همه چیز درباره خواص، طعم، مزه، چربی و مضرات تخم اردک

خواص تخم اردک

بدون شک تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سرتاسر دنیاست. چرا که در مقایسه با تخم دیگر طیور هم ارزان بوده و هم به فور پیدا میشود. اما چرا تخم دیگر طیور مثلا تخم اردک، بوقلمون، غاز و … به اندازه تخم مرغ در رژیم غذایی ما جا نیافتاده اند؟ آیا تخم اردک مضر است؟ مهمترین خواص تخم اردک چیست؟ چه کسانی نباید از تخم اردک بخورند؟ در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن هچ به تمامی این سوالات پاسخ داده و به توضیح کامل ارزش غذایی تخم اردک خواهیم پرداخت.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مجهز به سیستم انتخاب نوع پرنده
» برخورداری از برد کنترلر هوشمند و حرفه ای
» دارای قابلیت کارکرد با برق شهری و برق اظطراری
قیمت : 7,100,000تومان

میزان کالری تخم اردک

تخم اردک سرشار از مواد مغذی مختلف بوده و در عین حال کالری پایینی دارند. بطور متوسط وزن تخم اردک 70 گرم بوده و هر یک عدد تخم اردک در مجموع 130 کالری دارد. بنابراین خوردن یک عدد تخم اردک فقط 6 درصد از کالری مورد نیاز روزانه شما را تأمین خواهد کرد.

یکی از خواص مهم تخم اردک پروتئین بالای آن می باشد بطوریکه هر یک عدد تخم اردک، 9 گرم پروتئین داشته و میتواند 18 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده غذایی را تأمین کند. پروتئین موجود در تخم اردک بسیاری از آمینه اسیدهای ضروری بدن را شامل می باشد. در اصل محتوای اسیدآمینه موجود در تخم اردک همانند تخم مرغ بوده ولی تخم اردک کمی بیشتر از تخم مرغ، اسیدآمینه دارد. بنابراین ورزشکاران و کسانی که به دنبال یک غذای خوب با محتوای پروتئین بالا هستند، میتوانند از سفیده تخم اردک بهره مند شوند.

میزان ویتامین های موجود در تخم اردک

محتوای ویتامین تخم اردک همانند تخم مرغ بوده با این تفاوت که درصد برخی از ویتامین ها در تخم اردک بیش از تخم مرغ می باشد. انواع ویتامین های گروب ب از جمله تیامین، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ب 6 و ب 12 در تخم اردک یافت میشود. همچنین تخم اردک حاوی مقداری کمی ویتامین A، E و ویتامین D می باشد. درصد ویتامین های موجود در هر عدد تخم اردک به شرح زیر است:

  • ویتامین A: 9 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B1: 7 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B2: 17 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B5: 13 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B9: 14 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B12: 63 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین E: 5 درصد نیاز روزانه

همانطور که پیداست میزان ویتامین ب 12 تخم اردک بسیار بالا بوده و این خوراکی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. از بین خواص تخم طیور مختلف بیشترین خاصیت در تخم بلدرچین نهفته است. آیا خواص شگفت انگیز تخم بلدرچین را میدانید؟ کلیک کنید.

میزان چربی و کلسترول تخم اردک

برگ بازنده تخم اردک در مقابل تخم مرغ، کلسترول بالای آن می باشد. چون زرده تخم اردک بزرگتر از تخم مرغ بوده و همین امر نیز باعث شده تا تخم اردک چربی و کلسترول بیشتری داشته باشد. یک عدد تخم اردک پخته شده 619 میلی گرم کلسترول دارد که این مقدار برای یک فرد بالغ دو برابر حد مجاز روزانه است.

میزان چربی و کلسترول تخم اردک - چیکن هچ

لذا افرادی که سابقه بیماری قلبی و یا دیابت دارند، باید از خوردن زرده تخم اردک پرهیز کنند. اگر ترجیح میدهید مصرف کلسترول غذایی خود را کاهش دهید، فقط سفیده تخم اردک را مصرف کنید. سفیده تخم اردک سرشار از آنتی اکسیدان است و به طور بالقوه آنتی اکسیدان های آن میتوانند به پیشگیری از بیماری های مختلف قلبی و عصبی در فرد کمک کنند.

تخم اردک اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری دارد در حالیکه تخم مرغ، اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری دارد.

مهمترین خواص تخم اردک

محتوای برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین ب 12، سلنیوم و کولین در تخم اردک بسیار بالا ست و خواص بالای تخم اردک نیز از این محتوای غنی شده آن ناشی میشود.

بعنوان مثال کولین موجود در تخم اردک برای عملکرد بهتر سلول های بدن بسیار مفید بوده و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی در بدن دارد. علاوه بر این ویتامین B12 که برای سنتز DNA و سلامت گلبول های قرمز و سیستم عصبی لازم است، در تخم اردک به وفور پیدا میشود. میزان ویتامین ب 12 تخم اردک تقریبا 5 برابر تخم مرغ بوده و از این لحاظ بسیار غنی است.

همچنین خوردن یک عدد تخم اردک بیش از یک سوم نیاز بدن به سلنیوم را تأمین میکند. سلنیوم عنصر حیاتی برای تنظیم هورمون های متابولیک بوده و به ترمیم DNA کمک میکند. همچنین سلنیوم باعث شکل گیری سریع لقاح و افزایش سرعت باروری میشود. بنابراین مصرف تخم اردک برای زوج هایی که قصد فرزند آوری دارند بسیار مفید خواهد بود و زنان میتواند بصورت طبیعی بخش مهمی از نیاز بدن به سلنیوم را با مصرف تخم اردک تأمین کنند.

مواد معدنی موجود در تخم اردک

برخی از عناصر بسیار مهم و ضروری برای بدن نیز در تخم اردک به مقدار بالا یافت میشوند. تخم اردک حاوی آهن، فسفر، روی، سلنیوم و کولین می باشد. میزان آهن موجود در تخم اردک دو برابر تخم مرغ است.

در یک مطالعه علمی در سال 2015 ثابت شد که سفیده تخم اردک میتواند جذب کلسیم در سیستم گوارشی را تقویت و افزایش دهد. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای بدن بوده که برای عملکرد ماهیچه ها، سلامت استخوان و دندان ها ضروری است.

طعم و مزه تخم اردک چطور می باشد؟

تخم اردک آب کمتر و زرده بزگتری در مقایسه با تخم مرغ دارد. مزه تخم اردک غلیظتر پرمایه تر از تخم مرغ میباشد و ممکن است بوی آن به ذایقه هر کسی خوش نیاید. بنابراین بستگی به سلیقه فرد دارد که از مزه تخم اردک راضی باشد یا خیر. تخم اردک را میتوان همانند تخم مرغ بصورت نیمرو، آب پز و یا در غذاهای مختلف مصرف کرد. ولی با توجه به پایین بودن آب موجود در تخم اردک، نباید آن را زیاد پخت وگرنه حالت لاستیکی پیدا میکند که مطمئنا به مزاج شما خوش نخواهد آمد.

طعم و مزه تخم اردک چطور می باشد؟ - چیکن هچ

تخم اردک همچنین برای تهیه کیک و شیرینی نیز قابل استفاده است. به دلیل چربی بالایی که تخم اردک دارد میتواند طعم بهتری به شیرینی بدهد. همچنین برخی از شیرینی پزی ها گاها تخم اردک را به دلیل پف بیشتری که در کیک ها ایجاد میکد، به تخم مرغ ترجیح میدهند.

جمع بندی

مصرف تخم اردک در بین ما ایرانی کم می باشد و بیشتر هدف از پرورش اردک تولید گوشت آن بوده برای همین پرورش اردک اسرائیلی که یکی از نژادهای مهم گوشتی است در ایران رایج تر از نژادهای تخمگذار می باشد. محتوای ویتامین و مواد معدنی در تخم اردک مشابه تخم مرغ است با این تفاوت که مقادیر آنها کمی در تخم اردک بیشتر می باشد. تخم اردک سرشار از مواد مغذی است و ارزش امتحان کردن را دارد ولی نباید فراموش کرد که چربی بالایی هم دارد. بنابراین در خوردن تخم اردک حتما اعتدال را رعایت کنید. اگر با خوردن تخم مرغ دچار حساسیت و آلرژی میشوید و یا اگر مشکلی قلبی و عروقی دارد خوردن تخم اردک به شما توصیه نمیشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس