آموزش ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

چطور دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کنیم؟ | روش های تمیز کردن دستگاه جوجه کشی

وجود آلودگی و یا عفونت در داخل دستگاه جوجه کشی خطر بسیار بزرگی برای تخم های نطفه دار می باشد و آنها را در معرض مرگ حتمی و یا تلفات شدید قرار میدهد. به همین دلیل قبل و حتی بعد از جوجه کشی، نظافت و ضدعفونی دستگاه بسیار مهم می باشد.

اما برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه جوجه کشی و قطعات آن باید به روش های خاصی دستگاه را ضدعفونی کرد. بدین معنی که استفاده از هر نوع ضد عفونی کننده در دستگاه جوجه کشی مجاز نیست. همچنین شیوه ضدعفونی کردن قطعات الکترونیکی و مکانیکی دستگاه با سایر قطعات کاملا متفاوت است

. با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چیکن هچ آموزش ضدعفونی کرد دستگاه جوجه کشی را به شما کاربران عزیز یاد دهیم. این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

اگر ماشین جوجه کشی مورد استفاده شما کاملا آکبند و نو می باشد، نیازی به ضدعفونی کردن آن نیست. در این موارد پس از خرید دستگاه جوجه کشی اگر داخل آن تمیز نبود میتوان با باد و یا یک پارچه خشک آن را تمیز کرد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی اسان و اتوماتیک از پرندگان بومی و اهلی
» بهره گیری از بدنه ی ضدزنگ و قابل شستشو
» دارای کفی مشبک و عدم آسیب به جوجه ها
قیمت : 7,100,000تومان

ویدیو آموزش ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی

نحوه تمیزکاری قطعات الکتریکی و الکترو مکانیکی

همانطور که میدانید جوجه کشی از پرندگان یک فرایند زمان بر بوده به طوریکه برای مرغ این دوره 21 روز طول میکشد. در طول این 21 روز دستگاه جوجه کشی دائما فعال بوده و هوای داخل آن در حال جریان می باشد. بنابراین طبیعی است که قطعات داخلی دستگاه در اثر ذرات معلق موجود در هوا، گرد بگیرند. همچنین در انتهای جوجه کشی، آلودگی های زیادی از جمله کرک و پر، پوسته تخم مرغ، قطرات خونی و … در داخل دستگاه به به وجود می آیند.

نحوه تمیزکاری قطعات الکتریکی و الکترو مکانیکی - چیکن هچ

قطعات الکتریکی و مکانیکی داخل دستگاه از جمله سنسورهای دما و رطوبت، فن جوجه کشی ، موتور چرخاننده راک، رطوبت ساز و … را نمیتوان با آب و یا مواد شست شو کننده تمیز کرد. پس اگر بخواهید این قطعات را با مواد شوینده تمیز کنید، قطعه مربوطه خراب خواهد شد. برای تمیز کردن این نوع قطعات باید از پمپ باد استفاده شود. بدین معنی که با باد گرفتن میتوان پرزهای جوجه و یا گرد و غبار نشسته بر روی این قطعات را گرفت و قطعه را تمیز نمود.

در موارد ضروری اگر با باد گرفتن گرد و غبار قطعات داخل دستگاه رفع نشد، بهتر است که با استفاده از یک دستمال خشک قطعه مربوطه را تمیز کنید.

نحوه تمیزکاری بدنه و سبدها

زمانیکه جوجه از تخم خارج میشود، شانه ها و بدنه داخلی دستگاه جوجه کشی به مواد مختلفی از جمله کرک و پر، فضولات جوجه، خون به جا مانده از رگ های بسته شده و یا خون بند ناف ، پوسته شکسته تخم ها و … آلوده میشود.

قبل از جوجه کشی در دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی میتوان در کف دستگاه یک سلفون قرار داد تا آلودگی ها بر روی سلفون جمع شود. در نهایت میتوان با جمع کردن این لایه آلودگی های اضافی را از داخل دستگاه بیرون ریخت.

اما اگر آلودگی به دیواره های داخلی دستگاه، کف و یا شانه ها چسبید، باید آنها را بشویید. البته به شرطی که بدنه دستگاه شما ضد زنگ باشد. بدنه هایی که از جنس PVC و ABS هستند قابلیت شست و شویی بسیار راحتی داشته و هرگز دچار پوسیدگی و خوردگی نمیشوند.

نحوه تمیزکاری بدنه و سبدها - چیکن هچ

سبدها و شانه جوجه کشی معمولا از جنس پلاستیک ساخته میشوند. بنابراین به راحتی میتوان سبدها را شست و شو نمود. توجه داشته باشید که برای خشک کردن سبدها آنها را مستقیما در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. چون نور آفتاب باعث استهلاک و پوسیدگی مواد پلاستیکی میشود.

داخل دستگاه جوجه کشی این قابلیت را ندارد که به سمت آن شلنگ آب بگیرید و آن را تمیز بشویید! فقط بدنه داخلی دستگاه جوجه کشی درنا به نحوی ساخته شده که تمامی قطعات آن قابل شست و شو می باشند و قطعات مکانیکی و الکترونیکی در قسمت بالایی و سقف دستگاه نصب شده اند.

بدنه دستگاه را میتوان با محلول آب و صابون شست و شو نمود. بدین منظور یک ظرف با محلول آب و صابون تهیه کنید، سپس یک پارچه را به این محلول آغشته نموده و داخل دستگاه را با این دستمال تمیز بشویید. برای خشک کردن داخل دستگاه جوجه کشی کافی است که آن را در معرض تابش غیر مستقیم آفتاب قرار دهید تا به تدریج خشک شود.

با چه موادی میتوان دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کرد؟

ضدعفونی کننده هایی همچون جرمی ساید و یا گاز فرمالین به مقدار کم برای تمیزکاری داخل دستگاه جوجه کشی مناسب هستند. ضدعفونی کننده ها از مواد شیمیایی حاصل میشوند و در استفاده از آنها باید علم لازم را بدانید.

همچنین در صورت استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای تمیزکاری دستگاه جوجه کشی بهتر است که به مقدار کم از آن استفاده کنید. زیرا استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده مشکلات زیادی برای تخم های نطفه دار به وجود می آورد و باعث کاهش راندمان جوجه کشی میشود.

نکته بسیار مهمی که در زمان ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی به آن توجه کنید، سنسور دستگاه می باشد. زیرا سنسور در تماس با مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها سریعا خراب میشود و به ناچار باید آن را تعویض کنید.

بنابراین در زمان استفاده از این مواد حتما سنسور ماشین جوجه کشی را با یک پلاستیک و یا سلفون بپوشانید تا با مواد شیمیایی تماس نداشته باشد. حتی برخورد گازهای شیمیایی به سنسورها نیز باعث اختلال در عملکرد آن خواهد شد. پس به طور کامل سنسور را قبل از ضدعفونی بپوشانید.

با چه موادی میتوان دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کرد؟ - چیکن هچ

به خصوص در سنسورهای هوشمند و دیجیتالی که دما و رطوبت را با هم می سنجند، از جمله سنسور SHT سوئیس ، سنسور برای اندازه گیری رطوبت یک سری فعل و انفعالات شیمیایی انجام میدهد. پس تماس هر گونه گاز شیمیایی به آن باعث خرابی سنسور خواهد شد.

پس از پوشاندن سنسور اگر دانش فنی لازم را دارید، بهتر است که سنسور را از داخل کابین بیرون بکشید.

پس از ضدعفونی، دستگاه را در یک محیط مناسب با هوای آزاد قرار دهید. دستگاه باید به مدت 2 الی 3 روز در این وضعیت باقی بماند تا داخل دستگاه کامل خشک شده و آثار مواد شیمایی از داخل آن بین رفته باشد.

نحوه استفاده از جرمی ساید

جرمی ساید یک ضدعفونی کننده غیر سمی و بی خطر برای انسان می باشد ولی در استفاده از این ماده باید دستکش بپوشید. یک لیتر از جرمی ساید را میتوان در 200 لیتر آب حل کرد. اما برای تمیز کردن دستگاه جوجه کشی این مقدار محلول بسیار زیاد است.

شما میتونید 10 سی سی جرمی ساید را در 1 لیتر آب حل کرده و با اسپری کردن این محلول بدنه داخلی و حتی بیرونی دستگاه را ضدعفونی کند. توجه داشته باشید که محلول به داخل کنترلر دستگاه جوجه کشی نفوذ نکند. برای اثرگذاری این محلول باید به اندازه کافی صبر کنید.

ضدعفونی داخل دستگاه جوجه کشی با فرمالین به مراقبت بیشتری نیاز دارد و باید مقدار و نحوه استفاده از این ماده با توجه به فضای داخل دستگاه مشخص شود. توصیه میکنم در صورت نیاز به ضدعفونی دستگاه جوجه کشی، استفاده از جرمی ساید در اولویت اول شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس