تشخیص جنسیت بوقلمون | شناسایی بوقلمون نر و ماده 

نحوه شناسایی بوقلمون نر از ماده

تشخیص جنسیت بوقلمون یکی از مراحل مهم در پرورش این پرنده پر خاصیت است. زمانی که بوقلمون ها به سن کشتار رسیدند با این مهارت می توانید بوقلمون های ماده را از نر جدا کرده و بوقلمون های نر را برای فروش به بازار بفرستید و از بوقلمون های ماده نیز جهت تولید تخم استفاده کنید. البته خوشبختانه بوقلمون های نر و ماده تفاوت زیادی باهم دارند که به راحتی قابل تشخیص می باشد. از طریق توجه به بدن و پرها و رفتارهای آنها به راحتی می توان به نر یا ماده بودن بوقلمون ها پی برد که در این نوشته از چیکن هچ به تمامی روش های کاربردی جهت تشخیص جنسیت بوقلمون پرداخته خواهد شد.

اگر با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و یا سایر دستگاه ها، اقدام به تولید جوجه بوقلمون کرده اید و یا جوجه ها را از پرورش دهنده های دیگر خریداری کرده اید و اکنون نیاز به تشخیص جنسیت آنها دارید، حتما ادامه این مقاله را بخوانید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» جوجه کشی خودکار ار انواع نژاد بوقلمون
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT نسل 4
» مجهز به برد کنترلر با عملکرد دقیق و حرفه ای
قیمت : 3,530,000تومان

توجه به سر بوقلمون ها

در صورتی که بوقلمون ها به سن بلوغ رسیده باشند به راحتی از طریق توجه به تاج و ریش بوقلمون ها می توانید به نر یا ماده بودن آن پی ببرید، بوقلمون های ماده دارای سری با تاج و ریش بسیار کوتاه هستند. اما این ضایعه های گوشتی در بوقلمون های ماده به خوبی دیده می شود که در شرایط مختلف ، به رنگ های مختلفی در می آید و نشان از هیجانات بوقلمون دارد. زمانی که بوقلمون ها به سن 5 یا 6 ماهگی برسند این ضایعات گوشتی به خوبی قابل تشخیص خواهند بود. 

به رنگ پرهای بوقلمون توجه کنید

معمولا بوقلمون های ماده ترکیب رنگی ساده ای دارند، اما در بوقلمون های نر می توان انواع رنگ ها را مشاهده کرد که با رسیدن آن به سن بلوغ این رنگ ها متنوع تر نیز خواهند شد. بر روی بدن بوقلمون ها می توانید پرهایی سیاه ، برنزی و براق و هم چنین سبز مایل به سیاه را مشاهده کنید. 

به رنگ پرهای بوقلمون توجه کنید - چیکن هچ

این تنوع رنگ و زیبایی بدین دلیل در بدن بوقلمون های نر قرار داده شده تا در فصل جفت گیری با خودنمایی از طریق پر و دم خود اقدام به جذب بوقلمون ماده بکند و نرهایی که دارای بدنی درشت و پر رنگ تر هستند و شاداب و سرحال به نظر می رسند، بیشتر مورد قبول بوقلمون ها قرار خواهند گرفت. 

به دم بوقلمون دقت کنید

مشخصه مهم دیگر بوقلمون های نر ، امکان برافراشته کردن دم است که فقط در فصل جفت گیری می توانید این حالت را ببینید و لازمه آن رسیدن بوقلمون ها به سن بلوغ است یعنی باید 7 ماهگی خود را رد کرده باشند. 

تفاوت پای بوقلمون نر نسبت به بوقلمون ماده

تفاوت پای بوقلمون نر نسبت به بوقلمون ماده - چیکن هچ

در ساق پای بوقلمون های نر یک خار وجود دارد که به راحتی و از فاصله دور قابل مشاهده است. شاید بوقلمون های یک یا دو ماهه این مشخصه را نداشته باشند اما در بوقلمون هایی که سن شش ماهگی را در کرده باشند به سادگی می توان این برآمدگی را در ساق پای آنها دید.

توجه به صدای بوقلمون نر

بوقلمون نر دارای صدای خاصی است که به وضوح شنیده می شود. بوقلمون های ماده آرام هستند و صدای نازک و کوتاهی از خود بروز می دهند. اما بوقلمون های نر با ایجاد این صداها در صدد ترساندن دشمن و هم چنین انتخاب جفت هستند. 

بوقلمون های نر بدن درشتی دارند

بوقلمون های نر بدن درشتی دارند - چیکن هچ

جثه و هیکل بوقلمون های نر نسبت به بوقلمون های ماده بزرگتر و درشت تر است. معمولا بوقلمون های نر بین 8 الی 12 کیلو گرم وزن می گیرند و بوقلمون های ماده نیز بین 6 الی 10 کیلو وزن خواهند داشت. 

اندازه گیری طول پای بوقلمون ها

معمولا بوقلمون های نر پای بلندتری نسبت به بوقلمون های ماده دارند. در صورتی که پای بوقلمون های نر و ماده را اندازه بگیرید، متوجه می شوید که بوقلمون های نر پای نسبتا بلند تری نسبت به بوقلمون های نر دارند. این یک روش عالی برای تشخیص بوقلمون نر از ماده است. 

تشخیص جنسیت بوقلمون از طریق کلواک

یکی دیگر از روش های مطمئن و صددرصدی برای تشخیص نر یا ماده بودن بوقلمون ، لمس مقعد یا کلواک آن است بدین صورت که بوقلمون را به پشت بخوابانید و با انگشت تان کلواک آن را بررسی کنید در صورتی که حالتی مسطح داشت می توان گفت بوقلمون ماده است و در صورت گرد بودن کلواک ، بوقلمون نر خواهد بود. این روش به مرور زمان و با افزایش مهارت ساده تر خواهد بود. 

اهمیت تشخیص جنسیت بوقلمون

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، زمانی که بوقلمون ها به سن کشتار رسیده باشند می توانید جنس نر را برای کشتار بفروشید و ماده ها را برای تولید تخم نطفه دار مورد نیاز برای جوجه کشی نگهداری کنید. هم چنین این مهارت به شما کمک می کند تا نسبت مناسب بوقلمون های نر به ماده را در یک گله برقرار کنید که معمولا به ازای هر سه بوقلمون ماده یک بوقلمون نر در نظر گرفته می شود.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من دو ماه پیش دو جوجه بوقلمون محلی چهارماهه خریدم الان سر جنسیتشون موندم هنو پنج یا شیش ماهشونه روی سراشون پرای ریز داره رنگ پراشون رنگ سبزو مسی داره زاعده جلوی سرشون آویزون نیس ولی تقریبا یکو نیم سانت میشه صدای قلقل نمیدن ولی امروز برای اولین بار خودشونو باد میکردن و پرای پشتشونو پهن میکردنو باز میکردم دوتا بالشونم میوردن پایین گردنشونو دراز و صاف میکردن و جلوی هم انگاری رژه میرفتن من تا امروز فک میکردم جفتشون ماده ان ولی امروز حس میکنم نرن نظر شما چیه؟

  2. سلام از مطالبتون استفاده کردم ،ولی یه سوال ذهنم را درگیر کرده من از طریق دستگاه چهار مرحله جوجه درآوردم مرحله اول 20 تخم گذاشتم 3 جوجه داد مرحله دوم 26 تا تخم گذاشتم 7 جوجه داد مرحله سوم 18 تا تخم گذاشتم 8 جوجه داد و مرحله چهارم که در شرف دراومدن هستن 15 تا تخم گذاشتم فعلا 5 جوجه دراومدن و3 تا نوک زده داریم تا ببینیم خدای متعال چی می خواهد هرچه خیره پیش میاد .حالا مدتی است که بوقلمون نر که یکسال و یک ماهش هست وقتی یکی از ماده ها تخم می گذارد میره رو تخم می خوابه میشه دلیلش را برام بفرمایید.

    1. سلام از چه دستگاهی استفاده میکنید ؟ علت خوابیدن بوقلمون نر بر روی تخم ها رو نمیدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس