علت تورم چینه دان طیور و چگونگی درمان آن

ورم چینه دان در پرنده یکی از نشانه های واضح بیمار بودن آن است. در صورتی که پرورش دهنده مرغ و خروس، بوقلمون، اردک و غاز و حتی بلدرچین و کبک و … هستید، احتمالا در گله خود پرنده هایی را مشاهده کرده اید که پوست زیر گلوی آنها آویزان شده و به عبارتی سینه ای متورم شده و غیر معمول دارند.

در این نوشته از چیکن هچ می خواهیم به علت های تورم و عفونت در چینه دان طیور بومی و زینتی بپردازیم و راهکارهایی را برای درمان و پیشگیری از این بیماری برایتان آموزش دهیم. پس در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی با راندمان بالا
» برخورداری از درب کریستالی نشکن و ضد اشعه
» دارای سنسور SHT نسل 4 با عملکرد بسیار دقیق
قیمت : 3,530,000تومان

آیا بیماری تورم چینه دان مهم است؟

برخی از پرورش دهنده ها، ممکن است این بیماری را در اعضای گله ی خود مشاهده کنند ولی از علت آن آگاهی نداشته باشند. باید گفت که بی توجهی به این بیماری سبب ضعف و لاغری بدن پرنده شده و آن را مستعد سایر بیماری ها می کند. در صورت حاد شدن بیماری، احتمال انسداد نای پرنده و خفگی در اثر نرسیدن اکسیژن به آن وجود دارد. همچنین این بیماری منجر به کاهش شدید میزان تخم گذاری و کیفیت تخم ها در طیور تخمگذار می شود.

چه عواملی سبب تورم چینه دان در پرنده های بومی می شود؟

عوامل مختلفی می توانند در بیماری تورم چینه دان طیور بومی و زینتی نقش داشته باشند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم. اگر جوجه پرنده های بومی یا زینتی شما به تازگی دچار تورم چینه دان شده اند، احتمالا به دلیل تغذیه غذاهای سفت و غیر قابل هضم و یا غذای مانده و تاریخ گذشته است. اگر جوجه های زینتی خود را با سرلاک تغذیه می کنید، فاسد و غیر استاندارد بودن سرلاک نیز سبب تورم چینه دان در جوجه ها خواهد شد.

1) استفاده از مواد غذایی فاسد و آلوده 

استفاده از مواد غذایی فاسد و آلوده  - چیکن هچ

خوردن غذاهای آلوده به میکروب و قارچ، باعث گسترش عفونت در چینه دان پرنده می شود و ممکن است علائمی از قبیل تورم چینه دان، کاهش اشتها و بی حالی در پرنده پدید آید.

2) تورم ذاتی چینه دان

برخی از جوجه ها به صورت ذاتی و ارثی دارای عارضه ی تورم چینه دان هستند. البته تورم چینه دان مدتی پس از تولد می تواند بروز پیدا کند، با توجه به اینکه در چنین مواردی درمان هزینه بر یا زمان بر خواهد بود، پرورش دهنده ها چنین پرنده هایی را از گله حذف می کنند.

3) بلعیدن اشیاء آلوده 

اکثر پرندگان نوک زدن به مواد و اشیای موجود در محیط اطراف خود را دوست دارند. آنها از روی کنجکاوی و گاهی اوقات از روی گرسنگی اقدام به نوک زدن و بلعیدن اجسام کوچک ریز می کنند. نتیجه چنین کاری ورود قارچ ها و میکروب ها به داخل چینه دان پرنده است و از آنجایی که مواد سنگی و اشیا برای مدت زیادی در چینه دان باقی می مانند، باعث رشد و تکثیر میکروب ها و التهاب و تورم چینه دان آنها می شوند.

4) گرسنه نگه داشتن طولانی مدت پرنده ها 

بهتر است همیشه آبخوری و دانخوری پرنده ی خود را پر نگه دارید، گرسنه ماندن طولانی مدت پرنده باعث می شود تا حجم زیادی از مواد غذایی را با سرعت بالا بخورد. این کار سبب انباشت سریع چینه دان می شود و به دیواره های کناری آن فشار وارد می کند. که نتیجه آن گشادی چینه دان و ضعف اعصاب و ماهیچه هاست. هم چنین ورود حجم زیاد غذا در زمان کم، فرصت هضم و جذب غذا را می گیرد.

5) تشنه ماندن طولانی مدت

همانند مورد قبل، در صورتی که پرنده ها را برای مدت طولانی بدون آب نگه داشته باشید، نوشیدن مقدار آب زیاد سبب تورم چینه دان و افزایش فشار به دیواره های آن می شود.و در صورت تکرار این کار، شل شدن ماهیچه ها و ضعف اعصاب چینه دان به مرور زمان اتفاق می افتد.

تشنه ماندن طولانی مدت - چیکن هچ

6) آلوده بودن بستر نگهداری پرنده ها

در صورتی که پرنده های خود را در یک مکان آلوده و بدون بهداشت کافی نگهداری کنید، میکروب ها، قارچ ها و انگل های موجود در بستر با تغذیه پرنده ترکیب می شوند و اگر پرنده از آن تغذیه کند، چینه دان آن آسیب می بیند. هم چنین انباشت طولانی مدت مواد غذایی در چینه دان سبب گسترش عفونت های قارچی و میکروبی و آلوده شدن چینه دان می شود.

7) وجود بیماری های ویروسی و قارچی

بعضی از بیماری های ویروسی و قارچی می توانند باعث ورم چینه دان طیور شوند. این بیماری ها می توانند باعث التهاب و عفونت در چینه دان شوند که منجر به تورم چینه دان، کاهش اشتها، کاهش وزن و حتی مرگ پرنده می شود.

برخی از بیماری های ویروسی و قارچی که می توانند باعث تورم چینه دان طیور شوند عبارتند از:

  • نیوکاسل ، گامبورو، کوکسیدیوز
  • کاندیدا، آسپرژیلوس، فیلوستوما

این بیماری ها در اکثر موارد علائم زیر را به همراه خواهند داشت:

  • التهاب و تورم چینه دان
  • تغییر در اشتها
  • کاهش وزن
  • اسهال
  • بی حالی و کمبود انرژی

راهکارهای درمان خانگی تورم چینه دان طیور

استفاده از راهکارهای زیر می تواند تا حدودی در رفع علائم تورم چینه دان طیور نقش داشته باشد:

  • استفاده ار روغن زیتون : روغن زیتون می تواند به هضم غذا و کاهش التهاب چینه دان پرنده کمک کند. شما می توانید چند قطره روغن زیتون را در دهان پرنده ی خود بچکانید و به مدت 30 ثانیه چینه دان آن را به آرامی ماساژ دهید.
  • استفاده از سرکه ی سیب طبیعی : سرکه ی سیب طبیعی نیز می تواند تاثیر زیادی را در هضم و جذب غذا در چینه دان پرنده داشته باشد. برای این کار می توانید دو قطره سرکه ی سیب طبیعی را در 100 سی سی اب رقیق کرده و به پرنده ی خود بدهید.
  • استفاده از مایعات ولرم یا کمی گرم : آب جوشیده و ولرم می تواند تا حدودی در کاهش التهاب ناشی از تورم چینه دان پرنده موثر باشد.
  • استفاده از کمپرس گرم : کمپرس گرم نیز به نحوی می توانددر کاهش تورم چینه دان طیور موثر باشد. برای این کار می توانید یک پارچه ی تمیز را در آب گرم خیس کرده و آن را روی چینه دان پرنده ی خود قرار دهید.
  • استفاده از داروهای گیاهی : برخی از داروهای گیاهی مانند زنجبیل و نعناع نیز می توانند در درمان تورم چینه دان پرنده موثر باشند. شما می توانید دمنوش این گیاهان تهیه کرده و در حالت ولرم در اختیار پرنده قرار دهید.

چگونه از ورم چینه دان و شل شدن آن در پرنده های مختلف بومی و زینتی پیشگیری کنیم؟

جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری، بررسی دوره ای وضعیت سلامتی پرنده ها و مشاهده طبیعی یا غیر طبیعی بودن حجم و اندازه چینه دان آنها مهم است.

  • برای پیشگیری از تورم چینه دان در جوجه پرنده های زینتی و سرلاکی مانند مرغ مینا، کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی و سایر طوطی سانان حتما از سرلاک تازه و معتبر استفاده کنید.  هم چنین سرلاک را به خوبی در آب ولرم خیس کنید تا حالت گچی یا سفتی نداشته باشد، هر چه قدر آبکی تر باشد، هضم آن برای جوجه راحت تر خواهد بود. هر سه ساعت یکبار، نصف سرنگ به آنها سرلاک بدهید.
  • در مورد جوجه های پرنده های بومی مانند جوجه های مرغ و بوقلمون و … از آب و غذای سالم، تازه و پودری استفاده کنید که به راحتی هضم و جذب شود. بهداشت را در محل نگهداری آنها رعایت کنید و ظروف آبخوری و دانخوری را قبل از هر وعده غذایی به خوبی شستشو دهید.
  • همواره به پر بودن آبخوری و دانخوری جوجه ها توجه کنید تا گرسنه یا تشنه نمانند. هم چنین پوشال یا خاک کف بستر را مرتبا تعویض کرده و از تجمع و انباشت فضولات جلوگیری کنید.
  • در مورد پرنده های بالغ نیز حتما آبخوری و دانخوری ها را همواره تمیز و پر نگه دارید. ضمن رعایت بهداشت محیطی و تمیز کردن مرتب بستر، آبخوری و دانخوری ها را نیز روزانه چندین مرتبه شستشو دهید.
  • در مواقع گرم سال از فن تهویه و تجهیزات خنک کننده استفاده کنید تا از گرم شدن بیش از حد سالن جلوگیری شود. تا پرندگان در اثر مصرف آب بیش از حد دچار شل شدگی عضلات چینه دان نشوند.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن هچ درمورد تورم چینه دان طیور و راه های درمان و پیشگیری از آن بحث کردیم. تورم چینه دان یکی از بیماری های شایع در طیور می باشد و باید در سریع ترین زمان ممکن درمان شود. زیرا بی توجهی به آن می تواند نتایج مرگباری را برای پرنده ی شما در پی داشته باشد. رفع این  بیماری در مراحل اولیه ی آن با درمان های خانگی، اصلاح رژیم غذایی و تغییر شرایط زندگی پرنده تا حدودی امکان پذیر است. اما در صورتی که علائم آن از بین نرفت حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا سلامت پرنده ی خود را به او بازگردانید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام
    مرغ عشق من چینه دانش کمی ورم کرده و خیلی بی حال هستش ، دون میخوره ، اب میخوره اما بعدش به صورت هضم نشده بالا میاره
    لطفا راهنماییم کنید
    خیلی ممنونم

    1. سلام محدثه
      چه غذایی بهش میدی؟
      چک کن که آلوده و یا فاسد نباشه
      برای کمک به هضم غذا هم سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو یه فنجون آب بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
      به علاوه می تونی دو قطره روغن زیتون رو بریزی تو دهنش بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کنی و خیلی آروم بدون اینکه به چینه دانش فشاری وارد کنی ماساژش بدی

  2. سلام. من دو جوجه مرغ دارم که در اثر خوردن ارزن چینه دانشان باد کرده. یکی شان به شدت متورم شده چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای جوجه مرغ یا باید دان مخصوص جوجه تهیه کنی
      یا هم پودر گندم، سویا، ذرت و پودر پوسته ی تخم مرغ رو قاطی هم کنی بهشون بدی
      برای درمانشون 3 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهشون بده
      اگه رفع نشد باید ببری دامپزشک تخلیه کنه

        1. سلام نیکا
          باید تعداد وعده های غذایی کمی رو بهشون بدی به علاوه از غذاهای مقوی استفاده کنی
          چه غذایی بهشون میدی؟

      1. سلام من دو تا جوجه خروس دارم یه هفته ای هستن
        چینه دانشون ورم کرده
        مدام در حال خوردن هستن
        یکیشون آب زیاد میخوره
        و اسهال دارن. اشکال داره اب و غذاشونو بردارم
        مثلا هر نیم ساعت بذارم یه کم بخورن؟
        بی حال نیستن

        1. سلام نغمه ی عزیز
          سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و بهشون بده
          بعدش دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنشون
          دستت رو هم آغشته به روغن زیتون بکن و آروم چینه دانشونو بدون اینکه فشار یا ضربه ای وارد کنی ماساژ بده
          اگه تا 24 ساعت رفع نشد باید حتما ببریشون دامپزشک چون اگه بمونه عفونت می کنه

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو سرلاک بهش بده
      به هضم غذا کمک میکنه
      دستتو آغشته به روغن زیتون بکن خِلی خیلی آروم بدون اینکه فشار بدی چینه دانشو ماساژ بده
      اگه رفع نشد باید ببریش دامپزشک تخلیه کنه

  3. سلام علیکم قرقاول بلژیکی دارم الان هفده ماهه هستند نر و ماده اما با هم جفت نمیشن . دو ماهه از هم جدا شون کردم چکار کنم که تخم نطفه دار داشته باشم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید متشکرم

          1. سلام جوجه من ناگهانی طرف راست چینه دان اش باد کرده اما هیچ بیحالی و خستگی ندارد به نظرتون مشکل چیه قبلش یکم سویا خشک خورده ممکنه بخاطر باد کردن سویا ها باشه ؟ الم کم میخوره

          2. سلام دوست عزیز
            بله ممکنه
            دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز توی 100 سی سی آب بده بهش
            برای هضم غذا توی چینه دان کمک می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس