آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری

 سالن مرغداری و لوازم داخل آن را چطور ضدعفونی کنیم؟

در سالن های پرورش طیور، قبل از انتقال جوجه ها یا پرنده ها به داخل سالن، محل مد نظر باید از قبل آماده و به خوبی ضدعفونی شده باشد. با ضدعفونی کردن سالن احتمال انتقال بسیاری از بیماری های شایع را از بین خواهید برد. در غیر اینصورت گله شما به شدت در معرض بیماری های خطرناک مثل نیوکاسل، آنفولانزا، برونشیت عفونی و … قرار خواهد گرفت و مطمئنا کسب و کار شما با ریسک بالایی مواجه خواهد شد. برای تمیز کردن و ضدعفونی نمودن سالن مرغداری مراحل مختلف باید به ترتیب اجرا شوند. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ آموزش های لازم در این زمینه را به شما یاد خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
» قابل استفاده در سالن مرغداری برای جوجه کشی از طیور بومی
» دارای بدنه ی قابل شستشو و ضدزنگ
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 18,800,000تومان

مراحل ضدعفونی و آماده سازی مجدد سالن پرورش طیور

برای نظافت و تمیزکاری سالن مرغداری مجموعه ای از اقدامات باید به ترتیب انجام شوند. لازم به ذکر است که این فرایند زمان بر بوده و به مدت دو هفته طول میکشد.

سم پاشی با حشره کش

در سالن های پرورش طیور، حشرات مختلفی از جمله سوسک یافت میشوند. این حشرات به راحتی میتوانند ناقل بیماری باشند و آلودگی را از گله ای به گله دیگر یا از پرنده به پرنده دیگر منتقل کنند. سطح بستر مرغداری برای تجمع بسیاری از حشرات محل مساعدی می باشد.

سم پاشی با حشره کشی  سالن مرغداری - چیکن هچ

قبل از اینکه بخواهید بستر سالن را تخلیه کنید، باید این حشرات را از بین ببرید. وگرنه آنها به اطراف مهاجرت نموده و در صورت بازگشت مجدد طیور را آلوده خواهند کرد. لذا زمانیکه تمامی پرنده ها را از سالن تخلیه کردید بهتر است که در قدم اول ابتدا با یک حشره کش مناسب بستر و دیواره های سالن را سم پاشی کنید.

خروج تجهیزات از داخل سالن

تجهیزاتی که قابل جدا شدن هستند مثل دانخوری و آبخوری های دستی، سیستم توزیع دان و … از سالن جدا نموده و آنها را بر روی یک محل با کف سیمان یا آسفالت قرار دهید. این تجهیزات باید با آب گرم و مایع شوینده مثل صابون به خوبی شست و شو تمیز شوند.

تخلیه کود موجود بر روی بستر

تمامی کود و بستر موجود بر کف سالن باید جمع آوری و به بیرون از سالن منتقل شوند. فاصله محل تخلیه کود با سالن حداقل باید 500 متر باشد. کود و فضولات مرغداری محل تجمع بسیاری از بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی می باشند. از آنجایی که طیور همیشه در تماس با فضولات هستند، اگر فضله آنها به بیماری آلوده باشد، ان بیماری به سرعت در بین گله پخش خواهد شد.

تخلیه کود موجود بر روی بستر - چیکن هچ

در زمان جمع آوری کود از داخل سالن حتما از وسیله نقلیه سرپوشیده استفاده کنید تا از ریخت و پاش کود در محوطه جلوگیری شود. پس از جمع آوری، کودها باید در محل مناسبی انباشته شوند؛ در نتیجه انباشتگی کود، حرارت درونی و سطح قلیایی آن افزایش می یابد که این به نوبه خود باعث از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماری زا میشود.

توجه داشته باشید که حتی دان موجود در دانخوری ها و سیستم توزیع نیز باید به دور ریخته شوند. چون ممکن است از دوره قبل به بیماری آلوده شده باشند.

از این مرحله به بعد ورود و خروج افراد بدون رعایت نکات بهداشتی به داخل سالن ممنوع می باشد.

شست شو کف، دیواره ها و سقف

قبل از این مرحله بهتر است که تعمیرات لازم در سالن اعمال شوند. یعنی تعمیراتی از قبیل پوشاندن منافذ وترک های سالن، کنترل عملکرد تجهیزات مرغداری داخل سالن و غیره. سپس تجهیزاتی که در داخل سالن باقی مانده اند و امکان جابجایی آنها به بیرون وجود نداشته است باید گرد گیری و جارو شوند. پس از آن کف سالن، دیواره ها و سقف را با آب ولرم و مایع شوینده شست و شو دهید. وسایل برقی و غیر قابل شست و شو نیز باید گردگیری و در صورت امکان با دستمال اغشته به ماده ضدعفونی کننده تمیز شوند.

شست شو کف، دیواره ها و سقف - چیکن دیوایس

برای تهیه مایع شوینده میتوانید یک لیتر صابون را در 100 لیتر آب یا 500 گرم پودر لباسشویی را در 200 لیتر آب حل نموده و از این محلول شوینده استفاده کنید. این محلول شوینده را با آب ولرم و فشار ضعیف به قسمت های مختلف سالن کف پاشی کنید. کف باید به مدت 30 دقیقه باقی بماند سپس با آب تمیز محل کف پاشی را شستشو دهید.

شعله افکنی

بعد از شست و شو و خشک شدن کامل داخل سالن، عملیات شعله افکنی را باید انجام دهید. برای اینکار باید کف سالن و دیواره های داخلی تا ارتفاع 1.5 متری با شعله گیری سوزانده شوند. قسمت خارجی و بیرونی سالن نیز تا فاصله 3 الی 5 متری باید شعله گیری شود تا هر نوع پوشش گیاهی و یا آلودگی آحتمالی از بین برود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

تمیز کردن لوله های انتقال آب به آبخوری

در داخل لوله های آب مرغداری احتمال تشکیل بیوفیلم وجود دارد. برای همین بهتر است که در زمان ضدعفونی سالن، لوله ها نیز پاکسازی شوند.

نصب تجهیزات

تجهیزاتی را که قبلا به بیرون از سالن انتقال نموده اید بعد از شست و شویی و خشک شدن کامل مجددا به داخل سالن آورده و در جایگاه های مشخص شده نصب کنید.

آماده سازی بستر

آماده سازی بستر سالن مرغداری - چیکن هچ

بستر مورد استفاده یا پوشال مرغداری را به صورت خشک و تمیز به داخل سالن انتقال دهید. در صورت استفاده از پوشال باید ضخامت بستر بین 3 الی 5 سانتی متر باشد. پوشال چوب را به طور یکنواخت در کل سطح سالن توزیع کنید.

گازدهی با فرمالدهید

قبل از گازدهی بایستی تمامی منافذ و دریچه های تهویه سالن را بپوشانید. تمامی وسایل داخل سالن از جمله آبخوری ، دانخوری و .. را به صورت یکنواخت در سطح سالن توزیع کنید تا گاز فرمالین نفوذ پذیری بهتری داشته باشد. با توجه به حجم و فضای سالن باید از ترکیب پرمنگنات و فرمالین یا اجر فرمالین استفاده کنید. این ترکیب شیمیایی باید در داخل ظروف آهنی مناسب قرار گیرند.

توجه: گاز فرمالدهید یک ترکیب شیمیایی خطرناک و سمی می باشد و نباید آن را استنشاق کنید. وقتی از این ماده استفاده میکنید استفاده از ماسک ضدگاز و رعایت تمامی مسائل ایمنی الزامی است.

گاز فرمالدهید باید به مدت 48 ساعت در داخل سالن باقی بماند تا اثرگذار باشد. برای عملکرد مناسب این ضدعفونی کننده شیمیایی دمای 20 درجه و رطوبت 65 درصد در داخل سالن ایده است.

در زمان گازدهی سالن بهتر است که همزمان محوطه سالن را با اب و مایع شوینده بشویید. سپس با استفاده از سم پاش و ضدعفونی کننده شیمیایی تمامی محوطه را سم پاشی کنید. مناطق خاکی نیز بهتر است آهک پاشی شوند.

درب وردی سالن و همچنین درب ورودی مزرعه یک حوضچه کوچک از آب آهک تهیه کنید تا وسایل نقلیه و کارکنان در بدو ورود ضدعفونی شوند. همچنین استفاده از حوضچه آهک در مقابل درب انبار دان و … نیز توصیه میشود.

لازم به ذکر است که در طول مراحل ضدعفونی کردن سالن مرغداری نکات بهداشتی و قرنطیه باید به خوبی رعایت شوند. در غیر اینصورت  ضدعفونی سالن بی تأثیر بوده و فقط وقت شما را خواهد گرفت. قرنطینه و بهداشت از روز اول تا روز آخر باید به خوبی رعایت شود.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋