سرماخوردگی مرغ مینا و راه درمان خانگی آن

چگونه بفهمیم مرغ مینای ما سرما خورده است ؟ درمان سرماخوردگی مرغ مینا چیست ؟ چطور از سرما خوردن مرغ مینا جلوگیری نماییم ؟ این سوالاتی است که برای هر پرورش دهنده مرغ مینا، حداقل یک بار پیش آمده است. این پرنده باهوش در کنار مقاومت بالای خود، باز هم در معرض سرماخوردگی قرار دارد و این بیماری به راحتی می تواند پرنده را از پا در آورد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای عملکرد حرفه ای در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا
» بهره گیری از سنسور دما و رطوبت SHT نسل 4
» برخورداری از پمپ آب و پد سلولزی برای تامین رطوبت
قیمت : 4,970,000تومان

بنابراین ضروری است تا اطلاعات کاملی در مورد بیماری سرماخوردگی پرنده داشته باشید تا به محض بروز مشکل، بتوانید آن را به راحتی حل کنید :

علائم سرما خوردگی مرغ مینا

قبل از هر چیز، نیاز است تا با علائم سرماخوردگی مرغ مینا آشنا شوید. در ادامه متن، روش های درمان سرماخوردگی مرغ مینا و پیشگیری از آن نیز بیان شده است. معمولا این بیماری با علائم زیر بروز پیدا می کند :

  • عطسه های متعدد، بیش از 4 عطسه در روز
  • آبریزش بینی و خروج ترشحات از بینی و چشم
  • چشم های بسته یا نیمه باز
  • بی حالی مرغ مینا
  • خوابیدن بیش از حد
  • پف کردن پر ها و عدم تحرک
  • اسهال زیاد
  • کندن پرها
  • از دست دادن اشتها
  • خس خس کردن و مشکلات تنفسی

علائم سرما خوردگی مر غ مینا - چیکن هچ

روش های درمان مرغ مینای سرماخورده

در صورتی که پرنده شما علائم گفته شده در قسمت قبلی را دارا بود، نیاز است در جهت درمان او قدم بردارید. البته پیش از هر کار، از بیماری سرماخوردگی در مرغ مینا مطمئن شوید :

روش های درمان مر مینا - چیکن هچ

1- گرم کردن محیط

در اولین مرحله، برای درمان پرنده بیمار، نیاز است تا محیط را گرم کنید. پنجره ها را بسته و تجهیزات سرمایشی را نیز خاموش نمایید. در شب ها توصیه می گردد بر روی قفس پرنده خود پارچه نازکی بیندازید تا هم قفس گرم تر شده و هم تبادل هوا به راحتی انجام گیرد. استفاده از پارچه های کلفت و پتو به دلیل جلوگیری از جابجایی هوا، توصیه نمی شود.

2- نظافت مرتب قفس

هر روز قفس را نظافت کنید تا عوامل بیماری زا کاملا از آن خارج شوند. نظافت قفس مانع از رشد قارچ در آن شده و به روند درمان سرماخوردگی مرغ مینا کمک شایانی می کند.

3- تغذیه اصولی

تغذیه مرغ مینا یکی از حساس ترین نکاتی است که باید در پرورش آن در نظر گرفته شود. این پرنده، معمولا در معرض بیماری کبد چرب و ذخیره آهن در کبد مرغ مینا قرار دارد. بیماری کبد چرب نیز شامل علائمی شبیه به سرماخوردگی مرغ مینا می باشد که به واسطه تغذیه غیر اصولی اتفاق می افتد.

ضروری است برای درمان پرنده خود، از غذاهای فرموله شده و پلت های مخصوص مرغ مینا از برندی معتبر استفاده نمایید. این غذا ها نباید حاوی آهن باشد تا بهبود را تسریع بخشد.

4- خرید مولتی ویتامین برای درمان سرماخوردگی مرغ مینا

همان گونه که گفته شد، مرغ مینا در دوران سرماخوردگی، اشتهای خود را از دست داده و روز به روز ضعیف تر می شود. استفاده از مولتی ویتامین برای این پرنده، اشتهای مرغ مینا را تقویت نموده و از ضعیف شدن او نیز جلوگیری می کند. بنابراین توصیه می شود همیشه در برنامه غذایی پرنده خود، از مولتی ویتامین های پودری یا محلول در آب استفاده کنید.

5- خرید سنگ مینرال

از دیگر موارد ضروری که نیاز است در قفس مرغ مینا قرار گرفته شود، سنگ مینرال است. این محصول تمام مواد مغذی مورد نیاز مرغ مینا را در اختیار او قرار داده و باعث بالا رفتن مقاومت پرنده در مقابل بیماری ها می گردد. علاوه بر آن، نوک زدن مرغ مینا به سنگ مینرال، سبب کوتاه شدن منقار پرنده نیز خواهد شد.

6- استفاده از سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب به تنهایی نمی تواند سبب درمان سرماخوردگی پرنده گردد اما در روند بهبود موثر واقع می شود. شما می توانید در آبخوری مرغ مینا، 3 قطره سرکه سیب طبیعی ریخته و پس از گذشت یک روز، آب را تعویض کنید. این کار می تواند تا 3 روز ادامه یابد و استفاده بیش از حد آن، مشکلات گوارشی را در پی خواهد داشت.

7- استفاده از بخور آویشن در سرماخوردگی مرغ مینا

بخور آویشن روش دیگری است که برای درمان سرماخوردگی مرغ مینا استفاده می گردد. مقداری عصاره آویشن را در دستگاه بخور ریخته و در نزدیکی قفس پرنده قرار دهید. این کار خس خس و عطسه پرنده را کاهش خواهد داد.

پیشگیری از سرماخوردگی مرغ مینا

مرغ مینا معمولا در برابر شرایط آب و هوایی متغیر، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. با این حال، عدم رعایت نکات مهم در پرورش مرغ مینا، به راحتی می تواند سبب سرماخوردگی پرنده گردد. برای جلوگیری از سرما خوردن مرغ مینا ضروری است تا موارد زیر را رعایت نمایید :

پیشگیری از سرماخوردگی مرغ مینا - چیکن هچ

گرم نگه داشتن محیط نگهداری پرنده : می توانید شب ها پارچه ای بر روی قفس پرنده خود بگذارید.

به هیچ عنوان پرنده را در معرض باد قرار ندهید. تا حد امکان از روشن نمودن کولر در محل پرورش پرنده جلوگیری کنید.

از غذای های فرموله شده فاقد آهن برای تغذیه پرنده استفاده کنید. در کنار این غذای مخصوص، می توانید از میوه هایی مانند سیب و گیلاس و همچنین میلورم یا کرم خشک شده نیز بهره ببرید.

نظافت قفس مرغ مینا را جدی بگیرید. این پرنده راست روده، فضولات زیادی داشته و تجمع فضولات در قفس، به راحتی می تواند منجر به بروز انواع بیماری عفونی در پرنده گردد.

استفاده از مولتی ویتامین ها در جیره غذایی پرنده : ضروری است تا از سنگ کف دریا، مولتی ویتامین ها و سنگ مینرال در پرورش این پرنده زیبا استفاده گردد.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم ؟

تا این قسمت از پست، به علائم سرماخوردگی مرغ مینا، روش های درمان و پیشگیری از آن پرداخته شد. در صورتی که با روش های گفته شده، به راحتی حال پرنده بهبود یافت، جای نگرانی نمی باشد. اما چنانچه با گذشت دو روز از شروع علائم، در روند درمان سرماخوردگی مرغ مینا، هیچ بهبودی حاصل نشد، ضروری است تا سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

در این زمان پرنده شما بسیار ضعیف شده و می تواند در معرض خطرات جدی قرار گیرد.

جمع بندی

در این پست از فروشگاه اینترنتی چیکن هچ، روش های درمان سرماخوردگی مرغ مینا در خانه بررسی شد. همچنین علائم این بیماری و شیوه پیشگیری از آن نیز کاملا شرح داده شد. در صورتی که مرغ مینا در روز بیش از 4 بار عطسه نمود و ترشحات نیز به همراه عطسه مشاهده گشت، نیاز است تا جوانب احتیاط را رعایت کنید. معمولا علائم سرماخوردگی مرغ مینا شبیه به انسان می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من یک مینا دارم چند روزه بی حاله پوف میکنه و میره کف قفسش میشینه کم اشتهای همش خوابه علتش چیه؟
    و چی بهش بدم تا خوب بشه؟
    لطفا بگین چی بهش بدم تا خوب بشه

  2. با سلام من طبق حرف هایی که شما به من گفتید اینارو انجام دادم از دیروز اصلأ آب و غذا نمیخوره و بی حاله فلج هم هست یه راهکار به من بدید ممنون

    1. تو یه روز که فکر نکنم درمان بشه
      ولی اگه داروهاشو کامل استفاده کردی
      درمون خونگی هم کردی باز جواب نداد
      دوباره ببر یه دامپزشک معتبرتر
      شاید یه مشکل دیگه ای داشته باشه

  3. سلام من مینامو هفته پیش بردم دکتر مشکل اسهال داشت و عدم تعادل دکتر گفت مشکل کبد داره براش دارو تجویز کرد دارو هارو داریم بهش میدیم طبق دستوراتش ولی همچنان اسهال داره و اب و غذا زیاد میخوره داروهاشو قطع کنیم اسهالش بهتر میشه یا داروهاشو همچنان بهش بدیم؟!

    1. سلام دوست عزیز
      برای اینکه دوره ی درمانش تکمیل بشه دارو ها رو باید کامل استفاده کنی براش
      در کنار اونا برای درمان اسهال می تونی این کارا رو انجام بدی:
      محیط نگهداریشو گرم تر کن چون بدن پرنده داره آب از دست میده و این باعث میشه که سردش بشه
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      براش دمنوش ذغال فعال درست کن بده یه قاشق چایخوری زغال فعال رو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن بده به مینا
      یکیم اینکه اگه بهش سبزیجات و میوه میدی اونارو فعلا قطعش کن تا زمانی که بهبود پیدا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس