انواع بستر مناسب برای کف زمین نگهداری طیور | بهترین بستر برای پرورش طیور

مواد مناسب برای استفاده در کف سالن های پرورش طیور

در صنعت پرورش طیور، با توجه به نوع پرنده و هدف از نگهداری آنها به موارد زیادی باید اهمیت داده شود. یکی از این عوامل مهم بستر سالنی است که طیور در آن پرورش داده می شوند. در کف سالن نگهداری از طیور باید از موادی استفاده کرد که هم موجب گرد و غبار نشود و هم راحتی و آسایش پرنده را فراهم نماید. بسیاری از مشکلات حرکتی از جمله لنگیدن پا و یا شیوع بیماری های عفونی و تنفسی میتواند ریشه در نوع بستر داشته باشد. در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی ویژگی های بستر مناسب برای طیور و بهترین مواد برای پوشاندن کف سالن های پرورش مرغ، بوقلمون، بلدرچین و غیره پرداخته ایم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 672 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 672 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع طیور بومی
» تامین اتوماتیک دما و رطوبت
» تهویه و سیرکولاسیون خودکار
قیمت : 23,500,000تومان

ویژگی های بستر

نقش مهم بستر سالن نگهداری از طیور، این میباشد که این بستر موجب جذب رطوبت به خود شده و مانع از تولید گاز آمونیاک میگردد. رطوبت مناسب بستر در حدود 20 تا 25 درصد می باشد. ضخامت موادی که در بستر به کار می روند در فصل تابستان باید 3 تا 5 سانتی متر و در زمستان نیز باید 5 تا 8 سانتی متر در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که در نواحی گرم و خشک می توانید این ضخامت را کمتر در نظر بگیرید.

یک بستر مناسب باید هیچ گونه آلودگی نداشته و عاری از هرگونه کپک زدگی و مواد اضافی باشد. در صورت مناسب نبودن این بستر، احتمال این وجود دارد که پای پرنده ها یا سیستم تنفسی آنها آسیب ببینند.

ویژگی های بستر - چیکن هچ

از ویژگی های مهم دیگر بستر مناسب کف سالن، این است که از تماس جوجه ها با کف زمین سالن جلوگیری کرده و مانع از بیمار شدن آنها می شود. همچنین بستر ایده آل مانع از زخم شدن پاهای این جوجه ها می گردد. چراکه بستر پرنده ها باید نرم باشد و از به وجود آمدن مشکلات در اندام های حرکتی مرغ ها جلوگیری نماید.

همچنین کف زمین نگهداری طیور و جوجه ها نباید لیز و لغزنده و یا سفت و سخت باشد. در صورت لیز بودن سطح زمین، پای جوجه ها از هم فاصله گرفته و باز میشود. در نتیجه جوجه قادر به راه رفتن نخواهد بود. همچنین اگر بستر بیش از اندازه سفت و سخت باشد، جوجه بیشتر احساس خستگی نموده و کف پای پرنده در معرض زخم و میخچه قرار میگیرد.

بعلاوه بستر سالن مرغداری نباید هنگام حرکت کردن جوجه ها موجب ایجاد گرد و غبار شود. چون گرد و غبار باعث بروز مشکلات تنفسی در پرنده ها می شود. همچنین توجه داشته باشید که این موادی که در بستر به کار می روند نباید زیاد گران باشند و بهتر است از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند.

از مواردی که هنگام تهیه مواد برای بستر سالن پرورش طیور باید به آن دقت کرد این است که اندازه ذرات تشکیل دهنده بستر باید مناسب بوده و خیلی بزرگ و یا ریز نباشند.

تاثیر تغذیه پرنده ها بر رطوبت بستر

بدون شک تغذیه طیور از پراهمیت ترین جنبه های پرورش آنها است. توجه داشته باشید که اگر نمک جیره غذایی زیاد باشد، و یا مواد معدنی دیگر مانند کلسیم و منیزیم دان بیش از حد باشد، این امر موجب می شود که پرنده ها بیش از اندازه آب بنوشند و در این صورت، فضولات پرنده ها آبکی می شود. همچنین اگر دان مصرفی طیور کپک زده باشند و یا آلودگی داشته باشند، موجب می شود پرنده ها دچار مسمومیت شوند. در این زمان سیستم گوارشی پرنده برای دفع مواد بیماری زا آب بیشتری دفع خواهد کرد و فضولات پرنده آبکی می شود.

در صورت اسهال بودن طیور، رطوبت بستر افزایش می یابد و مرطوب شدن بستر خود عامل به وجود آمدن بیماری های مختلفی می شود. جهت جلوگیری از آلودگی و کپک زدن دان مصرفی طیور، استفاده از دانخوری و آبخوری مناسب و به تعداد کافی اهمیت دارد.

بهترین مواد برای بکارگیری در بستر سالن مرغداری و پرورش طیور

در سالن های پرورش پرنده ها از مواد متفاوتی بکارگیری می شود. اما بهترین ماده برای استفاده در کف سالن به عنوان بستر ماده ای می باشد که گاز سمی از خود ساطع نکند و بتواند به راحتی آب را جذب کرده و از طریق تبخیر آن را دفع کند. همچنین بهترین مواد برای بستر باید به اندازه کافی نرم بوده تا پای طیور دچار مشکلات حرکتی و لنگش نشود.

اگر مواد مورد استفاده در بستر از خود گاز ازاد کنند موجب بیمار شدن و از بین رفتن پرنده ها می شود. اگر این مواد نتوانند به خوبی آب را جذب کنند، در این صورت دیگر به درد نخواهند خورد و رطوبت باقی مانده در کف سالن مشکلاتی را به وجود می آورد.

مواد مناسب برای بکارگیری در بستر سالن شامل کاه، خاک اره، مقوای خرد شده، پوسته برنج و پوشال چوب می باشند. از میان موارد ذکر شده بهترین ماده برای بستر مرغداری استفاده از پوشال چوب است. این ماده یکی از قدیمی ترین موادی می باشد که برای بستر طیور بکار می رود.

استفاده از پوشال در کف سالن مرغداری

استفاده و بکارگیری پوشال در بستر سالن پرورش طیور مانع از ایجاد گرد و غبار در سالن هنگام حرکت کردن مرغ ها می شود. این ماده سخت نبوده و نرم می باشد که این موضوع موجب ایجاد محیطی با آسایش برای طیور می شود. پوشال یا همان تراشه چوب هنگامی که لازم باشد به راحتی می تواند جابجا و جایگزین شود. همچنین پوشال چوب قدرت جذب مناسبی دارد و رطوبت اضافه را میتواند به خود جذب کند. پوشال چوب بعنوان یکی از بهترین مواد برای بستر پرورش طیور شناخته میشود.

استفاده از پوشال در کف سالن مرغداری - چیکن هچ

از فواید دیگری که پوشال چوب دارد این است که به عنوان یک عایق مناسب حرارتی عمل می کند و هم مانع از انتقال سرما به پای جوجه ها و سرما خوردن آن ها می شود و همچنین به تنظیم دمای بدن جوجه های تازه به دنیا آمده کمک می نماید. برای آشنایی با نحوه درمان جوجه های سرماخورده می توانید مقاله درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی را مطالعه نمایید.

استفاده از خاک اره در بستر سالن پرورش طیور

خاک اره نیز از موادی می باشد که مورد توجه افراد زیادی برای استفاده در بستر قرار گرفته است. این ماده نرم می باشد و عایق بسیار مناسبی برای کف سالن در فصل زمستان و سرما است. همچنین خاک اره از به وجود آمدن مشکلات حرکتی در مرغ ها جلوگیری می نماید.

استفاده از رول کاغذی

رول های کاغذی به شکل صفحه های مقوایی در دولایه می باشند که از آنها به عنوان بستر مناسب مرغداری استفاده می شود. استفاده از رول کاغذی در سالن مرغداری مزایای بسیاری دارد که از آنها می توانیم به این نکته اشاره کنیم که این مواد آلودگی های میکروبی را در مکان زندگی طیور به میزان زیادی کاهش می دهند و چون از مواد بدون آلودگی و تمیز تشکیل شده اند، قدرت جذب زیادی هم دارند.

این مواد نیز توانایی این را دارند که عایقی برای گرد و غبار کف سالن باشند. همچنین دانستن این نکته خالی از لطف نیست که رول های کاغذی از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند. بستر کاغذی در مقایسه با پوشال چوب، عایق خوبی در برابر سرمای کف نیست و همچنین کود حاصل از آن کمتر به فروش می رود.

سبوس برنج

استفاده از سبوس برنج نیز در کف سالن نگهداری طیور از جهت اقتصادی مقرون به صرفه است. سبوس برنج نرم بوده و این ماده موجب ایجاد گرد و غبار در سالن نمی شود. تنها مشکلی که دارد این بوده که در تمامی مناطق قابل دسترس نیست.

روش های جلوگیری از ایجاد بستر مرطوب

عاقلانه ترین راه کاهش رطوبت سالن، جلوگیری از مرطوب شدن آن است. بساید مهم می باشد که سیستم آبخوری مرغ ها را از جهت ارتفاع و فشار آب درون آن ها بررسی کنید و از چکه کردن یا لبریز شدن آنها جلوگیری نمایید تا این آب لبریز شده موجب مرطوب شدن سالن و افزایش رطوبت آن نشود.

روش های جلوگیری از ایجاد بستر مرطوب - چیکن هچ

سعی کنید حتی زمانی که سالن خالی می باشد تصفیه و هواکش های آن را خاموش ننمایید. در فصل زمستان بسیار مهم می باشد که سالن عایق شود و تمامی درزهایی که سرما را به داخل راه می دهند گرفته شوند. فن تهویه در مرغداری علاوه بر تأمین هوای تازه، به تخلیه رطوبت اضافی از سالن نیز کمک میکنند.

همچنین می توانید برای کاهش رطوبت بستر، آهک زنده نیز بر روی آن بپاشید. توجه داشته باشید که شما می توانید از مواد صنعتی نظیر زئولیت نیز که رطوبت را جذب می کنند بکارگیری کنید.

افزایش رطوبت بستر مرغداری چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

افزایش رطوبت بالای فضولات و یا بستر باعث می شود در مدیریت وزن و مقدار فضولات مشکلاتی پدید آید که در نهایت منجر به افزایش هزینه های نگهداری، افزایش  مگس و انتشار بیش از حد گاز آمونیاک می گردد.

مشکلات طیور در بستر مرطوب 
  • افزایش تخم مرغ کثیف
  • التهاب پوست کف پای طیور
  • سوختگی سینه
  • کثیف شدن پرها
  • آسیب به سیستم تنفس پرنده
  • بقای ویروس ها

کاهش رطوبت سالن با استفاده از جریان هوا

در تنظیم هواکش های سالن باید دقت کافی به کار برده شود تا این دستگاه ها بیشترین میزان جریان هوا را در سالن ایجاد نمایند. هنگامی که جریان هوای کافی درون سالن به راه می افتد موجب می شود هوای گرمی که به دلیل سبک بودن در زیر سقف سالن جمع گردیده به سمت پایین بیایید.

این هوای گرم می تواند موجب کاهش رطوبت و از بین رفتن آن در کف سالن شود. همچنین بکارگیری این روش، بستر مرغداری و سالن پرورش طیور مختلف را گرم می کند. اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از دستگاه های تصفیه هوا موجب افزایش مصرف انرژی و در نتیجه هزینه های آن می شود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی مواد مناسب و ایده آل برای بکار بردن در بستر سالن های پرورش طیور پرداخته ایم. توجه کردن به بستر مرغداری و سالن های پرورش طیور از مهمترین جنبه های صنعت پرورش این پرندگان می باشد. در صورتی که از مواد مناسب در بستر بکارگیری شود، این مواد مانع از مرطوب شدن کف سالن می شوند و هم راحتی و آسایش مرغ ها را به ارمغان می آورند و هم موجب جلوگیری از بیمار شدن آنها می شوند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫27 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره از پوشال استفاده کنید
      هم ممکنه خاک اره رو بخورن و هم امکان ایجاد مشکلات تنفسی براشون وجود داره

  1. سلام من جوجه دارم که 3 روز هست از تخم بیرون اومده. زیرش پوشال ریختم و استارتر هم براش خریدم ولی چون رنگشون یکیه مطمئن نیستم که غذا میخوره یا نه. فک میکنم پوشال و خاک اره بیشتر میخوره تا غذا چون چاق نشده. چکار کنم پوشال ها رو جمع کنم یا اشکال نداره بخوره؟

    1. سلام خاک اره نریز خیلی بَده و باعث میشه یبوست بگیرن میخورن خاک اره رو . پوشال درشت بریز . علاوه بر استارتر، گوجه و خیار و هویجم میتونی رنده کنی در روز یکم بدی بهشون . از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین بخر خیلی روی رشدشون تاثیر میذاره

  2. سلام…
    من تعدادی جوجه بلدرچین و کبک و بوقلمون گرفتم کلا ۲۵ تا دونه هستن. مشکلی نداره که با هم باشن

    1. سلام چرا مشکل داره . بوقلمونا میکشن بلدرچینو جدا کنیدشون . زیر پای همشونم پوشال بریزید فلج نشن

  3. من برای جوجه ۵ روزم که دیروز خریدم رو تو کارتن که زیرشم پوشال نرم هست نگه میدارم و بعضی وقتا تو رو فرشی باهاش بازی میکنم و شبا هم لای حوله نرم میخوابونمش❤
    ممنون از سایت خوبتون❤

  4. سلام وقتتون به خیر.
    میخواستم بدونم دلیل اینکه مرغ من از خرده چوب های بستر نگهداریشون میخوره چیه؟
    فقط یکی از مرغ هام این کار رو میکنه و خیلی هم چاق شده فکر میکنم یکی از عواملش اینه
    ممکنه مشکل ساز باشه؟

    1. سلام تغذیشون چیه ؟ چوب ایرادی نداره اما احتمالا کمبود ویتامین و مواد مغذی داره . براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید

      1. خیلی متشکرم ازتون
        دون پارس و گندم تغذیه پایه هست براشون حالا گاهی اوقات سبزیجات و … هم میدیم
        این قرص مولتی ویتامین جوشان ها خوبن براشون؟ حتما باید از داروخانه دامپزشکی تهیه بشه یا از همین مولتی ویتامین ها و کلسیم هایی ک برای خودمون استفاده میشه هم میتونی بدیم؟

          1. اها متشکرم
            ی سوالی داشتم اگر راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم
            دقیقا همین مرغ من ک میگم چوب میخوره مدفوعش سیاه شده. تو اینترنت خوندم نوشته بود میتونه بدلیل خونریزی معده یا روده باشه.
            دلیل این رنگ مدفوع چیه؟ چیکار باید بکنم؟

          2. بله احتمالا این مشکل براش پیش اومده باید به دامپزشک مراجعه کنید حتما

    1. سلام اگر مقداری سنگ ریزه میخوره به دلیل هضم دان درون چینه دان هست و جای نگرانی نیست . اما اگر بیش از حد این کارو میکنه ممکنه از کمبود ویتامین باشه . تغذیش چیه ؟

    1. بهتر که موقع بارندگی به داخل سالن انتقال بدید
      قدم زدن روی بستر خیس میتونه باعث عفونت کف پا بشه مخصوصا اگه با فضولات همراه باشه

  5. سلام
    آیا ماسه برای زیر بلدرچین بهتر نیست؟ زیرا ممکن است خاک اره را بخورند و وقتی ان را بهم میزنند ایجاد غبار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس