علت درنیامدن جوجه مرغ در زیر مرغ چیست و چه راه حلی دارد؟

جوجه کشی طبیعی با استفاده از مرغ مادر ساده ترین و کم هزینه ترین روشی است که برای تبدیل تخم به جوجه مورد استفاده قرار می گیرد. اما دردسرهایی که این کار به دنبال دارد، گاها شما را از جوجه کشی و پرورش پرنده های بومی دلسرد می کند. یکی از این مشکلات، در نیامدن جوجه مرغ در زیر مرغ و یا به عبارتی مرگ جوجه در داخل تخم است که در این نوشته از چیکن هچ به علت های این اتفاق پرداخته و راه حل هایی را برای آن ارائه می کنیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای راندمان بالای 90 درصد در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ
» دارای بدنه ی ایزوله و عایق در برابر دما ورطوبت
» برخورداری از سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

چرا تخم زیر مرغ جوجه نمی شود؟

چرا تخم زیر مرغ جوجه نمی شود؟ - چیکن هچ

این اتفاق بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره کرده و راه حل هایی را برای جلوگیری از پوچی تخم ارائه خواهیم داد : 

الف – نطفه دار نبودن تخم 

در صورتی که در گله شما خروس وجود نداشته باشد، طبیعتا تخم ها نیز نطفه دار نخواهند شد. لازمه جوجه شدن تخم ها، جفت گیری خروس با مرغ و انتقال نطفه از بدن خروس به مرغ است، بنابراین حتما به ازای 4 الی 5 مرغ، یک خروس سالم و قوی داشته باشید. 

ب – ضعیف یا بیمار بودن خروس یا مرغ

در صورتی که تعداد کافی مرغ و خروس داشته باشید، ولی مرغ ها یا خروس های شما بینه ضعیفی داشته باشند و یا بیمار باشند، احتمالا تمایلی به جفت گیری نخواهند داشت و یا در صورت جفت گیری، تخم های تولیدی نطفه ضعیفی خواهند داشت که پس از چند روز جوجه کشی، در داخل تخم می میرند. 

برای جلوگیری از این اتفاق، حتما مرغ و خروس های خود را با دارو و مولتی ویتامین تقویت کنید. واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید و در صورت مشاهده کوچکترین علائم بیماری، قرنطینه و درمان شود. 

ج – خوابیدن نامرتب مرغ روی تخم ها 

برای داشتن یک جوجه کشی موفق، مرغ حتما باید به صورت 24 ساعته بر روی تخم ها بخوابد و فقط روزانه یک الی دو بار برای تهویه هوای تخم ها و خوردن آب و غذا از روی آنها بلند شود. در صورتی که مرغ شما، تخم ها را برای چند ساعت تنها می گذارد، نباید انتظار جوجه شدن تخم ها را داشته باشید. 

نا آرام بودن محل لانه، وجود سر و صدای زیاد، رفت و آمد زیاد انسان ها و… همگی در فراری شدن مرغ تاثیر دارند. بنابراین حتما آشیانه مرغ را در یک مکان خلوت و ساکت و آرام قرار دهید. 

د – نامناسب بودن دما و رطوبت محل آشیانه 

نامناسب بودن دما و رطوبت محل آشیانه - چیکن هچ

در صورتی که تمامی شرایط فوق را رعایت کرده باشید و باز هم با جوجه های مرده داخل تخم رو به رو می شوید، احتمالا علت این اتفاق به نامناسب بودن دما و رطوبت محل آشیانه مربوط می شود. به عنوان مثال اگر محیط کمی سرد است و یا در مناطق جغرافیایی گرم و خشک زندگی می کنید، پایین یا بالا بودن دما و یا پایین بودن رطوبت می تواند مرگ جوجه داخل تخم را به دنبال داشته باشد.

برای جلوگیری از این اتفاق حتما تجهیزات گرمایشی یا رطوبت رسانی مناسبی را در محل کرچ مرغ قرار دهید. بخاری گازی و رطوبت ساز التراسونیک دو گزینه پیشنهادی مناسب هستند. 

هـ – عدم چرخاندن تخم توسط مرغ 

اگر مرغ شما برای اولین بار کرچ شده باشد، به احتمال زیاد تخم ها به جوجه تبدیل نخواهند شد چون که تجربه کافی در جوجه کشی از تخم ها را ندارد. نچرخاندن روزانه تخم ها و نخوابیدن مداوم روی آنها نشان دهنده جوان و بی تجربه بودن مرغ است. احتمالا در دوره های جوجه کشی، چگونگی چرخاندن تخم ها را یاد خواهد گرفت. 

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، حتما آشیانه چند مرغ را در کنار هم قرار دهید، تا مرغ های جوان نحوه جوجه کشی صحیح را از مرغ های مسن تر و با تجربه تر یاد بگیرند. برای افزایش اطلاعات خود، حتما مقاله آموزش جوجه کشی طبیعی مرغ را بخوانید. 

چگونه به جوجه شدن تخم در زیر مرغ کمک کنیم؟

چگونه به جوجه شدن تخم در زیر مرغ کمک کنیم؟ - چیکن هچ

حال که با دلایل مختلف در نیامدن جوجه مرغ در زیر مرغ آشنا شدید، برای افزایش راندمان جوجه کشی و کمک به جوجه شدن تخم ها، بهتر است نکات کاربردی زیر را در نظر بگیرید و هنگام کرچ کردن مرغ، آنها را اجرا کنید : 

  1. آب و غذای مرغ را مرتبا در کنار آشیانه قرار دهید. بهتر است کمی با فاصله باشد تا مرغ از روی تخم ها بلند شود، این کار به تهویه هوای تخم ها و تنفس جنین کمک خواهد کرد. 
  2. دما و رطوبت محیط را کنترل کنید و در صورت نامناسب بودن، از تجهیزات گرمایشی و رطوبتی استفاده کنید. 
  3. در محل کرچ مرغ، یک فن تهویه نصب کنید تا به خروج هوای آلوده و رسیدن اکسیژن تازه به جوجه ها کمک کند. 
  4. حتما یک دوره استراحت چند ماهه به مرغ و خروس ها بدهید تا قوای بدنی خود را برای فصل جفت گیری به دست آورند. (برای این کار مرغ و خروس ها را از هم جدا کنید و تغذیه مقوی داشته باشند)
  5. بیش از 10 الی 11 تخم را در زیر مرغ قرار ندهید، مابقی تخم ها به دلیل قرار نگرفتن کامل در زیر مرغ، تبدیل به جوجه نمی شوند. 
  6. حتما چند آشیانه مرغ را در یک محل قرار دهید و بهتر است که مرغ ها دارای تفاوت سنی باشند، تا مرغ های جوان، نحوه جوجه کشی صحیح را از مرغ های مسن تر بیاموزند. 
  7. محل کرچ باید کاملا آرام و بدون سر و صدا باشد و از رفت و آمد در این محل خودداری کنید. 
  8. در دوره جفت گیری، مرغ و خروس های خود را با مولتی ویتامین و مکمل ها تقویت کنید تا به افزایش باروری نطفه کمک کند. 
  9. مرغ ها در دوره جفت گیری و تخم گذاری باید غذاهایی سرشار از پروتئین و کلسیم داشته باشند. (به دلیل مضر بودن کلسیم برای خروس، حتما غذای مرغ و خروس ها از هم جدا باشد.)
  10. از مرغ و خروس های جوان در گله خود استفاده کنید، حداقل یکسال و حداکثر سه سال سن داشته باشند. تخم های تولیدی توسط مرغ های خیلی جوان و خیلی مسن، معمولا بدون نطفه بوده یا نطفه ضعیفی خواهد داشت. 

جمع بندی کلی 

جوجه نشدن تخم در زیر مرغ دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما مهم ترین آن عدم جفت گیری صحیح مرغ و خروس و ضعیف بودن نطفه است. در صورت جوان بودن مرغ و یا نخوابیدن مداوم روی تخم ها نیز سبب جوجه نشدن تخم می شود. تمامی موارد در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته و راه حل های مناسبی نیز برای آنها ارائه شد. 

در صورتی که سوال یا پیشنهادی در این باره دارید، می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه برای ما ارسال کنید تا به سوال تان پاسخ دهیم. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫79 دیدگاه ها

  1. سلام تشکر فراوان مرغ ما ۲۴ روز شد که کرچه ولی جوجه نشدن حتی یکیشون میشه تخم جدید زیر مرغ گذاشت دوباره ۲۱ روز بخوابه یا امکانش کمه چون هنوز از روی تخم ها بلند نشده

    1. سلام دوست عزیز
      این به شدت بدن پرنده رو ضعیف می کنه
      چون بیشتر انرژیشو صرف خوابیدن رو تخما می کنه و مصرف آب و غذاشم تو این مدت کمه
      برای همین بهتره بذاری یه مدت استراحت کنه و تو این مدت با یه رژیم غذایی مقوی، مولتی و یتامین و مکمل کلسیم تقویتش کنی

    2. اگر هنوز مرغتون روی تخم خوابیده،بهتره از یه نفر که دستگاه جوجه کشی داره و جوجه ها در حال درآمدن از تخم هستن چندتا تخم مرغ بگیرید و بزارید زیرش.ما هم همین کارو کردیم.فردای روزی که تخم های جدید رو گذاشتیم زیرش،جوجه ها درآمدن و مرغمون هم همشون رو قبول کرد

  2. با سلام و تشکر از جوابگویی به سوالات دقیق ۲۰ روز پیش ۱۳ عدد تخم مرغ گذاشتم زیر پای مرغ الان هیچ خبری نیست نگاهشون‌کردم فقط یطرفش تاریکه چیکار کنم منظورم اینه حدود دوسوم تخم سیاهه یعنی خراب نشدن یا جوجه ست

    1. خواهش می کنم پیمان عزیز
      تا روز 20 باید جوجه تا حدی کامل شده باشه و علائم حیاتی نشون بده
      یعنی اینکه داخل تخم تکون بخوره
      چک کن ببین اگه جوجه کامل نشده و هیچ تکونی نمی خوره یعنی اینکه خراب شدن

  3. سلام من ۲۱ روز پیش ۱۲ تا تخم مرغ زیر مرغ گذاشتم یه هفته پیش با چراغ نگاه کردم ۶تاش خراب بوداز ۶تا هم ۴تاش دراومده اون ۲تا را از زیر مرغ برداشتم تویه کیف دستی گذاشتم بعد از ۵ساعت یکی را شکستم دیدم جوجه است اون یکی هم سرد شده بود گذاشتم زیر مرغ حالا درمیاد یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      درشته که دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ 21 روزه ولی توصیه میشه 3 تا 5 روز بعدش رو هم صبر کنی
      چون ممکنه کمی دیرتر دربیان و نباید دستکاریشون کنی
      اینم بگم که نباید خودت تخم رو بشکنی بلکه می تونی رطوبت محیط رو یکم افزایش بدی تا پوسته نرم تر بشه و جوجه خودش بیاد بیرون
      یا هم می تونی روی پوسته ی تخم شکستگی های کوچیک ایجاد کنی تا جوجه بتونه نوک بزنه
      چون اگه خودت درش بیاری به احتمال زیاد کیسه ی زرده به درستی جذب نمیشه و ممکنه جوجه تلف بشه
      اگه به تخم شوک دمایی وارد بشه تو هر مرحله ای که باشه احتمال تلف شدنش هست
      اگه سرد شده باشه دیگه جوجه نمیشه

  4. سلام من ۲۴ روز پیش ۱۲تخم مرغ را زیر مرغ گذاشتم هنوز یکی هم جوجه نشده توصیه شما چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی که تخما نطفه داشتن؟
      یا هم که شرایط دما و رطوبتی تخما مناسب نبوده و یا مرغ به درستی روشون نخوابیده

  5. سلام من 20 دی ماه تخم مرغ را گذاشتم زیر مرغ با جعبه الان 9 بهمن ماه شده چرا تخم مرغ ها به جوجه تبدیل نشده است ی سوال داشتم مرغی که کرچ نشده باشد میشه تخم مرغ ها را زیر مرغ گذاشت یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب 21 روز طول میکشه تخما به جوجه تبدیل بشن که این مدت میتونه 3 تا 5 روز بیشتر هم باشه
      البته اگه تخما نطفه داشته باشن
      بله میتونی تخماشو بذاری زیر یه مرغ دیگه
      به شرطی که مرغ دیگه اونارو بپذیره

  6. سلام من نه تا تخم گذاشتم زیر مرغ البته یکی را دوسه روز قبل زیرش بود متوجه شدم الان تخم اولی که سه روز جلوتر بوده بیرون اومده آیا جدا کنم یا زیر مرغ بماند مابقی را جوجه می‌کند یا بلند میشود

      1. سلام ۲۱روز شده تخم زیر مرع گزاشنم درنیومده هنوز چقدر دیگه باید صبر کنم اگه در نیاد خودم میتونم تخمارک بشکونم طوری نمیشه همه اصول رو رعایت کردیم

  7. سلام مرغ من عالی بود در تمام مراحل کرچی مدام روی تخم می‌خوابید فقط یک‌بار در روز می‌رفت بیرون تخم نطفه دار نژاد دار از انواع مختلف گرفتم الان 24روزه خوابیده ولی یکی هم درنیامد دوتا از تخم ها رو نگاه کردم جوجه کامل داخل تخم بود همه تخمها جوجه داخل هست ولی علت درنیامدن رو نمیدونم تشکر

  8. سلام. خسته نباشید
    من یه دستگاه جوجه کشی ساختم و ۷ تا تخم مرغ گذاشتم توش
    روز هفتم نطفه سنجی کردم ۲ تاش نطفه نداشت بیرون آوردم
    الانم شب بیست‌و یکمه و یکی از تخمه نوک رده و تخمو شکونده و نوکشم بیرون آورده
    اما از صبح تا الان که ساعت ۹ هست هیچ تغیری نکرده و در شکستن تخم مرغ هیچ پیشرفتی نداشته
    اما زندست و نوکشو تکون میده حتی گاهی صداشم میاد
    الان باید چیکار کنم بیشتر صبر کنم و اگر آره تا کی صبر کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب یکی دو روز اینور اونور میشه و جای نگرانی نداره
      کمی رطوبت رو بالا ببر

  9. سلام من پنج تخم مرغ اوشامو تهیه کردم در این هوا خوبه بزارمشون لطفا شرایط گذاشتن تخم ها زیر مرغ رو بهم بگید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      فروردین، اردیبهشت، اواخر شهریور و اوایل پاییز بهترین زمان برای جوجه کشی طبیعی هست
      بنابراین در وهله اول باید مرغت کرچ بشه بیشتر نژاد های بومی محلی و … برای این کار مناسب هستن
      یه لونه براش فراهم کنید کرچ که شد تخم هارو زیرش قرار بدین
      تو بستر هم از کاه استفاده کنید
      میتونید بهش مقداری خمیر ترش بدین تا تحریک بشه برای کرچی

  10. سلام خسته نباشید من ی مرغ سیبرایت دارم کپ اومده اما من ۳تا تخم مرغ زیرش گذاشتم میخواستم ببینم چند تا میشه بذاری تخم مرغ هاشم از یجا دیگه گرفتم بومی معمولیا هم هست و غذا گندم و پلیت بهش میدم فقط مشکلی نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه جثش معمولی باشه 10 الی 12 تا میتونی بذاری
      بیشتر از این تعداد رو مرغ نمیتونه گرم نگهداره

  11. سلام من یک خروس لاری دارم خیلی کم با مرغ جفتگیری میکنه ونطفه ضعیفی دارد برای چکار کنم، چند بار جفتگیری برای نطفه دار کردن تخم کافی است

    1. سلام مرغ من روز ۲۰ یدونه جوجه از تخم اومد بیرون روز ۲۱ یدونه دیگه اومد بیرون دو تا هم نوک زده هست ولی هنوز بیرون نیومده بقیه هیچکدوم شون نوک زده نیست ممنون میشم راهنماییم کنین تخم ها هم یک روز زیر مرغ گذاشته بودم
      بعد جوجه یدونه یدونه به دنیا میاد احتمال داره مرغ از روی تخم ها بلند شه؟

      1. سلام دوست عزیز
        نگران نباشید اگر نطفه دار بوده باشن و جنین کامل تشکیل شده باشه
        3 الی 5 روز دیگه همشون در میاد
        اگه مرغ هم بلند شد بررسی کن ببین جنین تحرک داره یا نه اگه نداشتن یعنی تلف شدن

  12. سلام مرغ ما خابیده بود از ۱۰ تا ۹ تاشو در اورده ولی ۱۰ در نیومد ۳روز خابیده ولی در نیومد الان با دست شکستم در اوردم ولی چشماش باز نشده کامل مو دا نیست فعلا نمرده میمیره به نضرتون

  13. سلام وقت بخیرمن زیرمرغم ۱۵عددتخم گذاشتم جثه مرغ درشته روز۱۸یکدونه جوجه بازکرده ولی الان ۲۰روزمیشه ازاون ۱۴عددهیچی بازنکرده به نظرتون خودم یکی ازتخمهاروبشکونم یانه

  14. سلام منومرغ با امروز ۲۰ روزه خوابیده ولی هنوز جوجه باز نکرده خروس پیشه مرغ هام هست مشکل چیه

  15. سلام مرغ جوان دارم که امروز متوجه شدم کرچ شده امامهم اینه که خروس ندارم وجفت گیری هم نشده حالاشمابگین چکنم ممنونم

    1. سلام کرچ شدن به جفت گیری ربطی نداره . از اطرافیان که گله مرغ و خروس دارند تخم نطفه دار تهیه کنید بذارید زیرش

  16. سلام یک عدد مرغ دارم رو تخم خوابیده شبه بیست یکم یکیشون در آمد بقیه هنوز امروز دوروز گذشته ازبیست یک روز در نیومدن چراغ زدم جوجه جنین بود داخله تخم مرغ تکون می‌خورد آیا در میان یا تلف میشن لطفا راهنمای کنید ممنون

  17. سلام وقت بخیر یه مرغ دارم بعد از اینکه جوجه هایش در اومدن یکی از آنهارو نمی خواد ومرتب نوکش میزنه
    همشون یک رنگ هستن فقط یکی شون کامل سیاه همون یکی رو نمی‌خواد
    آیا راهکاری برای این مشکل هست

    1. سلام جداش کنید خودتون تغذیش کنید میکشدش . براش استارتر بخرید و دمای محیط رو هم بالا ببرید تا 33 درجه سانتیگراد . روز اول بهش مقداری اب قند بدین

  18. سلام خسته نباشی ببخشیدمن یه جوجه محلی دوماهه دارم این چندروزه مدفوع نمیکنه مقعدش هم زخمه وسیاه شده بایدچه کارش کنم خیلی به خودش زورمیزنه ولی نمیتونه مدفوع کنه

  19. سلام آیاهنگام فصل بهار وموقع رعدوبرق تخمهای مرغ کرچ باصدای رعدوبرق لغ میشود؟

  20. سلام و ارادت
    من چند سالیه با مشکل جوجه گیری از پرنده هام مواجه ام و اون اینکه تخم ها نطفه دارن ولی نطفه موقعیکه تو تخم حالت عنکبوتی میشه نطفه از بین میره در ضمن من تو عرض سال از ویتامین بصورت هفتگی برای پرنده ها استفاده میکنم, لطفأ اگه تجربه ای تو این زمینه دارین ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام برای چه پرنده ای ؟ منظورتون مرغ هست ؟ با دستگاه جوجه کشی میکنید یا به صورت طبیعی؟

  21. سلام خسته نباشید،من مرغم باامروزمیشه۲۳روز،روی تخم ها نشسته ولی جوجه درنیومد،آیاتخم هاسالم هست؟

  22. سلام،من مرغم ۲۰روزه روی تخم نشسته باامروزمیشه۲۱روزهنوزهیچ جوجه ای بیرون نیامد،چیکارکنم؟

  23. سلام ۲تا از جوجه هام از تخم بیرون امدن ولی باقی هنوز بیرون نیومدن ۲روز گذشته ایا احتمال داره بیرون بیان

      1. سلام وقت بخیر مرغ من شیش هفت روزه روی تخم ها خوابیده۱۱تا تخم زیرشه ولی هر وقت نگاه میکنم یک الی دو تخم بیرون از بدنش هست و وقتی دست میزنم سرد هست میخواستم ببینم مشکلی برای بقیه تخمها پیش نمیاد؟نیاز هست که اون یکی تخم‌رو بردارم؟

        1. سلام دوست عزیز
          تعدادش زیاده حداقل 9 تا باید زیرش باشه
          اگه سرد شده باشه ممکنه درنیان

    1. مشخص نیست و شاید مرغ تا آخرش بشینه روی تخم ها ولی بهتر بود تخم جدید نذارید مرغ ضعیف میشه براش مولتی ویتامین تهیه کنید

  24. سلام خسته نباشیدببخشیدیه سوال من از۱۸تاتخم مرغ هام اززیرمرغ فقط پنج تاش دراومد یکی ازجوجه هام یه پاش کشیده شده بودولی فرداش خوب شدبقیه تخم مرغ هاهرکاری کردم که مرغ ازروی بقیه بلندشه جدانمیشدمنم اون تخم مرغ هاورداشتم تخم مرغ جدیدگذاشتم الان هشت روزه به نظرشمااشکال نداشت

  25. سلام‌وقت بخیرجوجه های من ازتخم متولدشدن ولی یکیش وقتی میخوادراه بره یه پاش کشیده میشه موقع راه رفتن

  26. سلام خسته نباشی من ۱۸تاتخم زیرمرغم گذاشتم چهارم همین برج تاامروزهم هنوزدرنیومدن الان بایدچه کارکنم میشه راهنمایی کنید

  27. سلام من هیجده عدد تخم مرغ زیر پای مرغ نهادم فقط شش عدد آنها جوجه شده بقیش نشده درصورتیکه تخم مرغ ها نطفه دار بوده وخروس هم داشتم بقیه تخم مرغ ها جوجه داخلش مرده دلیلش چیست

    1. با سلام من ۱۲ تخم زیر مرغ قرار دادم که فقط ۱ جوجه در آمد و ما بقیش در داخل تخم مرده بودند لطفا علت آن را بگوئید خیلی حالم بد شد

    2. سلام دوست من ،بنظر من دلایل زیادی میتونه داشته باشه که خیلی هتش رو در مقاله ذکر کردن ،اما مهمترینش کلفت بودن پوسته تخم هست که جوجه قادر به شکستنش نیست،
      سعی کنید از مرغ های پیر تخم انتخاب نکنید چون پوستشون زخیم بوده حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس