پرورش بوقلمون تخمگذار و گوشتی | هزینه های پرورش بوقلمون

راهکار های پرورش بوقلمون تخمگذار و گوشتی

دو هدف عمده از پرورش بوقلمون، معمولا پرورش بوقلمون تخم گذار و پرورش بوقلمون گوشتی است که در این نوشته از چیکن هچ همراه با هزینه های پرورش بوقلمون در هر دو حالت توضیح داده خواهد شد. پرورش بوقلمون یکی از روش های کسب درآمد با سرمایه پایین و سود دهی بالا می باشد چرا که برای شروع کار به تجهیزات و سرمایه زیادی نیاز نخواهید داشت، اما در نهایت سود زیادی از این کار نصیب شما خواهد شد، در ادامه شما را با پرورش بوقلمون گوشتی و تخمگذار به صورت جداگانه آشنا کرده و آموزش های لازم را ارائه خواهیم داد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای جوجه کشی از 40 تخم بوقلمون
» دارای عملکرد آسان و اتوماتیک
» دارای موتور چرخاننده ی قدرتمند و چرخش خودکار تخم ها
قیمت : 3,530,000تومان

علاقه مهم ترین عامل موفقیت

پرورش بوقلمون نیز مانند هر شغل دیگری دارای مشکلات و سختی های خود است، بنابراین در صورتی که به پرورش و نگهداری از پرنده های بومی علاقه دارید و می توانید مشکلات این راه را تحمل کنید ، این شغل را به شما پیشنهاد می کنیم . اما اگر جزو کسانی هستید که فقط به درآمد این راه فکر میکنید و در صورت مشاهده بوقلمون های بیمار و یا تلف شدت آنها، از این کار دلسرد خواهید شد، بهتر است روش دیگری را برای کسب درآمد انتخاب کنید.

مکان مورد نیاز برای پرورش بوقلمون

جهت شروع کار پرورش بوقلمون یک مکان مناسبی باید در اختیار داشته باشید، البته در صورتی که قصد دارید بوقلمون ها را در حیاط خانه و یا ویلای خود پرورش دهید، باید تعداد کمی از آنها را پرورش دهید و نیازی به تهیه مکان وسیع ندارید.

اما اگر قصد شما از پرورش بوقلمون، کسب درآمد بالا می باشد و تعداد زیادی از آنها را می خواهید پرورش دهید، باید یک مکان چند صد متری را برای این کار در نظر بگیرید. مکان پرورش بوقلمون ها باید دارای امکاناتی نظیر آب و برق و سوخت باشد، حتی در آینده اگر به دنبال کسب مجوز نیز باشید، باید این امکانات را در مکان پرورش بوقلمون ها فراهم آورید.

مکان مورد نیاز برای پرورش بوقلمون - اندیشه سبز

با توجه به انتشار بوی نامطبوع در سالن پرورش بوقلمون ها و نیاز به تهویه مداوم جهت حفظ سلامت بوقلمون ها و کارکنان ، حتما باید این مکان را به دور از مناطق مسکونی انتخاب کنید و حتما باید با سایر مرغداری ها و سالن های پرورشی یا تولیدی فاصله یک الی دو کیلومتری داشته باشد. 

اگر خودتان دارای چنین مکانی هستید می توانید کار را شروع کنید، در غیر اینصورت باید یک سالن با چنین ویژگی هایی را اجاره کنید حتی اگر یک طرح توجیهی بسیار قوی و درآمدزا داشته باشید می توانید به جهاد کشاورزی منطقه خودتان مراجعه کرده و درخواست اراضی دولتی را بنمایید که کارشناسان دولتی پس از بررسی طرح ، درخواست شما را پیگیری خواهند کرد. 

قسمت های مختلف واحد پرورش بوقلمون شامل موارد زیر می شوند :

الف – سالن نگهداری جوجه های یک روزه 

ب – سالن پرورش بوقلمون های گوشتی

ج – سالن پرورش بوقلمون های تخمگذار

د – سالن نگهداری دستگاه های جوجه کشی

هـ – سالن مخصوص نگهداری جیره و دان بوقلمون ها

و – اتاق نگهبانی و مدیریت

ز – سالن استراحت و غذاخوری کارکنان

ک – مراتع حصارکشی شده 

دریافت مجوز قبل از شروع کار

در صورتی که قصد پرورش 3000 قطعه بوقلمون گوشتی یا تخمگذار یا توامان را دارید می توانید برای دریافت مجوز اقدامات لازم را انجام دهید، برای این کار لازم است تا مدارک مربوطه را همراه با طرح توجیهی به جهاد کشاورزی منطقه خودتان ارسال کرده و منتظر بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی باشید. در صورت عدم وجود منع های قانونی در این زمینه ، مجوز های لازم به شما عطا خواهد شد. 

با اینکه بدون دریافت مجوز نیز می توان فعالیت کرد، اما اگر در آینده قصد بهره مندی از وام جهاد سازندگی و یا توسعه مزرعه را داشته باشید، در صورت داشتن مجوز به راحتی می توانید امور خود را پیش ببرید و حتی می توانید با راه اندازی سالن کشتار و بسته بندی بوقلمون ها ، درآمد خود را از این کسب و کار افزایش دهید. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون

پس از آماده سازی مکان می توانید برای شروع کار و توسعه گله ، جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون را شروع کنید. در حالت کلی سه راه برای توسعه گله بوقلمون دارید، روش اول خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی است، روش دوم خرید جوجه های چند روزه بوقلمون و پرورش آنها می باشد و در نهایت روش سوم خرید بوقلمون های نر و ماده بالغ و آماده تخم گذاری است که از بین سه روش فوق ، روش اول یعنی خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها را توصیه می کنیم، چرا که هم ارزانتر از سایر روش ها می باشد و هم در آینده از تخم های نطفه دار تولید شده توسط گله خودتان می توانید جوجه کشی کنید و گله خود را گسترش دهید و یا حتی می توانید از فروش جوجه های بوقلمون نیز کسب درآمد کنید.

جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون - چیکن هچ

در جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون ابتدا باید مکان قرار گیری دستگاه جوجه کشی را آماده کنید. در محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی باید دما و رطوبتی متعادل و ثابت وجود داشته باشد، پس از آن می توانید دستگاه جوجه کشی مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. دقت کنید که شرکت های مختلفی در زمینه تولید دستگاه جوجه کشی فعالیت دارند، بنابراین انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و دارای کیفیت بالا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود چرا که اگر دستگاه جوجه کشی شما با کیفیت باشد هر چند که قیمت بالایی نیز داشته باشد برای سالیان زیادی می توانید از آن استفاده کنید و چند برابر هزینه انجام شده برای دستگاه کسب درآمد کنید. پس پیشنهاد ما مطالعه مقاله بهترین دستگاه جوجه کشی ایران قبل از خرید است. 

پس از خرید و تست و آماده سازی دستگاه جوجه کشی و محیط مناسب آن می توانید برای خرید تخم های نطفه دار بوقلمون اقدام کنید دقت کنید که هرگز قبل از خرید دستگاه جوجه کشی ، برای خرید تخم نطفه دار عجله نکنید چرا که هر چه قدر از زمان نگهداری تخم ها بگذرد از میزان کیفیت نطفه آن کاسته خواهد شد و احتمال جوجه شدن تخم ها نیز کاهش خواهد یافت. 

در خرید تخم نطفه دار بوقلمون حتما به نکات زیر توجه کنید که خیلی مهم هستند:

الف – از خود پرورش دهنده های بوقلمون مولد خرید کنید چرا که احتمال تازه و نطفه دار بودن تخم ها بالا خواهد بود.

ب – از فروشنده ها ، واسطه ها خرید نکنید چون که امکان کهنه بودن تخم ها وجود دارد.

ج – حتما به صورت حضوری خرید کنید و قبل از خرید از گله مولد دیدن کنید و از وجود بوقلمون های نر در میان بوقلمون های ماده مطمئن شوید چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم ها وجود بوقلمون نر در میان گله ماده است. 

د – از خرید اینترنتی و غیرحضوری تخم ها خودداری کنید چرا که امکان آسیب دیدن تخم ها حین انتقال و جا به جایی وجود دارد. 

در صورتی که نکات فوق را رعایت کنید یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را تجربه خواهید کنید و از 80 الی 90 درصد تخم های نطفه دار خریداری شده جوجه دریافت خواهید کرد. دقت کنید که جوجه کشی نیز مانند هر کار دیگری نیاز به مهارت و تجربه دارد، بنابراین حتما مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید و برای این منظور مطالعه مقاله آموزش جوجه کشی از بوقلمون را به شما توصیه می کنیم.  

آماده سازی بستر مناسب جوجه ها

پس از شروع جوجه کشی فرصت کافی برای آماده سازی مکان مناسب جوجه ها را خواهید داشت، همانطور که گفته شد این مکان باید جدا از سالن اصلی و سایر اتاق ها باشد چرا که جوجه ها بدنی ضعیفی دارند و حتما باید در دمای بالا رشد پیدا کنند و از آنجایی که جوجه های بوقلمون تلفات زیادی نیز در صورت بی دقتی خواهند داشت، بنابراین حتما باید شرایط دمایی، بهداشتی و تغذیه ای مناسبی داشته باشند. 

تغذیه جوجه بوقلمون ها - چیکن هچ

در مکان پرورش جوجه های یک روزه بوقلمون حتما باید تجهیزات و ملزومات زیر وجود داشته باشد :

الف – لامپ مادر مصنوعی ؛

باید به ازای هر 80 جوجه یک لامپ مادر مصنوعی وجود داشته باشد و از آن برای گرم کردن جوجه ها و افزایش اشتهای آنها و هم چنین ایجاد حس آرامش در آنها استفاده می شود. 

ب – پوشال نرم ؛ 

از پوشال برای نرم کردن کف بستر استفاده می شود، جوجه  بوقلمون ها پای ضعیفی دارند و در صورت سفت بودن بستر امکان ایجاد زخم در کف پای آنها وجود دارد و در صورت عدم رعایت این مورد با جوجه هایی فلج رو به رو خواهید شد. 

ج – دانخوری و آبخوری ؛ برای تغذیه بهتر جوجه ها می توانید از دانخوری و آبخوری مناسب برای آنها استفاده کنید، این آبخوری و دانخوری باید طوری باشد که جوجه ها به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند، یعنی از آبخوری و دانخوری بوقلمون های بالغ نمی توان برای جوجه ها استفاده کرد. 

تغذیه جوجه بوقلمون ها

پس از به دنیا آمدن جوجه بوقلمون ها ، باید آنها را به بستر منتقل کنید، البته تا 24 ساعت اول پس از تولد باید در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا کاملا مقاوم شوند و آب بدنشان خشک شود. 

پس از گذشت 24 ساعت می توانید آنها را به بستر منتقل کرده و با استفاده از محلول آب و قند و جیره غذایی استارتر آنها را تغذیه کنید. برخی از پرورش دهندگان که تعداد جوجه های کمی دارند، با استفاده از ترکیب نان و ماست و یا سبزیجات خرد شده و ماست آنها را تغذیه می کنند. دقت کنید که جوجه ها باید کاملا مقاوم شوند و از آنجایی که باید به عنوان بوقلمون گوشتی وارد بازار شوند. بایستی از انواع ویتامین ها ، پروتئین و مواد معدنی دریافت کنند و وجود یک جیره غذایی کامل برای آنها الزامی است. 

بنابراین حتما با مراجعه به مراکز معتبر عرضه خوراک دام و طیور نسبت به خرید جیره غذایی کامل بوقلمون ها اقدام کنید و در کنار آن به منظور کاهش هزینه ها می توانید ارز علوفه و سایر مواد غذایی جهت تغذیه جوجه ها می توانید استفاده کنید. 

تغذیه جوجه بوقلمون ها - چیکن هچ

ضریب تبدیل بوقلمون ها یک به سه می باشد یعنی با مصرف هر 3 کیلو گرم مواد غذایی ، تقریبا یک کیلوگرم وزن خواهند گرفت و با این حساب در طول دوره پرورش و پروار بندی ، هر بوقلمون تقریبا 20 الی 30 کیلو گرم دان یا علوفه مصرف خواهد کرد که باید با استفاده از مواد غذایی ارزان و یا چراندن آنها در چراگاه ها، هزینه های تغذیه ای را کاهش دهید. 

نکته مهم : معمولا جوجه بوقلمون ها قادر به تشخیص غذای مناسب خود نیستند و در غذا خوردن دچار مشکل می شوند، برای جلوگیری از این مشکل می توانید چند جوجه بوقلمون نسبتا بزرگ را در میان گله قرار دهید تا با غذا خوردن خود ، سایر جوجه ها را نیز به غذا ترغیب کنند و یا اینکه می توانید نوک جوجه ها را در آب و غذا فرو ببرید تا با آب و غذای مناسب خود آشنایی پیدا کنند. 

واکسیناسیون جوجه ها و پیشگیری از بیماری ها

متاسفانه یکی از معضلات پرورش بوقلمون، تلفات جوجه ها می شد که با رعایت بهداشت در محیط پرورش، واکسیناسیون آنها، تشخیص و جداسازی به موقع جوجه بوقلمون های بیمار می توان از وجود فاجعه جلوگیری کرد. 

بنابراین در دو هفته اول پرورش بوقلمون ها ضروری است که به صورت شبانه روز و مرتب به محل پرورش جوجه ها سر بزنید و از عدم تلف شدن و یا له شدن جوجه های ضعیف زیر پای جوجه های قوی مطمئن شوید. هم چنین با مشورت یک دامپزشک و یا متخصص در زمینه پرورش بوقلمون ها می توانید واکسن های لازم را در زمان های مقرر به آنها تزریق کنید و از بیماری هایی مانند نیوکاسل ، کوکسیدیوز جلوگیری کنید. 

طول دوره رشد بوقلمون های گوشتی

طول دوره رشد بوقلمون ها جهت وزن گیری و ارائه به بازار نسبت به نژادی که دارند، متفاوت است، بنابراین هنگام خرید تخم نطفه دار و یا جوجه های چند روزه برای پرورش به نوع نژاد آنها توجه کنید. 

معمولا دو نژاد بیوتی (سفید) و برنز (مشکی) برای پرورش به عنوان بوقلمون های گوشتی انتخاب می شوند. معمولا بوقلمون های برنز بستگی به نژادی که دارند بین 4 الی 5 ماه کاملا پروار شده و بوقلمون برنز نر بین 7 الی 12 کیلوگرم و بوقلمون برنز ماده نیز بین 7 الی 10 کیلو گرم وزن خواهند گرفت.

بوقلمون های بیوتی یا سفید نیز در طول 4 ماه پروار و آماده ارسال به کشتارگاه می شوند و بستگی به کیفیت تغذیه و شرایط پرورشی خود ، بوقلمون بیوتی نر حدود 14 کیلو و بوقلمون بیوتی ماده نیز حدود 10 کیلوگرم وزن خواهند گرفت. 

البته دوره زمانی پرورش بوقلمون ها و میزان وزن دریافتی از آنها مستقیما به بازار شما ارتباط خواهد داشت. با توجه به اینکه خریدار عمده بوقلمون های گوشتی شما ، رستوران ها ، تالار ها و کشتارگاه های بوقلمون هستند، بنابراین بهتر است میزان وزن درخواستی را از آنها بپرسید و بر اساس بازار هدف اقدام به پرورش بکنید تا هزینه های زیادی را صرف پرورش بوقلمون ها نکنید.

پرورش بوقلمون تخمگذار

تا اینجا شما را با نحوه پرورش بوقلمون گوشتی و عرضه آن به بازار آشنا کردیم، اما اگر قصد دارید در کنار آن اقدام به پرورش بوقلمون مولد و تخم گذار نیز بکنید می توانید سالنی مجزا را نیز برای بوقلمون های مولد در نظر بگیرید، توجه کنید که بوقلمون های مولد در واقع تولید کننده تخم نطفه دار لازم برای جوجه کشی هستند و در واقع در این روش بوقلمون های نر و ماده با هم ترکیب شده و از جیره غذایی متفاوتی در تغذیه آنها استفاده می شود.

معمولا در جیره غذایی بوقلمون های گوشتی از جیره غذایی دارای چربی و کربوهیدرات بالا استفاده می شود اما در جیره غذایی بوقلمون های تخم گذار باید میزان پروتئین بالایی وجود داشته باشد. هم چنین به این نکته توجه کنید که غذای بوقلمون های ماده باید جدا از بوقلمون های نر باشد چون که بوقلمون های ماده برای تخمگذاری به پروتئین و کلسیم بالای نیاز دارند که این غذا برای بوقثلمون های نر مضر خواهد بود. 

معمولا بوقلمون ها در هر دوره تخمگذاری بین 20 الی 30 تخم خواهند گذاشت و به دلیل پایین بودن میزان تخم گذاری آنها ، برای فروش به عنوان تخم خوراکی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بهترین روش تولید تخم نطفه دار است که از آن برای تولید جوجه و یا فروش به عنوان تخم نطفه دار بوقلمون می توان استفاده کرد. 

بوقلمون ها در فصل های بهار و تابستان بهترین میزان تخم گذاری را خواهند داشت و در این دوره می توانید تخم ها را برداشت کرده و از طریق جوجه کشی از تخم ها با استفاده از دستگاه جوجه کشی می توانید گله خودتان را گسترش دهید.

سن تخم گذاری بوقلمون

بوقلمون ها بستگی به نژادی که دارند معمولا از سن 7 الی 8 ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند، بنابراین اگر قصد پرورش بوقلمون تخم گذار را دارید، باید آنها را تا این سن پرورش دهید و از فروش به عنوان بوقلمون گوشتی صرف نظر کنید ، در این صورت باید از جیره غذایی کم چرب نیز در تغذیه آنها استفاده شود.

سن تخم گذاری بوقلمون - چیکن هچ

دوره تخم گذاری بوقلمون ها معمولا شش ماه است و پس از آن وارد دوره تولک شده و میزان تخم گذاری آنها به شدت کاهش خواهد یافت. در این دوره بهتر است آنها را به عنوان بوقلمون گوشتی پرورش داده و یه بازار عرضه کنید و گله تخم گذار خودتان را با بوقلمون های جوان جایگزین کنید. 

راهکارهای افزایش میزان تخم گذاری در بوقلمون

به منظور افزایش میزان تخم گذاری بوقلمون ها می توان راهکارهای زیر را در پیش گرفت :

الف – در تغذیه بوقلمون ها از جیره غذایی کامل و مخصوص استفاده کنید، حتما با مشورت متخصص و جیره نویس دام و طیور یک جیره غذایی مناسب برای بوقلمون ها تهیه کنید.

ب – شرایط دما و رطوبتی یکسانی را برای آنها فراهم آورید. معمولا دمای 25 درجه و رطوبت 50 درصد مناسب ترین حالت خواهد بود، بنابراین اگر در مناطق سردسیر هستید با استفاده از تجهیزات گرمایشی دمای محیط سالن را افزایش دهید و در مناطق گرمسیر نیز با استفاده از فن تهویه و کولر، دمای سالن را کاهش دهید. با استفاده از رطوبت ساز و فن تهویه نیز می توانید رطوبت سالن را کنترل کنید. 

ج – بوقلمون ها باید آب و غذای کافی در اختیار داشته باشند، بنابراین حتما به این دو مورد توجه کنید و آنها را گرسنه نگذارید. آب مصرفی بوقلمون ها باید دمایی پایین تر از دمای محیط داشته باشد و مقداری خنک باشد. این مواد غذایی باید کاملا سالم و تازه باشند تا بوقلمون ها را دچار مسمومیت و بیماری نکند.

د – حتما در سالن پرورش بوقلمون ها بهداشت را رعایت کنید، کف بستر را با استفاده از پوشال های نرم یا خاک اره بپوشانید و هر هفته یکبار و یا حتی هفته ای دو بار پوشال های کف بستر را تعویض کنید. بهداشت محیط تاثیر زیادی در کیفیت و میزان تخم گذار بوقلمون ها خواهد داشت.

هـ – با توجه به اینکه بوقلمون ها بوی نامطبوعی از خود متصاعد می کنند، بنابراین حتما لازم است در سالن پرورش آنها تعداد مناسبی فن تهویه وجود داشته باشد. وجود بوی نامطبوع و گاز آمونیاک در سالن پرورش علاوه بر اینکه بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت، بر میزان تخم گذاری بوقلمون ها نیز اثر خواهد گذاشت. 

و – مهم ترین عامل و انگیزه برای افزایش میزان تخم گذاری بوقلمون ها وجود لانه در محل پرورش است. آشیانه های مناسبی برای بوقلمون های ماده در نظر بگیرید تا در صورت نیاز به تخم گذاری بر روی آن خوابیده و تولید تخم کنند. 

هزینه های پرورش بوقلمون

هزینه هایی که جهت شروع کار پرورش بوقلمون گوشتی و تخمگذار انجام خواهید داد شامل موارد زیر هستند، به دلیل نوسانات قیمت در بازار از درج قیمت ها خودداری کرده ایم.

الف – هزینه اجاره سالن

ب – هزینه خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار

ج – خرید تجهیزات سرمایشی ، گرمایشی و فن تهویه

د – خرید دانخوری و آبخوری 

هـ – خرید دان و واکسن و دارو

و – سایر هزینه ها

نتیجه

در این نوشته به صورت کلی و مفید به نحوه شروع پرورش بوقلمون گوشتی و تخمگذار پرداخته شد و آنچه که لازم بود گفته شود ، در صورتی که سوال یا پیشنهادی در این باره دارید می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما درمیان بگذارید. در آخر نیز این نکته را به یاد داشته باشید، شروع هر کاری سخت است و به مرور زمان با به دست آوردن مهارت و تجربه می توانید در این کار موفق شوید و حتما اطلاعات و دانش خود را با مطالعه افزایش دهید تا به یک پرورش دهنده موفق بوقلمون در شهر و منطقه خود تبدیل شوید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر ما برای تهیه ی جیره پرورش بوقلمون بیوت گوشتی راهنمایی میخواستم میشه کمکم کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس