مهمترین بیماری های بلدرچین و نحوه پیشگیری و درمان آنها

بیماری بلدرچین و درمان آن

اساسا بلدرچین ها در مقایسه با طیور دیگر همچون مرغ و بوقلمون، جزو پرندگان مقاوم به شمار می آیند. ولی با این حال باز هم این پرنده ها در برابر برخی بیماری های رایج طیور آسیب پذیر هستند. به ویژه جوجه بلدرچین اگر در معرض بیماری قرار گیرید، تلف خواهد شد. پرورش طیور مختلف در کنار یک دیگر همیشه باعث شیوع بیماری میشود. بنابراین بهتر است که بلدرچین ها را جدا از مرغ و دیگر طیور پرورش دهید. در این مقاله از سایت چیکن هچ در مورد بیماری بلدرچین و نحوه درمان آن بحث شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 240 تخم بلدرچین
» دارای قابلیت جوجه کشی حرفه ای و اتوماتیک
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

بیماری نیوکاسل در بلدرچین

پرنده های مختلفی درگیر بیماری نیوکاسل میشوند و این بیماری یکی از تهدیدهای مهم برای صنعت پرورش طیور می باشد. البته بلدرچین ها به بیماری نیوکاسل حساسیت کمتری دارند. علائم این بیماری در بلدرچین ها به شکل مشکلات تنفسی، عطسه و آبریزش بینی، کاهش اشتها، فلج شدن عضلات، اسهال سبز رنگ، به سمت عقب راه رفتن، پیچ خوردگی گردن افتادگی بال ها و … می باشد.

پیشگیری نیوکاسل

جهت پیشگیری از این بیماری در بین بلدرچین ها باید سالن و قفس پرورش بلدرچین به موقع تمیز و ضدعفونی شوند. عدم استفاده از قفس های غیر استاندارد نیز زمینه بیماری نیوکاسل و دیگری بیماری ها را در بلدرچین ها فراهم میسازد. برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل میتوان گله را در زمان جوجگی با واکسن نیوکاسل واکسینه کرد. در گله های تخمگذار لازم است که واکسیناسیون طبق نظر دامپزشک در زمان های مشخص مجددا تکرار شود.

بیماری زخم معده یا آنتریت اولسراتیو بلدرچین

بیماری آنتریت اولسراتیو که به بیماری بلدرچین نیز معروف می باشد، یکی از بیماری های شایع و بسیار مسری در بین این پرندگان است. این بیماری توسط یک نوع باکتری به نام Clostridium colinum ایجاد شده و باعث زخم روده پرنده میشود. بیماری بلدرچین تلفات زیادی به بار می آورد و از طریق فضولات، ورود پرنده جدید و حتی حشرات موذی و مگس به دیگر پرنده ها سرایت میکند.

بیماری زخم معده یا آنتریت اولسراتیو بلدرچین

کثیف شدن محیط زندگی، بیماری کوکسیدیوز، بورس عفونی یا گامبورو میتواند شرایط را برای مبتلا شدن بلدرچین به بیماری آنتریت اولسراتیو بسیار مستعد سازد. همچنین ازدحام ببش از حد طیور نیز در سرایت این بیماری نقش مهمی دارد.

علائم این بیماری شامل موارد زیر می باشد:

  • بی حالی
  • خوابیدن زیاد
  • نوشیدن بیش از حد آب
  • جمع شدن گردن
  • افتادگی بال ها
  • چشم های نیمه بسته
  • پرهای ژولیده
  • اسهال خونی یا اسهال سفید آبکی
  • خونریزی روده

بلدرچین ها در سن 4 الی 16 هفتگی بیشتر درگیر این بیماری شده و به طور متوسط این بیماری 10 درصد تلفات دارد. پس از بروز اولین علائم، پرنده بیمار ظرف 2 روز تلف میشود.

نحوه درمان

عامل بیماری آنتریت اولسراتیو باکتریایی بوده و با آنتی بیوتیک هایی همچون کلرتتراسیکلین، باستیراسین، استرپتومایسین، نئومایسین و … درمان میشود. در پرنده بیمار پاسخ به درمان طی 2 الی 4 روز می باشد. گوشت و تخم بلدرچین مبتلا به بیماری آنتریت اولسراتیو بهتر است پس از 3 هفته مصرف شود.

نحوه پیشگیری

میتوان به صورت دوره ای از آنتی بیوتیک های سطح پایین جهت پیشگیری این بیماری استفاده کرد. اما استفاده از پروبیوتیک ها نسبت به آنتی بیوتیک ها ارجحیت دارد. در زمان بروز این بیماری در گله پرنده های بیمار باید قرنطینه شوند.

بیماری آنسفالیت

این بیماری بیشتر در بین پرنده های وحشی شایع بوده و آنها ناقل این بیماری هستند. البته بیماری آنسفالیت از طریق پشه هم میتواند به بلدرچین ها سرایت کند. لرزش گردن و متورم شدن مغز از علائم این بیماری است و بلدرچین بیمار حتی دچار فلچ، استفراغ و مشکلات کبدی نیز میشود.

بیماری آنسفالیت

بیماری آنسفالیت ممکن است تا ماه ها و حتی سال ها بلدرچین بیمار را درگیر کند. مراقبت از پرنده بیمار با لامپ های حرارتی یکی از روش های مبارزه با این بیماری است. مخصوصا با خرید لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز میتوان روند درمان پرنده را سرعت بخشید. بلدرچین مبتلا به این بیماری علاقه ای به خوردن جیره اصلی ندارد ولی مشاهده شده که در طول این بیماری به خوردن تخم مرغ آب پز شده علاقه نشان میدهند.

بیماری سیاه سر در بلدرچین

یک نوع بیماری انگلی بوده که به کبد پرنده آسیب می رساند. کاهش اشتها، پژمردگی و ژولیدگی پرها، افتادگی بال ها، مصرف زیاد اب و مشاهده قطرات زرد رنگ در فضله از نشانه های مهم بیماری سیاه سر در بلدرچین می باشد. برای پیشگیری از این بیماری بهداشت محیط نگهداری و تعویض به موقع بستر و تخلیه فضولات بسیار مهم است.

بیماری کوکسیدیوز بلدرچین

این بیماری در بیشتر گله های پرورش وجود دارد و انگل عامل آن میتواند در خاک، لاشه، فضولات و یا در بدن پرنده باشد. بیماری کوکسیدیوز توسط پروتوزوئید کوکسیدین (نوعی تک یاخته)  ایجاد شده و روده پرنده را مورد هدف قرار میدهد. جوجه ها در برابر این بیماری حساسیت بالایی دارند و با افزایش سن، بدن آنها در برابر این بیماری ایمنی پیدا میکند.

عدم رطوبت بالا در بستر نگهداری و خشک بودن آن تا حدود زیادی مانع شیوع بیماری کوکسیدیوز میشود. همچنین در غذای اولیه جوجه ها میتوان از داروی ضد کوکسیدیوز استفاده کرد.

از علائم بیماری کوکسیدیوز در بلدرچین ها میتوان به ایستادن در گوشه ها با بال های افتاده، چشمان بسته، مشاهده خون و مخاط در فضله پرنده (اسهال خونی)، از دست دادن اشتها، مصرف کم آب و کاهش شدید وزن اشاره کرد.

برای درمان بلدرچین بیمار به کوکسیدیوز میتوان از داروخانه دامپزشکی داروی ضد کوسیدیوز همچون داروی کوکسیدین، آمپرولیوم و … تهیه نمود و بر اساس دستور مصرف از آن برای درمان بلدرچین استفاده کرد.

بیماری کوریزای عفونی

بیماری کوریزا یک نوع عفونت باکتریایی بوده که عموما از مرغ ها به بلدرچین ها منتقل میشود. از علائم بالینی این بیماری میتوان به تورم سر و صورت بلدرچین، ترشحات بد بو از چشم، بینی و نوک، تنفس سخت با دهان باز، صدای خس خس سینه و ریه و چسبیدن پلک های چشم به هم اشاره کرد. مرغ ها بدون هیچ علائمی میتوانند ناقل این بیماری بوده و بلدرچین ها را به این بیماری آلوده کنند.  بنابراین توصیه میشود که مرغ ها در کنار بلدرچین ها پرورش داده نشوند. همچنین باید بین محل نگهداری مرغ و بلدرچین ها فاصله کافی (حداقل 7 متر ) باشد. باکتری عامل بیماری کوریزا از طریق باد، جابجایی وسایل، لباس و کفش های پرورش دهنده، فضولات طیور و … به بلدرچین ها منتقل میشود.

بیماری کوریزای عفونی

بلدرچین ها در مقایسه با مرغ در برابر بیماری کوریزای عفونی حساس تر هستند. اما این بیماری قابل درمان می باشد و داروی های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. داروی سولفادی متوکسین از جمله داروهای موثر برای درمان بیماری کوریزای بلدرچین می باشد.

دوره درمان این بیماری تقریبا 5 روز است. بنابراین پس از گذشت 6 روز میتوان از تخم و گوشت بلدرچین بهبود یافته استفاده کرد.

بیماری برونشیت بلدرچین

این بیماری بیشتر در بلدرچین های باب وایت مشاهده شده و بلدرچین نژاد ژاپنی در برابر این بیماری تا حدود زیادی مقاوم است. علائمی همچون مشکلات تنفسی، صدای خس خس سینه، سرفه و التهاب چشم از نشانه های اصلی بیماری برونشیت بلدرچین هستند. بیماری برونشیت بیشتر از طریق پرندگان وحشی منتقل میشود. این بیماری درمان قطعی ندارد. ولی جهت درمان عفونت های ثانویه میتوان از داروی تایلوزین استفاده کرد.

بیماری مایکوپلاسما در بلدرچین

بیماری مایکوپلاسما یک نوع بیماری تنفسی مزمن در بین طیور است و باکتری عامل آن باعث عفونت دستگاه تنفسی پرنده میشود. بلدرچین ها حتی نژاد ژاپنی نیز در برابر این بیماری مصون نیستند. اگر بلدرچین به بیماری مایکوپلاسما دچار شود، علائمی همچون آبریزش و ترشحات چسبنده از سوارخ بینی، آبریزش چشم یا کف کردن چشم بلدرچین ، تورم سینوس ها، عطسه و سرفه از خود نشان میدهد. بیماری سینوزیت چرکی یا همان مایکوپلاسما واگیردار بوده و میتواند بخش زیادی از گله را آلوده کند. علائم بیماری مایکوپلاسما به بیماری سرما خوردگی شباهت زیادی دارد و همین موضوع باعث به اشتباه افتادن پرورش دهندگان در نحوه درمان پرنده میشود.

مرغ ها و ورود پرنده های جدید به داخل گله میتواند عامل این بیماری باشد. لذا قبل از اضافه نمودن پرنده های جدید به گله خود حتما آنها را به مدت 3 الی 4 هفته جداگانه پرورش دهید.

اگر بلدرچین مولد به این بیماری مبتلا باشد، عامل بیماری حتی از طریق تخمک نیز به جوجه ها منتقل میشود. به همین دلیل نباید از تخم نطفه دار این نوع بلدرچین ها در ماشین جوجه کشی استفاده کرد.

برای درمان این بیماری میتوان از آنتی بیوتیک های موثر همچون تتراسایکلین، داکسی سایکلین، تایلوزین و … استفاده نمود.

سرما خوردگی بلدرچین

سرما خوردگی بلدرچین

سرما خوردگی در بلدرچین ها بیشتر در سنین جوجگی شایع است. زیرا جوجه ها در چند هفته اول به دلیل رشد ناقص پرها قادر به کنترل دمای بدن خود نیستند. علائمی همچون جمع شدن آب در چشم، آبریزش بینی، جمه شدن جوجه ها در یک گوشه به همراه بی حالی، افتادگی بال ها، کز کردگی، عطسه و اسهال از نشانه های بیماری سرماخوردگی در طیور است. درمان این بیماری به کمک انتی بیوتیک و مولتی ویتامین امکان پذیر است.

راهکارهای مفید برای جلوگیری از بیمار شدن بلدرچین ها

در صورت نگهداری صحیح و رعایت بهداشت محیط زندگی، بلدرچین ها به ندرت به بیماری مبتلا میشوند. محیط نگهداری پرندگان را تا حدالامکان تمیز نگه دارید. تجمع فضولات به راحتی باعث بیماری و سرایت آن به گله میشود. بلدرچین ها باید به اندازه کافی فضا داشته باشند. غذا و آب مصرفی پرنده ها همیشه باید تازه و تمیز باشد. همچنین در سالن نگهداری به تعداد کافی آبخوری و دانخوری بلدرچین قرار دهید. حدقل هفته ای یک بار با استفاده از محلول تمیزکننده و سرکه تمامی آبخوری ها و دانخوری ها را بشویید.

بلدرچین را در کنار دیگر طیور پرورش ندهید. در زمان اضافه نمودن تعدادی بلدرچین به گله قبلی حتما به مدت چند هفته بلدرچین های جدید را قرنطینه کنید. اگر از قفس استفاده میکنید، سیم های داخل قفس باید تمیز نگه داشته شوند. اگر فضولالت بلدرچین ها بر روی سیم ها جمع و خشک شود، پای پرنده دچار عفونت، تورم و زخم خواهد شد. عفونت پای بلدرچین با پماد آنتی بیوتیک قابل درمان است.

جمع بندی نهایی

در این مقاله مهمترین بیماری هایی که بلدرچین به آن مبتلا میشود را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری ها، علائم مشابهی دارند که این مورد کار تشخیص و نحوه صحیح درمان را با مشکل مواجه میکند. به همین دلیل قبل از درمان بلدرچین مریض به خوبی تمامی علائم را بررسی کنید. با مشاهده اولین علائم بیماری، سریعا پرنده بیمار را قرنطینه نموده و محیط نگهداری آنها را ضدعفونی کنید تا مانع شیوع بیماری شوید. همچنین از درمان خودسرانه طیور به طور جد خودداری نموده و با توجه به تشخیص دامپزشک نسبت به درمان پرنده بیمار اقدام کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫341 دیدگاه ها

  1. سلام
    بلدرچین ما خیلی شیطون بود و جست وخیز داشت،دیروز تا الان یکجا یکجا میمونه تکون،نمیخوره، چشم هاشم می‌بنده مشکل چیه؟؟
    آب و غذا هم نمیخوره مدفوعش هم آبکی هست

    1. سلام امیر
      اگه یدونس که هیچی ولی اگه پرنده ی دیگه ای هم داری کنارش
      بلدرچینو از اونا جداش کن حتما
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      3 تا 5 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      آبی که براش استفاده می کنی تصفیه شده و بدون آهک باشه
      برای سفت شدن مدفوعش براش میوه و سبزی و تخم مرغ نده
      به عنوان غذا پلت مخصوص تهیه کن و یکم هم برنج قهوه ای و یا جو دو سر پخته شده بهش بده
      از داروخونه ی دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کن و حتما استفاده ش کن

  2. سلام
    من یکی از بلدرچینام چهار روزه یکی از چشماش رو بسته قرمز و تورم اینا نداره غذا و آب خوب میخوره هی با پاش چشمش رو میخارونه پاماد چشمی هم زدم به نظرتون چی هستش چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      یکم بتادین رو بریز تو آب تا رقیق شه
      یه دستمال نرم و تمیز بردار آغشته به محلول کن و بزن دور چشمش

    1. سلام نوید
      ممکنه بلدرچینت سرما خورده باشه
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده

  3. سلام وقت بخیر
    بلدرچین دارم ۵۰۰ عدد تو خونه سن دوهفته ب چشم هم نوک میزنن الان بعضی چشماشون بعضی ها راه تنفسی شون تاول زده بعضی عطسه میکنن نمیدونم آبله اس یا نیوکاسل دوتا جوجه پاهاشون فلج شه
    خوب میشن یا نمیشن دارو چی بدم یا باید بکشم بندازم دور ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اینها به کانیبالیسم دچار شدن
      برای جلوگیری از این کار نوک چینی انجام بدین
      تو محیط نگهداری و پرورشی از نور قرمز رنگ استفاده کنید
      اگه زخمی دارن بهتره اونهارو از پرنده های سالم جدا کنید

      1. من تا حالا از نور قرمز استفاده نکرده بودم
        تهیه میکنم ممنونم
        جدا کردم جوجه هارو یک هفته میشه
        فقط موندم دارو نیاز دارن یا ن چون تلفات داشتم

  4. سلام..من بلدرچینم کف یکی از پاهاش باد کرده و درست نمیتونه راه بره.. (بلدرچین قبلیمم سر همین مشکل فلج شد) چه پمادی باید بزنم تا بهتر شه؟

    1. سلام دوست عزیز
      پماد تتراسایکلین رو با پماد ویتامین A چشمی قاطی هم کن
      به اندازه ی تورمش بزن روش 30 ثانیه خیلی اروم ماساژ بده بعد باند پیچی کن
      این کارو می تونی به مدت 7 تا 10 روز انجام بدی

        1. سلام دوست عزیز
          چن تا دلیل می تونه داشته باشه
          یا تو جیره ی غذاییشون کمبود ویتامین A دارن که باید غذاهایی مثل هویج انبه اسفناج کلم پیچ بدی بهشون
          یا سنشون زیاده که برا این کاری نمیشه کرد
          و یا یه بیماری عفونی تو چشمشون دارن بید برن دامپزشک

          1. سلام بلدرچین چشماشون قرمز شده وبینایش کم شده براشون راهی داری ممنون

  5. من بلدرچینم اشتهاش خوبه فقط عطش بالایی داره و وایساده میخابه و خودشو پف میکنه و مدفوعش به حالت مایع سبز رنگ شده بردمش دکتر گفت ورم کلیس میترسم بمیره چیکارکنم فعالیتشم کم شده

    1. سلام دوست عزیز
      شما فقط باید طبق گفته های دامپزشک پیش برید
      با درمون خونگی نمیشه حالشو بهترکرد

  6. سلام وقت بخیر من یک بلدرچین ماده تخم گذار دارم . فقط بیماری که داره چشماش باز نمیشه یکم هم بی حاله مدفوع طبیعی داره هیچ ورمی روی صورتش نداره
    چیکار کنم که چشماش باز بشه؟‌؟

    1. سلام دوست عزیز
      نور محیط نگهداریش خیلی زیاده؟
      دو گرم تریکوپلاس رو تو 100 سی سی آب حل کن به مدت 7 روز بده بخوره

  7. سلام خسته نباشید یک دوره جوجه بلدرچین که در اومدن از دستگاه و همشون مردن دان هم دان آغازین ستاره کیان بوده و اینکه فضولات بلدرچین به پشتش چسبیده بود
    میشه علل مرگ جوجه بلدرچین ها رو بگین آیا به نظرتون از برای دان مردن یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی وجود داره
      بیماری، استرس محیطی، عدم رعایت بهداشت، درجه حرارت بالا و پایین
      عدم دریافت پروتئین لازم
      اگه تیکه های دان خیلی بزرگ باشه هم منجر به مرگشون میشه

  8. سلام بلدرچینم دوروزه که اشتهاش کم شده وپف کرده و دوروزه که تخم نذاشته . میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟ تو ابش شربت ویتامین ریختم ولی خیلی فرقی نکرد .باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      تغذیه مخصوص تهیه کن
      کلسیم کافی دقت کن بهش برسه
      ببین تغییر رنگ فضله که نداره؟ علائم دیگه چطور

  9. من چند تا بلدرچین داشتم چشم هاشون ورم کردن و آب آمد ازش و بردموشتون دامپزشکی و واکسن زدن ولی بعد از چند روز مردن
    و الان یک بلدرچین نر دارم تازه خریدم و یکی از چشم هاش خیلی ورم کرده و آب میاد
    باید چی کار کنم
    غذاش هم ذرت و برنج هست

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت کرده یعنی؟
      محل نگهداریشون رو تمیز نگه میداشتی؟
      بهتره براش ویتامین a تهیه کنی و به آبش اضافه کنی بخوره ورمش درس میشه

      1. سلام خسته نباشید . جوجه منم همین شکلیه قرمز شده چشمش و جلو چشمش انگار ورم کرده و میخواد که کم باز کنه چشمشو و یه حالت اب کف از چشمش میاد . من جوجه دیگم حالش خیلی خوبه ولی همین از همون اول اشتهاش کم بود میترسید ولی الان بهتر شده این چیزا نسبت به قبل محلشون هم هر روز تمیز کردم ] بدون مواد شیمیایی[ این اطراف اصلا دامپزشکی نیس

  10. سلام من دو تا بلدرچین ماده بالغ گرفتم که تخم می‌گذارند امروز یکیشون یه تخم کوچیک زشت و با پوسته نرم گذاشته رنگشم سفیده
    چرا اینطور شده ؟درمان داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      به علت نامناسب بودن جیره غذایی هست
      کلسیم کافی دریافت نکنه تخماش اینطور میشه
      براشون جیره مخصوص تهیه کنید

    1. سلام الان که مردن میخواین چیکار کنید ؟ غذاشون چی بوده ؟ محیط گرمه یا سرد ؟ فضلشون چه جوریه ؟

      1. خیلی ممنون آقا ولی فقط این همه چیزیش عادی بود به خاطره بارش برف سرما خورده چشماش به خاطر سرما خوردگی بسته شده من یکم استامینوفن و آزیترومایسن بهش دادم الان گذاشتم یه جای گرم و
        بی صدا با نور کم فقط الان روند دارو رو ادامه بدم با همین داروی که شما گفتین؟ یا کار دیگه ای باید انجام بدم شرایط رفت پیش دامپزشک رو ندارم
        خیلی ممنون که راهنمایی میکنن.

        1. اگه سرما خورده
          محیط نگهداریشو گرم کن
          توی محیط یه رطوبت ساز بذار اگه نبود یه کاسه رو پر از آب گرم بکن توش روغن نعناع یا اکالیپتوس بریز( بوش زیاد غلیظ نباشه) بذار محل زندگی مرغ طوری که بهش دسترسی نداشته باشه
          براش دمنوش بابونه درست کن یه قاشق چایخوری بابونه رو بریز تو یه فنجون آب جوش 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن بهش بده تا 5 روز
          آنتی بیوتیکی که بهت گفتم رو هم استفاده کن

  11. سلام من چهار تا بلدرچین دارم ماده غذا نمیخوره و میره یک جا می ماند کله اش کج شده چطور باید خوبش کنم میشه پیش این سه تا بزارمش لطفاً بگید

  12. اگه بلدرچین تخم مرغ آبپز بخور ضرر داره براش ؟ …………….
    بلدرچینم یهو افتاد زمین پاهاش خم شد و داشت خودشو رو پاهاش میکشید و بال میزد یکی از پاهاش کمی مفصلش پف کرده و حرکت نمی ده و روی سمت چپ بدنش می‌خوابه همون طرفی که پاش گفتم مشکل داره آب به سختی میخوره و غذا نمی خوره جاش هم همیشه تمیزه چشه لطفاً کمک کنید

    1. سفیده تخمرغ آب پز رو بدید بخوره
      این مشکلی که شما میگید نیاز به نظر و اقدام دکتر دامپزشک داره

  13. من یه بلدرچین دارم و دو روز پیش نمیدونم چی خورده بود که مدفوعش آبی رنگ بود، بعدش حالت عادی بود ولی امروز چشماشو میبنده، بال هاش افتاده شده و حرگتی نمیکنه
    لطفا رهنمایی کنید

    1. راحتترین راه مراجعه به دامپزشکه .
      اما اگر قصد دارید ما کمکتون بکنیم بهتره توضیحات کاملی راجع به بلدرچین هاتون بدید . مثل : غذایی که میخورن ، وضعیت حال عمومی شون ، رنگ فضلشون و . . . .

  14. سلام بلدرچین ماده دارم ،، امروز یه چشمش میبده و یکم بی حاله و کمی عطسه میکنه
    دان خرده و ذرت میخوره مشکلی هم امروز نداشته کامل غذارو خورده
    میشه راهنمای کنید

  15. سلام علت اینکه دور چشم بلدرچین ماده ی گوشت اضافه درومده چیه فک میکنم داره بزرگتر میشه لطفاً بگین چرا چیکارش کنم بعدا مشکلی پیش نیاد

  16. سلام لطفااا جواب بدید.من ی بلدرچبن دارم حدودا یه ساله تو پارکینگ نگهش میدارم داخل قفسش.امروز دیدم افتاده یه گوشه و فکر کردم مرده اما بعد دیدم داره نفس میکشه چند ساعته ک تو همین حالت انگار داره جون میده و سخت نفس میکشه گردنش کج شده و خودشم هی میخواد بلند شه نمیتونه. اگه بیماریه نمیدونم چیه و اگه داره میمیره میشه بهم بگید چیکار کنم اذیت نشه؟

  17. سلام من یه بلدرچینه نر دارم یک چشمشو بسته ویک طرف وایستاده و کم اشتها از اونجایی که بچه ام حرفمو قبول ندارن و نمیتونم ببرم دانپزشک لطفاً قبل اینکه عود کنه. میشه بگید درمان خانگی وجود داره یا نه

  18. سلام امروز از خواب بلند شدم دیدم بلدرچین ماده ام نشسته بلندم نمیشه تخم هم گذاشته بود بعد گفتم شاید دردش گرفته باشه و رفتم مدرسه اما برگشتم دیدم بازم همونجوریه گردنش میفته رو پاش واینمیسه دیشب هم که کاملا سالم از من سالم تر بود نمیدونم چی شد.اما دیدم اینجوریه بردم دامپزشکی با اینکه میدونستم امید نیست رفتم گفت امید نیست اما آمپول و ویتامین داد همون موقع هم آمپول زد هم ویتامین داد اما برگشتنی دیگه یه دفعه توی کارتون جون داد و مرد😪نیوکاسل بوده؟فضل سبز کمرنگ داشت چسبونکی هم بود.یه بلدرچین نر هم داشتم بغلش اونم گرفته؟

      1. ببخشید یه سوال دیگه برای بلدرچین نر یه ماده بگیرم آزاد کنم خودم دلم نمیاد نگهدارم توی قفس گناه دارن مخصوصا اینجا که زیرشون پلاستیکه و شرایط کاه گذاشتن و اینا هم ندارم آزاد کنم از پس خودشون برمیان؟توی زمین کشاورزی آزاد کنم برن هم دیگه رو گم نمیکنن؟الانم که فصل سرما داره میاد توی سرما می مونن؟با اینکه دوستش دارم دلم نمیاد پیشم نباشه اما خب نمیشه آسایش و راحتی اونو فدای احساسم کنم

        1. تو طبیعت نبوده که عادت به شرایط طبیعی داشته باشه. و تو زمستان هم بدون شک تلف میشه. در ضمن اگه نیوکاسل هم گرفته باشه باعث افزایش بیماری میشه چون به بقیه پرنده ها انتقال میده.

          1. ببخشید اگر بلدرچین نر گرفته باشه تا ۱۵ روز اینا معلوم میشه؟فعلا اون ویتامین که دکتر داده بود میریزم تو آبش دکتره گفت به اونم بدی اشکالی نداره ویتامین تقویتی میتونه جلوشو بگیره قبلا از اینکه از پا بندازش یا اینکه واکسن بزنم که فکر میکنم اگر گرفته باشه تاثیر نداره بازم ممنونم از پاسخگویی تون🙏

          2. دوست عزیز صد در صد نیست که در ضمن بیماری دوره نهفته گی داره شما ازش نگهداری کنید و لونه رو ضد عفونی کنید. شایدم نگرفته باشه. واکسن رو زمانی بزنید که ممئن شدید مشکلی نداره. ویتامین رو طبق گفته دکتر ادامه بدین

  19. سلام ببخشید بلدرچینم از این شب ها که هوا خنک تر شده یه دفعه چشمش شروع کرد به آب دادن الانم دیگه خیلی زیاد شده نمیتونه چشمشو وا بزاره میبنده بازم میکنه آدم چشمش انقدر آب داره خودشم چشمش آب میده فقط یه سوال من یه مینا هم دارم سرما خورده بود دکتر سه تا ویتامین داد دادم مینام خوب شد بنظرتون واسه بلدرچینم استفاده کنم؟

    1. بله ولی برای بلدرچینتون کپسول تتراسایکلین هم تهیه کنید و بدید و در ضمن لونه اش باید گرم باشه

      1. لونه رو حسابی گرم کردم روش پلاستیک کشیدم اما نه کل قفسو یذره از سمت دیوار باز گذاشتم یه بلدرچین ماده بغلش دارم چون بهم وابسته هستن پیش هم هستن کلا اونم ممکنه بیمار بشه؟فقط دوز قرص چقدر باشه هرچند ساعت یکبار بدم بهش چون یه ماده هم بغلش دارم اون بخوره بیمار نمیشه ضرر نمیکنه؟

        1. برای جریان هوا هم جایی بگذارید وگرنه خفه میشن. یک چهارم کپسول تتراسایکلین هر دوازده ساعت بدین در ضمن اگه کنار هم باشن ممکنه سرایت کنه.

          1. جا برای جریان هوا هست شبا از سمت دیوار باز میزارم اما صبح که آفتاب هست تا نصف فقط یه پارچه میندازم فقط غذا نمیخوره نمیدونم از صبح خورده یا نه مدرسه بودم اما از موقعی که بیشتر شده بیماریش نمیخوره بزور بهش غذا بدم یا راه خوبی نیست؟

          2. هر 12 ساعت یک چهارم پودر داخل کپسول رو تو آب حل کنید بدین بهش. اگه دیدین اثر نمی کنه نصفش رو بدین. دان چی میدین بهش

          3. دانه پارس رو با کمی آب خیس میکنم بهش میدم فقط ببخشید احساس میکنم ماده هم گرفته چشماش یکم خیس شده دورش قرمز شده کم نصف پودر حل کنم؟ممنونم از لطف تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس