آموزش تنظیم صحیح رطوبت در انواع دستگاه جوجه کشی

برای افزایش و یا کاهش رطوبت دستگاه جوجه کشی چه کنیم؟

رطوبت یکی دیگر از آیتم های بسیار مهم برای رشد تخم های نطفه دار می باشد. مقادیر رطوبت تأثیر زیادی بر روند رشد جنین داخل تخم دارد. به همین دلیل در داخل دستگاه جوجه کشی، رطوبت مورد نیاز باید متناسب با پرنده مد نظر تنظیم و کنترل شود. اما اکثر کاربران خانگی و حتی افراد حرفه ای در زمان کنترل رطوبت جوجه کشی با مشکل مواجه میشوند. عدم تنظیم دقیق رطوبت دستگاه جوجه کشی یکی از مشکلات شایعی می باشد که برای بیشتر کاربران پیش می آید.

برای تنظیم رطوبت جوجه کشی دو موضوع اصلی مطرح است:

برخی کاربران این سوال را دارند که چیکار باید کرد تا رطوبت دستگاه جوجه کشی بیش از حد افزایش پیدا نکند. برخی دیگر از کاربران نیز این مشکل را دارند که هر کاری میکنند نمی توانند رطوبت دستگاه جوجه کشی را افزایش دهند.

در این مقاله از وبلاگ سایت https://chicken-hatch.com به طور کامل تمامی این مشکلات و روش صحیح تنظیم رطوبت جوجه کشی را به شما آموزش می دهیم. مقاله را به دقت مطالعه نمایید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم طیور بومی
» مناسب برای افراد تازه کار و مبتدی و عدم نیاز به دانش فنی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

تأثیر محیط بر عملکرد دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی تابع محیط اطرافش می باشد. بدین معنی که آب و هوای اتاق بر عملکرد دستگاه تأثیرگذار است.

در دستگاه جوجه کشی از سیستم های مختلفی برای تأمین رطوبت استفاده میشود. بعنوان مثال نمونه ساده آن استفاده از یک ظرف آب در داخل دستگاه به همراه یک فن می باشد. یا اینکه مثلا در برخی دستگاه های جوجه کشی خانگی از پمپ اتوماتیک و پد سلولزی برای تأمین رطوبت بهره گرفته میشود.

در برخی مدل ها نیز رطوبت دستگاه از طریق بخارساز التراسونیک تأمین میشود. همچنین در نمونه های حرفه ای و پیشرفته همانند دستگاه جوجه کشی درنا از فلوتر اتوماتیک و ارتعاشات الکتریکی برای تولید رطوبت استفاده میشود.

پس هر دستگاهی میتواند سیستم رطوبت ساز متفاوتی داشته باشد. فارغ از نوع سیستم رطوبت ساز، دستگاه جوجه کشی سالم باید بتوند رطوبت تنظیم شده را تأمین کند؛ به شرطی که محیط دستگاه برای این تنظیمات مساعد باشد. یعنی هوای اتاق نباید زیاد خشک و یا زیاد نم دار باشد.

بهترین رطوبت برای اتاق جوجه کشی

میزان نسبی رطوبت برای اتاق ماشین جوجه کشی بستگی به پرنده ای دارد که از آن جوجه کشی میکنید. برای جوجه آوری از پرنده هایی مثل مرغ، بوقلمون، غاز، اردک، قرقاول، بلدرچین و … رطوبت 35 الی 50 درصد توصیه میشود. همچنین این میزان رطوبت برای تکثیر پرنده های زینتی و طوطی سانان نیز ایده ال است.

اما اگر با استفاده از ماشین جوجه کشی شترمرغی قصد جوجه آوری از این پرنده را دارید باید رطوبت محیط کمتر از 20 درصد باشد. زیرا در زمان ستر تخم های نطفه دار شتر مرغ باید رطوبت از دست بدهند. اساسا سیستم انکوباتور شترمرغی با دیگر سیستم ها متفاوت است. به همین دلیل دستگاه های معمولی قادر به هچ تخم نطفه دار شترمرغ نمی باشند.

چطور رطوبت جوجه کشی را کاهش دهیم؟

همانطور که ذکر شد سیستم دستگاه جوجه کشی تابع محیط اطرافش می باشد چون با محیط اطرافش در تبادل هوایی است. پس دما و یا رطوبت محیط تأثیر مستقیمی بر کارکرد دستگاه خواهد داشت.

ممکن است محلی که دستگاه در آن نصب شده است، رطوبت و نم بالایی داشته باشد. بعنوان مثال در مناطق شمالی و یا جنوبی کشور که آب و هوای شرجی دارند، رطوبت بسیار بالا است. در این نوع مناطق دستگاه حتی با بهترین سیستم رطوبت ساز قادر به تنظیم رطوبت نخواهد بود. زیرا در ساختار دستگاه جوجه کشی وسیله ای برای رطوبت گیری وجود ندارد. با توجه به اینکه جوجه کشی نیاز به رطوبت دارد، ساختار دستگاه جوجه کشی نیز به نحوی طراحی میشود که فقط می تواند رطوبت تولید کند.

بنابراین از دستگاه جوجه کشی انتظار نداشته باشید که رطوبت داخل کابین را پایین تر از رطوبت محیط بیاورد. فن های تهویه هرچه قدر هوای مرطوبت داخل کابین را تخلیه کنند، باز هم هوای مرطوبت از بیرون جایگزین آن خواهد شد و در حقیقت حتی تهویه هم در چنین شرایطی پاسخگو نیست.

چطور رطوبت جوجه کشی را کاهش دهیم - چیکن هچ

اما چاره کار چیست؟ وقتی که رطوبت محیط بالا باشد، باید سریعا برای کاهش رطوبت محیط اقدام کنید. بعنوان مثال استفاده از کولرهای اسپلیت که قابلیت رطوبت گیری دارند در مناطق شرجی، توصیه میشود. در این نوع کولرها با قرار دادن وضعیت کولر در حالت dry، کولر رطوبت محیط را کاهش می دهد و در نتیجه رطوبت داخل دستگاه نیز به حد نرمال برمیگردد.

روش دوم: با استفاده از وسایل گرمایشی هم میتوان رطوبت محیط را کاهش داد. چون هوای گرم ظرفیت پذیرش رطوبت بیشتری دارد. اما وسیله گرمایشی مورد استفاده نباید باعث الودگی اتاق و یا کاهش اکسیژن محیط شود. همچنین افزایش بیش از حد دمای اتاق باعث از تنظیم خارج شدن دمای دستگاه جوجه کشی نیز خواهد شد.

در زمان استفاده از وسیله گرمایشی گازسوز برای خشک کردن هوای نم باید تهویه کافی نیز در داخل اتاق انجام گیرد. زیرا وسایل گرمایشی گازسوز با احتراق، اکسیژن محیط را مصرف میکنند.

چطور میتوان رطوبت دستگاه جوجه کشی را افزایش داد؟

در مناطقی که آب و هوای خشک دارند، درصد نسبی رطوبت هوا بسیار پایین می باشد. در این مناطق هر اندازه که رطوبت دستگاه را افزایش دهید، از یک بازه به بعد دیگر افزایش پیدا نمیکند. چون در اثر تهویه هوای خشک مجددا وارد دستگاه شده و میزان رطوبت را کاهش میدهد.

در مناطق جغرافیایی که آب و هوای خشک دارند، باید رطوبت اتاق جوجه کشی توسط دستگاه های بخور سرد و یا گرم تا حد مجاز 35 الی 50 درصد افزایش داده شود. همچنین استفاده از کولر آبی نیز به افزایش رطوبت محیط کمک میکند. بنابراین در مناطق که آب و هوای گرم و خشک دارند میتوان در داخل اتاق از کولر آبی نیز بهره برد.

روش دیگر نیز استفاده از یک ظرف آب در حال جوشیدن می باشد. زیرا در نتیجه تبخیر آب، هوا مرطوب میشود. اما در این روش نیز باید حواستان باشد که اکسیژن محیط کم نشود و یا اینکه غلظت گاز کربن مونو اکسید داخل محیط بیش از حد مجاز افزایش پیدا نکند. وگرنه جنین داخل تخم خفه خواهد شد.

جمع بندی

در این نوشتار روش صحیح تنظیم رطوبت ماشین جوجه کشی را کامل توضیح دادیم. دما و رطوبت اتاق دستگاه جوجه کشی اگر نامناسب باشند، شما هرکاری هم انجام دهید، قادر به تنظیم صحیح رطوبت و دمای دستگاه جوجه کشی نخواهید بود. به همین دلیل یکی از استاندارد های این کار استفاده از دستگاه در یک محیط با دمای 25 درجه و رطوبت نسبی 35 الی 50 درصد می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋