آشنایی با مرغ و خروس مینیاتوری سبرایت و نحوه پرورش و نگهداری آن

ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس مینیاتوری و نحوه نگهداری آنها 

تاکنون بیش از 100 نژاد مرغ و خروس در دنیا شناخته شده که به نژادهای گوشتی، تخم گذار و زینتی تقسیم می شوند. یکی از نژاد های جذاب و خاص زینتی در این بین، گونه مرغ و خروس مینیاتوری می باشد که خواندن این مقاله از چیکن هچ به شما در آشنایی، نحوه نگهداری، میزان تخم گذاری و تغذیه این نژاد کمک خواهد کرد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و خروس مینیاتوری و سایر نژادهای زینتی
» دارای بدنه ی آنتی باکتریال و قابل شستشو
» امکان سنجش میزان دما و رطوبت توسط حسگر فوق حساس SHT
قیمت : 4,970,000تومان

جدول مشخصات کلی مرغ و خروس مینیاتوری سبرایت :

کشور انگلیس رنگ تخم سفید یا کرم
نوع بانتام واقعی اندازه تخم کوچکتر از مرغ معمولی
میانگین تخم گذاری در سال 60 تا 80 عدد طول عمر 6 تا 8 سال
رنگ / واریته طلایی و نقره ای شرایط آب و هوایی قابل نگهداری در شرایط سخت
وزن خروس 650 گرم کرچ شدن و باروری به سختی
وزن مرغ 500 تا 570 گرم استفاده نمایشگاه / زینتی

تاریخچه و چگونگی پیدایش :

این مرغ و خروس توسط فردی به نام سرجان سبرایت در طی 20 سال تولید و اصلاح نژاد شد. این فرد در بریتانیا با هدف تولید یک گونه نمایشگاهی با ترکیب چند مرغ متفاوت، شروع به تولید مرغ سبرایت مینیاتوری کرد. متاسفانه جزئیات دقیقی از نژاد مرغ های بکار رفته در این فعالیت وجود ندارد، اما شایعات حاکی از آن است که در ساخت این نژاد زینتی زیبا، از مرغ های هامبورگ و لهستانی استفاده شده است. جان سبرایت در سال 1810 موفق به تولید این پرنده شد و بلافاصله آن را تبدیل به یکی از بهترین گونه های بانتام نمود.

مشخصات ظاهری مرغ و خروس سبرایت اصل :

مشخصات ظاهری مرغ و خروس سبرایت اصل - چیکن هچ

مرغ و خروس های مینیاتوری با جثه ای کوچک و پرهایی با طراحی خاص مشاهده می شوند. پرهای این پرندگان با حاشیه مشکی، به آن ها ظاهری بسیار خیره کننده بخشیده است. بالهای این نژاد بلند تر از سایر گونه ها بوده و حالت افتاده ای دارد، پرهای مرغ و خروس سبرایت به هیچ عنوان دارای نوک تیز نبوده و با انتهای بادامی شکل مشاهده می شوند، همچنین چشمان درشت و مشکی و پاهای متمایل به آبی، این پرنده را از دیگر گونه ها متمایز می کند.

تشخیص مرغ و خروس این نژاد با توجه به شکل تاج آنها امکان پذیر است، تاج قرمز رنگ در خروس ها بسیار بزرگتر از مرغ می باشد.

انواع مرغ مینیاتوری سبرایت : 

این پرنده در دو نژاد اصیل طلایی و نقره ای مشاهده می شود، البته در طول سالیان تلاقی آن ها با سایر نژادها، باعث به وجود آمدن سبرایت لیمویی، سفید، سیاه ، شکلاتی و قرمز شده است.

نحوه پرورش و نگهداری مرغ  و خروس سبرایت :

به دلیل ظاهر منحصر به فرد و خصوصیات اخلاقی این پرنده، پرورش و نگهداری از مرغ و خروس آن، نیازمند رعایت نکات خاصی است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد :

محیط مناسب نگهداری از مرغ و خروس مینیاتوری :

بالهای بزرگ و جثه کوچک باعث شده تا این پرنده به راحتی پریده و مساحت های کوتاه را پرواز کند،  در صورت نگهداری آنها در قفس، جهت جلوگیری از برخورد بالها با دیواره های آن، از قفس هایی با ارتفاع زیاد استفاده کنید تا پرنده آزادانه پرواز کند. خروس ها در این نژاد خوی جنگی داشته و برای محافظت از قلمرو خود شروع به نزاع با دیگر خروس ها خواهند کرد. توصیه می شود آنها را در گله های یک خروس و سه مرغ نگهداری کنید تا به یکدیگر صدمه نزنند.

محیط مناسب نگهداری از مرغ و خروس مینیاتوری - چیکن هچ

مرغ های سبرایت نسبت به سایر نژاد های معمولی جثه ای کوچکتر داشته و در صورت نگهداری آنها کنار سایر نژاد ها، احتمال زورگویی مرغ های بزرگتر به مرغ سبرایت و یا عدم دسترسی آن ها به تغذیه زیاد است.

بیماری های شایع در این نژاد :

این پرندگان بدن مقاومی داشته اما متاسفانه، مستعد بیماری مارک می باشند، این بیماری با مختل کردن سیستم عصبی موجب فلج شدن عضلات بدن جوجه ها می شود و به راحتی گله را از پا درمی آورد. مارک از طریق تنفس وارد بدن جوجه های سبرایت مینیاتوری شده و درمان ندارد، با واکسینه کردن جوجه ها می توانید آن ها را از این بیماری در امان نگاه دارید.

علاوه بر بیماری مارک، سایر بیماری های شایع در بین طیور مانند آنفولانزای مرغی، نیوکاسل، وبا، کوکسیدیوز و سایر بیماری های انگلی نیز تلفات زیادی به دنبال خواهد داشت. عدم واکسیناسیون به موقع جوجه ها، عدم رعایت بهداشت محیط پرورش، هم غذا شدن با سایر حیوانات مانند موش و گربه و تغذیه نامناسب، خطر ابتلا به این بیماری ها را در مرغ سبرایت شدیدا افزایش خواهد داد.

میزان تخم گذاری مرغ مینیاتوری، اندازه تخم و سن بلوغ : 

این مرغ ها به هیچ عنوان پرندگان مناسبی برای تخم گذاری نبوده، آن ها در طول سال 60 تا 80 یا حتی کمتر تخم می گذارند، مرغ و خروس سبرایت قدرت پایینی در باروری داشته و برخی از آنها حتی نابارور می باشند. این مسئله به نژاد و نوع تغذیه و شرایط زندگی آن ها تا حد زیادی بستگی دارد.  تخم این پرنده به رنگ کرم مایل به سفید و با اندازه ای بسیار کوچکتر از تخم مرغ نژاد دیگر می باشد، مرغ های سبرایت معمولا در 16 تا 22 هفتگی به بلوغ رسیده و شروع به تخمگذاری خواهند کرد.

میزان وزن گیری این پرنده :

به دلیل وزن گیری پایین این نژاد، پرورش آن ها برای مقاصد تولید گوشت به صرفه نبوده و عمدتا به عنوان پرنده های زینتی پرورش می یابند. در این نژاد خروس تا 650 گرم و مرغ تا 500 گرم وزن میگیرد.

آیا مرغ سبرایت کرچ می شود ؟

این پرنده مینیاتوری به تخم گذاری در فصل بهار علاقه داشته و با گرم شدن هوا در اوایل تابستان تخم گذاری را قطع می کند. مرغ های سبرایت هیچ تمایلی به مادر شدن نداشته و مادران خوبی نخواهند بود، چنانچه به جوجه کشی از این نژاد زینتی زیبا علاقه دارید توصیه میشود تخم این پرنده را زیر مرغ های دیگر گذاشته و یا از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. 

آیا مرغ سبرایت کرچ می شود ؟ - چیکن هچ

تخم این پرنده بسیار کوچک بوده و به راحتی میشکند، بنابراین برای جوجه کشی و گذاشتن تخم زیر سایر پرندگان، از مرغ هایی با جثه کوچک استفاده کنید.

در این نژاد نه تنها مرغ ها مادران خوبی برای جوجه کشی نبوده بلکه خروس ها هم تا حد زیادی نابارور می باشند. این دو عامل سبب شده تا این گونه به نژاد محافظت شده و در خطر انقراض تبدیل شود، بنابراین قیمت تخم نطفه دار آن ها بیشتر از سایر نژاد ها خواهد بود، توصیه می شود برای جوجه کشی از این نژاد از دستگاه جوجه کشی حرفه ای ایزی باتور 6 استفاده کنید. استفاده از چنین دستگاه جوجه کشی حرفه ای ، راندمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ سبرایت را به شدت بالا می برد. 

تغذیه مرغ مینیاتوری :

این نژاد نیز مانند سایر مرغ و خروس ها از حشرات، علوفه تازه و میوه ها تغذیه می کنند، استفاده از غلات، گندم و دان مخصوص طیور نیز برای این نژاد مناسب است. بهتر است برای مرغ ها در دوران تخم گذاری از تغذیه دارای کلسیم استفاده کنید، به این منظور مطالعه مقاله تغذیه مرغ های تخم گذار به شما کمک خواهد کرد.

جمع بندی :

مرغ و خروس سبرایت بسیار کمیاب بوده و طرفداران زیادی دارد، بنابراین با پرورش چند مولد این نژاد و جوجه کشی از تخم ها با استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای ، به درآمد بالایی خواهید رسید. مرغ و خروس مینیاتوری امکان فروش در داخل کشور و حتی صادرات را نیز دارند. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد این پرنده زینتی از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من ۳ساله فقطمرغ وخروس سبرایت نقره ای پرورش میدم امسال یکی ازمرغهام کرچ شد۶تاتخم زیرش بود۴تاسالم بیرون اورد قشنگ بزرگشون کرد تاالان که۲ماهه کم مونده بشن فقط سوالم اینجاست که سبرایت گلدطلایی ندارم من اماجوجه هاهر۴تاشون گلدطلایی ازپدرمادرنقره ای متولدشدندکاملا گیج شدم میشه لطفا توضیح بدین چرا؟

    1. سلام دوست عزیز پاسخ این سوال برمیگرده به مبحث ژنتیک مندل که مفصله و اگر کاملا مبحث رو مطالعه کنید قطعا به جواب سوالتون میرسید.

  2. سلام من یک جفت مرغ سبراید خرید بچه آوردن الان شدن دو جفت اما جفت جدیدم با این که ۱ سال و خورده ای سن شونه تخم نمیکنند

      1. سلام من میخوام بدونم مرغ مینیاتوری که از دستگاه جوجه کشی در اومده کرچ میشود؟چرا میزارد

        1. سلام دوست عزیز
          توی اکثر موارد کرچ شدن بستگی به نژاد مرغ و شرایط نگهداریش داره
          بعضی از نژادها خوب کرچ میشن بعضی دیگه تمایلی به کرچ شدن نشون نمیدن
          اما تو بعضی شرایط هم ممکنه اونایی که با دستگاه به دنیا اومدن تمایلی به کرچ شدن نداشته باشن
          اینم برمیگرده به اینکه این توانایی رو از مادرشون یاد نگرفتن
          که برای اونا هم با انجام راهکارهایی می تونی به کرچ شدن تحریکش کنی

  3. سلام من یه مرغ مینیاتوری دارم سه ساله و سال دوم یه بار ۲۰ اسفند و یه بار تیر ماه روی تخمها خوابید سری اول از پنج تخم ۳ تخم جوجه شد سری دوم از ۷ تخم دو تخم تبدیل به جوجه شد حالا سوال من این است که مرغ مینیاتوری که کرچ می‌شود چند تخم باید داشته باشد منظورم روی چند تخم بخوابد که همه رو باز کنه

  4. سلام من چندتا مرغ خروس سبرایت دارم هم سیلور هم گلد دوتا از مرغا وقتی تخم میکنن تخمشونو میخورن چه راه حلی دارید

    1. باید واکسن ها رو سر موقع بزنی
      از دان سوپر استارتر مخصوص جوجه ها استفاده کن
      محیطش گرم باشه و اب کافی همراه با غذا داشته باشه

        1. بین دمای 25 الی 27 درجه نگهداری کنید
          برای واکسیناسیون حتما با دامپزشک پرنده های بومی در ارتباط باش

  5. سلام من میخوام به تولید مرغ و خروس مینیاتوری بپردازم ولی نمیدونم چطوری شروع کنم ولز کجا تخم این پرده را تهیه کنم و چقدر سرمایه میخواهد و مکان چند متر باشد

    1. نحوه پرورش در مقاله توضیح داده شده
      برای تهیه تخم یا جوجه حتما به پرورش دهنده های خود این پرنده مراجعه کنید و حضورا خرید کنید

  6. سلام ببخشید من جوجه دارم هرروز یکی می مر جای و غذا بهتر دارن اما خوب بزرگ نمیشند بعد در اوردن بال می میرند میشه. بگید چرا

    1. سلام توضیح دقیق بدین اینجوری که نمیشه راهنماییتون کرد
      غذاشون چیه ؟ چه علائمی دارن که تلف میشن ؟ محیط نگهداریشون رو ضد عفونی میکنید ؟ تهویه هوا درسته ؟

  7. باسلام برای ترمیم پرهاودوم مرغوخروس سیبرایت چکاربایدبکنیم وازکوجابفهمیم خروس ناباروراست.ممنون

    1. سلام تغذیشون مقوی باشه و کلسیم داشته باشه پرها ترمیم میشن
      ناباروری خروس با آزمایش مشخص میشه

  8. سلام. مرغ سیبرایت من از خروس کمی کوچک مونده ولی خروس به اون اجازه خوردن غذا نمیده و هی میزنه چیکار کنم؟

    1. سلام مرغ سبرایت مینیاتوری و کوچیک هست به صورت ژنتیکی
      براشون ظرف دانخوری جداگانه بذارید اگه باز هم خروس نوکش میزنه از هم جداشون کنید حداقل برای غذا خوردن
      غذاشون هم کمه بیشتر براشون غذا بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس