برای شروع کار پرورش، مرغ تخمگذار بخریم یا نیمچه ؟

بسیاری از پرورش دهندگان خانگی و یا دارای سالن کوچک جهت کاهش هزینه های خود، خرید مرغ بالغ و تخم گذار را به خرید جوجه و یا پولت های جوان ترجیح می دهند. اینکه خرید مرغ  تخمگذار بالغ چه معایبی نسبت به نیمچه ها دارد و چرا اکثر مرغداران و پرورش دهنده های حرفه ای، نیمچه می خرند در ادامه این نوشته از چیکن هچ توضیح داده خواهد شد. اگر به پرورش مرغ و یا سایر پرنده های بومی علاقه مند هستید، حتما این نوشته را مطالعه فرمایید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» دارای قابلیت جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار مرغ
» بهره گیری از برد کنترلر بسیار حرفه ای و به روز
» امکان چرخش اتوماتیک تخم ها بدون ایجاد شوک حرکتی در آنها
قیمت : 13,300,000تومان

خرید نیمچه چه مزایایی برای پرورش دهنده دارد؟

نیمچه به پرنده های دو الی سه ماهه ای گفته می شود که جنسیت آنها به عنوان پرنده ماده تشخیص داده شده و حدودا دو الی سه ماه دیگر وارد اولین دوره تخم گذاری زندگی خود خواهند شد. 

خرید نیمچه چه مزایایی برای پرورش دهنده دارد؟ - چیکن هچ

از آنجایی که پولت ها پس از ورود به سالن مرغداری نیاز به دو الی سه ماه تغذیه و نگهداری خواهند داشت، بسیاری از پرورش دهندگان تازه کار بر این باورند که این هزینه بیهوده بوده و خرید مرغ تخم گذار بالغ را ترجیح می دهند. 

اما خرید پولت یا نیمچه دارای مزایای زیادی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد : 

الف – پولت ها کاملا جوان هستند و از اینکه تا چند سال آینده تخم خواهند گذاشت، کاملا مطمئن هستید. 

ب – پولت ها قبلا سابقه تخم گذاری نداشته اند، بنابراین به راحتی به مکان و آشیانه جدید عادت کرده و شروع به تخم گذاری خواهند کرد. 

ج – با تغییر در جیره غذایی، ساعات نوری و برنامه واکسیناسیون می توان آنها را برای اولین دوره تخم گذاری آماده کرد. 

د – با تغذیه مناسب و ایجاد شرایطی محیطی آرام و گرم، می توان آنها را ترغیب به تخم گذاری کرد و نگرانی از بابت دوره تولک وجود ندارد. 

هـ – معمولا مرغ ها در سن 18 ماهگی وارد اولین دوره تولک یا پرریزی می شوند، بنابراین پس از خرید پولت ها حداقل به مدت یکسال اقدام به تخم گذاری خواهند کرد و این به معنی بالاترین میزان راندمان و سود دهی است.

و – معمولا زمانی که مرغ ها از یک مکان به مکانی دیگر منتقل می شوند، به حدود سه الی چهار هفته زمان نیاز دارند تا کاملا به محیط جدید عادت کرده و کم کم شروع به تخم گذاری کنند. با خرید پولت ها نیازی به نگرانی از بابت عدم تخم گذاری و در نتیجه عدم سود دهی آنها وجود ندارد، چون که با زمان تخم گذاری آنها دو الی سه ماه فاصله دارید. 

ز – تمامی پرورش دهنده های حرفه ای و مرغداران صنعتی، پولت های دو الی سه ماهه را خریداری کرده و به قفس و محیط جدید عادت می دهند. شما با خرید نیمچه ها، یک قدم به پرورش حرفه ای مرغ تخمگذار نزدیک تر می شوید. 

خرید مرغ تخم گذار بالغ چه معایبی برای پرورش دهنده دارد؟

با اینکه خرید مرغ آماده تخم گذاری معایب زیادی به همراه دارد، اما کسانی که قصد نگهداری چند مرغ تخم گذار را دارند و هدفشان از نگهداری مرغ ها تفننی و صرفا برای سرگرمی است، مشکلی نداشته و کاملا مناسب است. 

خرید مرغ تخم گذار بالغ چه معایبی برای پرورش دهنده دارد؟ - چیکن هچ

اما افرادی که قصد فروش تخم خوراکی و کسب درآمد از آن را دارند، با خرید مرغ های بالغ، میزان سوددهی خود را تا حد قابل توجهی کاهش خواهند داد. علت آن در ادامه توضیح داده شده است.

معایب خرید مرغ بالغ تخم گذار به شرح زیر است : 

1- از جوان یا پیر بودن مرغ ها مطمئن نیستید و احتمال دارد این آخرین دوره تخم گذاری مرغ باشد. 

2- مرغ ها قبلا در یک محیط و در یک آشیانه دیگری تخم گذاری کرده اند، عادت دادن آنها به محیط جدید زمان بر است، به عبارت دیگر عدم تخم گذاری مرغ به معنای هزینه و کاهش سود است. 

3- احتمال کرچ بودن مرغ خریداری شده وجود دارد. مرغ هایی که کرچ هستند، تا مدت ها تخم گذاری نخواهند کرد. خارج سازی آنها از کرچ نیز زمان بر خواهد بود. 

4- از زمان فرا رسیدن دوره تولک و پر ریزی مرغ خبر ندارید، چه بسا چند ماه پس از خرید، وارد تولک شوند. تخم گذاری مرغ ها با رفتن به دوره تولک قطع می شود و پایان دوره تولک نیز به یک الی دو ماه زمان نیاز دارد. 

5- امکان تغییر در جیره غذایی، ساعات نوری و برنامه غذایی مرغ ها وجود ندارد و نیاز به کسب اطلاعات دقیق از پرورش دهنده قبلی دارید، طبیعتا فراهم کردن شرایط پرورش قبلی مشکل است. 

جوجه یک روزه بهتر است یا پولت ؟

اگر قصد پرورش و نگهداری چند هزار قطعه مرغ تخم گذار را دارید، مسلما خرید یا تولید جوجه های یک روزه هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. حتی می توانید با خرید تخم تعدادی نطفه دار مطمئن و جوجه کشی از آنها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی، هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

اطمینان داشته باشید که هزینه های نگهداری و پرورش یک نیمچه بسیار کمتر از هزینه ای است که برای خرید آنها می پردازید. بنابراین اگر قصد فعالیت در سطح عمده را دارید، جوجه کشی از تخم های نطفه دار و تولید جوجه های یک روزه بالاترین سود و کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت. حتی با فروش جوجه خروس ها می توانید بخشی از هزینه دان طیور را جبران کنید. 

نتیجه نهایی در خرید نیمچه یا مرغ بالغ تخم گذار 

با مطالعه این مقاله کوتاه و آموزشی حتما به این نتیجه رسیده اید که خرید نیمچه مرغ مزایا و سود زیادی برای شما دارد و خرید مرغ تخم گذار بالغ به معنای سود دهی پایین است. شاید در نگاه اول با خود فکر کنید که نگهداری و تغذیه دو الی سه ماهه پولت ها، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. 

اما در واقع پس از شروع تخم گذاری آنها، تمام هزینه ها جبران شده و حتی سود بالایی را نیز به شما خواهد داد. در حالی که مرغ های بالغ، در خوشبینانه ترین حالت یک ماه پس از خرید شروع به تخم گذاری خواهند کرد و پس از چند ماه تخم گذاری وارد دوره تولک خواهند شد، این به معنای سود دهی بسیار پایین مرغ نسبت به نیمچه مرغ است. 

در صورت وجود هرگونه سوال در مورد مزایا و معایب خرید پولت و مرغ تخم گذار، می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام روستای ما 100کیلومتر بعد از زنجان است.باغچه ما حدود 150متر است لانه مرغ هم برای حدود 20مرغ ساخته ام برای خریدنیمچه مرغ سالم از کجا تهیه کنم.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس