جوجه کشی بوقلمون به روش سنتی | کرچ شدن بوقلمون

 چطور بوقلمون را کرچ کنیم؟

جوجه کشی بوقلمون به روش سنتی یکی از روش های قدیمی برای تکثیر این پرنده میباشد که بیشتر در روستاها انجام میگیرد. البته امروزه کمتر از روش طبیعی برای جوجه کشی استفاده میشود. چرا که در روش طبیعی ابتدا لازم است که پرنده ماده کرک یا کرچ شود و مرتبا بر روی تخم ها بخوابد.

اما کرک شدن بوقلمون از نژادی به نژاد دیگر و حتی در بین پرنده های هم نژاد با هم فرق دارد. برخی گونه ها به خوبی کرچ میشوند و تا آخر جوجه کشی مرتبا بر روی تخم ها می خوابند و مادران بسیار خوبی برای جوجه ها میشوند. برخی دیگر نیز به صورت نامنظم بر روی تخم ها میخوابند و آنها را خراب میکنند. برخی نیز هیچ تمایلی به خوابیدن بر روی تخم ها ندارد و به ندرت کرک میشوند.

در حقیقت کرک شدن یا کرچی در بوقلمون یا سایر طیور کاملا به طبیعت ونژاد پرنده و به شرایطی مثل آب و هوا، تغذیه و نحوه نگهداری از آنها بستگی دارد. در ادامه این مقاله از بلاگ سایت چیکن هچ بیشتر در مورد جوجه کشی طبیعی بوقلمون و نحوه کرچ شدن آنها بحث میکنیم. مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون
» دارای بدنه ی سبک و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» امکان چرخش خودکار و 90 درجه ای تخم ها
قیمت : 5,450,000تومان

ویدیو کرچ شدن بوقلمون

بهترین نژادهای بوقلمون برای جوجه کشی طبیعی

نژادهای تجاری بوقلمون و نژادهای هیبریدی به دلیل تغییر در ژنتیک کمتر کرچ میشوند. زیرا زمانیکه پرنده کرچ میشود، تخمگذاری آن قطع شده و یا اینکه اشتهای پرنده کاهش پیدا میکنید. از آنجایی که این نوع تغییر در رفتار و عملکرد برای سالن های پرورش بوقلمون راندمان تولید را کاهش میدهید، در صنعت مرغداری همیشه هدف پرورش یا تولید نژادهایی است که به ندرت کرچ شوند تا سودآوری داشته باشند.

بهترین نژادهای بوقلمون برای جوجه کشی طبیعی - چیکن هچ

اما نژادهای بومی و اصیل این پرنده که بیشتر برای پرورش بوقلمون در منزل کاملا مستعد کرک شدن هستند.

بوقلمون های بومی و محلی، نژاد ناراگنست و بوقلمون های بوربون قرمز نیز زود کرچ میشوند و معمولا غریزه مادری بسیار قوی دارند.

نژاد رویال پالم هم زیاد کرچ میشود ولی این بوقلمون ها جثه کوچکی دارند و در مقایسه با دیگر نژادها تعداد کمتری تخم میتوان زیر آنها قرار داد.

یکی دیگر از نژادهای بوقلمون که برای کرچ شدن مناسب می باشد، نژاد میدگت سفید Midget White بوده ولی این نژاد کمیاب است و در ایران نیز یافت نمیشود.

بوقلمون های ماده معمولا از سن 7 ماهگی به بعد شروع به تخمگذاری میکنند. انها در هر دوره یا کلاچ بین 10 الی 20 عدد تخم میگذارند. فصل بهار زمان شروع تخمگذاری این پرنده می باشد. بعد از یک کلاچ تخمگذاری، بوقلمون ماده مستعد کرچ شدن میباشد.

 

نشانه بوقلمون کرچ شده

نشانه بوقلمون کرچ شده - چیکن هچ

تقریبا 4 روز بعد از اتمام کلاچ تخمگذاری، سطح هورمون پرولاکتین در بدن بوقلمون های ماده افزایش پیدا میکند. در نتیجه افزایش این هورمون تغییرات محسوسی در رفتار بوقلمون ها مشاهده میشود و در حقیقت پرنده کرچ میشود. این رفتار و علائم عبارتند از:

✔ تمایل شدید به خوابیدن در لانه و بر روی تخم ها یا جمع آوری تخم ها و خوابیدن بر روی آنها

✔ کاهش و قطع تخمگذاری، مخصوصا در آخر کلاچ پرنده ماده بیشتر در اواخر روز تخمگذاری خواهد داشت.

✔ فعالیت روزانه پرنده کاهش پیدا میکند و همچنین مصرف دان توسط پرنده نیز کاهش می یابد.

✔ در برخی نواحی بدن پرنده پرریزی جزئی شکل میگیرد. همچنین پرنده با کاهش وزن نیز مواجه شده مخصوصا چربی های شکمی آنها کاهش می یابد.

✔ صدای بوقلمون تغییر یافته و اگر به او نزدیک شوید، پرهای پشت گردن خود را سیخ میکند و حالت تهاجمی پیدا میکند.

✔ فضله بوقلمون کرچ شده بزرگتر و بوی بیشتری میدهد.

✔ مجرای تخمگذاری سفت تر و کمرنگ تر میشود. همچنین استخوان های لگن به یکدیگر نزدیکتر میشوند.

حالت کرچی در بوقلمون ها به طور معمول 28 روز طول میکشد. یعنی این پرنده 28 روز بر روی تخم ها میخوابد تا آنها به جوجه تبدیل شوند.

وقتی که علائم کرچی در بوقلمون مشاهده کردید و از کرچ شدن او مطمئن شدید، میتوانید جوجه کشی را شروع کنید. اگر بوقلمون کرچ شده دارای علائم بیماری باشد، یا اینکه مشکل حرکتی و … داشته باشد، از آن برای جوجه کشی استفاده نکنید.

با توجه به جثه بوقلمون ها تقریبا 10 الی 15 عدد تخم نطفه دار میتوان زیر آنها قرار داد.

 حتما تمامی تخم های نطفه دار را به یکباره و با هم زیر بوقلمون قرار دهید. در غیر اینصورت جوجه ها با تأخیر چند روزه متولد خواهند شد و تخم های آخری تلف میشوند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ی جمع آوری و نگهداری تخم بوقلمون کسب کلیک کنید روی لینک مقابل کلیک کنید : تخم بوقملون را چگونه

لانه برای جوجه کشی

برای کرچ کردن بوقلمون ابتدا باید یک لانه مناسب تهیه کنید. محل لانه باید خلوت، کم نور و کمی گرم باشد. همچنین بهتر است که رطوبت محیط لانه 50 درصد باشد. از بستر نرم باید برای لانه جوجه کشی استفاده کنید. برای اینکار پوشال چوب یا کاه بسیار مناسب می باشد.

لانه برای جوجه کشی - چیکن دیوایس

لازم به ذکر است که برای کرچ شدن بوقلمون ماده، نیازی به بوقلمون نر نمی باشد. لذا حتما لانه بوقلمون کرچ شده را در یک محیط جدا از سایر طیور قرار دهید تا پرنده ای مزاحمش نشود.

در فصل بهار مخصوصا خرداد ماه و همچنین اوایل پاییز یا اواخر تابستان شرایط به لحاظ آب و هوایی برای کرچ شدن بوقلمون ها بسیار مساعد می باشد. البته بهترین زمان برای کرچ شدن بوقلمون به آب و هوای آن منطقه بستگی دارد ولی درکل فصل بهار برای جوجه کشی سنتی این پرنده کاملا مناسب میباشد.

وقتی که بوقلمون کرچ شد باید برای او دان و آب در کنار لانه قرار دهید. البته توصیه میشود که فاصله دانخوری و مخصوصا فاصله آبخوری با لانه جوجه کشی یک متر باشد تا در اثر رفت و امد پرنده بر روی تخم ها آب ریخته نشود. چون اگر اب بر روی تخم های نطفه دار ریخته شود، تخم ها خراب خواهند شد.

بیشتر بخوانید: غذای بوقلمون کرچ شده چیست؟

بوقلمون کرچ شده اشتهای خیلی کمی دارد و روزانه فقط یک الی دو مرتبه برای غذا خوردن از روی تخم ها بلند میشود. اگر بوقلمون شما برای ساعت های طولانی لانه را رها میکند، تخم های نطفه دار سرد خواهند شد و جنین داخل آن نیز تلف میشود.

در جوجه کشی طبیعی ممکن است مشکلات دیگری هم پیش آید. بعنوان مثال برخی از بوقلمون ها چند روز بعد از جوجه کشی یک یا چند عدد از تخم ها را می خورند. این رفتار ممکن است به خاطر کمبود غذایی و کمبود مواد معدنی باشد.

جوجه کشی سنتی از بوقلمون ها مشکلات دیگری هم دارد. بعنوان مثال تعداد خیلی کمی جوجه میتوان از این طریق به دست آورد. یا اینکه برخی از بوقلمون ها پرورش دهنده های خوبی برای جوجه ها نیستند و به خوبی نمی توانند از تخم های نطفه دار مراقبت کنند. مخصوصا اگر بوقلمون برای اولین بار کرچ شده باشد، غریزه مادری او ضعیف خواهد بود.

کرک نشدن یکی دیگر از مشکلات جوجه کشی طبیعی میباشد.

ایا به زور میتوان بوقلمون را کرک کرد؟

کرچ شدن یک غریزه طبیعی در پرندگان می باشد و کاملا به طبیعت پرنده بستگی دارد. با انجام برخی کارها میتوان پرنده را به کرچ شدن تحریک کرد ولی به زور نمی توانید پرنده را کرک کنید. چون اگر به زور پرنده را بر روی تخم ها بنشانید، پرنده برای خروج از این وضعیت تلاش خواهد کرد و ممکن است تخم های نطفه دار را بشکند.

لذا برای جوجه کشی از بوقلمون بهترین راه حل، خرید دستگاه جوجه کشی می باشد. با کمک دستگاه جوجه کشی دیگر نیاز نیست تا کرچ شدن بوقلمون ها صبر کنید. در تعداد دلخواه هر وقت که تخم نطفه دار داشته باشید از پرنده های مختلف میتوانید جوجه کشی کنید. همچنین به کمک دستگاه نظارت و کنترل بهتری بر روند جوجه کشی خواهید داشت و در نتیجه میتوانید راندمان های خیلی خوبی نسبت به روش طبیعی به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: در صفحه دستگاه جوجه کشی بوقلمون و نحوه جوجه کشی از آن بیشتر در مورد جوجه کشی مصنوعی این پرنده بحث نمویده ایم.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. سلام من ده تا بوقلمون دارم الان ماه اسفنده فقط یکیشون کرچ شده خواباندم نه تا نژاد برنزند یکی هم بوربون دارم اون امسال دو بار کرچ شده جوجه کشیش هم خوب بوده نژاد خوبیه ولی اونم الان نه تخم میکنه نه کرچ میشه مشکل از چیه؟ تغذیشون هم ذرت و جو میدم

    1. سلام دوست عزیز
      تغذیشون نادرسته اینا نباید محدود به خوردن ذرت و جو بشن
      باید از متخصص جیره نویس یه برنامه غذایی کامل تهیه کنید

  2. سلام یه بوقلمون ماده دارم تخما خیلی کمی گذاشته ولی کرچ شده هنوز اول بارش کرچ شده مشکلی به وجود نمیاد تقریبا نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ تخم گذاشته

  3. سلام وقت بخیر . آیا بوقلمون نر هم امکانش هست کرک میشه . بوقلمون من ۴ روزه خوابیده رو تخم

  4. سلام .خسته نباشید.تخم مرغ (مرغ و خروس) زیر بوقلمون کرچ گذاشته ام .چند روزه جوجه میشود؟

  5. سلام من یه بوقلمون نر دارم که در کمال تعجب در کنار بوقلمون ماده روی تخم می‌خوابه آیا احتمال داره تخم ها تبدیل به جوجه بشه

  6. سلام بوقلمون که هنوز تخم نیومد میتونم بزور کرچ کنم. نمیگن جای تاریک دوروز باشه مثلا جعبه که روش پارچه باشه دوتا تخم هم زیرش باشه

  7. سلام بوقلمون دارم کرچ میشه درست می‌خوابه رو تخم ولی سری آخر تخماش همه له ترک ترک میشن جوجه ها میمیرن بيرون نمیان کسی چیزی نمیدونه لطفا جواب بدین

  8. سلام من ۱ عدد بوقلمون برنز داشتم سال اول تعداد کمی تخم گذاشت و کرچ شد اما در سال دوم تعداد بسیار زیادی تخم گذاشت اما کرچ نشد دلیلش چیه؟؟؟؟؟

  9. سلام ببخشید بوقلمونم کرچ شده چند روزه برای غذا حرکت نکرده و نمیکنه . چطور حرکتش باید بدیم ؟؟
    ممنون

    1. سلام آب و غذا رو نزدیک لونش بذارید تا مجبور نباشه فاصله زیادی رو طی کنه بلندش کنید از روی تخم ها و بهش غذا بدین

  10. سلام و خسته نباشید یه سوال چقدر طول میکشه که بوقلمون بچه هاشو نمیدونم چی بگم اصطلاحا بچه هاشو از خودش برونه(دور کنه)چون الان یک و نیم ماهه که کنار هم همستند دیروز از هم جداشون کردم هم مادر و هم جوجه ها وحشتناک سروصدا کردند و سریع برگردوندمش.

    1. سلام اگه شرایطش رو دارید بذارید کنار هم بمونن . باید از روز های اول جداشون میکردین
      اگه شرایطش رو ندارید، جداشون کنید یه مدت سرو صدا میکنن و به مرور عادت میکنن

  11. سلام من بوقلمونم کرک شده خوابوندم امروز 29 روز ولی هنوز جوجه هاش بیرون نیومدن دلیلش چیه

    1. سلام با چراغ قوه یا نور گوشی چک کنید ببینید جوجه حرکت میکنه یا نه
      اجازه بدین یه روز دیگه هم بمونه اگه موفق به بیرون اومدن نشد قسمت پهن تخم رو یکم باز کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس