بررسی خواص و مضرات تخم شترمرغ

فواید و مضرات تخم شترمرغ

شترمرغ یکی از پرندگانی است که از لحاظ اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد. این پرنده، که به عنوان بزرگ ترین پرنده شناخته می شود، کاربردهای بسیار متعددی دارد. محصولات مختلفی که از شترمرغ به دست می آیند مانند گوشت، پر، چرم، تخم شترمرغ و… همگی ارزش بسیار زیادی دارند. همین موجب شده تا پرورش شترمرغ، تا این حد از لحاظ اقتصادی اهمیت داشته باشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با خواص و مضرات تخم شترمرغ آشنا شوید.

یکی از مهم ترین محصولاتی که از شترمرغ ها به دست می آید، تخم شترمرغ است. تخم شترمرغ بزرگترین تخم پرنده در دنیاست و پوسته نسبتا ضخیمی دارد. این تخم ها حدودا 15 سانتی متر عرض و 17 تا 19 سانتی متر طول دارند.

وزن تخم شترمرغ نیز بین 1200 تا 1900 گرم متغیر است. عمدتا این تخم ها با وزن 1500 گرم در بازار موجود هستند؛ به عبارت دیگر، وزن یک تخم شترمرغ برابر با وزن حدودا 20 تا 30 تخم مرغ عادی است.

تخم شترمرغ از نظر شکل، کمی دایره ای تر از تخم مرغ است. سطح آن براق و درخشان بوده و بر روی آن لکه های بسیار ریزی دیده می شوند. در تخم شترمرغ نسبت حجم زرده به حجم کل تخم بیشتر از همین نسبت در تخم مرغ است؛ یعنی بخش بزرگی از تخم را زرده به خود اختصاص داده است.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» قابلیت جوجه کشی از شتر مرغ در ظرفیت بالا
» دارای دو عدد سنسور SHT نسل آخر
» دارای شیشه درب پلی کربنات دو جداره و کاملا انعطاف پذیر
قیمت : 26,750,000تومان

پوسته این تخم ها از نظر مواد تشکیل دهنده کاملا شبیه به پوسته تخم مرغ معمولی است. اما از نظر ضخامت، پوسته تخم شترمرغ بیشترین اندازه را در میان تخم های پرندگان دارد. تفاوت تخم شترمرغ با سایر پرندگان باعث شده که حتی ماشین جوجه کشی شترمرغ نیز تفاوت زیادی با سایر دستگاه های جوجه کشی داشته باشد.

معمولا ضخامت پوسته این تخم ها بین 2 تا 3 میلی متر است. به همین دلیل پوسته تخم شترمرغ استحکام بالایی داشته و شکستن آن دشوارتر از شکستن پوسته تخم مرغ است. استحکام پوسته تا حدی بالاست که حتی وزن انسان را هم می تواند تحمل کند!

فواید و مضرات تخم شترمرغ

تخم شترمرغ هم برای مزارع پرورش شترمرغ اهمیت زیادی دارد و هم از آن برای مصارف تغذیه ای استفاده می شود. در مزرعه های پرورش شترمرغ، بین 40 تا 43 روز طول می کشد تا یک تخم نطفه دار شترمرغ به جوجه تبدیل بشود.

کاربرد دیگر تخم شترمرغ، مصارف تغذیه ای است. به طور کلی شترمرغ پرنده بسیار مفیدی است که کاربردهای مختلفی دارد. گوشت شترمرغ که جز گوشت های قرمز قرار می گیرد، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. همین موضوع در رابطه با تخم شترمرغ هم صدق می کند.

تخم شترمرغ از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است. این تخم تقریبا تمامی مواد مورد نیاز برای بدن را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که با توجه به این که تخم شترمرغ حجم بسیار بیشتری نسبت به تخم مرغ دارد، یک نفر نمی تواند آن را به تنهایی و در یک وعده غذایی مصرف کند.

تخم شترمرغ خواص بسیار متعددی دارد که موجب شده متخصصان تغذیه استفاده از آن را توصیه کنند. در عین حال، ممکن است استفاده از تخم شترمرغ در رژیم غذایی برای برخی افراد با شرایط خاص، موجب مشکلاتی بشود.

خواص تخم شترمرغ

تخم شترمرغ حاوی مواد معدنی و ویتامین های متعدد بوده و یک منبع غنی برای پروتئین به حساب می آید. تخم این پرندگان سرشار از کالری بوده و استفاده از آن مزیت های متعددی را به همراه دارد. مهم ترین خواص تخم شترمرغ عبارتند از:

سرشار از پروتئین و اسید آمینه های ضروری بدن

بخش زیادی از تخم پرندگان از پروتئین تشکیل شده است. تخم شترمرغ هم سرشار از پروتئین ها و اسید آمینه های مختلفی است که برای بدن ضروری هستند. این تخم ها که یک منبع غنی برای تامین پروتئین به حساب می آیند، کمک شایانی به رشد، ترمیم اندام های آسیب دیده و سوخت و ساز بهتر سلولی می کنند.

استفاده از این تخم ها مخصوصا به افرادی توصیه می شود که فعالیت بدنی بالایی دارند و نیاز بیشتری به پروتئین در آن ها احساس می شود؛ مانند ورزشکارها یا افرادی که به مشاغل پر فعالیت مشغول هستند.

حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی

یکی دیگر از خواص تخم شترمرغ که برای حفظ سلامتی اهمیت زیادی دارد، وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در تخم این پرندگان است. هم گوشت شترمرغ و هم تخم این پرنده منبعی غنی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است.

از جمله ویتامین هایی که در تخم شترمرغ وجود دارند، می توان به ویتامین A اشاره کرد. این ویتامین در عملکرد بهتر سلول های بینایی و فعالیت دستگاه عصبی نقشی مهم ایفا می کند.

در تخم شترمرغ مقادیر زیادی ویتامین E هم وجود دارد. این ویتامین هم از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله مهم ترین تاثیرات آن می توان به فعالیت بهتر دستگاه گوارش و سوخت و ساز سلولی اشاره کرد. علاوه بر این ها، انواع ویتامین های B نیز در داخل تخم شترمرغ وجود دارند.

حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی

بدن برای آن که بتواند به کل طبیعی و مناسب فعالیت کند، به مواد معدنی مختلف نیز نیاز دارد. در تخم شترمرغ ها مقادیر زیادی آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فسفر دیده می شود.

هر یک از این مواد برای فعالیت یکی از ارگان ها و دستگاه های بدن اهمیت دارند. به عنوان مثال فسفر در مغز، کلسیم در استخوان و دستگاه گردش خون، آهن در خون سازی و منیزیم در تولید پروتئین نقش دارند.

مقدار کم چربی

یکی از دغدغه های افرادی که قصد کاهش وزن دارند، وجود مقادیر کم چربی در رژیم غذایی آن هاست. تخم شترمرغ مقادیر چربی کمی دارد  و به همین دلیل می تواند انتخابی مناسب برای این دسته از افراد باشد.

بیشتر حجم تخم شترمرغ از پروتئین ها تامین شده است و در آن چربی نسبتا کمی وجود دارد. با مصرف متوسط این تخم در رژیم غذایی می توان بدون نگرانی از بابت چربی زیاد، از طعم آن لذت برد.

افزایش بازده فعالیت مغزی

یکی از مهم ترین مزیت های تخم شترمرغ، تاثیر مثبت آن بر روی مغز و عملکرد آن است. تخم شترمرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسترول خوب، فسفر، کلسیم و ویتامین B12 است.

تمامی این مواد به ساخت و ترمیم سلول های میلین دار در مغز و دستگاه عصبی کمک می کنند. از سوی دیگر، وجود ماده ای به نام کولین در این تخم ها، روی فعالیت سلولی نورون های مغزی اثر مثبتی می گذارد. نتیجه آن که استفاده از تخم شترمرغ برای بهبود عملکرد مغز نیز مفید است.

مضرات تخم شترمرغ

به طور کلی مزیت های تخم شترمرغ نسبت به مضرات آن بسیار بیشتر هستند. با این حال برخی افراد هنگام مصرف این ماده غذایی باید ملاحظاتی داشته باشند.

تخم شترمرغ نسبتا سنگین و دیرهضم است. بنابراین افراد با دستگاه گوارش ضعیف بهتر است از آن استفاده نکنند. هم چنین این تخم ها بسیار گرم هستند و ممکن است برای افراد با مزاج گرم موجب بروز مشکلاتی بشوند.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام من تخم شتر مرغ خوردم و الان یک روزه شکمم درد میکنه و پیچ میخوره چیکار کنم
    بنظرتون خطرناکه؟؟

    1. سلام
      برو دکتر دوست عزیز
      تخم شترمرغ به صورت معمول مشکلی نداره ، منم خوردم ، ولی اینکه با بدن شما سازگار بوده یا نه ، طبخش درس بوده یا نه رو من نمیدونم !

  2. درود وقت بخیر
    من بدنسازی میرم تمام این ویتامین ها رو لازم دارم زرده رو استفاده کنم یا خیر ؟ یا سرخ شده باشه یا آبپز؟

    1. سلام
      چنین موردی باید با متخصص تغذیه هماهنگ بشه
      مشخصا دریافت ویتامین در اب پز بیشتر از سرخ شده هست !

  3. سلام من یک دختر بچه بسیاز لاغر دارم ک ۱ سالو ۴ماهشه ولی ۶نیم کیلو وزنشه ایا خوبه بهش تخم شتر مرغ هر دوهفته یبار بدم؟

    1. سلام
      چنین موردی باید با متخصص در میان بزارید
      نمیشه من بگم اره خوبه بده بهش بعد شما بدی و جواب نگیری ! چون ممکنه مشکل از جای دیگه ای باشه
      در کل این نوع از گوشت چاق کننده نیست

    1. سلام
      در این مورد جز وجود کلسیم مورد خاصی نشنیدم ، اونم خیلی زیاد نیست کلسیمش ، در مقابل کف دریا هیچ حساب میشه
      مورد دیگه ای نشنیدم متاسفانه

    1. سلام
      دیوار یا شیپور رو نگاه کنید
      اگر در مراکز استان هستید حتما مراکز فروش تخم و گوشت شترمرغ وجود خواهد داشت

    1. سلام
      بعید میدونم فروش اینترنتی داشته باشه چون در حمل و نقل ممکنه براش مشکلی پیش بیاد
      در مراکز پرورش شترمرغ میتونید تخمش رو هم خریداری کنید
      بع دیوار یا شیپور مراجعه کنید

    1. سلام
      بستگی به اندازه ظرف و میزان شعله داره ! در شرایط معمولی 45 تا 1 ساعت ممکنه طول بکشه !
      یدونشو که بعیده تو یه روز بتونید بخورید ! ولی خوب اگه هم خورده بشه مشخصا مشکل زا خواهد بود ، به دلیل وجود مواد مغذی بسیار
      بهتره حداکثر دو هفته یبار خورده بشه (1 عدد کامل !! )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس