نحوه پرورش غاز گوشتی همراه با آموزش ها و نکات لازم 

پیش نیازها و آموزش های لازم جهت پرورش غاز گوشتی 

غازها پرنده هایی بسیار مفید هستند که از گذشته مورد توجه انسان ها بوده اند، طوری که سابقه پرورش آنها به 4000 سال قبل برمی گردد. پرورش غاز در کشورهایی مانند مصر و چین و یونان دارای سابقه طولانی بوده و برآورد های تاریخی سابقه پرورش غاز در اروپایی جنوبی را 3000 سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده است. 

امروزه پرورش غاز در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی خود ایران رواج زیادی است و این پرنده ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر انواع بیماری ها و محیط های جغرافیایی سرد و گرم از خود نشان می دهد، مورد توجه پرورش دهنده های زیادی قرار گرفته و جهت تولید تخم و گوشت مورد نیاز جامعه پرورش داده می شوند. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع غاز
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
» امکان چرخش استاندارد و یکنواخت تخم ها
قیمت : 10,500,000تومان

مزایای پرورش غاز گوشتی 

غازها به دلیل راندمان تولید بالا، بازار خوب و کیفیت بالای گوشت خود به عنوان یکی از پرنده های مناسب برای تولید گوشت پرواربندی می شوند. از جمله مزایای پرورش غاز گوشتی نسبت به سایر پرنده ها می توان موارد زیر را برشمرد :

الف – مقاومت در برابر بیماری ها 

ب – قدرت تحمل سرما و گرما 

ج – امکان پرورش در فضای باز

د – تغذیه از انواع علوفه و مراتع (کمک به کاهش هزینه های تغذیه)

هـ – وزن گیری سریع تا 2 کیلوگرم در عرض یک ماه

و – میزان وزن گیری بالا تا 10 کیلوگرم پس از سه الی چهار ماه

ز – داشتن گوشت ارگانیک و لذیذ (چربی کم و پروتئین بالا)

ک – کمک به کاهش آفات مزرعه 

در نوشته پرورش غاز بهتر است یا بوقلمون به مزایای پرورش این دو پرنده پرداخته شده است که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود. 

ویژگی های مکان مناسب برای پرورش غاز گوشتی

اولین و مهم ترین قدم برای شروع پرورش غاز گوشتی، داشتن یک مکان مناسب است که در ادامه به خصوصیات و ویژگی های یک مکان مناسب برای نگهداری غازها خواهیم پرداخت. 

غازها علاوه بر اینکه در سالن نیز قابل نگهداری هستند، اما در صورت وجود باغ، مزرعه یا مرتع به راحتی می توان آنها را در فضای باز رها کرد تا ضمن از بین بردن آفات مزرعه به چرا نیز مشغول شوند.

او زمانیکه جیبیمده دوهزایم وارایدی - چیکن هچ

آنها علاقه زیادی به آب تنی و شنا در برکه و استخر دارند، در صورت وجود آب راکد در محل پرورش ، محیط بسیار مطلوب و ایده آلی را برای آنها فراهم خواهید آورد. البته غازها در یک سالن سربسته نیز قابل پرورش هستند و الزامی به فراهم کردن موارد فوق نیست. 

ویژگی های مرتع پرورش غاز

مزرعه یا باغچه در نظر گرفته شده جهت پرورش غاز باید حصار کشی شده باشد تا از گم شدن پرنده ها و همچنین حمله سگ و روباه جلوگیری شود. طبق گفته های قبلی وجود یک یا چند برکه و استخر به افزایش نشاط در زندگی آنها کمک خواهد کرد. غازها همزمان با خوردن علوفه ، نیاز شدیدی به آب دارند و همواره باید آب تازه را در اختیار آنها قرار دهید. 

وجود گیاهانی مانند شبدر، یونجه ، گندم، جو، چمن و… در مراتع به تغذیه غازها کمک خواهد کرد، البته این پرنده ها در کنار گیاهان از موجوداتی مانند حلزون ، کرم خاکی و… نیز تغذیه خواهد کرد. 

ویژگی های سالن نگهداری غازها

غازها جهت پرورش بهتر، علاوه بر فضای آزاد نیاز به یک سالن سرپوشیده دارند تا شب ها برای استراحت به آن مراجعه کنند و هم چنین در هوای سرد و بارانی ، آنها را به سالن منتقل کرده و از سرماخوردگی و بیمار شدن آنها جلوگیری کنید. در سالن نگهداری غازها باید از تجهیزاتی مانند آبخوری و دانخوری ، سیستم های تهویه و گرمایشی و … استفاده کنید. 

اگر قصد نگهداری از غازهای گوشتی در خانه خود را دارید، باید اتاق یا انباری را بدین منظور اختصاص دهید، یعنی غازها علاوه بر اینکه نیاز به یک فضای آزاد (مانند حیاط و باغچه) دارند، به یک فضای سرپوشیده نیز نیاز خواهند داشت. 

بهترین نژاد غاز گوشتی

در صورتی که شرایط بالا را برای پرورش غاز گوشتی دارید، می توانید به دنبال بهترین نژاد غاز باشید که میزان وزن گیری بالایی دارد. دقت کنید که هر چقدر نژاد انتخابی ضریب تبدیل بالایی داشته باشد، سود نهایی شما از پرورش غاز افزایش خواهد یافت. 

به عنوان مثال غازی که در طول دو ماه به 2 کیلوگرم وزن می رسد، ضریب تبدیل کمتری نسبت به غازی دارد که در طول این دوره دو ماهه به وزن 4 الی 5 کیلویی می رسد. این در شرایطی است که هر دو غاز از یک میزان غذا و یک از یک رژیم غذایی مشابه تغذیه کرده باشند. 

برای به دست آوردن ضریب تبدیل پرنده خود می توانید میزان خوراک خورده شده را بر میزان وزن به دست آمده در یک دوره مشخص تقسیم کنید. هر چه قدر که عدد به دست آمده کمتر باشد، یعنی پرنده شما ضریب تبدیل بیشتری دارد.

بهترین نژاد غاز گوشتی - چیکن هچ

پرورش دهنده ها با توجه به نوع نژاد در دسترس، گونه های متنوعی از آنها را برای پرورش انتخاب می کنند، اما غازهای نژاد امبدن (embden) ، تولوز (toulouse) و افریقایی (african) به دلیل میزان وزن گیری بالا ، به عنوان غازهای گوشتی پرورش داده می شوند. 

دقت کنید که غازها نر وزن گیری بالاتری نسبت به غازهای ماده خواهند داشت، بنابراین در هنگام خرید جوجه ها ، به نر یا ماده بودن آنها دقت کنید. 

در نوشته تشخیص غازهای نر از ماده به نحوه تعیین جنسیت جوجه غازها پرداخته شده است. 

نحوه به دست آوردن جوجه های غاز برای پرورش 

اغلب کسانی که در بدو پرورش غازهای گوشتی هستند، خرید جوجه های چند روزه و یک هفته ای غاز را ترجیح می دهند، اما پرورش دهنده های حرفه ای و خوش سابقه به خوبی از این موضوع آگاه هستند که خرید جوجه ها برای آنها گران تمام خواهد شد، بنابراین به روشی ارزانتر یعنی جوجه کشی از تخم های غاز روی آورده اند.  

نحوه جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز

برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده و به دست آوردن جوجه های یک روزه نیاز به دستگاه جوجه کشی مناسب و تعدادی تخم نطفه دار با کیفیت دارید که در ادامه به نحوه تهیه آنها اشاره خواهد شد. 

اگر دارای غازهای مولد هستید، بهترین و تازه ترین تخم ها را می توانید از آنها به دست آورید در غیر این صورت باید به پرورش دهنده های معتبر غاز مراجعه کرده و تخم های نطفه دار نژاد مورد نظر خود را از آنها خریداری کنید. 

در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار به تمامی نکاتی که قبل از خرید تخم نطفه دار باید رعایت کنید، پرداخته شده است، مطالعه مقاله لینک شده به شدت توصیه می شود. 

پس از انتخاب پرورش دهنده مناسب برای تهیه تخم های نطفه دار، نوبت به خرید دستگاه جوجه کشی خواهد رسید. دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارند، اما اینکه کدام دستگاه را برای جوجه کشی غاز انتخاب کنیم، کمی مشکل خواهد بود. 

در نوشته دستگاه جوجه کشی مناسب غاز به تمامی نکات قبل از خرید این وسیله پرداخته شده و مطالعه آن را توصیه می کنیم. پس از خرید و تست دستگاه جوجه کشی ، می توانید تخم های نطفه دار را تهیه کرده و جوجه کشی را در یک مکان تمیز با دما و رطوبت ثابت را شروع کنید. 

به دلیل مفصل بودن مبحث جوجه کشی از غاز، در مقاله ای جداگانه تحت عنوان آموزش کامل جوجه کشی غاز به نحوه تبدیل تخم های نطفه دار غاز به جوجه پرداخته شده است. 

نگهداری و پرورش جوجه غازها 

پس از به دست آوردن جوجه های غاز (خرید یا جوجه کشی) لازم است که آنها را در مکانی سرپوشیده، تمیز و گرم پرورش دهید. جوجه ها تا سن یک ماهگی باید در مکان گرم و زیر لامپ مادر مصنوعی نگهداری شوند، زیرا بدنی ضعیف داشته و احتمال سرماخوردگی و مرگ آنها بالا خواهد بود. 

نگهداری و پرورش جوجه غازها - چیکن هچ

پس از گذشت یک ماه می توان آنها را به مراتع فرستاد تا در هوای آزاد به گشت و گذار و تغذیه بپردازند، زمانی که هوا گرم و آفتابی باشد، بهترین زمان برای رهاسازی نیمچه ها در مراتع خواهد بود. 

ویژگی های مکان مناسب نگهداری جوجه ها 

در مکانی که از جوجه ها مراقبت خواهید کرد باید از پوشال های نرم و یا خاک اره استفاده کنید تا کف پای جوجه ها زخمی نشود، هم چنین محیط باید کاملا صاف و بدون شیب باشد تا آنها را دچار کجی پا نکند. 

در محل نگهداری جوجه ها باید از تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری قرار دهید تا جوجه ها به راحتی و بدون ازدحام به آب و دان دسترسی داشته باشند. آبخوری و دانخوری آنها باید ارتفاع کمی داشته باشد تا نوک جوجه ها به خوبی در آن قرار گرفته شود. 

ضمن استفاده از لامپ مادر مصنوعی ، در صورت سرد بودن محل باید از بخاری گازی یا برقی جهت گرم کردن اتاق استفاده کنید، هم چنین به دلیل دفع مداوم فضولات و تنفس جوجه ها ، باید با استفاده از یک فن تهویه ، هوای تمیز را برای آنها فراهم کنید تا دچار مسمومیت و خفگی نشوند. 

تغذیه مناسب برای جوجه های غاز

جوجه ها چند روزه قادر به خوردن علوفه جات و غذاهای سفت و خشک نخواهد بود، بنابراین یک رژیم غذایی کاملا نرم و آبکی را باید برای آنها فراهم آورید. استفاده از ترکیب ماست و سبزیجات خرد شده ، گندم و ذرت پودر شده در آب و پلت مخصوص جوجه های غاز،  گزینه هایی هستند که به صورت رندوم می توانید در اختیار آنها قرار  دهید. 

آنها تمایل زیادی به نوشیدن آب همراه با غذا دارند و از آن برای هضم مواد غذایی استفاده می کنند، بنابراین ضمن دادن غذای آبکی ، باید آبخوری ها را همیشه پر از آب کنید تا جوجه های سالم به دست آورید. در نوشته تغذیه جوجه های غاز به تمامی نکات مهم در این باره اشاره شده است. 

پرورش و تغذیه غازهای گوشتی 

پس از رسیدن جوجه ها به سن یک ماهگی و فراهم شدن امکان چرا و آب تنی، دو الی سه ماه دیگر بایستی آنها را پرورش داده تا به عنوان غاز گوشتی به بازار عرضه کنید.

غازها به طور میانگین در هر ماه دو کیلو وزن می گیرند و این میزان وزن گیری به کیفیت غذا و محل زندگی آنها بستگی دارد، برای اینکه غاز هایی گوشتی و با حداکثر میزان وزن گیری داشته باشید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

1- محیطی کاملا آرام و بدون استرس و سر و صدا را برای آنها فراهم کنید. 

2- از نژادهای گوشتی غاز استفاده کنید و حتما نر باشند. 

3- از ورود سگ و روباه و هر حیوان استرس آور به محل پرورش آنها خودداری کنید.

4- از جیره غذایی استاندارد و مخصوص غازهای گوشتی استفاده کنید

5- مراتع و گیاهان کافی برای تغذیه در مزرعه وجود داشته باشد

6- مساحت استخر برای شنای همه غازها کافی باشد. 

7- واکسیناسیون آنها به طور مرتب انجام شود

8- آبخوری ها و دانخوری ها به صورت مرتب شسته شود.

9- از آب آشامیدنی سالم و تازه استفاده شود

10- دان و جیره غذایی آنها از فروشگاه های معتبر عرضه دان طیور تهیه شود. 

تغذیه مناسب برای وزن گیری غازها 

طبیعتا غازهایی که برای تولید گوشت پرورش داده می شوند باید از یک رژیم غذایی پر چرب و پر انرژی برخوردار باشند تا حداکثر میزان وزن گیری را داشته باشند، بنابراین صرفا استفاده از گیاهان، علوفه و سبزیجات برای پرورش غازهای گوشتی کفایت نخواهد کرد. 

تغذیه مناسب برای وزن گیری غازها  - چیکن هچ

استفاده از یک جیره غذایی کامل که شامل انواع ویتامین ها، مکمل های معدنی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد، در کنار انواع سبزیجات کاملا توصیه می شوند. 

مواردی که در تغذیه غازها باید بگنجانید، شامل موارد زیر می شوند :

الف – منابع پروتئینی

این مواد جهت تولید گوشت و پر کاربرد دارند که شامل دانه سویا، گندم ، جو دوسر ، پودر گوشت ، پودر ماهی ، میل ورم، تخم کدو و هندوانه ، جعفری، حبوبات و سایر دانه ها می شود. 

ب – منابع کربوهیدرات

این منابع غذایی صرف تامین انرژی روزانه غازها خواهد شد و به وزن گیری آنها نیز کمک خواهد کرد. از جمله آنها می توان به انواع علوفه و سبزیجات مانند یونجه ، شبدر، چمن ، جعفری، کلم ، کاهو، شوید، گندم، برنج، عدس، نخود و سایر دانه ها و حبوبات می توان اشاره کرد. 

میوه ها و پوست آنها نیز منابع خوبی از فیبر و کربوهیدرات خواهد بود و جهت تغذیه غازها مناسب هستند. در صورت دسترسی، می توانید از ترکیب ماست و سبزی هم در تغذیه غازها استفاده کنید که به تامین پروتئین ، مواد معدنی و کربوهیدرات مورد نیاز آنها کمک خواهد کرد.

ج – منابع معدنی 

مواد معدنی از قبیل آهن ، سدیم، منیزیم ، فسفر، پتاسیم، کلسیم، روی و… همگی در رشد و نموی غازها نقش حیاتی دارند، میوه ها و سبزیجات و دانه ها و غلات منابع خوبی از مواد معدنی هستند که به صورت ترکیبی و خرد شده می توانید در اختیار غازهای گوشتی قرار دهید. 

د – مولتی ویتامین ها 

پوست میوه ها ، علوفه و سبزیجات ، پودر گوشت، هم چنین دانه ها و حبوبات منابع خوبی از ویتامین های ضروری برای غازها می باشد. از جمله این ویتامین ها می توان به گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D و… اشاره کرد. البته با مشورت دامپزشک می توانید از مولتی ویتامین های مناسب برای غازها نیز استفاده کنید. 

هـ – منابع چربی در تغذیه غازها

معمولا پرورش دهنده ها از دانه های روغنی مانند سویا، کلزا، کتان، چیا و… جهت تامین چربی مورد نیاز بدن غازها استفاده می کنند، با مشورت یک جیره نویس معتبر می توانید به یک جیره غذایی کامل برای غازهای گوشتی خود دست پیدا کنید. 

میزان ساعات روشنایی مناسب برای غازهای گوشتی 

آنها معمولا در طول روز به چرا و گشت و گذار می پردازند و در طول شب بر روی برکه و استخر، می خوابند، اما برای محافظت از آنان در برابر شکارچیان و یا سرمای شدید، می توانید آنها را به پناهگاه یا همان سالن انتقال دهید. 

میزان ساعات روشنایی مناسب برای غازهای گوشتی  - چیکن هچ

آنها به 10 الی 12 ساعت خواب شبانه نیاز دارند که البته در طول روز نیز با چرت هایی همراه خواهد بود. معمولا سیکل شبانه روزی طبیعی، ساعات روشنایی و تاریکی و نظم زندگی آنها را تنظیم خواهد کرد، اما در صورت نیاز به تغذیه آنها در طول شب ، حتما باید لامپ ها را روشن کنید.

طبیعتا در صورت استفاده از چهار یا پنج وعده غذایی به جای سه وعده ، با وزن گیری بیشتر آنها مواجه خواهید شد که تاثیر مستقیمی بر میزان درآمد شما خواهد داشت. 

وزن گیری مرتب غازها و شناسایی غازهای بیمار 

جهت اطمینان از رشد صحیح آنها و شناسایی و تفکیک غاز های بیمار از سالم ، لازم است که با استفاده از یک باسکول یا ترازو، آنها را به صورت هفتگی وزن کنید و پرنده هایی که نسبتا لاغر مانده اند را جدا کرده و به صورت جداگانه به تغذیه و مداوای آنها بپردازید. 

غازهای لاغر به احتمال زیاد حامل بیماری هستند که جدا کردن به موقع آنها مانع از بیمار شدن کل گله خواهد شد. 

رعایت بهداشت در محل پرورش غازها

با اینکه غازها پرنده های مقاومی هستند و در برابر بیماری ها از خود مقاومت خوبی نشان میدهند، اما جهت جلوگیری از مرگ آنها و وارد شدن ضرر مالی به شما، بهتر است در محل پرورش و تغذیه آنها بهداشت را تا حد امکان رعایت کنید. 

حتما قبل از هر وعده غذایی آبخوری و دانخوری آنها را به خوبی مورد شستشو قرار دهید و از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید. سبزیجات را به  خوبی شسته و سم زدایی شوند و دانه ها را به مدت یک ساعت در آب جوش بجوشانید تا کاملا نرم شود. 

جیره غذایی مخصوص آنها را از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید و از فاسد و کپکی نبودن غذا مطمئن شوید.

فضولات غازها را از بستر پاک کنید تا موجب بیماری آنها نشود. حتما در کف سالن از پوشال های نرم و یا خاک اره استفاده کنید تا عملیات پاک کردن کف بستر به خوبی انجام شود و حتما در سالن آنها از فن تهویه استفاده کنید تا هوای آلوده را از سالن خارج کند. 

در نوشته انواع بستر مناسب برای نگهداری طیور به اطلاعات کاملتری اشاره شده که مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم. 

غازها را در زمان های مناسب واکسینه کنید تا از بیماری های واگیردار در امان بمانند و همواره آنها را تحت نظر بگیرید، در صورت مشاهده علائم بیماری در آنها ، غازهای بیمار را بلافاصله جدا کنید. 

بازار فروش گوشت غاز 

گوشت غاز همواره مورد توجه افراد جامعه بوده و خواهان زیادی دارد، با کمی تبلیغ در سایت ها و برنامه های درج آگهی و هم چنین حضور در بازارهای محلی ، به خوبی می توانید غازهای گوشتی خود را به فروش برسانید. 

هم چنین می توانید با هتل ها و رستوران ها ، مراکز عرضه گوشت دام و طیور، پرنده فروشی ها و سایر افراد این بازار قرارداد بسته و غازهای خود را به بدون نیاز به بازاریابی مجدد به آنها بفروشید و درآمد ثابتی از این راه به دست آورید. 

سخن آخر در پرورش غاز گوشتی

پرورش غاز یکی از راه های کم ریسک و آسان برای کسب درآمد است، کافیست مکان مناسبی برای نگهداری از این پرنده ها داشته باشید، باقی موارد با کمترین سرمایه قابل دستیابی هستند و حتی امکان خرید نسیه دان و جوجه ها نیز وجود دارد و بعد از فروش غازها می توانید هزینه ها را پرداخت کنید. 

لازمه حرفه ای شدن در هر کسب و کاری، شروع آن است. اگر امروز کار پرورش غاز گوشتی را شروع کنید، مطمئنا تا یک سال دیگر به یک پرورش دهنده حرفه ای غاز تبدیل شده و از این راه درآمد خوبی ایجاد خواهید کرد. 

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد، از طریق دیدگاه های همین مقاله با ما در میان بگذارید، به آنها پاسخ خواهیم داد. 

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید غازهای من یک ماه روی تخم میشینه وای هر یک ربع بلند میشه آیا تخم ها خراب نمیشه مدت طولانی نمیشینن دو عدد کرد شده

    1. سلام مشخص نیست به احتمال زیاد تخم خراب شده اینکه هر ربع بلند میشن . محلشون شلوغه ؟ بقیه غاز ها هم اون قسمت رفت و آمد دارن ؟ غذاشون نزدیکشونه ؟

  2. سلام
    میشه به جای پوشکال و … از توری برای زیر اندازشون استفاده کرد تا از عوض کردن زیرشون خلاص شد

    1. بله توری ریز خوبه مخصوصا پایه و ارتفاع بدید که فضولات بریزه پایین و زیر پاشون نباشه اما باید مراقب باشید که پاش توری گیر نکنه و توری اصولی باشه

  3. سلام خسته نباشد برای 1000تا جوجه از بدو تولد تا روز اخر چقدر مساحت نیاز داره ممنون میشم راهنمای کنید

  4. سلام و‌عرض ادب،لطفا این را هم بفرمایید که غاز ها در ماه اول ،دوم ،سوم ،و چهارم به ترتیب در روز چند به گرم خوراک نیاز دارند؟

    1. سلام غاز ها در روزهای اول زندگی 50 گرم غذا در هر روز مصرف میکنند که این میزان در سه ماهگی به 250 گرم دان در روز میرسه .
      با استفاده از علوفه میتونید این مقدار رو کاهش بدین

  5. سلام . در بخش ظریب تبدیل ،متن نیاز به تصحیح دارد، انجا که بیان میشود غازی که در طول ۲ ماه به وزن۲ کیلو میرسد ، ظریب تبدیل کمتری نسبت به غازی دارد که در طول همین ۲ ماه به ۴ تا ۵ کیلو میرسد.
    این اشتباه است، ظریب تبدبل عبارتست از میزان خوراک خورده شده تقسیم بر وزن زنده ، به عبارتی هرچه این نسبت کمتر باشد بهتر است ، غازی که در یک مدت معین وزن کمتری نسبت به غازی با وزن بیشتر در همان مدت مشابه با تغذیه یکسان دارد ، ظریب تبدیل بیشتری هم دارد . که این یک عیب میباشد.

    1. سلام جناب زاهدی
      ممنون از موردی که فرمودید
      بله درسته تغذیه لحاظ نشده بود ، متن تصحیح شد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋