غذای قرقاول چیست ؟ | تغذیه قرقاول از جوجگی تا بلوغ

یکی از جنبه های مهم پرورش و نگهداری طیور رسیدگی به تغذیه ی آنها می باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، رژیم غذایی قرقاول، تفاوت زیادی را با سایر طیور اهلی دارد و تغذیه آن با خوراک مرغ و یا بلدرچین مشکلاتی را برایش در پی خواهد داشت.

قرقاول پرنده ای شکاری از خانواده کبک و بلدرچین است که عمدتا در جنگل ها و دامنه کوهستان یافت می شود. اما امروزه پرورش آن به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شده و این پرنده به صورت صنعتی و سنتی نیز، پرورش داده می شود.

در این پست از چیکن هچ، تمامی نکات مهم در مورد تغذیه قرقاول در دوره های مختلف زندگی آن، میزان خوراک مصرفی پرنده و جیره غذایی مناسب آن را برایتان توضیح می دهیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 96 تخم قرقاول
» برخورداری از بدنه ی قابل شستشو
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

غذای قرقاول در طبیعت چیست ؟

این پرنده در طبیعت در سطح زمین و میان بوته زارها به دنبال غذا می گردد. غذای آن از انواع جوانه ها، برگ های تازه، دانه ها، تمشک ها و میوه های درختان تشکیل می شود.همچنین برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود انواع قورباغه ها، مارمولک، مگس، سایر حشرات، موش ها و حتی مارها را نیز شکار می کند؛ اما در اسارت تغذیه آن کمی متفاوت است.

تغذیه ی قرقاول در اسارت

قرقاول ها در اسارت چه میخورند ؟ - چیکن هچ

همان طور که گفتیم، غذای این پرنده ی کوهستانی در طبیعت شامل انواع دانه ها، میوه ها و همچنین حشرات و خزندگان کوچک می باشد. بنابراین اگر قصد پرورش آن در خانه و یا در سالن را داشته باشید لازم است که تمام مواد مغذی و بخصوص پروتئین مورد نیاز بدن آن را تامین کنید.  در ادامه می خواهیم میزان پروتئین مورد نیاز پرنده و مواد تشکیل دهنده ی غذای آن را در سنین مختلف آن مورد بررسی قرار دهیم.

جدول میزان پروتئین مورد نیاز پرنده در سنین مختلف

قرقاول ها در طبیعت از انواع حشرات و خزندگان تغذیه می کند به همین دلیل لازم است تا جهت تامین پروتئین مورد نیاز  آن ها در اسارت نیز اقداماتی صورت گیرد. در جدول زیر میزان پروتئین مصرفی پرنده در سنین مختلف را بررسی کرده ایم:

سن پروتئین مورد نیاز (درصد)
0 تا 3 هفتگی 29 %
3 تا 7 هفتگی 26 %
7 تا 24 هفتگی 24 %
از 24 هفتگی به بعد 14 %

مواد تشکیل دهنده ی غذای پرنده در دوره های مختلف

قرقاول در سنین مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارد که در جدول زیر آن را برای شما ارائه داده ایم:

سن پرنده درصد پروتئین درصد چربی درصد کربوهیدرات درصد فیبر
جوجه (0 تا 6 هفته) 22-25 10-12 40-45 5-7
جوان (6 تا 12 هفته) 20-22 12-14 40-45 5-7
بالغ ( 12 هفته و بالاتر) 18-20 14-16 40-45 5-7

تغذیه ی جوجه یک روزه

اگر جوجه ها به صورت طبیعی متولد شده اند، توسط مادر تغذیه و نگهداری می شوند. فقط کافی است مقداری غذای استارتر با درصد پروتئین بالا را در لانه قرار دهید. اما در صورت جوجه کشی از قرقاول با دستگاه جوجه کشی، باید جوجه ها را تا 24 ساعت پس از تولد تغذیه نکنید. این کار تاثیر زیادی را در جذب کامل کیسه ی زرده و جلوگیری از عفونت دارد.

تغذیه ی جوجه از یک روزگی تا یک ماهگی

پس از گذشت 24 ساعت از تولد جوجه ها، می توان آن ها را با دان استارتر مخصوص جوجه، حاوی 28 تا 30 درصد پروتئین تغذیه کرد. ذرت و سویا از اصلی ترین مواد موجود در جیره غذایی پرنده می باشد و این پرنده بیشتر پروتئین مصرفی خود را از سویای درون جیره بدست می آورد.

تغذیه قرقاول از یک روزگی تا یک ماهگی - چیکن هچ

غذای پرنده از یک ماهگی تا بلوغ

قرقاول هایی که به سن یک ماهگی رسیده اند، خودشان توانایی یافتن غذا و گشتن به دنبال آن را در چراگاه ها دارند. در صورتی که پرنده را در محیطی با پوشش گیاهی پرورش دهید، بیشتر نیاز غذایی آن با خوردن علوفه، شاخه ها و برگ های سبز بر طرف خواهد شد. اما به این نکته دقت کنید که حتما باید برای آنها جیره غذایی مشخصی با درصد پروتئین بالا در نظر بگیرید.

غذای قرقاول در دوران جوجه کشی

تغذیه ی پرنده در دوران جوجه کشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین غذا برای  دوران جوجه کشی، غذایی است که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو جوجه ها باشد. در دوران جوجه کشی، پرنده باید 2 یا 3 بار در روز تغذیه شود.

در دوران جوجه کشی، پرنده ی ماده به پروتئین و کلسیم بیشتری نیاز دارد تا بتواند تخم های خود را سالم و باکیفیت بگذارد. بنابراین، باید مقدار پروتئین و کلسیم در جیره غذایی آن افزایش یابد. همچنین، باید به میزان کافی چربی و کربوهیدرات نیز در جیره غذایی آن وجود داشته باشد تا انرژی مورد نیاز آن برای تولید تخم تامین شود. علاوه بر این، باید به ویتامین ها و سایر مواد معدنی نیز توجه ویژه ای کرد تا پرنده از کمبود این مواد رنج نبرند.

برخی از مواد غذایی که می توان در جیره ی غذایی پرنده در دوران جوجه کشی اضافه کرد عبارتند از:

پروتئین ها : ذرت، جو، سویا، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، تخم مرغ، ماهی و گوشت

چربی ها : روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن کتان، و روغن زیتون

کربوهیدرات ها : ذرت، جو، یونجه، و جو دوسر

ویتامین ها و مواد معدنی : سبزیجات تازه، میوه ها، مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین ها

غذای قرقاول تخم گذار و گوشتی

میزان ترکیبات موجود در جیره ی غذایی قرقاول گوشتی و تخم گذار به نحوی انتخاب می شوند که پرنده های گوشتی در کمترین زمان ممکن به بیشترین وزن خود برسند تا آماده ی کشتار شوند. همچنین پرنده های تخم گذار بهترین راندمان را در گذاشتن تخم های سالم و باکیفیت داشته باشند. در ادامه ی مطلب به بررسی تغذیه و دوره ی پرورش هر کدام از آنها می پردازیم.

  •  تغذیه ی قرقاول تخم گذار

پس از رسیدن قرقاول به سن بلوغ و شروع تخم گذاری  ماده، لازم است تا میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی آن را به 17% برسانید. برای تغذیه ی پرنده ی بالغ تخمگذار، می توانید از انواع غلات، حبوبات، جوانه ها، علوفه و یونجه استفاده کنید. همچنین مصرف میوه و سبزیجاتی مانند سیب، هندوانه، کدو، سیب زمینی، کلم، کاهو، شلغم و … نیز برای این پرنده زیبا توصیه می شود.

  •  تغذیه ی قرقاول گوشتی

این پرنده با هدف استفاده از گوشت آن پرورش داده می شود. بنابراین تغذیه ی آن باید به گونه ای باشد که نیازهایش را برای تولید گوشت با کیفیت تامین کند. گنجاندن مواد زیر در رژیم غذایی قرقاول گوشتی می توانند در میزان رشد آن موثر باشند:

  • ذرت و گندم : منبع خوبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و انرژی
  • جو: جو منبعی از کربوهیدرات و انرژی
  • سویا: سویا منبع پروتئین و چربی
  • کنجاله سویا: حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین
  • یونجه و سبزیجات : منبع فیبر و مواد معدنی و ویتامین ها

تاثیر تغذیه بر ظاهر پرنده

تغذیه نقش مهمی را در ظاهر پرندگان دارد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به قرقاول برای داشتن ظاهری زیبا با پرهای سالم و درخشان کمک کند. در ادامه به برخی از تاثیرات تغذیه بر ظاهر این پرنده ی کوهستاتی زیبا اشاره می کنیم:

  • رنگ پر ها: رنگ پرهای پرنده وابسته به رژیم غذایی آن است. پرندگانی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند، رنگ پرهای آنها پررنگ تر و درخشان تر است. همچنین آسیب و یا شکستگی، ژولیدگی و نامنظم بودن پرها در آنها دیده نمی شود.
  • اندازه ی جثه : تغذیه ی درست می تواند به بزرگتر شدن جثه ی پرنده کمک کند. قرقاول های دارای رژیم غذایی متشکل از مواد مغذی، از لحاظ جثه بزرگتر و قوی تر هستند.
  • سلامت جسمانی : تغذیه ی مناسب می تواند به بهبود سلامت پرنده نیز کمک کند. قرقاول هایی که دارای رژیم غذایی درستی می باشند کمتر دچار بیماری می شوند.

کمبود مواد مغذی در جیره ی غذایی قرقاول می تواند منجر به مشکلاتی در ظاهر آن شود، از جمله:

  • پرهای کدر و بی رنگ
  • پوست خشک و چروکیده
  • چشمان کدر

همچنین دقت داشته باشید که قرقاول هایی که پرورش می دهید حتما به آب خنک، سالم و تمیز دسترسی داشته باشند تا کیفیت زندگی و میزان سلامت خود را بهبود بخشند.

آب چه تاثیری در میزان سلامت قرقاول دارد؟

آب برای حفظ سلامت همه موجودات زنده، از جمله قرقاول ها، ضروری است و نقش مهمی را در هضم غذا، تنظیم دمای بدن، دفع سموم و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن قرقاول دارد. در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم:

  • هضم غذا:  آب نقش اصلی را در تجزیه ی غذا در معده و روده ی پرنده ایفا می کند.
  • تنظیم دمای بدن:  آب به تنظیم دمای بدن پرنده کمک می کند. در هنگام گرما به بدن کمک می کند تا خنک شود و در هنگام سرما به بدن کمک می کند تا گرم بماند.
  • دفع سموم:  آب نقش موثری را در دفع سموم از بدن پرنده ایفا می کند. در واقع به کلیه ها کمک می کند تا مواد زائد را از خون خارج کنند.
  • عملکرد سیستم ایمنی بدن:  آب به عملکرد سیستم ایمنی بدن پرنده نیز کمک می کند. در این حالت سیستم ایمنی پرنده قادر خواهد بود تا با عفونت ها مبارزه کند.

اگر این پرنده به اندازه کافی آب دریافت نکند، دچار کم آبی می شوند. کم آبی می تواند منجر به مشکلاتی از جمله موارد زیر شود:

  • کاهش اشتها و کاهش تولید تخم
  • ضعف و تشنج
  • مرگ

قرقاول ها چقدر غذا می خورند ؟

قرقاول پرندگانی ریز جثه است  و که مصرف غذای کمی دارد. در صورتی که این پرنده در یک فضای نیمه باز با پوشش گیاهی متنوع، پرورش داده شود، بیشتر میزان خوراک خود را، با مصرف علوفه جات و حشرات موجود در فضا تامین می کند.

قرقاول ها چقدر غذا می خورند ؟ - چیکن هچ

هر قرقاول در 6 هفته اولیه زندگی خود و تا سن یک و نیم ماهگی، یک کیلوگرم دان مصرف می کند. پس از این مدت و تا 20 هفتگی این پرنده (5 ماهگی) میزان مصرف دان آن به نیم کیلو در هر هفته خواهد رسید. به طور کلی، گفته می شود که هر قرقاول تا سن 5 ماهگی 7 تا 8 کیلو گرم دان مصرف می کند.

چه غذاهایی برای قرقاول مضر است ؟

از رایج ترین غذای های مضر برای این پرنده می توان از پیاز، سیر، آووکادو، شکلات، کافئین، نمک، چربی و هسته نام برد. غذاهای گفته شده برای تمامی پرندگان مضر بوده و مصرف آن ها می تواند باعث مسمومیت و در موارد حاد  منجر به تلف شدن پرنده گردد.

جمع بندی

به دلیل نیاز جسمی قرقاول به جذب درصد بالایی پروتئین، در طول دوره پرورش، تغذیه آن ها با دان های پلت شده مخصوص مرغ و سایر طیور مناسب نمی باشد. با تغذیه پرنده از این دان ها، گله شما به مرور ضعیف شده و پرندگان شما کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. در این متن از وب سایت چیکن هچ، نکاتی در مورد میزان تغذیه قرقاول گفته شد. بهترین روش برای تغذیه این پرنده، مشورت با متخصصین جیره نویسی و تهیه جیره مطلوب برای قرقاول می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس