پرورش بلدرچین چقدر سرمایه میخواهد؟ | تجهیزات و هزینه پرورش بلدرچین

هزینه پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

کسب کار پرورش طیور از جمله مشاغلی است که حساسیت بالایی دارد. پیش بینی دقیق هزینه ها و تأمین تجهیزات لازم از لازمه های موفقیت در این صنعت بوده و با اطلاع از آن شما میتوانید درک درستی از درامد خود به دست بیاورید. برای پرورش بلدرچین نیز از برخی تجهیزات خاص استفاده میشود. در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ بیشتر در مورد تجهیزات لازم و هزینه پرورش بلدرچین بحث خواهیم نمود.

برای پرورش اصولی بلدرچین نیاز است که یک محیط متناسب با زیستگاه و طبیعت این پرنده برای آنها فراهم کنید. در خصوص نگهداری از پرندگان عوامل محیطی از جمله دما، رطوبت، تهویه و نور بسیار مهم بوده و عدم کنترل آنها یعنی تلف شدن پرنده ها و هدر رفت سرمایه. علاوه بر این شرایط محیطی تأثیر مستقیمی بر روی رشد و یا میزان خوراک مصرفی پرنده ها دارد. بنابراین تأمین و کنترل صحیح آنها بسیار مهم میباشد.

توجه: با توجه به اینکه پرورش بلدرچین در ظرفیت های پایین توجیه اقتصادی ندارد، در این نوشته تجهیزات لازم و هزینه پرورش 2000 قطعه بلدرچین را شرح داده ایم. همچنین در نظر داشته باشید که به خاطر نوسانات قیمت، تمامی هزینه های گفته شده مربوط به زمان نوشتار این مقاله است. اما با مطالعه این طرح شما با جنبه های کلی هزینه پرورش بلدرچین به خوبی آشنا خواهید شد.

دستگاه جوجه کشی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا 4
» قابلیت جوجه کشی از 1920 عدد تخم بلدرچین
» برخورداری از سیستم تامین رطوبت مدرن
» دارای برد جوجه کشی JDR 970
قیمت : 27,600,000تومان

برای پرورش بلدرچین چه تجهیزاتی لازم است؟

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین به هدف تجاری و نحوه پرورش بستگی دارد. بعنوان مثال اگر فقط قصد جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه بلدرچین دارید، خرید دستگاه جوجه کشی و تهیه تخم های نطفه دار کافی خواهد بود. اما برای پرورش گله مولد، گوشتی و یا تخم گذار به برخی تجهیزات مرغداری نیاز است که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود.

سرمایه و هزینه لازم برای جوجه کشی بلدرچین

سرمایه و هزینه لازم برای جوجه کشی بلدرچین

برخلاف پرورش بلدرچین گوشتی و یا تخمگذار، محدودیتی در زمینه جوجه کشی از این پرنده وجود ندارد. لذا شما با توجه به سرمایه در نظر گرفته میتوانید با مشاهده قیمت دستگاه جوجه کشی ، یکی از آنها را تهیه نموده و با خرید تعداد کافی تخم نطفه دار بلدرچین استارت کار خود را بزنید. فراموش نکنید که جوجه کشی از هر پرنده اصول خاص خود را دارد. بنابراین قبل از اقدام به اندازه کافی در این زمینه تحقیق کنید.

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین هم بر روی بستر امکان پذیر بوده و هم در داخل قفس. اصولا این پرندگان فضای بسیار کمی اشغال میکنند. بعنوان مثال 2000 قطعه بلدرچین تخمگذار را میتوان در داخل یک سالن45 الی 50 متری پرورش داد. به صورت اصولی به ازای هر 40 قطعه بلدرچین بالغ میتوان یک مترمربع بر روی بستر فضا در نظر گرفت.

اما در صورت استفاده از قفس پرورش بلدرچین به فضای کمتری نیاز خواهید داشت. در سیستم قفس به ازای هر مترمربع، تقریبا 55 قطعه میتوان پرورش داد.

هزینه های و تجهیزات لازم برای پرورش این پرنده به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • زمین و مکان پرورش
  • تأسیسات داخل سالن
  • ملزومات پرورش
  • هزینه های جاری همچون خرید دان، هزینه دارو، سوخت، حمل نقل و …
  • هزینه های بسته بندی، بازاریابی و …

هزینه تهیه مکان برای نگهداری بلدرچین

برای انتخاب یک مکان برای پرورش این پرنده باید چندین فاکتور در نظر بگیرید. مناطق حومه شهر و روستاها محل مناسبی برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین می باشند. ضمن اینکه مکان مد نظر باید فاصله کافی با همسایه ها و یا دیگر واحدهای پرورش دام و طیور داشته باشد. فضولات بلدرچین بوی نامطبوعی ایجاد میکند. عدم رعایت فاصله کافی باعث آزار و اذیت همسایه ها و شکایت آنها خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از شیوع بیماری ها رعایت فاصله 2 کیلومتری با دیگر سالن های پرورش دام و یا طیور الزامی است.

هزینه تهیه مکان برای نگهداری بلدرچین

هزینه اجاره و رهن یک سالن 40 الی 50 متری برای پرورش بلدرچین بستگی به منطقه دارد. ولی به طور کلی به دلیل ارزان بودن این هزینه ها در مناطق روستایی و یا حومه شهر، سرمایه کمتری نیاز است.

لازم به ذکر است که در پرورش بلدرچین تخمگذار، شما به یک اتاق کوچک برای ذخیره تخم ها و بسته بندی آنها نیز نیاز خواهید داشت. در داخل این اتاق نیز دما و رطوبت باید معتدل باشد. همچنین محل های جداگانه باید برای انبار تجهیزات، انبار دان، اتاق کارگری و … در نظر گرفته شوند.

تأسیسات لازم برای پرورش بلدرچین

برای ایجاد شرایط محیطی استاندارد مهمترین تأسیسات لازم شامل هیتر، رطوبت ساز، سیستم سرمایشی همچون کولر، هواکش، سیستم روشنایی و نور و … می باشد. همچنین سالن باید به شبکه آب رسانی یا منبع آب، سوخت و برق دسترسی داشته باشد. جوجه ها در هفته های اولیه به دمای گرم بالای 30 درجه و رطوبت بالا نیاز دارند. برای رفع این نیاز آنها خرید لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز می تواند بسیار مفید باشد.

ولی زمانیکه پرنده ها بالغ شدند دمای 22 الی 25 درجه برای آنها مطلوب خواهد بود. سرمایه لازم برای مجهز نمودن سالن پرورش بلدرچین به تأسیسات لازم بر اساس قیمت تجهیزات مرغداری تعیین میشود. در این باره باید با کارشناسان فروش مشورت نمایید. با توجه به نوسانات بازار به طور دقیق نمیتوان هزینه تمامی تأسیسات لازم را براورد نمود.

دیگر ملزومات سالن پرورش بلدرچین

برای تغذیه اصولی این پرندگان استفاده از دانخوری ها و آبخوری های مخصوص بلدرچین الزامی است. این نوع ملزومات در مقایسه با دیگر تجهیزات لازم بسیار ارزان قیمت هستند. فقط باید توجه داشته باشید که جوجه ها باید با آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه تغذیه شوند. سپس به تدریج که رشد کردند میتوان از سیستم های اتوماتیک برای تهیه دان و آب اشامیدنی آنها استفاده کرد.

دیگر ملزومات سالن پرورش بلدرچین

در ضمن اگر از قفس بلدرچین استفاده کنید، باید بدانید این قفس ها به صورت مکانیزه بوده و در ساخت آنها از دانخوری شیاری و آبخوری نیپل استفاده میشود. همچنین جمع آوری تخم ها و یا تخلیه فضولات در سیستم قفس بسیار راحت می باشد.

اما در صورتیکه به روش سنتی قصد فعالیت دارید علاوه بر خرید دانخوری و آبخوری باید لانه تخمگذاری نیز برای پرنده ها تهیه نموده و بستر سالن را با پوشال بپوشانید.

هزینه های جاری پرورش بلدرچین

در این صنعت هزینه های جاری که به شکل سرمایه در گردش می باشند شامل هزینه خرید دان، خرید جوجه بلدرچین، هزینه سوخت، کارگری، دارو، حمل نقل و غیره میباشد. هر بلدرچین بالغ روزانه 30 گرم دان مصرف میکند. همچنین تا سن 50 روزگی نیز هر قطعه حدودا 350 گرم خوراک احتیاج دارد. قیمت فعلی دان به ازای هر کیلو، 4000 تومان می باشد. لذا هزینه خوراک هر بلدرچین تا سن 50 روزگی تقریبا 1.400 تومان خواهد بود. پس از آن نیز باید بابت تغذیه روزانه هر قطعه بلدرچین بالغ 120 تومان هزینه کنید. این مبلغ برای 2000 قطعه روزانه 240.000 تومان خواهد بود.

بخش اصلی هزینه های جاری به خوراک بلدرچین ها بستگی دارد. سایر هزینه های جاری چندان زیاد نخواهند بود.

هزینه بسته بندی و بازاریابی محصولات بلدرچین

محصولات بلدرچین همچون تخم و گوشت آن به شکل بسته بندی شده به فروش می رسند. شما نیز برای فروش محصولات خود باید آنها را به شکل بهداشتی و اصولی بسته بندی کنید. اگر از اداره جهاد کشاورزی مجوز پرورش بلدرچین اخذ کنید، میتوانید محصولات خود را با بسته بندی، لیبل و برند خودتان به فروش برسانید. اما برای پرورش 2000 قطعه بلدرچین مجوز صادر نمیشود و باید شرایط کلی آن را داشته باشید.

برای بسته بندی محصولات بلدرچین میتوان با شرکت هایی که مجوز بسته بندی و لیبل دارند، همکاری نمود. هر چند در این صورت محصولات شما را با قیمت ارزان تری خواهند خرید ولی بازاریابی آنها راحت تر خواهد بود. همچنین لازم است که بازار فروش منطقه را بررسی نموده و بر اساس آن از تکنیک های بازاریابی و یا تبلیغات استفاده کنید. هزینه هایی که برای بازاریابی پرداخت خواهید نمود به بودجه و سرمایه شما بستگی دارد.

آیا تجهیزات پرورش بلدرچین گوشتی با تخمگذار فرق میکند؟

 بلدرچین های گوشتی بیشتر به شکل سنتی و بر روی بستر پرورش داده میشوند. با این حال استفاده از قفس مزیت های زیادی برای پرورش دهنده به همراه دارد. سایر تجهیزات لازم برای بلدرچین گوشتی نیز همانند گله تخمگذار می باشد. فقط به لانه های تخمگذاری و یا اتاقک ذخیره تخم و … احتیاج نیست. اما برای کشتار و بسته بندی بلدرچین ها به تجهیزاتی همچون پرکن بلدرچین نیاز بوده و باید یک محل برای کشتار آنها در نظر بگیرید. یا اینکه مستقیما بلدرچین ها را به کشتارگاه های مخصوص عرضه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس