راه های تشخیص جنسیت شترمرغ

شترمرغ بزرگترین پرنده زنده جهان است که امروزه به جهت تولید گوشت، تخم، پر و چرم ، پرورش می یابد. لازم است تا پرورش دهندگان این پرنده، قبل از 3 ماهگی جنسیت شتر مرغ را مشخص کرده تا برای تشکیل گله مولد به مشکل برنخورند.

شترمرغ های نر بسیار تهاجمی بوده و نباید تعداد زیادی از آنها در یک محیط و در کنار یکدیگر قرار گیرند. از این رو به جهت تشکیل گله مولد، جداسازی پرنده نر و ماده از یکدیگر و کاهش استرس گله، تشخیص جنسیت شترمرغ در ماه های اولیه زندگی آنها اهمیت دارد.

در ادامه این مقاله از چیکن هچ، راه های تشخیص جنسیت شتر مرغ معرفی شده اند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» جوجه کشی از تخم نطفه دار شتر مرغ با بیشترین راندمان
» مجهز به شانه های جوجه کشی مخصوص
» دارای برد جوجه کشی هوشمند و حرفه ای
قیمت : 26,750,000تومان

تعیین جنسیت شتر مرغ

تشخیص جنسیت شترمرغ نیز مانند هر پرنده دیگری نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد. برای مشخص شدن جنسیت این پرنده لازم است تا از یک فرد با تجربه کمک بگیرید. در ادامه این متن، راه های تشخیص نر یا ماده بودن جوجه شتر مرغ و پرنده بالغ بررسی می شود.

1- تشخیص جنسیت به روش PCR

شکل ظاهری جوجه شتر مرغ ها در سنین جوجگی و تا زمان بلوغ بسیار شبیه به هم می باشد. از این رو در این زمان نمی تواند با توجه به ظاهر پرنده یا اندام های جنسی، به جنسیت شترمرغ پی برد. بهترین و مطمئن ترین راه تعیین جنسیت پس از خروج جوجه ها از دستگاه جوجه کشی شترمرغ، از طریق بررسی  DNA آنها میباشد.

به این منظور لازم است تا یک قطره خون از جوجه گرفته شده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. جهت کاهش استرس پرنده و آسانی کار، می توان از پرهای پرنده و پوسته تخم نیز استفاده نمود.

کروموزوم ها نشان دهنده جنسیت پرنده بوده که در شترمرغ ماده هتروگامت (ZW) و در پرنده نر هموگامت (ZZ) می باشند.

این کار هزینه بسیار زیادی داشته و در صنعت پرورش شتر مرغ صرفه اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل بیشتر پرورش دهندگان یا خود به صورت دستی با بررسی کلواک، جنسیت پرنده را بررسی کرده و یا تا دوران بلوغ آن ها صبر می کنند.

2- تشخیص جنسیت جوجه شتر مرغ

جوجه شترمرغ ها در ماه های اولیه زندگی بسیار شبیه به یکدیگر بوده در نتیجه، تشخیص جنسیت جوجه شتر مرغ های یک ماهه، از روی اندام های جنسی و از طریق مشاهده فالوس آسان می باشد. برای این منظور اپراتور با تجربه ابتدا پرنده را مهار کرده و با یک دست، به آرامی قسمت کلواک پرنده را فشار می دهد. پس از انجام این کار، فالوس از کلواک بیرون می آید.

تشخیص جنسیت جوجه شتر مرغ - چیکن هچ

فالوس در شترمرغ نر به طول 4 میلیمتر بوده و بزرگ تر از فالوس ماده است. همچنین در جنس ماده این قسمت نرم می باشد. دقت تعیین جنسیت شترمرغ در این روش 95 درصد است.

دقت داشته باشید که این کار حتما توسط فردی با تجربه و ماهر صورت پذیرد. قبل از این کار دستتان خود را ضد عفونی نمایید. عدم دقت و احتیاط در این کار موجب خونریزی و عفونت اندام جنسی شتر مرغ می گردد.

3- تشخیص نر یا ماده بودن شترمرغ جوان

بعد از 3 ماهگی شترمرغ و تا قبل از رسیدن به دوران بلوغ، به راحتی می توان جنسیت پرنده را از روی اندام  جنسی آنها بررسی کرد. فالوس پرنده به هنگام ادرار بیرون آمده از این رو شما میتوانید به جنسیت پرنده پی ببرید.

از طرف دیگر با لمس و وارد کردن کمی فشار بر کلواک پرنده، اندام جنسی آنها مشاهده میشود. این اندام در شترمرغ های نر دارای طول 1 تا 4 سانتی متر و در پرنده ماده یک تا نیم سانتی متر خواهد بود.

دقت داشته باشید که در این سن پرنده قدرت زیادی داشته و ضروری است جهت انجام این امر یک نفر بالهای پرنده را مهار کرده و فرد دیگر به بررسی کلواک بپردازد. در این صورت اپراتور و شتر مرغ آسیب ندیده و استرس کمتری به پرنده نیز وارد خواهد شد.

لازم به ذکر است که این امر باید توسط افراد مجرب و با احتیاط کامل صورت پذیرد.

4- تعیین جنسیت شترمرغ بالغ

تشخیص جنسیت شترمرغ بالغ، با مشخصات ظاهری آنها کاملا قابل تشخیص است. شترمرغ ماده در سن 18 تا 24 ماهگی به بلوغ رسیده و شترمرغ نر نیز در سن 24 تا 30 ماهگی بالغ میشود. در این سن، پرهای هر دو جنس کاملا رشد کرده و رنگ پرها، پاها، منقار، جثه و اندازه آلت تناسلی به راحتی، آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد.

تعیین جنسیت شترمرغ بالغ - چیکن هچ

شترمرغ نر بالغ دارای پرهای سیاه و براقی است که در انتهای بال ها و دم با پرهای سفید رنگ ادغام میشود. همچنین رنگ پاها، گردن و پوست اطراف صورت این پرنده در فصل جفت گیری، قرمز رنگ میشود. در صورتی که پوست گردن و پاهای شتر مرغ ماده در این فصل نقره ای و خاکستری است. رنگ پرهای پرنده ماده نیز به رنگ قهوه ای یا خاکستری کدر می باشد.

تشخیص نر یا ماده بودن شتر مرغ، در هنگام دفع ادرار آنها نیز امکان پذیر است.

جمع بندی

در این پست از وبسایت چیکن هچ، 4 روش برای تشخیص جنسیت شتر مرغ در بدو تولد، یک ماهگی تا سه ماهگی، سه ماهگی تا بلوغ و شترمرغ های بالغ بررسی شد. دقت داشته باشید که تشخیص نر یا ماده بودن پرنده از روی کلواک آنها بسیار حساس بوده و نیاز است توسط فرد مجرب صورت گیرد. عدم دقت در این امر باعث عفونت مجرای تخم گذاری و گاه عقیم شدن پرنده میگردد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس