دستگاه جوجه کشی بوقلمون و ترفند جوجه آوری از این پرنده

دستگاه جوجه کشی بوقلمون

پرورش بوقلمون یکی دیگر از شاخه های پر رونق دامپروری می باشد که بیشتر به هدف تولید گوشت، این پرنده را پرورش می دهند. گوشت بوقلمون در مقایسه با دیگر ماکیان و پرنده های خانگی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. توجه به ارزش غذایی و کیفیت بالای گوشت بوقلمون باعث شده تا پرورش این پرنده به زمینه ای مناسب برای راه اندازی یک کسب و کار و تجارت پر سود تبدیل شود. هم اکنون افراد زیادی با راه اندازی مزارع و سالن پرورش بوقلون از این طریق کسب درامد میکنند. در امر پرورش بوقلمون یکی از مراحل حساس کار، جوجه کشی و تکثیر بوقلمون ها می باشد که یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت را می طلبد. فروشگاه چیکن هچ بعنوان مرجع رسمی معرفی انواع انکوباتور ایرانی و خارجی در این مقاله قصد دارد شما را با ماشین جوجه کشی بوقلمون و نحوه جوجه کشی از این پرنده آشنا سازد.

بهترین دستگاه جوجه کشی برای بوقلمون

دستگاه جوجه کشی که بتواند همانند بوقلمون ماده تمامی شرایط لازم برای رشد تخم های نطفه دار را به خوبی تأمین و کنترل کند، بهترین دستگاه برای جوجه کشی از بوقلمون خواهد بود. در فروشگاه چیکن هچ انواع دستگاه جوجه کشی اتوماتیک و خانگی و صنعتی از برندهای مختلف موجود میباشد. با مراجعه به صفحه هر تولیدکننده از جمله اسکندری، بلدرچین دماوند، ایزی باتور، فاخته، کاکس ماشین و … می توانید از امکانات و قیمت محصولات هر برند اطلاع پیدا کنید.

دستگاه جوجه کشی بوقلمون برای مصارف خانگی

برای مصارف خانگی و جوجه کشی در ظرفیت های پایین بهتر است که به سراغ دستگاه جوجه کشی خانگی بروید. کم ظرفیت ترین دستگاه جوجه کشی خانگی موجود در فروشگاه چیکن، دستگاه مینی کاکس با ظرفیت 4 عدد تخم بوقلمون و دستگاه ایزی باتور پنچ و شش می باشند که ظرفیت آنها نیز 6 عدد تخم بوقلمون است.

همچنین دستگاه ایزی باتور دو با ظرفیت 40 عدد تخم بوقلمون بزرگترین دستگاه جوجه کشی خانگی موجود در فروشگاه چیکن هچ می باشد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی بوقلمون

اگر قصد جوجه کشی از بوقلمون در مقیاس های صنعتی دارید، دستگاه 1008 تایی با ظرفیت 600 عدد تخم بوقلمون و دستگاه 2016 تایی با ظرفیت 1200 عدد تخم بوقلمون گزینه ای بسیار مناسب برای شما خواهد بود. همچنین دستگاه های دیگر نیز با ظرفیت های مختلف در فروشگاه چیکن هچ موجود می باشند که می توانید با توجه به نیاز خویش یکی از آنها را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که درصد تخم های نطفه دار در یک گله بوقلمون نسبت به مرغ ها کمی پایین تر می باشد. زیرا بوقلمون پرنده ای سنگین وزن بوده و در برخی موارد ممکن است جفت گیری بین نر و ماده به خوبی شکل نگیرد.

فصل جفت گیری و جوجه کشی بوقلمون ها بیشتر فصل بهار می باشد. نژادهای اصیل بوقلمون ها نیز همانند مرغ، به خوبی کرچ میشوند. اما در پرورش صنعتی و انبوه، جوجه کشی طبیعی هیچ نوع توجیه اقتصادی ندارد. برای همین منظور پرورش دهندگان با استفاده از دستگاه جوجه کشی صنعتی در هر دوره به تولید انبوه جوجه یک روزه بوقلمون می پردازند.

تخم بوقلمون در مقایسه با تخم مرغ، سایز بزرگتری دارد. بعنوان مثال شانه سنتی ظرفیت 42 عدد تخم مرغ را دارد، درحالیکه ظرفیت این شانه برای تخم بوقلمون حداکثر 25 عدد خواهد بود. در جوجه کشی از بوقلمون لازم است که تخم های نطفه دار در حالت افقی چیده شوند. زیرا در این حالت، نطفه درون تخم در وضعیت بسیار بهتری قرار میگیرد. با توجه به اینکه در زمان هچ، وضعیت قرار گیری جوجه ها در داخل تخم بسیار مهم و حیاتی است، بنابراین با چیدن تخم ها در حالت افقی و چرخش پیوسته و اصولی آنها می توان میزان تلفات را به حداقل ممکن رساند.

نحوه جوجه کشی مصنوعی از بوقلمون

در جوجه کشی مصنوعی از بوقلمون چهار مرحله اصلی باید به دقت توسط پرورش دهنده اجرا شوند. به وجود آمدن مشکل در چرخه هر کدام از این مراحل باعث شکست در جوجه کشی خواهد شد. بنابراین در تمامی این مراحل باید اقدامات گفته شده را اجرا کنید. مراحل اصلی جوجه کشی مصنوعی از بوقلمون شامل موارد زیر می باشد.

مرحله اول تهیه تخم های نطفه دار

برای جوجه کشی در مرحله اول لازم است که از تخم های نطفه دار سالم و تازه استفاده کنید. اگر خودتان صاحب گله مولد هستید، برای نطفه دار بودن تخم ها به ازای هر 5 بوقلمون ماده، یک عدد نر باید در گله وجود داشته باشد. اگر گله مولد دچار بیماری باشد، احتمال ضعیف بودن نطفه بسیار بالا خواهد بود. اگر تخمدان پرنده ماده در اثر بیماری آسیب دیده و یا اینکه پرنده دچار عفونت روده ای شده باشد، تخم نطفه دار این پرنده بسیار ضعیف خواهد بود و معمولا جوجه حاصل در نیمه راه جوجه کشی تلف خواهد شد.

مرحله اول تهیه تخم های نطفه دار

بنابراین سالم بودن پرنده ها و توجه به بهداشت محیط نگه داری آنها برای تولید تخم های نطفه دار با کیفیت الزامی است.

تخم های نطفه داری که برای جوجه کشی انتخاب میشوند باید ابعاد و اشکال طبیعی داشته باشند. انتخاب تخم های نامتعارف، شکسته، سوراخ شده، با ترک های ریز و مویی و … برای جوجه کشی توصیه نمیشود. زیرا این نوع تخم ها به جوجه تبدیل نمیشوند.

همچنین نباید از فواصل دور اقدام به خرید تخم نطفه دار بوقلمون نمود. چون کیسه هوایی داخل تخم های نطفه دار در اثر جابجایی مسافت های طولانی آسیب می بیند. حتی خرید اینترنتی نیز توصیه نمیشود و بهتر است گله مولد را از نزدیک مشاهده کنید و به صورت حضوری تخم نطفه دار تهیه کنید.

مرحله دوم محافظت و نگه داری از تخم های نطفه دار

تخم های نطفه دار دارای تاریخ انقضا می باشند و اگر به موقع از آنها جوجه کشی نشود، نطفه درون آن ضعیف شده و از بین میرود. حداقل باید 24 الی 48 ساعت از زمان تولید تخم نطفه دار گذشته باشد تا بتوان برای جوجه کشی از آن استفاده کرد. همچنین حداکثر زمان قابل استفاده از تخم های نطفه دار نیز 6 روز و کمتر از یک هفته می باشد. بعد از این مدت به ازای هر روز به شدت نطفه درون تخم ضعیف میشود.

محافظت و نگه داری از تخم های نطفه دار

برای اینکه تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی در شرایط مناسبی به سر ببرد باید به دما و رطوبت محیط آن دقت شود. دمای مطلوب برای محل نگه داری تخم ها بین 16 الی 18 درجه سانتی گراد است. همچنین رطوبت ایده آل نیز بین 40 الی 45 درصد میباشد. اگر دمای محل نگه داری تخم های نطفه دار گرم باشد، نطفه ها به صورت ناقص رشد میکنند و تلف میشوند. همچنین دماهای سرد و نگه داری تخم نطفه دار در داخل یخچال نیز باعث مرگ نطفه میشود.

مرحله سوم آماده سازی دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار

قبل از شروع جوجه کشی، تخم های نطفه دار و دستگاه باید ضد عفونی شده و هیچ نوع آلودگی نداشته باشند. همچنین نباید تخم های نطفه دار را به یکباره به داخل دستگاه جوجه کشی با دمای 37 درجه انتقال داد. این کار باعث شوک دمایی به تخم های نطفه دار و مرگ آنها میشود.

محافظت و نگهداری از تخم های نطفه دار

بهتر است که ابتدا تخم های نطفه دار به مدت یک ساعت در دمای اتاق (25 الی 28 درجه) نگه داری شوند. دمای داخل دستگاه نیز باید در همین محدوده باشد. با انتقال تخم های نطفه دار به داخل دستگاه باید به تدریج دمای داخل آن را افزایش داد و به حد مطلوب رساند.

مرحله چهارم تنظیم نمودن دما و رطوبت و چرخش دستگاه در زمان ستر و هچر

جوجه کشی بوقلمون شامل دو بخش ستر و هچر می باشد. به طور متوسط 28 روز زمان لازم است تا تخم های نطفه دار بوقلمون به جوجه تبدیل شوند. 25 روز اول همان دوره ستر و سه روز آخر دوره هچر را تشکیل میدهند. البته دوره هچر می تواند بیش تر از 5 روز نیز طول بکشد.

در زمان ستر باید دمای دستگاه بر روی 37.5 و حداکثر 38 درجه و در زمان هچر نیز دما 37 درجه سانتی گراد باشد. رطوبت مورد نیاز در زمان ستر نیز 58 الی 60 درصد و در زمان هچر نیز 70 درصد خواهد بود. فراموش نکنید که چرخش تخم ها در زمان هچر باید متوقف شوند.

در زمان هچ جوجه ها باید حداقل 24 ساعت صبر کنید و هرگز برای خارج نمودن جوجه ها از دستگاه عجله نکنید. باز و بسته کردن مکرر درب دستگاه در زمان هچ باعث میشود که دما و رطوبت داخل دستگاه از تنظیم خارج شوند و سطح پوسته تخم نیز با این کار آهکی میشود. این کار می تواند میزان تلفات را در روزهای آخر جوجه کشی بسیار افزایش دهد. بنابراین بعد از گذشت 24 ساعت جوجه ها را از دستگاه خارج کنید. در این زمان کیسه زرد نیز تا حدودی جذب بدن آنها شده است و می توان با محلول آب شیرین جوجه ها را تقویت نمود. در خصوص تغذیه جوجه بوقلمون ها باید ذکر شود که بهره هوشی آنها بسیار پایین است و باید در روزها اول به غذا خوردن و آشامیدن آنها کمک شود.

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام من تخم بوقلمون داخل دستگاه گذاشتم بعد از ۲۷ روز دستگاه مشکل پیدا کرده خاموش شده باید چکار کنم

  2. سلام دستگاهای موجود بازار به طور اتوماتیک هم رطوبت ساز وهم دما رو کنترل میکنن ممنون میشم راهنمایی کنید و کدوم دستگاه خونگی بهتره باتشکر

    1. سلام، مقاله رو بخون توضیح دادم همه چیو. ویدیو هم بر اساس دستگاهی که داری تو نت سرچ کن. دستگاهت چیه؟

  3. سلام خسته نباشید

    من می‌خوام چند تا تخم بوقلمون رو داخل دستگاه بگذارم میخواستم ببینم تخم هارو چند ساعت یکبار بچرخونم

    1. سلام
      هر 4 تا 6 ساعت یکبار بچرخون
      یعنی یا هر 4 ساعت
      یا هر 5 ساعت یا هر 6 ساعت
      جوری نباشه که یبار 4 ساعت بچرخونی ، یبار 5 ساعت
      ریتم رو نگهدار

  4. سلام.من دو تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین. اول این که آیا میشه از شانه های تخم مرغ برای تخم بوقلمون استفاده کرد؟
    چون شانه مخصوص تخم بوقلمون گیرم نیومده.
    دوم این که من دو تا بوقلمون یکی نر و دیگری ماده دارم. تا اومدم 30 تا تخم روی هم کنم یک 45 روزی شده آیا مشکلی تویه روند جوجه کشی پیش میاد. تخم ها در دمای اتاق. نه گرم نه سرد به صورتی که سر تخم پایین باشه نگهداری کردم.

    1. سلام
      شانه جوجه کشی ؟ خیر نمیشه ، اندازشون یکی نیست و اصلا تخم بوقلمون تو شانه مرغی جا نمیشه
      شانه بوقلمون ما داریم فکر کنم ، با کارشناس ما تو ساعات اداری تماس بگیرید راهنمایی میکنه :
      09125326682

      45 روز تخم رو نگه داشتید ؟! مشخصا راندمانش بسیار کم خواهد بود ! اگه تا یه هفته نگهداشته بشه ، راندمان 30 40 میشه ! حالا شما تصور کنید با 45 روز راندمان به چه حالتی تبدیل میشه !

      محیط نگهداری هم نامناسب بوده ! محیط باید دمای 16 تا 18 درجه داشته باشه و حداقل رطوبت هم 50 باشه وگرنه راندمان کم میشه

  5. سلام و وقت بخیر ؛
    برای پرورش بوقلمون چقدر فضا لازمه و فضای باز برای چریدن هم نیازه ؟

    1. سلام حیدر جان
      بستگی به نوع بوقلمون و هدف شما از پرورش بوقلمون تخمی یا بوقلمون گوشتی داره !!
      در بوقلمون گوشتی 3 تا 4 بوقلمون در هر متر مربع
      در بوقلمون تخمی 2.5 پرنده در هر متر مربع ، یعنی در دو متر مربع 5 پرنده
      اگه قصد نگهداری در فضای بسته و پرورش صنعتی رو ندارید ، حتما چریدن براشون لازم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋