آموزش جوجه کشی طبیعی مرغ

جوجه کشی طبیعی مرغ

جوجه کشی بخشی مهمی از چرخه پرورش و نگهداری طیور می باشد. پرورش مرغ چه به شکل سنتی در روستاها و چه به شکل صنعتی در مرغداری ها به صورت گسترده انجام میگیرد. امروزه از انواع دستگاه جوجه کشی برای تکثیر گله ها حتی در مناطق روستایی نیز استفاده میشود. با این حال هنوز هم هستند کسانی که به صورت طبیعی اقدام به جوجه کشی  از طیور مختلف میکنند.

فروشگاه چیکن هچ بعنوان مرجع جوجه کشی ایران در این نوشتار قصد دارد شما را با فوت فن های جوجه کشی مرغ آشنا نماید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» دارای درصد موفقیت بسیار بالا در جوجه کشی از تخم مرغ
» بهره گیری از قطعات مرغوب و با کیفیت
» دارای قابلیت تهویه و سیرکولاسیون هوا بصورت اتوماتیک
قیمت : 3,530,000تومان

جوجه کشی طبیعی و سنتی مرغ به چه صورت است؟

جوجه کشی مرغ به روش سنتی فقط در مقاطع مشخصی از سال امکان پذیر است. ماه های فروردین و اردیبهشت و اواخر شهریور و اوایل پاییز از جمله زمانی هایی هستند که شرایط آب و هوایی برای جوجه کشی طبیعی مرغ سازگار می باشد.

در جوجه کشی طبیعی، مرغ به مدت 3 هفته بر روی تخم های نطفه دار می خوابد و آنها را به جوجه تبدیل میکند. از هر نوع مرغی نمی توان برای جوجه کشی طبیعی استفاده نمود. ضمن اینکه نژادهایی که برای جوجه کشی مناسب هستند باید ابتدا کرچ شوند.

جوجه کشی طبیعی و سنتی مرغ به چه صورت است

برای جوجه کشی طبیعی لازم است که ابتدا مرغ وارد حالت کرچی شود. کرچ شدن و یا کرک شدن و کپ آمدن یک رفتار غریزی در مرغ ها می باشد. در نتیجه این رفتار غریزی مرغ علاقه شدیدی به خوابیدن در لانه و یا خوابیدن بر روی تخم ها پیدا میکند. حس مادری او بسیار قوی شده و مرغ ترسو به یک مرغ شجاع با حالت تهاجمی تبدیل میشود. هچنین صدای مرغ نیز تغییر پیدا میکند.

اما غریزه کرچی و یا مادری تمامی نژادهای مرغ با هم یکسان نیست. برخی از نژادها هر ساله کرچ میشوند؛ برخی نژادها هر دو الی سه سال کرچ میشوند؛ برخی از نژادها نیز هرگز کرچ نمیشوند.

کرچ شدن یک مرغ در درجه اول به نژاد او بستگی دارد ولی عوامل مختلفی مرغ را به کرچ شدن تحریک میکند. مهمترین این عوامل شامل خوراک، آب و هوا، نور محیط و شرایط نگهداری میباشد.

چه نوع مرغ هایی برای جوجه کشی طبیعی بهتر هستند؟

برای جوجه کشی طبیعی ابتدا باید به نژاد مرغ توجه شود و سپس به ظاهر و رفتار او. نژادهای مختلفی از مرغ وجود دارند که پرورش دهنده های بسیار خوبی برای جوجه هایشان هستند. برخی از نژادها هم هرگز کرچ نمیشوند. مهمترین نژادهایی که برای جوجه کشی طبیعی ایده آل هستند شامل نژاد بومی و محلی، لاری، کوشین، ابریشمی، بلک استار، برهما و مرغ مرندی می باشند. نژادهای دیگری هم همچون دومینیک، مینیاتور، پلیموت راک و … هم به خوبی کرچ میشوند.

بعد از نژاد باید به ظاهر پرنده نیز بسیار دقت نمایید. هر مرغی که کرچ شده لزوما برای جوجه کشی مناسب نمی باشد. برخی از مرغ ها پوشش پر ضعیفی دارند و دچار طاسی شده اند، برخی از آنها ممکن است در نیمه جوجه کشی، تخم ها را رها نمایند. مرغ هایی که پیر هستند و یا تازه تخمگذار شده اند؛ مرغ هایی که نقص ژنتیکی در پاها و نوک و … دارند؛ مرغ هایی که ضعیف بوده و لاغر هستند؛ مرغ هایی که علائم بیماری دارند و ظاهر آنها بی حال و بیمار به نظر می رسد و مرغ هایی که تخم خوار می باشند به هیچ وجه مناسب جوجه کشی طبیعی نیستند.

اگر مرغ های مزرعه شما از نژادی هستند که در سال حداقل یک بار پتانسیل کرچ شدن دارند، می توانید با انتخاب مرغ مناسب به جوجه کشی طبیعی بپردازید.

اقدامات لازم برای جوجه کشی طبیعی مرغ

همان طور که گفته شد جوجه کشی طبیعی مرغ بیشتر در اوایل فصل بهار و اواخر تابستان و اوایل پاییز امکان پذیر می باشد. برخی از مرغ ها به خودی خود در زمان های گفته شده کرچ میشوند. برخی از مرغ ها نیز آمادگی لازم برای کرچ شدن را دارند ولی اقداماتی لازم است تا آنها کاملا کرچ شده و بتوان برای جوجه کشی طبیعی از آنها بهره برد.

به منظور تحریک مرغ ها به کرچ شدن و ایجاد شرایط مناسب جوجه کشی اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. نور محیط لانه مرغ را کم کنید.
  2. تخم مرغ های داخل لانه را جمع آوری نکنید و حتی تعدادی تخم مرغ دیگر نیز به آن اضافه کنید.
  3. از ایجاد مزاحمت در محیط لانه مرغ جلوگیری نمایید. برای این منظور بهتر است لانه مرغ را به یک محیط خلوت و به دور از مرغ ها و خروس های دیگر منتقل نمایید.
  4. دما و رطوبت محیط لانه باید معتدل باشد. اگر محیط لانه زیاد گرم باشد مرغ لانه را ترک نموده و ممکن است در اثر استرس دمایی بر روی زمین بخوابد.
  5. بستر لانه مرغ را با کاه پر کنید. استفاده از کاه در لانه مرغ برای کرچی او بسیار تأثیر گذار است.
  6. با استفاده از آرد گندم کمی خمیر مایه ترش تهیه نموده و به مدت یک هفته هر روز صبح مقداری از خمیر ترش را به همراه غذا به مرغ ها بدهید تا برای کرچ شدن تحریک شوند.

انتخاب تخم های نطفه دار برای جوجه کشی

چه در جوجه کشی طبیعی و چه در جوجه کشی مصنوعی با ماشین جوجه کشی لازم است که کاربر حتما از تخم نطفه دار تازه استفاده کند. برای نطفه دار شدن تخم مرغ ها در یک گله باید به تعداد کافی خروس نیز به همراه مرغ ها پرورش داده شوند. در گله های مولد معمولا به ازای هر 5 مرغ یک عدد خروس در گله رها میکنند. اگر به ازای هر 10 مرغ، یک خروس در گله باشد احتمالا تخم های نطفه دار حاصل بسیار ضعیف بوده و به درد جوجه کشی نخواهند خورد. تعداد زیاد خروس در گله نیز باعث نزاع بین خروس ها شده و ممکن است گله را به عارضه کانیبالیسم مبتلا کند. بنابراین ضریب مرغ به خروس باید استاندارد باشد.

انتخاب تخم های نطفه دار برای جوجه کشی

تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی باید تحت دما و رطوبت خاصی نگهداری شوند. اگر دمای محیط نگهداری تخم های نطفه دار بیش از 25 درجه باشد نطفه شروع به رشد نموده و بصورت ناقص رشد میکند و تلف میشود. تخم های نطفه دار در دمای 18 الی 20 درجه قابل نگهداری می باشند. رطوبت محیط نگهداری تخم نطفه دار نیز باید بین 40 الی 50 درصد باشد.

در بخش بالا اشاره شد که برای تحریک مرغ به کرچی تعدادی تخم مرغ در لانه او قرار دهید. پیشنها میکنم حتما از تخم مرغ های معمولی برای این منظور استفاده کنید و از قرار دادن این تخم مرغ ها برای ادامه جوجه کشی خودداری نمایید. بعد از اینکه مرغ مزرعه شما واقعا کرچ شد با توجه به جثه او بین 9 الی 12 عدد تخم مرغ نطفه دار تازه می توانید در زیر او قرار دهید.

لازم به ذکر است که تخم مرغ نطفه دار حداکثر تا 5 الی 6 روز قابل نگهداری است.  بعد از این مدت نطفه درون تخم به شدت ضعیف شده و نمی تواند به جوجه کامل تبدیل شود.

اقدامات لازم بعد از کرچ شدن مرغ و شروع جوجه کشی طبیعی

بعضی از مرغ ها ممکن است رفتار کرچی تقلید کنند تا کسی مزاحم آنها نشود. اگر شما به اشتباه از این مرغ برای جوجه کشی استفاده کنید، به احتمال قوی او تخم های نطفه دار را ترک خواهد کرد و باعث تلف شدن آنها خواهد شد. اگر مرغ شما رفتار کرچی تقلید میکند برای اطمینان از کرچ شدن او بهتر است یکی دو روز او را با تخم مرغ مصنوعی و با معمولی تست کنید.

بعد از اطمینان از کرچ شدن مرغ، از یک جعبه چوبی و یا پلاستیکی برای جوجه کشی طبیعی استفاده کند. داخل لانه را با کاه پر نموده و با کف دست کمی سطح آن را گود نمایید. به تعداد مناسب تخم نطفه دار در داخل لانه قرار داده و مرغ کرچ شده رو در داخل لانه بگذارید. محل قرار گیری لانه باید دور از دسترس سایر مرغ و خروس ها و حیوانات دیگر باشد. زیرا مزاحمت و ترس باعث میشود مرغ، جوجه کشی را رها نماید.

محیط جوجه کشی طبیعی مرغ باید دور از تابش مستقیم نور باشد و بهتر است محل لانه کمی تاریک باشد. دما و رطوبت محیط جوجه کشی نیز بایستی حتما معتدل باشد. دمای گرم و یا سرد و یا مرطوب و خشک برای جوجه کشی اصلا مناسب نیست.

برای تغذیه مرغ مقداری دان و همچنین آب در نزدیکی لانه قرار دهید. ظرف آبخوری کمی دور از لانه باشد تا در اثر رفت و آمد مرغ، آب بر روی تخم های نطفه دار پاشیده نشود.

در روز هفتم الی دهم جوجه کشی، می توانید نطفه سنجی نموده و تخم های بدون نطفه را از زیر مرغ بردارید. در ادامه جوجه کشی این نوع تخم ها گندیده خواهند شد.

جوجه کشی طبیعی مرغ به طور متوسط 21 روز طول میکشد. گاهی اوقات ممکن است جوجه ها در روز 23 هچ شوند. بنابراین عجله نکنید و اجازه دهید تمامی تخم ها هچ شوند. اگر تا روز 23 برخی از جوجه ها متولد شده و هنوز برخی از تخم ها حتی نوک نزده باشند، احتمالا جوجه داخل آن تخم تلف شده و امیدی به خارج شدن او نیست. جوجه های یک روزه پس از 24 الی 36 ساعت باید با آب شیرین تقویت شوند. در این مدت زمان نیازی به خوراک آنها نیست و باید کیسه زرد جذب بدن آنها شود. بعد از 24 الی 36 ساعت می توان جوجه ها را با خوراک مخصوص جوجه تغذیه نمود.

نوشته های مشابه

‫895 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      اون بستگی به روند جوجه کشی از تخما و سالم و ناسالم بودن جوجه ها داخل تخم داره
      بعضی وقتا هم پوسته ی تخم به حدی سفته که نمی تونن نوکش بزنن اینم ناشی از کلسیم زیاد توی پوستس

  1. سلام من یه مرغ دارم میخواستم بدونم با روزی یه تخم مرغ میشه جوجه کشی کرد چون نمی تونم تخم نطفه دار تهیه کنم میخوام از همین نژاد باشه

  2. سلام خسته نباشید.
    مرغ و جوجه هام حشره زده بودن روغن زدم بعد از چند روز زیر بغل جوجه هام زرد شده دلیلش چیه؟

      1. سلام علت فلج شدن مرغ چی میتونه باشه جز تغذیه ؟
        چند روزی بقیه مرغها اذیتش میکردن نمیذاشتن چیزی بخوره
        راه درمانش چیه خوب میشه؟مولتی اکترولیت بهش دادیم خوب نشده

  3. مرغی که تازه شروع به تخم گذاشتن کرده؛ آیا این تخم ها مناسب جوجه کشی هستن؟ یا باید از زمان تخم گذاری مرغ چند ماه بگذره؟

  4. سلام
    میخواستم بدونم یه مرغ که تازه کرچ شده تا چند روز بگزره از کرچیش میشه استفاده کرد برای جوجه کشی
    منظورم این هست که از یه بنده خدایی مرغ کرچ خریدم ولی از مدت کرچش 2 هفته گذشته آیا میشه زیرش تخم نطفه دار گذاشت تا جوجه کشی کرد

  5. سلام مجدد و وقت بخیر
    یه مرغ سبرایت دارم که یکماه پیش کرچ شده بود و الان باز میره میخوابه روی تخم . امکان دوباره کرچ شدن طی دو ماه هست؟

    1. سلام وقت بخیر
      مرغ کرچی دارم هر روز روزی یک ربع از لانه اش میاد بیرون امروز یکساعت بیرون بوده حواسمون نبود بهش ایا تخم مرغاش خراب شدن؟اگه کمی سرد شده باشن؟

      1. سلام دوست عزیز
        نه مشکلی پیش نمیاد روزانه حداقل باید دوبار از روی تخم ها بلند بشه غذا و آب بخوره
        محیط قرارگیری لانه گرم بود؟؟

      2. مرغ کرک رو باید اب و غذا را پیشش گذاشت و حبسش کرد….یعنی خروج و براش ببندی با اجر یا مثلا داخل یک کارتون بزرگ

  6. سلام، با ادمین موافقم
    فقط برای اشتراک تجربه، بستگی به مرغ داره من لاری داشتم، فقط یه جوجه دراومد سه نوع جوجه مختلف یک روزه گذاشتم، قبول کرد.
    البته بعضی هم دیدم بچه خودشون چون شبیه نبوده با نک زدن کشتن، پس جواب قطعی وجود نداره، باید امتحان کنی!!

  7. سلام مرغ ما از روی تخم مرغ ها پا شد فکر کنم ۱۲ ساعتی شده باشه
    و دوباره رفت نشست روی تخم ها
    الان جوجه ها خراب شدن؟

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی 12 ساعت از روی تخم ها بلند شده بوده؟
      نطفه سنجی انجام بده اگر جنین در حال حرکت بود که زندس
      اگر نه ایجاد مشکل کرده

  8. سلام وقتتون بخیر
    اولا یه موضوعی رو بگم
    به تاریخ و پاسخ و توضیحات که نگاه میکنم واقعا از این همه تعهد شما لذت میبرم که کاملاً رایگان تجربیاتتون رو در اختیار مردم میذارید و میدونم خیلی کم هستن. افرادی که این جوری وقت بذارن واسه مشکلات مردم.
    و اینکه من میخواستم تجربه مو از جوجه کشی سنتی با بقیه و شما دوستان عزیز در‌میون بذارم و لطف بفرمایید اشتباهاتم‌رو بهم بگید شاید به دوستان دیگر هم کمک کنه.
    من ۴تا مرغ سبرایت دارم که نوبتی کرچ شدن و سعی کردم که تخم های مختلف زیرشون بذارم حدودا ۷ الی ۸‌تخم تهیه کردم برای هر کدام و بعضی وقتا قسمتی یا کل یکی دو تا تخم بیرون میموند از زیرشون. چنتا مشکل داشتم در این حین. تخم هایی که بیرون اومدن در روز بیستم جوجه شدن ولی بعضی اوقات تخم هارو در روزهای بعد از بیستم که زیر نور می‌گرفتم تکون میخوردن یعنی زنده بودن ، یکیشونو خودم خارج کردم که متأسفانه خون داخلش بود و تلف شد ولی یه تخم دیگه رو دست نزدم و بعد چند روز خارج نشد و داخل تخم تلف شد و خارج نشد. بعضی تخم ها هم جوجه ی داخلش کاملا خشک بود و به زور و کمک خودم خارج شد. یکی از مرغ ها هم وقتی جوجه ها بیرون اومدن به یکی از جوجه ها حمله میکرد و میزدش که جداش کردم و گذاشتمش کنار مرغی که هنوز ۴ ۵ روز از دوران جوجه کشی خودش مونده بود و مشکلی که پیش اومد این بود که بیشتر تخم های اون مرغ جوجه نشد حالا نمی‌دونم بخاطر گذاشتن جوجه زنده زیرش بود یا مشکل دیگه.
    یکی از مرغ های دیگه هیچکدام از تخماش جوجه نشد با اینکه داخل تخم سالم بودن و کامل و اینکه نمیدونستم باید خودم تخم رو بشکونم‌یا نه.بهر حال تلف شدن. حالا این مرغ که جوجه ای نداره هنوز میخوابه و خاصیت کرچی رو حفظ کرده. ایا میشه باز تخم از نو زیرش گذاشت یا خیر. معذرت می‌خوام بابت طولانی بودن پیام. اگر صلاح دیدین راهنمایی بفرمایید. باتشکر فراوان از سایت خوب و ادمین های خوبتر . ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون بابت حسن توجهتون
      مورد آخر که فرمودین جوجه نشدن آیا نطفه سنجی انجام داده بودین تخم ها نطفه داشتن؟؟؟
      اگه کرچه میتونید زیرش تخم اضافه کنید
      بهتره تخم هارو زیاد دستکاری نکنید اغلب 4 الی 5 روز زمان بیرون اومدن از تخم اینور اونور میشه عجله اینطور باعث تلف شدن زودهنگامشون میشه

      1. خواهش میکنم.
        نه متاسفانه سهل انگاری کردم توی نطفه سنجی و بعد دو هفته متوجه شدم سه تا از تخم ها جنین داخلش تشکیل نشده ولی همون موقع بقیه تخم ها جنین تکون میخورد داخلش که بعد از روز ۲۳ام که تخم هارو خود باز کردم جوجه های کاملا سالم مُرده بودن. و اینکه جایی توی توضیحاتتون خوندم که نوشته بودین مرغ بعد دوران کرچی خیلی ضعیف میشه و بخاطر همون بعد از اینکه جوجه ها در نیومدن تخمی نذاشتم زیرش.

        1. سلام وقت بخیر علت اینکه بعضی از جوجه ها داخل تخم تلف شدن میتونه مواردی باشه که من تجربه کردم
          اول اینکه همه تخم مرغ ها را با هم زیر مرغ بزارین تا یک روز با هم در بیان
          در طول سه هفته اصلا به تخم ها دست نزنی‍د
          وسوم اینکه میگن تا 23 روز ممکنه طول بکشه من چند ساله ندیدم بیشتر از 21 روز بشه 20 روز و حتی 19 روزه به دنیا میان ولی بیشتر 21نمیشه در روز بیست و یکم اگر چند تا از جوجه ها به دنیا اومدن یه سوراخ رو بقیه تخم ها بزنید تا کمک کنید جوجه به دنیا بیاد ولی کامل از تخم جدا نکنید بزارید زیر مادرش خودش از تخم جدا میشه
          با تشکر

    2. سلام ودرود اگه الان کرک هستش میشه تخم بزاری ولی از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن باشید بعد زیر مرغ قرار بدین ۱۰الی ۱۲ تخم میتونید زیر مرغ بزارین

  9. سلام تو مقاله گفتید یه روی یک بار یا دوبار برای تغذیه بیارمش بیرون مرغ را فرقی میکنه چه زمانی باشه یا نه
    به خاطر کارم شب ها خونه هستم میخواستم بدنم شب فقط بیارمش بیرون مشکلی نداره
    و اینکه توی اصفهانم و اینجا خیلی گرمه مشکلی ایجاد میکنه یا نه
    یه سوال دیگه هم اینکه مرغم دفعه پیش وقتی نزدیک موقع هچر شد توی اب میرفت خودشو خیس میکرد و میخواست روی تخم ها بخوآبه باید بزارم بشینه رو تخما یا خشک بشه بعد

    1. سلام دوست عزیز
      بله روزانه دوبار بهتره که برای مصرف غذا بلند کنید
      بهتره یکبار ظهر و یکبار در شب این اتفاق بیفته
      فقط دادن غذا شبها ایجاد مشکل میکنه نزدیک لونش قرار بده غذاشو
      نه اصلا نباید تخمها خیس بشن
      باید حواست باشه که این کارو نکنه

  10. سلام
    سریه پیش که جوجه کشی کردم جوجه های به دنیا اومده غذا نمیخوردند با اینکه سر حال بودن مشکلشون چش بود بعدشم از بس غذا نخوردن مردن با اینکه مرغ پیششون بود و ترغیب میکرد

    1. سلام جوجه ای که تازه دنیا اومده غذا نباید بدی روز اول رو
      باید محلول آب شکر با انرژی پلاس میدادی

  11. سلام من روز ۱۴ ام جوجه کشی ام تا الان روزانه نظفه سنجی میکردم با رعایت نکات و اصول و مشکلی هم اصلا برای نطفه ها پیش نیومد تو تخم بزرگ شدن تکون میخورن ، ایا از این به این کار رو ادامه بدم مشکل داره یا نه؟

  12. سلام خسته نباشید مرغ من خودش از روی تخم پا نمیشد برای غذا و آب من روزی دوبار اونو بلند میکردم برای غذا ،امروز 18روزه که مرغ روی تخما خوابیده این سه روز آخر باز هم مرغ رو از روی تخم ها بلند کنم؟اگه کلا بلند نشه ولی آب و دون نزدیکش باشه احیانا کثیف کاری نمیکنه روی تخما؟

  13. سلام عصر تون بخیر
    ببخشید من دوتا مرغ خواباندم توی یک روز موقع جوجه‌ها دربیایند میتونم آنها را یکی کنم یعنی بزارمشون دنبال یک مرغ ممنونم؟

    1. سلام ممکنه بفهمه مرغ که جوجه های خودش نیستن و نوکشون بزنه ممکنه هم نفهمه مشخص نیست ولی بذارید با مادر باشن افسرده نشه

      1. سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم میشم
        من ۹ تا تخم زیر مرغ گذاشتم روز۱۹ .۵عدد از تخم در اومدن الان که روز ۲۰ است هنوز اون ۴تا در نیومدن مرغ هم هر ۵ ساعت بلند میشه و با جوجه ها راه میره و با نوک زدن به هر چیزی که برای خوردن است میگه که بخورن بعد از ۳۰ دقیقه باز میشینه سر جاش چه کار باید بکنم آن ۴تا سرد نشن و در بیان لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          نطفه سنجی انجام داده بودی که ببینی اون 4 تا نطفه دارن یا نه؟
          یکیم اگه کم بلند میشه جای نگرانی نداره و الان چند روز دیگه در صورت وجود نطفه اونام در میان

  14. سلام خسته نباشید یکی از اقوام مرغ گذاشته تو کارتن روی تخم ها کامل کارتن رو پوشونده بعد چند روز مرغ بیحال شده اطراف صورتش کمی پر رنگ شده فکر کنم به خاطر کمبود اکسیژن باشه بهش میگم میگه نه مرغ میتونه بدون هوا 21 روز دووم بیاره مگه میشه چنین چیزی؟

    1. سلام لطفا بدون هوا بذاریدش جایی تا 21 روز زنده بمونه و مرغ ها از دستش راحت شن ! استدلالش رو !!! مرغم ازش بگیرید نجات بدین

  15. سلام و خسته نباشید
    مرغمون بعد از 21 روز 6 تا جوجه در آورده حالا 20 تا جوجه ماشینی داریم که اونم آوردیم پیش این مرغه اونم قبولشون کرده ولی سوالی داشتم اینه که دیروز همشون مثل‌اینکه خیس و مرطوب شده بودن دوتاشون تلف شد حالا بقیشونم یکم بی حالن جاشونم کارتن با کاه هستش چیکارشون کنیم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام لامپ رشته ای بذارید بالای سرشون باید محیط گرم باشه تا 35 درجه سانتیگراد . کارتن خیس شده یا رفتن توی آبشون ؟

  16. سلام روز نهم جوجه کشی هستم تخم ها رو که نطفه سنجی میکنم بعضیا اصلا هیچی توشون نیست ، اما بقیه رگ و اینا دارن ولی جوجه توشون خیلی کوچیکه ، بعضیا هم جوجه شون بزرگ تره ، از کجا بفهمم جوجه داخل تخم زنده است یا مرده؟

      1. سلام روز۸م با نور چراغ قوه موبایل نطفه سنجی کردم به دو تا تخمها مشکوک بودم الان روز ۱۶هم هست میتونم باز نطفه سنجی کنم باقی تخمها خراب نشن . چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

  17. سلام
    عیدتون مبارک
    من ۲تا از جوجه هام ۳ ماهه هستن و پاشون فلج شده میشه راهنمایی کنید ممنون
    جوجه ها گلین هستند

    1. سلام عید شما هم مبارک
      کامل توضیح بدین که غذاشون چیه ؟ روی پاشون جای زخم ، کبودی یا قرمزی هست ؟
      زیر پاشون چی میریززین ؟ علائم دیگه ای دارند ؟

  18. سلام ببخشید بعد از اینکه تخم ها جوحه شدن بعد چند روز میتونیم دوباره تخم بزاریم زیر مرغ کرچ ؟ و اینکه توی اون مدت اگه مرغ ها تخم گذاشتن کجا بزاریم که هر وقت مرغ خواستیم بخوابونیم بزاریم زیرشون ؟

  19. سلام ، مرغ من ۳ روز کرچ شده ، اصلا برای آب و غذا از روی تخم بلند نمیشه ، آب و غذا جلوش گذاشتیم ، کم و بیش میخوره . اشکال نداره به نظرتون اگه بلند نشه از جاش

    1. سلام دو روز دیگه هم صبر کنید بعد یک تخم رو از قست پهنش بشکونید ببینید اصلا نطفه دارند یا خیر

    2. سلام ، مرغ من اصلا برای غذا و رفع حاجت از رو تخم پایین نمیاد . غذا جلوش گذاشتم . لازمه پایین بیاد یا نه ؟؟ ممنون از سایت خوبتون

  20. سلام
    ببخشید زیاد مزاحم میشم
    مرغ من چند روزی اب نمیخوره الی غذا نمیخوره تو لونشم نمیتونم بزارم چون پاشو میکنه تو اب واینک۶ دیشب دیدم دو تا از تخم ها شکسته زیر خود مرغ اخه محتوی یاتش به سینه مرغ چسبیده بود و تخم ها هم جوجه های ۱۳ روزه بودن
    مرغم کوچیک و سبکه بعید میدونم که خودش شکونده و عادت تخم خوری نداره اونم الان بعد از دوهفته خوابیدح رو تخم
    میخوام بدونم به نظرتون چرا شکسته
    یعنی شب ترسیده و اینا
    بعد یه موضوع من شب ساعت های ۹ شب بهش یه سر زدم و بلندش کردم از جاش و دوباره گزاشتم برای یک دقیقه مشکل از من بوده که شب این کارو کردم
    و اینکه محتوی های تخم مرغ خورده نشده بود نصفش یه جا دور از مرغ و نصف دیگش زیر مرغ بود
    والانم تخم مرغ ها کثیف شدن یکم با دست تاجایی که شد تمیزشون کردم باید تمیز ترشون کنم چه طوری
    اهان دیروز مرغ رو که ول کردم غذا بخوره با خروس و مرغ های گله روبرو شد یعنی برا همین تخمش شب شکسته
    لطفا به تمام سوالاتم جواب بدین همشون🙏🙏🙏🙏

    1. سلام مشخص نیست که چرا شکسته شاید ترسیده پاش رفته روشون . روزی حداقل یک بار به زور بلندش کنید اب و غذا بخوره . دان رو نزدیکش بذارید . غذاش چیه ؟ تخم هارو نمیتونید بیشتر تمیز کنید کاریه که شده .محیطش آروم باشه بقیه پرنده ها نتونن اذیت کنن

  21. سلام روز دوم دوتا از تخم ها از زیر مرغ بیرون بودن و سرد شده بودن آیا اون تخم ها خراب میشن؟

    1. سلا چند تا تخم زیرش گذاشتین ؟ مشخص نیست باید بدونید چند ساعت بیرون بوده و روز چندم جوجه کشی هستین ؟

    1. سلام منظورتون نطفه سنجی هست ؟ ضرری نداره اما نباید در حین نوربینی تخم تکان شدید بخوره یا دماش سرد بشه

  22. سلام ببخشید مرغ من ۲۲ روزه نشسته اما متاسفانه تخم مرغها رو نتونسته تبدیل به جوجه کنه میتونم دوباره زیرش تخم بذارم هنوز میشینه یا نه؟

    1. سلام خیر اصلا این کار رو نکنید مرغ ضعیف میشه و تلف میشه . علت اینکه تخم ها تبدیل به جوجه نشدن چی بوده ؟ نطفه نداشتن یا خفه شدن ؟

  23. با سلام خسته نباشید
    من دوتا مرغ نژاد مینیاتوری دارم
    جفتشون با فاصله 10 روز کرچ شدن زیر هر کدومشون حدودا ۵ تا تخم بوده
    اولی که زود تر کرچ شده الان ۳ تاشون جوجه شده ولی مدت زمان حدود الان ۲۸ روز هست روی تخم هاست بقیه تخم ها رو زیر دومی منتقل کنم و این مرغ با جوجه هاش جدا
    چون خیلی بی قرار شده و بلند میشه میچرخه

    1. سلام بلندش کنید وگرنه ضعیف میشه از روی تخم برش دارید و به محلی که میخواین نگهداری کنید منتقلش کنید با جوجه ها. با چراغ قوه تخم هارو نطفه سنجی کنید ببینید اصلا نطفه تشکیل شده ؟ بعید میدونم اون ها بعد از 28 روز جوجه بشن

  24. ببخشید میشه بگید بعد از به دنیا اومدن جوجه ها اب شکر رو چه موقع و تا چه زمانی به جوجه ها و کی بهشون غذا بدم و غذا چی بهشون بدم و جوجه ها رو از چه زمانی وارد گله کنم گله من ۴ تا مرغ و ۱ خروس با جثه بزرگه البته از وقتی مرغ کرچ شده میخواد مرغ کرچ شده رو بزنه

    1. سلام اول اینکه اون خروس رو جدا کنید تا مزاحم مرغ نشه . بعدش از روز تولد جوجه ها تا 24 ساعت نیازی به غذا ندارن فقط برای تقویت بهشون اب و شکر بدین . بعدش براشون غذای استارتر بذارید
      در صورتی که بقیه مرغ و خروس ها جوجه هارو نوک نزنن از همین الان هم میتونید به گله واردشون کنید اما بهتره تا یک ماهگی حداقل صبر کنید

    2. سلام آب شکر را وقتی جوجه ها 1 روزه شدند بهشون بده. روز 21کم که فقط چند تا جوجه ها در آوردن اصلا بیرونشان نیار فقط مرغ را با دست وردار یه آب و غذا می خوره و می ره رو تخم ها و جوجه هاش می خوابه. روز 22 جوجه ها و را را از لانه خارج کن محلول آب شکر را بهشون بده تا 20 روزگی کنجد بده چون درصد چربیش بالاست جوجه هات زود بزرگ می شوند بعد از بیست روزگی استارتر و کنجد را با هم بده و پس از یک ماهگیه کنجد را قطع کن و فقط دون استارتر بده بهشون . تا سه ماهگیشون همین روند را ادامه بده و سپس خورده گندم بهشون بده . از شش ماه پلت مخصوص مرغ تخمگذار یا گندم بهشون بده
      ببین اگه از گلت تخم نطفه دار می فروشی جوجه هات را در هنگام یک ساله شدن باید وارد گله کنی چون مرغ زیر یک سال نخم نطفه داری که بشود ازش جوجه کشی کرد نمی تونه تولید کنه اما اگر گله را فقط برای تولید تخم مرغ پرورش می دی در زمان شش ماهگی بهترین وقته . و در مورد مرغا این را بدون مرغا چون خار پا ندارند نمی تواند آسیب بد و کشنده ای بهم بزنند.پس از اینکه مرغ جوجه هایش را از خود راند. (که معمولا 2 ماه پس از به دنیا آمدن جوجه هاشه) ، هنگام شب مرغ را به گله اضافه کن و سعی کن مداوم در فردا صبحش بهشون غذا بدی تا حواسشون به غذا پرت شه
      امیدوارم موفق باشید

  25. سلام
    ممنون از سایت خوبتون کامل و دقیق بود من یه مرغ لری دارم که جثش اندازه دو تا کف دست میشه ولی من تخم مرغ خودشون رو که ۱۲ تا بود با فاصله زمانی ۱ هفته جمع کردم گزاشتم زیرش و جاشو هم اتفاقا عوض کردم و خروسم که نطفه زیاد نداشتع و جالبه اینجاست که وقتی مرغم کرچ شده بود و رو تخم بود بازم تخم گزاشت حدود ۴ تا دونه و دیروز رفتم و دیدم که از ۱۴ یا ۱۶ تخمش همشون نطفه دارن و تخم هاشون سیاه شدع والان منتظرم که در بیان 🥰🥰🥰

    1. سلام خوشحالیم که براتون مفید بوده . امیدوارم همه تخم ها به ثمر بشینه حتما نتیجه رو هم اینجا اعلام کنید

  26. سلام،
    امروز 20روزه مرغ رو تخمها خابیده،
    هر دوروز نیم ساعت از رو تخمها بلندش میکنیم، یکی از تخمها امروز جوجه شده،
    هنوز هم لازمه بلندش کنم؟؟
    البته آب و دونه نزدیکشه میتونه بخوره

  27. سلام من یک مرغ کرچ دارم که کنار حیاط بین دو بشکه و لاستیک روی خاک مینشینه که نور آفتاب هم ظهر ها کمی میتابه میخواستم ببینم آیا جای خوبی هست یا باید امکانش رو تغییر بدم اگه اینکار رو کنم امکانش هست دیگه نشینه؟

  28. سلام من من دیروز زیر مرغ کرچم تخم مرغ گذاشتم تا شب کامل روشون نشست ، اما امروز صبح رفتم نگاه کردم دیدم بعضی تخما رو کنار زده و رو بعضیا نشسته ، بعدش دوباره بلندش کردم و همه رو گزاشتم زیرش ، مشکلی تو تخم ها پیش میاد آیا؟ روز اول بود

  29. سلام خسته نباشیدببخشیدمن یه جوجه دوماهه دارم این چندروزه مدفوع نمیکنه مقعدش سیاه هست بایدچه کارکنم

    1. سلام دو قطره روغن زیتون بده بهش به مقعدش روغن زیتون بزن . غذاش چی بود ؟ مباید به دامپزشک مراجعه کنی ممکنه تلف بشه

  30. سلام من یه مرغ کرچ دارم تقریبا ۱۰ روزه کرچه ولی زیرش تخم نذاشتیم الکی مینشست ، الان اقدام کردیم زیرش تخم گذاشتیم به نظرتون میتونه جوجه تحویل بده؟

    1. سلام بله میتونه ولی شدیدا ضعیف میشه ! چرا از همون اول نذاشتین و دیر اقدام کردین . غذاشو آبشو نزدیک لونش بذارید و حواستون باشه حتما بلند شه روزی یک بار از روی تخ ها و غذا بخوره

  31. سلام وقت بخیر
    لاری من کرچ شده نه تا تخم گذاشتم زیرش ولی دوتا شو دو روز دیر تر گذاشتم مشکلی داره یا خیر؟

  32. سلام وقت بخیر
    لاری من کرچ شده ۹ تا تخم گذاشتم زیرش ولی در فاصله زمانی ۳ روز میخواستم بدونم مشکلی داره یا خیر؟

  33. سلام من یه مرغ لری کوچیک دارم که برای بار دوم کرچ میشه من اون ها چند روز بور تخم میزاشتن منم دست به تخماشون نزدم الانم همون تخم ها رو ورداشتم و زیر مرغ گزاشتم به نظرتون تخم ها جوجه میشن یا نه بازه زمانیش تا جمع شدنشون هم ۴ یا ۵ روز بود بعد من تخم ها رو زیرش کزاشتم البته بگم دو روز اول درست روی تخم ها نمنشست یعنی بگم وقتی صدا میشنید میدیدم میخواد بیاد بیرون ولی هر وقت دست به تخم ها میزدم میدیدم که گرمن یعین مرغ رو اونا نشسته و با صدا از رو شون بلند میشه الان دیدم که مرغ حسابی رو تخم ها میشینه الان تخم ها جوجه میشن یا نه الان تخم های جدید زیرش بزارم یا نه ؟؟
    نسبت خروس به مرغ های من ۱ به ۴ هستش و خوب هم تغذیه میشن خروسم فکر کنم ۲ سالشه یت بیشتر نطفه دار بودن تخمش چقدرخ اخه پارسال گزاشتم تخم خودشونو فقط ۱ دو تا شون جوجه شد البته بگم تو تابستون و هوا خیای داغ بود و فکر کنم دلیلش این بوده باشه ولی در کل باید تخم مرغ بخرم بزارم زیرش چی کار کنم؟؟
    و تخم مرغ ها تا چند روز میتونم نگه دارم بزارم زیرش

    1. سلام . اگه نطفه دار باشن و درست روشون بخوابه جوجه میشن . چند تا تخم زیرش هست الان ؟ میتونید تا یک هفته نگهداری کنید اما یک هفته خیلی زیاده

  34. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید مرغ من ۲ روز میشه کرچ شده زیرش تخم نطفه دار گذاشتیم ولی فقط نصف روز رو تخم میشینه بعد بلند میشه نصف روز رو

  35. سلام
    خسته نباشید
    ببخشید من دو روزه مرغم کرچ شده روی 9 تا تخم نشوندمش. ولی نمی دونستم حتما باید زیرش کاه بریزم. خاک لونه شو یه مقدار گود کردم و تخم ها رو گذاشتم وسطش و مرغم الان روشون نشسته. حالا که کاه زیرش نیست یعنی تخما جوجه نمی شن؟

  36. سلام خسته نباشید نماز روزه هاتون قبول باشه
    من مرغم کرچ شده الان روز هفتمش هست امروز که نگاه میکردم دیدم یکی از تخم مرغ یک طرفش کلا از مدفوع مرغ پوشیده شده این پوشیدگی باعث خفگی جوجه میشه یانه ؟
    و همینطور من تخم ها رو تو روز ششم نطفه سنجی کردم یک طرفشون سیاه بود همگی آیا اینا جوجه میشن یا نه؟
    و آیا ممکنه که به خاطر برداشتن تخم مرغ ها از جاشون مرغ اونا رو بیرون بندازه یا تخم ها خراب بشن؟
    خیلی ممنون ازتون اگ جواب بدید چون خیلی سر در گمم.مرسی

    1. سلام اگر میتونید کمی تمیزش کنید . هیچ چیزی مشخص نیست . نه میخوابه روی تخم اما زیاد سر نزنید

    1. سلام اگر خودش بلند نمیشه غذا و آب رو نزدیک لونه بذارید هر روز حداقل یک بار بلندش کنید

  37. سلام من سه تامرغ دارم تازه یه خروس اضافه کردم مرغم یکیش تخم میکنه من چندتاتخم جمع کنم یه جابزارم زیرش ویاازکجابفهمم که این تخمهانطفه دارن خواهش میکنم راهنمایی کنیدممنون

  38. سلام من ۱۹ تخم گذاشتم زیر مرغ همشون در میان یا نه زیاد نیستن برا مرغا مرغ دروشته مرغ دوبار در روز در میات غذا میخوره مشکلی،پیش،نمیاد برا تخم مرغا چون بار دوم هست رو تخم میخوابه سری اول که رو تخم نشته بود یک بار در روز برا غذا پا میشود،حلا نه دوبار لطفا،راهنمای کنید

    1. سلام 19 تا خیلی زیاده روی همشون پوشیده میشه ؟ ظرف غذا رو بذارید کنارش دقیقا . ظرف آب هم کمی فاصله بدین ازش دور نباشه خیلی

  39. سلام خسته نباشید یک مرغ داریم که الان ۲ هفته است که کرچ شده و روی تخم ها خوابیده امروز داشت جابه جا میشد یکی از تخم ها ترک خورد آیا آین تخم به جوجه میتونه تبدیل بشه؟

  40. سلام خسته نباشید برا جوجه تازه متولد شده چه غذایی خوبه و همین تو برا مادرشون.از خراک دام و طیور همون پلیت بدم خوبه

  41. سلام اگر مرغ از رو تخم مرغ ها هرکت کند وجای دیگر بخواب حداقل ۱۰ ساعت روتخمه های دیگر بخواب وجه ها ۲۰ روزه باشند بازه می شود یا نه

      1. سلام دوست عزیز
        چون هوا سرده باید شرایط نگهداریش مناسب باشه تا بتونه تخمارو تبدیل به جوجه کنه
        دمای محیطی نگهداریش باید بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد و رطوبت هم بین 35 تا 50 درصد باشه یکیم بهتره آب و غذای کافی هم بهش بدی تا دنبال غذا نگرده و از رو تخما بلند نشه
        چون اگه از رو تخما بلند بشه به تخما شوک دمایی وارد میشه و تلف میشن

  42. سلام اگر مرغ از رو تخم مرغ یک روزه نباشه جوجه ها کامل باشند یعنی ۱۸ روزه هم باز احتمال داره جوجه باز شه

  43. سلام من یه مرغ کرچ با یه دونه خروس دارم با سه تا تخم ولی بیشتر خروسه روی تخما میخوابه مرغه همش از لونه میاد بیرون نمیدونم چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون

  44. سلام مرغم کرچ شده و تخم مرغها هم رگ بسته ولی مرغم شش ساعت روی تخمهاش نتونست بخوابه تخمها خراب شده از کجا بفهمم

  45. سلام مرغ من کرچ شده تخم ها رگ بسته مرغم که خودش پا میشد و می نشست رو تخمها ولی چند ساعت نتونست رو تخمها بخوابه
    تخم مرغها جوجه میشن یا نه
    اگه دوباره تخم بزارم اشکالی پیش نمیاد

  46. سلام مهندس ببخشید مرغ لاری رو باتوجه به وزن زیادترش نسبت به مرغ معمولی میشه که وقتی کرچ شد رو تخم ها بخوابونیم؟

  47. سلام به نظرتون میشه زیر مرغی که جوجه داره بازهم جوجه ریخت آسیبی به جوجه‌های جدید نمیزنه

  48. سلام خسته نباشید مرغ من امروز22 روزه ک روشون خوابیده و از جوجه خبر نیست ایا هنوز منتظر باشم یا نه؟

  49. سلام مهندس امروز صبح یک مرغ خریدم ول کردم تو گله مرغام الان که شب برگشتم از سر کار میبینم مرع جدیده خس خس میکنه جداش کردم نیازی هست به گله دارو چیزی بدم

    1. سلام مشخص نیست که بیماریش چی بوده و مسری هست یا خیر
      همیشه پرنده جدید رو 2 هفته قرنطینه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋