آموزش تخصصی جوجه کشی در مناطق سردسیر | فوت و فن جوجه کشی در مناطق سرد

جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی در هر منطقه ای امکان پذیر است به شرطی که شرایط دما و رطوبتی اتاق جوجه کشی را در سطح استانداردی رعایت کنید. در مقاله محیط مناسب دستگاه جوجه کشی به تمام نکات مهم برای ایجاد یک محیط استاندارد برای دستگاه جوجه کشی اشاره شده است. 

هم چنین در این نوشته همراه با یک ویدیوی آموزشی به آموزش فوت و فن های لازم برای جوجه کشی موفق در مناطق سردسیر و کوهستانی پرداخته ایم. این آموزش برای کلیه پرورش دهندگان مناسب بوده و به برند دستگاه جوجه کشی و محل جغرافیایی فرد ارتباطی ندارد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» دارای راندمان بالا در جوجه کشی از طیور بومی
» برخورداری از بدنه ی ایزوله و عدم تبادل دما با محیط
» امکان چرخش خودکار و یکنواخت تخم ها
قیمت : 3,530,000تومان

ویدیوی آموزش نحوه جوجه کشی موفق در استان های سرد و کوهستانی 

در این ویدیوی آموزشی، کارشناس مجموعه به آموزش فوت و فن ها و تکنیک های لازم برای جوجه کشی موفق در مناطق سرد پرداخته است : 

شرایط محیطی مناسب برای جوجه کشی موفق در مناطق سردسیر

اتاق و محلی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد، باید شرایط دما و رطوبتی مناسبی داشته باشد تا دستگاه بدون هیچ اخلالی فرایند جوجه کشی را طی کند. در ادامه به چند نکته مهم جهت تامین حرارت و رطوبت مناسب اتاق جوجه کشی اشاره شده است. 

الف – از بخاری گازی دودکش دار استفاده کنید 

بخاری های نفتی و هیزمی به دلیل تولید آلاینده های زیاد و مصرف زیاد اکسیژن محیط، ممکن است برای محل جوجه کشی مناسب نباشد، چرا که جنین برای رشد کامل نیاز به اکسیژن کافی دارند. بنابراین تا جای امکان سعی کنید از بخاری گازی استفاده کنید تا اکسیژن محیط تا جای امکان در سطح ثابتی باقی بماند.

از بخاری گازی دودکش دار استفاده کنید - چیکن هچ

وجود دودکش جهت خروج آلاینده ها ضروری است و حتما قبل از شروع جوجه کشی از نصب صحیح دودکش ها و داغ بودن آنها حین کار بخاری مطمئن شوید. ورود آلاینده ها به خصوص گاز مونوکسید کربن به داخل محیط سبب خفگی و مرگ جنین های داخل تخم خواهد شد. 

ب – از فن تهویه استفاده کنید

ممکن است روشن کردن فن تهویه سبب ورود هوای سرد به داخل محیط شده و شوک سرمایی شدیدی را به جنین ها وارد کند. از این رو توصیه می کنیم، بخاری را در قسمت جلویی فن تهویه نصب کنید تا از ورود مستقیم سرما جلوگیری کند. راه حل دوم استفاده از بخاری برقی فن دار است. بخاری را در کنار دریچه ورودی هوا قرار دهید تا هوای سرد تازه را به داخل محیط مکش کرده و به یک هوای گرم تبدیل کرده و به اتاق جوجه کشی انتقال دهد. 

ج – دمای محیط را در سطح متعادلی حفظ کنید

دمای اتاق جوجه کشی باید همواره بین 22 الی 28 درجه سانتی گراد حفظ شود تا دستگاه بدون مشکل به کارکرد خود ادامه دهد، تغییرات شدید و نوسانی دمای محیط قطعا در کارکرد دستگاه مشکل ایجاد کرده و به جنین های در حال رشد نیز آسیب جدی وارد خواهد کرد. 

برای حل این مشکل و اطمینان از مناسب بودن دمای محیط، حتما یک دماسنج در اتاق جوجه کشی قرار دهید تا پیوسته از دمای آن مطلع باشید. بهتر است از دماسنج های دیجیتالی و بلوتوث دار استفاده کنید تا دما را از راه دور و بدون نیاز به مراجعه مکرر به اتاق جوجه کشی کنترل کنید. 

د – در صورت لزوم از رطوبت ساز استفاده کنید

در صورت لزوم از رطوبت ساز استفاده کنید - ای آی جی شاپ

در برخی مناطق جغرافیایی، همزمان با تشدید سرما، رطوبت هوا نیز کاهش پیدا می کند. جهت ایجاد محیطی ایده آل برای جوجه کشی حتما به رطوبت محیط توجه کرده و آن را در محدوده رطوبتی 35 الی 55 درصد حفظ کنید.

برای اینکار می توانید یک ظرف آب را روی بخاری قرار دهید یا از رطوبت ساز التراسونیک استفاده کنید. 

هـ – به اختلاف دمای شب و روز توجه کنید

معمولا دمای هوا در شب هنگام به پایین ترین حد خود میرسد، بنابراین اگر دمای اتاق جوجه کشی در طول روز مناسب باشد، الزاما به این معنا نیست که در نیمه های شب هم به همان صورت باقی مانده است. استفاده از بخاری ترموستات دار سبب افزایش خودکار دما در نیمه های شب شده و مانع از وارد آمدن شوک دمایی به جنین ها خواهد شد. 

و – از روش پیش گرم کردن برای تخم های نطفه دار استفاده کنید

حتما تخم های نطفه دار را در محدوده دمایی 16 الی 18 درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا جنین در اثر سرما تلف نشود. زمانی که تخم ها را از انبار به اتاق جوجه کشی وارد کردید، حتما آنها را تا یک الی یک و نیم ساعت در اتاق قرار دهید تا دمای پوسته تخم با دمای اتاق همسان شود، در غیر این صورت اگر به صورت ناگهانی از انبار وارد دستگاه جوجه کشی کنید، به دلیل اختلاف دمای زیاد انبار و داخل دستگاه، احتمال ترک پوسته و یا مرگ جنین داخل تخم وجود دارد. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به فوت و فن ها و تکنیک های کاربردی جهت جوجه کشی موفق در مناطق سردسیر و کوهستانی پرداخته شد. این مقاله همراه با ویدیوی آموزشی ارائه شده برای تمام افرادی که در حوزه جوجه کشی فعالیت دارند، فارغ از نوع دستگاه قابل استفاده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس