بهترین گیاه دارویی برای درمان بیماری طیور

گیاهان دارویی مفید برای طیور

در سالهای اخیر به علت استفاده بی رویه و مدام از برخی آنتی بیوتیک ها به خصوص تتراسایکلین ها در درمان بیماری های طیور، برخی از ویروس ها و عوامل بیماری زا به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند. برای همین در موارد مختلف مشاهده شده که آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های میکروبی و باکتریایی طیور پاسخگویی لازم را از خود نشان نمیدهند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش طیور علاوه بر پیدایش گونه های مقاوم میکروبی، برای مصرف کننده نیز عوارضی به همراه می آورد و باعث ایجاد حساسیت میشود. چراکه بقایای آنتی بیوتیک در گوشت و تخم طیور رسوب میکند و اثر سوء برای مصرف کننده دارد. برای همین در بیشتر کشورهای اروپایی استفاده از آنتی بیوتیک در پرورش طیور ممنوع یا بسیار محدود شده است.

با توجه به اثر درمانی برخی از گیاهان دارویی، استفاده از مشتقات این گیاهان همچون عصاره، پودر و … در چند سال اخیر برای مبارزه با بیماری های طیور پیشنهاد شده است. در گذشته نیز بیشتر روستاییان از گیاهان دارویی همچون زردچوبه و سیر خام در درمان بیماری های عفونی و تنفسی مرغ ها بهره مند میشدند. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چیکن هچ گیاهان دارویی مختلف که برای بیماری های تنفسی، گوارشی، عفونی و … در طیور مناسب هستند را معرفی خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان جوجه کشی اتوماتیک از طیور بومی و اهلی
» قابل استفاده برای افراد مبتدی بدون نیاز به دانش فنی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

فواید استفاده از گیاهان دارویی در پرورش طیور

استفاده از گیاهان دارویی در پرورش طیور برخلاف آنتی بیوتیک ها علاوه بر اینکه عوارضی برای مصرف کننده ندارد، فواید زیادی داشته که به مختصر آنها را بیان میکنیم:

  1. گیاهان دارویی به مرور زمان باعث پیدایش گونه های مقاوم باکتری نمیشوند.
  2. از گیاهان دارویی هم به منظور پیشگیری و هم به منظور درمان برخی بیماری های طیور می توان استفاده کرد.
  3. برخی از گیاهان دارویی باعث افزایش راندمان تولید در طیور تخمگذار میشوند.
  4. گیاهان دارویی باعث بهبود ضریب تبدیل غذایی شده و عملکرد روده حیوان را تقویت میکنند.
  5. کاهش اثرات بیماری یکی دیگر از فواید گیاهان دارویی برای طیور مختلف میباشد.

کدام نوع گیاهان دارویی برای درمان بیماری های طیور قابل استفاده اند؟

گیاهان دارویی مختلفی تا به امروز شناسایی و از خواص آنها کمک گرفته شده است. هر یک از این گیاهان خواص منحصر به فردی دارند. بنابراین برای درمان طیور نیز گیاهان دارویی به چندین دسته تقسیم بندی میشوند. در ادامه طبقه بندی گیاهان دارویی برای طیور را شرح میدهیم.

گیاهان دارویی که خواص ضد کوکسیدیوزی دارند

بیماری کوکسیدیوز از جمله شایع ترین بیماری ها در طیور میباشد که بیشتر از طریق تغذیه به طیور مختلف مثل مرغ، بلدرچین، بوقلمون، غاز، اردک و غیره منتقل میشود. در صنعت مرغداری به خوراک طیور داروهای ضد کوکسیدیوز نیز اضافه میکنند تا بدین ترتیب پرنده ها از این بیماری در امان باشند.

گیاهان دارویی که خواص ضد کوکسیدیوزی دارند - چیکن هچ

اما متأسفانه به مرور زمان این داروها بی اثر شده اند چون عامل این بیماری به داروها مقاوم شده است. هر چند که داروهای مختلفی برای این بیماری تولید شده اند ولی اثرات آنها نیز احتمالا در آینده کمرنگ خواهد شد.

از چهار داروی گیاهی زیر میتوان جهت پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز در طیور استفاده کرد:

  • گیاه درمنه
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • فلفل سیاه و فلفل قرمز

 

در تهیه جیره طیور به ازای هر 1 تن خوراک میتوان 2 الی 3 کیلوگرم از پودر این 4 گیاه بعنوان داروی ضدکوکسیدیوز استفاده کرد. البته بصورت مستقیم و جدا نیز میتوان پودر 4 گیاه فوق را در اختیار طیور قرار داد. در این صورت باید با توجه به وزن و سن پرنده به مقدار خیلی کم از پودر این گیاهان به طیور بدهید.

گیاهانی که برای تقویت سیستم ایمنی طیور مفید هستند

گیاهانی همچون مریم گلی، سرخار گل، مرزه و رزماری اثرات ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی دارند و به سیستم ایمنی در تولید بیشتر آنتی بادی کمک میکنند. بنابراین این گیاهان دارویی سیستم ایمنی بدن طیور را تقویت نموده و باعث میشوند که پاسخگویی طیور به واکسن ها افزایش پیدا کند.

جهت استفاده از این گیاهان دارویی 1.5 الی 2 کیلو گرم پودر آن را در یک تن جیره مخلوط کنید. از عصاره و عرق این گیاهان هم میتوان بهره برد. بدین صورت که 1 لیتر از عصاره این گیاهان را ابتدا با 10 لیتر آب ترکیب نموده، سپس این محلول را با 100 لیتر آب ترکیب کنید. استفاده از روش آشامیدنی تأثیر سریعتر و مستقیم بر روی سیستم عصبی پرنده و بافت های هدف دارد.

همچنین گیاه سرخار گل برای رفع استرس هنگام جابجایی در بدو ورود طیور به سالن قابل استفاده است. برای استرس گرمایی طیور نیز میتوان از عرق گیاه سرخار گل در اب آشامیدنی طیور استفاده کرد. ناگته نماند که گیاه سرخار گل سرشار از ویتامین ب 6 بوده و آرام بخش، کاهش دهنده حساسیت و استرس می باشد.

گیاهان دارویی مفید برای بیماری های تنفسی طیور

گیاهانی همچون نعناع فلفلی و آویشن برای درمان و پیشگیری بیماریهای تنفسی طیور مفید می باشند. 3 کیلو از پودر این گیاهان را میتوان در زمان تهیه یک تن جیره به آن اضافه کرد. همچنین از عرق این گیاهان نیز میتوان در آب آشامیدنی طیور بهره مند شد.

گیاهان دارویی مفید برای بیماری های تنفسی طیور - چیکن هچ

گیاه دارویی برای تولید بیشتر در طیور

گیاه پونه باعث جذب بیشتر پروتئین، چربی و ویتامین ها شده و در طیور تخمگذار کیفیت تخم های تولیدی را افزایش میدهد. پودر پونه برای تحریک اشتهای طیور نیز مفید بوده، بنابراین زمانیکه پرنده در اثر بیماری دچار بی اشتهایی شده میتوان کمی پودر پونه در اختیار او قرار داد.

گیاه دارویی برای افزایش اشتهای پرنده

علاوه بر گیاه پونه، میتوان از گیاهان دارویی همچون بومادران و پودر هویچ نیز برای تحریک و افزایش اشتهای طیور استفاده کرد. پودر هویچ محرک خوبی برای جوجه های کم اشتها بوده و به رشد بهتر آنها کمک میکند. در مقاله راه های رشد سریع جوجه بیشتر در مورد رشد و افزایش اشتهای جوجه ها بحث نموده ایم.

گیاه بومادران برای تقویت سیستم ایمنی نیز مفید می باشد. میتوان از این دارو برای کاهش عوارض واکسن در طیور نیز استفاده کرد.

همچنین ترکیب بو مادران و دارچین برای طیوری که دچار اسهال شده اند، اثر درمانی دارد.

گیاه آرتیشو

گیاه ارتیشو برای کاهش اثرات بیماری برونشیت مفید است. در اثر بیماری برونشیت کلیه پرنده پر از اورات شده و پرنده دچار اسهال سفید گچی میشود. برای رفع این مشکل میتوان به ازای 100 لیتر آب، 2 لیتر عرق آرتیشو به آب اشامیدنی طیور افزود.

گیاه آرتیشو - چیکن هچ

عرق گیاه آرتیشو برای کبد چرب و برای کاهش نارسایی کبدی در مرغ های تخمگذار نیز مفید می باشد. نژادهای پر تولید به دلیل تخمگذاری بالا بیشتر دچار مشکل کبدی میشوند که برای پیشگیری از این بیماری میتوان از عرق آرتیشو در آبخوری طیور استفاده کرد.

گیاه زنیان

گیاه دارویی زنیان برای بهبود عملکرد روده ها و همچنین متعادل کردن هورمون ها در طیور مفید می باشد. در سنین کمتر از یک ماه به ازای هر یک تن جیره،  3 کیلو از این گیاه و دو هفته قبلا از تخمگذاری 2 کیلو به ازای هر تن و در زمان تخمگذاری نیز 1.5 کیلو به ازای یک تن جیره میتوان از این گیاه استفاده کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫60 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم که آنتی بیوتیک گیاهی باید از کجا تهیه کنم برای بیماری مرغ گوشتی میخواستم درگیر بیماری شدم آنتی بیوتیک گیاهی میخوام استفاده کنیم شما چی تجویز میکنید برای مرغ های من. با تشکر ممنون میشم اگر جواب بدین

    1. سلام محمد
      می تونی از داروخونه های دامپزشکی سوال کنی
      برات معرفی می کنن
      و یا اگه بخوای از خود گیاه استفاده کنی می تونی از فروشنده های داروهای گیاهی و یا عطاری ها بگیری
      مغازه های فروش تغذیه ی طیور هم به احتمال زیاد داشته باشن

  2. سلام ببخشید من اگه بخوام داروهای گیاهی که خواص آنتی بیوتیک داره که برای مرغ گوشتی موثر هست تهیه کنم باید چکار کنم آز کجا تهیه کنم

    1. سلام محمد
      این گیاها توی مغازه هایی که گیاهان دارویی میفروشن یا همون عطاری خا موجود هستن
      به علاوه ممکنه توی فروشگاه هایی که خوراک دام و طیور می فروشن هم موجود باشه

    1. سلام دوست عزیز
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو یه فنجون آب تا سه روز بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      میوه، سبزی و تخم مرغ بهش نده
      از غذاهایی که خودتون مصرف می کنین بهش نده
      براش پلت مخصوص تهیه کن
      محیط نگهداریشو هم گرم کن

    2. سلام ببخشید من مرغداری دارم جوجه ها نیوکاسل گرفتن یه نفر این جا یه داروی گیاهی داره اسم دارو رو نمیگه وقتی از این دارو به جوجه میدی ۲۴ ساعت بعد مثل آب رو آتیش خوب میشه اسم این داروی گیاهی رو میخواستم

      1. سلام محمد
        متاسفانه نیوکاسل درمان قطعی نداره ولی با راهکارهایی می تونی فقط علائمشو از بین ببری
        و اینا هم ممکنه بعد از مدتی دوباره بروز کنن
        گیاه اکی ناسه توی کاهش علائم نیوکاسل موثره و سیستم ایمنی شونو فعال میکنه
        در کنار اون باید از مولتی ویتامین هم براشون استفاده کنی

      2. ما تازه استفاده کردیم و اسم گیاه غنچه ناتوویر هسش
        هرچند گرون هسش ولی ظرف دو روز اثر میزاره

  3. سلام جوجه بوقلمون بیوتی ریختم مدفوعشون شود هست به رنگ قهوه‌ای بعد بعضی هاشون تم انگار عتسه میکنن بیماری هست یا طبیعیه

    1. سلام دوست عزیز
      عطسه کردن نشونه سرماخوردگی هست و شل شدن فضله هم مربوطه به این قضیه
      دمنوش بابونه درست کن
      سرد که شد به مدت 5 روز روزانه 4 قطره بده بخوره
      محیط قرارگیریشون رو هم گرم کن

  4. سلام برای درمان آب گرفتن شکم چی بهشون بدن یه دونه جوجه 1ماه هستش قرنطینه اش کردم از بقیه جوجه ها

    1. سلام دوست عزیز
      10 سی سی سرکه را در یک لیتر آب حل کرده و به مدت 5 روز در اختیارش قرار بده.

  5. جوجم چند روزیه هم کم غذا میخوره و هم کم دستشویی میکنه ، دائم از درون صدا میده و انگار دلپیچه داره قار و قور میکنه
    چیکار کنم ؟ عرق نعنا بدم بخوره خوب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون و یا روغن گلیسیرین بچکون تو دهنش
      برای کم اشتهاییش هم دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      خوردن سبزیجات هم می تونه تو رفع یبوسش موثر باشه

  6. .فقط خداوند شاکرم بچه هام سالمند حتی خودم چشم زدن که با۳۰ سال سن کارافتاده شدم گفت:

    سلام من در یک شهر محروم دورافتاده دامپزشک درستی نداره فقط،داروخانه زدن یکی گذاشتن من نزدیک ۲۰الی ۳۰ مرغ ویروس و۱۵ کبوتر ازدیروز شروع به مردن کردن اسهال آبکی خس خس وسرفه بخدا ماهی ۵۰۰ تومن گندم میگرفتم براشون تازه شروع به تخم کردن مرغ محلی هستن ناراحت نیستم اما زجرشون خیلی اذیت میکنه اندیشه خواب نرفتم چون زجر حیوانات بینهایت اذیت میکنه. لطفا راهنمایی سریع باشه لطفا خواهشا.فقط،یکی اومد گفت چه مرغها وخروسهای داری واقعا چشم زخم بود خدابخش چنین اشخاصی بعضی شاید بگند خرافات ولی بخدامحمد شرطی چشم می‌زنند..لطفا راهنمایی کنید پزشکی مرغ ها خروس هیچنوع اسهال نداشتن که این طور شد

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا سرما خوردن
      محیط نگهداریشونو گرم کن
      برای هر پرنده یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 یه فنجون اب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      سرد که شد صاف کن بده بهشون
      یه کاسه رو پر از آب کن توش یکم روغن اکالیپتوس یا نعناع بریز بذار تو محل نگهداریشون تا رطوبتشو تامین کنه
      برای درمان اسهال هم بهشون میوه و سبزی تا زمانی که خوب بشن نده
      برای هر پرنده دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو یه فنجون آب بده
      می تونی تو آب آشامیدنیشون یکی دو قطره آب لیمو و یا آب سیب هم اضافه کنی

    2. سلام دوست گرامی،،چشم بد اینجوری که می گم ضرر می زنه،،،یک نفر میاد داخل مرغات مریضی با خودش میاره حامل مریضیه والا چشم یا گفتن چه مرغ های که اثر بر سلامتی نداره،،،،نذار دیگران بیان توی محیط.

  7. سلام دوست گرامی من کبوتر دارم عطسه می‌کردند داخل دانشان سیر کوبیدم و آویشن قبلاً هم کمی اسهال داشتند ولی حالا یه تعدادشان اسهال آبکی خیلی شدید دارند داروی دااکسی ساکلین و مترونیدازول هم دادم ولی خوب نشدن تلفات هم نداشتم امکانش هست که اسهال از داروی زیاد باشد اگر راهنمای کنید ممنونم

  8. مرغ تخمگزار صنعتی دارم تعدادیش دچار اسهال آبکی شده درحدی که پشتشون سفید کرده و زمدن تخمگزاری تخمها پوستش خونی هست چه گیاهی باید بدم

    1. تغذیشون چیه ؟ توی یک لیتر اب یک قاشق چای خوری سرکه سیب طبیعی بریزید بعدش بریزید توی آبخوری . مکمل کلسیم براشون خریداری کنید . اسهال سفید نشانه عفونت هست باید به دامپزشک مراجعه کنید

  9. سلام ،مرغم امشب یکدفعه دیدم روزمین افتاده،پاهاش فلج شده،صدای نفسش میاد،ولی سروگردن مشکلی نداره،بومیه،امروزم تخم نکرده بودغذاهم نخورد،دامپزشک اینجاهم برای همه بیماری‌ها یه نوع دارومیدن وبه محض استفاده حیوون تلف میشه لطفانوع بیماری ودارو را معرفی کنین ،آبریزش چشم وبینی هم نداره یهوفلج شده تادیروز۲مترمیپرید رویخچال میخوابیدالان نمیتونه رویاهاش بشینه وجدانا کمک کنین

    1. سلام اول چک کنید ببینید پاهاش آسیبی که ندیدن . غذاش چیه ؟ فضلش چجوریه و چه رنگیه ؟ این رو بگم که بدون معاینه نمیشه دقیق گفت اما شما کامل توضیح بدین شاید بشه کمکی کرد.

    2. سلام منم مرغم همین حالتی بود رفتم داروخونه دامپزشکی گفت کمبود ویتامین داره بهم ویتامین داد ولی متاسفانه اسمی نداشت دوتا قوطی دادبهم که توش مایع بودش دادم خورد حالش خوب شد کامل ممکن مرغ شمام ویتامینای بدنش کم شده تخمم که میزازه بیشتر ویتامینش گرفته میشه میتونین ازیه داروخونه دیگه براش ویتامین تهیه کنین

      1. ویتامینA. D3.Eواسه مرغی که این مشکلات داره ماهی۱بار۲۰قطره در یک لیتر معجزه میکنه هم از نظر تخم و سلامتی مقدار بیشتر بدین کبد اذیت میکنه

    3. احتمال زیاد تخم پیچ خورده در رودش و نمتونه تخم رو بندازه پاهاش رو بالا پایین کننین مثل دوچرخه سواری و ران هاشو ماساژ بدین تا کم کم تخم رو بندازه خوب میشه

  10. سلام وقت بخیر

    آیا از داروهای طبیعی که ذکر شده، در پرورش کبوتر گوشتی هم میشه استفاده کرد؟

  11. باسلام مرغ لالی دارم غذاواب نمیخورد آیا سیروزردچوبهبرای بیماری مدفوع ابکیش خوب است ممنون میشم توضیح بدهید

  12. سلام وقت به خیر.یه طوطی ملنگو دارم که ۲ هفته هست خریدمش روز اول یکم عطسه کرد .حالا دوباره بعد از دو‌هفته عطسه یکم ترشح دار کرد.بردمش دکتر گفت یکم ریش درگیر شده و یکمم رودش.بهش شربت کوتریماکسازول داد.مطمعن نیستم که به حیوانات خوبه داروهایه شیمیایی بدم یا نه.تو طبیعت که داروهایه اینجوری نمیخورن.مشکلی براش پیش نمیاد.آخه آنتیبیوتیک ها همینجوریش برای انسان ضرر داره.نمیدونم لطفا راهنمایی کنید

  13. باسلام: لطفا برای اسهال سبز ، آبکی بودن ، وبی حالی مرغ یه توضیح بدین که چیکار کنم ممنون.

    1. تو مرغ ها اسهال سبز یا به خاطر بیماری نیوکاسل هستش ی به خاطر بیماری کبدی . اگه نیوکاسل باشه همراهش علایم دیگه هم پیدا میشه. مثل بیحالی و کج شدن گردن فلج شدن و عدم تعادل. اما اگه کبدی باشه در طولانی مدت باعث فلجی و علایم دیگه میشه. چه دانی میدین به مرغتون

    1. به دامپزشک مراجعه کنید دارو میدن خوب میشه. منم بگم در هر صورت باید از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید

    1. کدام موارد زیر ؟ ولی در کل بستگی به نوع اسهال داره، ممکنه به خاطر بیماری عفونی باشه. احتمال اینکه بیماری ویروسی گرفته باشه هست و حتی بیماری های انگلی هم باعث اسهال شدید میشه. توصیه میشه به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. باسلام من ۵عددمرغ تخم گذار دارم داخل مدفوع یکیشون دونه های ریز سفیف رنگ به اندازه تخم خرفه هست.مدفوعش سفت هست ازچی میشه عفونت داره شما چه داروی تجویز میکنید باتشکر ازلطف شما

  14. این داروهای گیاهی که گفتین توغذای طیورمخلوط بشه مثل گیاه زنیان یاپونه نمیشه تو آب آشامیدنی بریزیم؟؟؟

    1. پرنده روی بوی آب حساسه ممکنه با تغییر بو دیگه آب نخوره اما توی خوراک مشکلی پیش نمیاد

        1. خب همه پرنده ها که مثل هم نیستن اگه مرغ های شما مشکلی ندارن میتونید با آب هم مخلوط کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس