تغذیه مناسب جوجه شترمرغ یک روزه تا چند هفته ای

شترمرغ ها جزو مقاوم ترین پرنده های اهلی روی زمین هستند که تقریبا از اکثر مواد غذایی تغذیه می کنند و علیرغم سایر پرنده ها به ندرت دچار بیماری می شوند. با این حال شترمرغ ها در دوره های مختلف زندگی خود، برنامه غذایی متفاوتی دارند. به عنوان مثال در رژیم غذایی شترمرغ های تخم گذار و مولد باید کلسیم و پروتئین بیشتری استفاده شود و جوجه ها جهت رشد کامل به جیره غذایی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی نیاز دارند. 


در این نوشته از وب سایت چیکن هچ، منحصرا به بررسی انواع مواد غذایی مناسب برای جوجه شترمرغ یک روزه تا چند هفته ای پرداخته شده و یک برنامه غذایی استاندارد ارائه شده است و اگر با دستگاه جوجه کشی شترمرغی از تخم نطفه دار شترمرغ جوجه کشی کرده اید، حتما به مطالعه این مقاله نیاز خواهید داشت. 

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» امکان جوجه کشی از 16 عدد تخم نطفه دار شترمرغ
» سنسور اصلی و محیطی دستگاه از نوع SHT
» دارای رطوبت ساز اتومایز
قیمت : 24,600,000تومان

تغذیه جوجه شترمرغ یک روزه

به صورت طبیعی تمامی جوجه ها پس از تولد دارای کیسه زرد می باشند که بیرون از بدن آنها قرار میگیرد. کیسه زرد از طریق ناف به سیستم گوارشی متصل بوده و یک منبع غذایی بسیار مفید است. تمامی کسانی که در کار جوجه کشی شترمرغ هستند، حتما باید در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند.

این کیسه در واقع مواد غذایی لازم برای رشد جوجه در داخل تخم را فراهم می کرده است و پس از تولد نیز مقداری از آن باقی می ماند که باید کاملا مصرف شود. در غیر این صورت عفونت کرده و سبب مرگ جوجه می شود. 

برای جذب کامل کیسه زرده در جوجه های تازه متولد شده شترمرغ، نباید تا 3 الی 4 روز اول هیچ دان و غذایی داده شود و صرفا با محلول آب و شکر و یا محلول آب و انرژی پلاس تغذیه شوند. البته برخی از متخصصان طیور بر این باورند که از روز سوم به بعد می توانید در کنار آب و شکر، ماست کم چرب نیز به آنها بدهید. 

جلوگیری از التهاب کیسه زرد در جوجه ها

التهاب کیسه زرد یکی از عوامل شایع مرگ جوجه شترمرغ ها می باشد. برای جذب کامل این کیسه لازم است که در غذادهی جوجه ها محدودیت ایجاد نمود. بعنوان مثال استفاده از دان خشک در هفته اول به دلیل عدم جذب کامل کیسه زرده توصیه نمیشود و به جای آن از مواد غذایی نرم و پودری استفاده شود و تعداد دفعات غذا خوردن جوجه ها نیز تا قبل از یک هفتگی، حدودا 2 نوبت در روز باشد. جوجه ها باید غذا را در عرض دو ساعت مصرف کنند. سریعتر از این زمان ممکن است باعث التهاب و یبوست روده در آنها شود. آن ها در یکی دو هفته اول خوراک آردی را به دان ترجیح میدهند.

تغذیه جوجه های شترمرغ در یک هفته اول

پس از گذشت یک هفته از سن جوجه ها، میزان خوراک مصرفی و تعداد دفعات تغذیه جوجه ها باید افزایش یابد. حتما از ابخوری و دانخوری های مناسب برای جوجه ها استفاده شود که به راحتی به آب و دان دسترسی داشته باشند، بدون اینکه نیاز به خم کردن بیش از حد گردن باشد. از انجایی که جوجه ها هنگام خوردن آب و غذا، آنها را در فضای اطراف پخش خواهند کرد. بنابراین وجود یک سینی در زیر ابخوری و دانخوری، جهت جلوگیری از خیس شدن بستر و الودگی محیط ضروری است.

از آبخوری هایی استفاده کنید که واژگون شدنشان مشکل است و ارتفاع آن به حدی باشد که جوجه ها نتوانند وارد آن شوند، اما به حدی نیز بلند نباشد که خوردن آب از آن برای جوجه ها مشکل باشد. برای تغذیه جوجه شترمرغ های یک هفته ای میتوان از پلت های تجاری آماده نیز استفاده نمود. حتی پلت سوپر استارتر مرغ و بوقلمون به شرطی که فاقد داروهای کوکسیدیوز باشد نیز برای تغذیه جوجه های یک هفته ای مناسب خواهد بود.

جوجه شترمرغ ها علاوه بر پلت فوق، به منبع غذایی فیبردار نیز نیاز دارند که شامل علوفه و سبزیجات و انواع فیبرهای گیاهی می شوند. در تغذیه جوجه های یک هفته ای شترمرغ می توانید از یونجه، شبدر و سبزیجات خرد شده همچون کلم و کاهو و تیکه های هویچ، سیب زمینی آب پز له شده، گندم و ذرت پودر شده، تخم مرغ آب پز و … استفاده کنید. مواد غذایی فوق باید تازه و بدون هیچ گونه علائم پوسیدگی یا پلاسیدگی باشد.

ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که جوجه ها اگر گرسنه و یا تشنه بمانند، تلف میشوند. آنها به صورت غریزی به دنبال غذا هستند و حتما باید به تعداد کافی آبخوری و دانخوری در اختیار آنها قرار دهید و آنها را همیشه پر نگه دارید.

نکته مهم دیگر به نظافت محل نگهداری و عدم وجود اشیاء و مواد خطرناک غیر خوراکی در محل مربوط می شود که حتما باید تمامی وسایل خطرناک و کوچک قابل بلع را از دسترس جوجه ها خارج کنید و کف بستر را با خاک اره بپوشانید. احتمال تلف شدن جوجه ها در اثر بلیعدن اشیاء و مواد سفت و مضر وجود دارد.

ممکن است جوجه ها در چند روز اول قادر به شناسایی آب و غذای خود نباشند، بنابراین در یادگیری غذا باید به آنها کمک شود. جوجه های جوان بسیار کنجکاو بوده و می توانند هر چیزی را ببلعند. باید دقت نمایید که جوجه ها ضایعات کاغذ و پلاستیک را قورت ندهند زیرا در چینه دان انباشته شده و احتمال خفگی به دنبال دارد.

جیره غذایی جوجه شترمرغ ها باید کمتر از 20 درصد پروتئین و بیشتر از 15 درصد فیبر داشته باشد. بالا بودن میزان چربی و یا دادن غذای بیش از حد به جوجه ها سبب چاقی و افزایش وزن در آنها شده و نتیجه آن بروز کجی پا و سایر مشکلات سلامتی می شود. 

تغذیه جوجه های شترمرغ در هفته دوم

جوجه ها با ورود به سن دو هفتگی، مقاومت بدنی بیشتری پیدا می کنند و سیستم گوارشی آنها توانایی هضم غذاهای سفت تر و درشت تری را پیدا می کند. بنابراین می توانید از علوفه و گیاهان درشت تر، سبزیجات درشت تر، گندم و ذرت خام و سایر غذاهای سفت استفاده کنید. 

شترمرغ ها و در کل همه پرنده ها برای خرد کردن و هضم دانه ها از چینه دان و سنگدان خود کمک می گیرند، لذا وجود شن و ماسه و سنگریزه های بسیار ریز در جیره غذایی آنها ضروری است. برای این کار می توانید مقداری سنگریزه بسیار ریز را به ظرف دان جوجه شترمرغ ها اضافه کنید. 

استفاده از ترکیب یونجه و شبدر، جعفری و ریحان، تفاله میوه ها و باقی مانده سبزیجات می تواند منبع غذایی خوبی برای جوجه شترمرغ های دو هفته ای به بالا باشد، اما جهت تامین تمام ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های مورد نیاز بدن پرنده ، استفاده از پلیت یا کنسانتره فرموله شده ضروری است به شرطی که از داروهای ضد کوکسیدیوز … استفاده نشده باشد. 

 

جدول متوسط غذای مصرفی روزانه شترمرغ در سنین مختلف

مراحل مختلف پرورش سن بر حسب ماه متوسط غذای مصرفی (گرم) وزن متوسط (کیلوگرم)
جوجه 0-1 120 0.75-3
1-2.5 360 3-15
نیمچه 2.5-6 1500 15-60
6-11 2500 60-80
11-14 2200 80-100
مولد بیش از 14 ماه 2300-2500 100-120

تأمین مواد معدنی مورد نیاز جوجه شترمرغ ها

برای تأمین کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز جوجه ها میتوان از کلسیم فسفات و یا پودر استخوان، پودر صدف دریایی، و یا سنگ ریزه های آهکی بهره برد. اما استفاده از مکمل های معدنی در جیره غذایی با توصیه دامپزشک پیشنهاد می شود. این مکمل ها به رشد بهتر و سلامت جوجه شترمرغ ها کمک شایانی خواهد کرد. 

استفاده از مولتی ویتامین در تغذیه جوجه شترمرغ ها

بدن این جوجه ها علاوه بر مکمل معدنی، به انواع ویتامین ها نیاز دارند تا در سلامت کامل رشد کنند. به عنوان مثال ویتامین های B به تنظیم متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد پرها، تقویت استخوان ، ویتامین A به تقویت اعصاب و ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می کند. جهت افزودن ویتامین به جیره غذایی جوجه ها می توانید از مولتی ویتامین محلول در آب استفاده کنید و دستور مصرف آن را از دامپزشک متخصص پرنده های بومی دریافت نمایید. 

اهمیت آب در تغذیه جوجه شترمرغ ها

آب بیش از غذا برای طیور اهمیت دارد، آنها از آب آشامیدنی جهت هضم غذا، خنک کردن بدن و رفع تشنگی استفاده می کنند. یک روز بی آبی در گله جوجه شترمرغ ها می تواند تلفات به دنبال داشته باشد. بنابراین حتما آبخوری آنها را هر چند ساعت یکبار بررسی کنید و از پر بودن آن مطمئن شوید. در فصل های سرد سال از آب ولرم استفاده شود. 

زمان انتقال جوجه شترمرغ به چراگاه

بعد از 21 روز می توان جوجه ها را به چراگاه برد. اگر برای اولین بار می خواهید جوجه شتر مرغ را بعد از سن 3 هفتگی به چراگاه ببرد، زمان چرای جوجه ها حداکثر نیم ساعت و آن هم یک الی دو بار در روز باشد. از آنجایی که جوجه ها هنوز مقاومت بدنی کافی به دست نیاورده اند، حتما مواقع آفتابی و گرم را به چرا و گشت و گذار جوجه ها اختصاص دهید، در غیر این صورت احتمال سرماخوردگی و تلفات وجود دارد. 

جوجه ها را به چراگاه هایی ببرید که ارتفاع گیاه یونجه در آنجا کمتر از ارتفاع پشت جوجه ها باشد. در غیر اینصورت جوجه ها به سختی می توانند از گیاه یونجه مصرف کنند و بیشتر به علف های هرز و سنگریزه های زمین نوک خواهند زد.

در زمان چراندن جوجه شترمرغ ها باید به خشک بودن و یا خیس بودن علوفه ها بسیار دقت نماید. مخصوصا تا سن 4 ماهگی علوفه های خیس و شبنم زده میتواند باعث مرگ جوجه ها شود. بنابراین از چراندن جوجه ها در چراگاه های مرطوب خودداری نمایید و یا اینکه علوفه مورد نیاز آنها را قبل از مصرف خیس نکنید.

در زمان شب نیازی به تغذیه جوجه ها نمی باشد. در هر دوره سعی کنید که وزن جوجه ها را کنترل کنید. کاهش و با افزایش وزن جوجه ها را می توان با کم و زیاد کردن درصد فیبر خام موجود در جیره کنترل نمود.

جمع بندی

شترمرغ پرنده ای گرمسیری بوده و می تواند بدون نوشیدن آب برای چند روز زندگی کند. اما شترمرغ های اهلی باید همیشه به آب و غذا دسترسی داشته باشند. در این مقاله از وب سایت چیکن هچ به توضیح تغذیه جوجه شترمرغ ها از یک روزگی تا 2 هفتگی پرداختیم. برای تغذیه جوجه ها بیشتر پرورش دهندگان از پلت های آماده و کرامبل استفاده میکنند. این نوع خوراک به صورت فرموله شده و با ترکیبی از غلات همچون ذرت و کنجاله سویا و انواع مواد معدنی و ویتامینه حاصل میشود. به طور کلی برای رشد هر چه بهتر جوجه ها استفاده از خوراک تازه و باکیفیت و آب تمیز توصیه میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫42 دیدگاه ها

  1. سلام
    نهم اسفند ده تا جوجه خریدم قرار بود بیست روزه برام بفرستن و دوستان هم گروهی تلگرام ب دیدن عکس گفتن که هچری هستن
    براشون دان مخصوص گذاشتم علاقه زیادی ندارن امروز دو سه نوبت گیاه تازه سبز شده داخل باغ براشون چیدم و هربار با علاقه میخوردن
    سوال اینکه چرا به گیاه علاقه دارن و دان کم میخورن؟
    و دوستان تلگرام با تجربه گفتن که بجز دان هیچی بهشون ندم چون جوجه ها از بین میرن نظر شما چیه؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    من دوتا شتر مرغ سه ماهه دارم توی حیاط نگه میدارم بعضی وقتا تراس رو می‌شورم جای پرنده ها خیس میشه زیرشون ماسه ریختیم آیا باعث بیماریشون میشه؟؟
    و اینکه زمستان فقط سایبان کافیه براشون
    (تبریز )

    1. بستر باید خشک باشه باعث مریضی میشه. ولی در مورد نگهداری در زمستان از پرورش دهنده های باتجربه سوال کنید.

  3. سلام من ساکن شهر ماهشهر استان خوزستان هستم هیچ تجربه ندارم و میخواهم پروش شترمرغ را شروع کنم .. از جهاد منطقه سوال کردم ولی گفتن هیچ تجربه ای نداریم .. سوالم اینه آیا در هوای ما که گرمای آن بالای ۵۵ درجه و گاهی وقتها با رطوبت ۹۵ درجه میشه پرورش داد

    1. سلام . شتر مرغ پرنده کشور های آفریقایی و گرمسیره و مشکلی براش به وجود نمیاد
      توی گوگل سرچ بزنید پرروش شترمرغ در خوزستان

  4. سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم کار پرورش را شروع کنم به نظر شما پرورش بوقلمون بهتره یا شترمرغ؟ کیسه زرد تا چند روزگی با جوجه هست؟

    1. سلام این بسته به شهرتون داره و بازار هدفتون
      بهتره از پرروش دهنده های شهر خودتون مشورت بگیرید
      کیسه زرده 24 تا 48 ساعت بعد از بیرون اومدن از تخم جذب بدن پرنده میشه وگرنه عفونت میکنه

  5. سلام من قبلاً داخل زمینه گوسفند نگه میداشتم برای همین جای من کنه دار برای نگه داری شتر مرغ به مشکل نمی‌خورم لطفاً من راهنمایی کنید

  6. سلام اینکه نوشته اید تا جذب کامل کیسه زرده نیاید به پرنده غذا داد تا کیسه زرده جذب شود کاری کاملاً اشتباه است و باعث عفونت بیشتر کیسه زرده می‌شود.پس هر چه زودتر غذا در اختیار پرنده باشد در جذب کیسه زرده کوثر تر است.

    1. سلام
      نوشته شده که نباید زیاد غذا بخورن ، ننوشتیم که غذا نخورن ! منظور از ابتدا هم در اون جمله ، روز اول بعد از جوجه کشی هست

    1. لام، ببینید پرورش رو با جوجه شروع نکن جوجه خیلی حساسه و شما تجربه نداری. یه سری به جهاد کشاورزی منطقه بزن باید حضوری دست به کار شوید.

        1. خیر تماس تلفنی در خصوص پرورش شترمرغ نداریم. گفتم که به جهاد کشاورزی منطقه ات مراجعه کن اونجا اگه پرورش دهنده محلی باشه معرفی میکنن میتونین با ایشون مشورت کنید.

  7. سلام وقتتون بخیر
    متشکرم بخاطر مطالب مفیدتون
    بنده از توابع استان اصفهان هستم و منطقه ما اب و هوای گرم و خشکی داره ومیخوام شروع به این کار کنم
    نیاز به مشاوره دارم شخصی هس ک بهم معرفی کنین

    1. سلام
      چنین موردی باید با کارشناس بومی مشورت بشه
      به هیچ وجه بدون مشورت با کارشناس که بومی شهر یا منطقه ی خودتون هست اقدام به نگهداری نکنید
      دمای روز و شب ، امکان ایجاد طوفان در منطقه ، اقلیم خشکی و … تماما باید بررسی بشه ، چون ارتباط مستقیمی با میزان هزینه کرد شما خواهد داشت و اگه فرد بررسی کننده بومی نباشه امکان شکست در این مورد بالا خواهد بود

  8. سلام من با چهار تا جوجه شتر مرغ شروع کردم
    الان ۵۰ روزشون هست
    ولی چون پرنده استرسی هست وزن نکردم ولی مشخص هست بزرگ شدن
    روزانه ۴ کیلو خوراک میدم
    یونجه ذرت جو گندم کنسانتره
    امیدوارم که خوب باشه

  9. سلام ببخشد پرورش شتر مرغ در قم چطوره؟ البته میخام جوجه شتر مرغ بیگیرم چنتا تجربم بالا رفت بعد پرورش گاه بگیرم

    1. سلام
      هوا برای اینکار خوبه
      اطراف تهران هم پرورش دهنده زیاده
      در کل چون تو اون منطقه نیستیم دقیق نمیتونیم نظر بدیم، بهتره با یک پرورش دهنده ی محلی مشورت کنی

  10. سلام. آب و هوای منطقه غرب مناسب پرورش شتر مرغ هست. در زمستان های سرد نحوه مراقبت چطوره؟ ممنون

    1. سلام
      بله تو شهرهای اذربایجان غربی مثل نقده زیاد مزرعه پرورش زیاد هست
      در مورد روش های نگهداری در سرما باید سالن سرپوشیده وجود داشته باشه
      در اینده پستی در این مورد خواهیم نوشت

  11. سلام وقت بخیر. من چندتا جوجه 1ماهه گرفتم.ویتامین.یاخوراکی چی بهشون بدم وزن بگیرن. مرگ میر نداشته باشن. یکی از جوجه بخاطر اطلاع جوجه شتر مرغ نداشتم مرد.ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سلام
      توضیح کافی در داخل پست موجوده
      در مورد مولتی ویتامین هم از مولتی ویتامین انسانی استفاده نکن ، +الکترولیت از داروخانه دامپزشکی بخر و دستور مصرف رو ازش بپرس

  12. سلام وقت بخیر من در دماوند ساکن هستم میخواسم دستگاه جوجه کشی بخرم هیچ سر رشته ای ازین کار ندارم ب نظر شما در این منطقه میشه اینکار رو انجام داد ؟ و آیا میتونم مشتری برای جوجه ها پیدا کنم ؟

    1. سلام
      خوب بله شدنش که حتما میشه ، مخصوصا تو این فصل فکر کنم منطقه ی دماوند دمای مناسبتری نسبت به خود تهران برای جوجه کشی داشته باشه
      برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب دستگاه مناسب با توجه به نیازتون با کارشناس ما در تماس باشید :
      09125326682
      فروختن جوجه 1 روزه هم بسیار راحته ، مخصوصا الان که تولید کنندگان عمده تولیدشون کم شده ، تو دیوار و شیپور میشه فروخت خودتون هم چک کنید الان ببینید اون منطقه بازار چطوره

  13. سلام.خسته نباشید. من چندتا جوجه شترمرغ دارم تقریبا یکماهه هستن تجربه اولم هست. یکی از جوجه ها خیلی ضعیف ولاغر که تعادل وایسادن نداره. خوراک هم نمیخوره به دامپزشک وافراد باتجربه صحبت کردم امپول AD3و ب کومپلکس رو تجویز کردن الانم یه نوبت بیشتر تزریق نکردم. یه راهنمایی و کمک ازتون ممنونم..

    1. سلام
      بهتره موارد تجویز شده رو انجام بدید
      مولتی ویتامین ها سبب افزایش اشتهای پرنده میشن و در نتیجه وزنشم میره بالا

          1. سلام من اولین بارم می‌خوام جوجه شتر مرغ بگیر و نیاز به مشاور دارم خیلی ممنون میشم که کمکم کنید

          2. سلام ببخشید من ۲۰ تا جوجه شترمرغ ۱۰ روزه خریدم و اصفهانم هستم اینا جریره غذاشون چیه ؟و با گرما حساس هستند

          3. سلام مقاله رو کامل بخونید
            این پرنده ها بومی مناطق گرمسیرن با گرما مشکلی ندارن اما آب سرد و سایه باید در اختیارشون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس