پرورش بلدرچین تخمگذار

آموزش نگهداری از بلدرچین های تخمگذار

با توجه به اینکه در چند سال اخیر مصرف تخم خوراکی بلدرچین در بین خانواده ها زیاد شده است، پرورش بلدرچین تخمگذار یک فرصت بسیار مناسب برای کسب درامد و تأمین نیازهای بازار مربوطه خواهد بود. تخم خوراکی بلدرچین خواص زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان، بزرگسالان و حتی زنان باردار توصیه شده است.

با پرورش بلدرچین تخمگذار میتوان منبع کسب درامد مناسبی برای خود ایجاد کرد. اما برای اینکه در این مسیر بتوانید موفق شوید، باید اصول آن را بدانید. در این مقاله از بلاگ سایت چیکن هچ پرورش بلدرچین تخمگذار را به شما آموزش میدهیم.

بلدرچین های ماده خیلی زود تخمگذار میشوند و حدودا در سن 50 روزگی شروع به تخمگذاری میکنند. ولی در مرغداری های تخمگذار، پرورش دهنده باید 5 ماه صبر کند تا مرغ ها به سن تخمگذاری برسند. سرعت رشد بسیار بالای بلدرچین باعث شده که پرورش این پرنده دوره بازگشت سرمایه کوتاهی داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابلیت جوجه کشی از 240 عدد تخم بلدرچین
» انجام جوجه کشی به صورت خودکار
» متشکل از سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
قیمت : 7,100,000تومان

از کجا شروع کنیم؟

برای شروع اینکار چندین روش پیش روی شما میباشد که عبارتند از:

  • تهیه جوجه یک روزه بلدرچین تخمگذار
  • خرید تخم نطفه دار بلدرچین و جوجه کشی از آنها
  • خرید بلدرچین بالغ یا نیمچه بلدرچین

خرید نیمچه بلدرچین یا پرنده بالغ برای شروع اینکار زیاد پیشنهاد نمیشود چون بلدرچین های تخمگذار برای اینکه حداکثر بازدهی تولید را داشته باشند قبل از بلوغ باید دان مخصوص تخمگذار دریافت کنند و برنامه نوردهی خاصی ببینند. در غیر اینصورت بلدرچین های شما هرگز به پیک تولید نخواهند رسید.

برای تهیه بلدرچین یا تخم نطفه دار آن میتوانید به اداره جهاد کشاورزی مراجعه نموده یا اینکه در بازارهای مرتبط با کشاورزی با پرورش دهندگان بلدرچین ارتباط برقرار کنید. کافی است که کمی در این رابطه تحقیق کنید. فقط برای خرید تخم نطفه دار یا جوجه یا بلدرچین بالغ حتما از پرورش دهندگان معتبر که سالن پرورش دارند و اصول کار را رعایت میکنند خرید کنید.

نگهداری از بلدرچین های تخمگذار از کجا شروع کنیم؟ - چیکن هچ

روش دیگر برای شروع اینکار خرید جوجه یک روزه بلدرچین یا جوجه کشی می باشد. این روش نیز برای افراد تازه وارد مشکلات و سختی هایی به همراه دارد. چون جوجه ها آسیب پذیر هستند و اگر به خوبی از آنها مراقبت نکنید تلفات بالایی خواهند داد. همچنین جوجه کشی از بلدرچین یک فرایند حساس است و باید نکات مربوط به آن را بدانید. در مقاله آموزش جوجه کشی از بلدرچین به طور کامل در رابطه با این موضوع بحث نموده که پیشنهاد میشود حتما آن را مطالعه کنید.

قبل از شروع اینکار ابتدا چند نکته مهم را باید بدانید:

پرورش بلدرچین تخمگذار در ظرفیت های خیلی کم توجیه اقتصادی ندارد. برای اینکه بتوانید درامد قابل قبولی از این شغل داشته باشید باید حداقل 2000 قطعه بلدرچین تخمگذار پرورش دهید. بلدرچین ها پرندگان ریز جثه هستند و در محیطهای خیلی کوچک میتوان تعداد بسیار زیادی از آنها را نگهداری کرد. بعنوان مثال در یک سالن 50 متری بیش از 2000 قطعه بلدرچین میتوانید پرورش دهید.

نحوه نگه داری از جوجه بلدرچین ها تا سن تخمگذاری

جوجه بلدرچین جثه بسیار کوچک و ریزی دارد. آنها باید تحت شرایط خاصی نگهداری شوند و تغذیه آنها نیز باید مخصوص جوجه باشد. دان جوجه بلدرچین را باید از بازار خوراک دام و طیور تهیه کنید.

جوجه ها تا رسیدن به سن تخمگذاری 3 دوره پیش رو دارند :

دوره آغازین: جوجه ها از سن یک روزگی الی 14 روزگی باید با دان استارتر و یا خوراک آغازین تغذیه شوند. این دان به فرم مش یا اردی بوده و حاوی 24 درصد پروتئین است.

دوره رشد: از سن 15 الی 28 روزگی جوجه بلدرچین ها با جیره رشد تغذیه میشوند. دان رشد با توجه به احتیاجات غذایی بلدرچین ها در این سن فرموله شده است و حاوی 22 درصد پروتئین میباشد.

دوره پایانی: از سن 29 روزگی به بعد یعنی تا انتهای دوره بلدرچین ها با دان تخمگذار می بایست تغذیه شوند. مقدار انرژی این دان زیاد بوده و کلسیم و فسفر آن نیز بیشتر از دوره های قبلی است. چون برای تخمگذاری، نیاز بلدرچین ها به کلسیم و انرژی افزایش پیدا میکند. میزان پروتئین دان بلدرچین تخمگذار نباید کمتر از 19 درصد باشد و معمولا 19.5 درصد می باشد.

تغذیه تأثیر به سزایی در راندمان تخمگذاری بلدرچین ها دارد، بنابراین حتما از جیره غذایی با کیفیت برای تغذیه این پرندگان استفاده کنید. هر قطعه بلدرچین از یک روزگی تا سن تخمگذاری تقریبا 800 گرم دان مصرف میکند. بعد از آن نیز مصرف روزانه آنها بین 30 الی 40 گرم دان خواهد بود.

آیا جوجه ها باید واکسینه شوند؟

آیا جوجه ها بلدرچین باید واکسینه شوند؟ - چیکن هچ

بلدرچین ها در برابر بیماری مقاومت بالایی دارند ولی باز هم برای پیشگیری و مهار بیماری های خطرناک طیور مثل نیوکاسل، آنفولانزا، آبله و … باید آنها را واکسینه کرد. برنامه واکسیناسیون بلدرچین ها باید توسط دامپزشک منطقه و بر اساس آلودگی آن منطقه، سن و سطح آنتی بادی بدن جوجه ها مشخص شود. بنابراین برای واکسینه کردن جوجه بلدرچین ها به دامپزشک منطقه خود حتما مراجعه کنید.

گرمای مورد نیاز سالن نگهداری جوجه بلدرچین ها

یکی دیگر از نیازهای اساسی جوجه ها در هفته های اول، نیاز به محیط گرم می باشد. یعنی جوجه یک روزه بلدرچین باید در محیط گرم با دمای 35 الی 36  درجه نگهداری شود. بدین منظور برای گرمایش جوجه ها از لامپ مادر مصنوعی استفاده میشود تا هم استرس آنها از بین برود و هم اینکه گرمای مورد نیاز آنها تأمین شود. سپس دمای سالن هر دو روز نیم درجه کاهش داده میشود. اما تا سن دو هفتگی دما نباید به زیر 30 درجه برسد وگرنه جوجه ها دچار بیماری خواهند شد.

طول دوره پرورش

بلدرچین ها در سن 42 روزگی بالغ میشوند و معمولا تخمگذاری آنها از هفته هشتم به صورت مرتب شروع میشود. از هفته دهم به مدت دو ماه بلدرچین های تخمگذار در اوج تخمگذاری خود خواهند بود. در زمان پیک راندمان تخمگذاری یک گله تخمگذار حدودا 80 درصد می باشد. یعنی از 1000 قطعه بلدرچین تخمگذار روزانه 800 تای آنها تخمگذاری خواهند کرد.

در کل دوره پرورش نیز بازدهی تولید معمولا 70 درصد می باشد. کل دوره پرورش بلدرچین تخمگذار تقریبا 10 ماه می باشد. زیرا تخمگذاری بلدرچین های ماده پس از 8 ماه افت شدیدی پیدا میکند. یعنی نگهداری بلدرچین تخمگذار از سن 10 ماهگی به بعد صرفه اقتصادی ندارد. در این زمان باید گله را تعویض نموده و مجددا جوجه ریزی کنید. بلدرچین های تخمگذار 10 ماهه را هم به کشتارگاه ها خواهید فروخت.

طول دوره پرورش بلدرچین تخمگذار - چیکن هچ

برای تعویض گله تخمگذار در کنار سالن پرورش میتوانید جوجه کشی نیز انجام دهید. برای اینکار به یک ماشین جوجه کشی صنعتی و تخم های نطفه دار نیاز دارید. جوجه کشی بلدرچین 18 روز بوده و شما باید زمانبندی مناسب را باری انجام اینکار تنظیم کنید. ذکر این نکته نیز مهم می باشد که قبل از جوجه ریزی محیط پرورش باید از قبل ضدعفونی شده باشند. معمولا بعد از پایان دوره به دو هفته زمان نیاز است که بتوان سالن و تجهیزات داخل آن را ضدعفونی و سالن را برای جوجه ریزی مجدد آماده کرد.

از قفس بلدرچین تخمگذار استفاده کنید

روش های قدیمی پرورش پرندگان در دنیای امروزه سوداوری بسیار کمی دارند. اگر میخواهید درامد خوبی از این شغل داشته باشید، به جای روش بستر از قفس بلدرچین تخمگذار استفاده کنید. در اینصورت از فضایی که در اختیار دارید حداکثر استفاده مفید را میتوانید داشته باشید.

همچنین در صورت استفاده از قفس، بازدهی تولید بیشتر شده؛ ضایعات کمتری خواهید داشت؛ پرنده های شما کمتر دچار بیماری خواهند شد؛ جمع آوری تخم ها برای شما بسیار راحت خواهد بود و به طور کلی رسیدگی به امورات روزانه سالن و نظافت آن برای شما خیلی راحت خواهد بود و وقت کمتری صرف آن خواهید کرد.

البته هر نوع قفسی هم برای پرورش بلدرچین تخمگذار ایده آل نیست. اگر از قفس های استاندارد و با کیفیت استفاده نکنید، با مشکلات مختلفی روبه رو خواهید شد. لذا حتما از تولید کننده های معتبر قفس بلدرچین بخرید. برای مشاهده و خرید قفس بلدرچین با کیفیت کلیک کنید.

به فکر پرورش بلدرچین تخمگذار در محیطهای شهری نباشید

مکان نگهداری بلدرچینهای تخمگذار یکی از مسائل مهم این شغل میباشد. شما در هر منطقه ای نمی توانید سالن پرورش بلدرچین راه اندازی کنید. فضولات این پرنده بوی نامطبوع زیادی دارد و راه اندازی سالن بلدرچین در محیطهای شهری و مناطق مسکونی با شکایات همسایه ها همراه می باشد.

به فکر پرورش بلدرچین تخمگذار در محیطهای شهری نباشید - چیکن هچ

همچنین بلدرچین برای تخمگذاری به یک محیط ساکت و به دور از رفت و امد و سر و صداهای ناهنجار نیاز دارند. محیطهای شهری بسیار شلوغ بوده و باعث ایجاد استرس در این پرنده میشوند. استرس باعث قطع تخمگذاری بلدرچین ها میشود و در نتیجه پرنده های شما تخمگذاری نخواهند کرد و شما نمی توانید هزینه خوراک آنها را با فروش تخم ها جبران کنید.

آیا برای پرورش بلدرچین تخمگذار به مجوز نیاز است؟

فرایند صدور مجوز برای این نوع واحدهای پرورش از طرف سازمان جهاد کشاورزی آن منطقه بررسی میشود و برای اخذ مجوز بایستی به این نهاد مراجعه کنید. در برخی استان ها برای واحدهای پرورشی زیر 10000 قطعه مجوز صادر نمیشود.

واحدهایی که به صورت مشاغل خانگی فعالیت میکنند میتوانند برای فروش تخم بلدرچین از مجوز شرکت های بسته بندی استفاده کنند. یا اینکه برخی مراکز به صورت تضمینی تولیدات شما را خریدار هستند و میتوانید با آنها عقد قرار داد نمایید. مسلما در فروش تضمینی محصول را با قیمت ارزان تری باید بفروشید. در هر صورت در ابتدای مسیر بدین روش میتوانید تخم بلدرچین را بازاریابی نموده و به فروش برسانید. در آینده شما بیشتر با نحوه بازاریابی محصولات بلدرچین آشنا خواهید شد و در اینصورت میتوانید به صورت مستقیم محصولات خود را به فروش برسانید و سود بیشتری به دست بیاورید.

تجهیزات لازم

پیش نیازها و تجهیزات مرغداری لازم برای شروع این نوع کسب کار شامل موارد زیر میباشد:

سالن:

برای پرورش بلدرچین تخمگذار باید یک سالن سربسته و پوشیده داشته باشید. سالن مورد استفاده باید دارای امکاناتی از قبیل آب، برق و سوخت (گاز یا گازوئیل) باشد. محل سالن باید حداقل یک کیلومتری از مناطق مسکونی و دیگر واحدهای پرورشی فاصله داشته باشد. برای انتخاب سالن پرورش میتوان مناطق روستایی و حومه شهر را انتخاب کرد.

فضای مورد نیاز بستگی به تعداد بلدرچین ها دارد. در یک سالن 50 متری با سیستم قفس می توان بیش از 4000 هزار بلدرچین تخمگذار پرورش داد.

در داخل سالن به برخی لوازم و تجهیزات نیاز خواهد بود. چون از سیستم قفس استفاده خواهید کرد، نیازی به آبخوری ، دانخوری و لانه تخمگذاری نیست. قفس های مکانیزه دارای آبخوری نیپل، دانخوری شیاردار بوده و تخم ها به صورت خودکار پس از تخمگذاری در سینی زیر طبقات جمع میشوند.

در قفس های اتوماتیک باید آبخوری ها را به خط لوله کشی شده وصل کنید. برای این کار میتوانید از منبع آب بهره ببرید.

نور سالن بلدرچین تخمگذار

در داخل سالن باید به اندازه کافی لامپ هم نصب کنید. تخمگذاری بلدرچین به نور وابسته است. اگر میخواهید بلدرچین های شما تخمگذاری بالایی داشته باشند از نور سفید در سالن استفاده کنید.

نور سالن بلدرچین تخمگذار - چیکن هچ

شدت نور در سالن بلدرچین و ساعات نوردهی با توجه به سن پرنده ها باید تنظیم شود. در هفته اول 24 ساعت روشنایی با شدت 70 لوکس در سالن توصیه میشود. در این شرایط جوجه ها محل دانخوری ها و آبخوری ها را بهتر شناخته و در پیدا کردن غذا دچار مشکل نخواهند شد.

از هفته دوم تا 21 روزگی ساعات نوردهی را به 12 ساعت با شدت 60 لوکس کاهش خواهید داد.

از 21 روزگی الی 35 روزگی به صورت 24 ساعته سالن را روشن نگه دارید. شدت نور مناسب در این دوره 10 لوکس می باشد.

هفته ششم یعنی از سن 36 الی 42 روزگی 14 ساعت نور با شدت 10 لوکس برای بلدرچین های تخمگذار مناسب خواهد بود.

از سن 42 روزگی الی 49 روزگی بلدرچین تخمگذار روزانه باید 16 ساعت نور ببیند. از 49 روزگی تا انتهای دوره نیز روزانه 16 الی 18 ساعت برای تخمگذاری بلدرچین ها الزامی است. برای جلوگیری از افت تخمگذاری بلدرچین تخمگذار باید 18 ساعت نور دریافت کند. لامپ ها در داخل سالن باید در ارتفاع و فاصله مناسب نصب شوند تا نور به طور کامل در تمامی طبقات به سمت بلدرچین ها بتابد و همه بلدرچین های داخل قفس نور دریافت کنند.

تجهیزات گرمایشی

برای بلدرچین های بالغ و تخمگذار دمای 22 الی 25 درجه ایده ال می باشد. در فصل های سرد باید با تجهیزات گرمایشی، گرمای مورد نیاز سالن را تأمین کنید. در فصل های گرم نیز برای جلوگیری از استرس گرمایی دمای سالن باید توسط سیستم تهویه و خنک کننده کاهش داده شود.

سیستم تهویه

فضولات بلدرچین های بوی نامطبوع زیادی ایجاد میکند به همین دلیل در سالن پرورش سیستم تهویه باید نصب باشد و معمولا در بیشتر اوقات روشن خواهد بود. اگر هوای داخل سالن به اندازه کافی تهویه نشود، بلدرچین ها دچار بیماری های تنفسی خواهند شد. همچنین تهویه به یکنواخت شدن دما در نقاط مختلف سالن کمک میکند.

جمع بندی

کسب و کار پرورش طیور همانند هر شغل دیگری سختی ها و چالش های خود را دارند. برای موفقیت در این صنعت باید به آن علاقه مند باشید. همچنین در این نوع کسب و کارها ساعات کاری تعریفی ندارد. در این مقاله اصول اصلی و مجموعه نکات لازم برای شروع پرورش بلدرچین تخمگذار را به شما آموزش دادیم. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله تخمگذاری بلدرچین را هم مطالعه کنید تا در مورد تخمگذاری این پرنده اطلاعات کامل تری به دست بیاورید. اگر سوالی داشته باشید در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. تغذیش مناسب نیست و میزان کلسیم کمی داره
      جیره مخصوص بده بهش ، از پرنده فروش بخر
      مولتی ویتامین هم بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس