بیماری های جوجه شترمرغ و نحوه درمان آنها

بیماری های جوجه شترمرغ و نحوه درمان آنها

شترمرغ به عنوان بزرگ ترین پرنده حال حاضر در کل دنیا شناخته می شود. این پرنده در عین داشتن جثه بزرگ، در برابر شرایط سخت و انواع بیماری ها مقاومت و دوام بدنی بالایی دارد. با این وجود اگر تمهیدات لازم برای مراقبت به خصوص در دوران جوجگی در نظر گرفته نشود احتمال ظهور بیماری و دادن تلفات در گله بالا می رود.

وب سایت چیکن هچ در این قسمت از مقالات خود به بررسی بیماری های جوجه شترمرغ و نحوه درمان آنها خواهد پرداخت.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» ایده آل ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
» سه سنسور همزمان و سیستم فازی دما و رطوبت
» دارای کانال کشی مخصوص برای تهویه ی هوا
قیمت : 24,600,000تومان

بیماری شترمرغ در ماه اول از زندگی

حساس ترین و مهم ترین دوره از زندگی هر پرنده ای را می توان ماه اول در نظر گرفت، چرا که بدن آنها در ضعیف ترین حالت ممکن قرار داشته و پرنده به راحتی در برابر برخی از بیماری ها تاز بین می رود.

عفونت کیسه زرده

عفونت کیسه زرده را می توان جز اولین مواردی در نظر گرفت که در ابتدای زندگی ممکن است دامنگیر جوجه ها شود. از نشانه های این بیماری می توان به عدم رشد جوجه ها، باد کردن زیر شکم، آب دادن بخش های اطراف ناف، راه رفتن غیر استاندارد و مدفوع به رنگ سبز اشاره کرد. تنها راه درمان عفونت کیسه زرده بکارگیری از انواع آنتی بیوتیک ها به خصوص اکسی تتراسایکلین می باشد؛ که البته در این حالت نیز هم احتمال درمان شدن جوجه ها حتمی نیست. به هنگام خرید جوجه شترمرغ تمامی این فاکتورها و عوامل را مورد بررسی قرار دهید، و در صورت مشاهده هر کدام از آنها از خرید جوجه ها صرف نظر کنید.

این بیماری تنها از 5 روزگی تا 25 روزگی در شترمرغ ها نمایان می شود و بعد از گذشت این دوره بدون شک جوجه ها کیسه زرده را جذب کرده اند.

انحراف پاها

از دیگر بیماری هایی که در اولین ماه از زندگی شترمرغ ها ظهور پیدا می کند کجی یا انحراف شدن پاها است. توجه کنید که این کج شدگی در جوجه مبتلا با گذشت زمان و رشد آن نمایان تر خواهد شد به طوری که حتی جوجه شترمرغ قادر به راه رفتن نخواهد بود. برای درمان این بیماری در بهترین حالت می توانید پاهای جوجه را بسته و ترکیبات کلسیمی به خورد آن بدهید. جهت پیشگیری از بروز چنین بیماری باید به هنگام خرید به شکل و سلامت پاهای پرنده توجه داشته باشید، و در صورت مشاهده هرگونه کجی یا انحراف از خرید آن خودداری کنید.

آیا جوجه شترمرغ به بیماری نیوکاسل مبتلا می شود؟

بیماری نیوکاسل یکی از شایعترین نوع بیماری ها در پرنده ها به شمار می رود، ولی این بیماری در شترمرغ ها و دیگر پرنده ها در دوران جوجگی دیده نشده است.

آیا جوجه شترمرغ به بیماری نیوکاسل مبتلا می شود

در واقع آنتی بادی هایی که پرنده را در برابر نیوکاسل ایمن می کند در از طریق پرنده مادر به جنین انتقال پیدا می کند، از این رو اگر شیوع بیماری نیوکاسل را در گله پرنده های خود مشاهده کردید؛ نگران سلامت جوجه شترمرغ ها نباشید.

بیماری شترمرغ از ماه دوم به بعد

بعد از اتمام 30 روز اول زندگی جوجه شترمرغ از گزند برخی بیماری ها در امان بوده و حالت شما به عنوان پرورش دهنده شترمرغ باید تمهیدات لازم را برای بیماری هایی  که از ماه دوم نمایان می شوند در نظر بگیرید. برخی از بیمارها منشأ ویروسی داشته و تنها با استفاده از دارو و آنتی بیوتیک درما می شوند، ولی برخی دیگر با اقدامات مانند بهبود جیره غذایی یا افزودن برخی ترکیبات به ظرف آبخوری قابل درمان هستند.

رشد بدون تعادل

یکی از مشکلاتی که دامنگیر شترمرغ های کوچک می شود، عدم رشد مناسب پرنده نسبت به اندازه پاها است. در واقع هنگامی که جیره غذایی پرنده استاندارد نباشد و وزن جوجه ها نسبت به جثه واقعی و اندازه پاها بالا می رود. در این حالت پاها قادر نخواهند بود که وزن بدن پرنده را حمل کنند و در نهایت شترمرغ زمین گیر خواهد شد. این بیماری درمان ندارد و باید از ابتدا جیره غذایی استاندارد برای گله جوجه ها در نظر بگیرید.

بیماری آنتروتوکسمی

بیماری آنتروتوکسمی از دیگر بیماری های است که بعد از دو ماهگی در شترمرغ ها ظاهر می شود. از نشانه های بیماری آنتروتوکسمی می توان به گوشه گیر شدن پرنده، نخوردن غذا، سفید شدن قسمت بالای دهان و بدتر از همه مرگ ناگهانی جوجه ها اشاره کرد. در اولین تشخیص بدون فوت وقت باید از آنتی بیوتیک های مربوط به این بیماری استفاده نمایید. همچنین آبی که در اختیار جوجه ها قرار می گیرد باید اسیدی باشد که برای کار می توانید از سرکه بهره گیری کنید.

بیماری انباشتگی

از دیگر بیماری هایی که پرنده را تحت تاثیر خود قرار می دهد انباشتگی نام دارد. این بیماری در اثر خوردن سنگ و خاک در جوجه ایجاد می شود. استفاده از جیره غذایی نامناسب و یا ندادن غذا می تواند این مشکل را شدت دهد. از نشانه های بیماری انباشتگی می توان به سفت شدن قسمت زیر معده اشاره کرد که باعث غذا نخوردن جوجه و حالت کسل شدگی در آن می شود. برای درمان این بیماری باید روغن و آب در اختیار پرنده قرار دهید و سپس به دنبال آنها برود تا از ترس جان خود فرار کنند؛ در این حالت عضله های معده شروع به کار کرده و می تواند انباشتگی را رفع کند.

بیماری برونشیت عفونی

این بیماری ممکن است در 8 ماهگی در شترمرغ ظهور پیدا کند که عامل اصلی آن هوای سرد و خوردن آب یخ است. اگر در اقلیمی زندگی میکنید که با سرد شدن هوا آب دچار یخ زدگی می شود باید حتماً هر صبح آب ولرم در اختیار شترمرغ ها قرار دهید.

بیماری برونشیت عفونی 

از نشانه های این بیماری می توان به آبریزش بینی و صدای خس خس سینه اشاره نمود. در صورتی که بیماری برونشیت عفونی شدت پیدا کند باعث مرگ پرنده می شود. پرنده دهان خود را باز نگه می دارد و به زور هوا را به داخل می دمند به طوری که صدای سینه آنها شنیده می شود، اگر به سرعت اقدامات لازم برای درمان در نظر گرفته نشود، پرنده در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

می توانید از داروی بروم هگزین برای درمان مجاری تنفسی شترمرغ استفاده کنید. برای بالا بردن امنیت کار باید محلول این دارو را در آبخوری تمامی پرنده ها قرار دهید. اگر شرایط برخی از پرنده حاد باشد، حتماً از تزریق پنی سیلین برای درمان سریع استفاده کنید. علاوه بر این در آبخوری شترمرغ ها سرکه بریزید چرا که حالت ضد عفونی دارد و از انتقال بیماری از طریق یک پرنده به پرنده دیگر جلوگیری می کند.

بیماری مایکوپلاسما سیلویا

این بیماری متاسفانه تلفات زیادی دارد و هیچ نشانه از آن را نمی توان در جوجه ها پیدا کرد. جوجه شترمرغ هایی که به بیماری مایکوپلاسما سیلویا مبتلا می شوند سرحال هستند و خوبی آب و غذا می خورند با این تفاوت که توان حرکت و یا از جای خود بلند شدن را ندارند. با شروع فصل های گرما ویروس مایکوپلاسما سیلویا نیز فعال تر می شود و در این حالت شدت شروع آن میان گله بالا می رود.

برای درمان بیماری نام برده باید لیزین جیره غذایی را حدوداً تا 2 برابر افزایش دهید و همچنین از آنتی بیوتیک فوزباک در آبخوری پرنده بریزید. این فرایند را تا چند روز ادامه دهید تا جوجه در حالت نشسته از آنتی بیوتیک بهره مند شود.

توجه کنید که با اولین ظهور بیماری مایکوپلاسما سیلویا باید جهت اطمینان  کل گله را آنتی بیوتیک درمانی کنید تا ریسک مبتلا شدن دیگر جوجه ها به حداقل برسد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس