جدول دما و رطوبت جوجه کشی | آموزش جوجه کشی از پرندگان

جدول دما و رطوبت جوجه کشی

آگاهی از دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده مورد نظر یکی از گام های مهم و ضروری در جوجه کشی است که در این نوشته از چیکن هچ قصد داریم جدول دما و رطوبت و تعداد روزهای ستر و هچر مهم ترین پرنده ها را معرفی کنیم که حتما برای شما مفید خواهد بود و هم چنین اصول کلی جوجه کشی از تخم نطفه دار هر پرنده ای را نیز در ادامه ذکر خواهیم کرد، با ادامه این نوشته همراه باشید. 

جدول دما و رطوبت جوجه کشی
جدول دما و رطوبت جوجه کشی

جدول دما و رطوبت جوجه کشی

در این جدول دما و رطوبت در دو دوره ستر و هچر، تعداد روزهای جوجه کشی و روز انتقال به هچر ذکر شده که با تنظیم این مقادیر بر روی دستگاه جوجه کشی مورد استفاده ، یک جوجه کشی با راندمان بالا خواهید داشت:

منظور از دوره ستر چیست ؟

در این دوره تخم های نطفه دار باید مرتبا و هر دو ساعت یکبار چرخانده شود، هم چنین دما و رطوبت مناسب برای این دوره باید بر روی برد دستگاه جوجه کشی تنظیم شود.

منظور دوره هچر چیست؟

منظور دوره هچر چیست

در دوره هچر باید چرخش تخم ها را متوقف کرد و دما و رطوبت مناسب برای دوره هچر را بر روی دستگاه تنظیم کرد، البته دستگاه هایی که دارای ستر و هچر همزمان هستند مانند دستگاه های جوجه کشی صنعتی اسکندری نیازی به تنظیم دما و رطوبت در دوره هچر ندارند. کافیست تخم های رسیده به دوره هچر را در داخل سبد هچ قرار داده و به قسمت زیرین دستگاه منتقل کنید. 

نحوه تنظیم دستگاه جوجه کشی

به منظور شروع جوجه کشی باید مقادیر داده شده در جدول فوق را در بر روی برد جوجه کشی دستگاه مورد نظر خود تنظیم کنید. باید به این نکته توجه کنید که دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار بردهای مختلفی دارند که هر کدام شیوه تنظیمات و پنل کاربری مخصوص به خود را دارند  و شما از طریق مطالعه دفترچه راهنما و سی دی آموزشی همراه دستگاه می توانید با نحوه کار با برد جوجه کشی دستگاه مورد نظر آشنا شوید. 

محیط مناسب قرارگیری دستگاه جوجه کشی

برای داشتن یک جوجه کشی موفق علاوه بر اینکه باید از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت استفاده کنید، محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد نیز باید دارای استانداردهای لازم را داشته باشد. 

دمای اتاق جوجه کشی باید بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت آن باید بین 35 الی 50 درصد باشد و به صورت ثابت نگه داشته شود. تغییرات شدید و ناگهانی در دما و رطوبت محیط جوجه کشی موجب افت کارکرد و عدم موفقیت در جوجه کشی خواهد شد به همین منظور توصیه میشود که جوجه کشی را در یک اتاق و محیط بسته انجام دهید. 

به منظور تامین حرارت لازم می توانید از سیستم های سرمایشی و گرمایشی بنا به فصل و موقعیت جغرافیایی استفاده کنید و هم چنین به منظور تامین رطوبت لازم می توانید از رطوبت سازهای التراسونیک و یا ظرف آب استفاده کنید. 

نحوه انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی

یکی از مهم ترین عواملی که در موفقیت و یا عدم موفقیت جوجه کشی تاثیر مستقیم دارد، نوع دستگاه جوجه کشی است اگر در خرید دستگاه جوجه کشی دقت لازم را نداشته باشید ممکن است شکست را بارها تجربه کنید. اما یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت  و ساخته شده توسط کارخانه های معتبر و دارای تیم کنترل کیفی معتبر و قابل اطمینان، احتمال موفقیت شما در جوجه کشی را به شدت افزایش خواهد داد. 

دستگاه جوجه کشی خریداری شده باید توانایی تامین خودکار حرارت و رطوبت ، سنجش دما و رطوبت، چرخش خودکار تخم ها و تهویه مناسب و به موقع هوای داخل دستگاه را داشته باشد و هم چنین برد جوجه کشی نصب شده بر روی آن آلارم ها و هشدارهای لازم به شما بدهد. یکی از معتبر ترین سنسورهای موجود در بازار که در اکثر تجهیزات پزشکی و نظامی حساس از آن استفاده می شود، سنسور sht می باشد که حتما باید در دستگاه خریداری شده وجود داشته باشد، در غیر این صورت سنسور به کار رفته بارها و بارها دچار خطا خواهد شد و عملا جوجه کشی را غیر ممکن خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد مطالعه مقاله بهترین دستگاه جوجه کشی را به شما میدهیم. 

نحوه انتخاب و خرید تخم نطفه دار

دومین عامل مهمی که در موفقیت جوجه کشی تاثیر به سزایی دارد دقت در انتخاب و خرید تخم نطفه دار است، حتی اگر دارای گله تولید تخم نطفه دار هستید باید در انتخاب تخم ها دقت لازم را بعمل آورید چرا که در صورت استفاده از تخم های شکسته، ترک خورده ، آلوده به خون و فضولات و یا کهنه راندمان جوجه کمشی بسیار پایینی نصیب شما خواهد شد.

نحوه انتخاب و خرید تخم نطفه دار

اگر میخواهید تخم نطفه دار بخرید حتما به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید و از آنها تقاضای تخم نطفه دار جدید و تازه بکنید و خودتان نیز به گله پرورش دهنده مراجعه کرده و از وجود پرنده نر در میان گله مطمئن شوید چرا که بدون وجود پرنده نر در میان گله عملا امکان نطفه دار شدن تخم ها وجود نخواهد داشت. 

هم چنین از خرید اینترنتی و غیرحضوری تخم های نطفه دار پرهیز کنید چرا که احتمال شکستن و ضربه خوردن تخم ها در حین انتقال و جابه جایی وجود دارد و امکان فروخته شدن تخم های کهنه نیز به شما وجود دارد، بنابراین قبل از خرید تخم نطفه دار راهنمای کامل آن را از سایت های معتبر مطالعه بفرمایید. 

مراحل جوجه کشی

به طور کلی مراحل جوجه کشی شامل موارد زیر می شود که به صورت خلاصه بیان شده است:

  1. خرید و تست دستگاه جوجه کشی
  2. خرید تخم نطفه دار
  3. آماده سازی محیط جوجه کشی
  4. تمیز سازی تخم های نطفه دار
  5. تمیز سازی دستگاه جوجه کشی
  6. قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه 
  7. روشن کردن دستگاه و تنظیم دما و رطوبت مناسب
  8. شروع جوجه کشی و انتظار برای روز هفتم
  9. نطفه سنجی در روز هفتم و انتظار برای دوره هچر
  10. انتقال تخم ها از دوره ستر به هچر 
  11. آماده سازی مکان مناسب جوجه های یک روزه 
  12. انتقال جوجه ها به بستر و پرورش آنها

جدول دما و رطوبت و طول دوره جوجه کشی پرندگان معروف

نوع  تخم دمای ستر رطوبت ستر دمای هچر رطوبت هچر طول دوره جوجه کشی روز انتقال به هچر
مرغ 37.5 60 37.2 70 21 19
قرقاول 37.6 65 37.2 75 25 23
بوقلمون 38 60 37.2 70 28 26
اردک 38 65 37.2 75 28 26
غاز 38 65 37.2 75 30 28
بلدرچین 37.7 65 37.2 70 17 15
شترمرغ 36.3 25 36.6 30 42 39
کبک 37.5 60 37 70 24 22
کبوتر 37.5 60 37 70 17 15
قو 37.5 65 37 75 36 34
مرغ عشق 37.5 63 37.2 75 25 23
مرغ مینا 38 60 37.5 70 14 12
عروس هلندی 37.5 60 37.2 70 20 18
کاسکو 37.5 63 37.2 75 28 26
کاکادو 37.5 60 37.2 75 29 27
ماکائو 37.5 63 37.2 75 28 26
فنچ 37.5 58 37.2 70 14 12
قناری 38 60 37.2 72 14 12
طاووس 37.7 65 37.2 75 27 25
مرغ گینه ای 37.5 60 37.2 65 28 26

جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده ها نه تنها با دستگاه های جوجه کشی صنعتی، بلکه با دستگاه های جوجه کشی خانگی نیز امکان پذیر است. دانستن دما و رطوبت و شرایط جوجه کشی از پرنده ها به شما کمک خواهد کرد تا در هر شرایطی و با هر دستگاهی بتوانید جوجه کشی موفقی از تخم پرنده های مختلف بومی و زینتی داشته باشید. 

نوشته های مشابه

‫43 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      کامل نباید ببندی یکم باید بسته باشه تا دی اکسید کربن جمع بشه و پرنده با احساس مقداری خفگی تلاش کنه بیاد از تخم بیرون

      1. سلام دستگاه جوجه کشی چ دما و رطوبت رو خودم تنظیم کنم هر کار میکنم دوباره برمیگرده به حالت اول چراغ رطوبت چشمک میزنه

        1. سلام دوست عزیز
          دستگاهت چندتایی؟
          چشمک میزنه چون رطوبتت رفته بالا
          پلاک های هوا رو کمی باز بذار و رطوبت محیطی رو هم کاهش بده

  1. سلام من داخل دستگاه دست ساز تخم مرغ گذاشتم و دما رو گذاشتم روی ۳۷/۸خاموش کنه و روی دما ۳۷/۵روشن کنه و بعضی از موقع ها روی ۳۶/۳ ثابت وای میسه میخواستم بپرسم دماش خوبه برای تخم مرغ

    1. سلام دستگاه جوجه کشی به دما حساس هستش
      36.3دمای پایینه و میتونه آسیب بزنه
      اگر اینطور پیش بره راندمان آخر سر خیلی کم خواهد بود

  2. باسلام. خیلی خوشحالم،چون تونستم شاهکار کنم. با دستگاه ایزی باتور ۲ که اصلا شانه مخصوص شترمرغ ندارد،توانستم ۴عدد شترمرغ رو به نحو احسن با راندمان ۱۰۰درصد تبدیل به جوجه کنم خدا رو شکر. موتور گرداننده را خارج کردم و از اول در سینی هچر قرار دادم و از پنجره بالایی دستگاه با سیم مفتولی به آرامی تخم ها رو میچرخوندم، و با سرنگ ۱سی سی آب تزریق میکردم که به راحتی رطوبت پایین ۲۵درصد فراهم شد. به این میگن شاهکار🤣👏👏👏

  3. سلام وقتون بخیر🙏🌱
    من‌ مقداری تخم بوقلمون دارم
    میخوام این این نکات رو بدونم
    ۱.. دما چقدره باشه دوره ستر و دوره هجر
    ۲.. چند ساعت یک بار تخم ها چرخونده شود
    ۳..باید روزی یک بار باید به ظرف آب ..آب اضافه کرد ؟
    ۴.. من بعد از گذشت ۵ الی ۴ روز روزی ۲۰ دقیقه دستگاه رو خاموش میکردم یه جور مثل مرغ مادر این کار می‌کرد م دریته؟
    ۵_بعد از چند روز می‌توان شاهد رشت تخم ها شد
    ممنون میشم پاسخ بدیدی🌱🙏🙏❤

    1. سلام دما و رطوبت در جدول مقاله اومده . برای جوجه کشی از بوقلمون هم مقاله زیر رو بخونید .
      جوجه کشی از بوقلمون
      چرا باید دستگاه رو خاموش کنید ؟ اونقدری آب به دستگاه اضافه کنید که رطوبت تنظیم بشه

  4. بعد اینکه برای تخم مرغ هام بعد از ۴ آبی ۵ روزی روزی ۲۰ دقیقه دستگاه رو خاموش میگردم برای تخم بوقلمون به نظرتون روز چند بار تخم مرغ ها رو بچرخانم و بعد اینکه بعد چند روز روزی ۲۰ دقیقه دستگاه رو خاموش کنم

    1. سلام جوجه کشی طبیعی میکنید یا با دستگاه جوجه کشی ؟
      اگر طبیعیه که خود پرنده تخم رو میچرخونه . اگر هم توی دستگاه گذاشتین که دستگاه باید بچرخونه تخم رو . هر 2 ساعت یک بار

  5. سلام .
    وقت بخیر .
    ببخشید من یه دستگاه جوجه کشی ساختم .
    میخواستم بدونم اگه دما در حد ۶ ثانیه تو ۳۸درجه بمونه مشکلی پیش میاد ؟؟؟؟

  6. سلام من یه دستگاه جوجه کشی دستی درست کردم که دماش با یه ترموستات دیجیتالی تنظیم میشه یه رطوبت سازم براش درست کردم که با تایمر کار میکنه و دما و رطوبتشو رو ۳۷/۷ تو زمان ستر و ۳۷/۵ تو زمان هچر و رطوبتم از ۵۰ تا ۷۰ متقیره فقط دو سه بار رطوبتش به ۸۰ ۹۰ رسید و دماشم تا ۴۱ رفت ولی در حد یکی دو دقیق طول کشید
    از روز ۱۸ همم چرخشو متوقف کردم
    تخمارو هم همرو چک کردم نطفه داشتن ولی الان ۲۲ روز شده و در نیومدن علتش چیه؟

    1. دوست عزیز دو درجه یعنی حدود 39.7 که با 40 زیاد فرقی نداره. مطمئنا آسیب میزنه به نطفه یا جوجه ها

  7. سلام ایا روشی برای کاهش دمای دستگاه به 25 هست؟ من دستگاهی دارم مینیمم دما 30 هست اما من به منظور استفاده دیگریبج جوجه کشی به دمای 25 نیاز دارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  8. سلام من با کارتن ساختم و از لامپ ۱۰۰ وات استفاده کردم یه کاسه آب گذاشتم زیر لامپ رطوبت میکنه؟؟

  9. سلام سنسور دما دستگاه 6 درجه که پایین میاد عمل میکنه این باعث کاهش راندمان کار نمیشه یا طبیعی هست

  10. سلام دوست عزیز من ی دستگاه جوجه کشی ۴۲ تایی دارم که تخم ها تا ۱۷ و۱۸ روز خوب پیش میرهبعد اون جوجه نمیتونه از تخم در بیاد داخل تخم میمره .رطوبت سنج نداره و با ظرف اب تامین میشه.

    1. سلام
      رطوبت سنج ارتباطی به ظرف اب نداره ، شما باید بهرحال یجوری رطوبت رو اندازه بگیری که متوجه بشی چقدره
      اگه یه ظرف میزاری اینبار 2 تا بزار
      ولی یه بار یه رطوبت سنج بخری تا ابد برات کار میکنه !

  11. سلام دوست عزیز من یه دستگاه با کارتون ساختم حدوده ۳۰تا تخم مرغ جا میشه رطوبتش ۵۹،۶۰هستش دماشم۳۸،۳۹هستش روزی ۳بارچرخش میدم تهویه مناسبم داره، از لامپ ۴۰وات استفاده کردم ،آیا نور زیادش که ضرری نداره؟!

    1. سلام
      لامپ رو بزار یه گوشه که اونجا تخم ها نباشن ، یعنی مستقیم نخوره بهش
      هیچ وقت برای اولین تجربه این همه تخم رو نزار توش ، 5 تا هم زیاده برای اولین تجربه و تست دستگاه ، موجود زندست بهرحال

  12. سلام من تازه دستگاه گرفتم هر کارب میکنم رطوبتش از اون چیزی ک من انتخاب کردم بالاتره ایرادش چیه باید چب کار کنم بر طرف شه.با تشکر.

    1. سلام
      من تجربشو ندارم
      رطوبت باید به مقدار تعیین شده حتما تولید بشه حالا چه با رطوبت ساز چه با هر روش دیگه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋