پرریزی و تولک رفتن مرغ مینا | مراقبت ها و نحوه تغذیه در زمان تولک

تولک رفتن مرغ مینا

مرغ مینا نیز همانند دیگر پرندگان هر سال یک دوره پرریزی کامل را تجربه میکند. این دوره که به دوره تولک نیز معروف است بسیار مهم و حساس بوده و پرنده به برخی مراقبت ها نیاز پیدا میکند. علائم تولک ممکن است با علائم بیماری اشتباه گرفته شوند. ولی با کمی دقت میتوان این موضوع را به درستی تشخیص داد. کسانی که مرغ مینا در منزل نگه میدارند حتما باید با ویژگی های دوره تولک و نحوه رفتار با پرنده در این دوره را بدانند. ما در این پست از وبلاگ چیکن هچ با موضوع تولک رفتن مرغ مینا به کمک شما امده ایم. خواندن مطالب مفید این مقاله را از دست ندهید.

مرغ مینا در چه فصل دچار تولک میشود؟

شروع پرریزی مرغ مینا در اواخر فصل تابستان و یا اوایل پاییز رخ میدهد. البته مرغ مینا تحت شرایط نامناسب محیطی و تغذیه ای نیز ممکن است در فصل های دیگر دچار پرریزی سالیانه شود. توجه داشته باشید که تولک برای پرندگان یک اتفاق کاملا طبیعی است و دلیل بر بیماری یا وجود انگل پوستی در پرنده نیست.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی از مرغ مینا با راندمان بالا
» مجهز به سنسور کنترل دمای محیط
» دارای سیستم رطوبت رسانی پمپ آب و پد سلولزی
قیمت : 4,970,000تومان

تغییرات دوره تولک و مدت زمان این دوره

در طول دوره تولک دستگاه تناسلی و پرهای پرنده دچار تغییرات کلی میشوند. در این ایام، پرهای مناطق مختلف بدن مرغ مینا بصورت متقارن دچار ریزش شده ولی ان ناحیه دچار طاسی نخواهد شد. بلکه کرک های ریزی همچنان وجود خواهند داشت.

تغییرات دوره تولک و مدت زمان این دوره - چیکن هچ

در مرغ مینایی که برای اولین بار وارد دوره تولک شده، به جز شاه پرها بقیه پرها به ترتیب خاصی ریزش خواهند کرد. همچنین در سال دوم تمامی پرها و شاه پرها نیز ریزش نموده و مجددا رشد میکنند. کل دوره تولک بطور متوسط 40 الی 50 روز طول میکشد. البته گاها این دوره برای پرنده ای ممکن است بیش از دو ماه و یا کمتر از یک ماه به طول بیانجامد. بعد از اتمام دوره تولک، دستگاه تولید مثل و پرهای پرنده احیا میشوند.

علائم تولک رفتن مرغ مینا

نشانه های پرریزی سالیانه در مرغ مینا کمی شبیه به علائم افسردگی و بیماری می باشد ولی اگر به رفتار و وضعیت پرنده توجه کنید متوجه تولک رفتن وی خواهید شد. علائم تولک در مرغ مینا شامل موارد زیر می باشد:

  • کم تحرکی
  • کمتر حرف زدن
  • کمتر غذا خوردن
  • بیشتر استراحت کردن
  • ریزش متقارن پرها

علائم فوق را دلیل بر بیماری مرغ مینا تلقی نکنید، بلکه پرنده شما وارد یک دوره کاملا طبیعی از سیر زندگی هرساله اش شده است. اگر ریزش پر به خاطر بیماری یا انگل باشد با نشانه هایی همچون خارش شدید بدن، اسهال، عدم تعادل در راه رفتن و … مواجه هستیم.

ترتیب ریزش پرها در زمان تولک

در ابتدا پرهای سر و سپس گردن مرغ مینا دچار ریزش خواهند شد. در ادامه پرهای سینه و تن و سپس پرهای پا میریزند. در مرحله آخر هم پرهای هر دو بال و دم پرنده ریزش خواهند کرد. طبیعی است که در دوره تولک، پرواز مرغ مینا محدود شده و یا او قادر به پرواز کردن نخواهد بود.

تغذیه مرغ مینا در زمان پر ریزی

برای اینکه مرغ مینا دوره تولک را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذراند تغذیه بسیار مهم بوده تا پرهای زیبا و مقاومی داشته باشد. همچنین تغذیه مناسب و مقوی باعث میشود که این دوره کوتاه تر شده و پرها با سرعت زیادی رشد کنند. میدانیم که تغذیه مرغ مینا به دلیل حساسیت این پرنده به بیماری ذخیره آهن، محدود به برخی مواد غذایی می باشد. در مقاله مرغ مینا چه غذاهایی میتواند بخورد؟ بطور مفصل راجع این موضوع بحث نموده ایم. این مطلب را حتما مطالعه کنید.

در این دوره غذاهایی که طبع سرد دارند و غذاهای پروتئنی دار بهتر است استفاده شوند. ولی در مصرف غذاهای طبع سرد نباید زیاده روی کرد. بعنوان مثال میتوان هر روز کمی ماست تازه (یک قاشق چایخوری) در اختیار این پرنده قرار داد. در زمان تولک، نوشتن یک برنامه غذایی مناسب به همراه اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه مرغ مینا توصیه شده است.

ضرورت استفاده از مولتی ویتامین در دوران پرریزی

ضرورت استفاده از مولتی ویتامین در دوران پرریزی - چیکن هچ

مولتی ویتامین مخصوص مرغ مینا برای پرنده خود تهیه کنید و در اختیارش قرار دهید. مولتی ویتامین به همراه اسید آمینه های ضروری برای پرندگانی مثل مرغ مینا و دیگر طوطی سانان که در اسارت زندگی میکنند ضروری است. اهمیت این مکمل ها در زمان رویش پرها، تولک رفتن، بیماری و تولید مثل دو چندان بیشتر میشود. برندهای مختلفی از مکمل های ویتامینه مخصوص مرغ مینا در بازار موجود می باشد. با نظر دامپزشک متخصص پرندگان مکمل مناسب را تهیه نموده و طبق دستور دامپزشک یا دستور سازنده دارو ان را در اختیار پرنده خود قرار دهید.

از خاک معطر خوراکی پرندگان استفاده کنید

برای تأمین مواد معدنی مورد نیاز مرغ مینا در زمان تولک بهتر است که خاک معطر خوراکی برایش فراهم کنید. توجه داشته باشید که این مکمل مخصوص مرغ مینا باشد. کمی خاک معطر در داخل یک ظرف ریخته و در اختیار مرغ مینا قرار دهید. همچنین میتوانید در داخل قفس مرغ مینا، کف دریا هم آویزان کنید.

بهداشت قفس

بهداشت قفس در دوران تولک بیش از پیش اهمیت پیدا میکند. زیرا در زمان پرریزی پرنده ضعیف شده و بیشتر در معرض بیماری قرار میگیرد. اگر به نظافت روزانه قفس رسیدگی نکنید، پرنده در اثر آلودگی فضله و … درگیر بیماری شده و تلف میشود. لذا بیشتر به نظافت قفس مرغ مینا در این ایام بپردازید. اگر در دوران تولک رفتار مرغ مینای شما پرخاشگر بوده با ملایمت با او رفتار کنید.

در زمان تولک میتوان با ایجاد شرایط مناسب امکان آبتنی هم برای پرنده فراهم کرد. این کار باعث شادابی و تمیزی پرها خواهد شد. دمای هوا باید در زمان پر ریزان مرغ مینا گرم باشد (30 درجه).

بدرفتاری و یا بدخلقی با مرغ مینا در زمان تولک ممنوع می باشد. وگرنه بعد از اتمام دوره تولک با عکس العمل پرخاش مرغ مینا روبرو خواهید شد.

در زمان تولک پرنده تحرک بسیار کمی دارد. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات حرکتی در اندام های پرنده ساعات اخر شب پرنده را از قفس بیرون اورده تا کمی جنب و جوش داشته باشد. البته اگر مرغ مینای شما وحشی است و دستی نیست از انجام اینکار باید خودداری کنید. زیرا برای برگرداندن پرنده وحشی به داخل قفس اذیت خواهید شد و پرنده نیز درگیر استرس خواهد شد.

نور خورشید در زمان تولک برای پرنده ای که دچار پرریزی شده بسیار مفید است. لذا پیشنهاد میشود در زمان تولک برای چندین دقیقه پرنده را در معرض نور آفتاب قرار دهید.

تولک رفتن بی موقع مرغ مینا

همانطور که در ابتدای متن گفتیم، مرغ مینا اگر تحت شرایط بد نگهداری شود، در خارج از فصل تولک نیز دچار ریزش مداوم پر خواهد شد. از جمله مواردی که باعث تولک بی موقع مرغ مینا میشود میتوان کمبود نور یا تابش بیش از حد نور، تغییر شدید در روشنایی محل نگهداری پرنده، تغذیه ضعیف، گرمای زیاد، تغییرات شدید دمایی و محیط های استرس زا اشاره کرد. لذا برای جلوگیری از اختلال در فصل پرریزی طبیعی مرغ مینا، به خوبی از پرنده مراقبت کنید.

جمع بندی

دوران تولک یک دوران بسیار با اهمیت و همچنین اجباری برای پرندگان می باشد. این دوره همچون یک پوست اندازی بوده و پرنده را برای تولید مثل و شادابی مجدد باز سازی میکند. برای اینکه مرغ مینا به خوبی دوره پرریزی سالیانه را پشت سر بگذارد غذای مقوی شامل پروتئین و فیبر، ویتامین و مواد معدنی در اختیارش قرار داده و قفس او را تمیز نگه دارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫231 دیدگاه ها

        1. براش از داروخونه ی دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کن بده
          یکیم میلورم برای تامین پروتئین بدنش خیلی مفیده

  1. سلام ببخشید مرغ مینا من در اواخر زمستان پر ریزی کرده
    غذا زیاد میخوره شیطنت خیلی میکنه بعضی از روزا کم حرف میزنه ببعضی از روزا زیاد حرف میزنه ولی بیشتر وقتا زیاد حرف میزنه ایا مرغ مینا من وارد تولک شده یا نه

    1. اگه پرهای قسمتای مختلف بدنش به نوبت میریزن و پرای جدیدی جاشون درمیان
      بله میشه گفت تولک رفته

  2. سلام حدوده بیست روزه ک مینا گرفتیم ، ده روزه ک پر ریزی داره امروز دیدم پوسته های سیاهی ام ازش ریخته
    غذا خوب میخوره ، پرواز میکنه ، یک روز در میون ابتنی میکنه صبحت میکنه ، توجه ام به اطرافش زیاده
    قفسش و هرروز میشوریم ، جاش هم گرم نیست
    میخواستم بدونم دلیل ریختن پر هاش چیه و این پوسته های سیاه چی هستن ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه به جای پرهایی که دارن میریزن پرهای جدید داره در میاد پرنده وارد دوره ی پرریزی طبیعی شده و پوسته ها هم طبیعیه
      چون پرای جدید دارن رشد می کنن
      تو این دوره آبتنی و نظافت قفس خیلی مهمه که انجامش میدی
      و اینکه به تغذیه ش هم باید دقت بیشتری داشته باشی

  3. سلام
    منم دارم قبلا حرف میزد ولی یه مدته اصلا هیچ صدای ازش در نمیاد میشه راهنماییم کنید ک چشه

  4. سلام من نمیدونم مینام چند ماهشه چون پیداش کردیم
    باهامون خو گرفته بدون ماهم هیچجا نمیره و کلا حرفم نمیزه گاها یکم سوت میزنه دور چشماشم زرد نیست سفیدع ولی پاهاش زرده پرهای سرشم کم ریخته تحرک داره و خوبم غذا میخوره .. همه چی میخوره جز غذای مخصوصش
    عاشقه نونه و سیب و موز هروز یه تیکه بهش میدم وگرنه دیگه هیچی‌نمیخوره !
    درمورد سنش چهار ماهه پیش ماست ولی قبلش نمیدونم چند ماهش بود

    1. سلام دوست عزیز
      شما همه ی غذاهایی که جذب آهن رو افزایش میده به مرغ مینات میدی که این باعث میشه کبد پرنده آسیب ببینه و در نهایت تلف بشه
      اینا غذاهای ممنوعه برای مرغ مینا هستن
      اولا رژیم غذاییشو اصلاح کن
      این مقله که برات لینک میدم کمکت میکنه
      روش های اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا | راه های تغییر رژیم غذایی مرغ مینا
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید تهیه کن
      تا یه هفته هم بچای سیاه سرد شده به جای آب بریز تو ظرف آبخوریش تا بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      مینای شما یا افسرده شده و یا به بیماری مبتلا شده
      تو اینجور مواقع تغییر در اوازخوانی و سکوت در پرنده رخ میده
      چک کنید ببینید علائمی ازبیماری رو داره یا نه

  5. سلام مرغ مینای مت الان تو لک پرریزی هست کاملا این علاعم رو داره ولی یه علاعم دیگه هم داره صبح زود تو دهنش یه آب لیز چسبناک هست که به سختی آب میخوره خطری نداره

    1. سلام دوست عزیز
      اومدن آب چسبناک نشون دهنده وجود عفونته در بیشتر مواقع
      بهتره برای تشخیص دقیق و درمون به موقع ببریدش دامپزشک

  6. سلام خسته نباشید ببخشید من بال جوجه مینام همش شکست و الان تقریبا سر بالی نداره باید چیکار کنم میترسم بمیره اسم دونشو هم سواد کوه نوشته میشه راهنماییم کنید و اینکه سر بال هاش نشکسته ریخته

    1. سلام دوست عزیز
      بالش شکسته یا پرریزی داره؟
      غذاش اصولی نیست براش غذای مخصوص مرغ مینا فاقد آهن تهیه کن
      و گاها میتونی بهش مییلورم هم بدی

  7. سلام مینای من از بهمن ماه تا الان موهای سر و گردنش ریخته لاغر شده و میخچه به کف پایش می زند غذاش هم تاپ فید کرم هم میدم قفسشم بزرگ هست هر روزی که هوا خوب است شماهم می کند بیرونش هم می کنم میشه من هم راهنمایی کنید

    1. سلام غذاش مخصوص مرغ مینا نوشته شده روش ؟ این همه علائم داره دنبال درمان خونگی نباش سریعا به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کن
      فضلش سبز رنگه ؟ میله زیر پاش از چه جنسیه ؟ پاش رو هر 12 ساعت با آب ولرم بشور بعدش خشک کن و با پماد ویتامین A چشمی و پماد تتراسایکلین چربش کن

  8. سلام من مرغ مینا دارم که خودشو میخارونه وپوسته ازش میریزه پرای سربدنشم ریخته.توبدنشم نگاه کردم هیچ شپش یا انگلی نیس.میشه لطفا راهنمایی کنید که مشکل چیه

      1. سلام مرغ مینای من داره پرای سرش و صورتش میریزه وقتی میخام قفسشو تمیز کنم کلی پر ریخته چیز خطرناکی نیست؟

        1. سلام امیر
          چه غذایی بهش میدی؟
          فضلش چه رنگیه؟
          از جای پرهایی که ریخته پرهای جدید در میاد؟

  9. سلام خسته نباشید
    من نزدیک سه ماه هست مرغ مینا رو خریدم
    ولی هنوز دستی نشده
    و دمش با کلش پرهاش ریخته
    چکار باید کنم که هم دستی بشه و پرهاش زودی رشد کنه ؟.
    غذاهای تقویتی هم بهش میدم ولی بد رفته تو لک‌
    ممنون میشم از راهنماییتون

    1. سلام چند ماهشه ؟ غذاش چیه ؟ این پرنده غذای تقویتی نباید بخوره . غذاش بده احتمالا
      براش غذای مخصوص مرغ مینا فاقد آهن از برند تاپ فید یا کی کی بخر
      فضلش سبز رنگه ؟

  10. سلام ببخشید من به مرغ مینام خیلی چیزا دادم و همشو شما گفتین بده ولی نون رو نگفتین نون براش ضرر دارد؟ و اینکه پرهاش همش میریزه و خارش دارد چیکار کنم؟

    1. سلام کجا گفتیم همشو بدین ؟ چی میدین بهش ؟ نون مثل سم میمونه براش
      همه چی ندین فقط و فقط غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید، کی کی یا پادوان بخرید
      کمی سیب هم با میلورم میتونه بخوره

  11. سلام خدا قوت وسایل نو مبارک من یه جوجه مینا می‌خوام برا دخترام چطور وار کجا بگیرم که مطمئن باشم نره

    1. سلام سال نو شما هم مبارک . از پرنده فروشی های شهرتون بخرید و بعدش به دامپزشک مراجعه کنید تا معاینش کنه . اگر سالم نبود یا ماده بعد میتونید برش گردونید به فروشنده

  12. سلام،وقتتون بخیر مرغ مینای من چند ماهی هست پرهای بالای ساق پاهاش ریختن ولی دیگه در نیومده،نوکش هم رشد نمیکنه،یه پاشم بابل فود گرفته قبلا درد داشت ولی الان درد نداره،من پماد ضد قارچ جی بی سی بهش زدم و قطره مولتی ویتامین یه در میون بهش میدم ولی خوب نشده،میشه منو راهنمایی کنید.البته اینها رو بدستور دامپزشک انجام دادم ولی گفتن نمیدونن چرا پرها رشد نمیکنه

  13. سلام
    مرغ مینای من تو زمان پر ریزیه
    از موهاش مثل شوره سر میریزه ولی پرواز میکنه مشگل چیه؟
    علائم خاصی نداره همون علائم تو لکه
    خیلی خودشو تمیز میکنه هر روزم حموم میره

      1. چیزی دیده نمیشه فقط پراش میریزه و نوک تیز شده غذاش پلت معمولی رطوبتم کمه بد موقع پر ریزی داشته اصلا فصل پر ریزیش نیست

        1. مرغ مینا که نباید پلت معمولی بخوره ! براش پلت مخصوص مرغ مینا فاقد آهن از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان بخرید . هیچ غذای دیگه ای بهش ندین . هفته ای دو تا 3 بار کمی سیب و یک روز درمیان کمی میلورم هم بدین بهش
          پرریزیش ممکنه به خاطر تغذیه باشه
          رطوبت کم باشه پوستشم خشک میشه

  14. سلام من سه تا مرغ مینا دارم و چندتا سوال، پرنده هام معمولا آزادن من به مرغ میناهام تاپ فید، کیکی مکس، پلت سیاه پادوان یا مانیتوبا میدم سیب و هویج و تخم مرغ رنده شده و میل ورم هم میدم، یکیشون از بچگی بزرگ شده با ما، دوتای دیگه یکیشون سوءتغذیه داشت و یکی دیگه سکته کرده بود دلم سوخت خریدم و الان کاملا خوب شدن و دستی، پلت سیاه رو هر روز میخورن این مشکلی ایجاد نمیکنه؟ ژیلا که سکته کرده و الان خوب شده همیشه حالش عالی عالیه فقط اکثرا اسهال داره باید چیکار کنم؟ دلیلش چیه؟ چون اون دوتای دیگه اکی هستن با همون غذاها، و اینکه اون دوتای دیگه با هم خیلی خوبن همه جا با همن ولی با ژیلا خیلی نمیسازن، علتش چیه؟ جنسیتشون رو نمیدونم یعنی اون دوتا دو جنس مخالفن یا بر عکسه؟ قفسشون از هم جداست یکی کنم مشکلی نداره؟ ممنون

    1. سلام غذا هایی که میفرمایین همشون باید حتما حتما مخصوص مرغ مینا باشن . تخم مرغ آبپز رو حذف کنید . سیب هم به مقدار خیلی کم ایرادی نداره میلورم هم زیاد نباید بخورن . هر ماه یکبار فقط به جای آب بهشون چای سیاه دم شده بدین
      قفساشونو یکی نکنید ممکنه هم جنس باشن و پرخاشگر بشن . مینا پرنده حسودیه شاید به همون دلیل با هم خوب نیستن .

      1. ممنونم بابت راهنمایی شما، غذاها همه مخصوص مرغ میناست، هر سه حالشون خیلی خوبه و غذاهاش یکسانه، یکیشون فقط همیشه اسهال داره، نظری ندارید که چه مشکلی میتونه باشه؟

        1. مشخص نیست دقیق باید معاینه بشه. آبریزش بینی نداره ؟ بهتره یه نوع غذا بهش بدین ببینید کدم غذا بهش نمیسازه

      2. ببخشید من آنقدر سوال میگم علت اینکه مینام با خودم حرف نمیزنه، ولی با غریبه ها زود دوسو میشه و حرف میزنه چیه؟

        1. شاید حرکتی کردین قهره باهاتون . روبه روش بشینید با دست بهش غذا بدین و کلمات رو تکرار کنید تا با شما هم اوکی بشه

  15. سلام مرغ مینای من الان بالای چشمش پراش یک مقدار ریخته و خیلی شیطونه و حرف میزنه و میاد پیشم و تو خونه بازی میکنه فقط راضی نمیشه درست حمام کنه و فقط یک مقدار میره تو اب و خودش و تکون میده و میاد بیرون ایا الان درسته که داره پر ریزی میکنه یا مشکلی داره؟

    1. سلام غذاش چیه ؟ حموم کردن پرنده همینه . خودش آب رو اینجوری میریزه بین پرهاش
      در چه حده پر ریزیش ؟ اگر کمه که ممکنه به خاطر غذاش باشه اگر زیاده الان فصل تولک رفتن نیست باید دامپزشک چکش کنه

  16. سلام مرغ مینای من اصلا اب تنی نمیکنه وخیلی خودش رو میخارونه الان یک ماهی هست که پر ریزی داره لطفا راهنمایی کنید
    در مورد تغذیه هم اصلا کرم خشک شده نمیخوره ولی کشمش وبادام زمینی خیلی دوست داره آیا براش ضرر داره

    1. سلام بله صد در صد براش کشمش و بادام زمینی ضرر داره . غذاش بده . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند پادوان و تاپ فید و کی کی تهیه کنید
      ظرف آب ولرم بذارید کنارش خودش دوست داشته باشه آب تنی میکنه

  17. سلام وقت بخیر من مرغ مینای داشتم خیلی سالم سرخال اما تقریبا چند ماه ک پرهاش ریزش پیدا کرده میشه گفت بیشترپرهاش ریخته و ازاین بابت خیلی ناراحتم غذاش سینه مرغ پخته بدونه ادویه ،سفیده تخم مرغ ،کاهو ،خیار کم و سیب برای تشویق غذای خشک اوشکایا ،لطفا کمکم کنید چکار کنم که این بریزون مرغ مینای من قعط بشه .

    1. سلام تغذیش خیلی بده
      اصلا نباید غذای آهن دار بخوره . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان بخرید حتما مخصوص مرغ مینا باشه فله هم نخرید
      هیچ غذایی جز این بهش ندین

  18. سلام مرغ مینای من تازگیا خیلی میخوابه و مقداری از پرهاشم ریخته ولی داره درمیاد و اینکه مدفوعشم آبکی شده و خیلی کم غدا میخوره و بیشتر آب میخوره بنظرتون مشکلی داره؟ و اینکه لاغر شده ینی میاد رو انگشتم خیلی سبک شده میتونه بنظرتون بخاطر پر ریزی باشه

    1. سلام مقاله رو بخونید . غذاش چیه ؟ براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند معتبر و میلورم بخرید

      1. چشم میخونم غذا دون پارس میخوره برنج خیلیی کم گاهی کاهو خیار ولی چون کرم خیلی دوس داره کرم زیاد میدم بهش

        1. مگه مرغه بهش دانه پارس میدین ! براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخرید به هیچ عنوان غذای دیگه ای بهش ندین برنج مثل سم میمونع براش اگر بازم بخوره کبدش چرب میشه تلف میشه
          میلورم هم هفته ای دو تا 3 بار . اگر براتون مهمه این غذاهایی که بهش دادین رو کلا عوض کنید

  19. سلام وقتتون بخیر ،مینای من تو این موقع از سال شروع کرده به پر ریزی خیلی شدید جوری که دور چشمش کلا داره خالی میشه سرش هم داره کچل میشه،نزدیک سه سالشه مینام،به نظرتون طبیعیه؟

  20. سلام مینا دارم چند روز هست درست پرواز نمیکنه .فقط فقط چندتا دونه از پرهای بالش خود به خود افتاده.بعضی موقع‌ها موقع ای که می گیرمش تو دست مثل شوره سره انسان از پرهایش می‌ریزه رو زمین .دونه پات فید بهش میدم .خوب هم سر حاله دلیل پرواز نکردنش چیه پرواز در حد 1متر کمک کنید ممنونم

  21. سلام مینا ی من موهای سرش ریخته و نوکش سفیده و کنده نمیشه همچنین موهای کناره چشمش یکم ریخته و یه زره کرمی یا نارنجی پوستش قارچ هست یا تو لک

  22. سلام مرغ مینای من حدودا دو ساله هست پرهای دور چشمش ریخته آیا خطرناکه،آیا بخاطر تغذیه میتونه باشه چون بعضی مواقع برنج یا هر غذایی داشته باشیم به اندازه خیلی کمی بهش میدیم ، سیب میدم غذای مخصوص خودش رو هم میخوره البته الان کمتر میخوره بیشتر غذاهایی که ما میدیم رو میخوره،البته میدونم اشتباه هستش و دیگه فقط میخوام غذای خودش رو بخوره،فقط میخوام بدونم خطرناکه پر ریزی دور چشمش؟ ممنون

    1. سلام اگر میدونید اشتباهه پس چرا بهش برنج میدین ؟ اینکارتون اونقدری خطرناک هست که بتونه باعث مرگش بشه . بیماری ذخیره اهن مرغ مینا شایع ترین بیماریه که با خوردن غذایی غیر از غذای خودش اتفاق میفته

  23. سلام خسته نباشید مرغ مینای مت ۲ سالشه و العان ناحیه سر و گردنش کمی نوکش سفید شده و ریزش پر از وسط های آذر داره ممکنه تو لک رفته باشه؟

    1. سلام علائم دیگه ای داره ؟ تغذیش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      اگر علائم خاصی نداره وارد دوره تولک شده

  24. سلام
    مرغ مینای من مو های سر و گردنش ریخته و فقط ساقه کوتاه از اون ها مونده که نوکش سفیده این برای تولک هست یا قارچ

    1. سلام علائم بیماری داره ؟ تغذیش چیه ؟ اگه پوسته های سفید از بدنش جدا نمیشه و قسمتی که پرش ریخته قرمز نیست احتمال قوی وارد دوره تولک شده

  25. تولک چیه
    چ جوری باید درمان کرد
    مرغ مینای من دستی نیست
    اصلا نمی زاره کسی دست بهش بزنه
    جیق می‌کشه
    لطفاً بگید چیکار کنیم

    1. تولک دوران پر ریزی سالیانه هستش
      که بین همه پرنده ها هست
      اون پرها میریزه و پرهای جدید در میاد
      علت جیغ زدن هم احتمالا به خاطر دست زدن به محل رویش پرهاست

  26. مینای من پر های گردنش کمی ریخت و خیلی کم سرش میشه دلایلش رو بگید .
    ی سوال دیگه.، تولک چیه ؟

  27. سلام ببحشید مینای من چند ماهی هست که پرا های دور گردن و سرش کم شده و هی خودشو نمیدونم میخارونه ولی خب خیلی اینکارو نمیکنه یکم که اینکارو میکنه اروم میشه

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده
      به تغذیه رسیدگی کنید و استحمام با اب ولرم داشته باشه
      بعد از استحمام محیطش رو گرم کن تا سرما نخوره

  28. سلام مرغ مینا من تو لکه ولی خب خیلی پر جنب و جوشه ، تغذیش هم پلد هست و سیب ولی مدت لکش خیلی طولانی شده چرا؟

      1. سلام. اگر هر چند روز یک بار این کارو میکنه، یعنی به آب تنی نیاز داره. مینای من هفته ای 2 مرتبه معمولا دم ظهر این کارو میکنه و وقتی میبرمش حموم، سریع میپره تو آب 🙂 روزهای غیر این رغبتی به آب تنی نشون نمیده.

        1. حمام لازم براش
          بهتر که اب ولرم باشه و مواد شوینده بهش نرن
          محیطش رو هم گرم کن تا سرما نخوره
          اگر زیاد خودشو میخارونه یا قارچ یا شپش

      1. سلام مینای من اصلا سیب ومیوه یا سبزیجات نمیخوره فقط پلت خودشو میخوره باید چیکار کنم به بقیه چیزا علاقه پیدا کنه؟

    1. بستگی به شرایط پرورش و کیفیت تغذیه داره
      به غذاش رسیدگی کنید تا زودتر از دوره تولک در بیاد
      اگر قصد جوجه کشی داری ، بهتر تا بهار صبر کنی

  29. سلام مرغ مینای ما بیشتر از ۱۰ سالشه
    اخیرا دچار ضعف عضلانی و قارچ کف پا شده
    داروهاشو که دکتر داد دادیم ولی هنوز قارچ کف پاش کامل نرفته
    و الان هم وارد دوره پر ریزی شده، بی حال و همش میخوابه، خودشو پف کرده، اینجا هوا یکم سرد هست، و چند بار دیدم گاهی به بالای پاهاش نوک میزنه، چند روز پیش هم پاشو یجور هوایی رو میله گذاشته بود که انگار درد داشت، مدفوعش سفید و یکم سبز رنگ هست و شل نیست، گاهی حرف میزنه و شنا هم انجام میده، غذای مخصوص مینا میخوره و گاهی بهش سیب میدیم
    ضعف عضلانیش گفتن چون نون و برنج زیاد خورده (قبلا نمیدونستیم براش خوب نیست زیاد خورده)
    و یکی از داروهاشو هفته ای یک بار ۴قطره داخل آبش میریزیم میخوره (اسم داروش Osteocare LlQUID اورجینال هست)
    قفسم یه مدت دیر به دیر شسته میشد ولی الان خودم مرتب میشورم
    بنظرتون وضعیتش چطوره؟ و باید برای بهتر شدنش چیکار کنیم؟

  30. سلام وقت بخیر مینام انگار تو پر ریزی رفته خیلی آروم شده راه زیاد نمیره از قفس میاد بیرون حتی یکم حرف زدنش کم شده یه نظرتون مریض شده یا علائم مریضیه؟

      1. ممنون از پاسخ گویی تون
        دکتر دامپزشک شهرم زیاد از مرغ مینا یا پرنده ها زینتی درمانشون اطلاع ندارن در واقع هیچی نمی دونن برا همین از شما میپرسم علائم شو میگم
        مینا منم این چند روز بیشتر وقتها مشغول پرهاشه بقیه وقتها یکم آروم میشه یه عادت که داره اینه تو جمع پیش خودمونه بعد اگه از پیشش بریم خودش تنها بمونه حرف میزنه دیشب هم که تنها موند حرف زد سوت زد پرواز هم میکنه یه عادت دیگه هم رو چوب که هست گاهی یه پاشو میبره کف پاشو نگاه کردم زخم نیست سالمه پاش بالا اما دیروز این کارو نکرد

        1. بعضی پرنده ها اصطلاحا خجالتی هستن در کاسکو ها هم بعضا هستن که تو جمع حرف نمی زنن. دقت گنید چوب نشیمنش صاف و سیقلی نباشه. اگه زخم نداره پرنده ها بعضا رو یه پا استراحت میکنن نرماله.
          علایمی از بیماری که نداره ؟ مثل پرخاشگری نوک زدن به پاها عدم تعادل یا اسهال سبز رنگ

          1. گاهی یکم نوک میزنه اما زیاد نه از قفس میاد بیرون بالهاشو باز میکنه یه جور جیغ میکشه غذاش تاپ فیدو هفته ای دوبار بهش میلورم میدم هفته ای دوبار چایی کم رنگ هم میدم اما بازم گاهی مدفوعش سبز رنگ یا تیره میشه

          2. اسهال سبز در مرغ مینا اکثرا به خاطر کبد چربه. برای اطمینان توصیه میکنم با یک دامپزشک مجرب مشاوره کنید

          3. مدفوعش سبز آبکی نیست گاهی هم تیره میشه
            باشه ممنوناز راهنمایی تون یه بار از یه دکتر پرسیدم بهم گفت چایی هفتهدای دوبار بدم مگه دوباره پیش همون دکتر برم

          4. از علایم کبد چرب و ذخیره آهن در مرغ مینا ، تشنج، اسهال سبز، پرخاشگری ، نوک زدن به انگشتای خودش و کوبیدن خود به قفسه که بسته به شدت بیماریش بروز میکنن. قبل از اینکه میوه یا سبزی بهش بدین مقدار آهن و ویتامین سی رو از اینترنت جستوجو کنید. در صورت بالا بودن اکیدا ندین

          5. سبزیجات ندین ولی کاهو ضرری نداره هفته ای یک بار برا گوارشش خوبه میوه هم هفته ای یک بار به مقدار کم بدین.

          6. سلام
            مینام بردم دامپزشکی معاینه کرد ازش آزمایش گرفت دکتر گفت عفونت داره بهش دو تا آنتی بیوتیک با یه ویتامین داد تو آبش بریزم
            قبل اینکه ببرم دکتر دوبار وقتی آب زیادی می‌خورد یه دفعه مدفوع اسهال سبز میشد و بعد تو قفس ثابت رو میله حالت گیجی بهش دست می‌داد یه چشم شو می‌بست من به دکتر این حالت گفتم گفت هیچی نیست به نظر شماهم هیچی نیست دکتر دکتر متخصص پرنده ها ست

          7. سلام دکتری که بردین فقط اسم دکتر رو یدک میکشه. عفونت نیست بیماری کبد چربه. ویتامین رو قطع کنید. و اصلاح تغذیه کنید. غذا بهش چی میدین ؟
            برخلاف همیشه که توصیه میکنم ببرید دکتر شما دکتر اصلا نبرید .

          8. دیشب هم آب داروها رو خورد باز حالت گیجی و تندتند دستشویی کردن بهش دست داد نمیتونست خوب رو چوب وایسته بهش دست داد و غذایی که خورده بود پس آورد

          9. یه چیز دیگه تشنج کرد همین الان که کامنت میذارم شما دارویی سراغ ندارین بهش بدم دکترا شهر من هیچی نمیفهمن

          10. غذا بهش فقط مارک تاپ فید با کرم خشک میدم ماه تیر حدود یه ماه بهش چایی مرتب دادم بعد هفته یه بار میدادم
            دیشب هم دوباره بعد اینکه آب دارو دار خورد حالش بد شد ولی بعد دوباره خوب شد
            خواهش میکنم راهنماییم کنین میترسم مینام بمیره آنتی بیوتیک هم قطع کنم آخه دوتا داده

          11. تاپ فید خوبه. کرم هم روزی 3 تا بیشتر ندین. براش قرص لیورگل تهیه کنید و روزی یک هشتم قرص رو تو آب حل کنید بدید بهش. تا 4 روز ادامه بدید اگه بهتر شد قطع کنید اگر دید هنوز کامل خوب نشده تا یک هفته ادامه بدین. مواد غذایی و میوه هایی که آهن و ویتامین سی داره ندین اصلا

          12. چشم دستتون درد نکنه
            آخه من چیزی که آهن یا ویتامین سی داشته باشه بهش ندادم که اینجوری شد از دیروز که داروها دکتر ندادم دیگه گیج اینا نشد و اسهال سبز نشد فقط دستشویش سبزه مثل قبل

          13. سلام
            امروز داره چهار روز میشه قرص لیورگل بهش میدم از دوروز قبل شبها بالا میاره غذاهارو شب اول یکم گیج شدو تعادل نشد از قفس آوردم بیرون اما دیشب و امشب گیج نشد فقط بالا آورد به نظرتون تا ۷ روز قرص لیورگل ۷۰ بدم یا مصرف قرص قطع کنم و اینکه حرف شو میزنه حتی قبل اینکه بخواد بالا بیاره

          14. باید دامپزشک دستور بده
            تغذیه مناسب و مخصوص مرغ مینا رو بهش بدید و محیطش گرم باشه
            اب کافی هم جلوش باشه همیشه

          15. سلام وقت بخیر مینام بعد مصرف قرص لیورگل خداروشکر دیگه تشنج نکرد بنا به دستور خودتون گفتین چهار اگه بهتر نشد یه هفته بهش قرص دادم بعد تو سایت خودتون دیدم نوشته بودین عرق کاسنی برا کبد خوبه تا حالا دوبار تو آبش ریختم هفته ای یه بار هم چایی سرد بهش میدم بهتر شده اما بازم گاهی از رو چوب سر میخوره و راه هم تاتی تاتی میکنه هنوز به نظرتون مشکل داره یا خوب شده

  31. سلام وقت بخیر
    بنده روزانه ده الی پانزده عدد میلورم میدم به پرنده ام …و پنج عدد جیرجیرک… حدود یک ساله حشره میخوره و غذاش پادوان هست…
    .
    زیاد بهش کرم میدم؟هیچ مشکلی نداره خدارو شکر 🙏 فقط برام سواله روزانه چند تا مجازه
    شده روزی ۴۰ تا دونه هم خورده… عاشق میلورم و سوپرمیلورم…و جیرجیرک و لارو مگسه هست
    .
    روزی چند تا مجازه🙏
    ممنون راهنمایی کنید 🙏 بران شده سوال 🙏

    1. تعداد مشخصی نداره. ولی زیاده روی نکنید. سعی کنید از میوه هایی که براش مضر نیست هم بدین ولی کنترل شده

      1. سلام. من میترسم بیشتر از روزی 1 دونه میلورم به مینام بدم! با دیدن کامنت شما متوجه شدم واسش بد نیست انگار. میناتون در روز زیاد پرواز میکنه؟ چون شنیدم میلورم خیلی پروتئین داره و باید پرنده حتما پرواز کنه تا مشکلی ایجاد نشه. ممنونم.

  32. سلام خسته نباشید ببخشید من یه مرغ مینای تقریبا ۴ ماهگی دارم بدنشو همش میخارونه و چیزای سفید مثل شوره از پرهاش میریزه بیرون و پرهاش همش میریزه ولی بی حوصله نیست کلا و وقتی صدای اهنگ میشنوه آواز میخونه آیا مشکلی داره؟!

    1. احتمالا شروع دوره پر ریزیش باشه ولی جهت اطمینان پوستش رو بررسی کنید. که بیماری قارچی و پوستی نداشته باشه چیزی مثل خشکی پوست

      1. کلا دمش پرش ریخته ولی سرحاله کلا و فقط سوت میزنه آخه من انقد خونه سوت میزنم اونم یاد گرفته ولی دقیق نمیدونم کیا بهش آموزش بدم تا یاد بگیره میتونم صدای خودمو ضبط کنم مثلا ب مدت ۱۵ دقیقه گوش بده یا ۵۰ بار تکرار کنم مثلا سلام دادن رو و این که غذای مخصوص مینارو میدم همون ولی عاشق برنج هم هست ولی مامانم میده میخوره وقتی من خونه نمیشم بعضی وقتا خیلی نگرانشم آخه پراش میریزه و چیزای سفید ازش میریزه بیرون مثل شوره و موهای سر خودمم میخاره یعنی میشه ب خاطره پرندم باش نکنه شپش داره😱

      2. ببخشید چیکار کنم حرف بزنه کیا باید با مینام حرف بزنم بهش یاد بدم و این که میشه ذرت بهش بدم بخوره؟

  33. سلام و عرض خسته نباشید مینای من ۳ماهش هست و پراش داره میریزه و خیلی کم تحرک و آروم شده ومثه قبل شیطونی نمیکنه و بیشتر اوقات یه چشم یا دوتا چشمش رو میبنده فضلشم رنگ ابکیه سفید رنگ بود من فک کردم شاید کبدش چرب شده چون بهش برنج و کرم با سینه مرغ زیاد داده بودم چند روزه دیگه نمیدم‌ و جای آبش چایی سرد ریختم فضلش درست شده کمی میخواستم بدونم باید ببرمش دام پزشکی یا درست میشه چون خیلی چشاشو میببنده و بی حاله اگه کبدش چرب شده چی باید بهش بدم

    1. احتمالا به خاطر شروع دوره پر ریزی باشه. ولی اگر امکانش رو دارید جهت اطمینان با دامپزشک هم مشورت کنید. و اکیدا موادی که دارای آهن و ویتامین سی بالا هست ندین

  34. سلام و عرض ادب مینای من چند وقت هست پرهاش میریزه ولی یه چیزی از پرهاش میریزه مثل شوره سر میمونه میشه بگید دلیلش چیه دان هم تاپ فیلد بهش میدم بعضی وقتها هم مدفوعش سفید وآبکی هست …ممنون

  35. مهدی
    سلام منظورازپروتئین وفیبرچی هست که من تهیه کنم ویتامین گرفتم هفته ای ۵قطره توابش میریزم وپتاسیویم سنگشو گرفتم که خودش نوک میزنه ومی خوره لطفااون چیزای که گفتید چی هستن اسمشونوبگین ممنون ازراهنمای شما تشکر

    1. فیبر توی سبزیجات هست و میوه ها. خریدنی نیست که از بیرون بخرید. برای پروتئین هم دان مخصوص مرغ مینا و میلورم (کرم مخصوص پرندگان زینتی) بدین تامین میشه.

  36. سلام یک مرغ مینا دارم که در اواخر تابستان تو لک رفته از موقعی که پر ریزیش شروع شده خیلی کم حال شده کسل شده کم اشتها شده همش چرت میزنه قبل از این دوره اصلا بی حال نبود می خواستم بدونم این طبیعیه یا برا مریضی هست؟ تا کی این جوری بی حاله؟ غذا هم غذای مخصوص مرغ مینا تاپ فید بهش میدم آیا لازم هست دکتر ببرمش یا نه؟ خیلی ممنون میشم جواب بدید باتشکر

    1. سلام بله طبیعی هستش. ولی برای تقویت بدنش برای درآوردن پر جدید از دامپزشک یه برنامه غذایی تهیه کنید.

          1. سلام مرغ مینام تغریبا همه پراش در آمده فقد یک زره سرش پراش کامل نشده ولی هنوز بی حاله حتما باید کامل پر هاش در بیاد تا بیحال نباشه؟ یا مریضه؟

          2. علایم دیگه بیماری نداره ؟ مثل اسهال،تشنج ویا پف کردن پر … . دان بهش چی میدین

          3. دان تاپ فید بهش میدیم از موقعی که پر ریزیش شروع شده اینجوری شده الان همه پر هاش تقربا در ادمده فقد یزره پر سرش مونده علایمش فقد چرت زدن کم اشتها شدن بیحال شدن هست

          4. به خاطر دوره پر ریزیش هست. براش میلورم هم بدین خوبه و بعضی میوه هایی که آهن و ویتامین سی بسیار پایین دارن گاها بدین بهتر میشه .

          5. در روز هم بعضی موقع ها سر حال میشه یا آواز می خونه یا آب بازی کنه ولی پیشتر اوقات بی حاله یا چرت می زنه

          6. پرنده من چند وقته حرف نمی زنه شکمش و هم به حالت تیک هی میده جلو خیلی نگرانم ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم

  37. سلام یه مینا دارم نمیدونم چند سالشه ولی خیلی حرف میزد خیلی سرحال و پر جنب وجوش بودچند روز گذاشتمش پیش کسی ازوقتی اومده اصلا حرف نمیزنه غذا کم‌ میخوره وکم تحرک شده اصلا آب تنی نمیکنه،غذای مخصوص بهش میدم،انگور ونون وبرنج هم میخوره براش ضرر نداره؟

    1. هر سه تا کاملا مضرره براش چون آهن بالایی دارن. علت کسلی میتونه به خاطر افسردگی باشه که محیط زندگیش در مدت کوتاه دوبار عوض شده. برای تغذیه براش پلت مخصوص مرغ مینا تهیه کنید.

  38. سلام من یه مرغ مینا دارم.قبلا نمیترسید وقتی رفتیم مسافرت دادم به کسی واسم نگهداره.وقتی برگشتیم دیدم پرهای دمش ریخته و پرهای دیگش نا مرتب شده.چند وقت پیش توی قفسش انگار غش کرد از نردبانش آویزون شده بود.بهش مولتی ویتامین مخصوص نوزاد دادم خوب شد.ولی الان وحشی شده و خییلی پراش نامرتبه….

    1. پراش رو میکنه یا علایم بیماری داره ؟ ممکنه عصبانیش کرده باشن و درست نگهداری نکردن ازش، برای پیشگیری از هر اتفاقی بهتره توست دامپزشک متخصص پرنده های زینتی معاینه بشه.

      1. ما توی شهرمون دامپزشک پرنده های زینتی نداریم.ولی فکر کنم بیماری کبد داره چون مامانم بهش بعضی وقتا یکم نون میده وقتی هم زیاد میخوره توی قفسش غش میکنه پاهاشو سفت میگیره و بال بال میزنه چشماشم نصفه دیده میشه بهش آب قند میدم خوب میشه.پرهای دمشم شکسته.دوباره در میاد؟

        1. اکیدا بهش موادی غذایی که آهن دارن و ویتامین C ندین. برای رفع آهن چای بدین بهش. و قرص لیورگل هم استفاده میشه ولی با دوز پایین استفاده کنید.

  39. سلام
    من الان ۲۰ روز هست که مرغ مینا خریدم ولی حرف نمیزنه حالا چند روز هست یه ذره موی سرش ریخه دیشبم موهای پای چشمش ریخته طبیعیه مو ریختنش و حرف نزدنش هنوز؟
    ممنون میشم زودتر جواب بدین

    1. احتمالا دوره پرریزیش شروع شده، بدنش رو بررسی کنید اگه علایمی از بیماری قارچ و یا انگل های خارجی مثل شپش نداشت دوره پرریزیشه و ممکنه سکوتش هم به این دلیل باشه. به تغذیه اش رسیدگی کنیدو از دادن دان و تغذیه دارای آهن و ویتامین C بپرهیزید

      1. من میوه و نان بهش نمیدم فقط غذای مخصوص مرغ مینا را بهش میدم که تفاله ریز هست بهش ندم این هم؟

        1. غذای مخصوص بدین خوب باید با اون تغذیه بشه. میوه هایی مثل سیب و گلابی و هلو و شلیل هم میتونید گاهی بدین بهش و سبزیجادی مثل خیار، جعفری ریحان و هویج هم خوبه

          1. هفته ای یکی دو بار مشکلی نداره . ولی میوه هایی که آهن و ویتامین سی دارن ندین.

  40. فضله مرغ مینای من در هنگام پرریزی سفید ه وکشداره آیا طبیعیه خواهشا ج بدید چون خیلی نگرانشیم.

  41. سلام روزتون بخیر
    مرغ مینای من دوسالشه غذای مخصوص خود مینا رو بهش میدم ولی در کنارش سیب کشمش یا مغز هم بهش بدم میخوره اول خیلی صحبت میکرد الان دیگه اون کلمات رو تکرار نمی کنه
    صحبت میکنه ولی چند تا کلمه ی تکراری
    نمی دونم چرا دیگه وارد سینک نمیشه برای آب بازی برای شستشو دچار مشکل شدم چی کارش کنم ؟

    1. سلام
      مغز نباید بخوره ! کشمش نباید بخوره ! طوطی نیست این مرغ میناست و مغزیجات و کشمش براش عینا سم هستن !
      غذای مخصوصش اسمش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ چشمش باد نکرده یا قرمز نشده ؟ تشنج نداره ؟

  42. سلام
    مرغ مینای من سه سالشه
    تقریبا از آخرای خرداد شروع کرد به پرریزی ولی الان کمی شدت پیدا کرده و دو سه تا شاه پر کنده..
    اخیرا خونه زیاد تنها مونده و بنظرم اومد افسرده شده ولی خب چندبار تاحالا به حالت خفگی افتاده، انگار نفسش بالا نمیاد..
    دیشب هم وقتی آوردمش بیرون یکم بازی کنه تعادل برای راه رفتن نداشت، گیج میزد انگار
    البته ناخناش یه مقدار بلنده
    ولی حالتاش یه جوریه انگار مریض شده
    شما میدونین ممکنه چه مشکلی داشته باشه؟؟؟

    1. سلام پرندتون دچار بیماری کبدی شده غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ هیچ غذای دیگه ای به جز غذای مخصوص مرغ مینا نباید بخوره . براش غذای مخصوص از برند پادوان یا تاپفید تهیه کنید . تا سه روز به جای آب بهش چای بدین
      مقاله زیر رو بخونید
      بیماری کبد مرغ مینا

  43. سلام ببخشید من از غذای سپهر دانه برای مرغ مینا استفاده میکنم موردی دارد؟ میتوانم از مولتی ویتامین کودکان برای مرغ مینا استفاده کنم؟ ممنونم

    1. سلام پیشنهاد من غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید و پادوان هست .
      مولتی ویتامین کودکان برای پرندگان اصلا مناسب نیست

  44. سلام من یه میناداذم ک 2ماهشه وازیه ماه قبل

    پرهای دمش نصفه نیمه ربخت .نه از رستنگاه ک ازوسط خورده شد.غذاش غذای میناهست ودر پرواز و راه رفتن وچالاکی هیچ مشکلی نداره .ولی پرهای بدنش نامرتب وژولیده شده وپرهای دمش هم دیگه درنیومد مشکلش چی میتونه باشه

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برن تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      بهش هفته ای دو بار میلورم و سیب بدون هسته هم بدین
      آبتنی میکنه ؟ شپش یا کنه توی پرهاش نیست ؟
      5 قطره سرکه سیب بریزید توی آب ولرم بذارید اب تنی کنه بهش باد کوبرنباید بخوره پنجره هم نباید باز بشه
      فضلش چه رنگیه ؟

  45. سلام خسته نباشید
    من یه مرغ مینا دارم که به تازگی رفته تو چهار سالگی و الان در دوران پرریزونی و تو لک رفتنشه و تمام این مشکلات و علائمی که در دوران تو لک رفتن پرنده ایجاد میشه هم داره ولی علاوه بر این دیروز ظهر که بیرونش کردم یه کم تلو تلو میخورد خیلی کم ولی وقتی دیشب بیرونش کردم اول که بیرونش کردم یه دور تو خونه زد بعد که اومد از روی پام بیاد پایین یهو انگار تعادلش از دست داده باشه افتاد و تا یک دقیقه همینجوری انگار سرگیجه داشته باشه و تعادلش نتونه درست حفظ کنه راه می‌رفت و نمیتونست درست پرواز کنه ولی بعد از یک دقیقه یهو خوب شد وقتی هم که تو قفسه خیلی کم پیش میاد که یه وقت تعادلش از دست بده نمیدونم میتونه برای این باشه یا نه ولی من دیشب قبل از اینکه بیرونش کنم انگور بهش دادم بعد یه خورده وقت بعد انگار تو گلوش گیر کرده بود میخواست بالا بیاره که یه خورده بالا آورد بعد هم دیگه خوب شد

    1. سلام عدم تعادل ربطی به پر ریزی نداره پرنده شما دچار بیماری کبدی شده مقاله زیر رو بخونید
      بیماری کبد مرغ مینا
      حتما براش غذای مخصوص مینا از برند هایی مثل کی کی یا پادوان یا تاپ فید تهیه کنید تا سه روز به جای آب بهش چای سیاه سرد بدین
      اصلا انگور و نون و … نخوره

  46. سلام یک مرغ مینا دارم ۹ ماهش هست وقتی میبرمش حموم پر میریزه وجدا از حموم یک ماهی هست پر میریزه عادی هست زیاد می‌خوابه بی زحمت جواب بدین

  47. سلام من نمیدونم مرغ مینایی که خریدم چند ماهشه ولی پرهای سفیدش تازه در اومده وچند روزه اسهال داره وپرهای سفیدش میریزه وبی حاله علتش چیه؟ممنون میشم جواب بدین .ودر ضمن مرغ مینای من به غیر دون پارس فاقد آهن چیزی نمیخوره وتازه دون خوردن یاد گرفته

    1. سلام بهتره به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید
      پلتش رو عوض کنید شاید بهتر شد . پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان براش تهیه کنید

  48. سلام مینای من نزدیک دو سالشه غذای مخصوص مینا بهش میدم و خیلی خوبم حرف میزنه اما چند وقته پرهای دور سرش ریخته چند ماهی میشه کلا کوچولو هم هس و نسبت به سنش رشد خوبی نداشته پرهاش هم در نمیاد چیکار کنم

    1. سلام جواب سوالتون کامل توی مقاله اومده .
      براش مولتی ویتامین و قطره کلسیم تهیه کنید
      و اینکه غذاش چیه ؟
      فضلش چه رنگیه؟

  49. سلام دوستان الان حدود دوماه هست که مرغ مینا من حرف نمیزنه کلا خوابه حدود یک سالشه از چی میتونه باشه

  50. سلام مینا ی من پر های زیر چشمش ریخته پر های دوم و پر های پشتش بعد در دوران تولک مدفوعش تغییر میکنه؟

  51. سلام من یک مرغ مینا دارم . الان یک سری تغییرات تو بدنش پیدا شده . وقتی به گردنش نگاه میکنم میبینم که یک کمی از پرهاش نیست. وقتی گردنش رو دراز میکنه که بالا رو نگاه کنه پوست گردنش پیداس . همیشه اینطور نبوده . به نظرتون اینم تولک هستش ؟

        1. مگه خروسه بهش دانه پارس میدی ؟ غذای مخصوص مینا بده
          تاپ فید یا پادوان
          مشکل در کبد میتونه باعث ایجاد بیماری های مختلف بشه که این مورد شما هم یه موردشه

          1. الان بیشتر مو های سرش داره میریزه . الان زیر نوکش کاملا پیداس که پرش ریخته . داره کم کم مو های سرش هم میریزه . با اینکه بهش دونه پارس نمیدیم . شاید این ریزش پر باشه که میگن سالیانه تکرار میشه

          2. اون هم ممکنه باشه بیماری کبدی هم ممکنه باشه
            باید در چنین مواردی معاینه حضوری انجام بشه مشخص بشه که کبد بزرگ شده یا نع

          3. ممنون . الان ۷ ماه هستش که باهامون زندگی میکنه ولی اصلا حرف نمیزنه . ولی کار های دیگه ای انجام میده . مثلا وقتی ماشینی از کوچیمون میگذره و بوق یا آژیر میزنه ، همون لحظه اون صدا رو در میاره . هرچی هم بهش میگم : سلام . سینا . خوبی . بیا . بدو فقط تو گلوش تکرار میکنه

          4. خوب میگی که : سلام . سینا . خوبی . بیا . بدو رو تکرار میکنه ! پس حرف میزنه !
            نوع اموزش مهمه ، سروصدای محیط مهمه و این بیماری احتمالی کبدی هم میتونه در کاهش حرف زدن تاثیر گذار باشه چون زجر میکشه از داخل

          5. مدتی هستش که فعالیت فیزیکی میکنه . مثلا میاد رو شونه و دست و سر . صدا آژیر و بوق ماشین رو در میاره انا حرف نمیزنه .

          6. اونارو کنار پنجره یا از تلویزیون یاد گرفته
            اموزش رو منظم کن حرف هم میزنه

          7. وای بدترین غذا رو دارین بهش میدین.پادوان بدین و کیکی. کرم هم براش بخرین بخوره

  52. سلام یه مرغ مینا دارم 8 ماهشه 5 ماه پیش پر ریزی کرد و پر هاش در آمدن اما الان دوباره داره یکم یکم پر میریزه پر هاش شل شدن پر های اصلی بالش یکی یکی میوفتن تو این فصل پر ریزی عادیه چون کم کم داره پر میریزه

    1. سلام
      تو این فصل کمتر دیده میشه پرریزی مگه اینکه جاش گرم باشه
      تغذیش رو مناسب کنید تا بعد از پرریزی سریع پرهای جدید دربیاد

  53. سلام.مرغ مینایی دارم که حدود شش ماهه ولیکن کامل رشد نکرده مثل مرغ مینا وحرف هم نکردند و فقط زیر گلو یه چیزایی میگه.لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      چندمدته داریش ؟ غذا چی میدی بهش ؟ اصلا باهاش صحبت کردن کار کردی ؟! کجا نگه میداریش ؟

  54. باسلام وارادت مظلومی هستم ازساری مینا من 14روزه امدپیشم چندتاحرف خوب مثل سلام صبح بخیر غذا حمام اسمش هم فندق وقتی میگم حمام پروازمیکند بسمت حمام منا نگاه میکند وقتی تشویق میکنم افرین افرین میره تو ظرف آب ولرم اب بازی میکنه دو بار اب را بر اش عوض میکنم کارش تمام شد میره گوشه ای پروبالش راتکان میده میاد روسرم میشینه بعد میاد رودستم کنار. رایاتور گرم میشه باافرین گفتن کاری را شروع یا تمام میکند برای خودش میخونه ولی متوجه نمیشیم چی میخواند و ساعتی که بیرونه تمام جارافضله میزند شبها حتما بایدتواطاقم بخوابد برای درب والان لج کرده اصلا توقفس نمیره اگرم بزور ببریم خودشه به این طرف ان طرف اویزان میکنه منم طاقت ندارم اینکاررامیکند میارم بیرون ولم نمیکنه یارودوشم یادستم یاروسرم هست شما بفرمائید چکارکنم حرف بزنه ود اخل قفس بماند تمام حرفها رامتوجه میشه متشکرم راهنمایم کنید

    1. سلام
      شرایطش که خوبه !
      برای حرف زدن باید رخ به رخ اموزش داده بشه
      برای داخل قفس رفتن هم من روش خاصی نمیشناسم مگه اینکه مثلا غذا فقط داخل قفس باشه ، قفس بزرگ باشه ، بزور نزاریدش داخل قفس چون به مرور هم از قفس میترسه هم از شما و دستاتون !

    2. حالا چی میشه نره تو قفس؟ گناه داره پاش درد میکنه.بذارید بیرون باشه روی چوبی چیزی بشینه خودش میفهمه که جاش اونجاس همونجا هم دستشویی میکنه.اینا گناه دارن نذارین تو قفس بمونن

  55. سلام و عرض ادب خدمت ادمین محترم سایت،یه سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
    مرغ مینای دارم این قضیه حرف چهار روز پیشه،شب خوابید آهر شب بود رعد برق شدید زد و خانه کاملا روشن شد و ترسید البته ارامش کردم روز که بلند شد دیدم صداش درنمیاد یعنی حرف که میزنه صداش گرفته ،حرف میزنه گلوش گیر میکنه.علائمی همچون آبریزش و.. نداره
    چون شهر ما دامپزشکی پرنده نداره ،از یه فرد مثلا پرنده باز پرسیدم ،مقداری داروی آلفا سریل بهم داد گفت شش روز بهش بده،روزانه طی این چهار روز دارم بهش میدم کرم میلورم هم روزی دو عدد میدم بهش غذاشم تاپفیده،غذای خانگی و…هم اصلا نمیدم
    کاملا رعایت میکنم.اما نمیدونم چشه؟
    اگر امکانش هست راهنمایم بکنید.سپاسگزارم

    1. سلام
      به نظر من نیازی به دارو نداره ، نیاز به ارامش داره
      شب ها حتما یه چراغی براش روشن کن تاریکی کم تر ببینه
      صبور باش خوب میشه

      1. تشکر میکنم از محبت شما که حواب دادین،چشم سعی میکنم آرام باشن.فقط عذر میخام تا چند دانه کرم میلورم مجاز داد به مرغ مینا؟ چون تحقیقی که داشتم میلورم منبع پروتئین و تا حدودی چربیه.و اگر زیاد بدی کالری بالا میره و باعث کبد چرب میشه
        مینا هم حساس ب کبد

        1. خواهش میکنم
          میلورم نباید به عنوان غذای اصلیش در نظر گرفته بشه
          بهتره در کنار غذای اصلی به صورت چاشنی بهش داده بشه مثلا روزی 5 6 تا یا 2 روز یبار 5 6 تا

          1. سلإم بی زحمت بگید مینای من شاه پرهاش را زدم حالا مثل اول نیست گوشه گیر شده غذا مثل اول نمیخوره چکار کنم خواهشن بگید پرهاش را بکشم باز در میاد کاری نمیشه ازاین بابت رفته تو لک یا دوعدد بلدرچین گرفتم رفته تو لک

          2. پر پرنده رو چیدین انتظار دارین چیکار کنه ؟ ازتون تشکر کنه ؟ دیگه ممکنه در نیان . تو لک نرفته افسرده شده به خاطر بلدرچین ها بعدش هم پرشو چیدین !

          3. سلإم من اشتباه کردم اگر پرهاش را بکشم باز در میاد پرهاش را قیچی کردم

          4. سلام مشخص نیست اگر شاهپر باشه ممکنه هیچ وقت در نیاد . بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا بررسی بشه

  56. سلام ببخشید اشکال ندارد که دوتا مینا رو باهم نگه داریم چون من دوتا مینا سه چهار ماهه دارم که نژاداشون باهم فرق داره یعنی یکی افغانی و کام سیاهه اما نژاد اون یکی رو نمی‌دونم پرهای تمام بدنش خاکستریه و دوتاسون هم صحبت میکنند و همدیگه رو نمیبین یعنی قفس هاشون رو روی هم میزارم صدای هم رو میشنوند و وقتی از هم دور میکنم خودشون رو به قفس میزنن
    اشکالی ندارد که دوتا مینا داشته باشم نه؟

    1. سلام
      اشکال داره بهتره نگهداری نشه

      لطفا کامنت های پشت سرهم هم نفرستید ! هر وقت فرصت بشه به کامنت پاسخ داده خواهد شد 10 تا پشت سرهم فرستادن که فایده ای در زود جواب دادن نداره !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس