علت غذا نخوردن و بی اشتهایی بلدرچین

علت غذا نخوردن بلدرچین

بلدرچین ها از جمله پرنده های فعال بوده و جست و خیز زیادی دارند. این پرنده ها همچنین اشتهای خوبی برای غذا خوردن داشته و در طول روز بطور میانگین 35 گرم دان مصرف میکنند. مصرف غذای این پرنده از یک روزگی تا  45 روزگی به تدریج افزایش پیدا میکند. بعد از بلوغ کامل این پرنده ، میزان مصرف خوراکش تقریبا یکنواخت خواهد شد. اما باید گفت که چینه دان بلدرچین همانند چینه دان مرغ، قابلیت نگهداری غذا را دارد. بنابراین بلدرچین میتواند پرخوری کند و در طول یک روز بیش از اندازه نیاز غذا مصرف کند. همچنین ممکن است به خاطر بیماری یا شرایط نامناسب محیط پرورش، مصرف خوراک این پرنده به شدت کاهش پیدا کند. در این پست از وبلاگ چیکن هچ علت غذا نخوردن بلدرچین و کاهش اشتهای این پرنده را بررسی میکنیم.

غذای بلدرچین ترکیبی از دان ذرت، سویا، گندم، سبوس و بعضی ریز مغذی ها میباشد. این پرنده علاقه زیادی به دان دارد مخصوصا سویا به دلیل پروتئینی که دارد برای بلدرچین ها یک غذای لذیذ می باشد. برای همین این پرنده با ذوق و ولع دان خود را مصرف میکند. اگر بلدرچین های شما غذا نمی خورند یا دچار کاهش اشتها شده اند، ریشه این مشکل را در موارد زیر پیدا کنید. مهمترین دلایل بی اشتهایی و علت غذا نخوردن بلدرچین شامل موارد زیر می باشد:

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 120 تخم بلدرچین
» مجهز به سیستم روزشمار جوجه کشی
» برخورداری از سنسور SHT نسل 4 سوئیسی
قیمت : 7,100,000تومان

بیماری

با اینکه بلدرچین ها از جمله طیور جان سخت هستند ولی طیف وسیعی از بیماریهای طیور گریبان گیر بلدرچین نیز میشود. علائم بیماری در بلدرچین واضح است. در مقاله بیماری های بلدرچین و علائم آن توضیحات لازم را ذکر نموده ایم.

بیماری علت غذا نخوردن و بی اشتهایی بلدرچین - چیکن هچ

متأسفانه بیشتر این بیماری ها یا بر سیستم تنفسی و یا بر سیستم گوارشی پرنده تأثیرگذار هستند که نتیجه آن کاهش قابل محسوس اشتهای بلدرچین می باشد. البته غذا نخوردن و بی اشتهایی بلدرچین را نباید خیلی سریع به پای بیماری نوشت. چون موارد دیگری هم باعث بی اشتهایی این پرنده میشود.

استرس

در ایران بیشتر نژاد بلدرچین ژاپنی پرورش داده میشود. یکی از خصوصیات رفتاری این نژاد ترسو بودن آنها می باشد و خیلی زود درگیر استرس میشوند. حتی گونه های اهلی شده نیز مدت ها طول میکشد تا به حضور صاحب خود عادت کنند و از او نترسند. عوامل مختلفی میتواند باعث استرس بلدرچین شود که جابجایی و سر و صداهای ناهجار و بلند از رایج ترین آنهاست. در نتیجه استرس، بلدرچین به شدت دچار تنش و بی قراری شده و میل به غذا خوردن هم از دست میدهد. بنابراین بلدرچین را باید به دور از سر و صدا حتی صدای وسایل نقلیه، رفت و امد انسان ها، رفت و امد دیگر حیوانات خانگی و غیره پرورش داد. بطور کلی بلدرچین ها نیاز به یک محیط آرام دارند و باید به فکر آسایش آنها باشید. برای این منظور نیز بهره گیری از انواع لوازم مرغداری مثل قفس بلدرچین، دانخوری و آبخوری های اتوماتیک، سیستم تهویه، سیستم روشنایی و سیستم گرمایشی مناسب در این شغل ضرورت دارد.

گرما

یکی از دیگر از عوامل تأثیر گذار بر اشتهای بلدرچین گرمی هوا میباشد. گرمی هوا و دمای بالاتر از 28 درجه باعث استرس گرمایی در بلدرچین و دیگر طیور میشود. با توجه به اینکه فرایند هضم و جذب غذا خود نوعی فرایند انرژی زا و گرماده می باشد، بنابراین در نتیجه گرم بودن محیط، بلدرچین دست از غذا خوردن بر میدارد. با انجام این کار گرمای بدن از طریق متابولسیم غذا بالا نخواهد رفت و بلدرچین ها با له له زدن خواهند توانست کمی خود را خنک کنند. استرس گرمایی بلدرچین را میتوان با حل کردن ویتامین ث در آبخوری انها و کاهش سریع دمای محیط برطرف کرد. در غیر اینصورت علاوه بر کاهش اشتها، بلدرچین گرمازده دچار کاهش وزن و خفگی نیز میشود.

تغییر ناگهانی جیره

وقتیکه به مدت چند روز یا چند هفته به بلدرچین ها یک نوع غذا با فرم خاص مثلا خوراک رول شده بدهید، انها به این خوراک عادت میکنند. حال اگر پرورش دهنده به دلیل نبود دان و یا دیگر مشکلات ناچار به تغییر خوراک و فرم غذایی طیور خود باشد، پرنده ها از غذای جدید استقبال نمیکنند.

تغییر ناگهانی جیره علت بی اشتهایی بلدرچین - چیکن هچ

مخصوصا تغییر ناگهانی جیره یکی از دلایل اصلی غذا نخوردن جوجه بلدرچین می باشد. در این چنین شرایط باید غذای بلدرچین ترکیبی از غذای قدیمی و جدید باشد و هر روز باید از غذای قدیمی کاسته و به جای آن خوراک جدید جایگزین کرد. با انجام این روش بعد از چند روز بلدرچین ها به خوراک جدید عادت کرده و با ولع آن را مصرف خواهند کرد.

کمبود نور

فعالیت بلدرچین ها از جمله تخمگذاری، تولید مثل و رشد وابسته به نور است. اگر این پرنده به اندازه کافی در معرض نور و روشنایی قرار گیرد تخمگذاری میکند و در نتیجه خوراک بیشتری هم مصرف خواهد کرد. اما اگر طول روز کوتاه باشد و بلدرچین کمتر از 10 ساعت نور دریافت کند، اشتهای کمتری نسبت به فصل های قبلی خواهد داشت. همچنین زمانیکه این پرنده وارد دوران پرریزی سالیانه میشود، اشتهای کمتری دارد.

علاوه بر عوامل طبیعی همچون کاهش طول روز برخی اقدامات اشتباه نیز باعث کاهش اشتهای بلدرچین میشود. بعنوان مثال تراکم بالا یکی از این موارد می باشد. وقتیکه تعداد زیادی از بلدرچین ها را در کنار هم نگه دارید به دلیل درگیری بر سر دسترسی به غذا، برخی از آنها کمتر غذا خواهند خورد. همچنین وقتیکه تعدادی بلدرچین جدید به بلدرچین های قدیمی اضافه میشوند، بلدرچین های قدیمی به دلیل غریزه ای که دارند اجازه غذا خوردن به تازه واردها را نمیدهند و پرخاشگری میکنند. در این شرایط حتما باید تعداد بلدرچین های اضافه شده بیشتر از تعداد بلدرچین های قدیمی باشد. در نتیجه بلدرچین های قدیمی چون تعدادشان کمتر است از پرخاشگری دست خواهند کشید.

برای دسترسی هر چه بهتر بلدرچین ها به دانخوری و آبخوری، حتما در هر طبقه یا هر متر مربع از فضای بستر به اندازه کافی بلدرچین نگه دارید. فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین را در این مطلب مطالعه کنید. تعداد دانخوری ها و آبخوری ها را هم با توجه به جمعیت بلدرچین ها در سالن بچینید به طوریکه پرنده ها از هر طرف دسترسی راحتی به اب و غذا داشته باشند.

راهکار برای افزایش اشتهای بلدرچین

برای افزایش اشتهای بلدرچین :

حتما از دان مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.

مقداری پودر سیر را در ماست مخلوط نموده و ان را به بلدرچین ها بدهید. این ترکیب هم خاصیت میکروب زدایی دارد و هم به عملکرد بهتر سیستم گوارش و در نتیجه افزایش اشتهای بلدرچین ها کمک خواهد کرد.

از دیگر راه های افزایش اشتهای بلدرچین استفاده از داروهای محرک گیاهی و ویتامین ها می باشد. همچنین نقش پروبیوتیک نیز در تنظیم سیستم گوارش طیور و افزایش اشتهای آنها تأیید شده است. بنابراین از این مکمل ها و داروها نیز میتوان در تغذیه بلدرچین ها استفاده کرد. ناگفته نماند که اگر بی اشتهایی در بلدرچین ها به مدت طولانی ادامه داشه باشد این کار تبدیل به یک عادت غذایی شده و بلدرچین ها همینطور کم خوراک خواهند بود که نتیجه آن کاهش تخمگذاری یا کاهش وزن پرنده خواهد بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس