شترمرغ چه می خورد | غذای شترمرغ در فصل جوجه کشی

آشنایی با غذای شترمرغ در زمان جوجه کشی

شترمرغ یکی از پرنده های غول پیکری است که خواص زیادی در گوشت و تخم خود دارد و از تمامی قسمت های بدن آن جهت فروش و کسب درآمد می توان استفاده کرد. گوشت، تخم، پوست، پر، روغن شترمرغ قابل فروش است و همیشه مشتریان خاص خود را دارد. 

پرورش شترمرغ نیز مانند پرورش هر پرنده دیگری هزینه های خاص خود را دارد و با توجه به اینکه شترمرغ مصرف غذایی بالایی دارد، بنابراین قسمت اعظمی از هزینه های شترمرغ  مربوط به تغذیه او می شود، به همین دلیل در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ می خواهیم شما را مصارف غذایی شترمرغ آشنا کنیم و راه حل هایی را برای کاهش هزینه تغذیه شترمرغ ارائه دهیم و همچین به غذای شترمرغ در زمان جوجه کشی خواهیم پرداخت. اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد پرورش شترمرغ هستید می توانید مقاله آموزش راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ را مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» دارای طراحی مخصوص برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
» بهره گیری از بدنه ی PVC مقاوم و درب نشکن
» مجهز به دو سنسور سوئیسی برای تنظیم دما و رطوبت
قیمت : 24,600,000تومان

شترمرغ چه می خورد؟

یکی از سوالات مهمی که قبل از شروع پرورش شترمرغ به ذهن همه علاقه مندان خطور می کند، همین است. در واقع شترمرغ ها مانند چهارپایان از علوفه تغذیه می کنند اما در پرورش گاه های صنعتی آنها را با استفاده از کنسانتره های مخصوص و جیره غذایی فرموله شده تغذیه می کنند. 

در رژیم غذایی شترمرغ سبزی ها و علوفه ها جایگاه خوبی دارند و پرنده به خوبی این مواد غذایی را هضم می کند. پرورش دهندگان در مناطق جغرافیایی مختلف ، با مواد غذایی مختلفی آنها را تغذیه مکیب میکنند. به عنوان مثال در منطقه ای یونجه زیاد است، آنها با استفاده از یونجه تغذیه می شوند و مناطقی که گندم و ذرت فراوان است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد، شترمرغ ها با استفاده از ترکیب این دانه ها تغذیه می شوند. 

شترمرغ چه می خورد

در حالت صنعتی به منظور تامین غذایی مواد مورد نیاز بدن شترمرغ ها باید آنها را با استفاده از انواع مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها تغذیه نمود تا تمام نیازهای بدنی آنها برطرف شود و بهترین رشد را داشته باشند. به همین منظور پرورش دهنده های صنعتی از کنسانتره مخصوص شترمرغ ها استفاده می کنند که شامل انواع مواد غذایی می شود. 

مواد غذایی لازم برای تغذیه شترمرغ

در این بخش مواد غذایی مورد نیاز برای پرورش شترمرغ را به صورت جداگانه بیان خواهیم کرد تا دید روشن تری نسبت به قضیه داشته باشید:

الف – یونجه و سایر علوفه ها

شترمرغ ها نیز مانند سایر حیوانات می توانند بچرند، بنابراین اگر قصد پرورش شترمرغ را دارید، بهتر که آنها را در زمینی وسیع و دارای مراتع زیاد پرورش دهید تا از علوفه های موجود تغذیه کنند این کار به کاهش هزینه های تغذیه کمک خواهد کرد. 

علوفه تاثیر زیادی در رشد شترمرغ ها و تشکیل گوشت در بدن آنها دارد، اما کافی نیست برای رشد صحیح تر پرنده باید مواد غذایی دیگر را نیز به جیره آنها بیفزایید.

ب – دانه ها و غلات

در کنار استفاده از یونجه می توانید دانه هایی مانند گندم ، ذرت، جو، سویا و… را ترکیب کنید و در اختیار پرنده قرار دهید. با توجه به اینکه شترمرغ ها هنگام خوردن دانه ها ریخت و پاش های زیادی خواهد داشت بهتر است که از دانخوری های مخصوص ی استفاده کنید که لبه های آن بلند باشد تا از ریخت و پاش دانه ها جلوگیری کند. یا می توانید در زیر دانخوری ها یک پارچه تمیز قرار دهید تا دانه های ریخته شده را دوباره جمع آوری کرده و به شترمرغ ها بدهید. 

ج – ویتامین های لازم

یکی از موادی که حتما باید در تغذیه شترمرغ گنجانده شود و به سلامت بدن او کمک خواهد کرد و در دوره های مختلف مانند تخم گذاری ، جفت گیری، پر ریزی و رشد و … به کمک پرنده خواهد آمد همین ویتامین ها خواهد بود. هر کدام از ویتامین ها نقش خاصی در رشد و سلامت شترمرغ ایفا می کند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:

  • ویتامین D به افزایش استحکام استخوان ها و تولید تخم با کیفیت کمک خواهد کرد. 
  • ویتامین E به افزایش متابولیسم بدن و حفظ تعادل کمک می کند و در صورت کمبود آن ، بدن شترمرغ ضعیف خواهد شد.
  • ویتامین A به قوی شدن بدن شترمرغ و افزایش تولید تخم کمک خواهد کرد و در صورت کمبود آن ریزش آب از چشم پرنده منجر خواهد شد. 
  • ویتامین K به خون سازی و افزایش سطح گلبول های قرمز کمک خواهد کرد که خود تاثیر زیادی در رشد سریعتر و تقویت سیستم ایمنی پرنده خواهد داشت. 

– ویتامین های گروه B ، این ویتامین ها شامل دسته ای از ویتامین ها هستند که به نام های B1، B2، B3، B4، B5، B6، B7، B9 و B12 شناخته می شوند و کدام وظایف خاصی را در بدن شترمرغ ها ایفا می کنند. این ویتامین ها نیز به افزایش میزان تخم گذاری ، افزایش سرعت رشد و سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، تولید سریعتر گوشت و پر، جلوگیری از بیماری ها و… کمک می کند. وجود ویتامین ها در رژیم غذایی جوجه شترمرغ ها به رشد سریعتر آنها کمک خواهد کرد در مقاله تغذیه جوجه شترمرغ می توانید اطلاعات لازم را در این باره به دست آورید. 

غذایی جوجه شترمرغ

شما می توانید ویتامین های زیر را از طریق آب آشامیدنی پرنده به آنها بدهید و ویتامین هایی که در آب حل نمی شوند مانند ویتامین A و E و D باید از طریق مواد غذایی و یا به صورت پودر شده در جیره غذایی شترمرغ ها گنجانده شود.

دقت کنید که مصرف خودسرانه این ویتامین ها به سلامتی شترمرغ ها ضرر خواهد رساند، بنابراین توصیه می شود که با کمک یک متخصص و دامپزشک با تجربه نسبت به تهیه جیره مناسب برای شترمرغ ها در دوره های مختلف به ویژه در دوره جوجه کشی اقدام کنید. 

د – پروتئین ها

پروتئین ها شامل انواع آمینو اسیدهای مورد نیاز برای رشد شترمرغ ها می باشد که باید طبق یک برنامه مشخص و برنامه ریزی شده در جیره غذایی شترمرغ ها قرار داده شود. پودر خون ، پودر گوشت و پودر ماهی و پودر پر سرشار از انواع پروتئین ها هستند. 

هـ – کلسیم

برای تخم گذاری بهتر و استحکام استخوان ها به این ماده معدنی نیاز خواهد بود. می توانید پودر استخوان و یا پودر کلسیم فراوری شده را در جیره غذایی شترمرغ ها بگنجانید. 

و – مواد معدنی 

از جمله سایر مواد معدنی موردنیاز بدن شترمرغ ها می توان به فسفر، سدیم، منیزیم، آهن، روی و… اشاره کرد که از طریق مکمل های معدنی در جیره غذایی آنها قرار داده خواهد شد، هم چنین کنسانتره های مخصوص شترمرغ ها نیز دارای انواع مواد معدنی هستند. 

تغذیه شترمرغ در زمان جوجه کشی

زمانی که شترمرغ ها در حال تخم گذاری هستند باید مقداری زیادی کلسیم و پروتئین را در جیره غذایی شترمرغ ماده قرار دهید تا میزان تخم گذاری آن به حد بالایی برسد. 

به منظور افزایش سلامت جوجه های به دنیا آمده ، باید انواع ویتامین ها و مواد پروتئینی لازم را در جیره غذایی شترمرغ تخم گذار بگنجانید تا کمبودی احساس نشود.

تقویت بدن شترمرغ مادر با انواع مولتی ویتامین ها به افزایش سلامت پرنده کمک کرده و در نتیجه جوجه های سالم تری نیز تولید خواهد کرد. 

برای تولید حداکثری تخم باید مانع از خوابیدن شترمرغ مادر بر روی تخم ها شوید، چون که کرچ شدن شترمرغ به معنی توقف تخم گذاری خواهد بود و هورمون ترشح شده در مغز او مانع از تولید تخم می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از دستگاه جوجه کشی شترمرغ جهت جوجه کشی از تخم ها استفاده کنید و با برداشتن سریع تخم ها از لانه مانع خوابیدن پرنده بر روی آنها شوید. 

تغذیه شترمرغ در زمان جوجه کشی

در این صورت می توانید تعداد تخم های زیادتری از پرنده بگیرید و به توسعه کسب و کار خود کمک کنید. اکثر پرورش دهنده های حرفه ای و کسانی که در این کار موفق بوده اند از دستگاه جوجه کشی استفاده کرده اند و از شترمرغ مادر که به عنوان یک ماشین تولید پول عمل می کند، به عنوان دستگاه جوجه کشی استفاده نمی کنند. همین اصل سبب موفقیت افراد زیادی در پرورش شترمرغ شده است. 

اما اگر میخواهید از خود شترمرغ ها جهت جوجه کشی استفاده کنید، در دوره ای که شترمرغ بر روی تخم ها خوابیده است باید از دادن غذاهای پرچرب و دارای پروتئین و کلسیم خودداری کنید چون نه تنها برای شترمرغ مفید نخواهد بود بلکه ضرر نیز خواهد داشت.

در طی زمان کرچ شترمرغ باید از مواد غذایی کم انرژی و ساده مانند علوفه استفاده کنید تا پرنده احساس گرسنگی نکند و از طرف دیگر نیز موجب چاقی و افزایش وزن پرنده نشود. 

به جهت جلوگیری از بلند شدن مداوم شترمرغ از روی تخم ها، باید آب و غذا را مرتبا در اختیار شترمرغ مادر قرار دهید و هر آنچه که لازم است را در اختیار پرنده قرار دهید. 

سخن آخر

در این نوشته به مواد غذایی لازم برای تغذیه شترمرغ و نحوه غذا دادن به شترمرغ در دوره جوجه کشی آشنا شدید، در صورتی که سوال یا پیشنهادی دارید از طریق بخش نظرات پایین صفحه با ما درمیان بگذارید در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. جوجه میشه
      ولی اگه بزرگتر شدن باید فکر دیگه براشون بکنید، حتما باید فضای بزرگی در اختیار داشته باشند
      و برای اینکه فرار نکنن، حتما باید فنس کشی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس