بیماری های رایج بوقلمون همراه با علائم و راه درمان آنها

بیماری های بوقلمون

بوقلمون نیز مانند سایر ماکیان و پرنده های بومی دارای بیماری های خاص خود است که هر پرورش دهنده ای در طول پرورش با آنها مواجه خواهند شد. به منظور شناسایی سریع تر این بیماری ها و درمان به موقع آنها و هم چنین قرنطینه بوقلمون های بیمار و جلوگیری از سرایت آن به سایر بوقلمون های سالم ، در این نوشته از وب سایت چیکن هچ بر آن شدیم تا شما را با بیماری های رایج بوقلمون ها و راه های درمان آن آشنا کنیم. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم وقلمون
» مجهز به شیشه نورگیر ضداشعه
» دارای عایق بندی استاندارد و عدم تبادل هوا با محیط بیرون
قیمت : 5,450,000تومان

بوقلمون ها دچار چه بیماری هایی می شوند؟

با اینکه بوقلمون ها دارای بیماری های زیادی هستند اما برخی از این بیماری ها نادر هستند و بوقلمون ها را به ندرت درگیر می کند اما برخی از آنها نیز رایج بوده و همه ساله گله های بوقلمون را درگیر می کند. از جمله بیماری های رایج این پرنده می توان به نیوکاسل، مارک، کوکسیدیوز ، آنفلوآنزا ، عفونت کیسه زرده ، آبله ، کریزای بوقلمون ، کانی بالیسم ، آسیت و … اشاره کرد که در ادامه به روش های تشخیص و درمان این بیماری ها نیز پرداخته خواهد شد. 

بیماری نیوکاسل در بوقلمون

نشانه های بیماری نیوکاسل در ابتدا مانند سرماخوردگی خواهد بود و با علائمی مانند تنفس تند تند، افزایش ضربان قلب، خروج ترشحات از بینی ، خس خس سینه ، زخمی شده غده های پیش معده همراه است و در حالت حاد تر می توان خم شدن سر و گردن بوقلمون ها ، فلج شدن پا ها و بال ها، اسهال سبز را مشاهده کرد. 

در صورت مشاهده چنین علامتی در هر یک از بوقلمون ها باید سریعا آن را قرنطینه کرد تا از سرایت بیماری به سایر بوقلمون ها جلوگیری به عمل آید. هم چنین توصیه می شود که واکسن های لازم را در دوره های مقرر به بوقلمون ها تزریق کنید، در صورت خرید جوجه بوقلمون نیز از تزریق واکسن های لازم توسط پرورش دهنده مطلع شوید. 

بیماری کوکسیدیوز در بوقلمون

معمولا بیماری کوکسیدیوز در بستر های کثیف و دارای مقادیر زیادی فضولات اتفاق می افتد و یک عامل انگلی دارد، از علائم بیماری کوکسیدیوز می توان به اسهال ، خونریزی در روده ، اسهال خونی ، بی حالی ، کم اشتهایی ، کم خونی و خواب آلودگی و … اشاره کرد. 

برای مقابله با این بیماری در پرورش بوقلمون می توانید کوکسیدیواستات در جیره غذایی جوجه بوقلمون های سه هفته ای استفاده کنید. برای درمان این بیماری نیز می توانید ویتامین های A و K را در جیره غذایی آنها بیفزایید و آمپرولیوم و سولفاکینوکسالین را با مشورت دامپزشک به آنها تزریق کنید. البته قرنطینه بوقلمون های بیمار نیز حتما باید اجرا شود.

بیماری ورم صورت بوقلمون (کریزا)

همانطور که از نامش پیداست، در این عارضه بوقلمون ها دچار ورم صورت می شوند و ترشحات سفید رنگی از بینی و چشم بوقلمون ها ترشح خواهد شد. بوقلمون ها بر اثر این بیماری بی تابی می کنند و با تکان دادن سر و سر وصدای زیاد منجر به بدتر شدن وضعیت می شود. 

عامل این بیماری نیز ویروسی بوده و در صورت کثیف بودن سالن ، استفاده از آب و غذای مانده و کثیف و عدم تمیز کردن به موقع کف بستر ، این بیماری بروز پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از تلفات زیاد حتما بوقلمون های درگیر را جدا کرده و در سالن خود از سیستم هایی مانند فن تهویه استفاده کنید تا هوای آلوده را به بیرون منتقل کند. هم چنین در آب آشامیدنی آنها از مولتی ویتامین و الکترولیت استفاده کنید.

بیماری همخواری یا کانیبالیسم در بوقلمون

این بیماری زمانی رخ میدهد که بوقلمون ها فضای کافی برای زندگی نداشته باشند و تراکم زیادی در محیط داشته باشند، هم چنین اگر غذای ناکافی و نور شدیدی در محل پرورش آنها وجود داشته باشد، امکان خشمگین شدن و زخمی کردن یکدیگر وجود دارد. 

در طی این بیماری بوقلمون ها به هم حمله ور شده و سر و گردن یکدیگر را با نوکشان زخمی می کنند و در صورت شدید بودن زخم ها احتمال مرگ آنها وجود دارد. راه درمان این بیماری برطرف کردن مشکلات فوق است یعنی باید فضای کافی برای پرورش در اختیار داشته باشید، معمولا در هر متر مربع 3 بوقلمون را می توان پرورش داد و بایست غذای کافی در اختیار آنها قرار دهید و نور و گرمای محیط به اندازه مناسب و استاندارد باشد. 

بوقلمون های بیمار را جدا کرده و با استفاده از آنتی بیوتیک و مواد ضد عفونی کننده می توان آنها را مداوا کرد و در صورت لزوم اقدام به نوک چینی سایر بوقلمون ها بکنید تا نوکشان کند شده و امکان زخم و صدمات به صفر برسد. 

عفونت کیسه زرده در بوقلمون ها

یکی از بیماری های شایعی که در بیشتر ماکیان رخ می دهد و تلفات یک هفته اول در بیشتر مواقع به این دلیل است. اگر می خواهید جوجه بوقلمون بخرید حتما جوجه های دو هفته به بالا را خریداری کنید چرا که بیشتر بیماری ها را پشت سر گذاشته و کاملا به آب و غذا عادت کرده اند.

اما اگر می خواهید با استفاده از دستگاه جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون جوجه کشی کنید که پیشنهاد ما نیز همین است، بهتر است تا 24 ساعت پس از تولد جوجه ها به آنها غذا ندهید، می توانید آنها را با محلول آب و قند تغذیه کنید. چرا که محتویات کیسه زرده موجود در بدن جوجه بوقلمونها باید کامل مصرف شود در غیر اینصورت فاسد شده و سبب مرگ جوجه خواهد شد. 

بیماری سینوزیت عفونی بوقلمون

یکی از پرخطر ترین بیماری های بوقلمون است که در صورت ابتلا ، گله را به مدت طولانی درگیر خواهد کرد و هزینه های درمان زیادی را در پی خواهد داشت هم چنین احتمال تلفات گله نیز بالا خواهد بود. 

از علائم این بیماری می توان به خروج ترشحات زرد از بینی، لاغری و کاهش اشتها و ناتوانی بوقلمون ها اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این بیماری حتما بهداشت را در محل پرورش رعایت کرد و از آب و غذای تازه و بدون آلودگی استفاده کرد، هم چنین از ورود موجودات موذی مانند موش و سوسک و پرنده های وحشی به داخل سالن و هم غذا شدن با بوقلمون ها جلوگیری کرد چرا که عامل بسیاری از بیماری ها هستند.

بیماری سینوزیت عفونی بوقلمون - چیکن هچ

در تهیه جوجه بوقلمون حتما به سالم بودن گله مادر دقت کنید تا جوجه ها بیماری را با خود منتقل نکنند هم چنین با مشورت دامپزشک می توانید از داروهایی مانند تتراسایکیلین ، لینکومایسین ، تایلوزین استفاده کنید. دما و رطوبت استاندارد سالن پرورش و در دسترس بودن همیشگی آب و غذا می تواند آنها را از این بیماری نجات دهد.

بیماری آسیت در بوقلمون ها

در صورتی که جیره غذایی بوقلمون ها از نمک و سدیم فقیر باشد و هم چنین تهویه هوای سالن را به خوبی انجام ندهید، احتمال بروز این بیماری عفونی وجود دارد. از علایم بیماری آسیت می توان به بزرگ شدن قلب ، جمع شدن مایع آسیتی ، کاهش رنگ در قسمت سینه بوقلمون اشاره کرد. 

ساده ترین روش های پیشگیری رعایت مقدار نمک کافی در جیره غذایی آنها و وجود فن تهویه به تعداد لازم در سالن پرورش آنها می باشد. 

بیماری ریکتز در بوقلمون ها

این بیماری نیز زمانی رخ خواهد داد که میزان کلسیم و فسفر و ویتامین d3 موجود در جیره غذایی بوقلمون ها بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد، بنابراین با استفاده از یک جیره غذایی استاندارد و فرموله شده می توان از بسیاری از بیماری ها من جمله همین بیماری ریکتز جلوگیری کرد. 

از علائم بیماری ریکتز لنگیدن جوجه ها ، نرم شدن استخوان های آنها و کز کردن آن می باشد. در صورتی که خودتان قصد ساخت جیره غذایی بوقلمون ها را دارید حتما از یک میکسر مرغداری استفاده کنید تا تمامی مواد غذایی موجود در جیره به صورت همگن و یکدست باشد در این صورت تمامی بوقلمون ها به یک اندازه از مواد غذایی بهره مند خواهند شد و تا حد زیادی می توان از این قبیل بیماری ها جلوگیری کرد. 

بیماری سانمونلوز در بوقلمون

این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد بنابراین در گله پرورشی بوقلمون ها حتما از ماسک و دستکش و چکمه و لباس مخصوص استفاده کنید تا از ابتلای به این بیماری و سایر بیماری های ناشناخته در امان بمانید. 

در صورتی که به صورت خودسرانه اقدام به مداوای بوقلمون ها با استفاده از آنتی بیوتیک بکنید، احتمال مقاوم شدن باکتری ها وجود دارد و حتی این نکته را نیز در نظر داشته باشید که امکان انتقال بیماری از لاشه نیز وجود دارد. 

از علائم این بیماری می توان به اسهال سفید چسبناک ، کاهش اشتها و کز کردن ، تجمع جوجه ها در اطراف لامپ مادر مصنوعی و یا سایر وسیله های گرمایشی و … اشاره کرد. معمولا جوجه ها چند روز بعد از تولد به این بیماری مبتلا می شوند و اگر گله مادر به بیماری سانمونلوز مبتلا شده باشند می توانند آن را از طریق تخم به جوجه ها نیز منتقل کنند. 

برای جلوگیری از مبتلا شدن گله به این بیماری ، حتما تخم های نطفه دار را از گله های سالم و عاری از هر گونه بیماری تهیه کنید. دقت کنید که پاکیزگی سالن پرورش و استفاده از آبخوری و دانخوری تمیز و آب و دان سالم در تغذیه بوقلمون ها تاثیر زیادی در سلامت گله مادر خواهد داشت. 

نکات مهم در افزایش سطح سلامت بوقلمون ها

به منظور جلوگیری از بیمار شدن بوقلمون و کاهش قابل توجه تلفات آنها ، حتما موارد زیر را در سالن پرورش خود اعمال کنید:

الف – حتما جوجه ها از پرورش دهنده های معتبر و دارای سالن بهداشتی خریداری کنید

ب – در صورت استفاده از تخم نطفه دار برای جوجه کشی حتما قبل از خرید گله مادر را تحت نظر بگیرید تا از عدم وجود بوقلمون های بیمار در میان گله مطمئن شوید. 

ج – در بستر بوقلمون ها از پوشال های نرم استفاده کنید تا فضولات و آب بستر را در خود جمع کند، در غیر این صورت وجود فضولات و آب زیاد در بستر موجب انتقال بیماری ها به بوقلمون ها خواهد شد. 

د – از آب و دان تازه و سالم در تغذیه بوقلمون ها استفاده کنید و حتما آنها را از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید. 

هـ – واکسن های لازم را در زمان های مقرر به بوقلمون ها تزریق کنید و حتما در دوره های زمانی مشخص با دامپزشک معتبر و قابل اعتماد در این زمینه مشورت کنید. 

و – در سالن پرورش باید تجهیزات گرمایشی ، سرمایشی و فن تهویه نصب داشته باشد تا دمای سالن را در اندازه ثابتی نگه دارید و مانع از وارد شدن شوک دمایی به بوقلمون ها شوید. 

ز – قبل از ورود به سالن دست و پاهای خود را ضد عفونی کنید و از ورود افراد متفرقه تا جای امکان جلوگیری کنید. 

ک – هفته ای یک الی دو بار نظافت سالن را انجام دهید و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده دیوار و کف سالن را ضدعفونی کنید و از پوشال های نرم و جدید استفاده شود. 

ل – دیوار، سقف و کف سالن را به خوبی عایق بندی کنید تا از ورود سرما و موجودات موذی به داخل سالن جلوگیری شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫118 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید جوجه بوقلمون من زیر مادر بوده و زمان بیرون اومدن مادرش مقعدشو نوک گرفته و کمی زخم شده وبیرون زده غذا میخوره دوروزه هستش ولی موقع دفع ب سختی خودش زور میزنه ولی مدفوعش کم میاد و بهش می‌چسبه چیکار کنم خوب شه

    1. سلام زهرا
      براش از غذاهای خونگی استفاده نکن
      سعی کن دان مخصوص تهیه کنی و بدی
      برای روان شدن فضلش یه قاشق غذاخوری روغن ذرت بریز تو آبش تا مصرف کنه
      برای اینکه فضلش نچسبه هم یه دستمال نرم و تمیز بردار آغشته به روغن زیتون بکن
      آروم بکش رو مخرجش
      به علاوه می تونی پماد تتراسایکلین چشمی و پماد ویتامین A چشمی رو با هم قاطی کنی و بزنی رو مقعدش تا عفونت نکنه
      در صورتی که علائمش کمتر نشد حتما ببرش دامپزشکی

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سفید نشون میده که پرنده عفونت داره
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان، از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده
      برای تقویت اشتهاش هم دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بده

        1. نباید جیره غذاییش محدود به خوردن گندم بشه
          از یه متخصص جیره نویس مشورت بگیر و جیره متعادل براش تهیه کن
          این کلا با کمبود تغذیه ای مواجه ویتامین، املاح معدنی، کلسیم و … باید دریافت کنه از غذاش

    1. سلام دوست عزیز
      براش دمنوش بابونه درست کن یه قاشق چایخوری بابونه رو بریز تو یه فنجون اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صاف کن هرروز 3-4 قطره بهش بده
      تو محیط نگهدارش هم یه رطوبت ساز بذار اگه نداشتی یه کاسه اب گرم بذار توش روغن نعناع یا اکالیپتوس بریز

  2. سلام اقادکتر بوقلمون من ۸مه است ازدهانش آب می‌آید وضمن چیز هم نمی خورد لطفامراراه نمای کنید

  3. سلام
    من چندتا از جوجه بوقلمونام که از نژاد بیوتی هستن و سنشون تقریباه پنجاه روزه چند وقتیه مریض شدن و دهنشونو خیلی باز میکنن اونم به تعداد زیاد که بتونن تنفس کنن در کنارش فین هم میکنن
    بردمشون پیش دامپزشک
    بعده اینکه یکی از تلفاتی ها رو بدنشو شکافت گفت که دچار عفونت کیسه هوا شدن
    بعد هم چند نوبت لینکو جنتا گفت تزریق کن که منم تو سه نوبت تزریق کردم ولی فایده ای نداشت
    قبل این دکتر هم ی دامپزشک دیگه دگزا و اکسی و تقویتی زد که فایده نداشت
    حتی به پیشنهادشون هگزو برمگزین دادم بهشون که اونم بیفایده بود
    واقعا موندیم چون ی دامپزشک کاربلدی پیدا نمیشه
    ممنون میشم برا درمانش راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      من چون از نزدیک ندیدم نمیتونم تشخیص دقیقی داشته باشم
      بهتره شمام طبق گفته های دامپزشک پیش برید

  4. سلام من ۲۰۰تابوقلمون بیوتی دارم چن تاش دوره چشماشون ورم کرده وسراشون بزرگ شده مثه عکس بالایی واسهال سبزرنگ میکنن چه دارویی خوبه بگیرم لطفاراهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      در بهترین شرایط سبزی مصرف کردن که فضله سبز رنگه
      اما در بدترین شرایط نشون دهنده مشکلات کبدی و یا حتی نیوکاسل هست
      برای تشخیص دقیق باید از دامپزشک راهنمایی دریافت کنید
      چون تعدادشون هم زیاده

  5. سلام وخسته نباشید 250عدد جوجه بوقلمون 20روزه دارم با یونجه و کنسانتره داخل سالن نگهداری میشن.. ده روزه مریض شدن چشماشون کور میشه کمی ساکت و گوشه گیر هم شدن.. عطسه ندارن ابریزش چشم و بینی هم ندارن ورم چشم هم ندارن… دکتر تشخیص عفونت داد شربت جواب نداد امپول تجویز کرد باز هم جواب نداد هر روز نزدیک ده تا تلفات میدن…. سپاسگذارم جواب میدین

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص فقط دامپزشک میتونه کمک حالتون باشه
      با درمون های خونگی این مشکل حل نمیشه

  6. سلام
    من ده تا جوجه بوقلمون بیوت دارم
    یکیش عطسه میکرد بی حال بود ضربان قلبشم بالا بود زود جداش کردم و بهش اموکسیکلاو 625 دادم و داخل ابشون مولتی ویتامین ریختم
    آیا این راه کار خوبیه آقای دکتر

  7. سلام امروز یه چنتا جوجه بقلمون گرفتم که دوتاش ناخوناشون زخمه و انگشتان رو به کبودی و ورم دارن چکار باید کرد

    1. سلام زیر پاشون پوشال بریزید و محیط رو گرم کنید . ابتدا باید علت مشخص بشه . پا رو با آب ولرم شستشو بدین و با پماد ویتامین A و تتراسایکلین ماساژ بدین

  8. سلام ما هر سال جوجه بوقلمون پرورش میدیم اما وقتی یه ماه میشن پاهاشون فلج و کج میشن از دامپزشکی هم براشون دارو میخریم اما تاثیری نداره و خوب غذا میخورن اخرش هم میمیرند چکار کنیم و چه دارویی بدیم شون که اثر بزاره
    ممنون

    1. سلام شیوه پرورش رو توضیح بدین . غذاشون چی بوده ؟ فضلشون چجوری بوده ؟ علائم دیگه ای هم داشتن ؟
      بوقلمون پاهاش خیلی حساسه و معمولا هم در صورت مراقبت نا صحیح فلج میشن .
      حتما باید ارتفاع بسترشون از زمین فاصله داشته باشن
      محیط گرم باشه دمای 35 درجه تا 1 هفتگی و کم کم دما بیاد پایین . زیر پاشون کاه و پوشال درشت باشه

  9. سلام بوقلمون نر دارم سگ گازش گرفته سرحاله ولی میترسم تلف بشه اقای دکتر چ دارویی بهش بزنم؟

  10. سلام.
    یکی از بوقلمون های نرم زیر گلوش باد کرده خیلی سفت ورم زیر گلوش.ولی غذاشو میخوره .ولی عین ثابق صداش در نمیاد

  11. سلام.امروز ۱۱ تا بوقلمون بیوتی دارم امروز دیدم یک قسمت از بالی منقارشون از اونجایی که کجی نوک شروع میشه قرمز شده .خیلی سرچ کردم ولی چیزی پیدا نکردم ‌به نظرتون بوقلمونهام بیمار شدن؟

  12. سلام عرض ادب
    بوقلمون من روی هر جفت پاهاش لکه های سفید پیدا شده و هر روز داره بیشتر میشه طوریکه خودشم هی نوک میزنه اونا رو و خونریزی میکنه دلیلش چیه؟

    1. سلام
      این مورد بیشتر شبیه قارچ از بستر میتونه باشه که خطرناکه و سریع رشد میکنه حتما با دکتر دامپزشک مشورت کنید

  13. سلام یکی از بوقلمون ها نمیتونه رو پاهاش بمونه جوجه 45روزه هستش چند تا شوند هم چشم هایشان زخمی شده و آب میاد همدیگه رو میزنم

    1. سلام متوجه سوال نشدم اما اونطوری که شما میگید گله شما درگیر یک مشکل هستش و احتمالا آنفولانزا یا سرماخوردگی (بیماری ویروسی) وجود داره و جیره غذایی هم که میدید اصولی نیست برا همین به همدیگر نوک میزنن و این میتونه خطرناک باشه

  14. سلام من یه بوقلمون سفید دارم تو خونه نگهداریش میکنم و دیروز 2تا مرغ و خروس از بیرون آوردم پیشش نگهداری کنم که آنها پس از 2روز تلف شدن ومردن حالا بوقلمون گوشه گیر شده واصلا غذا نمی خوره علتش چیه

    1. سلام احتمالا اون پرنده ها بیمار بودن و به پرندتون انتقال دادن . علائم خاصی نداره ؟ فضلش چجوریه ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید سریعا

  15. سلام من ۱۰۲تابوقلمون قوشتی دارم ۴/۵ ماهه هستن از ۱۰۲تا ۳۳ تاش مردن بقیه شون هم مریضن مثل تصویر بالا ولی سه‌ چهار برابر چشمشون پف کرده و اطسع میکنن واز دماغشون آب میاد سه‌ چهار بار هم به دکتر مراجعه کردم آمپول گفتن زدم بهشون ولی خوب نشدن میتونین کمکم کنین

    1. سلام چه آمپولی زدن تشخیصشون چی بوده ؟ محیط رو باید ضدعفونی کنید آمپول زدن به تنهایی کافی نیست مقاله رو کامل بخونید

  16. سلام یکی از بوقلمون ها نر که هست امروز انکار فلج شده ولی غذا خوب میخوره رو پاهاش نمیتونه وایسه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کف پاش رو نگاه کن اگه زخمی شده به کمک پماد تتراسایکلین درمان کن و باندپیچی بشه حتما
      در غیر این صورت برای درمان حتما به دامپزشک مراجعه بشه

  17. سلام صبح رفتم دیدم بوقلمون ماده‌ام افتاده روی زمین توی قفس مثل حالت خشک شده فکر کردم مرده برداشتم دیدم زنداست خدارو شکر توی قفس توی حیاط خونمون بودن آوردمش توی اتاق پای بخاری جلوی افتاب الان بهتره ولی فکر کنم
    نمی تونه وایسته رو پاهاش نمیدونم چش شده؟؟!!!! الانم توی حیاط گذاشتمش کنار دیوار توی آفتاب دلیلش چیه؟؟؟

  18. سلام جناب بوقلمون من سفید بیوتی هست بازیگوش بودنش کار دستش داده از پله افتاده پاش در رفته و کمی زخم هم داره دکتر حیوانات اومد فقط پانسمان کرد و امپول آنتی بیوتیک زد و مسکن و انتی بیوتیک پودری داد با آب ترکیب کنم بهش بدم، ولی رنگ پاش کمی تیره شده، اشتهاش خیلی خوبه بنظرتون زنده میمونه یا نه؟

  19. سلام، بوقلمون دارم از نژاد برنز یکساله، حدود یکماه با بوقلمون نر دیگه دعواش شد دیگه غذا نمیخوره آب زیاد میخوره دمش حالت افتاده داره خیلی بی‌حال شده روی پا نمیتونه بیایسته گوشت کامل آب شده و خیلی سبک شد

  20. سلام وقتتون بخیر
    دوتابوقلمون دارم که زیر چشم یکی از بوقلمونها ورم داره و کم غذا هم شده چند وقت پیش فضولاتشون بو میداد و اسهالم میشدن ،قبلا کسل بود ولی امروز کلا نمیتونه راه بره
    لطفاً راهنمایی کنید ؟

    1. حتما برای تهیه انتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی مراجعه بشه
      و از بقیه بوقلمون های سالم جدا باشه تا بیماری رو به اونا انتقال نده
      اگر وضع وخیمه به دامپزشک ببرید تا تلف نشده

  21. باسلام وتشکرازشمامن ۶۰تابوقلمون دارم که۵تاازاونهاکنارنوکشان زخم وکالت برامدگی داره بادکرده نمیدانم چکار کنم لطفاً راهنماییم کنین ممنونم

    1. بیماری عفونی هستش احتمالا
      حتما برای درمان ، به داروخانه دامپزشکی مراجعه فرمایید و داروهای لازم رو تهیه کنید.

  22. سلام یکی از بو قلمون های من بی حال هسن و روی پای خود نمیتونه وایسه و مدفدع دانه دانه هست انگار هضم نشده و همش چشماش را میبنده و ولی غذا کم میخوره و خیلی ضعیف شده است متفوع هم خیلی بو میده بهش چی بدم تا خوب بشه؟

  23. سلام چنتا بوقلمون دارم که دو خیلی کند رشد میکنن بهشون غذای خوب و ویتامینم میدم ولی یکیشون 3 4 ماهه که اصلا رشدی نکرده لطفا بگید چشه و چیکارش کنم؟؟
    ممنون

      1. قبلا غذای اصلیشون کنسانتره ( دون پارس ) بود ولی از وقتی گرون شده دیگه غذای اصلیشون جو و گندم میدم کنارش هم از غذاهای خودمون برنج و میوه جات و شبزیجاتم بهشون زیاد میدم

        1. غذایی که خودتون استفاده میکنید دارای روغن و نمک و ادویه هستش که ضرر داره. نباید بدین. میوه جات و سبزیجات خوبه در کنارش هفته ای دو بار هم مولتی ویتامین به آبشون اضافه کنید و پوست تخم مرغ آب پز هم پودر کنید بدید بهشون

  24. سلام زیر دوتا چشم بوقلمون باد کرده مثل عکس بالای بالایی بعدسینش خس خس هم میکنه مدفوع هم سبز رنگ هست میشه بگید مشکلش چیه

  25. سلام .ببخشید یه یکی ازبوقلمونها دوسه روز خوب غذا نمیخوره و اب سبز رنگ از دهنش میاد .چه دارویی بهش بدم.امکان داره بقیه هم اینجوری بشن.

  26. باسلام وخسته نباشید ببخشید میشه بگیدباچه موادی بایدمحل بوقلمون هاروضدعفونی کنیم؟

  27. سلام چرا بوقلونم نمی تونه راه بره انگار فلج شده
    لطفا سریع جواب بدید
    راه درمان راه که خوب شه
    ممنون و فضلش ابکی هست و بعضی موقع های همراه با سفت وکمی هم ابکی

  28. سلام یکی از ۵ بورقلمونی که دارم زیر چشمش باد کرده وکاملا چشمشو بسته وچیزی نمیتونه بخوره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. عفونت داره. کپسول تتراسایکلین تهیه کنید هر 12 ساعت بدین بهش. و به همراه اون روزانه یک بار هم مولتی ویتامین اضافه کنید به آبش مقدارش رو موقع تهی از داروخانه دامپزشکی سوال کنید.

    1. سرما خورده. از بقیه جداش کنید تو محیط گرم نگهدارید و بهش مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک تتراسایکلین بدین.

      1. سلام جناب من ۱۱ تابوقلمون دارم زیر بعل یکیشون باد کرده یه بارم با سوزن سوراخش کردم بادش درومده حالا بعد ۳ روز دیدم باز باد کرده خواهش میکنم جواب بدین علتش چیست

    1. دلایل مختلفی داره برای تشخیص و تداوی درست به دام پزشک مراجعه کنید. کمبود ویتامین و کلسیم، بیماری های ویروسی ، بیماری های عفونی داخلی می تونن باعث فلج شدنش بشن . برای تشخیص درست باید معاینه بشه.

    1. به دلیل بیماری هستش. در دان از هویج و کلم رنده شده استفاده کنید. باعث افزایش اشتها میشه . و تو آبش هم مولتی ویتامین طیور ضافه کنید. معمولا 95 درصد بیماری ها این علایمی که گفتین رو دارن اگه علایم دیگه هم داره بگین تا بشه تشخیص داد بیماریش چیه

  29. سلام.خسته نباشید.من چندتا جوجه بقلمون دارم که پاهای دوسه تاشون کج شد وبالایهردوتا پاهاشون ورم داره.لطفا متو راهنمایی کنید وبگین چه داروهایی بهشون بدم.ممنونم

    1. کج شدن پا معمولا به دلیل بستر نا مناسب (خیلی سفت یا لیز) هستش با آتل بندی درست میشه. ولی تورم ممکنه به دلیل بیماری عفونی باشه که در این صورت باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  30. سلام وقتتون بخیر ، یک جفت بوقلمون دارم . بوقلمون نر چشمش باد چند وقت پیش باد ورد مثل همین عکسی که بالا گذاشتید ولی یه زره گنده تر و من هم اهمیت ندادم بعد یه مدت بادش خوابید و بهتر شد ولی چند روز دیگر اون یکی چشمش باد کرد و این رویه به ترتیب داره هی تکرار میشه و چشم ها ورم شدید دارن به طوری که قادر نیست جلو را به خوبی ببینه و نمیتونه دانه پیدا کنه و بخوره . به نظرتون باید چه کار بکنم آیا درمان خانگی دارد ، میتونم با دارو های چرک خشک کن درمانش کنم طریقه درمانش چی هست

    1. سلام
      بستر نگهداریشون رو تمیز کن (حتی اگه حیاط هست کامل حیاط رو تمیز کن ، گوشه کنار همه جا)
      مولتی ویتامین الکترولت از داروخانه دامپزشکی براش بخر و طبق دستور مسئول داروخانه بهش بده
      قرص تتراسایکلین 250 بخر ، نصفش کن ، هر 12 ساعت یه تکه بده بهش (اگه نتونستی بندازی گلوش ، با یکم اب قاطی کن با سرنگ یا قطره چکان بریز دهنش)

      این کارهارو بکن ، اگه خوب شد که هیچ اگه نشد ممکنه بیماری ویروسی باشه و مصرف الکترولیت به مدت یکی دو ماه (طبق دستور) میتونه تاثیر زیادی روی کنترل بیماری بزاره

    1. سلام مشخص نیست . علائم دیگری هم دارند ؟ احتمال بیماری قانقاریا هست . بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا تلفات نداشته باشن

  31. سلام وقت بخیر من یه جفت بوقلمون دارم یکی از بوقلمون ها یکم بی‌حال هست غذا هم می خوره اما کم تر از اون یکی مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه . علائم دیگه ای داره؟ فضلش چه رنگیه ؟ غذاشون چیه ؟ آبریزش بینی داره ؟

      1. سلام نه فقط همین هس که امروز بهتر شد اما کامل خوب نشده فضلش مثل همیشس غذاشون هم استارتر هست نه آبریزش نداره

        1. سلام غذای استارتر فقط تا دو ماهگی مناسبه براشون . اگه سنشون بیشتره براشون دان رشد و مکمل کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید
          هفته ای یکبار 5 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبخوریشون بریزید

          1. سلام 5تا جوجه بوقلمون هفت ماهه دارم یکیش ازکوچکی یک ماهگی یکی از بالش نوک بالش کجه، و تغذیه خوب میخوره وبزرگ هم شده برامون مهم نبود ویتامین ازیک ماهگی تو آب خوری شون می ریزم اللان که هفت ماه شده یکی ازپاش کج راه میره کمی میلنگه خیلی نگرانم کلسیم گرفتم سه روز یکبار دراب،، میریزم، راه درمان چیست ممنونم جواب بردید

          2. حتما کف پاش رو با پماد تتراساکیلین درمان کن
            و کف محیطشون نرم باشه
            در صورت سفت و سیمانی بودن کف بستر، این مشکل پیش میاد

  32. سلام‌بوقلمون‌سرش‌سیاه‌شده‌واسهال‌هم‌هست‌وکم‌غذاشده‌وبیحاله‌.ایادرمان‌میشه‌چکار‌کنم

  33. سلام.من با سوزن سرنگ داشتم آبله بوقلمون رو زخم میکردم تا دارو رو به زخمش بزنم که سوزن آلوده به خون بوقلمون در انگشتم فرو رفت
    احتمال داره آبله بوقلمون به من منتقل بشه
    زودتر جواب بدین ممنون میشم

  34. سلام وقت بخیر جوجه بوقلمون های ما الان ۴۵ روزه هستن بی حال و فلج میشن و صداشون در نمیاد

    1. سلام زیر پاشون چی میریزید ؟ غذا چی میدین بهشون ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید
      زیر پاشون حتما باید دو تا سه سانتی متر پوشال یا کاه باشه تا پا فلج نشه
      حتما براشون مولتی ویتامین طیور و مکمل کلسیم تهیه کنید

  35. سلام وقت بخیر
    یک بوقلمون 4/5 ماه کنار چشمش باد کرده مثل همین عکس که بالا هست مثل همین عکس باد کرده
    چه بیماری دارد آیا میمیره یا نه

    1. سلام میتونه ابله یا کوریزا یا مایکوپلاسما باشه . حتما به دامپزشک مراجعه کنید
      در صورت درمان به موقع نمی میره

  36. سلام،آب آوردن زیر چشم بوقلمون و آبریزش بینی و چشم جوجه ی دو ماهه به چه دلیل است و راه درمانش چیست؟

    1. سلام میتونه بیماری مایکوپلاسما یا آبله مرغان یا عفونت باشه
      باید به دامپزشک مراجعه بشه تا درمان صورت بگیره
      محیط نگهداریشون سرده ؟

    1. سلام خسته نباشید من 25تا بوقلمون دارم که دو یا سه تاشون سرشون دونه دونه های قرمز زده این بیماری یا احتمال داره باهم دوعوا کنن اینجوری بشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. یا عفونت یا بیماری کانیبالیسم
        حتما بوقلمون ها رو زیر نظر بگیر
        اگر با هم دعوا دارن از هم جدا کن
        وگرنه بیمارا رو جداگانه درمان کن
        برای تهیه دارو می تونی به داروخانه دامپزشکی یا خود دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنی

        1. سلام من سه تا بوقلمون دارم یکی ماده است یک سال و نیم است بعضی اوقات بی حال می شود و شروع می کند پای خود را نوک می زند تا خون بیاید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس