چگونه مرغ را کرچ کنیم | آموزش گام به گام نحوه کرچ کردن مرغ

چگونه مرغ را کرچ کنیم | روش کرچ کردن مرغ بومی | چرا مرغ کرچ نمی شود؟

کرچ شدن، پیشامدی است که با بروز تغییرات فیزیولوژیکی به‌ صورت یک رفتار غریزی در مرغ نمایان می‌شود، یعنی در چنین مواقعی غریزه مادری مرغ به بالاترین درجه خود می‌رسد و پرخاشگری در رفتار او نمود پیدا می‌کند. در این مقاله به روش های کرچ کردن مرغ، ویژگی‌های مکان مناسب کرچ و عوامل متعددی که در تحقق کرچ شدن موثر است اشاره شده، اگر به دنبال جوجه کشی طبیعی از مرغ هستید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ بصورت اتوماتیک
» دارای بدنه ی ABS مقاوم و بادوام
» برخورداری از سیستم تهویه و اکسیژن رسانی استاندارد
قیمت : 7,100,000تومان

ایجاد مکان مناسب برای کرچ شدن

محل خواب مرغ را با کاه یا پوشال بپوشانید تا جای نرمی برای او فراهم شود، بهتر است پوشال ها را طوری قرار دهید که جریان هوا در زیر مرغ تا حدی وجود داشته باشد، این کار به تنفس بهتر جنین داخل تخم کمک خواهد کرد.

محل کرچ مرغ باید گرم باشد، بنابراین در صورت سرد بودن هوا، بهتر است محیط را به کمک بخاری یا لامپ مادر مصنوعی گرم کنید. با توجه به پایین آمدن سطح متابولیسم بدن مرغ، احتمال سرماخوردگی و تلف شدن آن بالاست. 

می‌توانید با یک پارچه مکانی که مرغ شما قرار دارد را پوشش دهید که مرغ احساس کند اینجا جای امنی برای پرورش جوجه هایش است. راحتی مرغ را با تاریک کردن فضای داخل لانه به ارمغان بیاورید و با قرار دادن لانه در مکانی آرام و به دور از سر و صدا به کرچ شدن او کمک کنید و در انتهای کار چند تخم در لانه قرار دهید تا مرغ تمایل بیشتری برای کرچ شدن پیدا کند.

اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لانه و سرپناه مرغ و خروس ها هستید، حتما نوشته آموزش ساخت لانه برای مرغ را بخوانید. 

انتخاب زمان و سن مناسب کرچ شدن مرغ

بهار و تابستان دو فصل مهم در کرچ شدن مرغ هستند، این فصول زمان مناسبی برای کرچ شدن بوده و بالاترین بازدهی را خواهند داشت، چنانچه قصد تحریک مرغی را به جهت کرچی دارید به سن آن نیز توجه کنید که حداقل عمر آن یک سال باشد و نهایتا تا سه سال سن داشته باشد، در غیر اینصورت احتمال کرچ نشدن مرغ و یا جوجه نشدن تخم ها به دلیل نابالغ یا مسن بودن مرغ وجود دارد. 

آیا مرغ برای کرچی نیاز به خروس دارد؟

آیا مرغ برای کرچی نیاز به خروس دارد؟ - چیکن هچ

وجود خروس برای تولید جوجه امری ضروری است، اما بعد از کرچی نیازی به وجود خروس نیست. به عبارتی اگر قصد تولید جوجه یک روزه را دارید، حتما باید مرغ ها را با خروس ها جفت دهید. در غیر این صورت اگر تخم های نطفه دار را از مکان دیگری تهیه کرده اید، حتی بدون وجود خروس نیز می توانید مرغ را کرچ کنید، کافیست مکان مناسبی برای او فراهم کنید و در فصل و زمان مناسب قرار داشته باشد. 

علائم کرچ شدن مرغ 

الف-دیگر تمایلی به بیرون رفتن از لانه ندارد و مدام وقت خود را آنجا سپری می‌کند.

ب-دچار پرریزی شدید در ناحیه شکم و سینه می‌شود.

پ-صدای ناله مانندی پیدا کرده و هنگام نزدیک شدن صدایی همچون جیغ زدن از خود نمایان می‌کند.

ت-به طور طبیعی تخم گذاری آن متوقف می‌شود.

ث-بی اشتها شده و تمایلی به خوردن غذا ندارد.

تغذیه مرغ کرچ شده چگونه باید باشد؟

از آنجا که اشتهای مرغ کرچ شده کاهش می یابد و وقت زیادی را صرف غذا خوردن نمی‌کند، باید تمهیداتی در این حیطه انجام دهید تا هرچند کم ، رغبتی برای خوردن غذا و آشامیدن آب پیدا کند در ادامه به پاره ای از موارد اشاره شده که با انجام آن‌ها تغذیه مناسبی را برای مرغ کرچ شده خود می‌توانید فراهم کنید.

1.هر روز مقداری آب و دان کافی در نزدیکی لانه قرار دهید.

2.کربوهیدرات کافی در جیره غذایی او وجود داشته باشد، مقدار دقیق آن باید توسط متخصص جیره نویس تعیین شود.

3.کلسیمی که در غذای مرغ کرچ شده وجود دارد، باید کمتر از کلسیم دریافتی مرغ معمولی  باشد زیرا کلسیم باعث تحریک تخم گذاری می‌شود.

4.از دادن غذاهای پرچرب برای مصرف مرغ کرچ شده بپرهیزید، زیرا چربی زیاد منجر به چاقی شده و چاقی زمینه ساز پیدایش گونه های مختلف بیماری خواهد بود.

5.دقت داشته باشید که غذای مورد نظر نمک زیادی نداشته باشد، چون برای تمامی پرندگان مضر است.

6.جهت تحریک کرچی نیز می‌توانید مقداری خمیر ترش حاصله از آرد گندم را به مرغ های خود دهید.

بهترین نژادهایی که برای کرچ شدن مناسب هستند

نژادهای اصیل به دلیل برخورداری از غریزه مادری قوی به راحتی کرچ می‌شوند. بارزترین انتخاب برای پرورش در این راستا عبارتند از نژادهای مرغ محلی بومی، لاری، مرغ مرندی، بلک استار، سوماترا، پلیموت راک، دورکینگ، دومینیک، مرغ ابریشمی و کوشین نمونه‌های خوبی برای کرچ شدن هستند.

چه گیاهانی تحریک کننده کرچی هستند؟

چه گیاهانی تحریک کننده کرچی هستند؟ - چیکن هچ

استفاده از رایحه‌های درمانی و یا کمی سبزی در داخل جعبه مسبب تحریک کرچی در مرغ می‌شود. به عنوان نمونه اسطوخودوس و یا بابونه نمونه‌های مناسبی برای این کار هستند که می‌توانید استفاده بهینه از آنها برای کرچی مرغ داشته باشید.

ویژگی‌های مرغ مناسب برای کرچ شدن

1.دارای بدنی چاق و پر باشند.

2.چابک و پر جنب و جوش باشند.

3.سرحال بوده و از ناحیه پا سالم و بیماری نداشته باشند.

4.پر کافی در ناحیه زیر شکم خود داشته و دچار کچلی یا طاسی نشده‌ باشند.

چاره کار در صورت عدم کرچ شدن مرغ چیست؟

در صورتی که تمامی مراحل و اقدامات فوق را در جهت کرچ شدن مرغ انجام دادید، ولی باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدید و تعداد اندکی از تخم ها جوجه شدند، می توانید از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و یا نیمه صنعتی استفاده کنید. 

دستگاه جوجه کشی دقیقا همان کار جوجه کشی را انجام می دهد، با این تفاوت که کاملا خودکار بوده و برخلاف مرغ، نیاز به مراقبت و رسیدگی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقالات مربوط به جوجه کشی با دستگاه را در همین سایت می توانید مطالعه کنید. 

سخن آخر 

در این نوشته سعی شد به چگونگی کرچ مرغ و اطلاعات کاربردی در خصوص آن اشاره شود تا با فراهم‌ کردن شرایط و بستر مناسب، شاهد کرچی مرغ خود باشید و با دقت در نوع تغذیه مرغ به نتیجه مطلوبی دست یابید، هر تجربه‌ای در این حیطه دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ و یه خروس دارم مرغ تخمگذاره . به خاطر نبود جا اونا رو تو یه قفس بزرگ تو بام خانه نگه داری میکنیم . نژادشون محلیه.من باید از کی دیگه تخم های مرغ رو جمع نکنم تا کرچ شه؟و اینکه آیا تو قفس بدون لامپ و … کرچ میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      الان بهترین زمان برای کرچ شدنشه
      کرچ شدنم یه پدیده ی غریزی هست که توی مرغ اتفاق میفته و بعد از هر بار تخم گذاری می تونه کرچ بشه
      یه لونه ی مناسب براش تهیه کن
      با کاه و پوشال و اینجور چیزا بستر درست کن براش
      دمای محیط معتدل باشه نه زیاد گرم نه زیاد سرد
      محیط آروم و خلوت باشه استرس وارد نشه به پرنده یکمم تاریک باشه
      برای تحریکش به کرچی می تونه از برگ گیاهانی مثل بابونه و یا اسطوخدوس استفاده کنی بذاریشون نزدیک لونه ش
      بوی اونا مرغ رو به کرچ شدن تحریک می کنه

    1. ببر دامپزشک آتل بندیش کنه بمونه عفونت می کنه علاوه بر اینکه فلج میشه ممکنه تلف بشه مرغت

  2. سلام در شرکت‌های صنعتی کشورهای خارجی که مرغ پرورش میدن تخم همان مرغهای بدون خروس را تودستگاه میذارن وجوجه میکنن آیا روشی بکارمیبرن؟

        1. سلام دوست عزیز
          نه ایرادی نداره فقط باید گرمایش محیط قرارگیری رو تامین کنی
          چون متابولیسم بدنی تو کرچی کاهش پیدا میکنه و سرما هم باشه تلف میشه

  3. سلام ببخشید مرغ من تاحالا کرچ نشده بعد الان چند روز تمام ویژگی هارا داره ولی مثلا یبار بعد از ظهر میره تو لونه میشه ولی اگه یکی مرغا رفت رو اعصابش و اومد بیرون دیگه تا فردا بعد از ظهرش نمیره تو لونه بعد من نمیدونم اصلا کرچه یانه

    1. سلام اگر میخوابه توی لونه بله کرچه . باید جوری باشه که بقیه پرنده ها نتونن مزاحمش بشن

  4. سلام ببخشید من یک مرغ رو خوابوندم 5 روزه که خوابیده اما امروز دیدم یکی از تخم ها شکسته ممکنه خودش بخوره یا چیزه دیگس ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام چجوری شکسته ؟ نوک خورده بهش یا له شده ؟ یا وزنش سنگین بوده یا خودش از گرسنگی و کمبود ویتامین میخوره . غذا و آب بذارید کنارش هر روزم از روی تخم بلندش کنید تا غذا بخوره

  5. سلام من کلی خمیر ترش هم دادم ب مرغها م چشماشون میبندن حالت بی‌حالی دارن چن دقیقه اما دوباره جون میگیرن نمیدونم چکارش ن کنم ک کرچ بشن همشونم یک سال ب بالا هستن کوشین وبر همایی و محلی و پا پر هستن همشون اگر ممکنه همینجا محبت کنید بگید چیی و واسشون خوبه جز خمیر ترش و عدس ک قطعا کرچ بشن تا بقیه دوستان هم استفاده کنن مرسی ک هستین سپاس فراوان

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید همه نکات رو هم انجام بدین خمیر ترش بیش از حد هم خوب نیست زیاده روی نکنید

    2. دوست من بهشون رحم کن، اگر تلاش برای کرد شدن مرغ هات میکنی به نظرم فقط روی یکی از مرغ ها که استعداد بیشتری داره تمرکز کن که اگر برای اولین بار قراره تجربه کنی با ِِسختی زیاد روبه رو نشی و بتونی رسیدگی لازم رو انجام بدی

  6. سلام من یه مرغ و خروس رو از جوجه بودن دارم حالا بزرگ شدن مرغم روزی یه تخم میزاره اول برا جوجه گیری تخمها تو یخچال میزاریم عیبی نداره دوم برا کرچ شدن مرغ چکار کنم سوم حتما باید خروس هم باشه چون به هم خیلی وابسته هسن

    1. سلام خیر نباید بذارید توی یخچال !
      مقاله براتون توضیح داده نحوه کرچ شدنش رو بخونیدش
      نیازی نیست خروس رو جدا کنید

    1. سلام بله نژاد گلین لری یکی از بهترین انتخاب ها برای کرچ شدن هستش و اصلا خیلی ها برای همین کرچ شدن زیادش پرورش میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋