آموزش جوجه کشی در مناطق گرم و خشک | جوجه کشی موفق در مناطق گرمسیر

جوجه کشی در مناطق گرم و خشک و فوق گرم کاملا ممکن است به شرطی که شرایط محیطی مناسبی را برای دستگاه جوجه کشی فراهم کنید. اگر در مناطق جغرافیایی گرم و خشک و کویری زندگی می کنید و تابستان های بسیار گرمی را تجربه می کنید، برای داشتن یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا حتما به نکات و تکنیک های ارائه شده در این نوشته عمل کنید تا به یک فرد موفق در حوزه جوجه کشی تبدیل شوید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» امکان جوجه کشی حرفه ای از پرندگان بومی و زینتی
» دارای دو سنسور مجزا برای سنجش دمای محفظه ی دستگاه و محیط بیرون
» دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و ضربه
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیوی آموزش جوجه کشی در مناطق گرم و خشک و فوق گرم

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، کارشناس وب سایت به صورت خلاصه و مفید به نحوه انجام جوجه کشی موفق در مناطق گرم و خشک پرداخته است : 

چگونه در مناطق گرم و خشک و کویری جوجه کشی کنیم؟

برای داشتن یک جوجه کشی موفق در هر منطقه جغرافیایی لازم است که شرایط دما و رطوبتی مناسبی را برای دستگاه فراهم آورید. از آنجایی که در مناطق جغرافیایی گرم و خشک و فوق گرم، دستگاه جوجه کشی عملکرد ضعیفی پیدا می کند، بنابراین لازم است که شرایط دمایی خنک تری را فراهم کنید. 

از آنجایی که کابین دستگاه جوجه کشی یک محیط بسته محسوب می شود، بنابراین در حالت عادی دمای بالاتری نسبت به محیط بیرون خواهد داشت و گرمای حاصل از کارکرد فن نیز به افزایش دمای داخلی آن کمک می کند، به همین دلیل بالا بودن دمای محیط یک معضل برای دستگاه جوجه کشی محسوب می شود. چرا که برد جوجه کشی توانایی خنک کردن کابین را نداشته و به دلیل بالا ماندن دمای داخلی دستگاه، دائما با ارور و خطا مواجه خواهید شد. 

تکنیک های زیر به انجام یک جوجه کشی موفق در مناطق فوق گرم و کویری کمک خواهند کرد:

1- از کولر گازی یا کولر آبی استفاده کنید

کولر گازی و کولر آبی هر دو توانایی خنک کردن محیط را دارند، اما از آنجایی که کولرهای آبی رطوبت محیط را مقداری بالا می برند و دما را به شکل دقیقی پایین نمی آورند، بنابراین ممکن است راندمان جوجه کشی را به شکل مناسبی بالا نبرند.

از کولر گازی یا کولر آبی استفاده کنید - ای آی جی شاپ

اما کولرهای گازی با اینکه قیمت بالایی دارند، بدون افزایش رطوبت محیط، دما را تا حد قابل توجهی پایین آورده و به مقدار استاندارد جوجه کشی نزدیک می کند، بنابراین اولویت اول شما استفاده از کولر گازی باشد. 

2- دما باید به صورت 24 ساعته کنترل شود 

معمولا اغلب پرورش دهنده ها در طول روز کولر گازی یا آبی را روشن کرده و شب ها آن را خاموش میکنند، به خیال اینکه دمای شب خنک تر بوده و برای جوجه کشی مشکلی ایجاد نمی کند. 

توجه کنید که دمای اتاق در طول ساعات کار کولر، بین 23 الی 27 درجه است ولی با خاموش کردن آن، دمای اتاق به 30 الی 34 درجه افزایش پیدا می کند. همانطور که گفته شد، جوجه کشی در دمای بالاتر از 27 درجه با مشکل مواجه می شود و در صورتی که دمای محیط به بالای 34 درجه برسد، نباید انتظار هچ هیچ جوجه ای را داشته باشیم. 

بنابراین بهترین کار استفاده از یک کولر سنسور دار است که ضمن خنک کردن هوا، دمای اتاق را نیز کنترل کرده و از کاهش یا افزایش بیش از حد آن جلوگیری کند. ضمن اینکه با خاموشی در مواقع غیر ضروری، از مصرف بیهوده برق نیز پیشگیری خواهد شد. 

3- به اختلاف دمای شب و روز توجه کنید 

برخی از پرورش دهندگان به این نکته توجه نمی کنند که کاهش ناگهانی دما در شب هنگام چه خطری برای جنین های در حال رشد دارد و پس از نتیجه نگرفتن از جوجه کشی، دستگاه را در این شکست مقصر می دانند. 

اختلاف شدید دما چه در طول روز با باز و بسته شدن درب ها و چه در شب ها مخصوصا در مناطق کویری، سبب وارد آمدن شوک دمایی به جنین ها شده و مرگ آنها در داخل تخم را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل حتما از سیستم های سرمایشی و گرمایشی استاندارد و سنسوردار استفاده کنید تا شوک دمایی را به حداقل برسانید. 

4- شستشو و نظافت مرتب کابین دستگاه 

شستشو و نظافت مرتب کابین دستگاه - چیکن هچ

از آنجایی که رشد میکروب ها و باکتری ها در محیط های گرم بیشتر است، بنابراین باید قبل و بعد از هر بار جوجه کشی دستگاه را به خوبی با استفاده از مواد شوینده بی خطر، شستشو دهید. عدم توجه به نظافت دستگاه، راندمان جوجه کشی را به شدت پایین خواهد آورد. 

5- تخم های نطفه دار را در شرایط استاندارد نگهداری کنید

بسیاری از افرادی که در مناطق گرم و کویری جوجه کشی می کنند، به شرایط استاندارد و ایده آل نگهداری تخم های نطفه دار توجه نمی کنند. تخم های نطفه دار حداکثر تا 24 ساعت پس از تولید باید وارد پروسه جوجه کشی شوند، در غیر این صورت باید در شرایط دما و رطوبتی کنترل شده با چرخش مرتب نگهداری شوند تا جنین زنده بماند. 

به ازای هر یک روز نگهداری و انبار تخم نطفه دار، حدود 15 الی 20 درصد از کیفیت نطفه آن کاسته می شود، اما با نگهداری صحیح و اصولی می توان جنین را تا یک هفته زنده نگه داشت. در مقاله شرایط انبار تخم نطفه دار همراه با یک ویدیوی آموزشی به نحوه صحیح و درست انبار و نگهداری تخم نطفه دار پرداخته شده است. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به راهکارهای مهمی جهت داشتن یک جوجه کشی موفق در مناطق گرم و خشک  و فوق گرم پرداخته شد، متاسفانه افراد زیادی بدون توجه به شرایط نگهداری تخم، کیفیت نطفه تخم ، شرایط دما و رطوبتی محل جوجه کشی و … اقدام به جوجه کشی می کنند و در صورت نرسیدن به نتیجه دلخواه، دستگاه را در تمام مشکلات مقصر می دانند. 

بنابراین بهتر است اطلاعات جوجه کشی خود را با مطالعه مقالات و مشاهده ویدیوهای آموزشی معتبر افزایش دهید، سپس اقدام به جوجه کشی کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس