آشنایی با انواع واکسن های ضروری برای طیور محلی و بومی

تمامی طیور بومی و محلی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین، کبک و حتی پرنده های زینتی مانند قرقاول، کبوتر، قوغاز و … برای داشتن یک زندگی سالم نیاز به واکسیناسیون دارند. واکسن از بروز بیماری های مهلک و خطرناک زیادی جلوگیری کرده و مانع از تلفات کل گله و وارد آمدن ضررهای مالی سنگین می شود. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای بازدهی بالا در جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی
» مجهز به سیستم انتخاب پرنده
» برخورداری از سنسور SHT سوئیسی نسل 4
قیمت : 7,100,000تومان


بنابراین اگر قصد پرورش پرنده های بومی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین و هر پرنده دیگری را دارید، بهتر است با بیماری های شایع، واکسن های لازم و شرایط مناسب پرورش این پرنده ها آشنایی لازم را پیدا کنید تا بالاترین میزان سود را به دست آورید. 

انواع واکسن های ضروری برای مرغ و زمان مصرف آن 

واکسن های مرغ ها به صورت های مختلف آشامیدنی، تزریق عضلانی، چشمی استعمال می شوند که نحوه مصرف آن توسط دامپزشک تشخیص داده و تجویز می شود. انجام واکسیناسیون توسط دامپزشک و یا مرغدار با تجربه می تواند صورت گیرد. 

انواع واکسن های ضروری برای مرغ و زمان مصرف آن - چیکن هچ

لازم است بدانید که 24 ساعت قبل از تزریق یا خوراندن واکسن، باید از مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها در آب آشامیدنی آنها استفاده کنید. حتما پرنده های دارای علائم بیماری را جدا کرده و از واکسیناسیون آنها خودداری کنید.

جدول زیر انواع واکسن های ضروری برای مرغ را نشان می دهد : 

زمان واکسیناسیون نوع واکسن نحوه استعمال
یک روزگی  دوگانه نیوکاسل و برونشیت آشامیدنی
یک هفتگی لیواکوکس Q آشامیدنی
ده روزگی IB4/91 یا IB88 اسپری یا قطره چشمی
دو هفتگی ART زنده آشامیدنی
16 روزگی گامبورو D78 آشامیدنی
19 روزگی MA5 + COLON30 اسپری یا قطره چشمی
22 روزگی گامبورو D78 آشامیدنی
30 روزگی رئو زنده تزریق پشت گردنی
6 هفتگی IB4/91 یا IB88 آشامیدنی
6 هفتگی MS قطره چشمی
7 هفتگی نیوکاسل COLON 30 آشامیدنی
7 هفتگی آبله تزریقی زیر بال
8 هفتگی ORT تزریق پشت گردنی
8 هفتگی CAV آشامیدنی
9 هفتگی IB120 یا IB4/91 یا IB88 آشامیدنی
10 هفتگی ART زنده آشامیدنی
11 هفتگی سه گانه ND+IBD+AI تزریقی
12 هفتگی نیوکاسل COLON 30 آشامیدنی
14 هفتگی AE آشامیدنی
16 هفتگی نیوکاسل COLON 30 آشامیدنی
18 هفتگی رئو کشته + ORT تزریقی
19 هفتگی چهارگانه ART + IB + ND + EDS

سه گانه AI + ND + IBD

تزریقی
20 هفتگی نیوکاسل COLON 30 آشامیدنی

انواع واکسن های لازم برای بوقلمون و طریقه مصرف آن 

انواع واکسن های لازم برای بوقلمون و طریقه مصرف آن - چیکن هچ

بوقلمون نسبت به مرغ به واکسن کمتری نیاز دارد و اصولا به کمک مولتی ویتامین ها تقویت می شوند. در ادامه به انواع واکسن های لازم برای این پرنده و زمان تزریق آن پرداخته می شود. دقت کنید که این واکسن ها صرفا جهت آشنایی بوده و برنامه ای برای تزریق واکسن نیست. 

زمان واکسیناسیون نوع واکسن نحوه استعمال
یک روزگی  واکسن نیوکاسل + مولتی ویتامین آشامیدنی 
7 روزگی نیوکاسل قطره چشمی
2 هفتگی دوگانه نیوکاسل و آنفولانزا تزریقی
3 هفتگی گامبرو آشامیدنی
6 هفتگی نیوکاسل لاتوسا آشامیدنی
7 هفتگی واکسن آبله تزریقی
9 هفتگی واکسن ART قطره چشمی
12 هفتگی نیوکاسل لاتوسا + ORT آشامیدنی و تزریقی
14 هفتگی واکسن آبله  تزریقی
16 هفتگی TRT + REO تزریقی
17 هفتگی واکسن AE آشامیدنی
18 هفتگی نیوکاسل لاتوسا آشامیدنی

واکسن های ضروری برای اردک و غاز 

با اینکه اردک و غازها پرنده های مقاوم تری نسبت به دیگر ماکیان هستند، اما جهت حفظ سلامت آنها و جلوگیری از تلفات شدید، باید واکسن های ضروری را در دوره های مقرر با دستور دامپزشک تزریق کنید. در مقاله واکسیناسیون غاز به انواع واکسن های ضروری برای این دسته از پرنده ها اشاره شده و از بیان مجدد آن در این مقاله خودداری می کنیم. 

برنامه واکسیناسیون بلدرچین 

برنامه واکسیناسیون بلدرچین - چیکن هچ

بلدرچین ها مقاومت بالاتری در برابر بیماری دارند و اصولا به جز واکسن های نیوکاسل، مارک و برونشیت به واکسن دیگری نیاز ندارند. جهت جلوگیری از انتقال ویروس ها حتما باید جدا از سایر ماکیان مانند مرغ و بوقلمون نگهداری شوند. جهت انجام واکسیناسیون بلدرچین باید به دامپزشک مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله بیماری های شایع بلدرچین مراجعه کنید. 

انواع واکسن های ضروری طیور محلی و بومی

در ادامه به توضیح چند مورد از واکسن های ضروری طیور محلی پرداخته ایم که عبارت است از…

واکسن نیوکاسل

نیوکاسل یکی از بیماری های پرخطر می‌باشد که آمار مرگ و میر بالایی را در طیور به خود اختصاص داده است. این بیماری قابل سرایت از طیور به انسان بوده و بدین منظور برای جلوگیری از ابتلای مرغ محلی و بومی به این بیماری بهتر است پرندگان واکسینه شوند.

برای مقابله با این بیماری دو نوع واکسن زنده و کشته شده برای آن در نظر گرفته شده است در سنین دو تا سه هفتگی واکسن نیوکاسل به صورت محلول در آب  و یا قطره چشمی در اختیار پرنده قرار می‌گیرد در سن 6 هفتگی به صورت روغنی و در 48 روزگی باید با  واکسن دوگانه نیوکاسل به صورت چشمی و محلول در آب واکسینه شوند.

واکسن آنفولانزای پرندگان

یکی دیگر از بیماری هایی که در بین طیور شایع است آنفلوانزای پرندگان می‌باشد. تزریق واکسن آنفولانزا در فصولی که بیماری شیوع پیدا کرده ضروری است. این واکسن به صورت مخلوط آب در روغن جهت ایجاد ایمنی فعال در بدن پرنده بکار گرفته می‌شود. واکسن آنفولانزا را میتوان به صورت زیر جلدی در ناحیه زیر پوست، پشت گردن و یا به صورت عضلانی در سینه تزریق کرد جوجه ها در سنین 8 الی 10 روزگی باید بر علیه این بیماری واکسینه شوند. گله های مرغ مادر در سنین 6 الی 10 هفتگی نیاز به این واکسن دارند و نباید واکسینه شدن به دز دوم نزدیک تخم گذاری صورت گیرد.

واکسن گامبورو

گامبورو نوعی بیماری عفونی است که بیشتر جوجه ها را درگیر می‌کند این بیماری به شدت بر روی سیستم ایمنی پرندگان تاثیر گذاشته و موجب تضعیف عملکرد آن ها می‌شود. بنابراین باید طیور بر علیه این بیماری نیز واکسینه شوند برای طیور گوشتی، تخمگذار، مادر یک دز از این واکسن پیشنهاد می‌شود. نحوه استفاده به صورت آشامیدنی می‌باشد که در سنین 10 الی 14 روزگی، 3 الی 8 هفتگی و… به کار برده می‌شود.

واکسن آبله 

آبله یک بیماری عفونی است که در سنین مختلف می‌تواند طیور را درگیر کند این بیماری کاهش رشد و کم شدن میزان تخمگذاری را به همراه دارد. آبله در طیور به کندی پیش رفته و تا زمانی که جراحات و ضایعات پوستی ایجاد نشود قادر به تشخیص آن نخواهید بود. به طورمعمول این واکسن در سنین 10 هفتگی تجویز و از طریق پرده بال پرنده تلقیح می‌شود. قبل از مایه کوبی حتما از سلامت طیور خود مطمئن باشید. 

واکسن برونشیت عفونی

برونشیت عفونی یکی از بیماریهای مسری است که دستگاه تنفسی فوقانی طیور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در قرقاول و طاووس نیز مشاهده شده است. واکسن این بیماری می تواند به صورت قطره چشمی، اسپری و آشامیدنی به کار می‌رود که طریقه مصرف آن در جداول مقاله درج شده است.

آشنایی با روش های انجام واکسیناسیون 

همانطور که در جدول های فوق مشاهده کردید، روش های مختلف آشامیدنی، اسپری، قطره چشمی و تزریقی جهت انجام واکسیناسیون طیور وجود دارند. این روش ها با توجه به نوع واکسن و سن پرنده تعیین می شوند. در ادامه به شرایط لازم و نحوه انجام آنها اشاره خواهد شد. 

الف – روش انجام واکسیناسیون آشامیدنی در طیور 

بهترین زمان برای خوراندن واکسن اشامیدنی در اوایل صبح و اوقاتی از روز است که طیور تمایل بیشتری به نوشیدن آب دارند. برای انجام این کار طبق دستورالعمل زیر پیش بروید : 

1- ظروف آبخوری را از دسترس پرنده ها خارج کرده و به خوبی شستشو دهید.

2- حدودا دو الی سه ساعت به پرنده ها آب ندهید (بسته به سن و شرایط آب و هوایی محل پرورش)

3- آبخوری ها را با آب آشامیدنی سالم و بدون کلر پر کنید. (جهت از بین بردن کلر آب می توانید از مقدار مناسبی تیوسولفات سدیم، شیر خشک و یا قرص سوامیون با دستور دامپزشک استفاده کنید)

4- جهت جلوگیری از واکنش واکسن و یا مواد فوق با جداره آبخوری، بهتر است از آبخوری های پلاستیکی فود گرید استفاده کنید. 

5- با توجه به دستور مصرف واکسن و یا دستور دامپزشک، مقدار مناسبی از آن را با آب ترکیب کرده و در اختیار پرنده ها قرار دهید.

6- آبخوری ها حداقل باید 2 ساعت در اختیار پرنده ها باشند تا از آشامیده شدن مقدار کافی واکسن اطمینان حاصل کرد. 

ب – روش اسپری واکسن در پرنده های مختلف بومی 

برخی از واکسن ها به صورت اسپری و به روش استنشاقی باید داده شوند. قبل از انجام این نوع واکسیناسیون، بررسی شرایط سالن و مقدار آب لازم و نوع آب، بررسی شرایط آب و هوایی محل پرورش و … ضروری است. طبق مراحل زیر می توانید پیش بروید : 

1- حتما این کار بایستی توسط دامپزشک یا افراد متخصص صورت بگیرد، در صورتی که به شخص قصد انجام واکسیناسیون استنشاقی را دارید، حتما از قبل آموزش های لازم را ببینید. 

2- جهت اسپری واکسن، دستگاه های به خصوصی تولید شده اند که به انواع دستی، باطری خور و برقی تقسیم بندی می شوند. با توجه به مساحت سالن و تعداد طیور، دستگاه مناسبی را انتخاب کنید. 

3- مخزن، نازل و لوله های در ارتباط با واکسن از جنس پلاستیک فودگرید باشند، چرا که نمونه های فلزی با واکسن واکنش داده و اثر واکسن را از بین خواهند برد. 

4- از آب مقطر یا آب تصفیه شده دارای سختی پایین و کاملا بدون کلر استفاده کنید. در صورت وجود کلر، با استفاده از مواد ذکر شده فوق و تحت نظر دامپزشک، کلر آب را از بین ببرید. 

5- قبل از انجام واکسیناسیون، به منظور پاک کردن محیط از گرد و غبار و برآورد مقدار دقیق آب لازم جهت تولید اسپری، ابتدا یکبار سالن را با آب خالی غبارپاشی کنید. 

6- بهتر است انجام واکسیناسیون در مواقع خنک روز یعنی صبح یا عصر انجام دهید و زمانی انجام دهید که نور سالن در کمترین حد قرار دهد تا استرس وارده به پرنده ها به حداقل برسد. 

7- جهت تاثیر بهتر واکسن و بهره مندی همه پرنده ها از آن، سیستم های تهویه و گرمایشی سالن را خاموش کنید و در صورت امکان دریچه های هوایی را ببندید. 

8- زمان لازم برای تاثیر گذاری واکسن بین 15 الی 20 دقیقه است. این مورد به نوع واکسن و نحوه انجام اسپری بستگی دارد. 

ج – روش انجام واکسیناسیون با قطره چشمی

شاید واکسیناسیون با قطره چشمی راحت ترین روش در طیور باشد، اما استفاده از دوز صحیح واکسن و ترکیب با مقدار مناسب آب، استفاده از آب مقطر، قطره چکان و وسایل پلاستیکی بهداشتی از جمله شروط لازم جهت تاثیر گذاری بهتر واکسن هستند. 

در این روش معمولا 1000 دوز واکسن در حدود 20 الی 25 لیتر آب مقطر ترکیب می شود. ضمن تاکید مجدد، حتما از مشورت و دستور دامپزشک برای انجام واکسیناسیون استفاده کنید و دستور مصرف واکسن را به دقت مطالعه فرمایید. 

د – نحوه واکسیناسیون طیور به صورت تزریقی 

جهت انجام این کار از سرنگ های خودکار استفاده می شود که به هر پرنده چند واحد مشخص از واکسن را تزریق می کند. به عنوان مثال آمپول را با 1000 دوز از واکسن پر کرده و به صورت پی در پی به سینه یا ران یا زیر پوست پرنده ها تزریق می کنند. 

جهت حفظ سلامت پرنده ها، پس از تزریق هر 500 الی 1000 دوز واکسن، باید سر آمپول را تعویض کرد. نوع سرنگ انتخابی به جثه پرنده ها و مقدار دوز مصرفی واکسن بستگی دارد که توسط دامپزشک ارائه خواهد شد. 

سخن کلی 

در این نوشته از وب سایت چیکن هچ به انواع واکسن های ضروری برای طیور بومی و محلی و نحوه استفاده از واکسن پرداخته شد. توجه داشته باشید که این مقاله صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی داشته و دستوری برای مصرف واکسن نیست . حتما قبل از واکسیناسیون با دامپزشک در ارتباط باشید و  آموزش ها یلازم را ببینید تا ضرری متوجه گله شما نشود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس