راه های افزایش تخمگذاری اردک در زمستان | تخمگذاری اردک در فصل سرما

معمولا تخم گذاری اردک ها در سن 6 یا 7 ماهگی، یعنی با رسیدن به سن بلوغ آغاز می شود، اما به شرطی که شرایط تخم گذاری کاملا فراهم باشد. دقت کنید که اردک ها برای تخمگذاری نیاز به اردک نر ندارند، اما برای تولید تخم نطفه دار (برای جوجه کشی) نیاز به جفت گیری با اردک نر خواهند داشت.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» مجهز به منوی انتخاب پرنده برای جوجه کشی خودکار از تخم اردک
» دارای بدنه ی قابل شستشو و ضدزنگ
» امکان کارکرد توسط باتری
قیمت : 5,450,000تومان

اگر در فصل زمستان قرار دارید و به دنبال دلیل عدم تخمگذاری اردک های خود هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید تا با راهکارهای لازم جهت به تخم آوردن اردک آشنا شوید. 

از سن اردک و زمان تولک اردک مطلع باشید

روند تخم گذاری در پرنده هایی که وارد تولک یا همان پر ریزی شده اند، قطع می شود و در واقع پرنده ها وارد فاز استراحت و تجدید قوای بدنی می شوند. ابتدا از سن اردک خود مطمئن شوید، در صورتی که به تازگی وارد سن بلوغ شده باشد و در 6 یا 7 ماهگی خود قرار داشته باشد، احتمال تولک رفتن آن بسیار پایین است.

از سن اردک و زمان تولک اردک مطلع باشید - چیکن هچ

اما در صورتی که بالاتر از یک سال سن داشته باشد و از طرفی شاهد پرریزی نیز در پرنده خود باشید، احتمال ورود به دوره تولک وجود دارد. به این نکته نیز توجه کنید که پرریزی اردک و غاز ها در فصل های پاییز و زمستان آغاز می شود. 

لانه تخم گذاری مناسبی داشته باشند

طبیعتا در صورتی که اردک ها مکان امن و مناسبی برای تخم های خود پیدا نکنند، از تخم گذاری اجتناب خواهند کرد و یا در مکان هایی دیگر اقدام به تخم گذاری می کنند که در نهایت منجر به شکسته شدن و دزدیده شدن تخم ها می شود.

لانه تخم گذاری مناسبی داشته باشد - چیکن هچ

بنابراین اگر اردک هایی جوان دارید که در دوره تولک نیز قرار ندارند، حتما لانه مناسبی را برای آنها فراهم آورید. برای ساخت لانه از کاه، تراشه های نرم چوب و یا پوشال نرم می توانید استفاده کنید، البته به شرطی که در داخل یک جعبه چوبی، کارتون پلاست و یا پلاستیکی قرار داشته باشد تا از خیس شدن لانه و ورود موجودات موذی به داخل آن جلوگیری شود. 

بهتر است هر اردک لانه جداگانه ای داشته باشد تا در آرامش کامل اقدام به تخم گذاری کنند. دقت کنید که در فصل زمستان، باید لانه اردک ها را در مکان سرپوشیده قرار دهید تا از برف و سرما و یخبندان در امان باشد. اما در فصل های بهار و تابستان می توانید لانه را به کنار برکه و جوی آب انتقال دهید.

از خیس شدن لانه جلوگیری کنید

در صورت خیس بودن لانه، اردک از خوابیدن در داخل لانه و در نتیجه تخم گذاری امتناع خواهد کرد، بنابراین بهتر است هر چند روز یکبار، پوشال و کاه لانه را تعویض کنید. 

از مواردی که سبب خیس شدن لانه تخم گذاری می شود می توان به فضولات پرنده، خیس بودن بدن اردک و در تماس بودن لانه با زمین خیس اشاره کرد.

سرپناه و محل استراحت گرمی فراهم کنید

با اینکه اردک ها پرنده های مقاومی در برابر سرما هستند، اما این دلیلی بر این نیست که آنها را در سرمای طاقت فرسای زمستان رها کرد. حتما باید سرپناه و جایگاه مناسبی برای آنها ایجاد کرد تا از آنها در برابر سرما، برف و یخبندان محافظت کرد. سر و پاهای اردک جزو نقاط حساس و مستعد سرمازدگی هستند که حتما باید از سرمازدگی آنها جلوگیری کرد. 

برای ساخت سرپناه می توانید از الوارهای چوبی، ایرانت های دوجداره و یا کارتن پلاست استفاده کنید و حتما کف محل را چند سانتی متر از کف زمین بالاتر در نظر بگیرید تا از خیس شدن بستر جلوگیری شود. برای پوشاندن کف بستر نیز می توانید از پوشال نرم استفاده کنید. 

گرم کردن سرپناه با لامپ مادر مصنوعی 

بدن اردک و غازها در فصل زمستان به اندازه کافی گرم خواهد بود که از آنها در برابر سرما محافظت کند، اما برای افزایش تمایل اردک به تخم گذاری، ایجاد شرایط بهتر پرورش و جلوگیری از یخ زدگی پاها، بهتر است یک لامپ مادر مصنوعی در داخل محل نگهداری آنها نصب کنید این لامپ دمای محل را چند درجه بالا برده و به دمای رفاه پرنده نزدیک خواهد کرد. این امر در افزایش تمایل اردک به تخم گذاری بسیار موثر است.

توجه به نظافت آبخوری و دانخوری 

برخی از پرورش دهنده ها بر این باورند که شستشوی دائمی و روزانه آبخوری و دانخوری بی فایده است چرا که پرنده دوباره آن را کثیف می کند و چه بهتر که با همان ظرف کثیف، آب و غذا بخورند. اما دقت داشته باشید که در صورت عدم نظافت مداوم آبخوری و دانخوری ها، میکروب ها و عوامل بیماری زا در داخل آن رشد کرده و سبب بیماری پرنده های شما خواهد شد.

هم چنین در صورت هم غذا شدن پرنده های وحشی و موجودات موذی با اردک های شما، احتمال انتقال بیماری وجود دارد که از طریق شستشو و نظافت مداوم آبخوری و دانخوری، می توان از انتقال این بیماری ها جلوگیری کرد. 

آب و غذای کافی در اختیار اردک های تخمگذار خود قرار دهید

یکی دیگر از شرط های لازم برای تخم گذاری اردک ها، وجود غذای کافی در محل نگهداری است. حتما آبخوری و دانخوری پرنده را دائما پر نگه دارید و از مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم استفاده کنید. جهت تقویت سیستم ایمنی بدن اردک ها و افزایش توان آنها برای تخمگذاری، می توانید مقداری مولتی ویتامین (با مشورت دامپزشک) در آب آشامیدنی آنها ترکیب کنید. 

در مقاله تغذیه اردک به اطلاعات کاملتری در این باره خواهید رسید. 

استفاده از منابع غذایی کلسیم دار و فیبر دار 

کلسیم برای تخمگذاری اردک ضروری بوده و نقش بسیار مهمی در تشکیل پوسته دارد. برای تامین کلسیم مورد نیاز پرنده می توانید از کلم و کاهو (هفته ای یکبار)، مکمل کلسیم، پودر صدف و پوسته تخم مرغ به شرطی که به خوبی ضدعفونی شده باشد، استفاده کنید. هم چنین در کنار آن از مواد مغذی فیبر دار مانند سبوس برنج، سبوس گندم، کنجاله دانه ها، تفاله میوه ها و علوفه و سبزیجات استفاده کنید.

آب و غذای کافی در اختیار اردک های - چیکن هچ

استفاده از پروتئین کافی در برنامه غذایی

وجود پروتئین کافی در جیره غذایی متضمن سلامت اردک و تولید تخم با کیفیت خواهد بود. جهت تامین پروتئین می توانید از کنجاله دانه ها مخصوصا سویا، ذرت و گندم، پودر ماهی و سایر منابع پروتئینی استفاده کنید. جیره مخصوص اردک تخمگذار بهترین گزینه برای تغذیه آنها خواهد بود که در صورت امکان می توانید از این جیره استفاده کنید. 

به ساعات نوری توجه کنید

وجود ساعات نوری کافی، اردک ها را به تخم گذاری ترغیب خواهد کرد. از آنجایی که طول روز در فصل زمستان کوتاه است، لذا استفاده از لامپ رشته ای یا مهتابی در محل نگهداری جهت رساندن ساعات نوری به 14 الی 16 ساعت در هر شبانه روز الزامی است. بهتر است زمان روشن شدن لامپ ها، قبل از غروب آفتاب باشد، تا در این فاصله تاریکی اتفاق نیفتد. 

شناسایی و تفکیک پرنده های بیمار 

معمولا اردک های بیمار یا تخم نمی گذارند و در صورت  تخمگذاری نیز، تخم هایی بدون پوسته، با پوسته نرم و غیر قابل جوجه کشی می گذارند. از نشانه های بیمار بودن پرنده ها می توان به بی حالی و بی اشتهایی، کز کردن و پف کردن پرها، چشمان خواب آلود و خروج آب از چشم و بینی و هم چنین کاهش میزان تخم گذاری اشاره کرد. 

برای جلوگیری از بیمار شدن کل گله و کاهش تلفات، حتما پرنده های بیمار را به سرعت شناسایی کرده و جدا کنید و جهت درمان به متخصص پرنده های بومی مراجعه کنید. هم چنین مطالعه مقاله بیماری های اردک و غاز و مشاهده ویدیوهای آموزشی به افزایش اطلاعات شما در این زمینه کمک خواهد کرد. 

نتیجه گیری کلی در افزایش تخم گذاری اردک 

در این مقاله به مجموعه روش ها و تکنیک هایی که به افزایش تخم گذاری اردک در زمستان و فصل سرما کمک می کند، پرداخته شد که از جمله آنها می توان به وجود لانه و آشیانه مناسب، مکان گرم برای نگهداری ، تغذیه کافی، روشنایی طولانی و سلامت کامل پرنده ها اشاره کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس