آموزش ساخت آبخوری و دانخوری برای شترمرغ

نحوه ساخت آبخوری و دانخوری برای شترمرغ ها

در سال های اخیر پرورش شترمرغ، جهت تولید محصولات مختلف از این پرنده، مانند تخم، پر، چرم، گوشت و … چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان با استقبال بسیاری مواجه بوده است. اگر می خواهید که پرورش شترمرغ به یک تجربه موفقیت آمیز برای شما تبدیل شده و بتوانید محصولات درجه یک و با کیفیتی را به بازار عرضه کنید، باید در درجه اول، با نیازهای ضروری این پرندگان و اصول پرورش آنان بطور کامل آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» مجهز به سه سنسور همزمان و سیستم فازی دما و رطوبت
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم شترمرغ با بیشترین راندمان
» دارای سیستم چرخشی قدرتمند و اتوماتیک
قیمت : 24,600,000تومان

یکی از مهم ترین فاکتورهای مربوط به پرورش شترمرغ، تغذیه آن می باشد. این پرندگان اشتها و مصرف غذایی بالایی دارند و جهت رشد و نمو کافی و تأمین انرژی و تمام عملکردهای بدن از جمله تخمگذاری، تولید مثل و … باید روزانه مقادیر زیادی آب و غذا بخورند. اما به همان میزان که جیره غذایی این پرندگان اهمیت دارد، نحوه غذا دهی و آبرسانی به آنان هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. برای اینکه شترمرغ ها بتوانند به منابع غذایی خود براحتی دسترسی داشته و با کمبود مواد مغذی مواجه نشوند، باید جهت تغذیه و آبرسانی آنان از آبخوری ها و دانخوری های استاندارد و مناسب استفاده شود.

امروزه انواع مختلفی از سیستم های آبخوری و دانخوری شترمرغ، توسط کارخانجات و شرکت های متعدد تولید و به فروش می رسد. اما شما می توانید با صرف هزینه ای کمتر و با استفاده از وسایل ساده خود اقدام به ساخت دانخوری و آبخوری، برای گله پرورشی تان نمایید.

اگر شما نیز قصد دارید در آینده ای نزدیک، اقدام به پرورش شترمرغ نموده و از طریق فروش محصولات آن کسب درآمد کنید، توصیه می کنیم مقاله راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ ، را که شامل اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه می باشد، مطالعه نمایید.

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ ، شیوه ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ را به طور مختصر و مفید آموزش خواهیم داد.

برای ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

یک. ارتفاع و ابعاد آبخوری و دانخوری : اولین نکته ای باید به آن توجه شود، ابعاد و ارتفاع مناسب ظروف آب و غذای شترمرغ است. بدیهی است که ارتفاع و سایز سیستم آبخوری و دانخوری این پرندگان، باید متناسب با جثه آنان و ویژگیهای فیزیولوژیکی بدنشان در سنین مختلف باشد.

ارتفاع ظرف دانخوری و آبخوری برای شترمرغ مولد، یک متر و برای جوجه ها، 20 سانت در نظر گرفته می شود. ظرف دانخوری شترمرغ بالغ، نباید بطور مستقیم بر روی زمین قرار بگیرد. زیرا در اینصورت شترمرغ ها برای خوردن غذا، مجبور به خم کردن گردن خود خواهند بود و این کار به مرور زمان، پرنده را خسته و اشتهای او را کم خواهد کرد.

ارتفاع و ابعاد آبخوری و دانخوری برای شترمرغ ها - چیکن هچ

ابعاد دهانه ظرف آب و غذای شترمرغ نیز، باید متناسب با اندازه منقار و شیوه غذا خوردن آنان باشد. شترمرغ ها در مقایسه با اغلب ماکیان، منقار بزرگی دارند و برای برداشتن آب و غذا، منقار خود را به شکل قاشقی داخل ظرف فرو کرده و بدین ترتیب آب و غذا را داخل دهانشان پر می کنند. بنابراین برای ظروف  دانخوری و آبخوری شترمرغ، باید دهانه ای به حداقل اندازه 40 سانت، در نظر گرفته شود.

دو. جنس ظروف آبخوری و دانخوری : ظرف آب و غذای شترمرغ، باید از مواد قابل شستشو و ضدعفونی، مانند پلاستیک یا فلزات ضد زنگ همچون استیل و آلومینیوم، ساخته شود.

سه. محل ظروف آبخوری و دانخوری : ظرف آب و غذای شترمرغ، باید در محلی امن و به دور باد و بارش باران قرار داده شود. همچنین بین ظروف آبخوری و دانخوری شترمرغ، حتماً باید یک فاصله معین در نظر گرفته شود. زیرا شترمرغ ها عادت دارند پس از غذا خوردن، آب بنوشند. پس باید فاصله مناسبی بین این دو، در نظر گرفته شود تا در مسیر بین آنها، غذا فرصت کافی برای عبور از گردن بلند شترمرغ داشته و به داخل آب باز نگردد.

بدین منظور فاصله بین آبخوری و دانخوری، برای گله های مولد حداقل 6 متر و برای جوجه شترمرغ ها حداقل 2 متر، در نظر گرفته می شود.

نحوه ساخت دانخوری و آبخوری شترمرغ :

ظروف آب و غذای شترمرغ ها، می تواند به شیوه های مختلف و با استفاده از انواع مواد اولیه ساخته شود. اما توصیه ما این است که برای این کار، از بشکه پلاستیکی استفاده کنید. زیرا بشکه های پلاستیکی سبک، ارزان و قابل شستشو و نظافت هستند. از طرفی این ظروف در صورت خرابی، براحتی قابل تعویض می باشند.

برای ساخت دانخوری و آبخوری شترمرغ به این روش، کافی است بشکه های پلاستیکی را بصورت طولی به دو قسمت تقسیم نمایید. حال می توانید از هر طرف بشکه به عنوان آبخوری و یا دانخوری شترمرغ استفاده نمایید.

نحوه ساخت دانخوری و آبخوری شترمرغ - چیکن هچ

ظرف دانخوری و آبخوری شترمرغ را، باید بر روی جایگاهی در ارتفاع مناسب از زمین قرار دهید. این ظروف را می توانید بصورت یکطرفه نصب نمایید. به طوریکه یک سمت آن در امتداد طولی، مماس با دیوار بوده و سمت دیگر آن رو به بیرون باشد. همچنین امکان نصب این ظروف به صورت دو طرفه نیز وجود دارد. در اینصورت دانخوری و آبخوری از اطراف بطور کامل آزاد خواهد بود.

این جایگاه می تواند یک چهار دیواری آجری، به ارتفاع یک متر (برای گله های مولد) و ارتفاع 20 سانت برای جوجه ها باشد که در داخل آن، فضایی برای قرار دادن آبخوری و دانخوری شترمرغ در نظر گرفته شده است. ابعاد قسمت داخلی این محفظه آجری، باید طوری باشد که ظروف آب و غذای شترمرغ، براحتی در آن جای بگیرند.

همچنین می توانید از جایگاه و پایه های فلزی نیز، برای قرار دادن دانخوری و آبخوری استفاده کنید.

فراموش نکنید که ارتفاع جایگاه ها باید متناسب با سن پرنده ها باشد.

ساخت آبخوری و دانخوری برای جوجه های شترمرغ زیر سن یکماهگی :

شترمرغ ها پرندگانی بسیار مقاوم، در برابر بیماریها و شرایط محیطی و جوی می باشند. با این وجود، جوجه شترمرغ ها بویژه در سنین زیر یکماه ضعیف هستند و مانند جوجه های تمام انواع ماکیان، در صورتیکه به روش صحیح و با استفاده از تجهیزات مناسب پرورش داده نشوند، ممکن است به بیماریهای مختلف دچار شوند. اگر شما از ظروف آبخوری و دانخوری مناسب برای تغذیه جوجه شترمرغ ها استفاده نکنید، آب و غذای آنان در معرض گرد و خاک و انواع آلودگی ها قرار خواهد گرفت و جوجه ها در اثر تغذیه بیمار خواهند شد. همچنین جوجه شترمرغ ها در این سن قد و جثه کوچکی دارند، به همین دلیل آبخوری و دانخوری آنان، باید طوری باشد که براحتی به آب و غذا دسترسی پیدا کنند.

جهت آشنایی با علائم بیماری جوجه شترمرغ، شناسایی بموقع جوجه های بیمار و پیشگیری از تلفات بالا در گله پرورشی، توصیه می کنیم حتماً مقاله بیماری های جوجه شترمرغ و نحوه درمان آنها را مطالعه نمایید.

ساخت آبخوری و دانخوری برای جوجه های شترمرغ زیر سن یکماهگی - چیکن هچ

برای تغذیه جوجه های شترمرغ تا سن یکماهگی، می توانید از یک ظرف نسبتاً کم عمق پلاستیکی، بعنوان دانخوری استفاده نمایید و نیازی به ساخت ظرف غذا نمی باشد. البته دانخوری باید حتماً در محیطی تمیز و بهداشتی قرار داده شود.

برای ساخت آبخوری جوجه شترمرغ، می توانید از یک سطل و یک سینی پلاستیکی لبه دار استفاده نمایید. لبه سینی باید بدون شکستگی یا دستگیره باشد. قطر سینی را هم، باید بزرگتر از قطر سطل در نظر بگیرید. سطل بایستی حتماً درب دار بوده و درب آن کاملاً کیپ و فاقد هر گونه روزنه یا شکستگی باشد. سطل را داخل سینی قرار دهید. حال قسمت پایین سطل، در نزدیکی کف سینی را از چند جا سوراخ کنید. این روزنه ها باید ریز باشند و در محلی ایجاد شوند که ارتفاع آنها از لبه های سینی بیشتر نبوده و سوراخ ها داخل سینی جای بگیرند.

در واقع ما در اینجا، از قواعد فیزیک برای ساخت این آبخوری استفاده می کنیم. وقتی سوراخ ها در ارتفاعی پایین تر از لبه های سینی ایجاد شوند، آب به تدریج از طریق آنها به داخل سینی پلاستیکی جاری شده و بر اساس قوانین فیزیکی در نتیجه فشار، از داخل سینی به بیرون نخواهد ریخت. با مصرف آب توسط جوجه ها و کاهش سطح آن در سینی، آب به تدریج از سوراخ ها به داخل سینی خواهد ریخت. بالعکس اگر ارتفاع سوراخ ها بالاتر از لبه های سینی باشد، آب به بیرون از سینی خوهد ریخت. پس به این نکته حتماً توجه کنید.

همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، درب سطل باید کاملاً محکم بوده و هیچ روزنه ای جهت ورود هوا به داخل آن وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت هوا از بالا، به آب داخل سطل فشار وارد ساخته و آب از سینی به بیرون خواهد ریخت.

سطل حتماً باید در وسط سینی قرار بگیرد و فاصله آن از لبه های سینی به گونه ای باشد که جوجه شترمرغ ها نتوانند داخل آبخوری بروند. ارتفاع لبه های سینی (و همچنین عمق آب داخل آن)، باید به گونه ای باشد که جوجه ها بتوانند به راحتی از آن آب بخورند.

چکیده :

تهیه دانخوری و آبخوری مناسب از اهمیت بالایی در پرورش تمام انواع ماکیان، از جمله شترمرغ برخوردار است. یک دانخوری یا آبخوری استاندارد، باید دارای جنس، فرم، اندازه و ارتفاع مناسبی باشد، تا پرندگان بتوانند از طریق آن براحتی به منابع آب و غذای مورد نیاز خود دست یابند. در واقع حتی اگر بهترین جیره غذایی نیز در ظروف آبخوری و دانخوری مناسب ریخته نشود، فرایند رشد و نمو و عملکرد ماکیان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. از طرفی ظروف آبخوری و دانخوری، آب و غذای شترمرغ ها یا هر نوع پرنده دیگری را از انواع آلودگی دور نگه می دارند. به همین دلیل خرید یا ساخت آبخوری و دانخوری مناسب برای ماکیان بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله از چیکن هچ ، سعی نمودیم به ساده ترین شکل ممکن، آموزش ساخت آبخوری و دانخوری برای شترمرغ را ارائه نماییم. امیدواریم از مطالعه این مطلب، نهایت بهره را برده باشید.

در صورت تمایل، می توانید سؤالات، نظرات و تجارب خود در زمینه ساخت آبخوری و دانخوری شتر مرغ یا سایر پرندگان را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب، با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام از اینکه تجارب خودتونو در اختیار میگذارید سپاسگذارم بنده مولد دارم ولی سال گذشته تخمهای کم نطفه وتعداد کم روبرو بودم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید

    1. سلام جناب کمایستانی
      این مورد باید باید به صورت تست A/B تست بشه تا دلیل مشخص بشه

      تست به این صورت هست که دود دسته رو انتخاب میکنید، هر 3 مرغ یک خروس میزارید
      بعد 3 مرغ دیگه از گله خودتون رو با 1 خروس که تازه تهیه کردید هم میزارید ببینید تخم ها به چه صورتی ایجاد خواهند شد

      اگر مشکل از خروس باشه که مشخص میشه و اگر مشکل از مرغ باشه اونم مشخص میشه
      مرغ ها ممکنه با ابتلا به برخی از بیماری ها بخصوص بیماری های گوارشی مشکلاتی در تخم گذاریشون ایجاد بشه که با این تست میشه قدم اول در شناسایی اون رو برداشت .

      مواردی که اشاره شد در مورد تخم نطفه دار بود . اگر تخم گذاری هم کم شده ، تغذیه ، ویتامین ، بیماری طیور و همینطور شرایط تهویه سالن پرورش باید به صورت مورد بررسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس