نحوه کالیبره کردن سنسور انواع دستگاه جوجه کشی

آموزش کالیبراسیون سنسور ماشین جوجه کشی

در دستگاه جوجه کشی برای کنترل دما و رطوبت، سنسورهای به کار رفته باید دقیق و بدون خطا عمل کنند. زمانیکه سنسورها مقادیر دما و رطوبت را به درستی به برد دستگاه ارسال نکنند، راندمان جوجه کشی با آن دستگاه تقریبا صفر خواهد بود. چرا که فرایند جوجه کشی به دما و رطوبت دقیق وابسته است. بدین منظور توصیه میشود که همیشه یک دماسنج جیوه ای هم در داخل دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. هر دستگاه جوجه کشی با توجه به نوع ساخت آن، تنظیمات خاصی برای اعمال کالیبراسیون سنسورها دارد. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ نحوه کالیبره کردن انوع دستگاه جوجه کشی از جمله اسکندری، بلدرچین دماوند، دستگاه جوجه کشی فاخته و … را به شما یاد خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای راندمان بالا و عملکرد دقیق
» برخورداری از سنسور SHT نسل 4 و عدم نیاز به کالیبراسیون مجدد
» برخورداری از سیستم تهویه و تامین دمای اتوماتیک
قیمت : 7,100,000تومان

ابزار لازم برای کالیبره

اکثر ابزارها و وسایلی که برای اندازه گیری از آنها استفاده میکنیم همچون ترازو، دماسنج، رطوبت سنج و … نیاز به کالیبراسیون دارند. برای کالیبره کردن این نوع وسایل، عملکرد آنها را با مرجع تأیید شده تست و بررسی میکنند. در مورد سنسورهای دستگاه جوجه کشی نیز چه نوع آنالوگی و چه نوع دیجیتالی از ابزار دقیق همچون دماسنج های تستو یا کیمو میتوان استفاده کرد.

ابزار لازم برای کالیبره دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

البته این نوع دماسنج ها قیمت بالایی دارند و بیشتر کاربران توان خرید آنها را ندارید. به جای اینکار میتوان از دماسنج جیوه ای (نقره ای رنگ) آلمانی استفاده کرد. این نوع دماسنج ها لحظه ای دما را نشان نمی دهند و حداقل نیم ساعت باید در محیط نصب باشند. دماسنج های الکلی یا قرمز رنگ برای تست دستگاه جوجه کشی اصلا مناسب نمی باشند. چون این نوع دماسنج ها دقیق نیستند.

چه زمانی دستگاه جوجه کشی نیاز به کالیبره دارد؟

تمامی تولیدکنندگان در زمان ساخت دستگاه جوجه کشی سنسورهای آن را متناسب با سیستم دستگاه کالیبره و تنظیم میکنند. بنابراین وقتی دستگاه جوجه کشی مورد استفاده شما تازه و آکبند باشد، نیاز به کالیبره پیدا نخواهد کرد. چون از قبل توسط تولیدکننده تنظیم شده است.

اما اگر مدتی است که از دستگاه استفاده میکنید و راندمان آن به شدت کاهش پیدا کرده است، باید سنسورهای دستگاه را تست نمایید. زیرا اگر سنسورها دقیق نباشند، دما و رطوبت محیط داخل دستگاه جوجه کشی نیز به درستی تنظیم نخواهند شد و نتیجه آن خراب شدن تخم های نطفه دار می باشد. لذا اگر شما تمام اصول جوجه کشی را رعایت میکنید ولی همچنان راندمان دستگاه پایین است، حتما سنسورهای آن از کالیبره خارج شده اند.

چه زمانی دستگاه جوجه کشی نیاز به کالیبره دارد؟ - چیکن هچ

مدت زمانیکه حسگرهای دستگاه جوجه کشی نیاز به کالیبره ندارد به نوع آن بستگی دارد. بعنوان مثال سنسورهای آنالوگ مثل ntc، lm35  و … هر 6 ماه یکبار و حتی زودتر باید چک شوند. سنسورهای هوشمند نظیر SHT مخصوصا نسل سوم این سنسور به دلیل پایداری بسیار بالا به ندرت به کالیبره نیار پیدا میکنند. معمولا توصیه میشود هر 2 سال یکبار صحت عملکرد سنسورهای SHT3 نیز سنجیده شود.

علاوه بر موارد فوق زمانیکه سنسور دستگاه جوجه کشی را تعویض میکنید، باید آن را کالیبره کنید.

مراحل کار

کالیبراسیون ماشین جوجه کشی باید به صورت اصلی انجام شود. اگر صرفا با یک بار اندازه گیری دما و رطوبت با دماسنج های معمولی میخواهید دستگاه را کالیبره کنید، مطمئن باشید در نوبت بعدی راندمان دستگاه پایین خواهد بود. خطای سنسور را باید به شکل دقیق به دست آورده و همچنین مقادیر آن را باید به درستی در برد دستگاه جوجه کشی وارد کنید. وگرنه به جای کالیبراسیون، تنظیمات دستگاه را بدتر از حالت قبلی خواهید نمود.

در قدم اول باید دستگاه جوجه کشی در یک محیط با آب و هوای مناسب مستقر شود. دمای اتاق باید بین 22 الی 25 درجه و رطوبت آن نیز بین 40 الی 50 درصد باشد. همچنین هوای محیط نباید نوسان دمایی زیادی داشته باشد بهتر است که تا اتمام کالیبراسیون شرایط دما و رطوبت اتاق جوجه کشی حالت یکنواخت داشته باشد. برای جلوگیری از نوسانات دمایی اتاق لازم است که درب و پنجره های اتاق را ببندید.

دستگاه را روشن کنید و دما و رطوبت آن را تنظیم کنید. حداقل 4 ساعت باید از کار کردن دستگاه در این حالت گذشته باشد.

بهتر است که دستگاه را در حالت خالی کالیبره کنید. یعنی داخل آن تخم نطفه دار قرار ندهید. همچنین تمامی دریچه های تهویه دستگاه را باز بگذارید تا هوای داخل آن در جریان باشد.

وقتی که دستگاه بیش از 4 ساعت در حال کار کردن باشد میتوان داخل آن دماسنج جیوه ای یا دماسنج دقیق مثل تستو قرار داد. بهتر است که این دماسنج ها را نزدیک سنسور دستگاه قرار دهید یا اینکه آن را در طبقه وسطی قرار دهید. در دستگاه های صنعتی مثل دستگاه جوجه کشی 2016 تایی که دو کابین دارند و تعداد طبقات زیاد است، بایستی از چندین دماسنج در طبقات مختلف دستگاه استفاده کرد.

در زمان انجام کالیبره درب دستگاه را باز و بسته نکنید. زیرا اینکار باعث تخلیه دما و رطوبت داخل آن و نوسان میشود و نمیتوان به نتیجه رسید.

سازندگان دستگاه جوجه کشی از دماسنج های دیجیتالی حرفه ای استفاده میکنند که قابل اتصال به موبایل هستند. بدین معنی که میتوان اعداد آن را توسط نرم افزار بر روی گوشی موبایل نیز مشاهده کرد.

اگر از دماسنج جیوه ای استفاده میکنید، موقع خواندن آن، مخزن جیوه پایین آن را در دست نگیرید چون سطح جیوه داخل میله تغییر میکند. همچنین باید سریعا عدد این نوع دماسنج ها را بخوانید.

برای اینکه به درستی بتوان دستگاه را کالیبره کنید باید چندین بار دمای داخل آن را اندازه بگیرید و همزمان دمایی که کنترلر نشان می دهد را هم باید یادداشت کنید. حداقل 5 بار و هر بار با فاصله زمانی یک ساعت این کار را انجام دهد. یعنی 5 مرتبه دمایی که دماسنج آن را نشان میدهید و دمایی که دستگاه آن را نمایش میدهد، بر روی کاغذ یادداشت کنید. فقط بین هر سری باید یک ساعت فاصله باشد.

در نهایت شما یک سری اطلاعات دارید که به کمک آنها میتوانید خطای دستگاه را بهتر تشخیص دهید. پس از جمع آوری این اطلاعات، میانگین دمای دماسنج و میانگین دمای کنترلر دستگاه را باید حساب کنید. برای اینکار اعداد به دست آمده را با هم جمع و بر تعداد آنها تقسیم میکنید.

مثال

به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنیم اعدادی که دماسنج تستو در 5 مرتبه به ما نشان میدهید شامل اعداد زیر باشد:

38.2- 38- 38.4 -37.9-38- 38.3

میانگین = 38.1

اعدادی که کنترلر دستگاه نمایش میدهد:

37.8 – 37.5 -38 – 37.6- 37.7

میانگین 37.7

ضریب کالیبره : 37.7-38.1=0.4 درجه

هر برد دستگاه جوجه کشی تنظیمات خاصی برای کالیبراسیون سنسور دارد. شما باید متناسب با تنظیمات برد دستگاه مورد استفاده، خطای به دست آمده را وارد برد دستگاه کنید. همچنین اگر احساس میکنید توانایی کالیبره کردن دستگاه را ندارید و ممکن است تنظیمات دستگاه را به هم بزنید حتما برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش خدمات پس ازفروش تولید کننده آن دستگاه تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس