شرایط و مراحل اخذ مجوز پرورش بلدرچین

شرایط و مراحل اخذ مجوز پرورش بلدرچین

هر کسب و کاری نیاز به دریافت مجوز فعالیت از سازمان های ذیربط خود دارد. در زمینه پرورش انواع دام و طیور نیز باید مجوزهای مربوطه را از جهاد کشاورزی و اداره امور دام و طیور و… دریافت نمود. البته ناگفته نماند که بدون دریافت مجوز نیز می توان فعالیت نمود اما اگر می خواهید در سطح گسترده اقدام به پرورش بلدرچین بکنید، جهت فروش بهتر و بسته بندی با کیفیت تر نیاز به پروانه کسب و پروانه بهداشت خواهید داشت. در ادامه مراحل و شرایط لازم جهت اخذ مجوز پرورش بلدرچین را خواهید آموخت و از مزایای داشتن مجوز مطلع خواهید شد. با چیکن هچ همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا 4
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین و اقدام به پرورش آن
» دارای سیستم رطوبت کاملا اتوماتیک
» بدنه PVC ضد باکتری و ضد زنگ
قیمت : 27,600,000تومان

آیا گرفتن مجوز پرورش بلدرچین لازم است؟

اگر بخواهید در خانه و یا کارگاهی کوچک اقدام به پرورش بلدرچین کنید که در سطح خانگی و در حد مصرف خانواده باشد، نیازی به اخذ مجوز نیست و به راحتی می توانید این کار را شروع کنید کافیست مقاله پرورش بلدرچین در خانه را مطالعه کنید و سپس دست به کار شوید. حتی می توانید گوشت و تخم تولید شده را در حد توان به بازار نیز عرضه کنید.

اما اگر می خواهید کار پرورش بلدرچین را به صورت جدی شروع کنید، به شرطی که اگر دارای تجربه چندین ساله هستید و به خوبی به دانش و تجربه خود اعتماد دارید. می توانید با اخذ مجوز نسبت به تاسیس واحد های صنعتی و بزرگ پرورش بلدرچین بکنید، چرا که در آینده به راحتی می توانید محصولات خود را با بسته بندی عالی با نام تجاری خود به بازار عرضه کنید و با درجه شماره پروانه بهداشت بر روی محصولات خود اعتماد مشتریان را جلب کنید که این کار تاثیر زیادی در افزایش فروش شما خواهد داشت.

آیا گرفتن مجوز پرورش بلدرچین لازم است

هم چنین در آینده می توانید از وام های بانکی جهت توسعه و گسترش کار خود استفاده کنید و یا در صورت وجود مزایا و امکانات صنفی و دولتی مرتبط با پرورش دهندگان بلدرچین ، از آنها نیز بهره مند شوید. اما اخذ مجوز پرورش بلدرچین نیز دارای شرایط و مسیرهایی می باشد که در ادامه همین نوشته توضیح داده شده اند.

شرایط لازم جهت اخذ مجوز پرورش بلدرچین

مساحت زمین در اختیار هم چنین موقعیت و امکانات آن تعیین کننده پذیرش یا عدم پذیرش مجوز توسط ارگان های دولتی می باشد. مورد دوم تعداد بلدرچین هایی است که قصد پرورش آنها را دارید.

حداقل تعداد بلدرچین های قابل پرورش جهت اخذ مجوز 10 هزار قطع است، یعنی اگر پرورش دهنده تعداد زیر 10 هزار قطعه هستید نیازی به اخذ مجوز ندارید و می توانید به کار پرورش و فروش محصولات خود ادامه دهید اما همانطور که اشاره شد اگر نیاز به توسعه کار خود دارید که لازمه آن داشتن مجوز است، حتما تعداد قطعه ها را به 10 هزار افزایش داده و با ایجاد یک طرح توجیهی به ارگان های مربوطه مراجعه کنید. 

به این صورت که یک طرح توجیهی با درج مشخصات و مساحت ساختمان و تاسیسات، میزان هزینه انجام شده ، میزان درآمد برآوردی ، تعداد قطعه های در حال پرورش و … تهیه کرده و همراه با درخواست کتبی به اداره دام و طیور مراجعه می کنید و پس از تشکیل پرونده و انجام بررسی های لازم توسط مامورین ، مراحل اجرایی مجوز طی خواهد شد.

مراحل اداری و هزینه های اخذ مجوز پرورش بلدرچین نیز مانند مجوزهای مربوط به سایر واحد های پرورشی دام و طیور است، اگر تجربه و دانش لازم را ندارید می توانید به سازمان های مربوطه مراجعه کنید تا به صورت کاملا رایگان به شما مشاوره دهند.

اقدامات لازم جهت تسریع در روند اخذ مجوز

اقدامات لازم جهت تسریع در روند اخذ مجوز

زمانی که پرونده شما وارد پروسه اداری شد و پروانه تاسیس را دریافت کردید، می توانید اقدامات مهم زیر را انجام دهید :

الف – سالن مخصوص بلدرچین های گوشتی را تجهیز کنید، در این سالن باید از دانخوری و آبخوری های استاندارد استفاده شود. یعنی از دانخوری و آبخوری مخصوص بلدرچین استفاده شود. در کف بستر پوشال نرم یا کاه بریزید و از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب مانند هیتر و فن تهویه استفاده کنید. 

ب – سالن مخصوص بلدرچین های تخم گذار را جدا کنید، به منظور افزایش ظرفیت سالن ، تولید تخم هایی سالم و پاکیزه و سهولت در آب و دان دادن به بلدرچین ها حتما از قفس مکانیزه بلدرچین استفاده کنید. قفس های مکانیزه دارای مکان های مخصوص جمع آوری تخم و جمع آوری فضولات به صورت جداگانه هستند و در عرض چند دقیقه می توان به تعداد زیادی بلدرچین آب و غذا داد. 

ج – مکان قرارگیری و ذخیره آذوقه ها را در نظر بگیرید و حتما از استانداردهای لازم برخوردار باشد. این مکان باید کاملا خشک و خنک باشد تا عوامل فاسد کننده فعالیت نداشته باشند و جیره غذایی بلدرچین ها کاملا سالم بماند.

د – مکان پرورش بلدرچین باید حداقل سه کیلومتر با مناطق مسکونی و سایر پرورشگاه های دام و طیور فاصله داشته باشد تا امکان سرایت بیماری و آلودگی وجود نداشته باشد. 

هـ – سالن پرورش باید به جاده های اصلی شهر دسترسی نزدیکی داشته باشد تا به راحتی بتوان مواد اولیه را تامین کرد و محصولات را به بازار رساند. 

و – مکان پرورش باید دارای آب سالم ، برق شهری یا ژنراتور و سوخت مانند گاز یا گازوئیل باشد. این امکانات به رشد بهتر پرنده ها و افزایش گوشت و تخم آنها کمک خواهد کرد. 

ز – شیوه ساخت سالن به گونه ای باشد که امکان تهویه هوا به راحتی وجود داشته باشد بنابراین حتما باید در جهت وزش باد ساخته شود تا با باز کردن دریچه ها ، امکان ورود هوای تازه وجود داشته باشد.

مزایای دریافت مجوز

علی رغم اینکه در صورت عدم وجود مجوز هم می توان به پرورش بلدرچین گرداخت اما در صورت داشتن مجوز می توانید از وام های جهاد کشاورزی و سایر مزایای آتی بهره مند شوید هم چنین در صورت حمایت دولت از پرورش دهندگان دام و طیور شما نیز شامل آنها خواهید شد. 

به راحتی می توانید مجوزهای لازم را از اداره بهداشت دریافت کنید و محصولات خود را با افتخار بفروشید و در افزایش بازار و فروش محصولات خود به طور موثر عمل کنید. البته در صورت نداشتن مجوز هم می توانید تخم و گوشت بلدرچین های خود را بفروشید و از روش های بازاریابی مختلفی مانند تبلیغ در سایت ها ی اینترنتی و میادین شهر خودتان استفاده کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام، من میخوام تخم بلدرچین فله ای بگیرم و بسته بندی کنم، آیا نیاز به مجوز دارم،. لطفا راهنمایی کنید.

    1. سلام
      حداقل 10 هزار قطعه ، البته شرایط بسته به شهر و تصمیمات جهادسازندگی اون شهر فرق داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس