دان مرغ از چی درست میشه؟ | آموزش جیره نویسی و تهیه دان مرغ

آموزش تهیه دان مرغ

تغذیه حساس ترین و همچنین مهمترین بخش از شغل پرورش طیور می باشد. برای موفقیت در این صنعت استفاده از جیره غذایی که تمامی احتیاجات پرنده را تأمین کند، ضروری است. برای تهیه دان مرغ میتوان از غلات، دانه ها و مواد غذایی مختلفی استفاده کرد. اما آنچه که مهم است هزینه نهایی تولید آن می باشد. دان مرغ علاوه بر اینکه باید نیاز روزانه آنها را تأمین کند، باید به لحاظ تولید نیز صرفه اقتصادی داشته باشد. چرا که تقریبا 70 درصد هزینه های تولید در سالن های پرورش متعلق به تغذیه است.

همچنین تغذیه تأثیر مستقیم بر رشد طیور، بازدهی تولید و در نتیجه طول دوره دارد. به همین دلیل انتخاب صحیح مواد غذایی برای تهیه جیره مرغ بسیار مهم می باشند. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ، دان مرغ و نحوه تهیه آن را شرح خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» امکان جوجه کشی مداوم و بدون وقفه
» برخورداری از برد کنترلر هوشمند و حرفه ای
قیمت : 10,500,000تومان

نکات مهم قبل از تولید دان مرغ

مرغ ها در دوره های سنی مختلف لازم است که با جیره های غذایی مختلف تغذیه شوند. همچنین تغذیه مرغ های تخمگذار با مرغ های گوشتی یا مولد فرق دارد. به همین دلیل دان مرغ با توجه به سن و هدف پرورشی تولید میشود.

همچنین در زمان تولید خوراک مرغ باید به این نکته هم دقت شود که مواد اولیه به کار رفته در تهیه آن باید تازه و بدون آلودگی باشند.

دان مرغ باید به صورت فرموله شده تهیه شود. اگر سطح پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دان مرغ متناسب با نیاز آنها نباشد، مرغ ها دچار مشکلات مختلفی خواهند شد. بعنوان مثال اگر جیره نامتعادل باشد، مرغ ها دچار لنگی پا یا مشکلات حرکتی خواهند شد.

دان مرغ از چی درست میشه؟ - چیکن هچ

همچنین اشتباهات جزئی در زمان تهیه دان مرغ میتواند تأثیر مستقیم بر روند رشد آنها و طول دوره داشته باشد. بعنوان مثال اگر سطح پروتئین دان جوجه ها پایین باشد، آنها دیر رشد نموده و طول دوره پرورش طولانی تر خواهد بود. بدین معنی که پرورش دهنده مجبور است برای رسیدن مرغ های گوشتی به وزن کشتار مدت زمان بیشتری آنها را نگه دارد.

پیشنهاد میشود مقاله راه های رشد سریع جوجه مرغ را مطالعه کنید.

یا اینکه در مرغداری ها تخمگذار، جیره غذایی ضعیف باعث افت تولید میشود. در نتیجه هزینه تولید نیز افزایش خواهد یافت و همین کار باعث میشود تا این شغل سودآوری خود را از دست بدهد. بنابراین تهیه دان مرغ یک موضوع کاملا تخصصی است و باید تحت نظر کارشناسان تغذیه ای دامپزشک فرمول مناسب برای تولید دان را دریافت نمود.

در تولید دان مرغ از چه مواد غذایی استفاده میشود؟

دان مرغ باید حاوی انرژی، پروتیئن، انواع ویتامین، مواد معدنی مهم مثل کلسیم، فسفر و … باشد. برای تولید دان مرغ مواد مختلفی با هم ترکیب میشوند که هر یک بخشی از نیازهای روزانه مرغ را تأمین میکنند.

ذرت

ذرت پایه اصلی برای تولید دان مرغ می باشد. این دانه در اصل بخش زیادی از انرژی جیره را تأمین میکند. البته ذرت پروتئین خام هم دارد و یکی از اسیدآمینه های مهم برای رشد طیور (اسید امینه میتونین) را دارا می باشد. ناگفته نماند که میزان آمینو اسید لیزین در ذرت کم بوده و این ماده مغذی را به صورت جداگانه به جیره اضافه میکنند.

آموزش جیره نویسی و تهیه ذات برای مرغ - چیکن هچ

استفاده از دان ذرت برای تغذیه طیور مشکلاتی هم دارد. مثلا دان ذرت در کشور ما پاسخگوی نیاز داخلی نمی باشد و بخش زیادی از این نهاده به کشور وارد میشود. همچنین دان ذرت در دما و رطوبت بالا مایکوتوکسین آزاد میکند. این سم قارچی باعث بیماری های گوارشی و عفونی شدید در طیور میشود و تلفات زیادی به بار می آورد. همچنین اگر دان ذرت به خوبی انبار نشود، چروکیده شده و وزن کم میکند. وقتی ذرت چروکیده میشود، انرژی آن نیز پایین می آید و کیفیت لازم برای تولید دان را از دست میدهد.

گندم

گندم نیز یکی از غلات مهم برای تهیه دان مرغ می باشد. این دان انرژی بالایی دارد و به همین منظور برای تأمین انرژی جیره از آن استفاده میشود. اما استفاده از گندم نیز چندین ایراد دارد. پروتئین گندم چسبنده بوده و دیر هضم میشود به همین منظور به مقدار کم فقط از آن استفاده میشود. همچنین دان مورد استفاده برای تغذیه جوجه های تازه متولد شده باید فاقد گندم باشد. زیرا سیستم گوارش جوجه ها در دو هفته اول بسیار حساس است. گندم باعث چسبندگی نوک جوجه ها شده و همچنین در سیستم گوارش آنها به خوبی هضم نمیشود. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله نحوه تغذیه جوجه را مطالعه کنید.

روغن گیاهی

در تهیه دان مرغ از برخی روغن های گیاهی هم استفاده میشود. روغن گیاهی در تولید جیره مرغ چندین مزیت دارد. اول اینکه منبع انرژی بوده و بخش قابل توجهی از انرژی جیره را از این طریق میتوان تأمین کرد.

روغن گیاهی برای دان مرغ - چیکن هچ

علاوه بر این روغن گیاهی باعث میشود تا اجزای جیره ترکیب بهتری با هم داشته باشند. بدین معنی که روغن گیاهی باعث میشود که مکمل ها و ریزمغذی های پودری در دان مرغ به دانه ها بچسبند و هدر نروند. در نتیجه ریزمغذی ها بهتر به مصرف طیور خواهند رسید و همین امر باعث افزایش راندمان تولید در مرغ ها میشود.

جو

برای تهیه دان مرغ تا حدودی از جو هم میتوان استفاده کرد. این دانه انرژی بالایی دارد ولی به دلیل پوسته تیز و زبر آنچنان مورد علاقه مرغ ها نمیباشد. یکی دیگر از مشکلات استفاده از جو برای تغذیه طیور، مصرف زیاد آب در طیور و دفع زیاد فضله می باشد. این امر باعث مرطوب شدن بستر و آزاد شدن گاز آمونیاک بیشتری در سالن میشود.

منابع پروتئین دار برای تولید دان مرغ

پروتئین یکی از نیازهای اساسی مرغ برای رشد و تولید تخم میباشد. بعد از منابع انرژی زا، منابع پروتئین زا بیشترین سهم را در دان مرغ دارند. بیشترین نیاز به پروتئین در سنین جوجگی و در دو هفته اول می باشد. به طوریکه دان جوجه باید 22 درصد پروتئین داشته باشد. اما دان مرغ بالغ حدودا 17 درصد پروتئین دارد.

مهمترین منابع پروتئین دار برای تولید دان مرغ شامل  کنجاله سویا، تخم پنبه، کنجاله آفتابگردان و … میباشد. ولی بیشتر از کنجاله سویا استفاده میشود.

مواد معدنی

مواد معدنی بسیار مهم از جمله کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، ید و … باید به جیره غذایی مرغ اضافه شوند. برای تأمین این مواد معدنی مهم از موادی همچون صدف معدنی، دی کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، پودر استخوان و غیره میتوان استفاده کرد.

مواد معدنی در داخل دان مرغ - چیکن هچ

پودر استخوان یا پودر ماهی باید به مقدار مناسب در تولید دان مرغ استفاده شوند. مخصوصا پودر ماهی باعث میشود که گوشت و تخم مرغ تولیدی بد مزه شوند. به همین دلیل کمتر از 5 درصد کل جیره از پودر ماهی در ساخت غذای مرغ استفاده میشود.

همچنین پودر گوشت و استخوان نیز اسید آمینه لیزین بالایی دارند و فسفر جیره را هم افزایش میدهند. اما فسفر بالا محدودیت هایی در رشد طیور ایجاد میکند و به همین دلیل فقط به مقدار 5 درصد کل جیره میتوان به آن پودر گوشت و استخوان اضافه کرد.

تجهیزات تولید دان مرغ

برای تهیه دان مرغ از تجهیزات مختلفی از جمله دستگاه آسیاب و میکسر مرغداری استفاده میشود. مواد اولیه برای تولید دان مرغ ابتدا درون دستگاه آسیباب به اندازه لازم خرد میشوند. غذای مرغ با توجه به سن آنها در فرم های مختلفی از جمله کرامبل و پلت های ریز و درشت تهیه میشود.

برای خرید آسیاب مرغداری کلیک کنید:

پس از آسیاب کردن مواد اولیه، این مواد به داخل میکسر مرغداری منتقل شده تا مواد آن به خوبی با هم ترکیب شوند. در نهایت دان به دست آمده ترکیب متعادل از مواد غذایی مختلف را خواهد داشت و برای تغذیه مرغ ها ایده آل خواهد بود.

نمونه دان مرغ تخمگذار بومی

  0 الی 3 هفتگی 3 الی 5 هفتگی 6 الی 10 هفتگی 11 الی 16 هفتگی 17 الی 19 هفتگی
ذرت 587 624 636 631 609
سویا 324 298 297 231 236
صدف 11 13 13.5 19 40
روغن گیاهی 18 11 5 5 5
سبوس گندم 16.5 64 60
کنسانتره 5 درصد مرغ تخمگذار 60 55 50 50 50

در جدول بالا یک نمونه 1000 کیلوگرمی از دان مرغ تخمگذار بومی را مشاهده میکنید. در این جدول ارقام بر حسب کیلوگرم می باشند. همچنین کنسانتره 5 درصد مرغ تخمگذار به صورت آماده در بازار به فروش می رسد که حاوی ویتامین ها و ریزمغذی های مهم می باشد. لازم به ذکر است که به ازای هر تن دان مرغ تخمگذار بهتر است که 1 کیلوگرم نمک نیز به آن اضافه کرد. این کار مانع کاهش اندازه تخم و کاهش تخمگذاری مرغ ها میشود.

سخن آخر 

در این نوشته به انواع مواد اولیه قابل استفاده در تهیه دان طیور و مقدار مناسب آنها پرداخته شد. در صورتی که علاقه مند به پرورش طیور هستید، حتما از یک دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه های یک روزه استفاده کنید تا هزینه کمتری برای شما داشته باشد و در نهایت سود بالایی از فروش مرغ گوشتی به دست آورید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    ببخشید میشه یه فورمول واسه مرغ تخمگذار بگید برام از یک روزه الی شش ماه یه فورمول بدین

  2. عرض سلام و احترامات
    خیلی ممنون بابت زحمت تان …
    یک سوال داشتم ؟
    میخواستم پرورش مرغ بومی را شروع کنم از کجا شروع کنم مناسب است
    ۱ دستگاه جوجه کشی بخرم ؟
    ۲ نیمچه بخرم ؟
    ۳ مرغ آماده تخم ؟
    ۴ از جوجه یک روزه؟
    ممنون میشم ….🙏

    1. سلام ممنون از نظرتون
      این بستگی به خودتون داره . میخواین از فروش تخم نطفه دار به درآمد برسید یا از فروش جوجه یک روزه
      اما برای رسیدن سریع به سود، مرغ مولد جوان خریداری کنید به همراه دستگاه جوجه کشی
      برای خرید دستگاه جوجه کشی هم به این صفحه مراجعه کنید

  3. سلام وقتتون بخیر ممنون از پاسخگوییتون

    ۵۰ راس مرغ تخم گذار بومی دارم اتفاقی واسه مکانش نی افتاده دچار استرس شدن الان نزدیک سه ماه از این ۵۰ مرغ روزانه فقط تا ۱۰ عدد تخم میزارن قبل اتفاق نزدیک ۳۰ تخم میزاشتن
    خوراکشون بیشتر سبزی و علف تازه و سبوس برنج هست و کمتر دان مخصوص میدیم

    میشه راهنمایی کنید

    1. سلام تغذیشون هم بده به جز استرسشون
      براشون مکمل کلسیم و مولتی ویتامین طیور از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید .
      بلغور ذرت هم بدین
      هفته ای یک روز توی آبشون یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی هم بریزید

  4. سلام ضمن تشکر
    آیا مقدار مصرف دان را در سنین مختلف ( همانند جدول فوق ) لطف می‌فرمایید ؟

    1. مقدار خوراک نیمچه و مرغ بومی : ( مقدار ها حدودی است )
      یک هفتگی 18 گرم
      دو هفتگی 24 گرم
      سه هفتگی 30 گرم

  5. سلام ممنون از راهنمایی ها مفید.مصرف زیاد آب در سن ۶۸ هفته مرغ تخمگذار نژاد سوپر نیک چی میتونه باشه. ۳۰۰ سی سی در روز

    1. اگر همیشه مقدار بسیار زیادی اب در دسترس پرنده قرار بگیره ممکن که بیش از حد اب مصرف کنه و در ادامه مبتلا به اسهال بشه. اگر پرنده شما با وجود مصرف اب زیاد همچنان دچار مشکل اسهال نمیشه توصیه میشود حتما به دامپزشک مراجعه نمایید

  6. سلام میشه راهنمایی کنید پس ذرت رو چجوری نگهداری کنیم که تولید سم مایکوتوکسین نکنه؟چون دان اصلی مرغام مخلوط ذرت و گندمه

  7. سلام ممنون از مطالب خوبتون من احتیاج به دان مرغ اماده دارم جوجه هام ۱/۵ماهه هستن از کجا تهیه کنم قبلا از دیجی جوجه میخریدم ولی خیلی قیمت بالاست

    1. سلام ممنونم 🙏
      باید از پت شاپ ها و پرنده فروشی های شهرتون بپرسید این مورد رو
      میتونید مواد گفته شده توی مقاله رو هم با هم آسیاب و میکس کنید

  8. سلام من از افغانستان هستم
    نیاز به دستگاه جوجه کشی و همچنان مواد ادلیه دون مرغ یا همو خوراک طیور صنعتی درافغانستان دارم ایا شما نمایندگی دارید

    1. سلام
      لطفا با این شماره تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن
      واتس اپ هم میتونید پیام بدین
      989125326682+

  9. سلام ازمطالب خوبتون استفاده کردم ممنون.
    ایا
    برنامه جیره نویسی برای مرغ کوشتی دارید درقالب یک جدول

    1. سلام
      خوشحالیم که راضی بودید
      نه متاسفانه این مورد باید توسط متخصص بر اساس سن و وزن پرنده ها نوشته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس