیم
        ولی بازم اسهال میره

        1. سلام سعید
          فضله ی خردلی نشون میده که پرنده یا داره ویتامینای اضافه ی بدنشو دفع میکنه و یا در مواقع حادتر مشکوک به نیوکاسله
          چه غذایی بهشون میدی؟

  20. سلام و درود خدمت شما. عذر خواهم من ۲ تا جوجه داشتم ۱ شون مریض شد و مرد اون دستشویی سفید داشت الان هم اون ۱ جوجه ی دیگر دستشویی سفید شده چکار کنم ممنون از ابزار لطف و محبت شما

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده عفونت دارن
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده

  21. سلام وقت شما بخیر ببخشید یه سوال داشتم من تعدادی مرغ و خروس دارم هرچند وقت یکبار یکی از اونا بی حال شده وبعد یکی دو روز می میرن غذاشون دانه مخصوص مرغ تخمگذاره ک دانه مرغ گوشتی هم بهش اضافه میکنم و ذرت با نان به آب شون هم مولتی ویتامین اضافه میکنم نا گفته نماند ک وقتی بیحال میشن فضله شون سفید آبکیه ک روش کمی برفکی ماننده

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سفید نشون دهنده ی اینه که دچار عفونت شدن مرغ و خروس ها
      محیط نگهداریشونو حتما تمیز کن آبخوری و دانخوری شونو تمیز و ضد عفونی کن
      بسترشونو عوض کن
      دقت کن که اب و غذاشون فاسد نشه
      برای درمان خانگی عفونتشون برای هر مرغ یا خروس عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بهشون بده
      اگه توی این مدت درمان نشدن باید با دامپزشک مشورت کنی تا براشون درمان دارویی ارائه بده

  22. سلام من دو تا جوجه دوماهه دارم چهار روزه مدفوع قهوه‌ای و ابکی دارن یکی شون خیلی عطسه میکنه غذا برنج.رشته.خیار وگوجه دادم بهشون چیکار کنم زود تر خوبشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      گوجه چون اسیدیه میاد عملکرد سیستم گوارشی جوجه رو به هم میزنه
      خیار هم به شدت اسهالش می کنه
      اینارو قطعش کن
      کلا تا زمان درمان اسهالش بهش میوه و سبزی نده
      براشون دان مخصوص جوجه تهیه کن
      دو سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و 3 تا 5 روز بهشون بده
      براشون از داروخونه دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن بده
      محیط نگهداریشونم گرمترش کن

  23. سلام
    جوجه دوتا مرغ داشتم دوتاشون خیلی سر حال بودند یکیشون بعد دو سه روز غذا نمی‌خورد وبلاخره مرد ولی این یکی هم حس میکنم مثلا قبلا غذا نمیخوره چی کار کنم؟
    غذاشون دونه استارتر و کرم خاکی هست

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها چون دوس دارن اجتماعی زندگی کنن و وابسته میشن به هم
      برای همین چوم اونیکی جوجت دیگه نیس احساس تنهایی می کنه
      فضله ش چه رنگیه؟
      برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده

  24. سلام من جوجم خیلی زرنگ بود حالا تنبل شده اسهال داره رنگشم سفیده غذاشم بهش خمیر میدم چگونه باید درمان بشه؟

    1. غذایی که بهش میدی مناسب نیست
      یا براش دان مخصوص جوجه تهیه کن
      و یا مخلوط پودر گندم، ذرت، سویا و تخم کتان بهش بده بعدشم می تونی کنار اینا براش میوه و سبزی بدی
      سیب هم خیلی مفیده براش
      فضله ی سفید نشون میده که جوجه عفونت داره برای درمانش عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده

  25. سلام جوجه که تازه از دستگاه در میاد طبیعیه که اسهال داشته باشه و اینکه من الان فقط اب قند گذاشتم کی باید براشون غذا بزارم

    1. سلام دوست عزیز
      نه فضله ی آبکی طبیعی نیست
      توی 24 ساعت اول نباید بهش آب و یا چیز دیگه بدی
      بعد از 24 ساعت باید براش دان مخصوص جوجه تهیه کنی بدی
      اینا تمامی مواد مغذی مورد نیاز جوجه رو دارن و برای رشدش مفیدن
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      تغذیه خانگی جوجه یک روزه
      درمورد اسهالش هم دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بهش بده

  26. من دو تا جوجه دارم یکیشون گاها وایساده خوابش میبره و اون یکی سر و صدا میکنه و هی میره دور و برش.
    مریض هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      محیط نگهداریش خیلی سرد یا خیلی گرم نیس که؟

  27. من دو تا جوجه دارم که یک قند انداختم تو یک استکان آب. و فرداش مدفوع شون بعضی وقت سفت و بعضی وقت ها آبکی.
    چکار کنم؟
    مریض هستن؟

        1. خب این با بلغور ذرت چجور زندگیش رو ادامه بده
          برو واسش استارتر بخر
          با مولتی ویتامین تقویتش کن
          محلول آب شکر هم بده جون بگیره

    1. اگه بهش سبزیجات میدی قطعش کن
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز توی 100 سی سی آب و بهش بده
      یکیم می تونی براش دمنوش ذغال فعال تهیه کنی
      یه قاشق چایخوری پودر ذغال فعال رو بریز تو 100 سی سی اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      بعدش سرد که شد صافش کن بهش بده

  28. سلام من چند تا جوجه مرغ ۵۰ روزه دارم مدفوعشون قرمز و قهوای رنگ هستش ولی اسهالی نیست توی جیره غذایی شون هم غذایی به این رنگ بهشون ندادم بعضی هاشونم بی حال و کم تحرک شده اند.
    لطفا سریع تر کمکم کنید دوتاشون با همین علاعم مردن

    1. سلام دوست عزیز
      خونریزی در معده و یا روده رخ داده که رنگ فضله قرمز شده
      با سرب مسموم که نشدن؟
      سریعا بهتره با دامپزشک مشورت کنی چون این مورد رو نمیتونی با درمون خونگی حل کنی

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده دچار عفونت شده
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن تا 5 روز هرروز 4 قطره بده بهش

      1. سلام دوست عزیز
        فضله ی سبز نشون دهنده ی اینه که جوجه مشکل کبدی داره
        چه غذایی بهش میدی؟
        عرق شوید رو دو قطره بریز تو100 سی سی آب بهش بده

  29. سلام خسته نباشین.من تو قفس های سه طبقه حدودن ۷۲۰تا دارم مرغ گوشتی پرورش میدم الان متوجه شدم موقع مدفوع کردن بیشتر آب میریزن تا تا مدفوع البته قفس های انتهایی مدفوعشون طبیعی تره کنار بخاری آبکی تر،رنگ مدفوعشون شکلاتیه مشکلش چیه ممکنه به خاطر استرس حرارتی باشه یا بیماری؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله استرس دمایی، کمبود تغذیه ای، گشنه موندن طولانی مدت همشون باعث میشه که فضله آبکی داشته باشن
      البته اگر مشکل کلیوی هم داشته باشن این مشکل پیش میاد

  30. اسهال زرد رنگ مرغ ب چ دلیل است؟
    مرغ سرحال است و حمله به غذا شون عالیه..
    پرهاشون هم منظم و تمیز است

    1. سلام دوست عزیز
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان
      هر کدوم دو سر بطری قاطی میکنی باهم به مدت 5 روز روزانه 4 قطره میدی بهش
      به این روش خوب نشد مشکل انگلی داره که باید دامپزشک مداوا کنه

      1. سلام بهش کاهو گوجه قبلا هم بهش برنج و ماکارانی میدادم که وقتی فهمیدم بده براش دیگه بهش ندادم میشه بگید

          1. سلام اسهال خونی با خوراندن ارد ذرت و آرد برنج ب طرز فوق العاده ای خوب میشه
            مخلوط سیر له شده با دو قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک با یک قاشق مرباخوری زردچوبه و شیرین بیان هم در جذب غذا در معده و روده عاااالیه
            بنده دامپزشک و پرورش دهنده طیور هستم و بجای داروی شیمیایی از گیاهی استفاده میکنم

  31. سلام من ۵ تا ازجوجه هام اسحال یه رنگ حالت زرد داره و چند تاشون بینی شونو میکشن چی کار کنم چی بدم خوبه غذا دانه پارس رو نم میکنم میدم میخورن

    1. سلام دوست عزیز
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان
      هر کدوم دو سر بطری قاطی میکنی باهم به مدت 5 روز روزانه 4 قطره میدی بهش

  32. س خسته نباشید من چهل تا جوجه گوشتی دارم الان جوجه ها اسهال شدن باید چکار کنم دانه فارس بهشان می دم ولی نرم کرده است درمان خانگی داره راستی اسهال‌ خونی هست این بار دوم هست که اسهال خونی میشن حدود یک ماه هستن

    1. سلام دوست عزیز
      اسهال خونی رو اینطوری نمیتونی حل کنی
      حتما باید با یه دامپزشک مشورت کنی در این مورد

  33. سلام یه مرغ تخم گزار داشتم اسهال داشت بهش قرص اسهال میدادم.شب که رفتم قرص شو دادم.دیدم موقع نفس کشیدن گلوش باد میشه.ولی حالش خوب بود.قشنگ راه میرفت به زمین نوک میزد.فردا صبحش تلف شد.علت مریضیش چی بوده؟داخل یه اتاق بود .ولی انگار هوا کم آورده بود.

    1. سلام دوست عزیز
      بخاطر اینه میگیم دارویی رو خود سرانه بهشون ندید
      چه دارویی میدادی؟
      اسهالش به چه رنگ بود؟

  34. سلام دوباره
    3 تا جوجه دارم یکیشون تقریبا از اون دوتا کوچیک تره،و این چند وقته یکم بیحاله،الان دیدم مدفوعش قرمزه،البته یه تیکش،گاهی هم نیمی از مدفوعشون سفیده،بیماری دارن؟آخه قرمزیش شبیه خون هم نبود،و زیاد هم پیش نمیاد

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع قرمز نگران کنندس نشون دهنده خونریز در معده روده هستش
      بهش محلول آب شکر بده بی حالیش درست میشه
      غذا بهش چی میدادی؟

      1. سلام جوجه یک ماهه من یک هفتی هست که اسهال قهوه‌ای داره و خیلی بوی بد و زیادی داره و غذا پودر ذرت را خیس میکنم میدم

        1. سلام دوست عزیز
          اسهال و بوی بد فضله میتونه نشون دهنده ی وجود عفونت روده و یا یه مشکل گوارشی جوجه باشه
          باید ببریش دامپزشک

  35. سلام من چهارتا جوجه دارم دوتاش اسهال سبز رنگ شدن اول خوب بودن الان مریضن چکار باید کرد
    غذا هم دانه با خوراک میدم
    از امروز هم توی ابشان ویتامین میریزم

    بگیدددددد باید چکار کنم لطفا

    شوله خوردن بعدش مریض شدن

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگ مشکل کبدی رو نشون میده
      اگه بهشون سبزیجات نداده باشی
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخورن

  36. سلام
    دوتا جوجه 4 ماهه دارم
    نیوکاسل گرفتن آنتی بیوتیک قرص و تزریقی دادمشون و واکسنشون زدم موادضدعفونی گرفتم میزنم به محیطشون.مولتی ویتامینشون میدم
    اول اسهالشون سبز بود الان قهوه ای شده.دونه پلیت گاهی میدمشون تقویت بشن
    واینکه پاهای یکیشون تقریبا فلج شده.اینجوری میمونه؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه اگه فلجی بروز پیدا کرده نیوکاسلش در وضعیت حاد و امکان اینه درست بشه وضعیت پاهاش یکم سخته

  37. سلام،میشه زود جواب بدید؟
    جوجه من چندماهشه،دیروز تو مدفوعش کرم دیدم،از داروخونه دامپزشکی یه پودر گرفتم،بهش دادم الان مدفوعش خیلی آبکیه،حالش بدتر شده؟انگل نیست؟شاید عفونت گرفته
    بعد اگه انگله ممکنه به بقیه جوجه هام داده باشه؟آخه اونا هم گاهی اسهال میشن ولی توجه نکردم به مدفوعشون
    جوجه هام سالم میمونن؟تورو خدا جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      انگل داره و باید داروهای ضدانگل استفاده بشه بهتره جدا کنی از سایر جوجه هات

  38. سلام
    بنده ۸عددجوجه مرندی (۱۰روزه)و ۱۲عدد گلین (۴روزه)خریدم .
    الان۱۲روزه دارمشون
    خوراکشون هم دون استارتر هست و مولتی ویتامین مخصوص پرنده هم بهشون میدم داخل آب. دمای محیطشون هم۲۹-۳۲ درجه در طول روز متغیره.
    الان چند روزه چند تا از جوجه ها اسهال شدند ‌.اسهال قهوه ای رنگ شل با بوی نامطبوع زننده .
    میخواستم بدونم درمانش چی هست و به خاطر چی اسهال شدند .
    سوال دوم اینکه آیا واکسن باید بزنم یا به صورت خوراکی بهشون بدم داخل آب ؟
    اگر واکسن نیاز هست اسمش چیه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  39. سلام من جوجه رسمی خریدم یکیشون ۱۲روزه خریدم یکیشو ۵روزه مدفوعشون قهوه ای بود دیروز قرمز بود الان امروز از صبحه مدفوعش اسهال بیرنگه علتش چیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله قرمز رنگ همیشه جای نگرانی داره
      ممکنه بهش میوه هایی با رنگدانه قرمز دادین که اونوقت طبیعی
      ولی در حالت حاد نشانگر خونریزی در معده، مشکل تو کلیه، مسمومیت با فلزات هست
      الانم که میگی سفید شده نشون دهنده عفونته

  40. سلام علت انسداد روده در جوجه های یک ماهه مینیاتوری چیه در بین جوجه هام یکی دوتاشون اینطوری میشن البته مدفوع به پشتشون نمیچسبه اما تجمع غذایی در روده و ورم شکم ووو مرگ

      1. سلام یه جوجه دوماهه دارم فضله سبزرنگ سفت داره غذاشم برنجو گوجه زیاد میخوره فضله اش قرمز رنگ شده ولی خون نیس سفته اونم

        1. سلام دوست عزیز
          چون بهشون گوجه میدی فضلشون اون رنگ شده
          سبز رنگ بودن فضله هم نشونه مشکل در کبد هس

  41. سلام وقت بخیر من یه جوجه خریدم ۹ روزشه امروز اسهال داره سفید رنگ و بیحاله چیکار کنم؟قبلش خیلی سرحال بود

  42. سلام یکی جوجه دارم رنگ مدفوعش سبز و کمی هم سفید و انگار کمی هم با خونه میشه بگین مشکلش چیه و راه درمانش ممنون

  43. سلام من جوجه ایام سمانی از تخم ک در اومد ی پنج روز اول خوب بود بعد ونه پارس ریز با آی قاطی کردم خوردن الان اسهالن همشون … چیکار کنم لطفا کمک کنید

    1. سلام باید سوپر استارتر بخورن غذاشون بد بوده . بالای سرشون لامپ گذاشتین ؟ از داروخانه دامپزشکی پروبیوتیک بخرید براشون

        1. سلام دوست عزیز
          زرد شدن فضله دلایل مختلفی داره
          با این تغذیه ای که تو براش در نظر گرفتی یا داره ویتامین دفع میکنه
          یا بیماری کبدی داره
          و یا درگیر بیماری کلامیدیا شده
          براش غذای مخصوص تهیه کن
          دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره
          و مولتی ویتامین هم برای تقویتش خوبه

  44. سلام جوجه ۱ روزه خریدم دست زیاد گرفتمش
    مدفوعش آبکی و باحاله میشه راهنماییم کنید چی کنم خوب بشن😩😩

  45. سلام، دوتا جوجه دارم، مدفوع آبکی و بی رنگ دارن، حالشون هم خوبه، غذا و آب هم به اندازه کافی میخورن. لطفاً کمک کنید

        1. گندم غذای جوجه نیست براش استارتر بخر با مولتی ویتامین و کلسیم و پروبیوتیک
          سه قطره سرکه سیب طبیعی هم بریز توی آبش

  46. سلام من دوتا جوجه دارم امروز متوجه شدم که یکی از جوجه ها مدفوعش قرمزه این از چیه اگه راهی برای درمان خانگی دارید بگید ممنون میشم❤️

    1. سلام غذاش چی بوده ؟ یا اینکه غذایی خورده که قرمز رنگ بوده یا اینکه خونریزی داخلی داره باید معاینه بشه سریعا

  47. سلام
    چند تا جوجه دارم غذا جوجه 10 روزه بهشون میدم، یکیشون خورد و خوراک داره ولی پرهاش آویزونه اسهال قهوه ای ( کش دار ) میکنه مقاله رو خوندم متوجه نشدم چیکارش کنم ، ممنون میشم کمک کنید.

  48. سلام دیشب جوجه های جاپنیز ۳۲ روزه رو به محل نگهداریشون بیرون منزل منتقل کردم بستر کارتون و پوشاله و جاشون تمیزه و جدا از بقیه هستن
    صبح که رفتم اون قسمتی که خوابیده بودن خونی شده بال و پر بعضیاشونم خونیه همشون هستن و هر چی بررسی کردم جای زخم ندیدم محل با درب کشویی الونینیوم و شیشه بسته میشه اما احتمال اینکه گربه بتونه بره داخل نیست
    چیکار کنم

    1. سلام هیچکدوم جای زخم نداشتن ؟ محل مدفوعشون رو چک کنید احتمال اسهال خونی هم هست که اگر باشه میتونه خیلی خطرناک باشه

      1. فقط یکیشون زیر بالش ی زخم کوچیک بود ولی انگار حیوونی اومده خونشون رو خورده اون وضع هستن اسهال خونی ندارن و مدفوعشون طبیعیه

  49. سلام وقتتون بخیر . من یه جوجه مرغ ۵۰ روزه دارم دیدم که یه دونه ساچمه گرد که توی بلبرینگ استفاده میشه خورد فکر کنم از سرب باشه جنسش از اون روز مدفوعش سیاه غلیظ مثل غیر شده به صورتی که وقتی از روی فرش تمیز میکنی جاش میمونه . خواهشا بهم بگین چی کار کنم این اتفاقی واسش بیافته بچم دیوونه میشه مرسی

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید درمان خانگی نداره . دو قطره روغن زیتون بهش بدین ببینید دفع میشه یا خیر

  50. سلام من امروز جوجه خریدم ولی پاهای جوجه ام میلرزه و اسهال طلایی میکنه لطفا کمکم کنید

    1. سلام مقاله رو کامل بخون درمانش نوشته شده. محیط رو گرم کن تا 30 درجه سانتیگراد . زیر پاش هم پوشال بریز . غذاش چیه ؟

  51. سلام خسته نباشید ، من دیروز برای اولین بار به جوجه هام برنج دادم قبل اون دون مخصوص خودشونو میخوردن اما به محض اینکه برنجو خوردن یکیشون اسهال سبز رنگ آبکی گرفته میتونه علتش خوردن برنج باشه؟

    1. سلام بله . برنج با روغن و نمک بود ؟
      براشون دان استارتر بخر . 5 قطره سرکه سیب طبیعی بریز توی آبشون . علائم دیگه ای داره ؟

  52. آیا بستر خاک برای جوجه ها لازمه یا خیر
    روزهای افتابی گاهی میبرم تو باغچه که تو خاک خودشون رو میغلطونن و همین مورد باعث کثیف و سیاه شدن پرها میشه ایا لازمه یا خیر و در چه سنی

    1. از ماسه بادی یا دریایی استفاده کنید . کثیف نمیشن دیگه ولی بله لازمه براشون
      توی لانه هم باید زیر پاشون پوشال درشت باشه

  53. سلام ممنون از پاسخگوییتون.. ورم چشم جوجه مرغ علت و درمانش چیه؟ دان سوپراستارتر میدم و گاهی ماکارونی و تخم مرغ ابپز البته خیلی به نان هم علاقه دارن( جوجه ها جاپنیز هستن)

    1. سلام احتمالا عفونت داره چشماشون .قطره استریل چشمی بریزید براشون . واکسن زدن ؟
      تخم مرغ هم ندین

      1. یکی از جوجه هام نابینا شده یکیشون هم کم بینا از بقبه جدا کردم که بهتر بتونن غذا بخورن و اگر واگیر دار بود مشکلی پیش نیاد دامپزشک هم بردم فقط ویتامین تجویز کردن
        نمیدونم باید چیکار کنم شستشو دادم پماد چشمی هم زدم

  54. سلام خسته نباشید
    من جوجه خریدم دوتا یکی از جوجه ها اسهال خونی گرفته پاهاش میلرزه و تعادل ندارن مدفوع شونم بوی خیلی بدی داره چه دارویی براشون خریداری کنم

  55. سلام ۲۰ روز پیش ۳تا جوجه رنگی برای بچه هام خریدم،یکیش روزهای اول مرد😔 دوتاشون خوب بودن ولی یکی دیگه اش اسهال داره و پاهاش ورم کرده نمیتونه روپاهاش وایسه چیکار کنم که خوب بشه؟ لطفا کمکم کنید🙏

  56. سلام لطفا بفرمایید الکترولیت یا پروبیوتیک رو چطو تهیه کنیم و به جوجه ها بدیم مثلا ماست پروبیوتیک یا…

    1. سلام از داروخانه دامپزشکی . ماست پروبیوتک خوبه اما خیلی کم بهتره از همون داروخانه بگیرید . سرکه سیب طبیعی هم پروبیوتیک داره

  57. سلام خسته نباشید من ۲ تاجوجه دادم یکی از جوجه هام اسهال داره اسهال قهوه‌ای
    غذا و آب هم کم میخوره

  58. سلام من یه خروس شش ماهه دارم بعد خیلی اب میخوره دو روزه و خیلی ابکی دسشویی میکنه ابش سفید و خودشم سبزه چه بیماری داره چیکار کنم

  59. سلام ۲تا جوجه دارم یکیش اسهال سبز و آبکی داره و همش میخاد چشاش ببنده چرت بزنه پیش اون یکی‌جوجه بخابه قبلن اینجوری نبودن یکیشون هم اسهال زرد و داخلش ی چیزی مث‌نارنجی رنگه غذا میخورن بی حال نیستن و دیروز یکم برنج خوردن دسترسی ب دامپزشک ندارم با آنتی بیوتیک‌حل میشه یا بخاطر برنج بوده؟

  60. سلام ببخشید من چندتا جوجه بومی خریدم یکی یکی زیر گلوهاشون یه کوچولو متورم شدو دوستاش مرد علتش چیه

      1. سلام من جوجه هام ده روزه هستن و فقط بهشون سوپر استارتر میدم امروز دیدم مدفوع قهوه ای میکنن میترسم خطر ناک باشه چه کار کنم

        1. سلام اصضر رنگ فضله بر اساس غذایی که میخورن عوض میشه
          رنگ قهوه ای هم طبیعیه مگر اینکه اسهال باشن و فضله شون حال آبکی داشته باشه
          علائمی از بیماری نشون میدن؟ مثل بی حالی، کم اشتهایی، کم تحرکی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس