پرورش اردک اسرائیلی (مسکویی یا روسی ) با نکات و تجهیزات لازم

آمورش نگهداری از اردک های روسی و کسب درآمد از آنها

اردک اسرائیلی پرنده ای از راسته غازسانان و تیره اردکیان می باشد که در ایران با نام های اردک مسکویی یا روسی هم شناخته می شود. منشاء و زیستگاه اصلی این پرنده برخلاف نام آن به آمریکای جنوبی و کشور برزیل و مکزیک باز می گردد و ربطی به روسیه یا اسرائیل ندارد.

گونه های وحشی اردک اسرائیلی در دریاچه ها، باتلاق ها، نهرها و مراتع اطراف آن زندگی و از انواع گیاهان، حشرات و کرم های ریز، سخت پوستان، دوزیستان، ماهی های کوچک و … تغذیه می کنند. اردک اسرائیلی برای اولین بار توسط بومیان آمریکا اهلی گردید و سپس کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا- تعدادی از این پرندگان را با خود به کشورهای اروپایی برد.

از جمله ویژگیهای بارز اردک اسرائیلی می توان به جثه بزرگتر آن در مقایسه با سایر نژادها و وجود زایده گوشتی بر روی بینی اشاره نمود. امروزه پرورش اردک اسرائیلی در نقاط مختلف کشورمان انجام می شود، محبوبیت این پرنده به دلیل گوشت بسیار لذیذ و کم چرب آن، مقاومت بالا در برابر بیماریها، درصد پایین تر تلفات در گله پرورشی و وزن گیری بالای آنها می باشد. پرورش اردک اسرائیلی یا همان مسکویی می تواند به یکی از کسب و کارهای پرسود در صنعت پرورش ماکیان تبدیل شود.

معمولا اردک اسرائیلی برای تولید گوشت پرورش داده می شوند و تخم های تولیدی آنها برای تولید جوجه یک روزه کاربرد دارند. اگر با اصول صحیح پرورش اردک اسرائیلی بطور کامل آشنا باشید قادر خواهید بود با حداقل ریسک ممکن گله پرورشی تان را به وزن بالایی رسانده و به سود دلخواه دست یابید. در این مقاله از چیکن هچ قصد داریم تمامی آموزش های لازم در ارتباط با پرورش اردک روسی (اسرائیلی) و نیازهای زیستی و غذایی این پرنده را ارائه نماییم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از اردک روسی با بیشترین درصد موفقیت
» دارای دو سنسور SHT سوئیسی در داخل و بیرون دستگاه
» مجهز به سه فن دائم کار با کمترین صدا و لرزش
قیمت : 10,500,000تومان

مشخصات فیزیکی و ظاهری اردک اسرائیلی

اردک های اسرائیلی مانند سایر گونه های اردک دارای منقار و پاهای پهنی می باشند. از جمله ویژگیهای بارز و متمایز این پرندگان در مقایسه با سایر نژادها می توان به نوک قرمز و همچنین وجود زائده های گوشتی قرمز رنگ بر روی نوک و اطراف چشم و بینی آنان اشاره نمود. در واقع بهترین راه جهت تمایز اردک های اسرائیلی از سایر نژادها توجه به این مشخصه است. رنگ پرهای اردک اسرائیلی معمولاً ترکیبی از سیاه و سفید بوده اما برخی از آنان نیز می توانند به رنگ خاکستری، قهوه ای یا آبی باشند. به همین دلیل رنگ پرها در اردک اسرائیلی معیار خوبی جهت تمایز آنان از سایر نژادها نمی باشد.

مشخصات فیزیکی و ظاهری اردک اسرائیلی - چیکن هچ

گوشت اردک اسرائیلی در مقایسه با سایر نژادهای اردک دارای چربی بسیار کمتری بوده و به همین دلیل از تردی، لذت و طعم خاصی برخوردار است. از آنجائیکه پوست و پرهای این گونه نیز دارای چربی و خاصیت ضد آب کمتری در مقایسه با سایر گونه های اردک می باشد، بنابراین اردک مسکویی تمایل کمتری به شنا کردن دارند.

اردک های اسرائیلی به خوبی قادر به پرواز می باشند و به همین دلیل در صورتیکه این پرندگان را در محیط ها و مراتع باز پرورش می دهید باید شاه پرهای آنان را کوتاه کنید تا در فصل مهاجرت اقدام به پرواز و کوچ نکنند یا اینکه آنها را در محیط های بسته و حصارکشی شده پرورش دهید تا امکان فرار نداشته باشند.

این پرنده ها بسیار آرام و ساکت هستند و فقط زمانی سر و صدا می کنند که ترسیده یا دچار استرس شده باشند.

روشهای تشخیص اردک اسرائیلی نر و ماده

برای مدیریت صحیح گله در فصل تخمگذاری و تولید مثل باید قادر به تشخیص اردک های نر و ماده باشید. روشهای متنوعی جهت تعیین جنسیت اردک اسرائیلی وجود دارد که ما در این بخش به برخی از آنان اشاره می کنیم.

یک. تشخیص جنسیت با توجه به وزن و جثه: در حالت کلی اردک های اسرائیلی نر در مقایسه با ماده ها بزرگتر و سنگین وزن تر هستند. وزن اردک های اسرائیلی نر در دوران رشد تا 8 کیلو و وزن ماده ها تا 5 کیلو افزایش می یابد. این موضوع در مورد جوجه ها نیز صدق می کند. جوجه های نر زودتر از جوجه های ماده هچ می شوند و به هنگام تولد جثه بزرگتری دارند. پاهای اردک اسرائیلی نر نیز در مقایسه با ماده ها قوی تر و ضخیم تر می باشد.

دو. تشخیص جنسیت با توجه به زائده های گوشتی: زائده گوشتی قرمز رنگ در نرها بزرگتر از ماده ها است.

سه. تشخیص جنسیت با توجه به دم پرنده: اردک های نر معمولاً دارای سه پر پیچ خورده در دم خود هستند که به آنها “پرهای جنسی” می گویند. اما دم اردک های ماده کاملاً صاف و بدون تاب خوردگی می باشد.

چهار. تشخیص جنسیت با توجه به صدای پرنده: صدای اردک اسرائیلی ماده همراه با لرزش و شبیه کبوتر است اما صدای اردک نر عمیق و نفس گیر است به نحوی که نرها صدایی شبیه “هاچ، آچ آچ” از خود تولید می کنند.

جفتگیری و تخمگذاری اردک اسرائیلی

یکی از مهم ترین مسائلی که هر پرورش دهنده ای باید به آن تسلط داشته باشد، آموزش جفت دادن و تولید تخم نطفه دار در گله می باشد، از این طریق می توان به تکثیر پرنده ها و افزایش درآمد خود کمک کرد.

جفتگیری و تخمگذاری اردک اسرائیلی - چیکن هچ

اردک های مسکویی در 7 ماهگی بالغ شده و قادر به تولید مثل و تخمگذاری می شوند. این پرندگان بطور طبیعی در فصول گرم یعنی از اوایل بهار تا اواخر تابستان جفتگیری و تولید مثل نموده و در طول این مدت می توانند 3 الی 4 دوره تخمگذاری کنند. در فصول سرد نیز درصورتیکه جیره غذایی مناسب و گرمای کافی در اختیار این پرندگان قرار بگیرد امکان تولید مثل و تخمگذاری خواهند داشت. اما بهتر است در این فصل استراحت نموده و تخمگذاری نکنند.

در این مدت اردک ها می توانند قوای جسمی خود را بازیابی کنند که این موضوع تأثیر مثبتی بر روی کیفیت و تعداد تخم های تولیدی در فصل تخمگذاری بعدی خواهد داشت. تخمگذاری اردک ها در حالت کلی به عوامل متعددی چون نژاد و ژنتیک، جیره غذایی، شرایط آب و هوایی و … بستگی دارد. اردک های اسرائیلی تخمگذاران خیلی خوبی به شمار نمی روند اما علاقه زیادی به پرورش و نگهداری از جوجه های خود نشان می دهند. اردک اسرائیلی ماده در طول فصل تخمگذاری 50 الی 70 عدد تخم می گذارد. این پرندگان معمولاً قبل از طلوع آفتاب تخمگذاری می کنند به همین دلیل بهترین زمان برای جمع آوری تخم ها اوایل صبح می باشد.

بدیهی است که برای نطفه دار شدن تخم ها و امکان تولید جوجه از آنها ، وجود اردک نر در میان اردک های ماده ضروری می باشد. نسبت نر به ماده در اردک های مسکویی معمولا 1 به 5 است یعنی به ازای هر 5 اردک ماده یک اردک نر در نظر گرفته می شود تا تخم ها از نطفه داری لازم بهره مند باشند.

پرورش اردک اسرائیلی در چه مناطقی از ایران امکان پذیر می باشد؟

اردک های اسرائیلی بومی مناطق گرمسیری هستند ولی به دلیل مقاومت بالا در برابر بیماریها و سرما و گرما در بسیاری از نقاط کشورمان قابل پرورش می باشند. امروزه پرورش این پرنده بویژه در شهرهای شمالی و برخی مناطق جنوبی کشور رواج دارد.  بنابراین در هر نقطه از ایران که قرار داشته باشید، به راحتی می توانید با ایجاد مکان پرورشی مناسب، کسب و کار خود را شروع کنید.

اصول پرورش اردک مسکویی

نگهداری از این پرنده نیاز به کمترین تجهیزات و سرمایه دارد که در ادامه به انها اشاره خواهد شد. آنها را به راحتی در حیاط ، مراتع و یک فضای بسته می توانید پرورش دهید، حتی برای نگهداری از آنها نیازی به وجود استخر یا برکه آب هم نیست. در ادامه با مراحل پرورش اردک مسکویی آشنا خواهید شد :

مرحله اول تهیه اردک های اسرائیلی

روش های مختلفی برای تهیه اردک ها و شروع کار پرورش وجود دارد که به بودجه ، صبر و سلیقه پرورش دهنده بستگی دارد. برخی با خرید جوجه های چند روزه کار خود را شروع می کنند، اما افرادی نیز هستند که جهت افزایش سود از پرورش آنها ، اقدام به تهیه تخم نطفه دار و تولید جوجه یک روزه می کنند. همه این روش ها در ادامه توضیح داده خواهند شد.

الف. جوجه کشی از تخم های نطفه دار

ارزان ترین روش برای شروع پرورش اردک اسرائیلی جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده می باشد. جهت بکارگیری این متد نیاز به تخم های نطفه دار تازه و مطمئن و یک دستگاه جوجه کشی استاندارد با راندمان هچ بالا خواهید داشت. در صورتی که از این روش برای به دست آوردن جوجه های یک روزه اردک مسکویی استفاده کنید، میزان سود نهایی شما به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت، هم چنین تجربه لازم در جوجه کشی از آنها را به دست خواهید آورد و ضمن پرورش اردک های بالغ می توانید از فروش جوجه های چند روزه نیز به  کسب درآمد بپردازید. تنها ابزارهای لازم برای شروع کار خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی مناسب برای این کار است که نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار ، شما را برای خرید تخم هایی با کیفیت و با میزان جوجه دهی بالا راهنمایی کرده ایم.

هم چنین قبل از خرید دستگاه جوجه کشی نیز به نوشته بهترین دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید و اطلاعات خود را در زمینه انواع دستگاه های جوجه کشی و بهترین ماشین جوجه کشی موجود در بازار افزایش دهید.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار - چیکن هچ

البته جوجه کشی از تخم های نطفه دار اردک اسرائیلی می تواند به روش طبیعی نیز انجام شود اما در اینصورت اردک ماده پس از تخمگذاری بر روی تخم ها نشسته و دیگر تخمگذاری نخواهد نمود. بنابراین به دلیل تعداد کم تخم های تولیدی این روش مقرون به صرفه نمی باشد. پس بهتر است به محض تخمگذاری اردک ماده، تخم ها را برداشته و در محلی مناسب ذخیره سازی نمایید تا در مراحل بعدی داخل دستگاه جوجه کشی بچینید. جوجه اردک های اسرائیلی 34 الی 35 روز پس از آغاز پروسه جوجه کشی هچ خواهند شد. در نوشته جدول دما و رطوبت جوجه کشی، اطلاعات مربوط به اردک مسکویی را می توانید پیدا کنید.

ب. خرید جوجه های چند روزه اردک اسرائیلی

خرید جوجه های چند روزه باید حتماً با مراجعه حضوری به سالن های پرورشی معتبر و خوشنام انجام پذیرد و شما باید از وجود گله های مولد این گونه در سالن اطمینان حاصل نمایید. چرا که در برخی موارد سودجویان جوجه های سایر گونه های اردک را به جای جوجه اردک اسرائیلی به فروش می رسانند. گله های مولد و جوجه ها نیز باید کاملاً سالم باشند. همچنین بایستی در مورد واکسینه بودن جوجه ها از فروشنده سوال کنید. بدیهی است که جوجه های بیمار یا جوجه هایی که از گله بیمار متولد شده اند طول عمر چندانی نخواهند داشت و شما را متضرر خواهند نمود. تحقیق و پرس و جو قبل از خرید ، کمک زیادی به انجام یک خرید آگاهانه خواهد کرد.

ج. خرید اردک اسرائیلی بالغ

جهت شروع پرورش اردک اسرائیلی به این روش، باید چند جفت اردک مولد نر و ماده را از سالن های پرورشی مطمئن خریداری نمایید. بدین ترتیب قادر به جوجه کشی از تخم های تولیدی و گسترش گله خواهید بود. برای اینکه اردک ها بیشترین میزان تخمگذاری و تولید جوجه را داشته باشند باید مولدهای جوان و حداکثر یکساله را خریداری نمایید. در اینصورت قادر خواهید بود در حداقل زمان ممکن به بازدهی و سود دلخواه دست یابید. برای اینکه کمتر دچار اشتباه شوید می توانید از افراد زبده و متخصص در زمینه تشخیص سن پرندگان جهت خرید اردک های اسرائیلی جوان مشورت بگیرید.

دقت کنید که اردک های بالغ قیمت خیلی بالایی نسبت به جوجه های این نژاد دارد و در صورتی که تمایلی به خرید تخم نطفه دار و یا جوجه چند روزه این نژاد ندارید، می توانید با انجام هزینه بیشتر ، مولد های آن را خریداری کرده و از آنها برای تولید جوجه یک روزه و گسترش گله استفاده کنید.

جهت دستیابی به بالاترین درصد جوجه درآوری (راندمان هچ) باید نسبت نر به ماده در گله پرورشی 1 به 2 یا 1 به 3 باشد. یعنی یک اردک اسرائیلی نر، با دو یا سه ماده جفت شود. معمولاً وقتی اردک اسرائیلی ماده برای اولین بار تخمگذاری می کند اندازه تخم ها کوچکتر از حد معمول می باشد و به همین دلیل توصیه می کنیم که از این تخم ها برای جوجه کشی استفاده ننمایید.

مرحله دوم – انتخاب محل مناسب جهت پرورش اردک اسرائیلی

اردک های روسی یا همان اسرائیلی از انواع علوفه جات و گیاهان، حشرات، حلزون ها، کرم ها و … تغذیه می کنند. بنابراین بهترین محیط جهت پرورش این پرندگان مراتع و چراگاه های طبیعی وسیع و محیط های روستایی است. با این کار اردک ها از مقادیر کافی غذای طبیعی بهره مند شده و به لحاظ هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد. البته در کنار علوفه و چراگاه های طبیعی ، باید از انواع مواد غذایی مقوی و مکمل های پروتئینی ، معدنی و ویتامین ها جهت رشد بهتر و وزن گیری سریعتر اردک های اسرائیلی استفاده کنید.

انتخاب محل مناسب جهت پرورش اردک اسرائیلی - چیکن هچ

همچنین جهت پیشگیری از تلفات آنها به یک سالن سرپوشیده نیاز خواهید داشت تا شرایط زندگی خوبی را در فصل های سرد و گرم سال برای آنها فراهم آورید. این سالن باید دارای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مناسبی باشد تا از تلفات اردک ها جلوگیری نماید. با اینکه این پرنده ها مقاوم هستند و شرایط محیطی مختلف را می توانند تحمل کنند، اما ایجاد یک سالن جهت جلوگیری از تلفات آنها از ضررهای اینده جلوگیری خواهد کرد.

اگر در خانه خود دارای انباری و یا اتاق بلااستفاده ای هستید از آن برای نگهداری اردک ها در مواقع سرد سال می توانید استفاده کنید و یک لانه چوبی نیز می توانید برای آنها بسازید تا برای محافظت از گرمای تابستان به آن پناه ببرند.

همانطور که در بخش های فوق اشاره نمودیم اردک های اسرائیلی برخلاف سایر گونه های اردک علاقه چندانی به شنا و آبتنی ندارند و به همین دلیل وجود برکه یا احداث حوضچه های شنا برای این پرندگان ضروری نمی باشد.

مرحله سوم – تغذیه اردک اسرائیلی

در صورتی که از اردک ها جوجه کشی کرده باشید و یا جوجه اردک خریداری کرده باشید، باید از جیره غذایی استارتر مخصوص جوجه اردک ها استفاده کنید و یا با استفاده از ترکیبی از ماست و سبزیجات خرد شده آنها را تغذیه کنید که در مقاله تغذیه اردک در سنین مختلف به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

زمانی که جوجه ها به سن دو هفتگی رسیدند، می توانید از مواد غذایی درشت نیز جهت تغذیه آنها استفاده کنید، انواع دانه ها و غلات و ترکیبی از میوه و سبزیجات خرد شده و مانده های غذایی به شرطی که نمک و چربی نداشته باشد، برای اردک های مسکویی مناسب خواهد بود.

تغذیه اردک اسرائیلی - چیکن هچ

در صورت مساعد بودن شرایط جوی و دسترسی به مراتع و چراگاه های وسیع ، امکان پرورش اردک ها در محیط های آزاد نیز وجود دارد. در اینصورت اردک ها از طریق خوردن علوفه، سبزیجات و گیاهان و همچنین انواع کرم ها و حشرات ریز، خزندگان کوچک و … غذای خود را تأمین خواهند نمود. ولی در فصول سرد سال یا در صورت عدم دسترسی به مراتع باید پرندگان را داخل سالن نگهداری نموده و با ترکیبی از پودر گوشت و خون، پودر استخوان، تفاله میوه جات و سبزیجات، برنج، گندم، کنجاله سویا و ذرت تغذیه نمایید.

نکته: از دادن غذاهای چرب یا مواد غذایی شور و شیرین به اردک های اسرائیلی و در کل تمام گونه های ماکیان اجتناب نمایید.

مرحله چهارم فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز جهت پرورش اردک اسرائیلی

فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز جهت پرورش اردک اسرائیلی - چیکن هچ

1– سالن: برای پرورش اردک اسرائیلی مانند سایر ماکیان به یک سالن نیاز خواهید داشت. احداث یک سالن پرورشی مناسب و مجهز به آب سالم و تمیز، برق، گاز و سایر تجهیزات لازم جهت محافظت اردک ها از سرما و گرمای شدید هوا، باران، شکارچیان و سایر عوامل تهدید آمیز و کاهش تلفات ضروری می باشد.

2- فن یا هواکش مرغداری: جهت پاکسازی و تصفیه هوای داخل سالن باید از فن های مخصوص مرغداری استفاده کنید. این فن ها هوای آلوده دارای آمونیاک و بوی نامطبوع را از سالن خارج کرده و سبب ورود هوای پاکیزه می شود. هوای آلوده عامل انواع بیماریها و امراض در ماکیان می باشند، در صورتی قصد پرورش تعداد زیادی از اردک های اسرائیلی در سالن را دارید، حتما از یک یا چند فن تهویه استفاده کنید.

جهت مشاهده و خرید مرغوب ترین فن های مرغداری با کیفیت تضمینی و گارانتی 1 ساله به صفحه فن مرغداری چیکن هچ مراجعه کنید.

3- آبخوری و دانخوری: برای اینکه اردک ها به راحتی به منابع آب و غذا دسترسی داشته و به خوبی رشد و نمو یابند وجود آبخوری ها و دانخوری های استاندارد و مناسب ضروری می باشد. در صفحه آبخوری و دانخوری می توانید لیستی از این محصولات را مشاهده کنید.

4- هیتر مرغداری: در فصول سرد سال جهت فراهم نمودن دمای بهینه برای اردک ها باید از هیتر های مخصوص مرغداری استفاده شود. با اینکه مقاومت بدنی بالایی دارند و حتی تا منفی 12 درجه را هم می توانند تحمل کنند، اما جهت جلوگیری از سرماخوردگی اردک های ضعیف و انتقال بیماری به اردک های سالم، وجود هیتر ضروری است.

5- لوازم بستر سالن: کف سالن پرورشی باید با کاه، پوشال نرم یا خاک اره پوشانده شود. زیرا وجود بستر پوششی مناسب در کف سالن باعث جذب فضولات و آب دفع شده اردک ها و کاهش بوی فضولات می گردد.  به راحتی می توانید بستر را تعویض کنید و به این شکل به سلامت اردک ها هم کمک خواهید کرد.

6- لامپ مهتابی یا رشته ای جهت روشنایی: جوجه اردک ها در هفته اول تولد به 23 ساعت روشنایی 80 لوکس و در هفته دوم به 16 ساعت روشنایی 30 لوکس و از هفته سوم به بعد به 15 ساعت روشنایی با شدت روشنایی 20 لوکس نیاز دارد. برای فراهم کردن این میزان روشنایی باید از لامپ های استاندارد و مناسب برای سنین مختلف اردک ها استفاده کنید.

هم چنین گله مولد در فصل تخم گذاری نیاز به ساعات روشنایی بیشتری دارند تا میزان تخم گذاری آنها به بالاترین اندازه ممکن برسد.

7- دستگاه جوجه کشی: اگر قصد دارید پرورش اردک اسرائیلی را از همان ابتدا با جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرندگان آغاز کنید به یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت و استاندارد احتیاج خواهید داشت. با مراجعه به وبسایت فروشگاه چیکن هچ می توانید طیف گسترده و متنوعی از با کیفیت ترین دستگاه های جوجه کشی ایرانی و خارجی با راندمان هچ بالا را مشاهده و پس از مقایسه مشخصات فنی، قیمت، کاربرد و ظرفیت آنان، گزینه مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید.

بازار سود و درآمد اردک های اسرائیلی

پرورش اردک مسکویی در حالت کلی شغلی زودبازده و پرسود می باشد اما میزان و نحوه سوددهی به اهداف پرورش دهنده بستگی دارد. در این بخش اصلی ترین موارد و روش های کسب سود از پرورش اردک مسکویی را ارئه می نماییم.

یک. فروش جوجه های یکروزه:

در این روش از طریق جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرندگان می توانید جوجه های یکروزه تولید و به فروش برسانید.

دو. فروش جوجه اردکهای بیست روزه:

بزرگترین بازار فروش جوجه اردکهای اسرائیلی 20 روزه که در اصطلاح “نیمچه” نامیده می شوند مربوط به مزرعه داران و کشاورزان شمال کشور می باشد.

سه. فروش اردکهای گوشتی:

اردکهای اسرائیلی از جمله نژادهایی از اردک گوشتی هستند که در صورت برخورداری از تغذیه مناسب و مکمل های غذایی می توانند سریع وزن بگیرند و در دو ماهگی به سن کشتار برسند. در واقع پرورش دهندگان می توانند این پرندگان را در بازه زمانی کوتاهی به وزن مطلوب رسانده و از طریق فروش گوشت آنان به سود و درآمد مناسب دست یابند.

چهار. فروش تخم نطفه دار اردک و گله مولد:

همانطور که در بخش های فوق نیز اشاره نمودیم سن بلوغ اردک های اسرائیلی 7 ماهگی است. در این دوره نرها و ماده ها آماده جفتگیری و تولید مثل خواهند بود. شما می توانید از طریق فروش این گله های مولد یا تخم های نطفه دار آنان نیز به درآمد برسید.

نکته: در صورتیکه سرمایه، دانش و تجربه لازم را ندارید، می توانید کار پرورش اردک اسرائیلی را با تعداد محدودی از این پرندگان شروع نموده و یا با تهه تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی کار خود را شروع کنید و با گذشت زمان و کسب تجربه و سود بیشتر تعداد گله، تجهیزات و کسب و کار خود را گسترش دهید.

چکیده:

اردک های اسرائیلی یا روسی به دلیل مقاومت بدنی بالا و توان زیاد در تولید گوشت، به یک پرنده محبوب در میان پرورش دهندگان تبدیل شده اند. طوری که نگهداری و پرورش آنها یک صنعتی پرسود و کم ریسک محسوب می گردد، البته به شرطی که با اصول نگهداری و پرورش این پرنده و نیازهای زیستی، بهداشتی و تغذیه ای آن آشنایی کامل داشته باشید.

در این مقاله از سایت چیکن هچ سعی نمودیم با ساده ترین زبان ممکن به این موضوع بپردازیم. امیدواریم مطالعه آموزش ها و مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید و راهگشا واقع گردیده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، سؤالات و پیشنهادات خود را از طریق دیدگاه های پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. درود ، یک اردک پنج روزه تا دو ماهگی به چه مقدار غذا نیاز داره، حدودا روزانه به چند گرم غذا نیازمند هست

    1. سلام دوست عزیز
      روزانه سه وعده بر حسب جثه بدنی
      برای تعیین دقیق دز باید با متخصص جیره نویس مشورت کنی

    2. میگم چرا اردک اسرائیلی وقتی تخم می‌کنند نزدیک به جاشون میشویم دور جاشون عوض می‌کنند

      1. سلام سوگند
        این به خاطر استرسیه که به پرنده وارد میشه
        توصیه میشه توی دوران تخم گذاری و خوابیدن روی اونا زیاد وارد حریمش نشی تا استرس نگیره و احساس امنیت کنه

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب 10 روز بعد از جفت گیری تخم گذاری انجام میشه ولی این مدت میتونه چند روز بیشتر هم باشه

  2. سلام من جوجه اردک روسی دارم الان تو خونه نگهداری می کنم ۲ تاهست می خاستم بدونم وقتی بزرگ شدن میتونم بذارم بیرون دمای هوا تو تابستون به ۴۰ درجه میرسه

  3. سلام من اردک کرچ داشتم که زیرش ۴تا تخم بود و وقتی جوجه ها آخرشون بود که بدنیا بیان تخم رو می شکوندن و می خوردند ۲تا هنوز مونده بودو وقتی بد نیا آمده بودن خیس بودند وبعد۴ساعت رفتن تو لونشون دیدم جوجه ها نبودن

    1. سلام از گرسنگی خوردن تخم هارو
      کمبود کلسیم و مواد معدنی باعث این اتفاق میشه . تغذیشون چیه ؟
      حتما گربه جوجه هارو خورده

  4. آیا پرورش اردک اسرائیلی در منطقه گرم خوزستان و در محیط طبیعی امکانپذیره؟آیا بازده اقتصادی داره؟

    1. محیطش خیلی گرمه فک نکنم بتونه دووام بیاره
      بهترین پرنده برای این مناطق شترمرغ هستش
      اگر هم میخوایین اردک مسکویی پرورش بدین حتما باید در یک سالن با تجهیزات خنک کننده پرورش بدید
      دمای بالای 30 درجه براشون خطرناک

    1. خیلی پایینه این دما. و در ضمن باید تخم ثابت نباشه. چرخش داشته باشن دمای مناسب هم بین 16 – 18 هستش

  5. سلام.من یک اردک اسراییلی دارم از 3 ماه قبل کرچ شد توی لونه رفت الان هنوز تو لونه میمونه خیلی کم میاد بیرون که چیزی بخوره وزنش هم سبک شده چون ما نمیخواستیم جوجه کشی کنیم تخمی زیرش نزاشتیم.چیکار کنیم که از اون حالت بیاد بیرون؟

  6. من یک اردک اسراییلی ماده دارم که غاز نرم با اون جفتگیری می کنه حالا تخم اومده اگر بذارم تخم ها زیرش باشه آیا کرچ میشه و جوجه میده

    1. مشخص نیست این تخم ها نطفه دار باشن یا نه
      باز هم در این مورد اطلاعی ندارم حتی اگر پرنده کرچ هم بشه مشخص نیست تخم ها نطفه دارن یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس