پرورش قرقاول از صفر تا صد

آیا شما هم قصد شروع یک کسب و کار پر سود را دارید؟ پس مطالعه ی این مقاله از چیکن هچ را از دست ندهید.

با اینکه در گذشته، گوشت قرقاول فقط از طریق شکار کردن در دسترس بود، اما امروزه پرورش صنعتی سبب شده است که امکان دسترسی به گوشت این پرنده آسان تر باشد.

پرورش این پرنده به دلیل طعم عالی گوشت و همچنین زیبایی های ظاهری آن ، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. . در این مقاله، تمامی نکات کلیدی پرورش قرقاول و شرایط مورد نیاز برای شروع این کسب و کار را برای شما آورده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار قرقاول، بدون نیاز به دخالت کاربر
» امکان شستشوی بدنه ی دستگاه قبل و بعد از جوجه کشی
» تامین خودکار حرارت، تهویه و چرخش اتوماتیک
قیمت : 13,300,000تومان

آماده سازی محیط پرورش

آماده سازی محیط پرورش، به میزان سرمایه گذاری، محیط در دسترس و نحوه پرورش بستگی دارد. اما در حالت کلی می توان گفت پرورش قرقاول در محیط های زیر امکان پذیر است:

  • محیط های سالنی و سرپوشیده
  • محیط های باز و نیمه باز
  • سیستم قفسی

در ادامه ی مقاله به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

1- پرورش در محیط های سالنی و سر پوشیده

امروزه پرورش قرقاول به صورت صنعتی و در سالن های مخصوص صورت می گیرد. جهت شروع پرورش این پرنده در فضای بسته، شما نیاز به اتاق مخصوص جوجه کشی، سالن نگهداری جوجه ها تا یک ماهگی و سالن نگهداری پرندگان بالغ دارید.

 

پرورش قرقاول در سالن - چیکن هچ

2- پرورش  در فضای باز و نیمه باز

بهترین مکان برای پرورش قرقاول، فضاهای باز و نیمه باز می باشند. در این حالت پرنده شما علاوه بر داشتن سرپناهی برای محفوظ ماندن از گرما و سرما، محیطی را برای چرا و تفریح نیز در اختیار دارد. در این نوع پرورش، هزینه های مربوط به تغذیه پرنده نیز بسیار کاهش می یابد. زیرا در پرورش نیمه باز و دارای چراگاه، در فصل بهار و تابستان نیمی از تغذیه ی آن توسط گیاهان و یونجه ها تامین می شود.

3- پرورش در سیستم قفسی

یکی دیگر از محیط های پرورش قرقاول، پرورش آن در سیستم قفسی می باشد. طبق تجربیات، پرندگانی که در قفس پرورش یافته اند، وزن بالاتر و گوشت سینه بیشتری دارند. به علاوه پرورش در قفس می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

  • کنترل و نظارت بهتر و دقیق تر بر بیماری های پرنده
  • کاهش تلفات
  • مدیریت آسان تر گله

شرایط محیطی مناسب برای پرورش قرقاول

محیط نگهداری این پرنده ی زیبا باید دارای ویژگی های زیر باشد:

1) دمای مناسب

دمای محیط یکی از مهم ترین عوامل در پرورش پرنده است. دمای محیط نگهداری این پرنده باید یکنواخت و ثابت باشد. اگر  محل زندگی آن سرد باشد، میزان مصرف مواد غذایی اش بیشتر شده و حجم زیادی از انرژی دریافتی خود را صرف ثابت نگه داشتن دمای بدن خود می کنند. همچنین اگر محیط آن خیلی گرم باشد، شروع به له له زدن و باز کردن بال های خود می کند تا گرمای اضافی بدن خود را دفع کند.

  • دمای مورد نیاز برای گرم نگه داشتن جوجه ها تا قبل از سه هفتگی محدوده ی بین 32 تا 35 درجه ی سانتی گراد است.
  • میزان دمای مورد نیاز برای قرقاول های بالغ نیز بین 22 تا 25 درجه ی سانتی گراد می باشد.

2) رطوبت

پرندگان بر خلاف سایر موجودات نمی توانند دمای بدن خود را با عرق کردن تنظیم کنند و این کار با شش های خود و از طریق تنفس انجام می دهند و همین عامل  باعث افزایش رطوبت محیط می شود. میزان رطوبت محل زندگی پرنده باید حداقل 50 درصد و حداکثر 80 درصد باشد. البته این میزان با توجه به سن آن متفاوت است.

  • رطوبت مورد نیاز جوجه ها تا سن قبل از سه هفتگی حدود 60 درصد است.
  • میزان رطوبت مورد نیاز برای پرنده ه ی بالغ نیز حدود 50 تا 55 درصد است.

3) نور

میزان نور دریافتی قرقاول در طول روز باید حداقل 10 ساعت و حداکثر 16 ساعت باشد. نور کافی می تواند تاثیر زیادی را در رشد موثر و افزایش تخم گذاری آن داشته باشد. در صورتی که در محیط سرپوشیده و یا سالن اقدام به پرورش می کنید و پرنده های شما به نور طبیعی خورشید دسترسی ندارند، باید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. برای تامین این میزان نور در سالن های بسته، به ازای هر 18 متر مربع، لازم است تا یک لامپ در ارتفاع 2.5 متری از سطح زمین نصب گردد.

4) تهویه

وجود تهویه ی مناسب برای محل زندگی قرقاول امری مهم و ضروری است. در صورتی که پرنده های خود را بصورت صنعتی در سالن پرورش می دهید، تهویه ی مناسب می تواند  از تجمع گازهای سمی مثل آمونیاک و همچنین رطوبت بیش از حد در محیط جلوگیری کند. بنابراین احتمال ابتلای پرنده به بیماری ها کاهش یافته و کیفیت زندگی آن نیز بهبود می یابد.

میزان فضای مورد نیاز

برای پرورش قرقاول در سنین مختلف و بسته به جثه پرنده، فضای خاصی نیز مورد نیاز است. در این قسمت فضای لازم برای پرورش این پرنده در سنین مختلف بیان شده است.

الف ) فضای لازم برای پرورش جوجه یک روزه تا یک ماهه

جوجه قرقاول ها مانند تمامی پرندگان در 10 روز اولیه زندگی خود بسیار حساس هستند و تلفات بالایی دارند. در صورت کمبود جا و یا دمای پایین، این پرندگان برای حفظ دمای بدن خود، بر روی یکدیگر تلنبار شده و تلف می شوند. از این رو برای کاهش تلفات، لازم است تا محیطی سرپوشیده و گرم برای آن ها مهیا کنید.

فضای لازم برای پرورش جوجه قرقاول یک روزه تا یک ماهه - چیکن هچ

این پرندگان در روزهای اولیه زندگی بسیار کوچک می باشند و هر یک متر مربع می تواند فضای مناسبی برای 20 جوجه باشد. پس از گذشت دو هفته و با رشد بیشتر جوجه ها، به ازای هر 10پرنده، فضایی به مساحت یک متر مربع را در نظر بگیرید.

ب ) فضای لازم برای جوجه از یک ماهگی تا بلوغ

این پرندگان پس از یک ماهگی مقاومت کافی در برابر سردی هوا را خواهند داشت. همچنین به راحتی می توانند از دست شکارچیان فرار کنند. در صورتی که از سیستم پرورشی نیمه باز استفاده میکنید، می توانید برای جوجه ها در این سن، فضایی باز با سقف توری و البته چندین متر سایبان برای استراحتشان در نظر بگیرید.

هر قرقاول جوان به فضایی حدود نیم متر مربع نیاز دارد. چراکه بسیار پر تحرک بوده و نیاز به فضای زیادی برای تفریح دارد. ضمنا می توان برای آسایش بیشتر پرنده، از تنه درخت یا درختچه های طبیعی در محیط پرورش استفاده کرد.

ج ) فضای فضای لازم برای قرقاول های بالغ

لازم است جهت جلوگیری از پرخاشگری پرنده و آسایش آن، برای هر قرقاول بالغ، فضای دو متر مربع در نظر گرفته شود.

بستر مناسب برای پرورش قرقاول

همانطور که گفته شد، جوجه ها در روزهای اولیه مقاومت بسیار کمی در برابر سرمای هوا دارند؛ به همین دلیل از بستری استفاده کنید که عایق خوبی در برابر سرمای زمین باشد. استفاده از کاه برای بستر  تا سن یک ماهگی علاوه بر سلامت پاهای پرنده، سبب کاهش آلودگی محیط نیز می شود.

برای پرنده ی جوان و بالغ، نیاز است تا بستری پوشیده شده از ماسه بادی فراهم کنید. این گونه بستر ها، فضولات پرنده را به خود جذب کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. علاوه بر آن، قرقاول ها برای نظافت پرهای خود، از حمام خاک و ماسه استفاده می کنند.

انتخاب نحوه شروع پرورش 

به طور کلی برای شروع پرورش قرقاول، نیاز است تا یکی از سه راه زیر انتخاب شود :

1 خرید تخم نطفه دار

یکی از راه های شروع پرورش ، تهیه ی تخم نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی  می باشد. در این روش لازم است تا از پرورش دهنده ی معتبر، تعدادی تخم نطفه دار خریداری نمایید. با قرار دادن این تخم ها در دستگاه و جوجه کشی از آنها، شما صاحب تعدادی جوجه قرقاول یک روزه خواهید شد.

2 خرید جوجه ی یک روزه

این روش برای افرادی مناسب است که قصد خرید دستگاه جوجه کشی نداشته و یا به تخم نطفه دار قرقاول دسترسی ندارند. در این صورت، آنها با خرید و پرورش جوجه ها، اقدام به شروع این کار می کنند.

دقت داشته باشید که قیمت جوجه ی یک روزه، چندین برابر قیمت تخم نطفه دار این پرنده می باشد. همچنین قرقاول ها در سن یک سالگی به بلوغ و تخم گذاری رسیده و قبل از آن هیچ سود دهی برای شما نخواهند داشت.

3- خرید قرقاول بالغ و مولد

بهترین روش پرورش، خرید پرنده مولد و جوجه کشی از آنها می باشد. بازگشت سرمایه در این روش بسیار سریع تر بوده اما به سرمایه گذاری بیشتری نیز نیاز دارد. در این روش شما با خرید پرندگان بالغ و تخم گذار و همچین خرید دستگاه جوجه کشی، بلافاصله پس از تخم گذاری پرنده، اقدام به جوجه کشی از آنها می نمایید.

شیوه تشکیل گله مولد

قرقاول ها در سن بلوغ به شدت پرخاشگر شده و در صورت کمبود جا به راحتی می توانند به یکدیگر آسیب برسانند. از این رو قبل از رسیدن پرنده به سن بلوغ باید گله های مولد تشکیل شده و تعداد نرها با توجه به تعداد ماده ها انتخاب شود.

شیوه تشکیل گله مولد قرقاول - چیکن هچ

برای این منظور نیاز است تا به ازای هر پرنده ی نر، 5 تا 8 پرنده ی ماده در نظر بگیرید. بنابراین استفاده از قفس هایی با مساحت 20 متر مربع و ارتفاع 2 متر برای هر گله مناسب می باشد.

تغذیه قرقاول

این پرنده از ابتدای تولد به تغذیه ای با انرژی بسیار بالا نیز دارد. یکی از تفاوت های اساسی تغذیه این پرنده با طیور اهلی، میزان پروتئین جیره غذایی آن است. قرقاول در 4 هفته اول زندگی به جیره ای با 28 درصد پروتئین نیاز دارد. در هفته چهارم تا 9 هفتگی، میزان پروتئین به 25 درصد کاهش می یابد. در ادامه 22 درصد پروتئین برای جیره غذایی آن مناسب است.

واکسن های ضروری برای پیشگیری از بیماری ها

جهت پیشگیری از ابتلای قرقاول به بیماری ها لازم است به طور منظم واکسینه شوند. در ادامه به تعدادی از واکسن های ضروری برای این پرنده اشاره می کنیم:

  • واکسن B1

یکی از واکسن های ضروری است که شما باید در ابتدای شروع پرورش پرنده آن را تهیه کنید. این واکسن جزء آن دسته از واکسن هایی است که اشکال مختلفی دارد. شما می توانید واکسن B1  را  هم بصورت  قطره چشمی، هم از طریق ترکیب کردن با آب و غذا به جوجه ها بدهید. علاوه بر این دو شما می توانید واکسن B1  را به صورت اسپری نیز برای جوجه ها تهیه کنید. این واکسن باید قبل از رسیدن جوجه  به سن دو هفتگی به آن داده شود.

  • واکسن سرماخوردگی

یکی از مهم ترین واکسن های قرقاول است و باید در سن 30 روزگی به آن تزریق شود. این واکسن جنتمایسین نام داشته و در پیشگیری از سرماخوردگی پرنده موثر می باشد.

  • واکسن نیوکاسل

این واکسن برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل که یک بیماری ویروسی بسیار مسری است، استفاده می شود. واکسن نیوکاسل باید در سن 30تا 40 روزگی به پرنده تزریق شود. تزریق زود تر از موعد می تواند کارایی واکسن را کاهش دهد.

  • واکسن آبله

آبله نیز یکی از بیماری های خطرناکی است که ممکن است قرقاول به آن مبتلا شود. برای پیشگیری از بروز این بیماری لازم است در سن 6 تا 8 هفتگی واکسن آن به پرنده تزریق شود.

  • واکسن H52

این واکسن برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا که یک بیماری ویروسی بسیار مسری است، استفاده می شود.  واکسن H52 معمولا در سن 8 تا 12 هفتگی به صورت تزریقی و یا ترکیب با آب آشامیدنی تزریق می شود.

  • واکسن کوکسیدیوز

این واکسن برای پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز که نوعی بیماری انگلی است استفاده می شود. واکسن کوکسیدیوز معمولاً به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می شود. که واکسن خوراکی در آب آشامیدنی قرقاول ها حل شده و به آنها داده می شود. واکسن تزریقی هم معمولاً در سنین ۲ تا ۴ هفتگی تزریق می شود.

  • واکسن برونشیت

این واکسن برای پیشگیری از بیماری برونشیت استفاده می شود. برونشیت یکی از بیماری هایی است که سیستم تنفسی پرنده را مورد هدف قرار می دهد و در نهایت می تواند باعث مرگ پرنده شود. واکسن برونشیت معمولاً به صورت اسپری، قطره ی چشمی، ترکیب با آب آشامیدنی و تزریقی برای پرنده تجویز می شود. این واکسن باید در سن یک روزگی به جوجه ها تزریق شود.

بهترین نژاد برای پرورش قرقاول کدام است ؟

این پرندگان می توانند با هدف های گوشتی ، تخم گذار و یا به عنوان پرنده ی زینتی پرورش داده شوند.

بهترین نژاد قرقاول تخم گذار

نژادهای  پاکستانی، آمریکایی و هلندی به دلیل میزان تخم گذاری بالا و کیفیت مطلوب تخم ها به عنوان پرندگان تخم گذار پرورش داده می شوند. این نژادها سالانه به ترتیب 70،80 و 60 عدد تخم می گذارند.

بهترین نژاد قرقاول گوشتی

از بهترین نژادهای قرقاول گوشتی می توان به نژادهای پاکستانی، آمریکایی و خزری اشاره کرد. این نژادها دارای قدرت وزن گیری سریع و کیفیت و طعم گوشت مطلوبی می باشند.

بهترین نژاد قرقاول زینتی

درصورتی که هدف شما از پرورش قرقاول، پرورش به عنوان پرنده زینتی می باشد، نژاد طلایی یا بلژیکی و سیلور  بهترین انتخاب است.

پرورش قرقاول در کدام استان های ایران امکان پذیر است ؟

همانگونه که پیش تر نیز ذکر شد، دمای مناسب برای جوجه ها تا قبل از سه هفتگی  32 تا 35 درجه سانتیگراد می باشد. پس از آن، به تدریج می توان دما را به 22 تا 25  درجه سانتیگراد کاهش داد. همچنین رطوبت مورد نیاز برای محیط زندگی آن، 50 تا 55 درصد است.

از این رو پرورش قرقاول در استان های شمالی کشور مانند مازندران، گیلان و گلستان امکان پذیر نمی باشد. در صورتی که قصد پرورش این پرنده در شهر های شرجی را دارید، نیاز است تا جهت تنظیم رطوبت از فن های تهویه یا رطوبت گیر ها استفاده نمایید. همچنین پرورش این پرنده ی زیبا و پرسود در اصفهان و آذربایجان غربی و شرقی، رونق بسیاری دارد.

مزایا و معایب پرورش قرقاول

پرورش قرقاول نیز مانند هر پرنده ی دیگری می تواند مزایا و معایبی داشته باشد که در ادامه به ذکر چند مورد از آنها می پردازیم:

مزایا

1) تولید گوشت و تخم با کیفیت مطلوب : گوشت و تخم قرقاول دارای ارزش غذایی بالایی بوده و از نظر طعم و مزه نیز بسیار لذیذ می باشد. بنابراین در میان انسانها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

2) بازار فروش گسترده : گوشت و تخم این پرنده ی وحشی در بازارهای داخلی و خارجی استقبال خوبی را دارد.

3) پرورش آسان : پرورش قرقاول نسبتا آسان است و نیاز به مراقبت های ویژه ای ندارد. بنابراین می توان آن را در محیط های مختلف به آسانی پرورش داد.

4) سوددهی سریع : پرورش این پرنده کسب و کار پردرآمدی می باشد و سرمایه گذاری در این زمینه معمولا بازگشت سرمایه ی سریعی را در پی دارد.

معایب

1) هزینه های اولیه ی بالا : هزینه های اولیه ی پرورش شامل خرید جوجه ، تجهیزات و زمین نسبتا بالا می باشد.

2) ریسک بالای ابتلا به بیماری : قرقاول ها نسبت به برخی بیماری ها، مانند کوکسیدیوز، حساس هستند و در صورت ابتلا به این بیماری ها، می توانند خسارات زیادی به پرورش دهنده وارد کنند.

3) نیاز به دانش و تجربه کافی : پرورش این پرنده به دانش و تجربه کافی نیاز دارد و پرورش دهنده باید اطلاعات کافی در مورد پرورش این پرنده داشته باشد.

جمع بندی

در این پست از وبلاگ چیکن هچ تمامی نکات اساسی از جمله نحوه پرورش، محیط مورد نیاز، تغذیه، دما و رطوبت مناسب برای پرورش قرقاول را بیان کردیم. بنابرای شما می توانید با فراهم کردن شرایط مطلوب و با انجام واکسیناسیون منظم اقدام به پرورش این پرنده ی زیبا کنید.  در صورتی که سوال و یا نظری در این زمینه داشته باشید می توانید آن را قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. درودبرشما راجع به قیمت ها چیزی نگفتید آیا برای هر کسی در دسترس هست آیا میشود در داخل شهر پرورش داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس