مرغ مینا بهتر است یا طوطی برزیلی | مشکلات و مزایای نگهداری این دو پرنده

نگهداری از مرغ مینا بهتر یا طوطی برزیلی ، شرایط نگهداری و تغذیه و اهلی کردن انها چگونه است

نگهداری از پرندگان زینتی به خصوص پرندگان سخنگو تبدیل به  تفریح و علاقه مندی بسیاری از افراد شده است، تقریبا تمامی گونه طوطی سانان و برخی از پرنده های دیگر مانند مرغ مینا، توانایی یادگیری سخن گفتن را داشته و محبوبیت زیادی برای پرنده دوستان پیدا کرده اند. مطالعه در مورد خصوصیات زیستی و اخلاقی پرنده های مختلف در انتخاب بهترین پرنده خانگی، به شما کمک زیادی می کند. از این رو در این مقاله از وب سایت چیکن هچ به مقایسه طوطی برزیلی با مرغ مینا پرداخته شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ مینا و طوطی برزیلی
» کارکردی کاملا آسان
» مناسب ترین روش برای تکثیر پرندگان زینتی
قیمت : 3,530,000تومان

جدول مقایسه کلی مرغ مینا و طوطی برزیلی :

 

خصوصیات   طوطی برزیلی مرغ مینا
اخلاقیات در صورت نبود استرس آرام
توانایی سخن گفتن دارد بیش از 100 کلمه
وابستگی به سرپرست زیاد کم
مقاومت در برابر بیماری خوب کم
طول عمر در اسارت 13 تا 17 12 تا 25
محیط نگهداری قفس بزرگ و آزادسازی در اتاق قفس بزرگ و آزادسازی در اتاق

تاریخچه مرغ مینا : 

مرغ مینا پرنده ای از خانواده سارها و بومی جنوب آسیای شرقی می باشد که از کشورهایی مانند هند و پاکستان به سایر کشورها وارد شده است. این پرنده عمدتا با پرهایی به رنگ سیاه، پاهای زرد و قوی دیده می شود، نوک و اطراف چشم های پرنده به صورت معمول زرد رنگ است. میناها دارای 35 گونه می باشند که گونه سفید رنگ آن به نام مینای بالی به دلیل تفاوت ظاهری با دیگر گونه ها، در حال انقراض است.

تاریخچه طوطی برزیلی :

طوطی های برزیلی یا همان کوتوله برزیلی برخلاف نامشان بومی آفریقای جنوبی بوده و هیچ ارتباطی به کشور برزیل ندارند. نام اصلی این پرنده Love Bird (مرغ عشق) بوده که اشتباها در ایران، پرنده ی دیگری را به این نام می شناسیم. طوطی های برزیلی کوتوله دارای 9 گونه می باشند که فقط چند گونه آن مانند فیشر و صورت هلویی به عنوان حیوان خانگی خرید و فروش می شوند. کوتوله های برزیلی با رنگ های مختلفی در طبیعت وجود دارند اما طوطی هایی با پرهای سبز رنگ، صورت قرمز و دم  کوتاه، از دیگر گونه ها بیشتر یافت می شود.

مقایسه خصوصیات اخلاقی و رفتاری دو پرنده مینا و طوطی برزیلی :

الف- مرغ مینا به دلیلی خوی وحشی، پرخاشگر بوده و به محض ترسیدن یا بی اعتمادی نسبت به سرپرست خود، شروع به پرخاشگری و کندن پرهای خود می کند. این پرنده تهاجمی با دیدن غریبه ها به آنها حمله کرده و به هنگام رسیدن به سن بلوغ نیز در صورت نداشتن جفت، شروع به خرابکاری و پرخاشگری خواهد کرد.

مقایسه خصوصیات اخلاقی و رفتاری دو پرنده مینا و طوطی برزیلی - چیکن هچ

مرغ های مینا بر خلاف طوطی سانان وابستگی عاطفی زیادی به سرپرست خود نداشته و به محض پیدا کردن راه فرار، به طبیعت باز می گردند، اما این به این معنا نیست که به توجه کمی نیاز دارند، به محض بی توجهی به آنها، شما شاهد افسردگی و شروع مجدد پرخاشگری خواهید بود. آنها در غذا خوردن بسیار بی نظم بوده و محیط را به شدت آلوده میکنند از این رو نظافت دائمی قفس آن ها اهمیت دارد. 

ب- طوطی های برزیلی بسیار پر جنب و جوش هستند و لحظه ای آرام و قرار ندارند، برای نگهداری از این پرند زیبا شما نیازمند تهیه اسباب بازی های جذاب خواهید بود. این پرنده زیبا به دلیل رفتار بسیار عاطفی با جفت خود به نام مرغ عشق خوانده میشود، در ضمن این پرنده تک همسر می باشد و تا آخر عمر خود فقط یک جفت انتخاب میکند. در صورت داشتن جفت، آن ها مدارم در حال غذا دادن و تمیز کردن پرهای جفت خود خواهند بود، بنابراین توجه داشته باشید در صورت خرید یک جفت طوطی برزیلی، آنها علاقه  بسیار کمی به تعامل با انسان ها داشته و با یکدیگر خو میگیرند. اما در صورت خرید یک طوطی برزیلی، پرنده شدیدا با سرپرست خود رابطه عاطفی برقرار خواهد کرد.

طوطی های برزیلی نیز میتوانند در فصل جفت گیری پرخاشگر باشند در ضمن این پرنده بسیار حسود بوده و با سایر گونه های پرندگان رابطه خوبی برقرار نمیکند.

سخنگویی طوطی برزیلی بهتر است یا مرغ مینا ؟ 

مرغ مینای خانگی در صورتی که قبل از دو سالگی تمرین مداوم و مستمر داشته باشد، به راحتی صحبت خواهد کرد، بهترین سن برای خرید و سخنگو کردن مرغ مینا، از 3 ماهگی تا 6 ماهگی میباشد. برای آموزش دادن این پرنده نیاز است در هر روز 5 بار و هر بار به مدت 10 دقیقه با مرغ مینا تمرین کرده و با دادن هدیه او را تشویق کنید، لازم است تا قبل از یادگیری یک کلمه، کلمه جدیدی را شروع نکنید. این پرنده ی باهوش، توانایی یادگیری بیش از 100 کلمه را قبل از دو سالگی خواهد داشت. مرغ مینا علاوه بر تقلید صدا، توانایی یادگیری آموزش های بیشتری را نیز داشته که آموزش تمامی این مهارت ها به طور مفصل در قسمت آموزش و نگهداری مرغ مینا آمده است.

طوطی برزیلی نسبت به مرغ مینا، توانایی کمتری در سخنگویی دارد اما به راحتی میتواند به تقلید برخی صداهای آسان بپردازد. این پرنده پر سروصدا، در کنار همنوعان خود بسیار شاد تر بوده و دائما در حال صحبت کردن با آنها می باشد. طوطی های برزیلی با تقلید صدای زنگ در یا سوت زدن و صدای مایکروویو در بین علاقه مندان محبوبیت زیادی دارند.

تغذیه مرغ مینا و طوطی برزیلی چه تفاوتی دارد؟

شاید بارها شنیده باشید که مرغ مینا، پرنده ای همه چیز خوار است، این جمله در صورتی درست است که پرنده در طبیعت آزاد بوده و جنب و جوش زیادی داشته باشد، اما در صورت محصور بودن پرنده در قفس و یا اتاق های کوچک، باید رژیم غذایی خاصی را استفاده کند.

مرغ مینا نسبت به سایر پرندگان توانایی کمتری در هضم آهن موجود در غذا داشته و استفاده از آهن زیاد در جیره غذایی این پرنده باعث ایجاد بیماری کبد چرب خواهد شد، بنابراین استفاده از پلت های مخصوص مینا و غذاهای کم آهن ضروری است. استفاده از میوه های مختلف و سبزیجات تازه و همین طور آب تازه و تمیز به صورت روزانه برای مرغ مینا ضروری می باشد.

از تغذیه مرغ مینای خود توسط جگر، تن ماهی، پفک و غذای چرب و شور و میوه های دارای ویتامین c مانند پرتقال خودداری کنید. تنوع غذایی مرغ مینا اهمیت بالایی دارد و تغذیه دائمی توسط پلت به راحتی پرنده را بیمار خواهد کرد.

تغذیه مرغ مینا و طوطی برزیلی چه تفاوتی دارد؟ - چیکن هچ

طوطی های برزیلی به اندازه مرغ های مینا به تغذیه با پلت حساس نبوده اما این پرندگان نیز در صورت تغذیه دائم از پلت دچار مشکلاتی خواهند شد. استفاده از ارزن و دانه کتان میتواند به یکی از غذاهای اصلی آن ها تبدیل شود، البته دانه کتان بسیار چرب بوده و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه مانند کلم بروکلی، سیب و هویج، به عنوان مکمل غذایی طوطی برزیلی بسیار مفید است. 

نکته مهم : قرار دادن کف دریا در قفس پرنده ها برای تامین کلسیم مورد نیاز آنها ضروری است. خوردن آووکادو توسط پرنده، منجر به مسمومیت شدید پرنده شما خواهد شد.

مقایسه شیوه اهلی کردن مرغ مینا و طوطی برزیلی :

همانطور که گفته شد برای اهلی کردن این پرندگان نیاز است از سنین کودکی و به صورت تک آنها را خریداری کنید. مرغ مینا در صورت رعایت سکوت و ایجاد حس اعتماد به راحتی اهلی میشود اما با ایجاد استرس و ترس برای او، زحمات شما بی نتیجه بوده و پرنده تا مدت ها اعتماد خود را به شما از دست خواهد داد. مطالعه مقاله اهلی کردن مرغ مینا در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

اهلی کردن طوطی برزیلی کوتوله نیز مانند اهلی کردن مرغ مینا، نیازمند صبر و حوصله زیاد است. این پرنده نیز به محض ترسیدن اعتماد خود را به شما از دست داده و تا مدت زیادی بر روی دست شما نخواهد نشست. به طور کلی آموزش اهلی کردن این پرندگان زیبا نیازمند وقت و صبر زیادی می باشد.

مرغ مینا مقاومت بیشتری در برابر بیماری دارد یا طوطی برزیلی؟

همانطور که گفته شد به دلیل توانایی کم مرغ مینا در جذب آهن، این پرنده در معرض بیماری کبد چرب قرار دارد، بنابراین در تغذیه این پرنده دقت لازم را انجام دهید.

علاوه بر بیماری کبد چرب، کج شدن منقار، نیوکاسل و دیگر بیماری های شایع پرندگان در مرغ مینا وجود دارد که با مراقبت مناسب و درمان به موقع، از تلف شدن پرنده جلوگیری خواهد شد.

مرغ های مینا در صورت قرار گرفتن در برابر باد سرد و دمای پایین، سریعا سرما خورده  به بیماری ذات الریه دچار خواهند شد.

طوطی های برزیلی در مقایسه با مرغ های مینا مقاومت بیشتری در مقابل بیماری ها داشته اما این به این معنی نخواهد بود که نیاز به مراقبت شدید ندارند. کمبود ویتامین A و کلسیم از شایع ترین بیماری های طوطی های برزیلی می باشد، که با در نظر گرفتن تغذیه مناسب به راحتی درمان خواهند شد. چرت زدن، بی حالی، شکستگی پرها و تغییر شکل مدفوع، میتواند از علائم ایجاد بیماری در پرنده خانگی شما باشد. چنانچه شما به این علائم توجه نکرده و درمان پرنده خانگی خود را شروع نکنید به راحتی موجب تلف شدن این پرنده زیبا خواهید شد.

نگهداری طوطی برزیلی و مرغ مینا در خانه چه شرایطی دارد ؟

مرغ های مینا و طوطی های برزیلی هر دو پرندگانی اجتماعی و پر جنب و جوش هستند، نگهداری دائمی این دو پرنده در قفس و اسارت آنها را منزوی و پرخاشگر میکند، از این رو توصیه می شود در صورت امکان نگهداری پرنده در فضای اتاق و به صورت آزاد، پرنده را خریداری کنید. 

نگهداری طوطی برزیلی و مرغ مینا در خانه چه شرایطی دارد ؟ - چیکن هچ

نگهداری پرنده در مسیر وزش باد سرد و یا کنار بخاری، باعث ذات الریه و گرمازدگی پرنده میشود. بنابراین رعایت محدودیت های دمایی برای پرنده خانگی بسیار اهمیت دارد.

مرغ های مینا به اسباب بازی های خاصی نیاز ندارند و کافی است وسایلی را در اختیار آنها قرار دهید که توانایی خرد کردن و یا بلعیدن آن را نداشته باشند. اما طوطی های برزیلی علاقه شدیدی به اشیاء و اسباب بازی دارند بنابراین بهتر است در قفس آن ها از آویزهای مناسب و توپ های رنگی استفاده کنید.

معایب نگهداری مرغ مینا و طوطی برزیلی در خانه :

  • مرغ های مینا خوی تهاجمی دارند و احتمال حمله به مهمان ها و افراد جدید بالاست.
  • فضولات بیشتری نسبت به طوطی برزیلی تولید می کنند و در تمام نقاط خانه فضله می اندازند.
  • مرغ مینا شلخته تر است و محیط نگهداری خود را دائما آلوده می کند.
  • طوطی برزیلی پر سرو صداست و اگر به صورت جفت خریداری شود دائما در حال پچ پچ است.
  • نوک طوطی های برزیلی قوی است و در صورت عصبانیت می تواند برای کودکان خطرناک باشد.
  • طوطی برزیلی فقط با جفت خودش مهربان است و به سایر پرندگان و حیوانات خانگی حمله میکند.
  • امکان ایجاد حساسیت و انتقال بیماری به انسان در هر دو پرنده موجود است.

مزایای نگهداری از مرغ مینا و طوطی برزیلی :

  • مرغ مینا بعد از کاسکو بیشترین توانایی در تقلید صدای انسان را دارد.
  • میناها پرندگان مستقلی بوده و در صورتی واگذاری به غیر، کمتر از سایر پرندگان افسرده خواهند شد.
  • طوطی برزیلی بسیار احساساتی و وفادار است و با صاحب خود اغلب مهربان می باشد.
  • آن ها پر جنب و جوش بوده و با انجام حرکات بامزه جلب توجه می کنند.
  • طوطی برزیلی بیشتر در یک قسمت و در قفس خودش فضولاتش را می اندازد.
  • این پرندگان محیط خانه را شاد کرده و با آواز خواندن و حرکات نمایشی شما را سرگرم خواهند نمود.
  • با پرورش این پرندگان و جوجه کشی از آن ها توسط دستگاه، میتوانید به راحتی به کسب درآمد بپردازید.

جمع بندی :

بسیاری از افراد گمان میکنند با قرار دادن آب و غذا در قفس پرندگان تمامی نیاز آن ها را برآورده کرده و پرنده را به حال خود رها میکنند. این در صورتی است که پرندگان زینتی نیز مانند سایر حیوانات خانگی به توجه و سرگرمی های زیادی نیاز دارند. در صورت نداشتن وقت کافی برای بازی کردن و صحبت کردن با پرنده خانگی خود، به شما توصیه می شود از خرید پرندگان خودداری کنید، زیرا عدم توجه شما به پرنده، آن ها را شدیدا افسرده خواهد کرد و منجر به مرگ آن ها خواهید شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. ببخشید آیا باید پرهای کوتوله برزیلی را کوتاه کرد؟
    یعنی اگر کوتاه کنیم باعث افسرده شدنش نمیشه؟

    1. هر قسمتی از بدن پرنده رو که با کلسیم رشد میکنه میشه چید ، اما این کار بسیار حساسه و لازمه یک متخصص انجام بده

  2. من یه جوجه مینابایه طوطی برزیلی گرفتم مینا وابستگی شدیدی به طوطی داره دائم روقفس طوطی ولی وقتی طوطی ازقفس درمیاد میناحمله میکنه بهش طوطی هم تمام ناخن های پای مینارو کنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس