بیماری جوجه اردک | سرماخوردگی، زخم پا، ریزش پر، لنگیدن

آشنایی با بیماری های جوجه اردک ها

بدون شک جوجه اردک ها از بامزه ترین و دوست داشتنی ترین پرندگان هستند. این جوجه های اهلی بسیار زود به صاحب خود عادت می کنند و به صاحبش وابسته میشوند. نگهداری و مراقبت از جوجه اردک ها موجب شادی شما و بخصوص کودکان می شود، اما باید در نگهداری و پرورش این پرنده ها دقت زیادی به خرج داد چون جوجه اردک ها هم اگر در شرایط مساعدی قرار نگیرند و تغذیه مناسبی دریافت نکنند به راحتی مریض شده و از بین می روند.

از مهمترین جنبه های پرورش این جوجه اردک ها، رسیدگی به تغذیه آنها است. ما در مقاله غذای جوجه اردک به طور کامل و مفصل درباره نحوه تغذیه این پرنده های دوست داشتنی صحبت کرده ایم. جوجه اردک ها نیز همانند سایر طیور ممکن است دچار بیماری های مختلفی شوند که هر کدام دلیل متفاوتی دارند.

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی بیماری های مربوط به جوجه اردک ها پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
» بهره گیری از سیستم مشبک در کفه برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پا در جوجه ها
قیمت : 7,100,000تومان

دمای مناسب محیط نگهداری جوجه اردک ها

پس از به دنیا آمدن جوجه ها و خارج کردن آنها از دستگاه جوجه کشی؛ هنگامی که یک روزه هستند، باید به بهداشت آن ها رسیدگی کرد و در محیطی گرم، پاک و تمیز قرار گیرند تا بیمار نشوند. همانطور که گفتیم دمای محیط باید گرم باشد، برای جوجه های یک روزه دمای 32 تا 33 درجه مناسب است، بعد باید با گذشت هر روز دمای محیط را نیم درجه بکاهید. پس از گذشت یک هفته، دمای مناسب برای جوجه اردک ها در حدود 30 درجه می باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که نباید به جوجه اردک ها که حاصل دستگاه جوجه کشی می باشند تا 24 ساعت هیچ گونه غذا یا آب بدهید. زیرا اگر در این مدت این جوجه ها غذا بخورند به احتمال زیاد دچار بیماری عفونت کیسه زرد شده و می میرند.

بیماری های مختلفی که جوجه اردک به آن بیشتر دچار میشود:

سرماخوردگی

جوجه اردک ها در دوهفته اول زندگی خود اگر در معرض هوای سرد و وزش باد قرار بگیرند و یا با آب آبتنی کنند دچار بیماری سرماخوردگی می شوند. جوجه اردک را تا سن یک ماهگی مجبور به شنا کردن نکنید.

توجه داشته باشید که این پرنده های دوست داشتنی علاقه زیادی به آبتنی دارند و باید مراقب باشید در ظرف یا حوضچه ی اب نروند. چون بدن جوجه ها زود خیس شده و سردشان میشود. علائم سرماخوردگی جوجه اردک شبیه به سرماخوردگی ما انسان هاست و آبریزش بینی، سرفه، کم اشتهایی و بی حالی دارند.

سرماخوردگی جوجه اردک - چیکن هچ

برای جلوگیری از بیماری سرما خوردگی در زمان آبتنی سعی کنید این جوجه ها با آب ولرم آبتنی کنند و پس از آبتنی سعی کنید آنها را با حوله خشک کنید. اگر جوجه اردک شما دچار سرماخوردگی شد، می توانید برای بهبود آنها از قطره آنتی بیوتیک طیور و ویتامین بکارگیری نمایید.

اگر به داروخانه دامپزشکی دسترسی ندارید، قطره سرماخوردگی کودک نیز برای درمان جوجه مفید خواهد بود. به مدت 5 الی 7 روز و روزانه دوبار (صبح و شب) 5 قطره به جوجه بیمار، دارو بدهید. همچنین در صورتی که در خانه از جوجه اردک نگهداری می کنید باید خودتان مراقب باشید تا در معرض سرماخوردگی قرار نگیرد.

برای کسب اطلاعات کافی در مورد نگهداری از این پرنده، مقالات پرورش اردک را مطالعه نمایید.

التهاب پای جوجه اردک

پاهای جوجه اردک ها پهن است. توجه کنید که این پاها در معرض برخورد با انواع آلودگی ها از قبیل فضله، اجسام تیز و … هستند. اگر پای زخمی این پرنده با آلودگی ها برخورد کند، باعث به وجود آمدن عفونت در پای این پرنده می شود.

التهاب پای جوجه اردک - چیکن هچ

بیماری بامیل فوت یکی از بیماری های عفونی جوجه اردک است که باعث به وجود آمدن عفونت در پاهای جوجه اردک و زخم شدن پا و در نتیجه لنگیدن پرنده هنگام راه رفتن می شود.

عفونت حاصل از این بیماری خطرناک است و می تواند حتی باعث تلف شدن و مرگ جوجه اردک شود. پس برای جلوگیری از بروز این بیماری در جوجه اردک ها سعی کنید همیشه کف پاهای این پرنده ها را بررسی کنید.

از دلایل به وجود آمدن این بیماری یک نوع باکتری می باشد که در مدفوع اردک ها وجود دارد. پس بسیار مهم است که روزانه به نظافت لانه و محیط نگهداری جوجه اردک رسیدگی شود. باید همچنین سعی کنید که از زخم شدن پاهای جوجه اردک نیز جلوگیری کنید، برای اینکار نباید بستر خواب و زندگی جوجه اردک سفت و سخت باشد. بیماری عفونت پای اردک یکی از بیماری های شایع می باشد و در صورت مشاهده این بیماری می توانید برای درمان آن به دامپزشک مراجعه کنید.

لنگیدن پای جوجه اردک به دلیل عوامل دیگر

ممکن است لنگیدن پای جوجه اردک به دلیل بیماری های عفونی یا زخم پای آن نباشد. چراکه در بعضی از موارد لنگیدن اردک به تغذیه نامناسب آن ربط دارد. لنگیدن پای اردک ممکن است به دلیل عفونت روده باشد که در اینصورت به اردک آنتی بیوتیک داده می شود.

کمبود کلسیم، فسفر و ویتامین D نیز می تواند موجب لنگیدن پای اردک شوند. برای جبران کمبود کلسیم و ویتامین D می توانید از مکمل های غذایی مانند کف دریا و پودر استخوان بکارگیری نمایید.

بسته شدن چشم جوجه اردک

از مشکلات شایع دیگر جوجه اردک ها چسبیدن پلک این جوجه ها به هم است. این بیماری دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و با روش هایی ساده می توان آن را رفع نمود. یکی از موادی که می تواند برای پاک کردن چشم جوجه اردک ها به کاربرد روغن سیاه دانه می باشد.

بسته شدن چشم جوجه اردک - چیکن هچ

محلول بتادین را با استفاده از آب رقیق نمایید و به اطراف چشم اردک بمالید. برای درمان این بیماری می توانید از قطره چشم نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که فقط باید یکی از روش های درمان در این بیماری را انجام دهید.

اگر بیماری چشم اردک شما حاد بود می توانید به دامپزشک مراجعه نمایید.

تمیز بودن دانخوری و آبخوری

مدفوع این پرنده حاوی میکروب های بسیاری می باشد و اگر روزانه به تمیزی ظرف غذا و آب پرنده ها رسیدگی نشود، این دانخوری و آبخوری نیز آلوده شده و در صورت مصرف دان و آب جوجه اردک بیمار خواهد شد.

همچنین دان و آب نباید بیش از حد در این ظروف مانده و گندیده شوند و روزانه باید آب و دان تازه در اختیار جوجه اردک ها قرار دهید و ظرف غذا و آبخوری آنها را تمیز کنید.

بیماری تورم کلواک

تمیز نبودن محیط زندگی و سالن پرورش اردک ها و آلوده بودن آن به میکروارگانیسم های بیماری زا می تواند موجب تورم کلواک اردک شده و روده را متورم می کند و در این شرایط پرنده قادر به دفع فضولات خود نمیباشد.

به منظور پیشگیری از این بیماری باید محیط نگهداری اردک ها کاملا تمیز باشد و بهداشت رعایت گردد. همچنین اردک های بیمار را از گله جدا و در صورت امکان به دامپزشک مراجعه شود.

نیوکاسل

بیماری نیوکاسل بین تمامی طیور مشترک بوده و برای جلوگیری از این بیماری باید جوجه اردک بیمار را از گله جدا کرد و همچنین تا حد امکان تماس اردک ها را با سایر پرندگان محدود نمود.

غذاهای ممنوعه برای جوجه اردک ها

به جوجه اردک ها نباید هسته میوه یا بذر گیاهان، غذاهای چرب و پرنمک و شکلات بدهید و در صورتی که جوجه اردک از این مواد غذایی تغذیه کند بیمار می شود.

خشکی و گرفتگی گردن اردک

این بیماری بیشتر جوجه اردک ها را درگیر می نماید و در صورتی که درمان نشود می تواند کشنده باشد. در این بیماری اردک نمی تواند سر خود را بالا نگه دارد و به همین دلیل قادر به دیدن جلوی خود نیست و در نتیجه نمی تواند به درستی راه برود.

خشکی و گرفتگی گردن اردک - چیکن هچ

خشکی گردن دلایل مختلفی دارد که می تواند ناشی از کمبود ویتامین، خوردن سموم و یا ضربه به سر باشد. افزودن ویتامین B1 و E و همچنین سلنیوم به رژیم غذایی جوجه اردک می تواند موجب بهبودی این پرنده شود. همچنین اگر این بیماری به خاطر واردن شدن ضربه به جوجه اردک باشد، می توانید به دامپزشک مراجعه کنید.

خشک شدن و ریزش پرهای اطراف چشم، گردن و کمر جوجه اردک

بصورت طبیعی جوجه اردک ها ریزش پر نیز دارند. ولی اگر در ناحیه ریزش علائمی مثل تاول زدن، التهاب، سفیدک و … مشاهده شود، جوجه باید دارو دریافت کند. در الودگی های قارچی که اثر سفیدک بر روی پوست و پر به جای میگذارد، میتوان از داروهای ضد قارچ استفاده کرد.

همچنین اگر ریزش پر به خاطر خشکی پوست است میتوان ویتامین آد به جوجه اردک داد تا وضعیتش بهتر شود.

جمع بندی

در این نوشته از سایت چیکن هچ به بررسی بیماری های جوجه اردک پرداختیم. با این که اردک ها پرنده های مقاومی هستند اما عوامل مختلفی می تواند باعث بیمار شدن آن ها شود و باید در نگهداری از آن ها تلاش کرده و به بهداشت آنها رسیدگی کنیم.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2,781 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟
      نواحی که ریخته سفیدک نزده گچ مانند؟
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم دااره یا نه

  1. سلام جوجه اردک من دوتا سوراخ بینیش انگار با چیزه سفید رنگی گرفتگی داره و جوجه از دهن نفس می‌کشه نوکشو باز می‌کنه
    همچنین سمت راست گردنش تا سنگدونش ملتهب شده باد کرده و یکم از پراش ریخته چیکار کنم؟
    امکان داره به جوجه اردک کناریش چیزی منتقل کنه؟چون دوتان
    و اینکه وقتی کثیف میشن چجوری بشوریمشون که مریض نشن؟

    1. سلام رویا جان
      بهتره ببری دامپزشکی تا درمان دارویی مناسبی رو براش ارائه بدن
      متاسفانه در وضعیتی نیس که بشه بهش درمان خونگی پیشنهاد داد
      بله از اونجایی که ممکنه عفونت داشته باشه برای همین از طریق مصرف آب و دان آلوده اونیکی هم بیار میشه
      اردکات سنشون چقدره؟

  2. سلام خسته نباشید جوجه اردک من نمیتونه رو پاش وایسته از زیرش سر میخوره میوفته مدام می‌خوابه خیلی حالش بده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام محدثه جان
      چک کن ببین فضلش به چه رنگ هست
      پیچش گردن پیدا که نکرده؟
      غذا بهش چی میدادی؟
      کلسیم کافی از غذاش دریافت میکرد؟

  3. سلام ، ممنون از پاسخ هاتون ، جوجه اردک من مدام وارونه میشه و دیگه نمیتونه برگرده روی پا، انگار پاش مشکل داره و از زیرش سر میخوره، نمیتونه پاش رو بیاره بالا مثلا برای تمیز کردن نوکش

    1. سلام مرجان جان
      با چی تغذیه ش می کنی؟
      این می تونه ناشی از کمبود کلسیم و پروتئین تو جیره ی غذاییش باشه

      1. 🙏🙏🙏غذای متنوع برنج ، ماکارونی، گوجه، میوه، تقریبا غذای خودمون، ماست و سیر هم بهش دادم به تاکید دامپزشک

  4. سلام من دوتا اردک بالغ دارم یه نر یه ماده
    همین الان متوجه شدم مادهه نمیتونه رو پاش راه بره،انگار پاهاش تحمل وزنشو ندارن
    دیدم خودشو میکشه سمت آب،گذاشتم یکم تو اب راه بره وقتی در اومد خیلی بهتر شده بود
    میتونست وایسه و یکم راه بره
    پاهاشو گرم کردم بعد کمکش کردم تا یکم راه رفت
    بعد رفت سمت قفس داخلش نشست،منم غذاشونو گذاشتم کنارش ولی نخورد
    معمولا بهشون برنج و کاهو و گوجه و نون میدم

    1. سلام آیلین جان
      غذایی که بهش میدی کامل نیس
      اون شدیدا کمبود کلسیم و پروتئین داره
      بهتره براش دان مخصوص تهیه کنی
      به علاوه بیای تو اون دان مصرفی پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف اضافه کنی
      تا کلسیم بدنش تامین بشه
      همچنین بهش تخم مرغ آبپز، میلورم، پودر سویا هم بده تا پروتئین دریافت کنه

  5. سلام وقت بخیر من دوتاجوجه اردک دارم دیروز بعدازابتنی همش میخوابن ولی خب غذا خوب میخورن مشکل چیه
    چشمشون هم بسته میشه هعی🫠

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه اردکا تا سن 1.5 الی 3 ماهگی نباید اصلا آبتنی کنن
      این باعث میشه سرما بخورن و در نهایت تلف بشن
      قبل از اینکه یه پرنده یا هر زبون بسته ای رو نگهداری کنی بهتره اصول نگهداریشو یاد بگیری
      که به خاطر نادانی باعث مرگش نشی
      محیط نگهداریشو گرم تر کن اندازه بگیر حدود 30 درجه ی سانتی گراد باشه
      برای جون گرفتنش براش محلول آب شکر بده
      به علاوه براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه دم که کشید سردش کن بعدش از صافی رد کن
      روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده
      به تغذیه ش هم رسیدگی کن
      چه غذایی میدی بهش؟

  6. یکی از اردکام از ظهر بی حاله و انگار چشاش کوچیک شده و بازی نمیکنه نمیخوره و نسبت به بقیه جسش کوچیکتر شده
    مشکلش چیه چطور درمانش کنم

  7. سلام جوجه من کاملا سرحاله جفتشون ولی وقتی آبتنی کردن نوفع خشک کردنشون دیدم پراس ریخته ولی هیچ حال بد دیگه ای نداره رنگ فضلشونم همرنگ غذایی که تو اون وعده میخورن ایا مشکی پیش میاد براشون ؟

        1. سلام نرگس جان
          اگه می خوای اردکت رو تو سریع ترین زمان ممکن بکشی همین روال رو برای نگهداریش ادامه بده
          جوجه اردکا تا 1.5 ماهگی نباید شنا کنن و این میتونه برای بعضی از اردکا تا سن 3 ماهگی هم متغیر باشه
          حالا مال تو شنا کرده که هیچی آب هم سرد بوده
          برای جون گرفتنش براش محلول آب شکر تهیه کن بده به علاوه بذارش تو یه محیط گرم و براش دمنوش بابوه تهیه کن
          یه قاشق چیخوری بابونه ی خشک رو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه و دم بکشه
          سرد که شد صافش کن و روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده

  8. سلام جوجه اردک من کاملا اشتهای خوبی داره و
    انرژی هم همین طور ولی چند مدته که آبریزش بینی و عطسه داره و نوکش هم خیلی داغ میشه و بعدش سرد میشه و همین طور ادامه داره چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اردکت سرما خوره
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب
      بذار 10 دقیقه بمونه تا دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده

  9. سلام خداقوت و درود بر شما
    من یک جوجه یک ماهه دارم که علائم عفونت و سرما خوردگی را دارد از جمله(ابریزش بینی، ریزش پر گردن و چشم، فضله سفید، گاهی فضله ابکی، کف از چشم، عطسه، بوی بد)
    ولی کاملا سرحال است و قوی اشتهای کاملا خوبی دارد
    ایا مورد خاصی هستش؟
    ایا به ادم ها منطقل میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله مورد خاصی هست و در صورتی که درمان نشه طول عمر پرندت زیاد نخواهد بود
      خیر به آدمها منتقل نمیشه
      برای درمان عفونتش عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان قاطی هم کن
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      برای سرماخوردگیش هم دمنوش بابونه تهیه کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمون
      سرد که شد صافش کن اونم تا 5 روز روزانه 4 قطره بده
      اگه علائمش رفع نشد حتما باید ببری دامپزشک تا بر اساس شدت بیماریش دز مشخصی از آنتی بیوتیک رو براش تجویز کنه

  10. دوتا اردک گرفتم یکیش دیگ نمیتونست راه بره بعد چند روز مُرد اگه یکی باشه نمیمیره؟!
    دومی هم پر زیر گردنش و دور چشماش ریخته چه مشکلی پیش اومده؟!

    1. سلام اسرا
      نه یکی باشه نمی میره
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      پرریزیش شدیده؟ التهاب، خارش و قرمزی هم داره؟

  11. سلام من دوتا اردک دارم یکی از اون ها بیحال و مریض هست بهش قرص ویتامین و شربت سرما خوردگی دادم باید چی کار کنم تا خوب بشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ازت خواهش می کنم داروهای انسانی رو سرخود به پرنده ها ندی
      شدیدا به کبد و کلیه ش آسیب وارد میشه
      کجا نگهداریش می کنی؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      آبتنی کرده اخیرا؟

        1. سلام مهدیه
          بذارش تو یه محیط گرم
          ترجیحا دما 30 درجه ی سانتی گراد باشه
          براش دمنوش بابونه درست کن
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
          بذار 10 دقیقه بمونه دم بکشه
          سرد که شد صافش کن و روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده

      1. سلام محمد
        اردکت دچار سرماخوردگی شده و اسهالش هم به همین خاطره
        برای رفع اسهالش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
        سعی کن آبی که براش استفاده می کنی تصفیه شده و بدون آهک و املاح باشه
        برای درمان سرماخوردگیش هم محیط نگهداریشو گرم کن
        براش دمنوش بابونه درست کن
        یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
        سرد که شد صافش کن و روزانه 4 قطره تا 5 روز بده بهش

  12. سلام جوجه اردک من حفره های بینیش با یچیز سفید رنگ انگار گرفته شده و نیمه بازه ، بعضی وقتا موقع نفس کشیدن حباب میده و با دهن باز تنفس می‌کنه ولی همه چیز دیگش اوکیه چیکار باید بکنم

    1. سلام غزل
      اردکت دچار بیماری تنفسی شده
      برای درمانش محیط نگهداریشو گرم تر کن
      یه رطوبت ساز حتما بذار تو محیط توش هم یکم بخور اکالیپتوس بریز
      اگه نداری یه کاسه رو پر از آب ولرم بکن دوباره توش یکم بخور اکالیپتوس بریز
      بذار یه جایی که اردکت بهش دسترسی نداشه باشه ولی رطوبت محیط رو تامین کنه
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزنه 4 قطره تا 5 روز بده

    1. سلام دوست عزیز
      اولا باید بدون نمک و ادویه باشه و فقط توی آب پخته بشه
      بعدشم اینکه باید در حد تعادل استفاده کنی یعنی بیش از حد ندی بهش چون کربوهیدراتش زیاده و با افزایش مصرف آب براش مشکل کلیوی و کبدی ایجاد می کنه

  13. سلام من ۲ تا اردک ۳ هفته ای دارم امروز داخل بالکن بودن بارون اومد بعد ۱ ساعت اومدم خونه اوردمشون داخل
    امروز یکی شون از چشمش کف میاد و خیلی اروم شده باید غذا رو جلوی دهنش بگیرم تا بخوره
    غذا هم بهشون سبزی برنج و میوه میدم
    و اصلا ابنتی نمی برمشون می ترسم بمیره خواهشا سریع جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      پردنت به خاطر سرما دچار بیماری شده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      برای جون گرفتنش و تقویت اشتهاش براش یکم محلول آب شکر درست کن بده
      برای سرما خوردگیش براش دمنووش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه خشکو بریز تو یه فنجون آب بذار بمونه 10 دقیقه دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره تا 5 روز بده
      برای چشمش یکم بتادینو با آب رقیق کن یه دستمال نرم تمیز رو بردار آغشته به اون بکن و بزن اطراف چشمش
      به علاوه می تونی براش قطره ی چشمی سیپلکش تهیه کنی و هر 8 ساعت یه قطره بریزی

    1. سلام دوست عزیز
      اردکت مشکل تنفسی پیدا کرده و این می تونه ناشی از سرماخوردگی باشه
      محیط نگهداریشو گرم کن
      همچنین یه رطوبت ساز توی محیط بذار توش هم یکم بخور اکالیپتوس بریز
      اگه دسترسی نداشتی یه کاسه رو پر از آب ولرم کن و بذار تو محیط توش هم دوباره روغن نعناع یا اکالیپتوس بریز
      براش دمنوش بابونه تهیه کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      یکیم نذار آبتنی کنه

  14. سلام جوجه اردک من هی سرشو خم میکنه چشاشم نیمه بازه انگار خستس غذا هم کم میخوره چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      کجا نگهداریش می کنی؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      اخیرا آبتنی کرده

    1. سلام
      شما اگه درمورد نگهداری از یه پرنده و یا هر زبون بسته ی دیگه ای احساس تکلیف نمی کنی
      و به دامپزشک هم دسترسی نداری
      نباید این کارو انجام بدی
      الانم با همین خیل عظیمی از بیماری هایی که اردکت داره عمرش زیاد طولانی نخواهد بود

  15. سلام من یک جوجه اردک دارم سه هفته پیش انداختنش توابع شناکرد و الان خیلی خیلی بیحاله سرفه وعطسه می‌کنه ویک چشمش هم نیمه بازه وازش اشک درمیاد بهش دمنوش بابونه هم دادم ولی خوب نشد چیکار کنم

    1. سلام محمد برای جون گرفتنش یکم بهش محلول آب شکر درست کن بده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      یه رطوبت ساز هم بذار تو محیط
      اگه دسترسی نداری یه کاسه آب بذار توش هم یکم بخور اکالیپتوس یا نعناع بریز
      فقط نذار اردک بره بیوفته توش یا ازش بخوره
      دوباره دمنوش بابونه درست کن بده روزانه 4 قطره
      یکیم 5 قطره عرق آویشن بریز تو 100 سی سی آب و بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      اگه بازم علائمش کمتر نشد باید ببری دامپزشک تا براش دارو تجویز کنه

    1. سلام محدثه
      محیط نگهداریشو گرم کن
      دما رو اندازه بگیر که حدود 32 درجه باشه
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه و دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره به مدت 5 روز بهش بده

      1. سلام دوست عزیز
        یا محیط نگهداریش بیش از حد سرد یا گرمه و یا غذایی که بهش میدی مناسب نیس
        کجا نگهداریش می کنی و چه غذایی بهش میدی؟

    1. سلام
      یکم روغن زیتون بزن به یه دستمال نرم و تمیز
      دستمالو آروم بکش رو مخرجش
      مشکلش رفع میشه

  16. سلام من یک جوجه اردک دارم این علا ئم رو داره عطسه کردن سرفه ورم ملتحمه صداهای حباب در هنگام. تنفس

    1. براش دمنوش بابونه تهیه کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره تا 5 روز بده
      تو محیط هم یه رطوبت ساز بذار

  17. سلام من تازه ۳ روز هست اردک خریدم و سرما خوردند میگم تو خونه با چه غذا هایی میتونم اونارو درمان کنم و باید اونا در معرض نور خورشید باشند یا نه

    1. سلام هادی
      محیط نگهداریشون باید گرم باشه
      حدود 32 درجه یعنی دما رو حتما باید اندازه بگیری
      می تونی بذاریشون اون جایی از اتاق که از پنجره نور می تابه
      ولی باید دقت کنی که زیاد نمونن زیر آفتاب
      برای درمان سرماخوردگیش براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

        1. لای پرهاشو چک کن ببین شپش نداره که
          یه چیزای سفید رنگ ریز
          اونموقع باید براش اسپری ضد شپش تهیه کنی
          اگه نداشت باید ببریش دامپزشک چون التهاب و قرمزی می تونی ناشی از آلرژی و یا بیماری های قارچی باشه
          غذایی که بهش میدی هم کامل نیس
          یا باید براش دان مخصوص تهیه کنی
          یا هم پودر ذرت، گندم، جو دو سر، سویا و پودر پوسته ی تخم مرغ رو با هم قاطی کنی و بهش بدی
          برای اینکه راحت تر بخورتشون هم می تونی با اب یا ماست قاطی شون کنی
          در کنار اون از میوه و سبزی و تخم مرغ آبپز هم استفاده کنی

    1. سلام محمد
      محیط نگهداریشو گرم کن
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      یه رطوبت ساز هم توی محیط بذار

  18. سلام اردک من خیلی سرحال بود و خیلی بزرگ شده اما امروز بردم حمام که خیلی بی حال شده یه چیزم که نمیدونم چیه داخل دماغش گیر کرده
    و چشماش هم می بنده چه کار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      محیط رو گرم کن
      محلول آب شکر درست کن بده بخوره
      بخور اکالیپتوس هم برای مشکل تنفسیش کارسازه

      1. سلام من دیروز دوتا جوجه اردک گرفتم و دیشب یکیشون مرد
        اونی که زندس کلا پکر شده میلرزه و موه های دور چشمش ریخته و هیچ چیزی بجز آب نمیخوره
        و کلا یک جا وایمیسته و حالت بغض کردن به خودش میگیره و از جاش تکون نمیخوره
        ازتون خواهش میکنم زود جوابمو بدید دارم از استرس میمیرم

  19. سلام، دوتا جوجه اردک دارم که چند روزی هست خیلی با نوکشون بدنشون رو میخارونند و پر کنار چشمشون و زیر گردنشون قهوه و خشک شده،مثل اینکه ژل بزنی یا مثل قالی که چیزی روش بریز و خشک و سفت بشه.
    چکارشون کنم؟ممکنه بیماری داشته باشن؟اگه شپش داشته باشن،این شپش به ما هم منتقل میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی؟
      یکیم اینکه وقتی به دوران پرریزی نزدیک میشن پرهاشون به شدت خشک میشه و یه ظاهر نا مرتب به خودش میگیره
      اون پر ها اگه بریزن جاشون پرای جدید درمیاد
      اپگه شپش داشته باشن لای پرهاشو اگه چک کنی می تونی وجود نقطه های ریزو ببینی
      نه برای ادما ضرری ندارن

  20. سلام و خسته نباشید جوجه من یک ماهشه و چشم چپش باز نمیشد و من قطره چشم انداختم و باز کرد ولی از دیروزه که خیلی بی حاله حتی حال غذا خوردن هم نداره ….غدا هم بهش مناسب میدم مثل کاهو و برنج و نون و … لطفا یه راهکار بدید تا سریع حال این حیوانی ها خوب شه🙏ممنون

    1. سلام رضا
      محیط نگهداریشو گرم کن
      سبزیجات و میوه و تخم مرغ اگه بهش میدی تا زمان درمان اسهاللش کلا قطعشون کن
      براش دان مخصوص تهیه کن و یا اینکه پودر ذرت، سویا، گندم، جو دوسر و پودر صدف رو با هم قاطی کن بهش بده
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو یه فنجون آب و بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      یکیم براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن بده
      چون توی دوران اسهال پرنده آب از دست میده برای همین باید همیشه آب کافی در اختیارش بذاری
      آبی که برای آشامیدنش استفاده می کنی بدون آهک و املاح و تصفیه شده باشه

  21. سلام عرض ادب
    من یک جوجه اردک دارم فکر کنم یک هفته یا دو هفته میشه که خریداری کردم.توی قفس نگهش میدارم و جاش هم هرشب عوض میکنم و هر روز هم جای غذاش هم میشورم.بهش خرده نان و پینوت میدم و هنوز هم داخل آب نفرستادمش.اولا که تازگیا خودشو زیاد میخارونه میخواستم دلیل و راه حلشو رو بپرسم و ثانیا میخواستم ببینم که دیگه چیکار میتونم برای اینکه بیشتر عمر کنه و مریض نشه بکنم ؟
    ممنون میشم پاسخ بدهید

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه شپش داشته باشه برای حل این مشکل میتونی اسپری ضد شپش بخری
      طریقه مصرفش هم روش نوشته شده
      با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن

          1. بعد یک سوال
            این جوجه اردکمو بهش پودر ذرت دارم میدم ولی از موقعی که میخوره هی میره میخوابه و دیگه زیاد فعال نیست،بنظرتون مریض شده ؟ و باید چیکار کنم ؟

          2. بهش محلول آب شکر بده سرحال میشه
            فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده یا نه

          3. بعد یک سوال دیگه
            اولا که کی میتونم حمامش کنم و ثانیا من تو یک ظرف فقط غذا با آبشو رو بهش میدم ، لازمه یک ظرف جدا بگیرم برای آبخوریش؟

          4. شرمنده هی سوال میپرسم
            بعضی مواقع این جوجه اردکم نمیدونم چرا فضلاشو میخوره با اینکه خیلی بهش رسیدگی میکنم بعد وقتی میخوره سریع پشتش آب میخوره،دلیلش چیه و راهکار حلش

          5. چه غذایی بهش میدی؟
            این میتونه به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین توی جیره ی غذاییش باشه

  22. سلام . من سه هفته پیش دو تا جوجه اردک داشتم که یکیش سه روز پیش سرما خورد و مرد و حالا این یدونه رو که دارم از دیروزه هی غش میکنه و حالت مردن میگیره و پاش میلرزه و وقتی که غش میکنه من اب میریزم تو دهنش و زیر حنجرش رو ماساژ میدم زنده میشه.
    تا الان ۳ دفعه غش کرده و خوب شده و بعضی موقع ها چغلیش هم ابکی هست لطفا زود تر بگید تا چیکار کنم که زود زود خوب بشه .

    1. سلام کیان
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      غذا براش پلت مخصوص تهیه کن
      تا زمانی که درمان بشه براش میوه و سبزی نده
      تا سن 1.5 الی 3 ماهگی نذار آبتنی کنه
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      آبی که براش استفاده می کنی آب تصفیه شده باشه آهک و املاح هم نداشته باشه
      برای جون گرفتنش هم یکم محلول آب شکر درست کن بده بهش
      از داروخونه ی دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کن

  23. سلام من یک جوجه اردک سیاه دارم دور چشماش سفید هست خیلی هم عطسه می‌کنه و خیلی آب میخوره وشنانمیکنه چیکار کنم ممنون.ن میشم اگه بگین

    1. سلام آنیتا
      جوجه اردکا تا سن 1.5 الی 3 ماهگی نباید شنا کنن چون اینطوری مریض میشن
      الانم سرما خوردن
      برای جون گرفتنشون یکم محلول آب شکر درست کن بده براش
      برای درمان سرما خوردگیش محیط نگهداریشو گرم تر کن
      براش دمنوش بابونه تهیه کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      دم که کشید سردش کن بعد از صافی رد کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  24. سلام جوجه اردک من خیلی کوچیکه و سرما خورده خیلی عطسه میکنه و آبریزش بینی داره نمیدونم چیکار کنم خوب بشه خیلیم دوسش دارم تروخدا بگین چیکار کنم

    1. سلام ستایش
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      برای جون گرفتنش یکم محلول آب شکر بده بهش
      تا سن 1.5 تا سه ماهگی نذار آبتنی کنه
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 تا 15 دقیقه بمونه و دم بکشه
      بعدش سرد که شد صافش کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  25. سلام
    من دیشب دوتا جوجه اردک رو گذاشتم داخل صندوق ماشین البته داخل قفس بودن و راننده خیلی بد رانندگی کرد وقتی به مقصد رسیدم دیدم که یکی از جوجه ها راه نمیره و امروز دیدم انگار نمیتونه خیلی روی پاهاش بایسته و البته وقتی بهش غذا دادم بعد مدتی مدفوعش کاملا سیاه بود
    مشکلش چیه باید چیکار کنم؟

    1. سلام آرش
      مدفوع سیاه نشون میده که پرنده توی یکی از مجاری داخلیش دچار خونریزی شده
      این می تونه معده و یا روده ش باشه
      باید سریعا ببریش دامپزشک چون درمان خونگی نداره و اگه بمونه پرنده تلف میشه

  26. سلام وقت بخیر
    یک جوجه اردک دارم تقریبا یک هفته شه بردمش حمام بعد سریع با حوله و سشوار خشک و گرمش کردم الان صداش خش خش میکنه مشکل چیه ؟ و چیکار کنم؟؟؟

    1. سلام مهلا
      اینطوری پیش بری طول عمر جوجه اردکت از دو هفته بیشتر نمیشه
      جوجه اردکا تا سن 1.5 ماهگی نباید شنا و یا آبتنی کنن این تو بعضی اردکا حتی می تونه تا سن سه ماهگی هم باشه
      به علاوه هیچ وقت نباید با سشوار خشکشون کنی چون گرمای بیش از حد پرنده رو کباب می کنه
      برای جون گرفتنش یکم محلول آب شکر درست کن بده براش
      محیط نگهداریشو گرم کن نذارش رو بخاری یا شوفاژ یه جایی بذار که گرما حدود 32 درجه باشه و خواهشا دمای محیط رو اندازه بگیر
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه و دم بکشه
      سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  27. سلام ببخشید من اردکم از امروز مریض شده هم راه میره میخوره زمین هیچی نمی خوره اسهاله یک زره استامینوفن تو آب حل کردم بهش دادم الان نفس تنگی داره فکر کنم داره جون میده و میمیره تورو خدا کمکم کنین چیکار کنم

    1. سلام آرش
      داروهای انسانی به هیچ عنوان نباید بصورت خودسرانه به پرنده ها داده بشن
      با این کارت به کبد و کلیه ش آسیب میزنی و باعث میشی که زودتر بمیره
      این برمیگرده به تغذیه ای که داره اولا غذایی که بهش میدی مناسب نیس ثانیا کمبود کلسیم داره
      برای رفع اسهالش 3-4 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک مخصوص و مکمل کلسیم تهیه کن
      تا زمانی که اسهالش رفع بشه براش میوه و سبزی و تخم مرغ نده
      بهتره براش پلت مخصوص تهیه کنی بدی
      یا هم پودر گندم، جو دو سر، ذرت، سویا و پودر پوسته ی تخم مرغو با آب یا ماست قاطی کن بهش بده
      آبی که برای آشامیدنش استفاده می کنی آب تصفیه شده و بدون آهک و املاح باشه

  28. من اردک دارم یک ماه داره خودش را می خ ارونه چشمش باد کرده و بسته است و یک زره میتونه با کنه چی کا. کنم

    1. سلام ترانه
      لای پرهاشو چک کن ببین شپش نداره که؟
      روی پوستش التهاب هم دیده میشه؟
      برای باز شدن چشمش یکم بتادین رو با آب رقیق کن روزانه با گوش پاک کن و یا یه دستمال تمیز خیلی آروم بزن دور چشمش

  29. سلام من دوتا جوجه اردک دارم غدا بهشون نون و خیار و برنج و کاهو و هویج و ذرت و اینا میدم یکیشون امروز یهویی بی حال تر شده رنگ مدفوعش هم قهوه ای تیره شده چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره یه غذای متعادلی براش در نظر بگیری
      پودر ذرت، پودر گندم، پودر جو دو سر، پودر سویا و پودر صد رو با هم قاطی کن برای اینکه راحت تر استفاده کنن با آب و یا ماست ترکیب کن
      و یا اینکه براشون پلت مخصوص تهیه کن
      سبزیجات هم به اندازه مصرف کن و بیش از حد نده چون ممکنه اسهالشون کنه
      به علاوه هفته ای دو بار می تونی بهشون تخم مرغ آبپز بدی هم زرده و هم سفیده پوستشم پودر کن قاطی غذاشون کن برای تامین کلسیمشون مهمه

  30. سلام یه جوجه اردک دارم دوروز میشه پرهای گردنش یکم ریخته ابریزش داره ونوکش احساس میکنم ورم کرده وبزرگ شده

    1. سلام فاطی
      این ممکنه ناشی از سرماخوردگی باشه
      محیط نگهداریشو گرم تر کن دماش حدود 32 درجه باشه
      براش دمنوش بابونه درست کن ب
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  31. درود و عرض ادب و احترام؛
    یک جوجه اردک دارم معمولا زود بزود اب جوشیده سرد شده عوض میمنمایم و دانه پارس را با یک دو قطره ابجوش مخلوط و کمی نم دار میخوره.حالش خیلی خوبه و معمولا زیاد غذا میخوره و اب.در مجاورت بخاری و گرما داخلرکارتن جوجه اردک رو نگهمیدارم.خیلی راحت خودشو می چسباند به لایه دیوار مقوایی که مجاور بخاری و گرم است.
    چند روزی است فضله این جوجه اردک آبکی و روان است.ایا مشکلی داره؟
    چه راهکاری هست که فضله اش ابکی نشه و شایدم نوعی مرحله ای از بیماریست‌.معمولا غذا و آب زیاد میخوره شکمش پف میکنه.
    ممنونم و سپاس
    بدرود

    1. سلام سعید
      اگه علائمی از بیماری مثل بی اشتهایی، کم تحرکی، بی حالی و … نداشته باشه
      این ممکنه به خاطر این باشه آب زیاد مصرف می کنه
      هضم غذا توی چینه دانش خیلی طول می کشه؟ روزانه چند وعده بهش غذا میدی؟

      1. درود و عرض ادب و احترام؛
        چون معمولا غذای جوجه اردکمو داخل کارتن میگذارم شامل لیوان آب جوشیده سرد شده +دانه پارس که معمولا چند قطره ابجوش مخلوط مینمایم +برگ کاهوی ریز ریز شده که معمولا هم میخوره و شکمش پف میکنه و میخوابه امروز روز ۱۵ است که از دستگاه جوجه کشی بیرون اومده .۱=آیا بایست پایان روز بیستم در صورت زنده ماندن بهش امپول بزنم تا تلف نشه؟
        ۲=در ضمن ۱۰ جوجه غاز هم در داخل ماشین جوجه کشی مراحل ستر رو فعلا در ۱۶ روز است سپری کردند
        ممنونم و سپاسگذارم

        1. این نشون میده که چینه دانش پر شده و سیره
          بعد از چند ساعت اونارو هضم می کنه دوباره چینه دانش خالی می شه
          فقط محیط نگهداریشو گرم کن
          دما باید یکنواخت و حدود 32 درجه باشه تا بتونه زندگی سالم تری داشته باشه
          بعضی از واکسن ها تو سن 10 روزگی زنده میشن مثل واکسن نیوکاسل
          از الان باید واکسیناسیون رو شروع کنی
          به علاوه براشون مولتی ویتامین تهیه کن بده تا سیستم ایمنی شون قوی تر بشه

          1. درود و عرض ادب و احترام؛
            ممنونم حتما مولتی ویتامین تهیه جهت تقویت سیتم ایمنی.و واکسن نیوکاسل رو براشون تهیه مینمایم.
            ممنونم و سپاس از راهنماییهایتان.
            بدرود

      1. سلام دوست عزیز
        جوجه اردکت مبتلا به عارضه ی پابازی شده
        باید ببری دامپزشک آتل بندی کنه در طول یک یا دو هفته کامل خوب میشه

  32. سلام
    جوجه اردک من لنگ میزنه و تعادل نداره و اصلا نمیتونه وایسته. هی روی زمین دور خودش می‌چرخه و سرشو به عقب بر میگردونه. گاهی فضلش سبزه. زخم و آسیب دیدگی هم روی بدنش دیده نمیشه. یه دو روزی هم هست که لاغر شده.
    این اتفاق از وقتی مامانم براش جو دوسر گذاشت افتاد(به طور ناگهانی). به نظرتون ربط داره؟ اگه نه مشکل چیه؟
    با سپاس

    1. سلام سینا
      علائمی که گفتی نشون میده که اردکت مشکوک به نیوکاسل هست
      برای همین بهتره برای تشخیص دقیق تر ببریش دامپزشک

  33. سلام خسته نباشید جوجه ادرکم چشم سمت راستش کوچیکه و هی بسته ترمیشه بعدسوراخ دماغ سمت راستش کوره بسته شده چند روز قبل دماغش باز بودو چشاشم باز الان من چیکارکنم که دماغش باز شه و چشش خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      یکم بتادین رو با آب رقیق کن با یه دستمال نرم و تمیز و یا گوش پاک کن خیلی آروم بزن رو چشمش
      یه چند بار این کارو تکرار کن
      نذار شنا و یا آبتنی کنه
      محیط نگهداریشو گرم تر کن تو محیط بهتره یه رطوبت ساز بذاری
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش بعد 10 دقیقه صافش کن بذار سرد شه
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  34. سلام من یدونه جوجه اردک دارم موهای دور چشم و دور گردنش میریزه و پرهای دور چشم و گردنش ی جوری قهوه‌ای شده و به ددر چشمش و گردنش چسبیده باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      ریزش پرهای اطراف چشم، گردن و کمر توی جوجه اردکا یه پدیده ی طبیعیه
      مگر اینکه با علائمی مثل التهاب و سفیدک همراه باشه
      می تونی به اون قسمتایی از بدنش که پراش ریخته یکم روغن زیتون بزنی
      یکیم غذاهای حاوی ویتامین A بهش بده
      مثل هویج، کرفس و … البته نه زیا چون میتونه اسهالش کنه

  35. سلام من یکی از جوجه اردکام از دیروز که چند دقیقه ای داخل اب گذاشتم،یک چشمش ورم کرده،زیر گلوش هم باد کرده، و پاهاش رو هم نمیتونه خم کنه(ایستاده میخوابه). لطفا بهم کمک کنید

    1. سلام آرزو
      جوجه اردکا تا سن 1.5 ماهگی نباید شنا کنن و این تو بعضیه میتونه تا سن 3 ماهگی هم باشه
      محیط نگهداریشو گرم کن حتما چک کن دما 32 درجه باشه
      برای جون گرفتنش یکم بهش محلول آب شکر بده
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن و تا 5 روز روزانه 4 قزره بهش بده

      1. سلام دوست عزیز
        براش دمنوش بابونه درست کن
        یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز توی 100 سی سی آب جوش
        بذار 10 دقیقه بمونه تا دم بکشه
        بعدش که سرد شد صافش کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  36. سلام من یکی از جوجه اردکام بیشتر پرهای سر و اطراف گردنش ریخته و انگار پوست اون ناحیه سیاه و کمی خشک شده
    پرهای پشتش هم بعضی قسمت هاش انگار خشک و تیز شده.
    چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام رها
      ریزش پر توی گردن و کمر و اطراف چشمای جوجه اردکا طبیعیه
      مگر اینکه با التهاب، قرمزی و یا سفیدک همراه باشه
      به اون قسمتایی که خشک شده یه ذره روغن زیتون بزن
      بهعلاوه چه غذایی بهش میدی؟
      تو جیره ی غذاییش غذاهای حاوی ویتامین A مثل کرفس، شلغم، هویج و … اضافه کن

  37. درود و عرض ادب؛
    ۳ جوجه اردکهام ازچهار جوجه اردکها تقریبا به شکل مشابهی مردن و علایم بیقراری ..و اولی که صدایش میشه گفت در نمی اومد مشابه خروسک.داشت.ولی اون دوتای دیگه مایع شفاف و لزج خارج میشد.
    ایا اینها نشانه و علایم بیماری ویروسی یا عفونت است.؟ ۱
    اگر بخواهم در هر دوره جوجه هامو مصون کنم تا حداقل از ۱۰ روز اول از بیماریها بسلامتی عبور کنند چه دارویی بگیرم ..چونکه بوسیله دستگاه جوجه کشی جوجه ها بیرون میایند .و میخوام حداقل ۱۰ روز اول پشت سر بگذرند.
    ممنون میشم وسپاس.

    1. سلام سعید
      بله دقیقا نشون دهنده ی عفونته
      این بستگی به شرایط نگهداریشون داره
      باید تمامی موارد اعم از میزان دما، رطوبت، تهویه، تغذیه و بخصوص بهداشتشونو رعایت کنی
      به علاوه جوجه ها حتما باید واکسینه بشن

    2. درود و عرض ادب؛
      باتوجه به اینکه معمولا جوجه ها از دستگاه جوجه کشی بوجود میاورم،
      پس در بدو بدنیا اومدن جوجه اردکها تا ۲۴ ساعت چیزی نبایست بخورند چونکه از زرده داخل تخم تغذیه کردند .بعد از ۲ و ۳ روز ایا میتوانیم از اب جوشیده سرد شده و دانه پارس کمی مرطوب شده و ریز شده استفاده کرد تا اینکه مراحل خطر رو پشت سر بگذارند؟ و تا روز بیستم آمپول جهت مصونیت جوجه ها استفاده کنم.؟آیا در مورد جوجه غازها هم که در راه متولد شدن هستند این گزینه صادق است.
      ممنون میشم و سپاسگذارم
      بدرود

  38. سلام دوتا جوجه اردک خانگی دارم سرما خوردگی کوچیک تره رو درمان کردم الان بزرگتره روگردنش معلوم شده انگار پرهایش ریخته و دیگه سرحال نیست اسهال آبکی هم دارهدیگه بدو بدو نمیکنه اینم بگم غذاشون گندم جو لپه سویا ذرت بصورت پودر کردم ریحان وسیب و تربچه و توت فرنگی هم خیلی ریز میکنم ميدم خیار و هویج هم همینطور تخم مرغی آب پزم خرد میکنم میدم عدس و برنج پخته بدون روغن هم دادم مشکل چیه ممنونم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام رضا
      ریزش پرهای جوجه اردکا اطراف چشم و کمر و گردن طبیعیه
      برای درمان اسهالش
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      آبی که برای آشامیدنش استفاده می کنی آب تصفیه شده باشه و آهک و املاح نداشته باشه
      دو یا سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      تا زمانی که اسهالش رفع بشه از میوه و سبزی و تخم مرغ استفاده نکن تو غذاشون
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن

  39. سلام من دو تا جوجه اردک دارم که یکیشون یکدفعه یکی از پاهایشو میشلونه نه زخم شده ونه تاول زده سالمه هیچ علائمی نداره ولی مسئله ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام احسان
      این می تونه به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین توی جیره ی غذاییش باشه
      چه غذایی بهش میدی؟

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو گرم کن
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه دم بکشه سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  40. سلام شبتون بخیر سال نو مبارک
    من ۳ تا جوجه اردک دارم اخیرا یکی از انها پر های دور چشم چپش سفت شده و کمی هم چشمش بسته شده کمی بهش اب زدم ولی تغییر نکرد
    هیچ علایم دیگری هم نداره و کلا یک هفته سن داره غذا هم بهشون برنج پخته ،نان خیس خورده،کاهو می دهم
    خواهش می کنم زود جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی غذا براش دان مخصوص تهیه کنی و یا پودر گندم، پودر جو دوسر، پودر سویا، پودر ذرت و پودر صدف رو با هم قاطی کنی
      برای استفاده ی راحت تر هم اینارو با اب و ماست قاطی کنی و بهش بدی
      در کنار این از میوه و سبزی های متنوع و تخم مرغ آبپز استفاده کنی که خیلی براش مفیده
      برای چشمش یه دستمال نرم و تمیز بردار یکم بتادینو با آب رقیق کن دستمالو آغشته کن و اطراف چشمشو با اون تمیز کن
      به مرور باز میشه

    2. سلام من یک جوجه اردک دارم
      ۳ هفته ونیم سالشه
      نزدیکای ساعت۱۲بود یه نگاهی
      بهش کردم سالم بود
      و دوباره ساعت ۵ بهش نگاه کردم
      دیدم روی پاش جوش های خیلی
      ریزی روی پاشه
      اما نه پا دردی داشت نه بیحال بود انگار نه انگار روی پاش جوش بود
      و همین تور خوب می توانست
      از سبدش بپره
      تورو خدا بهم بگین

      1. سلام آتریسا
        نگاه کن ببین از اون جوشا روی کشاله ی ران و زیر بال هاش و یا اطراف منقار و چشاش هم هست؟

    1. سلام ابوالفضل
      محیط نگهداریشو گرم کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
      بذار 10 دقیقه بمونه تا دم بکشه
      سرد که شد صافش کن و روزانه 4 قطره به مدت 5 روز بهش بده

  41. درود
    کم تحرکی.بی حالی نوک منقار و پاهاش سرد.دهانشو باز وبسته میکنه قبلا حالت خروسک مانند و صداش در نمیاومد چهچه مانند بود.
    رنگ فضله رگ سفید بیشتر در وسط فضله اش دیده میشه.غذا دانه پارس کمی نم دار می نمایم و میدم .هر سه میخوردند.در داخل یک لیوان اب جوش سرد شده هم یک قاشق مربا خوری ویتامین زرد و یک قاشق مربا خوری شربت سفید رنگ ضد انگل معمولا میخوردند.

    1. این نشون میده که پرندت مشکل تنفسی داره
      و سرد بودن پاهاش و منقارش هم این موضوع رو تایید میکنه
      به علاوه دچار عفونت شده
      برای درمان عفونت عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      محیط نگهداریشو گرم تر کن یه رطوبت ساز توی محیط بذار
      اگه دسترسی نداری یه کاسه رو پر از آب بکن و تو یه فاصله ی مشخصی از محیط نگهداریش بذار توشم یکم بخور اکالیپتوس بریز
      برای رفع التهاب گلوش می تونی براش دمنوش بابونه تهیه کنی
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه دم که کشید سرد شد صافش کن به مدت 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده

      1. درود جناب و عرض ادب
        خیلی ممنونم ازراهنمایی و ممنونم.
        از سه جوجه اردک در فاصله ۳ روز ۲ جوجه اردکمو از دست دادم.
        الان فقط یک جوجه اردک دارم و گاهی اونا رو صدا میکنه تا عادت کنه به تنهایی و الان نسبتا عادت کرده.از اونجاییکهداخل کارتن قرار میدهم ایا بهتر نیست جا شو عو ض کنم ؟
        ممنونم و سپاگذارم

        1. بله چون کارتن زیاد رطوبت جذب می کنه برای همین مشکلات سلامتی برای پرنده ایجاد می کنه
          به علاوه فضاش کوچیکه و اردک نمی تونه تحرک کافی رو داشته باشه
          بهتره بذاریش تو یه محیطی که اندازش متناسب باشه و کفش هم پوشال نرم قرار بدی

  42. درود و عرض ادب
    یکی از جوجه اردکهای ۱۰ روزه صدای غیر طبیعی نسبت به بقیه داره.و صدای قطع و وصل است.
    معمولا داخل جعبه کاه در کف کارتن گذاشتم و اب جوشیده سرد شده همراه مخلوط با ویتامین زردرنگ و یک نوع مایع احتمالا ضد انگل گه از داروخانه دامپزشکی گرفتم هر کدام یک قاشق مربا خوری با هم مخلوط میکنم و به خورد جوجه های ۱۰ روزه میدم اما یکی صداشون تعغیر کرده .علت ایا ویروسی یا مشکل دیگر است،
    ممنون و سپاس
    بدرود

    1. سلام سعید
      دلایل مختلفی می تونه برای گرفتگی صداش وجود داشته باشه
      علائمی از بیماری داره؟ بی حالی، کم تحرکی، کم اشتهایی، تغییر رنگ فضله؟
      آبریزش و عطسه چی؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      اخیرا تو محیطی قرار گرفته که چیز سفتی بلعیده باشه؟

      1. درود جناب میخواستم اگر بشه فیلم جوجه اردک رو بفرستم.ولی شاید چیزی شبیه کاه و کلش وارد معده شده باشد چون کاه و کلش رو نوک میزنند و میجویدند .
        در هر صورت نوک منقارش سرده و چیزی نمیتونه بخوره اما بهش مخلو ط ویتامین و ضد انگل دادم و‌دهانشو باز و بسته میکنه اما صدای منقطع داره شبیهه خروسک.

          1. درود و عرض ادب:
            الان یک جوجه اردک ۲۰ روزه دارم ،سوالم اینست که آیا بایست آمپول نیوکاسل رو بهش بزنم یا خیر.
            غیر از نیوکاسل در چه فواصل و چه نوع لیست آمپولهایی بهش زد.
            ممنونم و بدرود

          2. E.coli: در یک روزگی
            مارک: یک روزگی تا ۳ هفتگی
            گامبورو : بین ۱۰ تا ۲۸ روزگی
            برونشیت عفونی: سن ۱۶ تا ۲۰ هفتگی
            سالمونلوز : ۱ روزگی تا ۱۶ هفتگی
            کوکسیدیوز: در ۱ تا ۹ روزگی
            لارنگوتراکئیت عفونی: از ۴ هفتگی تا بلوغ
            فواصلشم دامپزشک برات مشخص می کنه

  43. سلام من دوتا جوجه اردک دارم یکیش
    یکم بی حاله دور چشماش پف کرده لکه های قهوه ای هم جای چشماش هست گاهی وقتها هم عطسه. می کنه چیکار کنم. تا زود خوب بشه

    1. سلام محمد
      محیط نگهداریشو گرم کن به اندازه ی 32 درجه باشه دما
      چون توی دمای کمتر از این سرما می خوره
      براش دمنوش بابونه تهیه کن بده
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      دم که کشید سردش کن بعدش از صافی رد کن روزانه 4 قطره به مدت 5 روز بهش بده

  44. سلام جوجه من امروز حالش خیلی بد شده فضله اش سبزه به عنوان غذا هم بهش دون پارس و ارد ذرت دادم تو اب خیس کردم و خوردند جاشون رو تا تونستم تمیز نگه داشتم از صبح که حالش بد شده 3هپه سیر رنده کردم و تو ماست قاطی کردم بهش دادم نصفه خورد اونم به زور بعد یک هویج ابپز کردم نصفشو بهش دادم اونم یکم خورد چیکارش کنم البته یخورده ای هوای سرد بهش خورده ینی نیمساعتی تو بال کن بوده البته تو کارتون
    اگر راه کاری هست به شمارم پیامک بدید ممنون

    1. سلام حسین
      اردکت چون توی محیط سرد قرار گرفته به خاطر سرما اینطوری شده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      حدود 32 درجه ی سانتی گراد باشه
      براش دمنوش بابونه درست کن بده
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      برای تقویت اشتهاش هم دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه

  45. جوجه اردک من خیلی نسبت به قبلش لاغر شده چشماش کوچک شده توان جنب و جوش را ندارد گردن او هم بی جان شده خیلی هم بی حاله لطفن کمک کنین تا نمرده

  46. سلام جوجه من خودش رو همش میخارونه و لنگ لنگ راه میره بعد انگار عطسه میکنه بینی اش کم نفس می کشه نیوکاسل نیست؟؟ چه واکسن بزنم برای مریضی

    1. سلام امیر
      لای پرهاشو چک کن ببین شپش نداره که؟
      اونموقع باید براش اسپری ضد شپش تهیه کنی
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  47. سلام و خسته نباشید من دو تا اردک خریدم تا دو سه هفته بغل بخاری گذاشتم در دمای مناسب، بعد توی راه پله گذاشتمشون بعد یکیشون چشماشو می‌بنده بعد فضله ها شم سبزه چکار کنم ؟

  48. جوجه اردکام از کف دستمم کوچیک ترن. امروز صبح که بردمشون تو حیاط دیدم یکیشون یه چشمشو بسته. اخر چشمشو باز نکرد برشون گردوندم تو کارتن. من این کارو کردم چشمشو درجا باز کرد .
    یه گوش پاکن رو با قطره چشم اغشته کردم و اروم به پلکش و اطرافش مالوندم. بیچاره انگار چشمش خشک شده بود.
    بنظر من یا همین روشو امتحان کنید یا برید سراغ دامپزشک.
    چون روغن سیاه دانه منو یاده طب سنتی میندازه. سر زندگی زبون بسته ها امتحان نکنید.
    یادتون نره جوجه اردک ها بیشتر از هرچیزی به افتاب نیاز دارن.

    1. جوجه اردکا باید توی دمای گرمی نگهداری بشن و دمای محیطشون 32 درجه ی سانتی گراد باشه
      به علاوه توصیه میشه داروهای انسانی رو خودسر براشون استفاده نکنی چون با کوچیک ترین خطا بهشون آسیب میرسه

  49. سلام من پنج روز جوجه اردک خریدم ولی دو روزه یکدفعه دو سه تا پشت سر هم عطسه میکنه با اینکه جاش گرم و نرم و یک روز در میان در آب ولرم شنا میکنه و یک روز در میان به آفتابگیری میبرمش

    1. سلام فریماه
      اردکا تا سن 1.5 ماهگی نباید شنا کنن چون غدد چربیشون به اندازه ی کافی رشد نکرده
      و پرهاشون خیس میشه و در نهایت مثل مال تو سرما میخورن
      به علاوه دمای محیط نگهداری جوجه اردک 32 درجه س و ببری محیط بیرون جریان هوا باعث میشه که مریض بشه
      محیط نگهداریشو گرم کن فعلا نذار آبتنی کنه تو محیط یه رطوبت ساز بذار
      براش دمنوش بابونه درست کن بده
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار بمونه 10 دقیقه
      سرد که شد صافش کن روزانه 3-4 قطره بهش بده

    2. سلام جوجه اردک من فقط ابریزش بینی داره و اصلا اشتحاش کم نشده زیادم شده و اتسه میکنه چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        این به خاطر سرماخوردگیه
        محیط نگهداریشو گرم کن
        براش دمنوش بابونه درست کن
        یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
        سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  50. سلام جوجه اردک من همش دهانش روباز بسته می‌کنه صدای ریزازخودش درمیاره موقع با بسته کردن دهنش و فکرمی‌کنم بی حال دلیلش چیه

    1. سلام حسین
      ممکنه اردکت مشکل تنفسی پیدا کرده باشه و یا سرما خورده باشه
      علائمی مثل بی اشتهایی آبریزش و عطسه هم داره؟

  51. سلام ببخشید من دو تا جوجه اردک خردیم ولی بعد از دو روز متوجه شدم یکی از اون ها کمی بی حال هست و آبریزش بینی دا ه ولی خیلی کم به داروخانه دامپزشکی دسترسی ندارم باید چی کار کنم

    1. سلام ستایش
      دمای محیط نگهداریشو گرم کن
      دما باید حدودا 32 درجه باشه
      نذار آبتنی کنه
      برش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن و روزی 3-4 قطره بهش بده این کارو تا 5 روز تکرار کن

  52. جوجه اردک من سالمه ولی میخام بدونم داخل پرش و بدنش شپش وجود داره یا نه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه اردکت خودشو بیش از حد بخارونه، توی بدنش دونه های ریز وجود داشته باشه
      یه حالت التهاب مانند رو پوستش باشه
      پرهاش بیش از حد بریزه
      اونموقع یعنی شپش داره

      1. سلام اردک من بی حال شده نمی دوه قبلش خوب بود می دوید نمی دونم الان چشه بی حاله نمی دوه اروم را می ره

  53. جوجه اردک من سرما خورده ۳ هفتشه حالش خوبه فقط عطسه میکنه و آبریزش بینی داره و یکی از سوراخای بینیش انگار بسته شده؛باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      محیط قرارگیریش رو گرم کن
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد به مدت 5 روز روزانه 4 قطره بده بخوره
      برای حل شدن مشکل تنفسیش هم تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن

        1. سلام دوست عزیز
          اردکت مشکل تنفسی پیدا کرده
          محیط نگهداریشو گرم کن دما حدود 32 درجه باشه
          توی محیط یه رطوبت ساز بذار اگه نداری یه کاسه رو پر از آب بکن توش بخور اکالیپتوس یا نعناع بریز بذار تو محل نگهداری اردک
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش
          بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن رزانه 3-4 قطره بهش بده
          اگه دیدی تا 5 روز علائمش رفع نشد ببرش دامپزشک

  54. سلام جوجه اردک من همش از دماغش اب میاد بیرون یعنی سرما خورده؟
    اگه سرما خورده برای درمان اون چکار کنم

  55. سلام
    من یه جوجه اردک دارم که سینش خس خس میکنه و دیگه جیک جیک نمیکنه و غذا نمیخوره میلرزه و دهنشو هی باز میکنه ابریزش هم داره بزو راه میره میشه لطفا زودتر بهم بگید چیکار کنم که تلف نشه 😢 بابونه هم دادم بهش

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو گرم کن
      اگه بتونی براش یه لامپ مادر مصنوعی بذاری خیلی خوب می شه
      یه رطوبت ساز داشتی بذار اگه نه یه کاسه آب رو بذار توی محیط و توش هم یکم بخور اکالیپتوس بریز
      تنفسشو آسون تر میکنه
      دمنوش بابونه رو هم روزانه 4-5 قطره بچکون تو دهنش
      چه غذایی بهش میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟

  56. سلام
    جوجه اردکای من وقتی خیس میشن خیلی پاشونو به صورتشون میزنن انگار که سعی دارن خودشونو بخارونن
    بنظرتون طبیعیه یا مشکلی هست؟
    و اینکه غذا بهشون سبوس برنج میدم ولی نمیخورن باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه اردکات سنشون چقدره؟
      جوجه ها تا سن 1.5 ماهگی مباید برن تو آب چون هنوز غده های چربی که توی بدنشون وجود داره رشد نکرده
      و اینم باعث میشه که وقتی رفتن تو آب پوستشون خشک بشه و به علاوه سرما بخورن
      اردکا غذای نرم و خیس دوس دارن
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      غذای جوجه اردک | تغذیه مناسب برای جوجه های اردک

  57. چجوری بابونه رو بهش بدم فضلش سبز آبکی الان هم چشاش سفید شده و غذا بهش برنج ،سبزیجات،نون خیس دیشب هم رو غن سیاه دانه رو تو چشمش ریختم

    1. اردکت اسهال شده
      محیط نگهداریشو گرم تر کن به اندازه ی کافی آب در اختیارش بذار
      تغذیه ای که بهش میدی درست نیس
      تو این مدتی که اسهال شده بهش میوه و سبزیجات نده
      سعی کن از دان مخصوص براش استفاده کنی
      3 قطره سرکه ی سیب رو بریز تو 100 سی سی آب و به کمک سرنگ، قطره چکان و یا هرچیز دیگه که در دسترس بود بهش بده
      دمنوش بابونه رو هم به همین طریق می تونی بدی
      درمورد چشاش ممکنه روغن سیاهدانه رو زیاد از حد ریخته باشی
      اونو باید ببریش دامپزشک

  58. سلام خسته نباشید من یدونه جوجه اردک دارم
    امروز از رو اپن افتاده ،بعد همش عطسه می‌کنه
    و آبریزش بینی داره تورو خدا زود بگید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه اردکت سرما خورده
      دمای محیط نگهداریشو حتما گرم کن (حدود 32 درجه ی سانتی گراد) و نذار آبتنی کنه
      یه رطوبت ساز بذار تو محیط اگه دسترسی نداشتی یه کاسه رو پر از اب بکن و توش یکم بخور اکالیپتوس بریز
      براش دمنوش بابونه درست کن یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن روزی دو سه قطره بهش بده تا 5 روز

      1. سلام وقت بخیر
        من یه جوجه اردک دارم که مریض شده میلرزه و دهنشو هی باز میکنه و هیچ چیزی نمیخوره چشاش هم خیلی بی حاله و بزور راه میره ،چیکار کنم الان 😢 بهش دم نوش بابونه هم دادم میترسم بمیره

  59. سلام ، وقت بخیر ، من سه تا جوجه اردک دارم یکیشون پرهای دور گردنش ریخته در حالت عادی اصلا معلوم نیست ولی وقتی خودشو تمیز می‌کنه خیلی معلومه . اگه قارچ گرفته باشه باید چی بهش بدم ، ممنون اگه راهنمایی کنید .

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه اردکا در حالت عادی ریزش پر دارن و این طبیعیه
      ولی اگه رو پوستش و پرهاش التهاب و یه چیزایی مثل شوره دیدی اونموقع باید نگران شی
      داره این علائمو؟

      1. سلام مجدد ، نه شوره نداره ولی پر های دور چشم و کمرش خشکه و مثل زمانی که آدما به موهای خودشون ژل میزنن ، دقیقا اونجوری شده و یکم سفیدی در ریشه موهاش دیده میشه اما شوره نه . ممنون بابت وقتی که میزارید ، اگه ممکن باشه میتونم براتون عکس ازش بفرستم شما دقیق تر ببینید .

        1. خواهش می کنم
          پس اگه علائم رو نداشته باشه طبیعیه
          این میتونه ناشی از کمبود ویتامین A باشه که باعث خشکی شده
          براش غذاهایی مثل فلفل دلمه ای، هویج، یکم سیب زمینی شیرین، جعفری، و … بده
          یکیم می تونی از داروخونه ی دامپزشکی قطره ی ویتامین A و یا مولتی ویتامین مخصوص پرندگان براش تهیه کنی

      2. سلام وقتتون بخیر . من دو تا جوجه اردک دارم که یکیشون زخم گردن گرفت . بردم داروخانه دامپزشکی یه پماد داد زدم اما متاسفانه خوب که نشد بدتر هم شد الان چشماش به شدت عفونت داره و جمع شده یکیش به شدت متورم شده و آب میده و موهای اطراف چشمش ریخته و بقیه موهاش هم خشک و به هم چسبیده و قهوای شده . خیلی براش ناراحتم . نمیدونم چکار کنم وزنش هم نسبت به اون یکی جوجه ام پایینتر اومده و نسبت به اون جوجه ام کمتر رشد کرده میشه لطفاً راهنمایی کنید

        1. سلام ندا
          این برمیگرده به شرایط نگهداریش
          باید دائما تو یه محیط تمیز نگهداری بشه هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی وجود نداشته باشه
          به علاوه به تغذیه ش رسیدگی بهش
          چه غذایی بهش میدی؟
          برای عفونت چشمش هم دو گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن و به مدت 7 روز متوالی بهش بده

  60. سلام خسته نباشید
    جوجه اردک من گربه گازش گرفته
    و کمی پاش زخم شده
    چیکار کنم که خوب بشه؟

  61. سلام اردکم حس میکنم سرما خورده عطسه میکنه بهش اویشن دادم یه جوری شده حس میکنم در مانی براش هست لطفا زود جواب بدین؟☹️

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو یکم گرم تر کن
      توی محیط یه رطوبت ساز بذار
      اگه دسترسی نداشتی یه کاسه رو پر از آب بکن توش یکم بخور اکالیپتوس یا نعناع بریز بذار تو محیط
      (البته اردکت نباید بهش دسترسی داشته باشه مثلا سعی کنه بخوره از آبش)
      براش دمنوش بابونه تهیه کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن روزانه 3-4 قطره بهش بده
      تا زمانی که سرماخوردگیش بهتر بشه نذار بره تو آب
      به تغذیه ش هم رسیدگی کن براش مولتی ویتامین مخصوص تهیه کن بده برای تقویت سیستم ایمنیش خوبه

    2. سلام اردک من تقریبا ۲۰ روزشه .دیروز خونه رو رنگ کردیم فکر کنم بوی رنگ اذیتش کرده از صبح بی حاله .تعادل ندارع اصلا .هیچی نمیخوره .گردنشو کامل کج می‌کنه که بمیره دوباره بلند می‌کنه چی کارش کنم

      1. سلام
        چرا حواستون به این زبون بسته ها نیست
        مسموم شده باید برسونی به دامپزشک تو خونه نمیتونی مشکلش رو حل کنی و تهش تلف میشه

  62. سلام من ی جوجه اردک دارم خیلی زرنگ بود غذاشو می خورد می دوید و… ولی چند روزی بی حال شده مدفوع اون سیاه است پلکاش هم به هم بسته شده بود الان انقدر بی حال شده چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سیاه نشون دهنده خونریزی در معده و روده و یا مسمومیت با فلزات سنگین هست
      به هیچ وجه نمتونی تو خونه این مشکل رو حل کنی باید با یه دامپزشک مشورت کنی

  63. سلام
    من یه جوجه اردک دارم تقریبا ۱۰ روزه اس
    سه روزه متوجه تورم گلوش شدم ، سمت چپ گلوش یه چیزی مثل غده قرمزه و ورم کرده روز اول معلوم شد فرداش غده نبود الان دوباره ورم کرده امروز استفراغ کرد خیلیم گردنشو تکون میده تروخدا بگین چیکار کنم به دامپزشکی دسترسی ندارم.
    غذایی که بهش میدم هم نون،سیب زمینی آب پز، تخم مرغ آب پز ، خیار.
    مدفوعش هم بشدت آبکی

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد غذایی که بهش میدی رو نمیتونه هضم کنه
      برای کمک به هضمش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      خیار اگه زیاد بدی باعث میشه اردکت اسهال بشه
      سرکه ی سیب می تونه توی درمان اسهالش هم موثر باشه
      به علاوه فعلا بهش میوه و سبزی و تخم مرغ نده
      در مورد تغذیه ش مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      غذای جوجه اردک | تغذیه مناسب برای جوجه های اردک

      1. سلام من ی جوجه اردک دارم خیلی زرنگ بود غذاشو می خورد می دوید و… ولی چند روزی بی حال شده مدفوع اون سیاه است پلکاش هم به هم بسته شده بود الان انقدر بی حال شده چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          فضله ی سیاه رنگ نشون میده که پرندت توی سیستم گوارشیش خونریزی داره که این میتونه معده و یا روده ش باشه
          و یا هم با سرب مسموم شده
          متاسفانه درمان خونگی هم براش نیس و باید حتما ببریش دامپزشک اگه زود درمان نشه تلف میشه

      2. سلام عرض ادب من سه تا جوجه اردک دارم که 20روز نگهر داری کردم ازشون بعد 20روز هر سه تاشون سرفه میکنن و مدفوع آن ها به صورت مایه هست و چشم هاشون چرک کرده و کنسانتره ای که بهشون میدم رو نمیخورن بقیر از این کنسانتره همه چی رو میخورن

        1. سلام دوست عزیز
          اردکا غذاهای خشکو زیاد دوس ندارن برای همین نمیخورنش
          یا یکم مرطوبش کن یا هم آب کافی در اختیارشون بذار
          به جز اون چه غذایی میدی بهشون؟
          آبتنی نکردن که؟
          برای درمان اسهالشون 4 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهشون بده
          میوه و سبزیجات رو فعلا قطعش کن
          تو یه محیط گرم نگهداریشون کن و تو محیط یه رطوبت ساز بذار
          برای سرفه شون دمنوش بابونه درست کن و روزی 4 قطره بده
          برای عفونت چشم دو گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن و تا 7 روز بده

  64. سلام وقتتون بخیر من اردکم سرماخورده بینیش گرفته و عطسه میکنه هی دهنشو بازو بسته میکنه میشه کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      دمنوش بابونه درست کنید سرد که شد به مدت 5 روز روزانه 4 قطره بدین بخوره
      محیط نگهداریش گرم باشه
      تو این مدت نذارید شنا کنه
      برای حل شدن مشکل تنفسی هم میتونید از بخور اکالیپتوس تو محیط قرارگیری استفاده کنید

    2. سلام
      ببخشید اردک من خیلی چشماش رو میبنده و گاهی داخل آبش میره، و خیلی بی حوصلس ولی موقع غذا اینطور نیست و خیلی سرحال میشه، بنظرتون سرما خوردگی داره؟

      1. سلام دوست عزیز
        جوجه س یا بالغه؟
        چه غذایی بهش میدی؟
        محیط نگهداریش خیلی گرم یا خیلی سرد نیس که؟
        فضله ش چه رنگیه؟

      1. سلام دوست عزیز
        این به چیزی حساسیت کرده یا شپش اینا داره خودشو خارونده و اون ناحیه قرمز شده

  65. امیدوارم خوش باشید
    میخواستم بدونم ارک من الان یه ماهی میشه که وقتی میخواد تخم بزاره بی‌حال میشه و گاهی وقتا نمیتونه درست راه بره و یکبارم تیک گرفت و بعدش خوب شد یعنی بعد تخم حالش به مراتب بهتر میشه
    برای چیه؟!

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به توان پرنده توی دفع تخم
      چه غذایی بهش میدی؟ اگه کمبود مواد مغذی داشته باشه توی دفع تخم دچار سختی میشه
      یا هم اندازه ی تخما بزرگتر از حالت معموله که این مشکل پیش میاد

      1. ممنون
        منظور شما از مواد معذی چه موادی هست
        بعضی وقتا بهش قرص کلسیم میدم بهتر میشه اما بعد چند روز دوباره همون جور میشه

        1. خواهش می کنم
          همون کلسیم ویتامین پروتئین و این جور چیزا
          هر اردک تخمگذار باید روزانه 3.5 درصد کلسیم دریافت کنه توی جیره ی غذاییش
          یعنی اینو باید همیشه براش استفاده کنی

          1. سلام وقت بخیر من یه جوجه اردک دارم فکر کنم سرما خورده پلک هاش کم کم داره بسته میشه خس خس می‌کنه موهای گردنش هم ریخته و پشت کمرش هم انگار خیسه و اصلا حرکت نمیکنه سرشم هم می‌کشه رو زمین

          2. سلام دوست عزیز
            چه غذایی بهش میدی؟
            فضله ش چه رنگیه؟
            اخیرا آبتنی کرده؟
            محیط نگهداریشو گرم کن براش دمنوش بابونه درست کن
            یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش، بذار 10 دقیقه بمونه
            سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره بهش بده

  66. سلام من دو تا اردک دو ماهه دارم
    یکیشون پاهاش پرانتزی شد یه ماه اخیر الان پاهاش کمی زخم و قرمز شده و نمیتونه درست وایسته مدام میچرخه
    باید چیکار کنم؟ 😔

    1. سلام دوست عزیز
      پا باز شدنش باید آتل بندی بشه
      ببرش دامپزشک
      دو هفته آتل بذاره خوب میشه
      تو چه بستری نگهش می داری؟
      یه بستر مناسب براش تهیه کن که سفت نباشه به پاهاش آسیب نزنه
      پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی کن بزن رو زخماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس