پرورش شترمرغ بهتر است یا بوقلمون | مقایسه نگهداری بوقلمون با شتر مرغ

بررسی مزایا و تفاوت های پرورش شترمرغ با بوقلمون و انتخاب پرنده مناسب

بوقلمون ها بزرگترین پرندگان خانگی بوده که در زمان شاه عباس صفوی، توسط ارامنه به ایران آورده شده و از آن زمان تا کنون پرورش یافته اند، در مقابل این پرنده، پرورش شترمرغ ها قدمت چندانی ندارد، آن ها برای اولین بار در سال 1373 به صنعت ایران وارد شده و مورد توجه قرار گرفته اند. این مقاله از چیکن هچ سعی بر بررسی دقیق تفاوت های پرورش شتر مرغ و بوقلمون داشته که با مطالعه آن انتخاب دقیقی بین پرورش این دو پرنده خواهید داشت.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ
» دارای دو سنسور جداگانه برای کترل دما و رطوبت
» دارای شانه ی مخصوص تخم شترمرغ
قیمت : 26,750,000تومان

جدول مقایسه کلی پرورش شترمرغ و بوقلمون :

خصوصیات شترمرغ بوقلمون
محصولات پر، پوست، گوشت، تخم، چشم، روغن گوشت، تخم
هزینه تغذیه و نگهداری زیاد متوسط
مقاومت در برابر بیماری زیاد کم
آمادگی برای ارسال به کشتارگاه 14 – 9 ماهگی 5 – 4 ماهگی
وزن پرنده برای کشتار 100 تا 150 کیلوگرم 10 تا 14 کیلوگرم
سن بلوغ و مولد شدن معمولا 2 تا 3 سالگی 6 ماهگی
تعداد تخم گذاری در سال (بسته به نژاد) 30 تا 60 عدد 30 تا 100 عدد
دوره جوجه کشی (بسته به نژاد) 35 تا 56 روز 28 تا 30 روز

مقایسه بازار فروش گوشت شترمرغ و بوقلمون :

با توجه به قیمت بالای گوشت گاو و گوسفند و خواص بی نظیر گوشت شترمرغ، بیشتر افراد به خرید این گوشت روی آورده و بازار نسبتا خوبی پیدا کرده است، علاوه بر گوشت این پرنده ، روغن و پوست آن نیز، قیمت بالایی داشته و از مزایای پرورش آن محسوب می شود. روغن گرفته شده از چربی این پرنده خواص درمانی داشته و از پوست آن نیز برای تولید چرم شتر مرغ استفاده می شود.

گوشت بوقلمون نیز به نسبت گوشت سایر پرندگان خانگی، مقوی و خوشمزه تر بوده و به دلیل قدمت پرورش آن در ایران، بازار خوبی برای فروش پیدا کرده است. علاوه بر گوشت، تخم این پرنده نیز به فروش می رسد. در ایران دو نژاد برنز و بیوتی به منظور تولید گوشت و تخم پرورش می یابند.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از 100 تخم بوقلمون
» برخورداری از بدنه ی PVC قابل شستشو
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

مقایسه بازار فروش گوشت شترمرغ و بوقلمون - چیکن هچ

سن کشتار بوقلمون ها معمولا 3 تا 5 ماهگی می باشد، این در حالی است که شتر مرغ ها در 9 تا 14 ماهگی به کشتارگاه ارسال می شوند، طولانی بودن دوره پرورش این پرنده، هزینه نگهداری را افزایش خواهد داد، اما در مقابل، تمامی اجزای بدن شترمرغ استفاده شده و به فروش می رسد و قیمت گوشت بالاتری نیز دارد، بنابراین حاشیه سود پرورش این پرنده غول پیکر بالاتر است.

تفاوت بوقلمون و شترمرغ در وزن گیری :

بوقلمون ها پرنده هایی با وزن گیری بسیار بالا و باور نکردنی هستند، گفته می شود این پرنده یک سوم جیره غذایی خود را به گوشت تبدیل می کند. آنها تا سن 4 ماهگی به سرعت رشد کرده و پس از آن سرعت وزن گیری کاهش می یابد. در طول 4 ماه، وزن بوقلمون ماده به  8 تا 10 کیلوگرم و وزن جنس نر به 10 تا 14 کیلوگرم خواهد رسید.

شتر مرغ سنگین ترین پرنده دنیاست، قد این پرنده عظیم الجثه تا 2.5 متر نیز میرسد. این پرنده معمولا برای فروش پوست باکیفیت تر، تا سن 14 ماهگی و در وزن 150 کیلوگرمی به فروش می شود، اما اکثر پرورش دهندگان به دلیل کاهش هزینه های خود، این پرنده را در 9 ماهگی و با وزنی کمتر از 100 کیلوگرم، روانه بازار می کنند. همانطور که گفته شد، این پرنده در کمتر از یک سال به وزنی حدود 100 کیلوگرم خواهد رسید. 

جدول مقایسه وزن گیری شترمرغ و بوقلمون :

سن (ماه) وزن شترمرغ (kg) وزن بوقلمون (kg)
0 تا 2  ماهگی 800 گرم تا 10 کیلوگرم 160 گرم تا 4 کیلوگرم
2 تا 4/5 ماهگی 10 تا 40 کیلوگرم 4 تا 11 کیلوگرم
4/5 تا 6/5 ماهگی 40 تا 60 کیلوگرم 11 تا 14 کیلوگرم
6/5 تا 10/5 ماهگی 60 تا 90 کیلوگرم
10/5 تا 12 ماهگی 90 تا 100 کیلوگرم
یک سالگی به بعد بیشتر از 100 کیلوگرم

مقایسه تفاوت های پرورش بوقلمون و شترمرغ و جوجه کشی آنها :

به طور کلی پرورش پرندگان به سه صورت خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی صورت می گیرد، که در این بخش به توضیح پرورش خانگی و صنعتی این دو پرنده پرداخته شده است.

1- مقایسه جوجه کشی طبیعی این دو پرنده :

بوقلمون ها معمولا پس از 6 ماهگی به بلوغ رسیده و در هر دوره 15 تا 17 تخم می گذارند، جوجه ها پس از 28 تا 30 روز از تخم بیرون می آیند، این دوره برای شترمرغ ها بسیار طولانی تر خواهد بود و صبر و حوصله زیادی را می طلبد. شترمرغ ها پس از 2 سالگی بالغ شده و پس از گذاشتن 15 تخم بر روی آنها میخوابند. تخم شترمرغ در سالهای اول تخمگذاری کم نطفه بوده و احتمال باروری آنها پایین است. بسته به نژاد پرنده، باز شدن تخم ها 35 تا 56 روز زمان خواهد برد.

2- روش های شروع کار پرورش بوقلمون یا شترمرغ :

پرورش تمامی طیور به سه صورت انجام می شود که در شتر مرغ و بوقلمون نیز همین قاعده طی خواهد شد :

الف ) خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی مصنوعی :

بهترین و سودآورترین راه پرورش پرندگان این روش می باشد. شما در این روش با خرید تخم نطفه دار از سایر تولید کنندگان و قرار دادن آن ها در دستگاه های جوجه کشی، میتوانید از فروش جوجه یک روزه ، گوشتی یا بالغ به درآمد خوبی دست یابید. قیمت تخم نطفه دار نسبت به جوجه یک روزه و پرنده بالغ بسیار مناسب تر بوده و حاشیه سود را به شدت بالا می برد.

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی مصنوعی - چیکن هچ

دستگاه جوجه کشی لازم جهت به دست آوردن جوجه های یک روزه بوقلمون هیچ تفاوتی با دستگاه جوجه کشی سایر پرنده ها ندارد، به همین دلیل می توان گفت که جوجه کشی بوقلمون ارزان تر تمام خواهد شد.

اما دستگاه جوجه کشی شترمرغ، کاملا با سایر دستگاه ها متفاوت بوده و متخصص جوجه کشی از تخم شترمرغ ساخته شده است. شما با مراجعه به صفحه دستگاه جوجه کشی وب سایت چیکن هچ به راحتی می توانید تمامی دستگاه های جوجه کشی مخصوص شترمرغ و بوقلمون را مشاهده کنید.

ب ) خرید جوجه یک روزه و پرورش :

در صورت عدم تمایل به خرید دستگاه جوجه کشی، شما میتوانید با خرید جوجه های یک روزه به پرورش آنها مشغول شوید. این روش معایبی نیز به دنبال خواهد داشت، با خرید جوجه بیمار، تمامی گله شما بیمار و احتمالا تلف خواهد شد. شترمرغ های یک روزه معمولا به فروش نمی رسند و غالبا افراد سودجو، پرنده های 18 روزه را با وزن پایین، به عنوان شتر مرغ یک ماهه به فروش خواهند رساند. همین طور بوقلمون های یک روزه توانایی خوردن غذا و آب ندارند و شما مجبور به مراقبت 24 ساعته از آنها خواهید بود.

ج ) خرید پرنده بالغ و مولد :

در این روش شما با خرید پرنده بالغ، به تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی مصنوعی یا طبیعی از آنها می پردازید، برای تضمین تولید تخم نطفه دار با کیفیت، نیاز است به ازای هر 3 یا نهایتا 5 بوقلمون ماده، یک بوقلمون نر خریداری کنید، نگهداری این گله ها در کنار یکدیگر کار سختی نخواهد بود، 

اما در پرورش شترمرغ باید آنها را گروه بندی کنید و جلوگیری از جنگ و کنترل جفت گیری شتر مرغ ها، بسیار سخت می باشد. معمولا شترمرغ ها به صورت تک جفت، یک نر و دو ماده و یا دو نر و سه ماده گروه بندی می شوند تا تخم های نطفه دار کیفیت بیشتری داشته باشند، که از بین این ها، گروه بندی یک نر و دو ماده، مناسب تر می باشد.

شرایط نگهداری این دو پرنده به چه صورت است ؟ 

چنانچه مایل به نگهداری و پرورش این دو پرنده هستید، قبل از هر کار باید زمین و سالن مورد نظر خود را آماده کنید. برای کاهش هزینه ها و پرورش بهتر این پرندگان، لازم است از سالن سرپوشیده برای محافظت از پرنده ها در مقابل سرما و گرما استفاده خواهد شد، علاوه بر آن باید فضای سبز و مراتع را در اختیار پرنده ها قرار دهید. این پرندگان خوراک بالایی دارند و با چریدن در این مراتع، هزینه ی تغذیه ی آنها به شدت کاهش می یابد. البته نگهداری آن ها در سالن های سرپوشیده با تهویه مناسب نیز امکان پذیر است.

شرایط نگهداری این دو پرنده به چه صورت است ؟ - چیکن هچ

پرورش شترمرغ ها به دلیل جثه بزرگ آنها، نیازمند محیط های بزرگتری بوده و هزینه ی اولیه آماده سازی محیط پرورش آن ها بسیار بالاتر از هزینه های بوقلمون است. این پرندگان به صدا حساس بوده و باید در انتخاب محل نگهداری دقت زیادی داشته باشید. لازم به ذکر است، ایجاد سروصدا و تردد ماشین ها از نزدیک پرورشگاه ، باعث کاهش شدید تخم گذاری و رفتارهای پرخاشگرانه خواهد شد.

مقایسه مقاومت بوقلمون و شتر مرغ در برابر بیماری :

شترمرغ ها مقاومت بالایی در مقابل بیماری ها و عفونت های طیور از خود نشان می دهند اما با پرورش و نگهداری غیر اصولی، شما شاهد بیماری آن ها خواهید بود. در ماه های اولیه، جوجه ها بسیار حساس بوده و در مقابل بیماری ها بسیار ضعیف هستند، از این رو عفونت کیسه زرده، انحراف پاها و سرماخوردگی از بیماری شایع در این سنین می باشد. با بزرگتر شدن پرنده، بیماری هایی نظیر نیوکاسل و انگل داخلی در کمین شتر مرغ می باشد. 

چنانچه علاقه مند به پرورش بوقلمون هستید، توصیه میشود آنها را جدا از سایر طیور و در رده های سنی مشابه قرار دهید، آنها پرندگانی فوق العاده حساس بوده و مقاومت پایینی در برابر بیماری دارند. توصیه میشود محیطی را برای نگهداری انتخاب کنید که در یک سال اخیر هیچ پرنده ای در آن پرورش نیافته باشد. جوجه ها در ماه اول بیشترین تلفات را خواهند داشت، در مقاله بیماری های رایج بوقلمون به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است. 

بررسی و مقایسه میزان خوراک و تغذیه این دو پرنده :

با مقایسه جثه دو پرنده متوجه خواهید شد که هزینه تغذیه و خوراک شترمرغ ها چندین برابر بوقلمون ها خواهد بود. همانطور که گفته شد، با پرورش بوقلمون و شترمرغ در مراتع و چمنزار ها هزینه تغذیه خوراک آن ها را تا حد زیادی کاهش میدهید. کیفیت گوشت و پوست شتر مرغ ها، به طور مستقیم به خوراک مصرفی آنها بستگی دارد. هر دوی این پرنده ها از علوفه تازه، میوه های خرد شده و کنسانتره و غلات تغذیه می کنند. بوقلمون ها در زمان بلوغ ماهیانه 2 کیلوگرم و شترمرغ ها حدود 60 تا 70 کیلوگرم دان مصرف خواهند کرد.

ارزش غذایی و خواص گوشت این دو پرنده :

گوشت بوقلمون از 60 درصد گوشت سفید و 40 درصد گوشت قرمز تشکیل شده که به دلیل تفاوت ترکیبات آن، طعم مختلفی نیز دارند. دلیل محبوبیت گوشت این پرنده، آهن و پروتئین بالای آن و کلسترول و چربی اندک آن است.

بهترین گوشت سفید، گوشت شترمرغ بوده که اسید اوریک، کلسترول و چربی بسیار پایین این گوشت محبوبیت آن را افزایش میدهد. گوشت این پرنده سرشار از آهن، پروتئین و امگا 3 می باشد.

در جدول زیر ارزش غذایی گوشت این دو پرنده با یکدیگر مقایسه می شود .

ارزش غذایی گوشت در هر 100 گرم
گوشت کالری پروتئین(gr) چربی(gr) کلسترول(mg)
شتر مرغ 97 22 2 58
بوقلمون 159 24 6 72

جمع بندی :

قبل از شروع هر کاری، شما نیازمند مطالعه و افزایش اطلاعات خود در زمینه مورد نظر خواهید بود در غیر این صورت با نبود اطلاعات کافی، به راحتی سرمایه خود را از دست می دهید، وب سایت چیکن هچ با بررسی دقیق و همه جانبه پرندگان پرورشی ایران، به شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد شما میتوانید با مطالعه مقالات آموزشی شترمرغ و مجموعه مقالات بوقلمون ، تمامی اطلاعات لازم در مورد پرنده مورد نظر خود را کسب کنید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋