نحوه جوجه کشی از بلدرچین

آموزش جوجه کشی بلدرچین در منزل

در زمان نگهداری از پرندگان مختلف چه برای کسب درامد و یا چه بعنوان طیور خانگی، جوجه کشی یکی از مهمترین مراحل کار شما خواهد بود. اما هر پرنده و حتی نژادهای مختلف یک پرنده شرایط جوجه کشی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. هر آنچه که برای جوجه کشی بلدرچین لازم باشد، در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ به شما آموزش خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» قابلیت جوجه کشی از 120 عدد تخم بلدرچین
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» برخورداری از قابلیت انتخاب پرنده
قیمت : 5,450,000تومان

آیا بلدرچین کرچ میشود؟

بلدرچین اهلی شده به ندرت کرچ میشود و تمایل زیادی به خوابیدن بر روی تخم هایش ندارد. همینطور بلدرچین های وحشی نیز کمتر کرچ میشوند. اما در حیات وحش، غریزه طبیعی آنها حکم میکند که پرنده گاها کرچ شود و فرایند تولید مثل خود را ادامه دهد. اوایل فصل بهار شرایط بسیار مساعدی دارد تا بلدرچین ها برای جوجه کشی آماده شوند.

جوجه کشی طبیعی بلدرچین

بلدرچین ها پرورش دهنده های خوبی برای جوجه هایشان نیستند و همچنین جوجه کشی طبیعی بلدرچین خیلی کم پیش می آید. لذا برای تکثیر این پرنده با توجه به ظرفیت مد نظرتان باید نسبت به خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و یا صنعتی اقدام کنید.

آیا میتوان از مرغ برای جوجه کشی بلدرچین استفاده کرد؟

مرغ هایی که به خوبی کرچ میشوند و جثه کوچکی دارند، همچون نژاد مرغ سیلکی و ابریشمی و یا مرغ های بانتام برای جوجه کشی طبیعی بلدرچین مناسب هستند.

آیا میتوان از مرغ برای جوجه کشی بلدرچین استفاده کرد

اما در زمان جوجه کشی بدین روش باید حواستان به جوجه ها باشد. یعنی زمانیکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند باید آنها را از زیر پای مرغ بردارید. چراکه مرغ میتواند جوجه های بلدرچین را لگد مال نموده و یا به آنها نوک بزند. جوجه یک روزه بلدرچین جثه بسیار ریزی دارد.

دوره جوجه کشی بلدرچین چند روز است؟

دوره جوجه کشی بلدرچین با توجه به نژاد آن از 17 الی 23 روز متغیر می باشد. بلدرچین های معمولی بومی ایران و نژاد ژاپنی دوره جوجه کشی 17 الی 18 روزه دارند. اما جوجه های نژاد باب وایت پس از گذشت 23 روز سر از تخم بیرون می آورند.

دمای مناسب در زمان ستر و هچر بلدرچین

بلدرچین های پرورشی ایران بیشتر متعلق به نژاد معمولی و ژاپنی میباشند که زمان ستر آنها تقریبا 15 روز اول جوجه کشی است. در این ایام دمای مناسب برای رشد تخم های نطفه دار 37.7  الی 37.5 درجه سانتی گراد میباشد. در زمان ستر از اختلاف دمای جزئی (در حد چند دهم درجه) میتوان چشم پوشی کرد. ولی باید بدانید که دمای کم باعث میشود تخم ها دیرتر هچ شوند و دمای زیاد نیز باعث هچ زود هنگام تخم های نطفه دار میشود. هر اندازه که نوسانات دمای داخل دستگاه کمتر بوده و دما دقیق تنظیم شود، جوجه های باکیفیت تری خواهید داشت.

دمای مناسب در زمان ستر و هچر بلدرچین

در روز 15 تا پایان جوجه کشی نیز دمای 37.2 درجه سانتی گراد برای هچ تخم نطفه دار بلدرچین کاملا مطلوب می باشد.

البته اگر تجربه زیادی در زمینه جوجه کشی ندارید، میتوانید از دستگاه هایی که امکان انتخاب پرنده دارند، همچون دستگاه جوجه کشی 48 تایی و یا دستگاه جوجه کشی خانگی 96 تایی استفاده کنید. در این مدل دستگاه ها تمامی تنظیمات لازم برای پرنده های پرکاربرد تعریف شده است.

رطوبت مناسب برای جوجه کشی بلدرچین

در دوران ستر، رطوبت جوجه کشی باید 60 درصد باشد و در روزهای هچر نیز رطوبت 75 درصد توصیه میشود. در زمان تنظیم رطوبت اختلاف رطوبت تا 5 درصد قابل چشم پوشی است ولی کاهش و یا افزایش بیش از حد رطوبت به شدت راندمان جوجه کشی را تحت تأثیر قرار میدهد. بعنوان مثال کمبود رطوبت باعث از دست دادن بیش از حد آب داخل تخم شده که برای جنین داخل آن کشنده است. یا اینکه کمبود رطوبت باعث بزرگ تر شدن کیسه هوایی شده و در نتیجه این امر مشکلاتی همچون عفونت کیسه زرد در جوجه ها به وجود می آید. افزایش زیاد رطوبت نیز باعث خفگی و تلف شدن جوجه داخل تخم میشود.

نحوه چرخش تخم های نطفه دار بلدرچین در حین جوجه کشی

تخم های نطفه دار باید در زمان ستر دائما در حال چرخش باشند. اگر شانه دستگاه مورد استفاده شما همچون شانه جوجه کشی غلطکی قابلیت چرخش افقی و کامل برای تخم نطفه دار فراهم میکند، راندمان بهتری به دست خواهید آورد. در دستگاه جوجه کشی گردش هر یک الی دو ساعت یکبار برای تخم نطفه دار بلدرچین مناسب است. فراموش نکنید که در زمان هچر، چرخش دستگاه باید متوقف شود.

جدول اطلاعات لازم برای جوجه کشی بلدرچین ژاپنی و معمولی

طول دوره زمان ستر زمان هچر دمای ستر دمای هچر رطوبت ستر رطوبت هچر روز توقف چرخش
17 الی 18 روز 14 روز اول روز 15 ام 37.5 الی 37.7 37.2 60 درصد 75 درصد روز 15 ام

زمان مناسب برای نطفه سنجی تخم نطفه دار بلدرچین

نطفه سنجی را میتوان در روز هفتم انجام داد. در زمان انجام این کار باید دمای اتاق جوجه کشی را افزایش دهید تا به تخم ها شوک وارد نشود. دمای اتاق جوجه کشی باید در زمان نطفه سنجی بالای 30 درجه باشد.

زمان مناسب برای نطفه سنجی تخم نطفه دار بلدرچین

در یک محیط تاریک نطفه سنجی از تخم ها را انجام داده و تخم های بدون نطفه و یا تلف شده را از چرخه جوجه کشی حذف کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله نحوه نطفه سنجی تخم نطفه دار را مطالعه کنید.

نکته مهم: نطفه سنجی در زمان هچر ممنوع است.

شرایط دمایی محیط جوجه کشی بلدرچین

در جوجه کشی دما، رطوبت و میزان تهویه اتاق جوجه کشی نیز بسیار مهم بوده و باید در شرایط استاندارد باشند. اگر اتاق جوجه کشی دمای معمولی بین 20 الی 25 درجه و رطوبت 50 درصد داشته باشد، دستگاه در تنظیم شرایط جوجه کشی دقیق تر عمل خواهد کرد و کمتر دچار نوسانات دمایی خواهد شد. ناگفته نماند که میزان اکسیژن اتاق جوجه کشی نیز بسیار مهم بوده و غلظت آن نباید کاهش یابد.

شرایط دمایی محیط جوجه کشی بلدرچین

به همین دلیل به صورت اکید توصیه میشود از بخاری های گازسوز و دیگر وسایل گرمایشی که اکسیژن اتاق را مصرف میکنند در اتاق جوجه کشی استفاده نکنید.

ذکر چند نکته مهم در مورد تخم نطفه دار بلدرچین

1. کیفیت تخم نطفه دار در زمان جوجه کشی بسیار مهم می باشد. لذا برای راندمان های بهتر حتما از تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت استفاده کنید. به طور طبیعی در یک گله درصدی از تخم ها بدون نطفه بوده و یا دارای نطفه ضعیفی هستند که این نوع تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل نمیشوند.

2. تخم نطفه دار تازه کمتر از یک هفته سن دارد. هر چقدر تخم نطفه دار کهنه تر باشد، نطفه داخل آن ضعیف شده و شانس آن برای تبدیل شدن به جوجه از بین میرود.

3. برای خرید تخم نطفه دار بلدرچین سعی کنید حضورا به گله های مولد مراجعه نموده و با توجه به تعداد و سلامت گله، تخم نطفه دار تهیه کنید.

4. تخم نطفه دار تا زمان جوجه کشی تحت شرایط خاصی باید نگهداری شود. دمای 16 درجه و رطوبت 65 الی 70 درصد برای محیط نگهداری تخم نطفه دار بلدرچین پیشنهاد میشود. تخم نطفه دار بلدرچین را در یخچال قرار ندهید.

5. قبل از جوجه کشی هر 3 ساعت یکبار تخم ها را بچرخانید. در زمان چرخش تخم ها هرگز سمت نوک تیز آن رو به بالا نباشد. برای راحتی چرخش تخم های نطفه دار خرید ترنز جوجه کشی توصیه میشود.

6. دستگاه جوجه کشی را از قبل تهیه کنید و آن را تست نموده و ضدعفونی نمایید. برای آموزش نحوه ی ضدعفونی می توانید به پست روش تمیز کردن دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید.

7. تخم های نطفه دار را قبل از قرار دادن در داخل دستگاه ابتدا کمی پیش گرم کنید. برای این کار آنها را در دمای اتاق یکی دو ساعت نگه دارید. همچنین به یکباره تخم ها را در داخل دستگاه جوجه کشی با دمای 37 درجه قرار ندهید. دما باید به صورت تدریجی افزایش پیدا کند تا نطفه دچار شوک نشود.

8. زمانیکه جوجه های بلدرچین هچ شدند برای خروج آنها از دستگاه جوجه کشی عجله نکنید. جوجه ها به مدت 24 الی 30 ساعت میتوانند در همانند حالت هچر باقی مانده تا رطوبت اضافی بدن آن ها خشک شود. همچنین آنها در روز اول به هوای گرم نیاز دارند.

9. پس از گذشت زمان جوجه های یک روزه بلدرچین را به سرعت از داخل دستگاه بیرون بیاورید و آنها را با محلول 4 درصد آب شکر تغذیه نمایید.

10. در زمان هچر همیشه برخی از تخم ها دیر به جوجه تبدیل میشوند. لذا صبر داشته باشید. گاهی اوقات دوره هچر 5 روز طول میکشد. در زمان هچر درب دستگاه جوجه کشی را باز نکنید. این دوره حساس می باشد و باز شدن درب دستگاه باعث آهکی شدن تخم ها و نوسانات دمایی شده و نتیجه آن تلف شدن جوجه ها می باشد.

خلاصه ای از مراحل جوجه کشی بلدرچین با دستگاه

  • تهیه دستگاه جوجه کشی و تست آن
  • تهیه تخم های نطفه دار
  • ضدعفونی دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار
  • پیش گرم کردن تخم های نطفه دار
  • چیدن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه
  • تنظیم دما، رطوبت، چرخش، تهویه و دیگر تنظیمات دستگاه
  • نطفه سنجی در روز هفتم و غربالگری تخم های نطفه دار
  • تغییر وضعیت تخم های نطفه دار و تنظیمات دستگاه در زمان هچر
  • بیرون آوردن جوجه ها پس از گذشت 24 ساعت از تولد آنها

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام من ۸ تا تخم بلدرچین نطفه دار را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دادم بعد از ۱۷ روز فقط یکی از جوجه ها به دنیا آمد و الان که روز ۱۸ هم هست همون یک دونه جوجه داخل دستگاه بود.چرا بقیه جوجه ها متولد نشده اند ؟ آیا امکان داره در چند روز آینده متولد شوند؟

  2. من می خوام با دستگاه جوجه کشی دست ساز که تمام اتماتیک درست کردم جوجه کشی کنم همین دما و رطوبت درست بعد هر چند ساعت باید چرخش کنه؟

  3. سلام من میخوام چند تا بلدرچین گوشتی کالیفرنیایی پرورش بدم یه جای معتبر میشناسید که تخم نطفه دار بفروشه؟ بعد دما و رطوبتی که گفتین برای این بلدرچین هم همینه یا فرق میکنه؟

  4. سلام، من میخوام برای اولین بار شروع به پرورش بلدرچین بکنم، ولی سوالی که برام پیش اومد اینه که برای سالن پرورش بلدرچین هم میزان رطوبت مهمه ؟ یعنی به اندازه مرغ و بوقلمون حساس هستن به میزان رطوبت محیط ؟
    پیشاپیش منمنون از توجهتون.

    1. سلام
      بله حتما حساس هست ، بسته به میزان رطوبت در شهر باید رعایت بشه ، حدودا 70 درجه رطوبت نیاز داره همراه با تهویه خیلی مناسب
      در مناطق شمالی کشور نیازی به رطوبت در سالن های پرورش نیست

  5. سلام مهندس . من قصد دارم پرورش بلدرچین رو شروع کنم به نظرت برای خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین کدوم ظرفیت انتخاب کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به محل نگهداری و توان نگهداری شما از جوجه ها داره ، اگر اولین تجربه شما در جوجه کشی و نگهداری از طیور هست دستگاه 96 تایی انتخاب مناسبی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس