نحوه آماده سازی سرلاک برای جوجه طوطی ها و تغذیه آنها

اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه طوطی کرده اید و یا والدین جوجه ها بنا به هر دلیلی توانایی تغذیه جوجه ها را ندارند، این مقاله از چیکن هچ برای شما نوشته شده تا با نحوه آماده کردن سرلاک برای جوجه طوطی ها و تغذیه آنها آشنا شوید. این آموزش برای تمامی جوجه طوطی ها مانند جوجه عروس هلندی، جوجه طوطی برزیلی، جوجه کاسکو، جوجه مرغ عشق، جوجه شاه طوطی و ملنگو و … کاربرد دارد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار مرغ عشق
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت SHT نسل 4
» امکان چرخش اتوماتیک و 360 درجه ای تخم ها
قیمت : 4,970,000تومان

نحوه آماده کردن سرلاک جوجه های تازه متولد شده 

نحوه آماده کردن سرلاک جوجه های تازه متولد شده - چیکن هچ

جوجه هایی که به تازگی متولد شده اند، به دلیل بسته بودن چشمانشان قادر به دیدن محیط اطراف خود نیستند و از طرفی به بدلیل نداشتن پر در بدن خود و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان، به شدت مستعد بیماری و تلف شدن هستند، بنابراین بایستی در یک مکان گرم و یا زیر لامپ مادر مصنوعی نگهداری شوند. بهتر است از حوله یا پارچه نرم برای محافظت از آنها در برابر سرما استفاده شود. 

برای آماده کردن سرلاک لازم برای جوجه طوطی های تازه متولد شده از یک سری ابزارها بایستی استفاده کرد که در زیر به آنها اشاره شده است : 

1- سرلاک مخصوص طوطی سانان (ترجیحا مارک psittacus کراپ میلک)

2- سرنگ 

3- کتری یا چای ساز برقی

4- آب معدنی یا تصفیه شده (آب آشامیدنی دارای سختی پایین)

5- سر سرنگ یا قاشق مخصوص سرلاک 

6- لیوان شیشه ای یا استیل

مراحل تهیه سرلاک برای جوجه طوطی های تازه متولد شده 

الف – آب معدنی یا تصفیه شده را داخل کتری یا چای ساز بریزید و اجازه دهید تا کاملا جوش بیاید.

ب – به اندازه تعداد جوجه ها و مقدار آب متناسب برای چینه دان آنها، سرنگ را پر کنید. به عنوان مثال اگر سه جوجه دادید و هر کدام 4 سی سی سرلاک نیاز دارند، بایستی سرنگ را به اندازه 12 سی سی از آب جوش پر کرده و در داخل لیوان بریزید. 

ج – مقداری از پودر سرلاک را داخل لیوان بریزید و آن را هم بزنید. سرلاک به دست آمده باید حالت آبکی و کاملا قابل هضم باشد. جوجه های تازه متولد شده توانایی هضم مقدار زیادی سرلاک به خصوص سرلاک سفت را ندارند. 

د – اجازه دهید تا دمای سرلاک به 37 الی 40 درجه سانتی گراد برسد. برای این منظور می توانید از یک دماسنج جیوه ای استفاده کنید. سرلاکی که داغ باشد، می تواند گلو و چینه دان جوجه را بسوزاند، هم چنین بسیار سرد، حالت سنگی و سفت پیدا کرده و هضم شدن آن برای جوجه مشکل خواهد بود. 

هـ – سرلاک را تا رسیدن به دمای 37 الی 40 درجه هم بزنید و هر چند دقیقه یکبار با استفاده از دماسنج، دمای آن را بسنجید. 

نحوه خوراندن سرلاک به جوجه طوطی 

پس از آماده سازی سرلاک و اطمینان از مناسب بودن دما و غلظت آن، می توانید سرلاک را پر کرده و در گلوی جوجه بریزید. اما این کار دارای نکاتی است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • حتما سرنگ و سر سرنگ را از قبل با استفاده از آب جوش به خوبی شسته تا از انتقال آلودگی ها به بدن جوجه خودداری شود.  
  • اگر از سالم بودن جوجه ها مطمئن هستید، می توانید از یک سر سرنگ برای تغذیه آنها استفاده کنید، در غیر این صورت باید برای هر یک از جوجه ها یک سر سرنگ جداگانه تهیه کنید. 
  • به اندازه ظرفیت چینه دان جوجه ها دقت کرده و بر اساس آن اقدام به پر کردن سرنگ بکنید، پس از چند بار سرلاک دادن به جوجه ها، عیار و مقدار چشمی این ظرفیت را به دست خواهید آورد. 
  • با دو انگشت خود به آرامی سر جوجه را بالا گرفته و نوک سرنگ را به کنار نوک جوجه بزنید.
  • دقت کنید که هوای داخل سرنگ را کاملا خالی کرده باشید، حتی اجازه دهید مقداری از سرلاک از سر سرنگ به بیرون بریزد تا از نبود هوا در داخل آن مطمئن شوید.
  • جوجه دهان خود را باز کرده و مقداری سرلاک را در دهان او بچکانید. 
  • در صورتی که جوجه از سرلاک خوشش آمده باشد، دهان خود را برای خوردن ادامه سرلاک باز خواهد گذاشت، در این زمان می توانید سر سرنگ را کمی در دهان جوجه فرو برده و سرلاک را خیلی خیلی آرام در دهان او خالی کنید. 
  • دقت کنید که سرعت خالی کردن سرلاک باید خیلی آرام باشد تا جوجه هم فرصت نفس کشیدن داشته باشد، در غیر این صورت احتمال خفگی او وجود دارد. 
  • سرلاک داده شده برای 2 الی 3 ساعت کافی خواهد بود، پس از آن در صورت مشاهده خالی بودن چینه دان می توانید مجددا سرلاک را برای او آماده کنید. 

نحوه آماده کردن سرلاک برای جوجه های دو هفته ای یا 15 روزه به بالا

نحوه آماده کردن سرلاک برای جوجه های دو هفته ای یا 15 روزه به بالا - چیکن هچ

پس از گذشت دو هفته از سن جوجه ها می توان از سرلاک سفت تری استفاده کرد، هم چنین بایستی نوع مارک سرلاک را عوض کرد. چشمان جوجه های دو هفته ای به بالا کاملا باز شده و تا حدودی پر دار شده اند، بنابراین لزومی برای نگهداری آنها زیر لامپ مادر مصنوعی نیست، اما محیط نگهداری آنها باید دمای بالای 27 درجه داشته باشد. 

برای آماده سازی سرلاک جوجه طوطی های 15 روزه به بالا از ابزارهای فوق و طبق مراحل فوق می توان پیش رفت. اما سرلاک مورد استفاده باید عوض شود و مارک هایی مانند exact، deli nature و nutribird A19 پیشنهاد می شوند، سایر مارک ها ممکن است اثر رشد آنچنانی بر روی جوجه ها نداشته باشد. 

جوجه های 15 روزه به بالا، مقدار سرلاک بیشتری مصرف می کنند، این مقدار در طوطی های مختلف فرق دارد و پس از چند بار سرلاک دادن به آنها می توانید از مقدار مناسب سرلاک آنها اطلاع پیدا کنید. معمولا جوجه ها (با توجه به جثه خود) در هر وعده بین 10 الی 15 سی سی سرلاک می خورند. 

معمولا هر 3 الی 4 ساعت یکبار به سرلاک احتیاج پیدا خواهند کرد و به اندازه 10 درصد وزنشان باید سرلاک بخورند. سرلاک دادن به جوجه طوطی ها باید تا زمانی ادامه پیدا کند که کاملا در خوردن دانه ها و نوشیدن آب از آبخوری مهارت پیدا کنند. 

ممکن است جوجه برای کنجکاوی اقدام به خوردن دانه ها و یا شکستن آنها بکند، اما این به معنای کاملا دانخور شدن جوجه نیست، چون هنوز ممکن است برای تامین آب بدن خود به سرلاک وابسته باشد.

پس تا زمانی که جوجه توانایی نوشیدن آب از دانخوری را نداشت، نمی توان گفت که کاملا دانخور شده است. برای اینکه جوجه طوطی شما هر چه سریعتر دانخور شود، همیشه آب و دان تازه و سالم در محل نگهداری او قرار داده شود. 

جمع بندی 

آموزش نحوه صحیح و اصولی سرلاک دادن به جوجه طوطی ها برای هر پرورش دهنده ای لازم بوده و اگر می خواهید جوجه هایی سالم داشته باشید، حتما از سرلاک های معتبر استفاده کنید. نحوه آماده سازی سرلاک و مقدار مناسب آن برای جوجه ها در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ آموزش داده شد. در صورت وجود هرگونه سوال در این باره می توانید از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس