بهترین روش ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

یکی از شروط اصلی داشتن جوجه کشی موفق، ضدعفونی کردن صحیح تخم نطفه دار است. قرار دادن تخمهای آلوده درون دستگاه جوجه کشی، منجر به فساد تخم، رشد باکتری و انتشار آلودگی به تمام دستگاه میشود. به همین منظور تمیز کردن تخم نطفه دار مرغ، بلدرچین، بوقلمون، و … قبل از قرار دادن آنها در دستگاه اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله بهترین و راحت ترین روش های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار برای جوجه کشی، به شما آموزش داده خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی از تخم طیور بومی بصورت خودکار
» دارای عملکرد آسان و راندمان بالا
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

چگونه تخم نطفه دار را ضد عفونی کنیم ؟

در پست های گذشته، در مورد ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی صحبت شد، علاوه بر حذف آلودگی های دستگاه، تمیز کردن تخم ها نیز امری بسیار حیاتی می باشد. همانطور که میدانید محیط دستگاه جوجه کشی، گرم و مرطوب بوده و فضای مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها و باکتری می باشد؛ در نتیجه قرار دادن تخم آلوده به فضله و گل و لای، منجر به انتشار این آلودگی در تمام دستگاه می شود.

از این رو، روش های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی در این پست از چیکن هچ به شما آموزش داده خواهد شد.

تمیز کردن تخم نطفه دار با فرچه و مسواک

یکی از بهترین و راحتترین روش های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار، استفاده از مسواک و پارچه نرم است. برای تمیز کردن تخم ها نیاز به تجهیزات زیادی نمی باشد؛ شما میتوانید تنها با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم یا یک مسواک تمیز، آلودگی و فضله را از روی پوسته تخم پاک کنید.

تمیز کردن تخم نطفه دار با فرچه و مسواک - چیکن هچ

برای این منظور، تخم را به نحوی در دست خود گیرید که قسمت پهن آن رو به بالا قرار گیرد. به آرامی مسواک را بر روی قسمت های آلوده تخم کشیده تا فضله و گل ولای حذف شوند. پس از آن با استفاده از سشوار با باد سرد یا پمپ باد، سطح پوسته را از آلودگی تمیز کنید.

 

تمیز کردن آلودگی تخم نطفه دار با سمباده نرم

راه دیگر حذف فضله و آلودگی از سطح پوسته، استفاده از سمباده نرم می باشد. سمباده را به آرامی بر روی فضولات کشیده تا از سطح پوسته حذف گردند. پس از آن با استفاده از سشوار و پمپ باد، پودرهای باقی مانده را تمیز کنید. دقت داشته باشید که سشوار حتما در حالت باد سرد قرار داشته باشد.

کوچکترین خراش یا ترک بر روی پوسته، راندمان تخم نطفه دار را به میزان زیادی کاهش میدهد. به همین دلیل استفاده از مسواک برای این امر بیشتر توصیه میشود.

بهتر است در پروسه جوجه کشی از تخم های نطفه داری که خیلی آلوده اند، استفاده نشود. به این منظور مقاله انتخاب تخم مناسب برای جوجه کشی را مطالعه نمایید.

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار با گاز فرمالین

این روش ضد عفونی، تنها برای فارم هایی با ظرفیت بالا توصیه میشود. ضد عفونی تخم نطفه دار با گاز فرمالین، در صورتی پیشنهاد میشود که تعداد تخم های نطفه دار بیش از 3000 عدد باشد. این روش بسیار حساس بوده و با کوچکترین اشتباه، ضررهای غیر قابل جبرانی به شما وارد می سازد.

میزان دقیق مواد ضد عفونی کننده، سایز تخم نطفه دار، نوع پرنده، عایق بندی دقیق محیط ضد عفونی و … تاثیر مستقیمی بر ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار دارد. عدم تعادل در هر کدام از موارد گفته شده نه تنها به ضد عفونی کردن تخم ها کمکی نمیکند، بلکه با آلوده و سمی کردن مواد درونی تخم، تلفات بسیار شدید را به دنبال دارد.

توصیه میشود در صورت تمایل به استفاده از این گاز سمی، حتما با مشورت دامپزشک های متخصص و مجرب این کار را انجام دهید.

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار با محلول جرمی ساید پی

یکی دیگر از راه های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار، استفاده از محلول جرمی ساید پی می باشد. این محلول سمی نبوده و روش استفاده راحتی نیز دارد. یک دستمال نرم و تمیز را به مقدادی محلول جرمی ساید آغشته کرده و به آرامی بر سطح پوسته بکشید.

پس از آن، با دستمالی تمیز و خشک، سطح تخم ها را خشک کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن نطفه در حین ضدعفونی کردن، سطح پهن تخم باید رو به بالا باشد.

نحوه ضد عفونی کردن تخم نطفه دار اردک، غاز و قوغاز

اردک، غاز و قوغاز بر خلاف مرغ، در هر مکانی تخم گذاری میکنند. تخم گذاری این پرنده در گل و لای باعث آلودگی بیش از حد تخم های نطفه دار میگردد، از این رو، ضد عفونی کردن این تخم ها ضروری است.

برای این منظور، پارچه تمیز و نرمی را با آب 20 تا 25 درجه سانتیگراد نمناک کنید. پارچه را به آرامی بر سطح تخم ها بکشید تا آلودگی کاملا از بین برود. حال با استفاده از پارچه خشک دیگری، تخم ها را خشک کرده و در دستگاه قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز

آیا میتوان تخم نطفه دار را با آب شست ؟

یکی از روش های غلط برای ضد عفونی کردن و تمیز کردن تخم نطفه دار، شستن آن است. بر روی پوسته تخم پرندگان، به صورت طبیعی غشای پروتئینی محافظی قرار داد. این غشا با محافظت از منافذ روی پوسته، از ورود آلودگی و باکتری به درون تخم جلوگیری میکند.

آیا میتوان تخم نطفه دار را با آب شست ؟ - چیکن هچ

شستشوی تخم نطفه دار باعث از بین رفتن غشای محافظ و ورود باکتری به درون تخم و فساد آن میشود.

آیا ضدعفونی تخم نطفه دار با مواد شوینده  نطفه را از بین میبرد؟

شستن تخم نطفه دار با مواد شوینده به هیچ عنوان توصیه نمیشود. این مواد از طریق منافذ روی پوسته، به راحتی به داخل تخم نطفه دار نفوذ کرده و نطفه را از بین میبرند.

چرا نباید برای ضد عفونی کردن تخم ها از الکل استفاده کرد ؟

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار با الکل مشکلات زیادی را برای نطفه به وجود می آورد. الکل باعث خنک شدن تخم ها و مکش آلودگی و مواد شیمیایی به داخل تخم میشود. به دنبال این امر، نطفه تخم، آسیب می بیند.

تمیز کردن تخم نطفه دار با دستمال نمدار چه مشکلاتی دارد ؟

دستمال نمدار با پاک کردن غشای محافظ تخم ها، مقاومت آنها در برابر آلودگی ها را کاهش میدهد. با از بین رفتن غشای محافظ، آلودگی و باکتری به درون تخم نفوذ کرده و منجر به فساد تخم نطفه دار در محیط مرطوب و گرم میشود.

جمع بندی

در این پست از وبلاگ چیکن هچ، تمامی روش های صحیح ضدعفونی کردن تخم و همچنین روش های اشتباه آن توضیح داده شد. همانطور که گفته شد، شستن تخم پرندگان با آب، باعث از بین رفتن غشای محافظ تخم میگردد. در نتیجه بهترین روش برای تمیز کردن تخم نطفه دار، استفاده از یک پارچه یا مسواک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس