در هر متر مربع چه تعداد مرغ بومی می توان پرورش داد؟

متراژ لازم برای پرورش مرغ و خروس محلی | ابعاد فضای مناسب برای نگهداری مرغ و نیمچه

مرغ و خروس یکی از پرنده های بسیار پرطرفدار و البته بسیار مقاوم هستند که معمولا در هر مکانی با حداقل امکانات قابل پرورش هستند. اگر قصد نگهداری از این پرنده ها در باغ، ویلا، حیاط منزل و سایر مکان ها را دارید، مطمئنا نگران کافی بودن یا نبودن فضا خواهید بود و یا قصد برآورد تعداد طیور قابل پرورش را دارید. در این مقاله از وب سایت چیکن هچ به بررسی متراژ لازم برای پرورش مرغ و خروس پرداخته می شود و مشکلات عدم رعایت تراکم مناسب بیان خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 96 تخم نطفه دار مرغ و خروس
» امکان تامین دما بصورت اتوماتیک و توسط فن های دائم کار
» برخورداری از موتور حرفه ای ساخت مالزی برای چرخش اتوماتیک و استاندارد تخم ها
قیمت : 7,100,000تومان

در هر متر مربع چه تعداد مرغ و خروس بومی قابل پرورش است؟

از آنجایی که پرنده ها به مرور زمان رشد می کنند و جثه بزرگتری پیدا می کنند، لذا نمی توان عدد یکسانی را برای نیمچه ها و مرغ و خروس های بالغ بیان کرد. هم چنین فضا و امکانات لازم برای پرورش مرغ های گوشتی، مرغ های تخمگذار و مرغ و خروس های مولد با هم تفاوت دارند، بنابراین در هر یک از موارد ذکر شده، تعداد مشخصی پرنده می توان نگهداری کرد که در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است. 

1- فضای لازم برای پرورش جوجه های مرغ 

جوجه های یک روزه تا یک هفته ای جثه بسیار کوچکی دارند، طبیعتا در هر متر مربع حدود 20 الی 30 جوجه می توان پرورش داد. با گذشت زمان و رشد جوجه ها، باید فضای بزرگتری برای آنها در نظر گرفت. 

در مورد جوجه های دو هفته ای و بزرگتر، حدودا 10 الی 15 عدد از آنها را می توان در هر متربع  پرورش داد. البته فضای جداگانه ای نیز بایستی برای آبخوری ها و دانخوری ها در نظر گرفت. 

2- متراژ لازم برای نگهداری نیمچه ها در سالن 

به مرغ هایی که در سن 3 الی 4 ماهگی قرار دارند، نیمچه یا پولت می گویند که در آینده نه چندان دور به سن بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری خواهند کرد. در مقاله پرورش نیمچه بهتر است یا مرغ تخمگذار اطلاعات بیشتری قابل مطالعه است. 

معمولا در هر متر مربع حدود 7 الی 8 نیمچه مرغ را می توان پرورش داد، ضمن اینکه فضای جداگانه ای نیز برای آبخوری ها و دانخوری ها بایستی در نظر گرفته شود. 

3- در هر متر مربع چه تعداد مرغ گوشتی بومی می توان نگهداری کرد؟

مرغ های گوشتی بومی و محلی معمولا در سن 2 الی 3 ماهگی به بازار عرضه می شوند و از آنجایی که وزن بیشتر و جثه بزرگتری نسبت به نیمچه ها دارند، لذا در هر متر مربع حدود 6 الی 7 مرغ گوشتی محلی می توان پرورش داد. 

در هر متر مربع چه تعداد مرغ گوشتی بومی می توان نگهداری کرد؟ - چیکن هچ

در حالت کلی، بهتر است حداقل مقدار ذکر شده را اولویت قرار دهید چون که با افزایش تراکم پرنده ها در محیط، مشکلاتی مانند کانیبالیسم رخ خواهد داد که در ادامه این مقاله توضیح داده شده است. 

4- فضای لازم برای نگهداری مرغ تخمگذار بومی 

مرغ های تخمگذار هم در بستر و هم در قفس های طبقاتی قابل پرورش هستند. در صورتی که آنها را در قفس های چند طبقه و مکانیزه پرورش دهید، امکان نگهداری 12 الی 16 مرغ در هر متر مربع وجود خواهد داشت. معمولا قفس ها به صورت سه الی چهار طبقه تولید می شوند و دارای آبخوری، دانخوری، سینی جمع آوری تخم و … می باشد.

اما در صورتی که قصد نگهداری از مرغ های تخمگذار به صورت سنتی و در بستر را دارید، به دلیل قرارگیری آبخوری و دانخوری و لانه های تخمگذاری در سالن، فضای کمتری برای پرورش آنها وجود خواهد داشت و معمولا در هر متر مربع می توان 3 الی 4 عدد از آنها را جای داد.

5- متراژ لازم برای نگهداری مرغ و خروس های مولد

در این میان افرادی هستند که مرغ و خروس ها را با هم به صورت ترکیبی نگهداری میکنند و قصد آنها تولید جوجه یک روزه و گسترش گله می باشد. چنین پرورش دهنده هایی باید فضای بیشتری را به مرغ و خروس های خود اختصاص دهند، چون علاوه بر آبخوری و دانخوری و لانه تخم گذاری، باید فضای جداگانه ای نیز برای استراحت خروس ها در نظر بگیرند.

هم چنین مرغ و خروس ها برای جفت گیری و آزادی عمل، نیاز به فضای بیشتری دارند. در چنین حالتی باید به ازای هر 2 الی 3 پرنده، یک متر مربع را در نظر گرفت. 

عواقب و مشکلات عدم رعایت تراکم مناسب 

عواقب و مشکلات عدم رعایت تراکم مناسب - چیکن هچ

شاید با خود فکر کنید که در فضای انتخابی شما، تعداد مرغ و خروس ها و یا جوجه های بیشتری (نسبت به مقدار ذکر شده فوق) قابل پرورش هستند و به تعبیر خود بخواهید از فضای موجود نهایت استفاده را ببرید. اما بایستی به این نکته توجه کنید که با افزایش تراکم پرنده ها و ازدحام آنها، احتمال بروز بیماری کانیبالیسم یا همخواری وجود دارد که به صورت کامل تر در مقاله بیماری کانیبالیسم توضیح داده شده است.

در اثر این بیماری، پرنده ها به همدیگر حمله کرده و هم نوعان خود را زخمی می کنند. در صورت عدم پیشگیری، بیماری به کل گله سرایت می کند. 

از دیگر عوارض بالا بودن تراکم پرنده ها در محیط می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • 1- سیر نشدن کامل همه پرنده ها 
  • 2- عدم دسترسی پرنده های ضعیف به آب و غذا 
  • 3- تلنبار شدن پرنده ها روی آبخوری و دانخوری و احتمال خفگی پرنده های ضعیف تر 
  • 4- تشنه ماندن برخی از پرنده ها 
  • 5- عدم رشد متوازن کل گله 
  • 6- تولید تخم با پوسته نرم در برخی پرنده ها 
  • 7- لاغر و ضعیف ماندن برخی از پرنده ها 
  • 8- سرایت سریع بیماری و تلفات بالا

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به متراژ و فضای لازم برای پرورش مرغ و خروس بومی، نیمچه ها و جوجه ها پرداخته شد. در صورتی که قصد شروع کار پرورش مرغ محلی را دارید، حتما قبل از شروع کار، این مقاله را مطالعه کنید تا با مشکلات تراکم بالا در سالن مواجه نشوید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و ارادت
    من یه فضای 9 متری دارم و خیلی دوست دارم مرغ و خروس پرورش بدم اما هیچ اطلاعاتی در مورد پرورش ندارم
    اینکه فضای من دیوارش سرامیک باشه یا سیمان باشه و یا کفش رو چی کار کنم و خیلی چیزای دیگه
    لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص به جهاد کشاورزی مراجعه کنید
      راهنماییتون میکنن
      البته قبل از شروع این کار هم باید دانش لازمه رو به دست بیارید

  2. سلام خسته نباشی عیدتون مبارک طاعات قبول اینجانب به 500عددمرغ تخمگذارخوب نیا دارم کجا باید تهیه کنم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس